Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 07.07.18 - klo:17:02
Noniin, tästä tähän päivään. Juhlin ennenaikaisesti huollon onnistumista. Pari viikkoa sitten samaa erroria tarjosi, auto takaisin huoltoon. Kävi maanantaina ja sanoivat että ilmastoinnin kompressorin säätöventtiililtä tulee virhekoodi, start stop erroria ei heillä ollessa ole tullut. Tilasivat uuden kompressorin ja eilen vaihdettiin. Tänään taas tuli start stop error ilmoitus. Ei auttane kuin maanantaina soitella taas huoltoon, että olisko heillä mahdollisesti jo kohta käsitys mistä vika johtuu. Turhauttavaa. Kaupan purkuako pitää lähteä ajamaan? Toistaiseksi korjaukset on onneksi mennyt takuuseen ilman tappelua...

Arvotaan seuraava osa mikä vaihdetaan. Tyypillistä merkkihuoltoa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

mikäs sun mielestä sitten on se oikea huoltotapa, luetaan vika koodit ja vaihdetaan sen ilmoittamat osat niin se toimii joka ikisessä huollossa.
vai onko sulla jotain kavereita jotka käyttävät omaa aikaansa vikojen selvittelyyn ilmaiseksi ?

eihän nyky autoja ole korjattu enää pitkään aikaan ellei peltien oikomista lasketa, vaihdetaan vaan tarpeeksi osia että asiakkaan ilmoittamat viat löytyvät...
isäni quashqai oli 5 kertaa huollossa moottorin nykimisen takia, epämääräisenä lopputuloksena ilmoitettiin että öljytaso oli ollut liian korkea ja oli aiheuttanut karstoitusta, lopputuloksena autovaihtoon ja uudempi tilalle, kulutus muuten tippui 1.5l/100 tämän "korjauksen" ansiosta mutta siis vaihtoon meni joka tapauksessa, eipä merkkiliike voi oikein alle 3 vuotiaasta autosta kieltäytyä joka on heillä itsellään huollettu ja todettu toimivaksi...

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.07.18 - klo:18:43
Arvotaan seuraava osa mikä vaihdetaan. Tyypillistä merkkihuoltoa...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.07.18 - klo:20:33
mikäs sun mielestä sitten on se oikea huoltotapa, luetaan vika koodit ja vaihdetaan sen ilmoittamat osat niin se toimii joka ikisessä huollossa.
vai onko sulla jotain kavereita jotka käyttävät omaa aikaansa vikojen selvittelyyn ilmaiseksi ?

eihän nyky autoja ole korjattu enää pitkään aikaan ellei peltien oikomista lasketa, vaihdetaan vaan tarpeeksi osia että asiakkaan ilmoittamat viat löytyvät...
isäni quashqai oli 5 kertaa huollossa moottorin nykimisen takia, epämääräisenä lopputuloksena ilmoitettiin että öljytaso oli ollut liian korkea ja oli aiheuttanut karstoitusta, lopputuloksena autovaihtoon ja uudempi tilalle, kulutus muuten tippui 1.5l/100 tämän "korjauksen" ansiosta mutta siis vaihtoon meni joka tapauksessa, eipä merkkiliike voi oikein alle 3 vuotiaasta autosta kieltäytyä joka on heillä itsellään huollettu ja todettu toimivaksi...

Kerron kokemuksia merkkihuollosta: Kerroin missä vika on huoltoon tuodessa eli valot näyttivät aivan liian korkealle. Sain auton takaisin ja ne näytti edelleen aivan liian korkealle. Mitä huolto teki, kun testeri ei näytä, jos maavaratunnistimen tanko on esimerkiksi poikki. Säätivät valot manuaalisesti ja jättivät vian korjaamatta, joka paljastui sitten katsastuksessa. Tuossa tapauksessa mekaanikko olisi jounut polvistumaan tai käyttämään auton nosturilla  ;D.

Täälläkin kirjoittava tuttu, joka ei ole MERKKIKORJAAMONMEKAANIKKO osasi sanoa vian näkemättä autoa. Joten asiakkaan näkökulmasta sokeana testerin kanssa korjaaminen käy kalliiksi!

JA anteeksi mitä. Mukisematta vaihdettiin ilman mitään kompensaatiota isällesi uusi auto? Miksi minä en tuota usko...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

eipä tietenkään kyllähän siitä nyt välirajan joutuu maksamaan jos käytetystä uuteen vaihtaa, tarkoitin vain sitä että normaali hyvitys (tai itseasiassa normaalia parempi).
itselläni ei ole ollut valittamista ainoa mainitsemisen arvoinen on yhdessä volvossa oli maahan tuonnissa lämppäri asennettu väärin ja se nosti moottorin lämpötilan anturille väärää lukemaa josta epämiellyttävisti piti kerran jäädä moottoritien varteen...

myöskin omamekaanikolla näkee kuka autoa huoltoo ja koskaan ei ole mitään amiksesta valmistusta harjoittelijaa ollut puikoissa... tietysti kun maksaa huoltosopimusta niin se kattaa suhteellisen hyvin kaiken mitä alle 5 vuotiaalle autolle voi käydä... 

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.07.18 - klo:20:43
Kerron kokemuksia merkkihuollosta: Kerroin missä vika on huoltoon tuodessa eli valot näyttivät aivan liian korkealle. Sain auton takaisin ja ne näytti edelleen aivan liian korkealle. Mitä huolto teki, kun testeri ei näytä, jos maavaratunnistimen tanko on esimerkiksi poikki. Säätivät valot manuaalisesti ja jättivät vian korjaamatta, joka paljastui sitten katsastuksessa. Tuossa tapauksessa mekaanikko olisi jounut polvistumaan tai käyttämään auton nosturilla  ;D.

Täälläkin kirjoittava tuttu, joka ei ole MERKKIKORJAAMONMEKAANIKKO osasi sanoa vian näkemättä autoa. Joten asiakkaan näkökulmasta sokeana testerin kanssa korjaaminen käy kalliiksi!

JA anteeksi mitä. Mukisematta vaihdettiin ilman mitään kompensaatiota isällesi uusi auto? Miksi minä en tuota usko...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.07.18 - klo:21:12
eipä tietenkään kyllähän siitä nyt välirajan joutuu maksamaan jos käytetystä uuteen vaihtaa, tarkoitin vain sitä että normaali hyvitys (tai itseasiassa normaalia parempi).
itselläni ei ole ollut valittamista ainoa mainitsemisen arvoinen on yhdessä volvossa oli maahan tuonnissa lämppäri asennettu väärin ja se nosti moottorin lämpötilan anturille väärää lukemaa josta epämiellyttävisti piti kerran jäädä moottoritien varteen...

myöskin omamekaanikolla näkee kuka autoa huoltoo ja koskaan ei ole mitään amiksesta valmistusta harjoittelijaa ollut puikoissa... tietysti kun maksaa huoltosopimusta niin se kattaa suhteellisen hyvin kaiken mitä alle 5 vuotiaalle autolle voi käydä...

Jos auto oli rikki jo uutena, niin sehän olisi pitänyt korjata. Nyt taas tarina muuttui, että maksettiin parempi hyvitys...

Volvo ja oma mekaanikko. En tiedä itkeäkkö vai nauraakko!

Parempi puolisko ei mene enää paikalliseen volvon merkkihuoltoon. Siellä oma mekaanikko oli, niin perillä, että nöyryytti parempaa puolisko, kun kysyi miten uudemmassa volvossa tarkistetaan öljynmäärä. Tämä tarkistettiin jotenkin painamalla ensin jarrua, sen jälkeen starttia ja öljymäärä näkyi mittaristossa (Erillistä esillä olevaa öljytikkua ei enää ollut). Oma mekaanikko totesi, että se pitää katsoa öljytikusta. Parempi puolisko sanoi, ettei siellä ole enää öljytikkua. Tässä vaiheessa oma mekaanikko rupesi tylyttämään parempaa puoliskoa, joka soitti minulle. Pyysin antamaan puhelimen tälle idiootille ja kerroin hänelle, että katsoppa siitä uudesta ohjekirjasta, joka annettiin tässä huollossa. Sen jälkeen kysyin, että meneppä auton luokse ja näytä paremmalle puoliskolle se öljytikku. Tämän jälkeen, kun tikkua ei löytynyt annoin täyden laidallisen tälle OMALLE MEKAANIKOLLE miten asiakasta kohdellaan!

Uutena ostettu XC70 volvo kävi 13 kertaa kolmen vuoden ja 37tkm matkan aikana takuuhuollossa eivätkä saaneet edes kuskin puolen ikkunaa toimimaan oikein. Saivat kyllä sotkettua nahkalla päällystetyn oven jollain simsalabimöljyllä jota piti odottaa kolme viikkoa.

On sitten näitä vanhan kansan mekaanikkoja, jotka pelkästään kuuntelemalla löytävät vian kuten naapurin mersun suuttimen suhteen oli. Ja ei vikaa ei löytynyt merkkihuollon testerillä, mutta monta osaa kerittiin arpoa ennen, kuin vei oikealle pajalle ja vika löytyi viidessä minuutissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 07.07.18 - klo:17:02
Noniin, tästä tähän päivään. Juhlin ennenaikaisesti huollon onnistumista. Pari viikkoa sitten samaa erroria tarjosi, auto takaisin huoltoon. Kävi maanantaina ja sanoivat että ilmastoinnin kompressorin säätöventtiililtä tulee virhekoodi, start stop erroria ei heillä ollessa ole tullut. Tilasivat uuden kompressorin ja eilen vaihdettiin. Tänään taas tuli start stop error ilmoitus. Ei auttane kuin maanantaina soitella taas huoltoon, että olisko heillä mahdollisesti jo kohta käsitys mistä vika johtuu. Turhauttavaa. Kaupan purkuako pitää lähteä ajamaan? Toistaiseksi korjaukset on onneksi mennyt takuuseen ilman tappelua...

Miten tuo start/stop error ilmenee ajossa? Jos kompressori error ilmoitus - vaihdettu kompressori, se on silloin ok. Jos ei huollossa ilmene s/s vikaa, niin vaikeahan se on semmoista "vikaa" korjata?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

vaihtaja

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 07.07.18 - klo:22:16
Miten tuo start/stop error ilmenee ajossa? Jos kompressori error ilmoitus - vaihdettu kompressori, se on silloin ok. Jos ei huollossa ilmene s/s vikaa, niin vaikeahan se on semmoista "vikaa" korjata?

Autoon tulee näytölle stat stop system error. Sitä en ole keksinyt millä tavalla se syntyy, tulee välillä joskus taas ei. Joskus poistuu käynnistämällä auton uudestaan, joskus ei. Boleron näytöllä errorin tullessa moottori korostuu auton kuvassa (jos tiedätte mitä tarkoitan). Errorin tullessa start stop toiminto on pois pelistä. Luulisi että tällainen error viesti jättää jonkunlaisen vikakoodin itsessään, mutta ilmeisesti ei jätä. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin vetokoukun johtosarja koska se ”sekoitti” jotain anturia, nyt kompressori koska sieltä tuli Vikakoodi säätöventtiilistä. Mitään muita ilmoituksia tai merkkivaloja autossa ei (vielä) pala. Turhauttaa tällainen ihmistä kun jatkuvasti pitää huollossa ravata ja mikään ei muutu. Meneehän se kesäloma toki tällakin tavalla. Omasta kokemuksesta yksi vikailmoitus johtaa ennemmin tai myöhemmin seuraavaan, jos alkuperäistä aiheuttajaa ei saada korjattua.

tet

^ Haluaako se auto huoltoon, vai miksi haluat sitä sinne viedä? Itse olisin tyytyväinen, jos täysin turha s/s lakkaisi itsestään toimimasta, eikä tarvisisi joka startin jälkeen sitä painaa pois päältä. :)

Tosin jos se vika tulee ja menee, niin manuaalinen pois päältä painaminen lienee silti tarpeen, jotta ei ykskaks olekin taas toiminnassa. Toki jos päivittäinen ajoympäristö olisi sellainen, että s/s toisi oikeasti bensan/ilmastonsäästöä, niin ehkä sitten voisi itseänikin harmittaa sen toimimattomuus. Mutta aika harvalla siitä taitaa mainittavaa hyötyä olla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jaakko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 05.07.18 - klo:10:59
Mikähän erinomainen nyt tuli? Tankkauksen jälkeen eilen bensamittari jäi näyttämään tyhjää, tankkauksen trip-mittari ei nollautunut ja käynnistyksen jälkeiset ajot ei nollautuneet yön aikana. Saakohan mitään vikakoodeja näkyviin esim. Bilteman obd(2?)-lukijalla (kaupassa vielä) vai suuntaanko suoraan marmorille? Arvausta aiheuttajasta? Kiitoksia.

Tännekin tiedoksi. Ahkera googlaaminen tuotti tulosta! Englanninkieliseltä Audi-foorumilta löytyi ohje, jota sovelsin: kabiinista mittariston sulake (17) ja konehuoneesta polttoainepumpun ohjaus (10) irti, virrat päälle, virrat pois, sulakkeet takaisin, problem solved.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

peped

Onko tuo hieman takkuinen / "rusahtava" vaihto P --> R ihan DSG:n ominaisuus vai pitäisikö olla huolestunut? Auton kun lyö käyntiin ja lähtee P:ltä tattia siirtämään alaspäin R:lle tekee toisinaan oikein "kipeää". Välillä taas vaihtuu kuin sukkasillaan. Muiden pykälien välillä en ole havainnut vastaavaa eikä myöskään toiseen suuntaan vaihdettaessa (R --> P).
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: peped - 10.07.18 - klo:13:23
Onko tuo hieman takkuinen / "rusahtava" vaihto P --> R ihan DSG:n ominaisuus vai pitäisikö olla huolestunut? Auton kun lyö käyntiin ja lähtee P:ltä tattia siirtämään alaspäin R:lle tekee toisinaan oikein "kipeää". Välillä taas vaihtuu kuin sukkasillaan. Muiden pykälien välillä en ole havainnut vastaavaa eikä myöskään toiseen suuntaan vaihdettaessa (R --> P).

Auto lienee ylä- tai alamäessä, ei tasamaalla? Jos pysähtyessä kytkee vaihdevivun P-asentoon, ja päästää sen jälkeen jalkajarrun ENNEN kuin vetää käppärin päälle (tai pahimmillaan jättää käppärin pois kokonaan), auton paino lepää vaihteiston parkkilukon varassa. Tällöin kepin vetäminen pois P-asennosta voi olla hankalaa. Tällöin yleensä myös auto tärisee startissa tyhjäkäynnillä normaalia enemmän, tärinä lakkaa kun kepin saa pois P-asennosta.

Ilmiön voi välttää, kun muistaa laittaa käppärin ensin päälle ja sitten vasta päästää jalkajarrun, jolloin auto ei pääse valumaan parkkilukon varaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.07.18 - klo:13:41
Auto lienee ylä- tai alamäessä, ei tasamaalla? Jos pysähtyessä kytkee vaihdevivun P-asentoon, ja päästää sen jälkeen jalkajarrun ENNEN kuin vetää käppärin päälle (tai pahimmillaan jättää käppärin pois kokonaan), auton paino lepää vaihteiston parkkilukon varassa. Tällöin kepin vetäminen pois P-asennosta voi olla hankalaa. Tällöin yleensä myös auto tärisee startissa tyhjäkäynnillä normaalia enemmän, tärinä lakkaa kun kepin saa pois P-asennosta.

Ilmiön voi välttää, kun muistaa laittaa käppärin ensin päälle ja sitten vasta päästää jalkajarrun, jolloin auto ei pääse valumaan parkkilukon varaan.
Teen tämän vielä lisäksi keppi N:llä jalan jarrulta päästäen välillä, niin että varmasti kaikki voima on käsijarrulla ja sen jälkeen vasta P päälle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.07.18 - klo:14:55
Teen tämän vielä lisäksi keppi N:llä jalan jarrulta päästäen välillä, niin että varmasti kaikki voima on käsijarrulla ja sen jälkeen vasta P päälle.

No joo, riippuu varmaan alustasta miten paljon tuolla on merkitystä. Pitkittäistuetulla peräpäällä (esim. yhdysheiluriakselisto) varmasti enemmän, kuin monivarsituennalla. Aikoinaan kun pösön 306:lla ajelin, niin sen pitkittäistuettu vääntösauvaperä oli aika vinha. Käppäri päälle ja jalkajarru pois, niin auto suoristi itsensä vaakatasoon vielä melko jyrkässäkin mäessä. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: peped - 10.07.18 - klo:13:23
Onko tuo hieman takkuinen / "rusahtava" vaihto P --> R ihan DSG:n ominaisuus vai pitäisikö olla huolestunut? Auton kun lyö käyntiin ja lähtee P:ltä tattia siirtämään alaspäin R:lle tekee toisinaan oikein "kipeää". Välillä taas vaihtuu kuin sukkasillaan. Muiden pykälien välillä en ole havainnut vastaavaa eikä myöskään toiseen suuntaan vaihdettaessa (R --> P).
En ole itse mitään tällaista huomannut, en edes ala/ylämäissä. Veisin huoltoon ja kysyisin sieltä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.07.18 - klo:18:29
En ole itse mitään tällaista huomannut, en edes ala/ylämäissä. Veisin huoltoon ja kysyisin sieltä.
Jos parkkeeraat auton pieneen mäkeen ilman käsijarrua automaatin P:tä vasten niin tuo pamaus tulee joka kerta. Käytännössä kaikissa autoissa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:41
Jos parkkeeraat auton pieneen mäkeen ilman käsijarrua automaatin P:tä vasten niin tuo pamaus tulee joka kerta. Käytännössä kaikissa autoissa.
En parkkeeraa ilman käsijarrua.

Seva

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:41
Jos parkkeeraat auton pieneen mäkeen ilman käsijarrua automaatin P:tä vasten niin tuo pamaus tulee joka kerta. Käytännössä kaikissa autoissa.

Laitoin omaan autooni sellaisen laiskan miehen asetuksen, että käsijarru kytkeytyy päälle automaattisesti kun vaihdevipu siirretään P-asentoon.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Seva - 12.07.18 - klo:10:55
Laitoin omaan autooni sellaisen laiskan miehen asetuksen, että käsijarru kytkeytyy päälle automaattisesti kun vaihdevipu siirretään P-asentoon.

Tuo olisikin temppu Octaviassa jossa on mekaaninen käsijarru.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Honkki

Noniin, nyt sattui omalle kohdalle myös ensimmäinen isompi remppa. -14 2.0TDI 4x4. Itse löysin tietoa hyvin nihkeästi asiasta, joten kirjoittelen tähän jos vaikka tulevaisuudessa joku muu googlettelee samaa asiaa.

Lumien lähdettyä aloin kuulostelemaan, että aivan kuin auton takapäästä kuuluisi ylimääräistä kahinaa. ,,äni kuului alkuun hyvin satunnaisesti ja heikosti, joten pistin sen  ympäristön/vanhojen renkaiden piikkiin. ,,äni kuului mahdollisesti jo talvellakin, mutta silloin nämä vehkeet pitää vaikka minkälaista ylimääräistä ääntä muutenkin. Nelivedon (tai auton ylipäänsä) toiminnassa en ole huomannut ongelmia.

Nyt kesällä ääni alkoi kuitenkin voimistumaan, joten vein auton huoltoon. Huolto ei kuullut mitään ylimääräistä, vaan epäilivät että ääni tulee polttoainesäiliöstä tietyissä olosuhteissa.

Muutama sata kilometria myöhemmin, hankaava ääni alkoi vain yleistymään, ja tarpeeksi ajettaessa muuttui jopa ulisevaksi. => Auto uudestaan pajalle ja tarkempaan syyniin. ,,äni oli nyt myös huollon kuultavissa, ja se paikannettiin auton perään. Perän öljyt olivat täynnä metalli hilettä, eli jokin siellä on antautumassa.

Tuomio: Koko perä on vaihdettava, vika ei ole korjattavissa.
- Uudella osalla 4500e + työt. (Forss 4121e + työt 207e)
- 30tkm ajetulla purkuosalla 1800e + työt.

Nyt ollaan etenemässä jälkimmäisellä vaihtoehdolla. Samalla tarkastetaan että haldexin kanssa ei ole hämminkiä.

-karppa-

Paljonko neljä vuotta vanhalla autolla on ajettu ja onko haldex:n öljyt vaihdettu 60tkm välein?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Honkki

Aivan, kilometrit on toki oleellista tietoa myös. 150tkm tuli kevään aikana täyteen. Huollot tehty ohjeen mukaan, eli haldex mukana 60tkm ja 120tkm huolloissa.

Kuluvat osat on kuluvia osia, joten toki tälläistäkin voi sattua. Mutta kyllä tämä pääsi yllättämään siitä huolimatta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 12.07.18 - klo:19:37
Aivan, kilometrit on toki oleellista tietoa myös. 150tkm tuli kevään aikana täyteen. Huollot tehty ohjeen mukaan, eli haldex mukana 60tkm ja 120tkm huolloissa.

Kuluvat osat on kuluvia osia, joten toki tälläistäkin voi sattua. Mutta kyllä tämä pääsi yllättämään siitä huolimatta.

Jos huollettu huolto-ohjelman mukaan, niin en sinuna nielemättä maksaisi koko summaa, vaan vaatisin olemaan yhteydessä maahantuojaan sekä vastaantuloa. Ei noilla kilometreillä pitäisi perän mennä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

japa

Päivänselvää että perän kestoikä on pidempi. Joten kyseessä on materiaali virhe ja osan kustannuksista maksaa valmistaja/maahantuoja.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Seva

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 12.07.18 - klo:15:42
Tuo olisikin temppu Octaviassa jossa on mekaaninen käsijarru.

No niinpäs olisikin, heh... ;D Tuota kirjoittaessani ajatus oli jämähtänyt Passatiin, jossa on sähköinen käsijarru.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Honkki

Lainaus käyttäjältä: japa - 12.07.18 - klo:20:31
Päivänselvää että perän kestoikä on pidempi. Joten kyseessä on materiaali virhe ja osan kustannuksista maksaa valmistaja/maahantuoja.

Kyllä. Liikkeen kautta asiaa olen selvittänyt, ja tänään sainkin puhelun että homma ei jää kokonaisuudessaan minun maksettavaksi. Lopulliset numerot vielä prosessissa, koska osat tulevat myös arviolta halvemmaksi kuin mitä korjaamon tarjouksessa.

ropellihattu

Oma rakkine kävi huollossa justiinsa ihmeteltävänä.

- Radio päivitettiin, en osaa vielä sanoa varmaksi oliko mitään vaikutusta sekoiluun
- Kaukovaloautomatiikkaan eivät osanneet sanoa mitään, susi jo syntyessään on kai se tuomio
- Ohjausvaihteen pykälät eivät kiusaa näin lämpimillä keleillä, joten tutkitaan uudelleen talvella
- Moottorin nykymisen aiheuttavat satunnaiset sytkäkatkokset. Homma selvitttelyn alla

Että semmosta. Tavallaan olen huollon toimintaan ihan tyytyväinen, eiväthän he voi suunnitteluvirheille/paskoille komponenteille mitään.

Takaluukun pumput prakas tänään taas kahteen otteeseen peräkkäin, en huomannut valittaa niistä huollossa koska ovat toimineet pitkään ihan ok. Kaipa tuokin on ominaisuus...
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Rice

Siis eikö mutteri ohjaukselle tehty mitään?
Omaan Ocuun vaihdettiin hammastanko, ohjauksen pykällyksen takia. Kerroin huollossa asiasta ja muutaman päivän päästä soittivat, että vaihdetaan hammastanko jos haluan. Tietenkin halusin tuon tehtäväksi. Eivät edes koeajaneet autoa huollossa ongelman toteamiseksi. Ajettavuus muuttui todella paljon paremmaksi remontin jälkeen. Ajettavuuteen voi myös vaikuttaa, että pyörien kulmat piti säätää uudelleen samalla.
Opel Astra
Volvo V60

mikkova

Luin eilen itse vikakoodit 1.4 TSI koneisesta Ocusta kun takuu päättyy parin viikon päästä. Aktiivisia vikakoodeja ei ollut, mutta ”viimeisin vikakoodi” kohdassa oli seuraava.

P0012 OBD-II Trouble Code: Camshaft Position A - Timing Over-Retarded (Bank 1)

Onko muilla ollut vastaavaa, ja mitä siitä on käytännössä seurannut? Varasin kyllä huoltoon ajan, että voivat tehdä tarkistuksia ennen takuun päättymistä.

JJambs

Alkoi tässä joku päivä sitten räsän taustapeili rämistä suhteellisen voimakkaasti, motarinopeuksissa kuuluu vielä musiikinkin läpi. Saavat kurkata tuota samalla kun käytän DSG-huolien takia tuota pajalla.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

jupee

Reilu 6 tkm takana MY2018 Ocu:lla. Kokonaisuutena ollaan oltu tosi tyytyväisiä autoon, pois lukien muutama pikkujuttu:

- Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on kokonaisuutena huonosti toimiva. Kamera kyllä tunnistaa merkit hyvin, mutta tilanteissa joissa kamera ei näe merkkejä (esim. liityttäessä toiselle tielle) järjestelmä ottaa nopeusrajoitukset Amundsenin kartta-aineistosta, joihin ei voi luottaa yhtään. Navigaattoriin on asennettu uusimmat päivitykset ja maahantuojan mukaan havaitut virheet voi käydä korjaamassa HERE:n Map Creatorissa: http://mapcreator.here.com/ . Ainut vaan, että tuolla näyttää jo olevan oikeat nopeusrajoitukset :(

- Amundsen on jääny muutaman kerran käynnistymättä moottorin käynnistyksen yhteydessä. Mainitsin asiasta huollossa (moottoriohjelman päivitys), mutta mitään vikakoodia ei näkynyt, eikä soittimelle ollut saatavilla ohjelmistopäivitystä.

- Perävaunun kytkeminen auton perään pudottaa pois blind spot ja rear traffic al-avustimet käytöstä. Arvatkaa vaan, muistaako noita käydä laittamassa uudelleen jokaisen perävaunu-keikan jälkeen.  :o

- Mukautuva ACC toimii normaalitilanteissa hyvin, tosin muutaman kerran auto on jarrutellut tien laidassa menneistä pyöräilijöistä. :D

- Sähköinen takaluukku tuntuu olevan herkkä hiekkateiden pölylle. Takaluukun ympärille kerääntyy hiekkateillä ajaessa ohut pölykerros, jonka takia luukku ei avaudu enää kaukosäätimestä. Puhdistuksen jälkeen toimii taas normaalisti. Pystyykö huolto tekemään tälle jotain?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy