Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 04.02.19 - klo:11:04
Eikös ovet (tai ainakin kuljettajan ovi) pidä sisältä saadakin aina auki, ihan turvallisuussyistä?!? Ulkoa sen sijaan ovia ei saa auki SafeLockin ollessa aktiivinen.

Safelock tarkoittaa juuri sitä, ettei ovia saa auki sisältä(kään). Tarkoitus on kai estää oven avaaminen pelkän ikkunan rikkomisella.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tet

Muistelisin että Atecassa on safelockille päälle/pois-valinta asetusvalikoissa, kenties Ocussa sama homma?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Jostain muistan lukeneeni, että MQB autoissa SafeLock olisi lisävaruste, saattaa olla väärääkin tietoa. Ihmettelin itsekkin ekan kerran Golffin kanssa että ovet saa auki sisältä. 2000-luvun autoissa SafeLock taisi olla vakiona.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Onko jollain varmuutta asiasta? Luulin, että olisi päivän selvä asia olla tuo ominaisuus. Ihmettelin kerran, kun likka aukaisi oven hakiessani lähikaupasta maitoa tms. Tarkoitus ei ole ketään lukita tai kahlita autoon. Pitää katsoa lukitusasetuksista, mutta mielestäni siellä ei ole sille vaihtoehtoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tommyt

Omassa MY18 FL Octaviassa ei ole tuota takalukitusta. En tiedä olisiko pitänyt ruksia lisävarusteluettelosta mutta myyjä mainitsi asiasta jo luovutuksessa. Tänään huomasin että ovia ei saa ulkopuolelta lukkoon jos auto on käynnissä. Kyseessä siis kessy. Täällä pohjoisessa kun näyttää olevan tapana jättää autot käymään kaupan pihalla niin olisi voinut sulautua massaan.  ;D
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 04.02.19 - klo:12:45
Tänään huomasin että ovia ei saa ulkopuolelta lukkoon jos auto on käynnissä. Kyseessä siis kessy.

Jossain toisessa topicissa juuri viikko-pari sitten oli puhetta, että tuon eston saa VCDS:llä pois ja auton saisi jätettyä käymään ovet (ulkopuolelta) lukittuna. Täytyy vähän kaivella jos selviäisi kuka tuon oli koodannut.  :)
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Tuokin ominaisuus olisi hyvä olla olemassa. Joskus todella harvoin olisi kaivannut ominaisuutta, että voisi auton jättää lukittuna käyntiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.02.19 - klo:13:47
Jossain toisessa topicissa juuri viikko-pari sitten oli puhetta, että tuon eston saa VCDS:llä pois ja auton saisi jätettyä käymään ovet (ulkopuolelta) lukittuna. Täytyy vähän kaivella jos selviäisi kuka tuon oli koodannut.  :)

Siinä oli kyseessä A4 B9, joten ohje ei välttämättä sellaisenaan MQB-autoon sovi.

Eikö ovea saa kone käynnissä lukkoon edes kaivamalla esiin rauta-avaimen ja lukkopesän ovenkahvasta, lukitemalla sen sieltä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enhancer

Täältä käsi ylös, minä tuon ominaisuuden omasta FL:stä kaivoin Google-kaivelun jälkeen esiin kun on useinkin tarve saada auto jätettyä lukittuna käyntiin.

09 - Cent. Elect. adaptaatioista hakuun "funk bei Klemme 15" ja toiminto aktiiviseksi niin saa ovet lukkoon auton käydessä. Ja aukikin :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: M_M - 04.02.19 - klo:11:22
Safelock tarkoittaa juuri sitä, ettei ovia saa auki sisältä(kään). Tarkoitus on kai estää oven avaaminen pelkän ikkunan rikkomisella.
No niin ... meni minulla asiat hieman sekaisin. Sotkin Safelockin ja automaattisen lukituksen (liikkeelle lähdettäessä).  :-\
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Enhancer

Onkohan tuohon tullut jotain lainsäädäntöä, kun tosiaan vielä edelliskorimalli varoitti joka sammutuksessa ”deadlock”-vaarasta?

Nykyään kun autoissa ei kauheasti ole mitään varastettavaa on ehkä ihan hyväkin että takalukko on jätetty uusista pois.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 18.01.19 - klo:07:54
Itsellä syttyi eilen Airbag error valo. Oiskohan vika ovessa piuhasarjassa? Tuskin obd testerillä saa selville mistä vikaa alkaisi etsimään.

VCDS:llä kuitattiin vikakoodi ja ei ole nyt ainakaan tullut takaisin. Joten joku bugi varmaan vaan oli talvikeleistä johtuen kun sulaa ja jäätyy vähän väliä auto. Vikakoodina oli alla oleva:

1 Fault Found:
9682162 - Multiple collision brake
B13BC F2 [136] - No function
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

BMF

Tehdaswebasto menee pois päältä kun auton starttaa.. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa. Ottaakohan startatessa niin paljo virtaa että nakkaa weban pois päältä? Tehnyt muutaman kerran tämä talvena. Autohan ei vielä ole edes kahta vuotta vanha... Niin ja autolla oli taas ajettu 50km pätkä aamulla töihin ja päivällä teki sit tän tempun.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

T. Neuvoton

Lainaus käyttäjältä: BMF - 06.02.19 - klo:18:00
Tehdaswebasto menee pois päältä kun auton starttaa.. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa. Ottaakohan startatessa niin paljo virtaa että nakkaa weban pois päältä? Tehnyt muutaman kerran tämä talvena. Autohan ei vielä ole edes kahta vuotta vanha... Niin ja autolla oli taas ajettu 50km pätkä aamulla töihin ja päivällä teki sit tän tempun.
Nou hätä- takuu vielä päällä, joten eikun pajalle...
ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: BMF - 06.02.19 - klo:18:00
Tehdaswebasto menee pois päältä kun auton starttaa.. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa. Ottaakohan startatessa niin paljo virtaa että nakkaa weban pois päältä? Tehnyt muutaman kerran tämä talvena. Autohan ei vielä ole edes kahta vuotta vanha... Niin ja autolla oli taas ajettu 50km pätkä aamulla töihin ja päivällä teki sit tän tempun.
Oletko ladannut akkua? Ei tuommoisia varten huoltoon kannata vaivautua, kun melko selvä tilanne että webaston jänniteraja tulee vastaan ja se sammuu pois startissa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

b1mpo

Sille jännitteen laskulle on aikaraja starttia varten, jopa jälkiasennuswebastoissa. En muista aikamäärää, mutta olisko 10s luokkaa. Jos siis startatessa webasto sammuu, on silloin jotain vikaa jossain. Tietysti jos akku aivan loppu, että jännite notkahtaa liian alas startilla kuormitettuna, niin voi tietysti monenlaisia häiriöitä tulla. Silloin räppii kyllä mittaristot ja lamputkin välkkyy. Normaalisti webasto ei sammu startatessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

MrBurns

Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 04.12.18 - klo:19:12
itsellä täysin sama resonointi ääni 14 vuoden rs ocussa samoilla kierroksilla ja tuntuu tulevan apparin penkinalta mutta sen tarkemmin en ole saanut pakallistettua. kerrohan toki jos ne huollossa sen keksii mistä tulee.
Lattian alla polttoaineputket. Saivat huollossa kuntoon
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

E-mies

Lainaus käyttäjältä: BMF - 06.02.19 - klo:18:00
Tehdaswebasto menee pois päältä kun auton starttaa.. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa. Ottaakohan startatessa niin paljo virtaa että nakkaa weban pois päältä? Tehnyt muutaman kerran tämä talvena. Autohan ei vielä ole edes kahta vuotta vanha... Niin ja autolla oli taas ajettu 50km pätkä aamulla töihin ja päivällä teki sit tän tempun.

Täällä MY17 tekee samaa satunnaisesti. Sammumisen jälkeen näytöllä lisälämmityksen kohdalla lukee ”vika seisontalämnitys”. Tämä häviää seuraavan käynnistyksen jälkeen. Tullut ehkä kolme kertaa tänä talvena. Vikakoodi muistaakseni lämmittimen vesipumpusta. Ens viikolla tsekataan huollon yhteydessä.

tet

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 22.02.19 - klo:22:05
Täällä MY17 tekee samaa satunnaisesti. Sammumisen jälkeen näytöllä lisälämmityksen kohdalla lukee ”vika seisontalämnitys”. Tämä häviää seuraavan käynnistyksen jälkeen. Tullut ehkä kolme kertaa tänä talvena. Vikakoodi muistaakseni lämmittimen vesipumpusta. Ens viikolla tsekataan huollon yhteydessä.

Minulla on Atecan tehdasweba tehnyt samaa satunnaisesti uudesta lähtien. Vikakoodia se tosin ei jätä, mutta muut oireet juuri kuten yllä. Olen tulkinnut sen niin, että jännite notkahtaa startissa niin paljon että laite menee "lukkoon". Se tuntuu tapahtuvan yleensä silloin, kun lämmitys on ollut vähän turhan lyhyt, eli kone vielä "kohmeessa" startatessa -> startti ottaa enemmän käynnistysvirtaa -> jännite notkahtaa alle jonkin valvontarajan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

paulig21

1.2TSI koneessa huoltoväli on 30 tkm. Öljynkulutus ongelmista on paljon juteltu, niin ajattelin vaihtaa itse (tai pienemmällä pajalla) öljyt 15 tkm kohdalla. Ja sitten normaali huolto öljynvaihtoineen siinä 30tkm välein kuten pitääkin.

Mitä öljyjä suosittelette ja onnistuuko öljynvaihto vaihtopumpulla öljytikun reiästä ? Onko siellä öljypohjassa jotain öljytason tunnistinta tms. joka saattaa ottaa siipeensä ? Mahdollisuus myös vaihtaa propun kautta myös on.

E-mies

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 22.02.19 - klo:22:05
Täällä MY17 tekee samaa satunnaisesti. Sammumisen jälkeen näytöllä lisälämmityksen kohdalla lukee ”vika seisontalämnitys”. Tämä häviää seuraavan käynnistyksen jälkeen. Tullut ehkä kolme kertaa tänä talvena. Vikakoodi muistaakseni lämmittimen vesipumpusta. Ens viikolla tsekataan huollon yhteydessä.

Tähän oli huollossa tarjolla softapäivitys jonka pitäisi korjata tämän tyyppinen oireilu. päivitys tehtiin, katsotaan auttaako.

BMF

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 03.03.19 - klo:19:54
Tähän oli huollossa tarjolla softapäivitys jonka pitäisi korjata tämän tyyppinen oireilu. päivitys tehtiin, katsotaan auttaako.

Milloinkohan tämä päivitys on tullut? Käytin itse vikakoodit luettamassa pariviikko sitten ja ei kuulemma ollut mitään ongelmaa webastossa. Jonkun päivityksen tekivät mutta kuulemma koski toista ongelmaa mikä liittyi etututkan toimintaan. Juurikin tämä sama "vika seisontalämmitys" teksti oli kun katsoin asetuksista. Ei ole kyllä onneksi sen jälkeen toistaiseksi tehnyt tätä webastojumia...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

E-mies

Lainaus käyttäjältä: BMF - 04.03.19 - klo:12:57
Milloinkohan tämä päivitys on tullut? Käytin itse vikakoodit luettamassa pariviikko sitten ja ei kuulemma ollut mitään ongelmaa webastossa. Jonkun päivityksen tekivät mutta kuulemma koski toista ongelmaa mikä liittyi etututkan toimintaan. Juurikin tämä sama "vika seisontalämmitys" teksti oli kun katsoin asetuksista. Ei ole kyllä onneksi sen jälkeen toistaiseksi tehnyt tätä webastojumia...
Muistaakseni mainitsivat että oli aika hiljattain tullut.

jaston

#5423
Tämä facelift Octavia näyttäisi viime aikojen oikkujen perusteella menevän kohti patonkimaan tuotteita; toissapäivänä "viihdejärjestelmän" näyttö rupesi väriseen ja pomppimaan (korjaantui kun seuraavan kerran autolla lähti liikkeelle, toimi siis taas normaalisti) ja nyt tänään lopetti sähköisen takaluukun luukussa oleva painike toimimasta (kontin saa siis kiinni vain avaimella tai keskikonsolista).  :o

Sitten ilmeisesti litrasen manuaaliaskisen ominaisuus; 2 ja 3 vaihteella kaasua painaessa vajaasta 2000 kierroksesta, tulee pieni nykäisy kunnes kone alkaa vetää kunnolla.

Onkos muilla näitä tällaisia vikoja/ominaisuuksia ollut?
Octavia 1.4 TSI -13  -> Octavia 1.0 TSI -17  -> Octavia 2.0 TSI RS 230 -18  ->          Formentor VZ 1.4 PHEV -22

ropellihattu

Onhan noita iso kasa tässä yksilössä ainakin joka minulla on. En viitsi vielä viimeisimpiä käänteitä tänne kertoa, on vähän vaiheessa. Sanotaanko näin, että myös eräiden liikkeiden vastuunpakoilu takuuasioissa on aika härskiä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Bonneville

Huomio uuden ocun adaptiivisesta vakkarista: edelläajava kurvaa motarilla ramppiin niin tää pölhö ei tunnista että etummainen on vaihtanut kaistaa, auto jarruttaa tyhjällä kaistalla..
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Bonneville - 13.03.19 - klo:14:36
Huomio uuden ocun adaptiivisesta vakkarista: edelläajava kurvaa motarilla ramppiin niin tää pölhö ei tunnista että etummainen on vaihtanut kaistaa, auto jarruttaa tyhjällä kaistalla..

Oman kokemuksen perusteella huomaa kyllä viereiselle kaistalle siirtyneen pienen mietinnän jälkeen. Ikäänkuin odottaa hetkisen ennen kuin tekee päätöksen edellä ajavan siirtymisestä pois omalta ajolinjalta. Ongelman aiheuttaa, jos kaistaa vaihtanut hiljentääkin kaistaa vaihtaessaan tai heti sen jälkeen.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Gigaa

Puoli vuotta/10 tkm ajettu. Takalasin pesuri vuotaa jonkin verran kontin puolelle. Eilen keskellä päivää kello aloitti tikittämään 00:00:sta kävelee nyt siis väärää aikaa. Vielä en ole ehtinyt katsomaan nollaantuiko mitään muuta.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

seatts

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.02.19 - klo:14:23
Täältä käsi ylös, minä tuon ominaisuuden omasta FL:stä kaivoin Google-kaivelun jälkeen esiin kun on useinkin tarve saada auto jätettyä lukittuna käyntiin.

09 - Cent. Elect. adaptaatioista hakuun "funk bei Klemme 15" ja toiminto aktiiviseksi niin saa ovet lukkoon auton käydessä. Ja aukikin :).

Kiitoksia vaan neuvosta, tämän tein äsken. Harmi kun ei mene oven kahvasta lukkoon, vaan vain avaimesta. Mut ei haittaa.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Ocu_Style

Tuli käytettyä omaa Ocua tänään huollossa tuon ns. "mutteriohjauksen" takia. Käytännössä siis talven aikana ohjauksessa on huomannut pykältämistä, eli ratti "jäätyy" välillä keskiasentoon ja kun pitää esim. suoralla motarilla korjata hieman ohjausta, niin ratti ei käänny normaalisti, vaan yht'äkkiä muljahtaa haluttuun suuntaan.

Aiemmin kun loppuvuonna asiasta huoltoon soittelin, niin heillä ei ollut tiedossa vielä vastaavia tapauksia, mutta nyt kun viimenään sain auton raahattua huoltoon, niin valmistajalta olikin alkuvuonna tullut kyseiseen vaivaan päivitys ja huollossakin oli jo ainakin yksi Ocu kuulemma käynyt vastaavan ongelman takia päivityksessä. Päivityksen jälkeen ongelma oli kyseisestä Ocusta hävinnyt ja nyt sitten ajoivat omaan kulkineeseen saman päivityksen joten katsotaan, mikä on lopputulos. Mutta ilmeisesti siis ainakin tietyissä ohjaustehostimissa ongelmaa on, koska valmistaja on asian noteerannut ja tehnyt asian eteen jotain.

Siinä samalla kun huoltoneuvojan kanssa juttelin, niin kuulemma viime viikolla oli tullut tuohon 1.5 TSI koneeseen päivitys, joka koski moottorin reagoimista kaasuun. Joissakin autoissa moottori on kuulemma saattanut kokonaan jättää reagoimatta kaasuun, jonka vuoksi moottorinohjaukseen tai mihin lie oli tullut päivitys. Päivitys oli kuitenkin kuulemma vedetty heti parin päivän päästä pois, koska siinä oli ilmennyt jotain häikkää. Itselläni ei kyseistä ongelmaa ole esiintynyt, joten sinänsä en päivityksiä edes kaipaile, mutta mielenkiintoista oli kuulla, että tuollaistakin vaivaa on joissakin autoissa esiintynyt. En tajunnut kysyä, että koskeeko ongelma sekä manuaalilaatikolla että DSG:llä varustettuja vehkeitä vai vain jompaa kumpaa. Oma edes mennyt Astrani teki joskus juurikin tuota samaa, eli esim. ohitustilanteessa koneesta hävisi puhti kesken kaiken ja sitten ei ihan niin lujaa mentykään ohi  :o Tuo vaiva ei Opelissa koskaan tullut kunnolla kuntoon.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy