1.8 TSI vääntää vähemmän kuin paperilla luvataan

Aloittaja VAG!, 17.03.10 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

Björn

Lainaus käyttäjältä: Häkä - 22.03.10 - klo:11:59
Niiiiinno. Tai sitten mä en ole ymmärtänyt yhtään mitään.  :D Oon itse luullut että jos tehokäyrän kulmakerroin on vakio, niin silloin teho on suoraan suhteessa kierroslukumäärään. Jos vääntö muuttuu kanssa, niin eikös se sitten ala kaartamaan sitä tehokäyrää suuntaan xyzkahjnsadljsan.

Kyllä maar näin se justiinsa on. Tehohan on vääntömomentti kertaa kulmanopeus (eli kierrosnopeus). Eli tuo kuvatus tuolla ylempänä ei voi mitenkään pitää paikkaansa vääntökäyrän alkupään osalta.

Jacques

Niiiiinno. Tai sitten mä en ole ymmärtänyt yhtään mitään.  :D Oon itse luullut että jos tehokäyrän kulmakerroin on vakio, niin silloin teho on suoraan suhteessa kierroslukumäärään. Jos vääntö muuttuu kanssa, niin eikös se sitten ala kaartamaan sitä tehokäyrää suuntaan xyzkahjnsadljsan.

Nimenomaan näin. Jos vääntö pysyy tietyssä tasossa, nousee tai laskee samassa kulmassa. Se näkyy vastaavasti tehokäyrässä.
Veskun 1.8tsi penkitettiin Kotkassa.. en muista mitattiinko ennen softaa. Yritän tarkastella sähköpostia, mitä ne väännöt oikeasti olivat. Tosin Kotkan penkissä alle 2000rpm lukemat eivät tahdo näkyä oikein koska ahtopaineet eivät ehdi nousta.

VKi

Niiiiinno. Tai sitten mä en ole ymmärtänyt yhtään mitään.  :D Oon itse luullut että jos tehokäyrän kulmakerroin on vakio, niin silloin teho on suoraan suhteessa kierroslukumäärään.

Jos tehokäyrä kierrosnopeuden suhteen on suora (vakio kulmakerroin), täytyy myös vääntömomentti*kierrosnopeus olla kierrosnopeuden suhteen suora. Siis, mikäli tehon derivaatta on vakio, pitää vääntömomentti*kierrosnopeus derivaatta olla vakio (DP=xD(nM), x=1/9550).

Käytännössä helpoimmin vastaantuleva tilanne on vakiovääntömomentilla "suora tehokäyrä". Mikäli vääntömomenilla on vakio kulmakerroin, ei ehto toteudu, vaan tehokäyrä ei varmasti ole suora (kokeilkaa piirtää excelissä, ellette usko).

Jacques

Nyt homma karkaa lapasesta. Tiivistyksenä mikäli vääntökäyrän kulmakerroin ei muutu, ei muutu myöskään tehokäyrän.

VKi

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 22.03.10 - klo:12:43
Tiivistyksenä mikäli vääntökäyrän kulmakerroin ei muutu, ei muutu myöskään tehokäyrän.

Ja varmana muuttuu, piirrä Excelissä, ellet usko. Teho on suoraan riippuvainen SEKÃ,, kierrosnopeudesta, ETTÃ,, vääntömomentista. Jos näistä toinen on vakio ja toista varioidaan, saadaan tehosta suora.

Mikäli molemmat muuttuvat (siten, että tehokäyrästä halutaan edelleen suora), sekä kierrosnopeudella, että vääntömomentilla ei voi olla vakio kulmakerroin.

Björn

Lainaus käyttäjältä: VKi - 22.03.10 - klo:12:46
Ja varmana muuttuu, piirrä Excelissä, ellet usko.

Näin on. Jo ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun yritin tavallaan tuota selvittää, ja luulin sen jo menneenkin perille, mutta ei ilmeisesti.

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 22.03.10 - klo:12:43
Tiivistyksenä mikäli vääntökäyrän kulmakerroin ei muutu, ei muutu myöskään tehokäyrän.

Ei siis näin! Vaan: Kun vääntömomentti pysyy vakiona, niin myös tehokäyrän kulmakerroin pysyy vakiona. Toisin päin: Kun tehokäyrän kulmakerroin pysyy vakiona (kuten yllä kuvassa), tulisi vääntömomentti pysyä vakiona, mikä ei kuvassa toteudu.

Taitaa mennä aika kovasti OT:ksi, joten mun puolesta jääköön tähän...

Jacques

Ã,,h. Aivan totta. Tapahtui ajatuskupla tässä päässä, pahoittelen. :)
Ei tarvitse kuitenkaan vasaralla paukuttaa tehon ja väännön keskinäistä suhdetta enempää. Kuvaaja jostain syystä näkyi mielen perukoilla toiselta kuin se oikeasti on. ;)

Björn

Pahoittelut omalta osaltani vasaralla paukuttelusta  ;D

VKi

Jacques

Palaten takaisin aiheeseen. 1.8tsi softalla nostaa väännöt tappiin 2500rpm kohdilla, renkailla 270nm ja moottorille arvioituna 322nm. Teho taas moottorilla 210hv hujakoilla 4800-6300rpm, renkailla 172hv.

Koska kyseessä ei tosiaan ollut jarrupenkki, eikä mittausta tehty isoimmalla vaihteella. Ei alakierrosten (<2500rpm) arvoista saa minkäänlaista kuvaa.

rob-s

Olen ollut koko ajan siinä uskossa, että tämän 1.8TFI:n koneen vääntö lähes kaikissa moottoreissa ylittää tuon luvatun 250Nm väännön. Aika huono tuuri jos juuri testattava moottori alittaa..

Itsellä on ollut yhdessä autossa tämä moottori ja tykästyin nimenomaan sen käyttökelpoiseen vääntöön.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy