Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

cKid

Vm -14 125tkm ajettu Octavia 4x4 ja nelviveto lakkasi pelaamasta. Olin ollut aistivinani jotain epämääräisyyttä sen toiminnassa tässä pitkin syksyä, mutta vahvistusta käsitykselleni en saanut ennenkö pakasti ja tuli lunta ja saattoi todeta, että raapii vaan edestä.

Haldex-öljy vaihdettu 60tkm ja 120tkm huolloissa ja nyt ~123tkm kohdalla tarkastushuollossa vaihdatin takatasauspyörästön öljynkin. Näistä ennakoivista huolloista huolimatta kun perä halvaantu, alkoi vähä v*tuttamaan.

No ei muutakun soitto Laakkoselle ja seuraavana päivänä "päivystyajalla" tarkistuttamaan mikä mättää. Siinä pisti odotellessa miettimään, että onko taas toimintatonnin selällään pumpun tai ohjausyksikön takia. No sitten kun menin autoa hakemaan kävi ilmi, että nelivedon ohjausyksikkö oli antanut virhekoodin "mekaaninen vika" koodinumerolla jota en nyt just muista. Löytyy kotoa korjauskuitista. Ratkaisu tähän oli sitte ohjainyksikön softaversion päivittäminen. Taas raapii joka kulmasta ja lompakkokaan ei keventyny ihan mahdottomasti.

Tämä se on nykyaikaa kun mekaaninen vika korjataan softa patchillä. :D

A4 40TDI-Q

M_M

Jos sinne on aina vaan vaihdettu öljyt, muttei koskaan putsattu pumpun imusihtiä (ei kuulu huolto-ohjelmaan), niin älä huoli, kyllä se pumppu kohta hajoaa ihan oikeasti.

Samoilla kilometreillä purin ja putsasin sihdin omasta autostani ja kyllähän se oli melkoisen tukossa jo.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: cKid - 30.11.18 - klo:10:16
No sitten kun menin autoa hakemaan kävi ilmi, että nelivedon ohjausyksikkö oli antanut virhekoodin "mekaaninen vika" koodinumerolla jota en nyt just muista. Löytyy kotoa korjauskuitista. Ratkaisu tähän oli sitte ohjainyksikön softaversion päivittäminen. Taas raapii joka kulmasta ja lompakkokaan ei keventyny ihan mahdottomasti.

Tämä se on nykyaikaa kun mekaaninen vika korjataan softa patchillä. :D

Parhaassa tapauksessa uusi softa on vain löyhemmillä hälyrajoilla, jotta ei ihan pienistä mekaanisista vioista vielä turhaan hälytä ja rajoita toimintaa.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

MrBurns

Nyt ilmeni ärsyttävä resonointi -18 mallin Octaviassa. Hankala paikantaa, apparin oven tai penkin kohdalta. Onko näissä jotain vakiopaikkaa mikä alkaa rämisemään? Kierroksilla 1750-2000
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

BMF

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 30.11.18 - klo:12:03
Nyt ilmeni ärsyttävä resonointi -18 mallin Octaviassa. Hankala paikantaa, apparin oven tai penkin kohdalta. Onko näissä jotain vakiopaikkaa mikä alkaa rämisemään? Kierroksilla 1750-2000

Vyökiristin/ korkeussäätö. Turvavyön korkeussäädön sirinä poistuu räpläämällä ja tulee takasi. Voi yrittää tunkea jotai lirpaketta väliin.

tai

Tuulilasin alareunan muovi resonoi ikkunan kanssa kovemmilla nopeuksilla(muovi siis ulkopuolella tuulilasia vasten). Itselläni korjaantui tunkemalla kuminauhan palanen tuulilasin ja sen sivulla alalaidassa olevan muovisen sarven väliin (vänkärin puoli).
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

japa

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 30.11.18 - klo:12:03
Nyt ilmeni ärsyttävä resonointi -18 mallin Octaviassa. Hankala paikantaa, apparin oven tai penkin kohdalta. Onko näissä jotain vakiopaikkaa mikä alkaa rämisemään? Kierroksilla 1750-2000
Minäkin ihmettelin räminää ja pitkään yritin paikallistaa samoilta seuduilta. Mutta usko pois. Räminän lähde oli aurinkolasit siinä kattokotelossa. Suosittelen tarkastamaan sen ensin. ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

MrBurns

Tarkastin nyt tuon turvavyösäädön ja aurinkolasikotelon, selvisi ainoastaan että oon hävittänyt aurinkolasini.  ;D räminä kuuluu paikallaan ollessakin  ja vain 1750-2000 välillä. Selvittääkö korjaamo noita takuuna, 30tkm huolto olisi kohta
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

MrBurns

Käytiin tutkimassa vielä enemmän ja ääni tulee apparin penkin takaa lattian alta. Google tiesi että aiemmin tuossa kohtaa on rämissyt polttoainelinja, tutkikoot huollossa.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Mandons

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 30.11.18 - klo:16:22
Tarkastin nyt tuon turvavyösäädön ja aurinkolasikotelon, selvisi ainoastaan että oon hävittänyt aurinkolasini.  ;D räminä kuuluu paikallaan ollessakin  ja vain 1750-2000 välillä. Selvittääkö korjaamo noita takuuna, 30tkm huolto olisi kohta

Täällä kilissyt ja kolissut myös turvavöiden pilarin kohdalta sekä trippimittarin painike pitää veemäistä ääntä + konsolissa oleva säilytysrasia tms. Turvavöiden pilarissa olevat sirinät loppu öljyämällä liikkeessä tms. mutta eivät ole vieläkään saaneet trippimittarista tulevaa sirinää pois ajossa. Nyt on kolmannen kerran menossa skoda huoltoon tuon takia. Sanoin jo, että vaihtaisivat koko mittariston. Sirtykset alkoivat n. 10tkm paikkeilla. >:(

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 30.11.18 - klo:17:02
Käytiin tutkimassa vielä enemmän ja ääni tulee apparin penkin takaa lattian alta. Google tiesi että aiemmin tuossa kohtaa on rämissyt polttoainelinja, tutkikoot huollossa.

Apparin penkin kohdalla ainakin meillä penkki narisi tms. vika poistui öljyämällä paikkoja skodan huollossa.
Octavia 1.8tsi dsg, 2018

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Mandons - 02.12.18 - klo:16:04
mutta eivät ole vieläkään saaneet trippimittarista tulevaa sirinää pois ajossa. Nyt on kolmannen kerran menossa skoda huoltoon tuon takia. Sanoin jo, että vaihtaisivat koko mittariston. Sirtykset alkoivat n. 10tkm paikkeilla. >:(

Kokeile laittaa siivu mustaa paperia napin ympärille, eli napin ja kehyksen väliin. Voihan siellä muukin siristä, esim. koko mittariston kiinnitys. Ex. Leoniin löytyi jopa korjausohje ko- ongelmaan, mittaristo irti ja huopanauhaa kiinnityskohtiin. Se jätettiin yksissä tuumin tekemättä (satunnainen vaiva + mittariston purusta aiheutuvat muut murheet). Sittemmin mittaristo vaihdettiin kokonaan CRC-virheen takia. Ei sirissyt enää, mutta uusi mittaristo on liimatahroissa ja naarmuinen vaihdon jälkeen...  :-X
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jampp82

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 30.11.18 - klo:16:22
Tarkastin nyt tuon turvavyösäädön ja aurinkolasikotelon, selvisi ainoastaan että oon hävittänyt aurinkolasini.  ;D räminä kuuluu paikallaan ollessakin  ja vain 1750-2000 välillä. Selvittääkö korjaamo noita takuuna, 30tkm huolto olisi kohta

itsellä täysin sama resonointi ääni 14 vuoden rs ocussa samoilla kierroksilla ja tuntuu tulevan apparin penkinalta mutta sen tarkemmin en ole saanut pakallistettua. kerrohan toki jos ne huollossa sen keksii mistä tulee.

JaMiLeSi

Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 04.12.18 - klo:19:12
itsellä täysin sama resonointi ääni 14 vuoden rs ocussa samoilla kierroksilla ja tuntuu tulevan apparin penkinalta mutta sen tarkemmin en ole saanut pakallistettua. kerrohan toki jos ne huollossa sen keksii mistä tulee.

Octaviassa ja tässä Superbissa oli sama pärinä. Repsikan puolen takajalkatilan kohdalla polttoainelinja hakkasi lattiaan/runkoon.

Adokcs

Koelaudan heijastuminen tuulilasiin on ratkaistu Kiinassa.
Netistä löytyy kaikkea, enää tarvitse olla teesse itse mies. Viimeinen löytö Octavian koelaudan suoja, jotta se ei heijastu tuulilasiin. Tilaus tuli yllättävän nopeasti 14 päivässä ja hinta oli 9,46 eurooa. Pinta sopi yllättävän hyvin heti paketista otettuna. Voisin vielä mainita, en uskalla kiinnittää mukana tulevilla tarroilla, vaan kiinnitän hyväksi koetulla mattoteipillä. Tuo mattoteippi on ollut kesähelteet ja talven pakkaset, eikä ole kuiviunut, eikä ole sulattanut, tai jättänyt mitään jälkiä koelautaan. Tuo pinta pysyy kyllä paikallaan aivan hyvin, mutta tuuli ovea avatessa varmaan saa sen siirtymään.
Olen tehnyt itse suojia  jo -80 luvulta saakka, ensin mustasta keinoturkiksesta, nykyiseen Octaviaan tein sen isoäidin hamekankaasta.









Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

peped

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 30.11.18 - klo:07:42
Omassani näyttää olevan kokonaismäärä 460g R-1234yf -aineelle.
Jossain täytyy olla melko iso reikä jos kaikki aineet ovat kadonneet.
Toivottavasti löysivät ja korjasivat reijän ennen täyttöä. Olettaen että vika ei ollut asentajassa...

Kahtoin vielä kuitista että 250g olivat ottaneet talteen, joten kai se about puolillaan on ollut sittenkin?

No luettiin tuossa koodit, löytyi alla oleva koodi joka nollattiin. Pitänee lukea joku päivä uudelleen onko koodi ilmaantunut takaisin, ei ainakaan heti palannut. Toivottavasti vaan joku hetkittäinen kosketushäiriö tms, johon tuo "short circuit to ground" voisi viitata.

B10A911 Activation A/C compressor Short circuit to ground
Intermittent
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 2
Unlearning counter: 204

Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

starba

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 26.11.18 - klo:21:48
Onkos muilla esiintyny uusissa Ocuissa ns. mutteriohjausta? Itse huomasin nyt loppusyksystä kun kelit kylmeni lähelle nollaa, että esim. motarilla ajettaessa ohjaus ikään kuin jää hieman jumiin keskelle  jos varovasti kääntää rattia ja sitten kääntyy yht'äkkiä pienellä nykäyksellä. Edellisessä Golfissa oli samaa vaivaa, ja sinä meni hammastanko vaihtoon, mutta näissä uusissa malleissa pitäisi kuulemma olla uudempi osa kyseessä, jossa samaa vikaa ei ole havaittu. Sinällään suht pieni harmi, mutta harmi kuitenkin.

Huoltoon aika varattu molemmista jutuista, joten katsotaan mitä sanovat. Muuten auto on toiminut hienosti  :)

Samaa mutteriohjausta löytyy täältä 5000km ajetusta autosta. Korostuu parhaiten n. 80km/h vauhdissa ja jos tiessä on uraa niin ai että! Sinänsä rasittava oire, kun maantiellä tuntuu klonksuvan koko ajan. Mielestäni en huomannut vikaa ihan alussa, mutta nyt kyllä huomaa. Käytin liikkeessä ja tuomio oli, että tehostimessa on tunnoton alue keskivaiheella ja auto vetelee tolla rengastuksella ja alustalla :o (225/45/17 nastat ja rs:n normialusta) Mitään mekaanista vikaa ei kuulemma ole, että enemmänkin ominaisuus. En tykkää, en tykkää...

Edit: Vanhassa -14 Ocussa ei ollut vastaavaa ongelmaa koskaan.

ropellihattu

#5235
Omassa paskakasassa oli mutteriohjausta hyvinkin huomattavasti viime talvena, vaan nyt en ole havainnut vielä lainkaan vaikka tässä on jo ajeltu 10 asteen pakkasellakin. Kummallista... Ehkä yksi vika korjaantui sitten itseksiään. Samaa soisi muillekin vioille. :D

EDIT: Ohjausvaihteitahan on näissä vaihdettu ongelman takia ilmeisesti mukisematta, joten jos huolto sanoo ettei ole ongelma, niin voipi kysäistä että onko kyseessä henkilön subjektiivinen MuTu, vai perustuuko empiiriseen tutkimukseen.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

mikkova

Mulla oli samaa mutteriohjausta, mikä korjaantui takuuhuollossa kun asiasta valitin. En tiedä mitä asialle tekivät, mutta muutos oli selkeä.

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: starba - 10.12.18 - klo:12:56
Samaa mutteriohjausta löytyy täältä 5000km ajetusta autosta. Korostuu parhaiten n. 80km/h vauhdissa ja jos tiessä on uraa niin ai että! Sinänsä rasittava oire, kun maantiellä tuntuu klonksuvan koko ajan. Mielestäni en huomannut vikaa ihan alussa, mutta nyt kyllä huomaa. Käytin liikkeessä ja tuomio oli, että tehostimessa on tunnoton alue keskivaiheella ja auto vetelee tolla rengastuksella ja alustalla :o (225/45/17 nastat ja rs:n normialusta) Mitään mekaanista vikaa ei kuulemma ole, että enemmänkin ominaisuus. En tykkää, en tykkää...

Edit: Vanhassa -14 Ocussa ei ollut vastaavaa ongelmaa koskaan.

Jouduin siirtämään oman autoni huoltoa työkiireitten takia, joten omalla kohdallani selvitys siirtyy eteenpäin. Nyt tosin ohjaus on taas toiminut käytännössä moitteetta, joten voi olla, että seurailen tilannetta ja jos alkaa uudestaan ongelma vaivaamaan, niin vien sitten huoltoon.

Jotenkin en ole yllättynyt, että huollossa asia lakaistaan maton alle. Niinhän se valitettavan usein menee, että näiden "ominaisuuksien" kanssa saa muutaman kerran juosta huollossa ja sitten vasta alkaa tapahtua. Ja tämä tuntuu olevan melko normaalia merkillä kuin merkillä.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

starba

Hauskaa tuossa oli vielä se, että mutteriohjauksen vianetsintä suoritettiin eri merkkiliikkeessä, mistä auton ostin ja latu oli auki kaikille korjauksille, että kustannukset ei olisi ainakaan pitänyt olla ongelma  ;D

pitääpä viedä uusiksi pajalle ja sanoa vian pahentuneen.

Routa

Itsellä on nyt tovin ollut Occu 1.5TSI ja muuten tyytyväinen autoon, mutta kylmänä nykii melkoisen ärsyttävästi ennen kuin moottori on lämmennyt käyntilämpöiseksi. Lieneekö ominaisuus vai onko autossa jotain vikaa?
Entinen VAG-kuljettaja.

M_M

Juttuja on kuulunut, että tuo vaivaa useampaakin samalla moottorilla ajelevaa. Huollossa on kai lupailtu että jotain softapäivitystä voisi olla tulossa, joskus. Eli on tavallaan ominaisuus, ainakin siinä mielessä ettet ole ainoa joka siitä kärsii.  ::)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JVR

Uuden räsän konepelti meni heti uutena takuuseen maalaukseen. Ilmeisesti kuljetusvaurio tms. jota oli hätäisesti yritetty paikkailla huonoin tuloksin. Maahantuojalta tuli heti lupa maalaukseen, eivät tosin kertoneet missä tuo vaurio oli tullut tai kuka sitä on korjannut.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

marcci

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.12.18 - klo:11:02
Juttuja on kuulunut, että tuo vaivaa useampaakin samalla moottorilla ajelevaa. Huollossa on kai lupailtu että jotain softapäivitystä voisi olla tulossa, joskus. Eli on tavallaan ominaisuus, ainakin siinä mielessä ettet ole ainoa joka siitä kärsii.  ::)

Samaa nykimisjuttua moottorissa täälläkin. Jotain päivitystä moottorinohjaukseen tehtiin heti luovutuksen jälkeen keväällä, mutta nyt kun säät pakkasella niin nykiminen on palannut.

Routa

No viallinenhan tuo auto joka tapauksessa on. Ei auton kuulu noin nykiä. Pitääpä tehdä reklamaatio, jos eivät saa korjattua huollossa.
Entinen VAG-kuljettaja.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Routa - 20.12.18 - klo:10:58
Itsellä on nyt tovin ollut Occu 1.5TSI ja muuten tyytyväinen autoon, mutta kylmänä nykii melkoisen ärsyttävästi ennen kuin moottori on lämmennyt käyntilämpöiseksi. Lieneekö ominaisuus vai onko autossa jotain vikaa?

Tapahtuuko tämä koko kierrosalueella vai esim. pienillä kierroksilla vedätettäessä tai kevyessä vedossa tms.?

Routa

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 20.12.18 - klo:14:22
Tapahtuuko tämä koko kierrosalueella vai esim. pienillä kierroksilla vedätettäessä tai kevyessä vedossa tms.?
Ei ole tapana kylmää moottoria kierrättää koko kierrosalueen läpi, mutta esiintyy tasaisessa vedossa ja myös kiihdytettäessä alle 3000rpm.
Entinen VAG-kuljettaja.

LurppaX

Keväällä vaihdettiin uusi peiliyksikkö kun light assist ei pelittänyt. Viallinen sensori ja uusi peili tilalle. Hyvin alkoi pelittämään
No nyt tässä syssyllä muutama viikko sitten oli moottorihuoltoa. Pari d päästä ihmettelin kun pari asetusta oli muuttunut (mm. Autolukitus oli tullut takaisin päälle). Aattelin että varmaan resetannut huollossa.

Nyt mökille ajellessa tuli pimiä ja pitkät päälle. Mutta fault taas tulee avustajasta. Peilin linssit kirkkaat, lasi puhdas. Ei ole muuttunut oire miksikään päivässä. Heti antaa virheen.
Mietin tässä että onko jokin vetänyt oikkariin (kun asetukset oli nollilla?) Tosin muu järjestelmä ei resetannut.
En löytäny pikaisella googletuksella; kuinka pitkä takuu tolla yksiköllä on?
Koodivikaan vaikea uskoa kun aiemmin toimi moitteetta.

O.C.Taavi

Tuo nykiminen 1.5 tsi, onkohan Bensalla tekemistä asiaan, ite ajellu 1.4 nyt 98:lla, tomii mielestäni paremmin ja alaväännöt tasaisemmat. Ensimmäiset 30t tuli ajeltua e10:llä

Koneukko

22.11-18 minusta tuli ensi kertaa ihan uuden octavia combi 1.0 tsi dsg auton omistaja. Kuukausi meni hyvin ja sitten syttyi 1300km kohdalla pakokaasujen valvontajärjestelmän merkkivalo. Eikun auto huoltoon ja lopulta löydettiin moottorin lämpötilatunnistin viaksi. Onneksi hyllystä löytyi kyseinen osa ja auto kunnossa. Tästä ei mennyt, kuin viikko ja taas sama vikavalo palaa. Auto huoltoon ja taas sama tunnistin rikki. Nyt oli hylly tyhjänä osasta joten odotetaa pari viikkoa uutta osaa. Sen aikaa voi onneksi autolla ajaa ellei tehot laske. Nyt mittarissa 2500km. Toivottavasti tämän jälkeen saa ajaa sinne 30t ilman remontteja.

DSL

Mistähän johtuisi että ajotietokoneen kulutusnäytöt nollaantuvat käynnistyksen yhteydessä. Useampi muutaman kymmenen minuutin pysähdystä tehtiin kauppareissulla. Reilun vuoden vanha auto ei luulisi että akku on väsynyt. Starttaa kumminkin ihan hyvin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy