Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

broz

Onko kenelläkään ollut haasteita ocun pyyhkijöiden kanssa? Meillä on 3vko vanha auto ja pyyhkijät toimii välillä niinkuin kuuluukin mutta toisinaan liike on töksähtelevää ja todella ärsyttävää. Kun auto oli 1päivän vanha niin kävin liikkeessä näyttämässä tätä vikaa mutta eipä silloin vettä satanut niin myyjä vaihtoi pyyhkijät vain uusiin. Eilen kun pitkän ajan päätteeksi tuli vettä niin tämä vika taas näyttäytyi ja kävin näyttämässä liikkeessä niin tuumasivat että pyyhkijöiden moottorissa voisi olla vika. Kysynkin onko täällä kohtalo tovereita?
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Petunet

Onko tuulilasia käsitelty millään vahalla tai pinnoitteella?
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

broz

Vasta maanantaina on käsitelty. Eli tämä ei ole syypää asiaan kun se on ollut jo uudesta lähtien
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

pekeke

Ocun tyyppiominaisuus, kahdessa viimeisessä ollut tuo että pyyhkijöiden liike saattaa hidastua aivan naurettavaksi laahustamiseksi, yleensä ainakin hetkeksi korjaantuu kun laittaa nopealle asennolle joksikin aikaa.

bustedi

2v ja 92tkm takana 2.0tdi 184hv dsg 4x4 octavia Rs:llä.

Oireet alkoivat alkuviikosta. Ihmettelin ajaessani 80km/h nopeutta, että johan kuuluu takaa kova rengas ääni. Pari päivää pistin syyksi kuluneet renkaat, mutta sitten ääni alkoi jo kuulua myös pienemmissä nopeuksissa. ,,äni ei ollut normaalia octavian renkaiden jyrinää vaan sellaista korkeampaa jollotusta.

Tänään istutin emännän takapenkille kuuntelemaan ja ääni tuntui että se tulisi oikealta puolelta.

Myöhemmin tänään huomasin, että kun peruutan ja jarrutan, kuuluu oikealta takaa ”napsutusta”.

Illalla kun tulin kotiin niin samaa hankaavaa/napsavaa ääntä kuului jo myös hitaasti pihatietä ajettaessa.

Ensimmäinen fiilis oli että vika liittyisi jotenkin nelivedon toimintaan / haldexiin. Kommentteja/veikkauksia?

Vien auton maanantaina merkkiliikkeeseen, takuu loppunut 2 viikkoa sitten.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

bustedi

Näköjään ”perä ongelmaa”’ollut muilla 4x4 kuskeilla. Taitaa olla sama vika täälläkin.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

halalb

Octavia scout 184 hv vm 15 ja 75 tkm

Perä vaihtoon täälläkin. Takaa alkaa kuuluu 80 jälkeen jollottava ääni. Moottoritienopeuksissa äänimaailma on kuin cessnassa :(

Maahantuoja tulee vastaan 80% osissa (4700,) että työstä (about 500,). Kyllä perän pitäisi pitempään kestää!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: halalb - 04.08.18 - klo:20:33
Octavia scout 184 hv vm 15 ja 75 tkm

Perä vaihtoon täälläkin. Takaa alkaa kuuluu 80 jälkeen jollottava ääni. Moottoritienopeuksissa äänimaailma on kuin cessnassa :(

Maahantuoja tulee vastaan 80% osissa (4700,) että työstä (about 500,). Kyllä perän pitäisi pitempään kestää!

Kuulostaa oikeasti siltä, että taas yksi suunnitelu fiba vag-konsernilta, joka maksatetaan asiakkaalla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vekkula

Ja Leon samalla voimalinjalla olisi mennyt 5v takuuseen, hienosti konsernilla hanskassa homma 👍
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

osviitan

No just, näitähän nyt sitten ilmaantuu, voi prkl sentään! Mulla on auto ollut vasta 4kk, joten tuon minun osuuteni saa hoitaa kyllä liike. Varsinkin kun vika on ollut jo pari kk autossani ja tuosta kahnauksesta olen haldex- pumpun korjauksen yhteydessä liikkeessä huomauttanutkin. Mutta eihän tämä nyt oikeasti taas voi olla totta, että tällainen fiba ja vielä asiakas maksaa edes pienen murusen kuluista?? Kyllä tämä pitäisi mennä 100% maahantuojan piikkiin!
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

TTO

Lainaus käyttäjältä: halalb - 04.08.18 - klo:20:33
Octavia scout 184 hv vm 15 ja 75 tkm

Perä vaihtoon täälläkin. Takaa alkaa kuuluu 80 jälkeen jollottava ääni. Moottoritienopeuksissa äänimaailma on kuin cessnassa :(

Maahantuoja tulee vastaan 80% osissa (4700,) että työstä (about 500,). Kyllä perän pitäisi pitempään kestää!
,,kkiseltään tuo osan ”ohjehinta” vaikuttaa aika kovalta. Tulee fiilis, että siitä on maahantuojan mukava lähteä antamaan ”vastaantuloprosentteja”.

jarkko_h

Onko Tiguanissa ja golf alltrackissä sama perä?

Petunet

Mahtako tuo vika olla Haldexissa vai perässä? Samaa pakettiahan nuo toki ovat joten vaihtuu molemmat mutta mietin noiden öljynvaihtovälejä ja siten kestävyyttä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

bustedi

Minun auto kävi tänään merkkiliikkeellä. Eivät löytäneet muuta vikaa ja epäilivät perää. Laittavat maahantuojalle kyselyä meneekö jatkotakuuseen (takuu loppunut 21.7.2018) ja mittarissa 92tkm.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

TTO

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 06.08.18 - klo:09:08
Mahtako tuo vika olla Haldexissa vai perässä? Samaa pakettiahan nuo toki ovat joten vaihtuu molemmat mutta mietin noiden öljynvaihtovälejä ja siten kestävyyttä.
Nyt joku tietävämpi voisi ainakin minulle selventää seuraavat kysymykset:
Olen ymmärtänyt, että Haldexiin hajotessa se vaihdetaan, mutta ei perää. Pitääkö paikkansa? Eikö silloin pelkkää perää voi vaihtaa yksinään?
Haldexin öljyillä on vaihtosuositus. Onko perän öljyille joku suositeltu vaihtoväli? (Kai sielläkin jotkut öljyt on? Ja eri öljyt Haldexiin nähden?)

Honkki

Kyselin samaa kun noudin oman autoni huollosta, ja sain mekaanikolta seuraavaa tietoa: Haldex ja perä toimivat eri kammioissa, eli toisen vikaantumisen ei pitäisi vaikuttaa toiseen. Oma vaihtoperä sisälsi haldexin ohjausyksikön, mutta ei muita haldexin osia. Ohjausyksikkö vaihdettiin koska se oli kuulunut perän hintaan.

Haldex paketti kokonaisuudessaan oli huollon mukaan täysin kunnossa, eli vika oli ainoastaan perässä. Perän öljyille tuli hintaa 22,5e, joten jo pelkästään perän kunnon seuraamisen takia aion ne jatkossa vaihdattaa aina haldex huollon yhteydessä. Suositeltua vaihtoväliä en ole noille löytänyt.

TTO

Honkille kiitos hyvistä vastauksista.

Nelivedon hankkiessa Haldexin mahdollisiin ongelmiin osasin varautua, mutta tämä perä-touhu tuli kyllä puskista.

jarkko_h

#5087
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.18 - klo:22:01
Kuulostaa oikeasti siltä, että taas yksi suunnitelu fiba vag-konsernilta, joka maksatetaan asiakkaalla!

Sitähän tämä on. Edes bilian sinisellä xc70 perä ei maksa 4000 euroa. 3600 euroon jää jopa Volvon pienillä voluumeilla ja tunnetusti kovilla varaosahinnoilla. Volvoon täysin kunnostettuja periä vahvistetuilla laakereilla saa 1500-1700 euron luokkaan.

Helkamalle uusi perä maksanee maksimissaan 2000 euroa. Tässä mukana tehtaan kate. 4000  euron hinnalla ja isollakin vastaantulolla tehdas&maahantuoja maksattaa rempan täysin tai lähes täysin kuluttajalla. Jos maahantuojalla löytyisi osaamista ja halua saisivat he kunnostettua perän 600-1200 euron haarukassa. Halua ei ole kun "goodwillillä" asiakas maksaa potin.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 06.08.18 - klo:19:49
Suositeltua vaihtoväliä en ole noille löytänyt.

Viimeisessä määräaikaishuollossa teetin Haldex-öljynvaihdon lisätyönä, peräöljyä ei ollut saatavilla niin se jäi ensi kertaan.
Haldex öljynvaihto 3 vuoden välein ilman kilometrirajaa, ennen oli 90tkm välein.
Peräöljy on "ikuinen", ei vaihtoväliä.
Kannattanee vaihtaa vähintään samalla kertaa kuin Haldex-öljy.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

bustedi

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 06.08.18 - klo:11:48
Minun auto kävi tänään merkkiliikkeellä. Eivät löytäneet muuta vikaa ja epäilivät perää. Laittavat maahantuojalle kyselyä meneekö jatkotakuuseen (takuu loppunut 21.7.2018) ja mittarissa 92tkm.

Perä menee vaihtoon ja maahantuoja maksaa homman. Asiallista toimintaa tämän tapauksen osalta.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 10.08.18 - klo:16:06
Perä menee vaihtoon ja maahantuoja maksaa homman. Asiallista toimintaa tämän tapauksen osalta.

Tästä perästä pitäisi melkein perustaa oma ketju. Nyt ilmeisesti kolme tapausta missä tuo perä pamahtanut. Kuulostaa taas vag-konsernin paskasta tuotoksesta mikä muille yritetty maksattaa asiakkaalla. Nyt eivät yrittäneet edes kokeilla, kun tiesivät, että maahantuoja joutuu maksumieheksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

halalb

Perä vaihdettu. Omaksi osuudeksi jäi noin tonni jossa oli tonni liikaa. Perä sisälsi myös  haldexin osat, käsittääkseni esim. haldex-pumpun. Tenttasin työnjohtajalta oliko vika perässä vai haldexissa johon vastaus oli että perä menee tehtaalle tutkittavaksi. Perän metelin hiljettyä autosta löytyi myös alkava pyöränlaakerin ääni. Pyöränlaakeri vaihdettiin samalla veloituksetta, josta pisteet Veholle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: halalb - 11.08.18 - klo:09:32
Perä vaihdettu. Omaksi osuudeksi jäi noin tonni jossa oli tonni liikaa. Perä sisälsi myös  haldexin osat, käsittääkseni esim. haldex-pumpun. Tenttasin työnjohtajalta oliko vika perässä vai haldexissa johon vastaus oli että perä menee tehtaalle tutkittavaksi. Perän metelin hiljettyä autosta löytyi myös alkava pyöränlaakerin ääni. Pyöränlaakeri vaihdettiin samalla veloituksetta, josta pisteet Veholle.

Tuonne olisi hyvä kerätä kertomukset perien ongelmista sekä korjauksen hinnat/vastaantulot:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40076.msg644565#msg644565
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ocu_Style

Nyt on noin 3000 km uudella Oculla mittarissa ja kokonaisuutena matkanteko maistuu oikein hyvin. Pari asiaa on kuitenkin löytynyt, joihin olen kiinnittänyt huomiota. Ensimmäinen on suht alhaisilla kierroksilla esiin työntyvä lievä jyrinä korissa, joka tuntuu suht selkeästi kuskin penkissä. Olen tottunut siihen, että nämä DSG vehkeet jyristävät alhaisilla kierroksilla, mutta omassani jyrinää ei tuntunut ennen kuin autoon tuli noin 2000 km mittariin. Toisaalta jyrinä ei myöskään ole jatkuvaa, vaan ilmenee parin sekunnin sykleissä. Onko veikkauksia onko vain ominaisuus jonka kilometrit ovat tuoneet esiin vai voiko joku muu aiheuttaa resonoimalla kyseisen jyrinän? Eipä tuo niin pahasti tunnu, että se alkaisi pidemmän päälle ärsyttämään, mutta onpahan kiinnittänyt huomion. Moottorina tosiaan 1.5 TSI.

Toinen seikka on tuo DSG:n arpominen parkkihalleissa joissakin tilanteissa ykkösen ja kakkosen välillä. Välillä arpominen aiheuttaa aikamoista nykimistä, mutta tuokin toki on ilmeisesti näitä DSG:n ominaisuuksia, joihin tulee tottua. Mutta kokonaisuutena olen ollut menoon todella tyytyväinen  :)
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Daatta

^DSG Sportille niin loppuu jyrinä ja arpominen. Toki kierrokset ovat sitten kuin ralliautossa, välimuotoa ei ole.

Noissa tilanteissa kaipaa manuaalia, aina oikea vaihde pykälässä. Myös pitkät nousut aiheuttavat D:lle harmaita hiuksia, edes Cupra ei jaksa vetää ilman että nopeus hiipuisi. Sitten alkaa arpominen, siksi pyrinkin ajamaan ACC päällä mahdollisimman paljon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.08.18 - klo:08:48
^DSG Sportille niin loppuu jyrinä ja arpominen. Toki kierrokset ovat sitten kuin ralliautossa, välimuotoa ei ole.

Noissa tilanteissa kaipaa manuaalia, aina oikea vaihde pykälässä. Myös pitkät nousut aiheuttavat D:lle harmaita hiuksia, edes Cupra ei jaksa vetää ilman että nopeus hiipuisi. Sitten alkaa arpominen, siksi pyrinkin ajamaan ACC päällä mahdollisimman paljon.
Olen aina ihmetellyt miksi D:n ja Sportin väliin ei ole ohjelmoitu muita ajoalueita. Pari kolme lisää niin kuljettajalla olisi hyvät mahdollisuudet päättää millä kierroksilla haluaa moottorin käyvän.

-karppa-

Ja miksi ihmiset ostaa "vielä" manuaaliaskilla autoja 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.08.18 - klo:10:18
Ja miksi ihmiset ostaa "vielä" manuaaliaskilla autoja 😉

Kyllähän autonvalmistajat pyrkivät tätä parhaansa mukaan torpedoimaan.

Ja mitä DSG:n toimintaan tulee, niin onhan se omassa taloudellisuudessaan harvinaisen typerästi toimiva laitos. Sport-asento on ainoa järkevä, mutta kone huutaa kuin mikäkin... mutta voittaa joka tapauksessa vaihteiden vatkaamisen.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 13.08.18 - klo:17:56
Nyt on noin 3000 km uudella Oculla mittarissa ja kokonaisuutena matkanteko maistuu oikein hyvin. Pari asiaa on kuitenkin löytynyt, joihin olen kiinnittänyt huomiota. Ensimmäinen on suht alhaisilla kierroksilla esiin työntyvä lievä jyrinä korissa, joka tuntuu suht selkeästi kuskin penkissä. Olen tottunut siihen, että nämä DSG vehkeet jyristävät alhaisilla kierroksilla, mutta omassani jyrinää ei tuntunut ennen kuin autoon tuli noin 2000 km mittariin. Toisaalta jyrinä ei myöskään ole jatkuvaa, vaan ilmenee parin sekunnin sykleissä. Onko veikkauksia onko vain ominaisuus jonka kilometrit ovat tuoneet esiin vai voiko joku muu aiheuttaa resonoimalla kyseisen jyrinän? Eipä tuo niin pahasti tunnu, että se alkaisi pidemmän päälle ärsyttämään, mutta onpahan kiinnittänyt huomion. Moottorina tosiaan 1.5 TSI.

Vaikka en ole 1.5-litraista ajanut, niin heitän veikkauksen että kyse on 2-sylinterimoodista. Ainakin tuo 1.4-litrainen täristää tietyissä tilanteissa kun käy kahdella pytyllä. Seuraapa monitoiminäytöstä, onko jyrinän aikana 2-sylinterimoodi päällä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arttu

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.08.18 - klo:12:58
Vaikka en ole 1.5-litraista ajanut, niin heitän veikkauksen että kyse on 2-sylinterimoodista. Ainakin tuo 1.4-litrainen täristää tietyissä tilanteissa kun käy kahdella pytyllä. Seuraapa monitoiminäytöstä, onko jyrinän aikana 2-sylinterimoodi päällä.
2-sylinterimoodi ei toimi alle 1400 r/min kierroksilla, joten ihan alhaisilla kierroksilla syy on jokin muu.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy