Mazda

Aloittaja skula, 13.03.10 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

kolli

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.02.13 - klo:19:17

Millähän Mazdan dieselit mahtaakaan mennä jos bensa menee alla kuuden litran/satku....

Yhdistetty:
Bensa 1998cm2  5,5 (145hv) 6,0 (165hv) 6,0 (165hv /automat)

Diesel 2184cm2  4,2 (150hv) 4,8 (150hv automat) 4,5 (175hv) 4,8 (175hv automat)

Pieniä on lukemat tuon kokoiselle kulkijalle.

Toi 5,7 l. satasella tuli puhtaasti maantieajossa."Normiajossa" edellinen tankkaus osoitti hitusen päälle 7 litraa , josta tuolla aiemmin mainitsin.Mutta ei  uusi 6 näytä mikään bensarosvo olevan.

pantero

Loppuarvioita    Mazda CX-5 2.2 D Touring 4x4 manuaali

Talviajo      Eteneminen talvella on ok. Ei ole tarvinnut rynnätä lumitöihin, vaan autolla on päässyt luotettavasti liikkumaan kaikissa talven myräköissä. Isot pyörät(72 cm!) ja korkeahko maavara(21 cm) ovat auttaneet. Ajovakauden hallinta ja luistonesto(kumpikin poiskytkettävissä) eivät liikaa häiritse normaalia liikkumista. Kunnon mekaaninen käsijarru kahvalla ja mäkilähtöavustin helpottavat lisäksi ajoa. Polttoainetankin luukkukin aukeaa kuskin paikalta vivusta vetämällä.

Ajo-ominaisuudet      CX-5 on maanteillä kotonaan, kuten Touring-mallille kuuluukin. Ohjaus on hyvä ja pitkä akseliväli vakauttaa menoa. Jousitus toimii juohevasti ja jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaan tuntuiset.

Muutkin ominaisuudet on mietitty stressitöntä matka-ajoa varten. Kuten kääntyvät Bi-Xenonit, kaukovalojen ohjaus, kaistavahti, kuolleen kulman seuranta, rengaspaineseuranta ja tietysti integroitu TomTom-navi(pikkaisen suolainen lisähinta 880â,¬, mutta kannatti). Autossa on myös älykäs jarrutusaputoiminto(ála Volvo), joka toimii 30 km/h asti.

Ohjaamon varustelu      Nahalla päällystetty monitoimiratti(vakionopeus-, radio-, puhelin- ja ajotietokonesäätimet) on erittäin hyvä. Pysäköintitutka, handsfree/bluetooth, takapenkin turvavöiden muistutusvalot ovat myös hyviä ominaisuuksia. Ipod toimii suoraan usb-liittymästä ja sitä voi ohjata HDI-kiertonupilla. Mazdan hilavitkuttimien käyttöfilosofia oli helppo omaksua ja se on mielestäni hieman loogisempaa kuin exVAGeissa(Tigu, Yeti).

Tilat      Ajoasennon saa hyväksi. Myös ristiselän tuki löytyy kuskin penkistä, joka on vähän askeettinen, mutta ~ok. Siinä viihtyy kyllä kahvillakäyntien välin. CX-5:n tilat ovat riittävät isohkollekkin perheelle. Takaluukun alle mahtuu vähän kumarassa ja monikäyttöisyys on toteutettu näppärällä vipukäytöllä peräkontin puolelta. Kontin suojaverho on kätevä.

Melu      Michelinin nastarenkailla melu pysyy ~siedettävällä tasolla, joskin CX-5 on äänekkäämpi kuin Tigu( suunnilleen samaa luokkaa kuin Yeti). Kesärenkaista ei ole vielä kokemuksia(koeajossa viime kesänä melu ei tuntunut kylläkään häiritsevältä). Moottorin ääni on eristetty hyvin.

Moottori ja vaihteisto      CX-5:n eittämätön vahvuus on moottori, joka aiheuttaa jopa ajamisen iloa. Se onkin palkittu Japanissa vuoden autoteknologia innovaationa. Sitä ei tunnista dieseliksi, se ottaa kierroksia ketterästi ja vääntää alhaalta kuin iso bensakone. Manuaalivaihteisto on täsmällinen ja vaihdetanko näppärän lyhyt. Kovilla pakkasilla se tosin vaatii aluksi hieman rauhallisempaa käsittelyä, kunnes lämpenee(kuten VAGienkin). Suomessa autojen vaihteistoöljyt voisivat olla pykälän norjempia.

Mazdan huoltoväli on Suomessa 20000 km. Huoltokirja on luottamusta herättävä, koska se määrää eri maissa eripituiset öljynvaihtovälit(EU 20000, Israel 15000, Venäjä 10000, Azerbaidzan 5000!). Autonvalmistaja on siis hereillä, öljynvaihdot ympäristöolosuhteiden, ym. mukaan.

Pa-kulutus      Muutama tankillinen ajettu. Talven tuiskuissa, pakkasissa ja peräkärryn kanssa ajellessa kulutus oli 8,5 nurkilla. Nyttemmin normaalissa kaupunki/lähiöajossa kulutus on yli 7 kieppeillä. Tuntuma talven ajojen perusteella onkin se, että CX-5 110 kW kuluttaa vähemmän kuin Tigu 125 kW, mutta niukasti enemmän kuin Yeti 104 kW. Tasaisella tiellä ajotietokoneesta katsottuna Mazda näyttäisi kulkevan hyvinkin vähällä, mutta silti tuntuu, että normikulutuksen(yhdistetty = 5,2) alle tai lähellekkään pääseminen maantiellä on vaikeaa. Kesäkeleillähän tuo sitten selviää. Mittaristossa on kytkettynä olevan vaihteen näyttö ja se tekee myös vaihtosuosituksen, mutta tätä ominaisuutta on tarkoitus testata ja noudatella vasta kesärenkailla.

Tuplaturbo taitaakin olla käytännön ajossa janoisempi kuin mitä yhdistetty kulutus tasaisella nopeudella ja kaupunkisykli i-stopin avustamana osoittaisi. Moottorin ominaisuudet kun usein innostavat vielä turhaan lisäkaasutteluunkin.

i-stop      Pysäytysautomatiikka ainakin talvioloissa toimii hyväksyttävästi. Pysäyttelee harkitusti ja käynnistää pehmeästi lämpimällä moottorilla. Aluksi pistin sen aina pois päältä, mutta nyt alkuhämmennyksestä toivuttuani en enää; tehköön vaan noita stoppejaan.

Takuut/ruostesuojaus      Normaalitakuut(siirrettävissä) Suomessa on autolle 3v/100000 km, korin puhkiruostumiselle 12v ja maalipinnalle 3v.

Ruotsissa myytävä CX-5 on saanut ViBilägaren ruostesuojakatselmuksessa arvion 4/5(=hyvä). Ruotsin Mazda antaa lisäksi autolle 10v/150000 km varaosatakuun. Ruotsissa tuntuukin olevan kova luottamus Mazdan kestävyyteen.

Yhteenveto      Mazda CX-5 on aika hyvin vastannut odotuksia. Onhan se esim exTiguania varustellumpi, isompi ja halvempi. Monessa asiassa se on Tigun veroinen ja touringominaisuuksissa jonkin verran parempikin. Kaukovaloissa ja rengasmelussa tulee kylläkin takkiin, mutta dieselmoottori on yliveto. Polttoaineen kulutus on vielä kysymysmerkki; kesä näyttää, miten lähelle normiarvoja päästään.

Kannattiko vaihtaa? Kyllä siltä nyt hyvinkin tuntuu, kun perheessä on siirrytty yhden auton käyttöön ja Mazdan ajokilometrit ovat kasvussa.
Ja silloin vaihto on varmasti kannattanut, jos parin, kolmen vuoden kuluttua osoittautuu, että Mazda on käynyt varikolla ainoastaan öljynvaihdossa tai määräaikaishuollossa...

tuRboman

Kiitos ja kumarrus Pantero näistä raporteista! Selkeää, asiallista ilman turhaa fanaattisuutta. Arvostan suuresti!

Uusi CX-5 kuulostaa hyvältä valinnalta. En ole vielä päässyt tutustumaan mutta kiinnostaa testata kunhan tilaisuus tulee. Yksi varteenotettava vaihtoehto Outbackin seuraajaksi jossain vaiheessa. Voiskin koettaa saada tulevan Foresterin ja Mazdan samalle päivälle ajoon. Ois mielenkiintoista vertailla.
"All 4 The Driver"

pantero

Tack, tack...

Mazda näyttää valmistaneen 200 000 kappaletta CX-5:sta vuonna 2012, joista 164000 on lähtenyt vientiin.

Minne lie menneet, koska edelleenkin tuntuu siltä, että ajelen lähes ainokaista Suomeen eksynyttä yksilöä. Olen bongannut maantiellä ainoastaan yhden toisen CX-5:n, kun myyntipisteiden läheisyydessä olevia esittelyautoja ei lasketa mukaan.

Samoin olen odotellut, että CX-5:n dieselversio löytäisi tiensä myöskin vertailutesteihin ja koeajoihin. Suomen autolehdissä kun niitä ei vielä ole näkynyt (TM:n testaamaa bensaversiota lukuunottamatta).

kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 27.02.13 - klo:07:42
Tack, tack...

Mazda näyttää valmistaneen 200 000 kappaletta CX-5:sta vuonna 2012, joista 164000 on lähtenyt vientiin.

Minne lie menneet, koska edelleenkin tuntuu siltä, että ajelen lähes ainokaista Suomeen eksynyttä yksilöä. Olen bongannut maantiellä ainoastaan yhden toisen CX-5:n, kun myyntipisteiden läheisyydessä olevia esittelyautoja ei lasketa mukaan.

Samoin olen odotellut, että CX-5:n dieselversio löytäisi tiensä myöskin vertailutesteihin ja koeajoihin. Suomen autolehdissä kun niitä ei vielä ole näkynyt (TM:n testaamaa bensaversiota lukuunottamatta).
Eilen tuli käytyä kahvilla tutun Mazda kauppiaan luona ja siinä tietenkin juteltiin automyynnin sujumisesta.CX-5 kohdalla tilanne kysynnän suhteen on tasaisen vakaa, mutta ei mitään huippua.Ongelmana ollut joidenkin mallien pitkät toimitusajat.Eli ei tämän perusteella niitä CX-5 malleja tungokseen asti tule teillä näkymään.Uuden kutosen osalta kauppa on lähtenyt käyntiin kuulemma ihan ok tahtia, mutta paremminkin voisi mennä.He olivat myyneet vajaa 30 kpl. kutosia eiliseen mennessä ja
sillä pääsi sijalle 4 jälleenmyyjien joukossa Suomessa.

WKurki

Hiihtolomalla viime viikolla Sveitsi/Ranska-matkalla tuli vuokra-autoksi 800 km ajettu Mazda 6 Sport Wagon dieselinä automaattivaihteistolla. Aiempia kokemuksia Mazdoista on isäni 2009 Mazda 6 Sport Wagonista 2 litraisena automaattina että viime vuotisesta Mazda 3:sta 2 litraisena automaattina.

Mazdallahan ei ole ollut tarjolla automaattia dieselin yhteydessä näihin autoihin. 2,2 litrainen Diesel + automaatti on verrattoman mukava yhdistelmä. 6 vaihteinen oikea automaattivaihteisto toimi mukavasti. Autossa oli pysäköintitutka edessä ja takana ja ylemmän keskiluokan autoon ne ovat sopiva varuste, lähes "pakollinen" mielestäni. Mazdan navigaattori oli Tom Tomin valmistama. Käyttöliittymä on tuttu irrallisista Tom Tom -malleista. Navigaattori ei käytettävyydessään kuitenkaan ollut niin hyvä kuin irralliset navit, reagointi oli kohtalaisen hidasta. Tiloiltaan ja ajoasennoltaan ei moittimista.

Mazdan takapenkkien kaataminen on toteutettu hienosti: tavaratilan puolelta kaatuu selkänojat ja tilasta tulee tasainen. Tavaratila ja takamatkustajan tilat kooltaan suunnilleen samaa luokkaa kuin tuoreimmassa 5-sarjan BMW:n farmarissa. Helppo verrata, kun samoja laukkuja sovitellut kyytiin. Rengaskoko Mazdassa 225/55 R17, hyvä kompromissi ulkonäön ja mukavuuden kannalta, renkaina autossa oli Nokian ns. Keski-Euroopan kitkarenkaat. Kulutus sekalaisessa ajossa oli n. 5,5 litraa / 100 km. (diesel-polttoaineen hinta ihastuttavan alhainen Ranskassa, kun tietää, missä sitä edullisesti on tarjolla: 1,369 eur/l). Ajettavuus ja ohjaustuntuma olivat autossa kohdallaan, viimeistely siistiä jne.

Hetkellisesti ärsyttäviä piirteitä autosta: ratin nahka oli autossa liian tasaista ja todella liukas ilman nahkahansikkaita. Istuinlämmittimen toiminta hidasta ja se valinta, joka kolmi-alueisesta painonapista on tehty, ei nollaudu autoa sammutettaessa. Takapuskurin päällinen kaipaa ainakin suojuksen, jos sen haluaa pysyvän siistinä ja naarmuttomana pidemmässä käytössä.

Sitä en tullut katsoneeksi, oliko auto pienempi- vai suurempitehoisella dieselillä, mutta käytännön voimaa oli enemmän kuin riittävästi. Mikään raketti se ei ollut, mutta urheiluautot löytyvät eri autoa- ja hintaluokista.  Ulkoisesti sekä sisätiloiltaan pidin Mazdan muotoilusta todella paljon.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

pantero

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 27.02.13 - klo:00:12
Uusi CX-5 kuulostaa hyvältä valinnalta. En ole vielä päässyt tutustumaan mutta kiinnostaa testata kunhan tilaisuus tulee. Yksi varteenotettava vaihtoehto Outbackin seuraajaksi jossain vaiheessa. Voiskin koettaa saada tulevan Foresterin ja Mazdan samalle päivälle ajoon. Ois mielenkiintoista vertailla.

Aamukahvilla lueskelin sanomalehteä(täällä landella se on tietysti Maaseudun Tulevaisuus!) ja huomasin siinä uuden Subaru Forresterin koeajon. Toimittaja oli viety kunnon maastoon Salpausselälle, jossa oli sahattu rinteitä ja kuoppia ylös ja alas. Maasto-ominaisuudet olivat tehneet vaikutuksen. Tuntui siltä, että toimittajan uskallus loppui ennen auton ominaisuuksia...

Toivottavasti vertailukoeajot CX-5:llä ja Foresterillä järjestyvät. Olisi kiinnostavaa kuulla vaikutelmia.

imoth

Lukiko kukaan uutta Tuulilasia, jossa pitäis olla uudesta Mazdasta iso raportti?
Octavia 1.0 TSI DSG Combi Style MY2017
Ex: Octavia 1.4 TSI DSG HB Elegance -09

pantero

Tuulilasin uudessa numerossa on tosiaankin uuden Mazda6:n koeajo. Kannattaa tutustua, jos uusi Mazda6 on listoilla. Paljon hyvää mitattua ja koeajettua tietoa.

Selasin sen pikaisesti läpi. Testissä oli sama 2,2 Diesel (150 hv), joka myös omassa CX-5:ssani. Tuulilasin pojat suitsuttavat sen ominaisuuksista vähän samalla tavalla, kuin itsekkin olen tehnyt ja kokenut. Mitattu kulutus maantielenkilla helmikuun alkupäivina Hakkapeliitta 7 nastarenkailla oli 5,4.

Se kuulostaa hyvältä. Saa nähdä mihin oma CX-5 pystyy kesäkeleillä.

kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 27.02.13 - klo:22:08
Tuulilasin uudessa numerossa on tosiaankin uuden Mazda6:n koeajo. Kannattaa tutustua, jos uusi Mazda6 on listoilla. Paljon hyvää mitattua ja koeajettua tietoa.

Selasin sen pikaisesti läpi. Testissä oli sama 2,2 Diesel (150 hv), joka myös omassa CX-5:ssani. Tuulilasin pojat suitsuttavat sen ominaisuuksista vähän samalla tavalla, kuin itsekkin olen tehnyt ja kokenut. Mitattu kulutus maantielenkilla helmikuun alkupäivina Hakkapeliitta 7 nastarenkailla oli 5,4.

Se kuulostaa hyvältä. Saa nähdä mihin oma CX-5 pystyy kesäkeleillä.
Tuli luettua artikkeli tuulilasista ja ihan positiivinen oli loppulauselma.Yksi pikkujuttu ihmetytti:Koeajoon valittu auto oli Premium varustetulla ilman lisävarusteita (näin ilmoitetaan tiedoissa artikkelissa).Silti valot oli testin mukaan ksenonit, jotka tulevat autoon vasta Premium+ varustelussa.Pikkujuttu sinänsä, mutta kiinnitti huomiota.

toukopouko

Tulipa käytyä koeajolla uudella Mazda 6 premium+ wagonilla, manuaali 145 heppainen versio.

Auto on HIENO sekä sisältä että erityisesti ulkoa. Sisätilan materiaalit selvästi paremmalla tasolla kuin tässä edellisen sukupolven versiossa mikä itsellä on. Mikään bensarosvo tuo ei tosiaan näytä olevan. Motarilla  noin 100km/h nopeudella kulutus pyöri siinä kuuden litran tuntuvilla, jopa allekkin. Yllättävän hyvin. Mihinkään se ei kyllä tunnu liikkuvan tuollainen pirssi ahtamattomalla bensakoneella, ehkä sitä on vaan niin tottunut dieselin/bensaturbon wääntöön että ei kiitos enään ikinä ahtamatonta minulle. Ajettavuus mielestäni aivan samanlainen kuin edellisessäkin sukupolvessa. Kaikenkaikkiaan autosta jäi todella hyvä kuva.

Mutta mutta, 2.2 Diesel premium+ wagon koukulla, talvirenkailla +lohkolla 42kâ,¬ hyydyttävät kyllä omat innot täysin. Oma vajaa 3 -vuotias 84tkm ajettu 2.2 diesel elegance wagon, niin 22kâ,¬ välirahaa. Ei kiitos  ;D

pantero

Kun tuo talvi jatkuu ja jatkuu ja on siten tullut lisää talvikilometrejä, voisi päivittää CX-5:n talvikokemuksia. Mazdahan on pihalla pakkasen, lumituiskujen ja tuulen tuiverruksen armoilla päivät ja yöt.

Lumen ja jään putsaus.

Aiemmin on tullut kehuttua tuulilasin ja pyyhinkourun puhdistusta. Se käy tosiaan helposti aiempiin kulkineisiin verrattuna. Pyyhkimet pystyyn ja lumet pois siististi pyyhinkourusta. Katto on korkeahkolla ja pinta-ala isohko, mutta kattokaiteiden puuttuminen helpottaa paljon lumenpuhdistusta. Katon reunassa on matala (noin 1 cm) kynnys, joka estää suurempien lumi/vesimassojen tippumisen istuimelle ovea avattaessa. Takaluukun alaosa on helppo puhdistaa ja luukku aukeaa ongelmitta. Yhden kerran luukun yläosaan oli muodostunut jäätä, joka narskahti avattaessa(samoin kuin Yetissäkin, mutta ei niin voimakkaasti ja liikerataa estäen).

Mazdassa on takaatulevan liikenteen seuranta, jonka anturit lienevät jossakin takalokasuojien paikkeilla. Kerran huomiovalot syttyivät peileihin, vaikka siellä ei kohdetta ollutkaan. Ison Omenan kellarissa ilmeni, että auton takaosaa peitti puolen sentin jäävaippa, joka haittasi antureita. Tälläistäkin keliä Suomessa joskus pitelee. No kauppareissun aikana ne sulivat pois ja systeemi toimi taas oikein.

Erityismaininnan ansaitsevat etuovien muovihelmat, joissa alaosan muovireunus kiertää kynnyksen alle. Siellä on oma tiiviste, joka estää lumen ja kuran kertymisen oven taakse ja auton alahelma pysyy puhtaana. Oiva ominaisuus korkeassa autossa, kun lahkeet eivät helposti likaannu.

Uutta puhdistettavaa tuli pahimpina lumituiskupäivinä, kun vanteet täyttyivät lumesta(ja koko auton kylki lumikinoksesta). Lyhyen ajon jälkeen vanteiden pinnalle suli vettä joka uudestaan jäätyessään ja seuraavalla ajokerralla tuntui pienenä epätasapainona. Pari kertaa takapyörien vanteet on pitänyt puhdistaa toispuoleisesta jääkerroksesta. Autokatos on harkinnassa...


Lämmitys

Mazdassa on jäähdytysnestekiertoon asennettu lisälämmitin sekä PTC-vastus. Sopivan esilämmityksen jälkeen moottori käynnistyy pirteästi. Lämpömittarin korvaavaan merkkivaloonkin on jo tottunut. Merkkivalo sammuu jo parin kilometrin ajon jälkeen. PTC-vastus tuottaa lämmintä ilmaa varsin nopeasti ja lämpöä tuntuu riittävän, kuten aiemmin olen todennutkin.

Kulutus

Viimeisen tankkauksen perusteella kulutus on vähän 7 l/100km yläpuolella. Viimeaikojen pakkaskelit ovat hiukan nostaneet edelliseen tankkaukseen verrattuna. Ajo on lähiö- ja kaupunkityyppistä lyhytkestoista pyöritystä.

=========================

Länsiväylällä on tullut bongattua jo kaksikin CX-5:sta samalla ajokerralla, joten ihan yksin ei tarvitse CX-5 maailmassa taivaltaa. Helmikuun rekisteritilastojen mukaan maassa pitäisi olla jo hiukan yli 300 yksilöä.

Kesäkiekot on varattuna autotallin nurkkaan kevääntuloa odottamaan. Kun ne saadaan alle, päästään vihdoinkin kunnolla maantielle Tourailemaan...

Vesihiisi

Tälläsin juuri omia CX-5:n koeajohavaintojani tuonne Autonvaihtopohdiskeluun.

pantero

Vähän kokemuksia Mazda 2.2 Dieselin i-stop systeemistä manuaalivaihteella.

Kun ensimmäisiä kertoja ajoi uudella autolla, huomasi tietenkin, että lämpimänä moottori pysähtyi valoissa. Automaattisesti sen ominaisuuden kytki heti pois käytöstä.

Takaraivossa oli parilla muulla ,väliaikaisessa ajossa olleella, autolla saadut kokemukset start-stop-systeemistä. Raskaantuntuinen akkua kuluttava käynnistys ja sisälle kuulunut starttimoottorin ääni ja samanaikainen normaali moottorin käynnistyshuojahdus. Koko systeemi ei tuntunut kovinkaan järkevältä ja tuntuikin kehitetyn vain kaupunkinormikulutuksen pienentämiseksi.

CX-5 oli sitkeä. Käytöstäpoisto kun nollautuu aina ajon jälkeen ja uudelleen käynnistettäessä i-stop aktivoituu automaattisesti uudelleen. Niinpä sitä tuli pakostakin kokeiltua enemmän ja enemmän.

Liikennevaloissa kun vaihtaa vapaalle, lämmin kone sammuu heti. Kun painaa kytkintä, se käynnistyy uudestaan nopesti ja pehmeästi. Ei kuulu raastavan pitkää startin ääntä, eikä tunnu käynnistysheilahdusta (2.2 D:ssä on tasapainoitusakselit ja koneen käynti on näiden takia muutenkin tärinätöntä!).

Niinpä i-stopin toimintaan on vähitellen tottunut niin, ettei sitä tule kytkettyä pois enää ollenkaan. Päinvastoin tulee katseltua moittivasti muita kanssa-autoilijoita, jotka vieressä tupruttelevat pakokaasuja ilmoille.

Mazdan i-stop toteutus kiinnosti ja sitä tuli tutkittua vähän tarkemmin. Kone pysäytetään siten, että puristustahdissaoleva sylinteri on tiedossa. Uudelleenkäynnistettäessä tähän sylinteriin ruiskutetaan polttoainetta ensimmäiseksi, jolloin käynnistys on nopeampaa, eikä kuluta starttia ja akkua paljonkaan. Mazdan mukaan diesel käynnistyy uudestaan 0,4 sekunnissa. Näin tuntuu olevankin; kun polkaisee kytkimen pohjaan, voi heti pistää vaihteen silmään ja jatkaa ajoa viiveettä.

Ajotietokoneessa on laskuri, joka ilmoittaa kauanko i-stop systeemi on ollut toiminnassa aikojen alusta lähtien. Tästä voi halutessaan arvioida säästyneen polttoaineen määrää.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: pantero - 28.03.13 - klo:08:05Mazdan i-stop toteutus kiinnosti ja sitä tuli tutkittua vähän tarkemmin. Kone pysäytetään siten, että puristustahdissaoleva sylinteri on tiedossa. Uudelleenkäynnistettäessä tähän sylinteriin ruiskutetaan polttoainetta ensimmäiseksi, jolloin käynnistys on nopeampaa, eikä kuluta starttia ja akkua paljonkaan

Eikös S/S ole toteutettu valtaosassa autoista juuri näin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Natte

Samaa mieltä.

pantero

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.03.13 - klo:08:07
Eikös S/S ole toteutettu valtaosassa autoista juuri näin.
Oma tuntuma näihin verrokkeihin oli, että uudelleenkäynnistys on nopeampaa ja pehmeämpää.

Mazda kertoo jossain nettisivuillaan, että 2.2D moottori tarvitsee vain yhden kierroksen käynnistyäkseen uudelleen i-stopin jälkeen tavallisen dieselin kahden kierroksen sijasta. Osansa tässä voi olla 2.2 Dieselin alhaisella puristussuhteella (14).

kolli

Työkaverini, pesunkestävä Audi-mies, oli eilen mun 6 Mazdan kyydissä.Istui autoon ja tarkasteli sisätiloja ja kokeili materiaaleja ja alkoi kehumaan uutta kutosta :D!!!!!!On kuulemma muotoilu onnistunut niin ulko- kuin sisäpuolella.Ja kaveri kuitenkin itse ajaa A5 sb'llä eli jonkin sortin perspektiiviä löytyy.
Taidan tarjota vähintään munkkikahvit ensiviikolla töissä :)

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: kolli - 29.03.13 - klo:08:43
Työkaverini, pesunkestävä Audi-mies, oli eilen mun 6 Mazdan kyydissä.Istui autoon ja tarkasteli sisätiloja ja kokeili materiaaleja ja alkoi kehumaan uutta kutosta :D!!!!!!On kuulemma muotoilu onnistunut niin ulko- kuin sisäpuolella.Ja kaveri kuitenkin itse ajaa A5 sb'llä eli jonkin sortin perspektiiviä löytyy.
Taidan tarjota vähintään munkkikahvit ensiviikolla töissä :)

Tuo Mazda 6 sedan on kyllä näyttävä kokonaisuus. Mazdan insinöörit on kutkutellut parilitraisesta moottorista pienen kulutuksen ja riittävästi vääntöä. Itse uskon että vaparimoottori on pitkällä juoksulla varmatoimisempi kuin downsizing turbomoottori.

Vakavasti harkitsen Passat 2.0 fsi vaihtoa tuollaiseen. Kun on saman koko- ja teholuokan auto. Jossakin vaiheessa täytyy käydä koeajamassa.


kolli

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.04.13 - klo:17:49
Tuo Mazda 6 sedan on kyllä näyttävä kokonaisuus. Mazdan insinöörit on kutkutellut parilitraisesta moottorista pienen kulutuksen ja riittävästi vääntöä. Itse uskon että vaparimoottori on pitkällä juoksulla varmatoimisempi kuin downsizing turbomoottori.

Vakavasti harkitsen Passat 2.0 fsi vaihtoa tuollaiseen. Kun on saman koko- ja teholuokan auto. Jossakin vaiheessa täytyy käydä koeajamassa.


Ainakin automaatin kanssa moottorin teho/vääntö ominaisuudet  riittävät normi ajoon oikein hyvin.
Myös kulutus on pysynyt kohtuullisena vaihdellen 5, 7-7, 8 litran välillä tankilla mitaten.
Kun täällä foorumilla lueskelee harmittavista vioista uusissa autoissa, niin onneksi Mazdan alku on ollut pelkkää ajamista ilman mitään ongelmia.Toivottavasti sama trendi jatkuu tulevaisuudessa!

tapanixxx

Tiedätkö saako Mazda 6:een peltivanteet 16" koossa?

Käsitin että tehtaalta tulee 17" 225 leveänä, tuntuu itselleni vähän ylileveiltä ja isoilta.

Ton-1

Luulisi saavan mutta itse rengas voikin olla vielä kimurantimpi juttu, tuota alkuperäistä kokoa 225/55/17 vastaava olisi 205/65/16 ja tuntuu olevan kovin pakettiautomainen tuo tarjonta tuossa koossa  :P .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

kolli

Kyllä saa 16' koossa, koska sellaiset oli autoliikkeessä luovutukseen menevässä autossa, kun omani hain.On kyllä aika pienen näköiset suht isossa autossa.Ei noi itselläni olevat 17 tuumasetkaan isolta näytä :D

pantero

Kesäaika on alkanut! CX-5 sai kesäkiekot alleen ja päästiin tekemään ensimmäisiä ajohavaintoja.

Michelinin talvirenkaat ovat lämpimien säiden myötä muuttuneet lähes miellyttävän hiljaisiksi kylätienopeuksilla, kun nastat painuvat profiilin sisään eikä niiden ropina ole enää juurikaan kuultavissa. Silti kesärenkaat ovat hiukan hiljaisempia myös alle 80 nopeuksissa. Moottoritienopeuksilla ero onkin sitten selvempi kesärenkaiden eduksi.

Ensiasennusrenkaina on Yokohama Geolandar G98, joista ei vielä ole riittävästi ajokokemuksia, mutta ohjaus muutui hiukan keveämmäksi talvirenkaisiin verrattuna. Ohjaus on näilläkin kiekoilla  ihan hyvä, mutta ratti on himpun raskaampi käännellä kuin esim. exVAG:eissa. Jahka päästään maantielle ja pidemmille matkoille, voi arvioida kokonaisuutta tarkemmin.

Talvikiekoilla lähiökulutus laski kevään mittaan ajotietokoneen mukaan jo 6,0 lukemaan. Kesäkiekoilla tehty ensimmäinen lähiöpyöritys laski lukeman jo 5,9 kaupan pihassa. Kotimatkalla sitten käynnistyikin hiukkassuodattimen regenerointi ja kulutuslukema lähti nousuun, päätyen 6.3 kotipihassa. Mazda onkin ahkerampi regeneroimaan kuin exVAG:it. Eiköhän tähän ole syynä koneen EU6 päästöluokitus ja sen myötä tiukemmat hiukkaspäästörajat.

===================

En ole viherpiipero, mutta ajan mielelläni EU6 koneella vähäisempien päästöjen vuoksi, vaikka siitä pieniä lisäkustannuksia tuleekin extraregeneraatioiden vuoksi.

Todelliset viherpiiperot ajelevatkin sitten 39 km/h ylinopeuksilla... säätävät poskettomia eristepaksuuksia taloihin energiasäästön nimissä... vaativat pullotiiveyksiä uudisrakennuksilta... (EUn partiolaisina) puuhaavat jätevesien puhdistusta maaseudulle luonnon pelastamiseksi... jne.

tuRboman

Tuli käytyä liikkeessä istuskelemassa ja fiilistelemässä uuden kuutosen ympärillä. CX-5 oli tarkoitus ajaa, mutta koeajo-auto oli kuulemma menossa ja palasi seuraavana päivänä. Harmi.
Mutta siihen kuutoseen.. Sisältä hyvä ja sopivan tyylikäs. Materiaalit kunnollisia ja muutenkaan ei mitään ihme kikkailuja ollut havaittavissa. Tilaa oli mun mittaiselle (180) riittävästi edessä ja takana. Takapenkin istuinosa tuntui lyhyeltä, tai sitten selkänojan muotoilu sai mut "valumaan" turhan alas. En tiedä, mutta tuollainen jäi mieleen kun istuskelin ja katselin ympärilleni.
Mutta se ulkonäkö.. Huh huh.. On se komea. Farkkua katselin lähinnä, mutta sedan on yhtä hieno. Sama mistä kulmasta katselin niin yhtä tyylikkäältä näyttää. Tykkään kyllä tosi paljon muotoilusta. Jos olis etuvetoinen farkku ostoslistalla, niin hyvin todennäköisesti päätyisin tuohon kutoseen. Luetun perusteella tekniikka on loistavaa ja nykyaikaista. Ja kun auto on noin komea niin mikäs siinä. Hinnoittelukin linjassaan. Hatunnosto Mazdalle muotoilusuunnasta jonne merkkiä viedään. Rohkeutta löytyy.
"All 4 The Driver"

kolli

Vaikka tässä nyt tulee hiukan kotiinpäin vetoa, niin ei ole kutosen voittanutta tullut "perusautojen" sarjassa ulkonäön suhteen viime aikoina ;D .Edelleen tyytyväisenä ostokseen 3 kk. käytön jälkeen.
Ja voittihan uusi 6 Red Dot muotoilupalkinnon Saksan maalla.

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: pantero - 19.02.13 - klo:18:52
jääkoe ei ollut varmaankaan farkkumazdan parasta aluetta. Yritänkin vain ymmärtää, miksi auto, joka lumiradalla käyttäytyy parhaiten, on taas jääradalla heikoin.

Sattui käsiin Tuulilasi jossa kuutonen oli koeajossa. Siinä tehtiin jälleen sama havainto, että muuten toimiva ohjaus muuttuu jäällä huonoksi. Ei ollut selitystä tässäkään jutussa, muistelen.
Kiitokset mukavasta foorumista.

pantero

Enpä ole ajanut uutta Mazda 6:sta, joten olen itsekin koeajojraporttien varassa. Seuraavassa TM:ssä on muuten Mazda 6:n koeajo, jossa on testattavana 2,2 D Sedan. Selviäiskö nämä ohjausasiat siellä. Jännä nähdä, mitä mieltä TM on 2.2 Dieselin ominaisuuksista.

====================

Oisko syynä renkaat? Pitoa puuttuu, kuten Kimin Lotuksesta. Tuolla F1 sivuilla on Kimille ratkaisuksi tarjottu tätä:

http://www.caravan-lehti.fi/@Bin/186518/HakkapeliittaMietaa_1980.jpeg

kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 20.04.13 - klo:19:40
Enpä ole ajanut uutta Mazda 6:sta, joten olen itsekin koeajojraporttien varassa. Seuraavassa TM:ssä on muuten Mazda 6:n koeajo, jossa on testattavana 2,2 D Sedan. Selviäiskö nämä ohjausasiat siellä. Jännä nähdä, mitä mieltä TM on 2.2 Dieselin ominaisuuksista.

====================

Oisko syynä renkaat? Pitoa puuttuu, kuten Kimin Lotuksesta. Tuolla F1 sivuilla on Kimille ratkaisuksi tarjottu tätä:

http://www.caravan-lehti.fi/@Bin/186518/HakkapeliittaMietaa_1980.jpeg
Mulla alla ollut Continental kitkat ja talven keleillä ajo on ollut ongelmatonta.Jäisiäkin tienpintoja riittänyt kiitettävästi, mutta en ole huomannut mitään erityisen poikkeavaa etupään pidon suhteen verrattuna aikaisempiin autoihin ja kokemuksiin.Yli 10 vuotta kitkoilla ajaneena on ilmeisesti oma ajotyyli muokkautunut "liian" varovaiseksi liukkailla, etten ole törmännyt autotestaajien havaitsemaan ongelmaan pidon puutteesta.Eli vauhti ei enää riitä :D.

Ohjaus muuten on perushyvä perheautoon, mutta parempiakin on tullut  vastaan.Nyt kesärenkailla tukevoitunut automaattisesti pehmeiden kitkojen jälkeen.Rengasäänet tietenkin ovat kasvaneet.Ei ole hiljainen mutta ei järkyttävän kovakaan meteli auton sisätiloissa moottoritie nopeuksilla.Renkaana  kottikärryn kokoluokan 17x225x55 Toyo sport jotain....Ulkonäköön sopisi kyllä 19' vanteet, mutta häviäisi varmaan kaikki mukavuus .Näillä mennään toistaiseksi!


kolli

Lainaus käyttäjältä: kolli - 21.04.13 - klo:08:52
Mulla alla ollut Continental kitkat ja talven keleillä ajo on ollut ongelmatonta.Jäisiäkin tienpintoja riittänyt kiitettävästi, mutta en ole huomannut mitään erityisen poikkeavaa etupään pidon suhteen verrattuna aikaisempiin autoihin ja kokemuksiin.Yli 10 vuotta kitkoilla ajaneena on ilmeisesti oma ajotyyli muokkautunut "liian" varovaiseksi liukkailla, etten ole törmännyt autotestaajien havaitsemaan ongelmaan pidon puutteesta.Eli vauhti ei enää riitä :D.

Ohjaus muuten on perushyvä perheautoon, mutta parempiakin on tullut  vastaan.Nyt kesärenkailla tukevoitunut automaattisesti pehmeiden kitkojen jälkeen.Rengasäänet tietenkin ovat kasvaneet.Ei ole hiljainen mutta ei järkyttävän kovakaan meteli auton sisätiloissa moottoritie nopeuksilla.Renkaana  kottikärryn kokoluokan 17x225x55 Toyo sport jotain....Ulkonäköön sopisi kyllä 19' vanteet, mutta häviäisi varmaan kaikki mukavuus .Näillä mennään toistaiseksi!


Yksi pikku juttu vielä omasta Masasta ja sen rekkarin alkuosasta:LSB-alku on kirvoittanut kavereilta kommentteja, jotka viittaavat huumeisiin tai seksuaaliseen suuntautumisen ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy