Koeajoautojen sisäänajo

Aloittaja muuli1010, 18.03.10 - klo:13:05

« edellinen - seuraava »

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 19.03.10 - klo:13:56
Pitäisiköhän vähän muuttaa sisäänajotapaa... Nyt takana reilu 850 km ja 99,9% ajasta kierrokset ovat olleet korkeintaan 3000 rpm kiihdytyksissäkin. Kylmällä koneella vältän noinkaan korkeita kierroksia. Pitkälti siis ohjekirjan ohjeiden mukaan menty. Ohjekirja tosin neuvoo välillä 1000-1500 km vähitellen ottamaan käyttöön korkeammatkin kierrokset, joten kierrosten asteittainen nostaminen olisi muutenkin kohta ollut "ohjelmassa".

Itse en ole ainakaa koskaan uutta autoa sen kummemmin sisään ajanut. Kovaa ajoa alusta asti, eli ihan normaalia ajoa. Kierroksia en ole säästellyt enkä jarruja. Jos ne siitä särkyvät niin ei voi mitään. Eihän se pikkanen rajottajaankaan hakkaaminen autoa riko, ihan uutenakaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tet

^ Automyyjä sanoi tätä Golfia noutaessani että ei se mitään sisäänajoa tarvi. Ihan normaalia menoa, kunhan ei aivan täydellä kaasulla pitkiä siivuja huudata. En tiedä onko sisäänajettu tehtaalla vai ei, mutta periaate on nykyään tuo että sisäänajoa ei tarvita. Tarvittiinhan silloin ennen vanhaan öljyn vaihtokin viimeistään 5000 km ajon jälkeen, kun nyt ajetaan 30 tkm ennen "ensihuoltoa".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Eikös sitä autoa opeteta niinkuin koiraa. Jos on kunnonmiehiä, niin poljin pohjaa alusta asti, mutta jos säälii autoaan, niin ajaa sen mukaan.
Autot on nykyään oppivaisia; joka ei ruoskaa säätä, se autoaan rakastaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

xmasa

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.01.12 - klo:12:09
Tarvittiinhan silloin ennen vanhaan öljyn vaihtokin viimeistään 5000 km ajon jälkeen, kun nyt ajetaan 30 tkm ennen "ensihuoltoa".

Itse kyllä vaihdatin öljyt jo ekan kerran tuossa 8tkm nurkilla. Itse en ainakaan lähtisi ajamaan samoilla öljyillä 30tkm, etenkään jos kyseessä on uusi auto. Kyllä sieltä sen verran kuitenkin uudesta moottorista pientä "lastua" lähtee alkuvaiheessa, vai onko jollain asiasta tarkempaa tietoa?
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Peeveli

Tärkeintä ovat ekat kilsat, ekat alle 100 km. Kone lämpimäksi ja öljyt samoin, sitten vetoja 3500 rpm:iin asti, 5-10 kpl erissä, saman toisto. Saadaan männänrenkaat sopeutettua tiiviisti sylinterin seinämiä vasten. Sen jälkeen sisäänajon aikana -kone täyslämpöisenä- vaihtelevaa kaasunkäyttöä, moottorijarrutuksia, hetkeksi myös maksimikiekat silloin tällöin kun muutama sata kilsaa lasissa. Noin ajoin Alfan eikä tarvinnut lainkaan öljynlisäystä ja kulki autobaanalla todellista 223 vaikka ilmoitus on 218 km/h eli tehot taatusti konehuoneessa. Sama menetelmä ollut nyt tälle nykyiselle käytössä.

Hissuttelu tasakyytiä koko sisäänajomatka on pahinta mitä voit uuden auton moottorille tarjota.

dosetti

Pääseekö sitä oikeasti ajamaan uudella autolla itse ihan ensimmäiset 100km..? Itsekin olen lähinnä ulkomaisilta foorumeilta lukenut, miten suuri merkitys juuri tuolla Peevelin mainitsemalla "oikealla" sisäänajolla on. Ja se olisi tehtävä ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana.

Kasis

Menee hieman OT:ksi, mutta aihetta läheltä "liipaten".

SuomiTV:ltä tuleessa "supertehtaat" ohjelmassa, Audi R8:n koneet saavat melkoisen sisäänajon jo ennen moottorin "installointia" autoon itseensä.
Konetta vedätettiin pitkänaikaa yli 6000rpm, "suolet" punaisina hehkuen, jonka jälkeen kierroksia nostettiin lisää vielä toviksi.
Ilmeisesti kaikki nesteet vaihdetaan, ennen tehtaalta lähtöä.
Aika raju testi. :o

Itse en osta "esittelyautoa" tai jos ostaisin, en tyytyisi 1000â,¬ lisäalennukseen, johtuen että auto on ollut esittely käytössä. Käytetyn auton osalta ei voi koskaan olla varma, miten autoa on "käytetty", vaikka huoltokirjan mukaiset huollot on tehty ja auto on uudenveroinen kunnoltaan.
Muutaman kerran olen nähnyt, kuinka yli-innokas teini(nuorehko kuljettaja) päättää hieman testata auton suorituskykyä, väärällä tavalla. En yleistä tätä vain nuoriin kuskeihin, mutta.. :-\
Kerran tuli ilmoitettua Magneettiin yhdestä koeajajasta, joka sudeitteli ja teki käsijarrukäännöksiä kesällä kuivalla asvaltilla Honda TypeR:llä, jossa oli autoliikkeen(Magneetti) isot tarrat kyljissä.
Scirocco & VI Golf Variant

Q8

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 17.01.12 - klo:13:47
Pääseekö sitä oikeasti ajamaan uudella autolla itse ihan ensimmäiset 100km..?

Entä jos pääsee ajamaan 20km jälkeiset 80km?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 17.01.12 - klo:13:15
Itse kyllä vaihdatin öljyt jo ekan kerran tuossa 8tkm nurkilla. Itse en ainakaan lähtisi ajamaan samoilla öljyillä 30tkm, etenkään jos kyseessä on uusi auto. Kyllä sieltä sen verran kuitenkin uudesta moottorista pientä "lastua" lähtee alkuvaiheessa, vai onko jollain asiasta tarkempaa tietoa?

Kyllä uusien moottorien toleranssit ovat sitä luokkaa, että ei sieltä taida nykyisin mitään lastua lähteä. Miksi ne öljyt pitäisi vaihtaa ennen määritettyä vaihtoväliä ? Eiköhän tehdaskin sitä suosittelisi jos sillä jotain tekemistä olisi moottorin keston kannalta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D5A Summum

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 17.01.12 - klo:13:36
Tärkeintä ovat ekat kilsat, ekat alle 100 km. Kone lämpimäksi ja öljyt samoin, sitten vetoja 3500 rpm:iin asti, 5-10 kpl erissä, saman toisto. Saadaan männänrenkaat sopeutettua tiiviisti sylinterin seinämiä vasten. Sen jälkeen sisäänajon aikana -kone täyslämpöisenä- vaihtelevaa kaasunkäyttöä, moottorijarrutuksia, hetkeksi myös maksimikiekat silloin tällöin kun muutama sata kilsaa lasissa. Noin ajoin Alfan eikä tarvinnut lainkaan öljynlisäystä ja kulki autobaanalla todellista 223 vaikka ilmoitus on 218 km/h eli tehot taatusti konehuoneessa. Sama menetelmä ollut nyt tälle nykyiselle käytössä.

Hissuttelu tasakyytiä koko sisäänajomatka on pahinta mitä voit uuden auton moottorille tarjota.

Turbolla varustetussa autossa jälkikäyttö(jäähdyttely) aika suuressa roolissa myös.

Millä kilometreillä on eka huolto nykyään? 3000/5000/10000km vai "longlife"?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:13:47

Muutaman kerran olen nähnyt, kuinka yli-innokas teini(nuorehko kuljettaja) päättää hieman testata auton suorituskykyä, väärällä tavalla. En yleistä tätä vain nuoriin kuskeihin, mutta.. :-\
Kerran tuli ilmoitettua Magneettiin yhdestä koeajajasta, joka sudeitteli ja teki käsijarrukäännöksiä kesällä kuivalla asvaltilla Honda TypeR:llä, jossa oli autoliikkeen(Magneetti) isot tarrat kyljissä.

:) Voi elämä.. Soititko ihan autotalon johtajalle vaiko kerroitko vain keskusneidille?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:13:55
Turbolla varustetussa autossa jälkikäyttö(jäähdyttely) aika suuressa roolissa myös.

Ei kyllä normaalissa liikenteessä ole tarvetta jälkikäytölle.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.01.12 - klo:13:56
:) Voi elämä.. Soititko ihan autotalon johtajalle vaiko kerroitko vain keskusneidille?

Olitko se sinä vai sun kaveri? 8)

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:13:59
Olitko se sinä vai sun kaveri? 8)

Tommonen Ã,,rrä Civikki vaan paranee kun saa vähän sikaa.
ex.Volvo V60 D5A Summum

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.01.12 - klo:13:57
Ei kyllä normaalissa liikenteessä ole tarvetta jälkikäytölle.

Ei niin. Asia on eri jos painetaan jalka tulipeltiä vasten pidemmän matkaa, mutta normiajossa lähes yhtä tyhjän kanssa.
ex.Volvo V60 D5A Summum

Q8

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.01.12 - klo:13:56

Kumpi sulle kävi valittamassa?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Kasis

Minun puolesta sikakailkoon se, joka lyö taalat tiskiin ;)

Tarkoitus ei ollut "kusaista kenekään muroihin" ;)

Urlaub

Ei sen puoleen, olen minäkin koeajoautoilla ajellut pellossa oikein urakalla. Meinaan maastoautoilla.  ::)

Kuka sitä nyt maasturia ostaisi, jos ei ensin tyypittäisi maastossa? Paikallisessa Mitsu-kaupassa oli kylläkin dynotty Pajeron kojelautaan ukaasi, että maastoajo vain myyjän kanssa.

Kasis

Toisaalta ihmettelen ettei autokauppiaat hyppää repsikanpaikalle, mutta moni saattaisi  jättää kaupat tekemättä, jos ei saa testata rauhassa.
Tosin ajamisen fiilis ja se "vähäinenkin" tehojen irtiotaminen saattaa jäädä tekemättä. Esim. VW demo tour.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:14:23
Tosin ajamisen fiilis ja se "vähäinenkin" tehojen irtiotaminen saattaa jäädä tekemättä. Esim. VW demo tour.

2011 Demo tourilla mukana ollut valvoja lähinnä yllytti kokeilemaan miten autot liikahtaa. ;) 2010 taas pääsi ajelemaan yksin. Tosin en tiedä oliko se normaalia 2010, vai johtuiko siitä että myyjä soitti minut paikalle kokeilemaan Golf R:ää.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 17.01.12 - klo:13:47
Pääseekö sitä oikeasti ajamaan uudella autolla itse ihan ensimmäiset 100km..? Itsekin olen lähinnä ulkomaisilta foorumeilta lukenut, miten suuri merkitys juuri tuolla Peevelin mainitsemalla "oikealla" sisäänajolla on. Ja se olisi tehtävä ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana.

Omassa oli lasissa 11 km kun otin liikkeestä joten aika pian pääsin toteuttamaan totutusajoa. :D Tärkeintä se että siis moottori normaalilämpöinen (tärkeää myös öljyn lämpötila jonka näissä näkee hienosti monitoiminäytöltä), ja ilman muuta toki ajon jälkeen tyhjäkäyttö turbon takia (siinä olen wanhanaikainen ja teen aina jälkikäyttämisen jos ajettu motaria tai muuten kovemmin).

Ekat 200-300 km pyrin jarruttamaan tasaisesti ja varovaisesti ja nastarenkaille tein 500 km:n sisäänajon eli kaarteet suht rauhallisesti eikä sudituksia.

Noilla jutuilla auton pitäisi muotoutua uutena semmoiseksi kuin pitääkin. Ajo voi olla jatkossakin reipasta mutta autojani en revitä, kanttaa mielipuolen lailla, aja tietoisesti kuoppiin tai kovaa töyssyihin tms.

Ktk

Väittäisin että keskimäärin koeajoautoja ajetaan ihan yhtä nätisti kuin muitakin autoja, ääripäissä sitten hissuttelijat ja hyvin vähän sitten näitä jotka pieksee kuin vierasta sikaa. Turha niitä on aluksi varoa ja hieroa kuin kipeetä p****a. Reipasta ajoa vaan alusta asti, mutta kuitenkin järki päässä, niin hyvä tulee.

Edit: uusia nastarenkaita minä enemmän pelkäisin kuin sitä että auto ottaa nokkiinsa kunnon ajosta.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 17.01.12 - klo:14:35
2011 Demo tourilla mukana ollut valvoja lähinnä yllytti kokeilemaan miten autot liikahtaa. ;) 2010 taas pääsi ajelemaan yksin. Tosin en tiedä oliko se normaalia 2010, vai johtuiko siitä että myyjä soitti minut paikalle kokeilemaan Golf R:ää.

2011 demolla itselleni tuli "valvojaksi" Juha Kankkusen ajokoulun "kaveri".
Todella asiallinen kaveri. :)Ammatilataan rekkakuski, joka tekee muuta kuin sitä yli 200 pv vuodessa.
Hän "käski" ottaa reippaita kiihdytyksiä(edit35). :D

2008 demolla joutui "köröttelemään" 2.0TSI Sciroccolla. :P

Kun tulee jotain uutta autoa kokeiltua, alkuun ajelen aika rauhallisesti.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 17.01.12 - klo:14:03
Ei niin. Asia on eri jos painetaan jalka tulipeltiä vasten pidemmän matkaa, mutta normiajossa lähes yhtä tyhjän kanssa.

Tää TSI hoitaa turbon jäähdytyksen itse pysäytyksen jälkeen jos tarvis. Sähköinen vesipumppu, nääs.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:15:28
2011 demolla itselleni tuli "valvojaksi" Juha Kankkusen ajokoulun "kaveri".
Todella asiallinen kaveri. :)Ammatilataan rekkakuski, joka tekee muuta kuin sitä yli 200 pv vuodessa.
Hän "käski" ottaa reippaita kiihdytyksiä(edit35). :D

2008 demolla joutui "köröttelemään" 2.0TSI Sciroccolla. :P

Kun tulee jotain uutta autoa kokeiltua, alkuun ajelen aika rauhallisesti.

Voin myös antaa kehuni tuolle Kankkusen ajokoulun kaverille, demolta tuttu mullekin.

Tulipa mieleeni, että mahdollisesti "köröttelit" 2008 demolla juurikin minun omistuksessa olevalla Sciroccolla??
Et sattunu ottamaan kuvaa siitä silloin?? En ole tosin satavarma siitä, oliko omani kiertueella?

Oli tai ei, ongelmitta on kuitenkin oman autoni matka sujunut, ainakin tähän asti. Mittarissa lie 87 tkm nyt.

skriko

SciroSJK, sattuisitko muistamaan oliko Seinäjoen käyttöautossa koskaan Sciroccoa esittely/näyttely/koeajoautona?

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.01.12 - klo:08:18
Tää TSI hoitaa turbon jäähdytyksen itse pysäytyksen jälkeen jos tarvis. Sähköinen vesipumppu, nääs.
Onko varmaa tietoa? Siis 90 kW TSI.

EDIT: sisäänajosta olen sitä mieltä, että ensimmäinen tuhat kilometriä vedätystä ja korkeita kierroksia vältellen mutta muuten siis ihan normaalia ajoa. Lisäksi en suosisi ankarissa talvioloissa kylmäkäynnistysten ja pätkäajon yhdistelmää, etenkään pitkillä öljynvaihtoväleillä. Siinäpä se.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Newman - 18.01.12 - klo:17:37
Onko varmaa tietoa? Siis 90 kW TSI.

On.

http://tbr.gr/122hp/SSP_405_1.4l_90kW_TSI_Engine_with_Turbocharger.pdf

The coolant circulation pump is bolted to the cylinder
block underneath the intake manifold. It is part of a
separate cooling system.
S405_020
Coolant circulation pump V50
Task
The coolant circulation pump transports coolant from
an additional radiator in the front end to the
intercooler and to the turbocharger.
It is activated under the following conditions:
- briefly after each time the engine is started
- constantly above a torque requirement of
approx. 100Nm
- constantly from a charge air temperature of 50°C
in the intake manifold
- at temperature differences of less than 8°C in the
charge air before and after the intercooler
- when the engine is running every 120 seconds
for 10 seconds to avoid heat accumulation in the
turbocharger and
- based on a map for 0-480 seconds after the
engine is turned off to avoid overheating with
formation of vapour locks in the turbocharger.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Newman

^ Muchos gracias senor msvahn!

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.01.12 - klo:17:35
SciroSJK, sattuisitko muistamaan oliko Seinäjoen käyttöautossa koskaan Sciroccoa esittely/näyttely/koeajoautona?

Taitaapa siellä vieläkin? olla yksi hopeanvärinen, ylivuotinen (luultavasti?) rocco rivissä.
Muita ei käsittääkseni koskaan ole ollut??

Hetkinen, taisipas sittenkin olla myös valkoinen, ylivuotinen jossain vaiheessa....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy