Jettan halogen-ajovaloumpion polttimoiden vaihto ja umpion irroitus

Aloittaja Guest-360991, 09.06.13 - klo:23:40

« edellinen - seuraava »

Guest-360991

Kirjoitetaas tämmöinen kun tuli tänään "tutustuttua" ja tehtyä muutenkin läheisempää tuttavuutta Jettan ajovaloumpion kanssa. Tämä nyt koskee vain halogeenivaloja, joten uuden xenon-jettan omistajat, sorry... koittakaa pärjätä. :)

Polttimoita vaihdetaan umpiosta kolmesta eri paikasta. Ajovalot ja päiväajovalot uloimman suojan takaa, pitkät ja parkki sisemmän kumisuojan takaa ja vilkkupolttimo sitten umpion alta. Kaikki toimenpiteet vaativat näppäriä sormia ja ainakin itse huomasin, että kelillä kuin kelillä naarmuilta suojaava hanska olisi kiva. Nimim. sormet rakkuloilla ja kämmenet täynnä naarmuja.

1) Ajovalopolttimon vaihto:
-avaa ulompi umpion suojamuovi. Irtoaa pyöräyttämällä vastapäivään ~10 astetta. Vedä pois ja pistä talteen.
-tartu mustasta otinpinnasta polttimosta ja pyöräytä vastapäivään ~10 astetta, vedä polttimo pois umpiosta. Johdot jäävät kiinni polttimon kantaan, vaihda polttimo (H7). Kiinnitys päinvastoin. Katso että polttomon kannan "väkäset" menevät umpion takana olevien kiinnitysruuvien alle.
-kiinnitä suojamuovi, aseta kohdalleen ja ~10 astetta kiinni "pikku naksahduksen" yli. Valmis!

2) Pitkänpolttimon vaihto:
-avaa sisempi kuminen suoja umpiosta. Lähtee reunasta kampeamalla.
-irroita ja vaihda polttimo (H7)samoin kuin ajovaloumpiossa.
-paina suojakumi paikalleen

3) Parkkipolttimon vaihto
-avaa sisempi kuminen suoja umpiosta.
-käännä pidikkeestä ja vedä polttimo pois pitkän polttimon yläpuolelta.
-vaihda polttimo (W5W lasikanta)
-paina polttimo takaisin koloonsa ja pyöräytä kiinni
-paina suojakumi paikalleen

Nämä ovat siis olleet "helppoja"

Lisätään vaikeustasoa:

4) Vilkkupolttimon vaihto:
-polttimo on pitkän umpion alla erillisessä kannattimessaan, eikä sen edessä ole mitään luukkuja. Koita jostain ujuttaa käsi umpion alle ja tunnustele pidikkeen ~5cm pitkää tartuntatikkua. Nappaa siitä kiinni, paina kevyesti polttimoa kohti umpiota ja pyöräytä ~10 astetta vastapäivään.
-vedä polttimo pidikkeessään pois umpion alta, nyt johdot eivät seuraa vaan polttimon virrat tulevat kontakteilla tuon pidikkeen kautta.
-vaihda vilkkupolttimo (P21w oranssi)
-asettele polttimoa pidikkeessään paikalleen toisella kädellä ja katso umpiosta ulkoa onko suunta oikea. Tunnustele oikea asennuspaikka (muistaakseni pidikkeessä lukee TOP), pyöräydä sama ~10 astetta myötäpäivään ja olet valmis

5) Päiväajovalopolttimon vaihto:
-irroita ulompi suojamuovi samoin kuin ajovalopolttimolle
-kurkkaa umpioon, jotta näet päiväajovalopolttimon pidikkeen/kannan ajovaloumpion alla. Väli on ahdas. Tikusta ei kannata koittaa tarttua kiinni, et saa todennäköisesti riittävästi voimaa sen kautta pyörittämiseen ahtaasta välistä
-käsi umpioon, työnnä kättä niin pitkälle että saat sormilla mustasta pidikkeestä kiinni mahdollisimman läheltä polttimoa, käytännössä polttimon juuresta. Pyöräytä ~10 astetta vastapäivään ja vedä polttimo ulos. Pidikkeen mukana seuraa johdot ja polttimot. Huomioi mihin suuntaan pieni nuoli osoitti yhdessä kiinnityshahloista (sivulle).
-vaihda polttimo (P21w)
-katso että kiinnityshahlon nuoli osoittaa samaan suuntaan kuin poisottaessa. Kolme hahloa eivät ole tasaisesti ympyrän kehällä, vaan jollain härövälillä. Väärä asennus tekee uudelleenirroituksen *keleen hankalaksi, usko kun  kokemuksesta kerron ;)
-kun olet varma että laitat polttimon kannakkeen oikein umpioon, ujuta se käsissäsi umpioon, työnnä paikalleen ja käännä kevyesti ~10 astetta myötäpäivään.
-kiinnitä ulompi suojus umpioon

Eli näin vaihtui polttimot, kätevästi, eikötotta? Minun kädet eivät ole samaa mieltä. Talvella hommaan ei kannata pakkasella ruveta kuin pakollisen ajovalopolttimon tai pitkän osalta. Mielummin lämmin halli sitten. Umpiossa on hitosti teräviä särmiä johon kylmät kädet on helppo raapia auki lämpimälläkin (usko kun sanon).

Umpion irroitus ei ole sikäli pakollista mihinkään hommaan mutta itse ten 5) kohdan ensin väärin ja jouduin paikkaamaan tekosiani. Käytännössä irroitin siis apukuskinpuolelta umpion jotta sain sitä työstää rauhassa hyttysiltä sisällä. Tämä homma menee karkeasti näin:

Työkalut:
-T30 torx-avain
-T25 torx-avain
-1-koon ristipää
-verhoilunirroitusmuovi/vast

Työjärjestys:
-Irroita maski. 4kpl T25 torxia irti maskin yläreunasta konepellin etureunan alta, tämän jälkeen vedä maski suoraan puskurista ulospäin. Alareunassa on klipsit jotka ainakin lämpimänä irtoaa rikkomatta paikkoja.

-Umpion irroitus: irroita sähköjohto esimerkiksi ensiksi pitkänvalon umpion alta. Sormella vaa lukituksen ja vetää liittimen irti, ei tarvitse työkaluja. Irroita umpion yläpuolella oleva kiinnitysrauta sekä umpio kiinnitysraudasta. Yht. 3X T30 torx + 2x T30 torx. Irroita maskin sivuista kumilipareen alta T30 torx, ota kiinni ettei tipahda. Irroita umpion takaa, ajovalopolttimon luukun takapuolelta alta taaimmainen kiinnitys, T30 torx. Ota kiinni ettei tipahda konehuoneeseen. Tämän jälkeen umpio on melkein irti.
Maskin irroittamisen jälkeen paljastuu maskin alta pieni ristipääruuvi joka tukee maskin taustaa puskuriin. Ruuvi pois ja irroitat puskurin kuoren pienet klipsit maskin taustasta ja vedät sitä taktisen 1-2cm ulospäin. Onnistuu lämpimällä kelillä, puskuri joustaa kyllä. Kampeat irronneen umpion alareunan tuet puskurin yläpuolelle koko umpion matkalta. Tällöin olet jo 90% perillä. Käännä umpio sisäreunastaan eteenpäin ulos paikaltaan, ja katso että lokasuojan uloke ei naarmuta umpion "lasia" kun hierot sitä pikkuhiljaa poterostaan pois. Varovasti avittaen umpio on kädessäsi.

-Umpion kiinnitys: "Käänteisessä järjestyksessä". Huomiona jälleen naarmujen välttäminen, sekä sitten kun kiinnittää umpiota, ei kannata vetää kaikkia T30 torxeja suoraan kiinni. Kolme umpion kannakepellin ruuvia voi vetää kiinni, mutta asettele umpiota paikalleen samoin kuin ennen irroitusta ja vuorotellen kiristä kaksi umpion yläpuolen T30 ruuvia sekä sitten maskin alla olevaa sekä umpion takana olevaa torxia. Katso että umpio istuu puskurin ja lokasuojan kanssa samoin kuin ennen. Kiristä T30 torxit, kiinnitä ristipääruuvi, kiinnitä sähköpiuha umpioon, paina maski paikalleen ja kiinnitä se T25 torxeilla.

Umpion suuntaus tapahtuu neljästä T30 torx-ruuvin kohdalta 19mm hylsyllä, joten jos niihin et kajoa, niin oikein torxeilla kiinnitetyn umpion suuntauksen ei pitäisi muuttua. Suorita silmämääräinen valon suuntaus seinää vasten.

Hiton pitkä eepos, mutta jos tästä jollekulle joskus on apua, niin rakkulat ja naarmut käsissäni eivät ole turhia. Päiväajovalopolttimoita EI kannata uusia LED-malleihin. Hiton hankalaa uusia niitä jatkuvasti ja BCM on hiton tarkka sopivasta ledistä. Jumppaa sormille tuolloin tiedossa. BCM:llä on muuten vakiona ajovaloille ns. säästömoodi päällä. VCDS:llä jännitepudotuksen voi talveksi koodata pois päältä niin näkee huomattavasti paremmin kuin sillä 13.2v säästömoodilla mikä minulla oli vakiona.

Kuvia en ottanut, mutta jos joudun joskus uudelleen nämä jumppaamaan niin sitten otan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy