VW Polo BlueGT M6 4-ov Deep Black

Aloittaja Seba, 06.05.13 - klo:00:12

« edellinen - seuraava »

Seba

Jakosuotimet ovat vain diskanteille ja sinne kojetaulun avattaviin sivuposkiin ne menivät kätevästi.

S/S:ää en ole uskaltanut kokeilla koodata pois.

Seba

Nankangit ovat olleet alla nyt viikon verran ja radallakin ehdin niillä käymään. Tuntuvat erinomaisille renkaille ainakin kuivalla asfaltilla. Pitoa on yllinkyllin, rengas ei taitu alle eikä rengasmetelikään vaivaa näitä.

Ahvenistolla kierrosajat olivat 2-3 sekuntia parempia kuin katurenkailla ja isommat jarrut kestivät ratarääkin häipymättä ja poljintuntuma pysyi erinomaisena koko ajan.




Seba

Sisustan kiiltävän mustat paneelit ovat jollain tapaa ärsyttäneet uudesta lähtien, ihan hienothan ne ovat mutta kaikki sormenjäljet ym. mikronaarmut näkyvät selvästi ja sopivassa kulmassa kun aurinko paistaa niin häikivät silmiinkin. Kävin Taperollista hakemassa 3M:n 1080 BR212:sta eli harjattua mustaa metallia. Helppo oli kyllä käsitellä tota teippiä ja aloittelijakin pääsi kohtuullisen nopeasti jyvälle ton asennuksesta. Valokytkimen ympärillä oleva kehys jäi vielä teippaamatta, mutta sekin saa samaa materiaalia päällensä kunhan tässä ehtii...

Lähtökohta:


Purettua kojelautaa:


Osat irrallaan:


"Alumiiniset" kehykset sain irroitettua kun oli malttia ja varovaisuutta mukana:


Työvaiheita:
      

Valmis:
   

Seba

Eilen kun oli kaunis päivä niin päätin aloittaa isomman urakan, eli kattoverhoilu irti ja vaimennusta kehiin ja samalla kertaa vedin sadetunnistimelle, automaattisesti himmenevälle taustapeilille sekä mikrofonille Kufatecin johtosarjat. Hommassa meni kaikkiaan 8h kun teki kohtuuliseen tahtiin hommia.

Kattoverhoilu irti:


Lähtökohta:


Onneksi alkuperäiset "äänieristeet" lähtivät helposti irti ja liimapalkeet irtosivat ihan vetämällä:


Dynamatin Xtremeä alle:


Dynalineria (1/4") päälle:
      

Vielä en osaa ihan tarkkaan sanoa että paljonko eristäminen vaikutti ulkopuolelta tulevaan meluun, ehkä melun taajuudet ovat siirtyneet alemmille taajuuksille = vähemmän ärsyttävää, mutta basso ainakin tuntuisi toistuvan napakammin auton sisällä.

Nudde

LainaaEilen kun oli kaunis päivä niin päätin aloittaa isomman urakan, eli kattoverhoilu irti ja vaimennusta kehiin ja samalla kertaa vedin sadetunnistimelle, automaattisesti himmenevälle taustapeilille sekä mikrofonille Kufatecin johtosarjat. Hommassa meni kaikkiaan 8h kun teki kohtuuliseen tahtiin hommia.

Asiallista touhua! Katselin sun kuvia ja ainakin takakontti oli aika vähän äänieristetty, itse laittaisin hieman lisää tavaraa. Tässä oman auton takakontti.


Seba

Joo ton takakontin tein aikoinaan muutamasta palasta kun enempää ei sillä hetkellä ollut käytettävissä. Onneksi noi on helppo täydentää jossain vaiheessa :)

Nudde

LainaaJoo ton takakontin tein aikoinaan muutamasta palasta kun enempää ei sillä hetkellä ollut käytettävissä. Onneksi noi on helppo täydentää jossain vaiheessa

Juuri näin, itse tein viime kesänää eri aikoihin, ovet, takakontti, etu jalkatilat, rtulokarit ja viimeeksi takapenkin alus. Kattoa en ole tehnyt, mutta kiinnostaisi kyllä, en vaan ole vielä tohtinut repiä sitä irti.....

Nilemma

Oletko ajatellut vaimennuksia tehdessäsi, minkä alueen vaimentamisella on ollut suurin vaikutus melun torjunnassa? Nuo Ultraleggerat olisivat hienot tässä autossa kiiltävän mustina tai kultaisina.  8)

Seba

Toi takapään kevyt vaimentaminen vaikutti erityisesti nastarenkaiden ropinaan eli se ei kuulu sisälle niin paljoa kuin aiemmin, myös nopeuden nosto 100 --> 120:iin ei nosta melua niin reilusti kuin ilman vaimennusta. Nyt kun vaimensin katon, niin huomio keskittyy enemmän jäljellä oleviin rengasääniin kun tuulen suhinat ym. eivät ole niin suuresti esillä. Täytyy katsoa jos tällä viikolla ehtisin vielä edestä sisälokasuojat vaimentamaan niin saisi edestä tulevaa rengasmeteliä vähennettyä.

Ultraleggeroita ei ole enää, ne menivät kaverille luukkulampulliseen Celicaan kun siinä on sama pulttijako 8)

Seba

Kuukauden aikana kaikenlaista pientä ehtinyt taas väkertää. Taka- ja etulokasuojien sisäpuolelle tuli liimailtua pienet palat Dynamattia ja yritin saada Dynalineriakin muovisiin sisälokasuojiin mutta silloin sisälokarit jäivät irvistämään niin otin Dynalinerin pois ja nyt mennään vain Dynamatilla.

            

Tulevalle vahvarille on virtajohto vedetty konehuoneesta apparin kick-paneelin tietämille ja maajohto kytketty kojetaulun sisällä olevaan rautapalkkiin.

Kun nyt syksy ja pimeys alkavat lähestyä, niin sisustaan tuli lisättyä hieman valaistusta, eli jalkatilavalot eteen ja hanskalokeroon valo. Jalkatilavalojen virran ja ovikytkimillä katkotun maan otin kuskin puolen A-pilarin johdoista, koska BCM on niin v*ttumaisessa paikassa ja lopputulos on ihan sama kummasta noi virrat ottaa kun Polon jalkatilavalot toimivat vain ovikytkimien ohjaamana kun isommissa malleissa noille on ihan oma ohjaus BCM:ssä. Hanskalokeron valon virran otin samasta paikasta, mutta maa on jatkuva. Tällä tavoin jos vaikka joskus unohtuisi hanskalokero auki, niin ovia lukitessa kaikilta valoilta katkaistaan virta. Koska toi BCM on tosiaan hankalassa paikassa, niin sadetunnistimen ja taustapeilin kytkennät jätettiin tilaan: "kattellaan syssymmällä"

         

Nyt on 16" vararengas kontissa ja paino lisääntyi 2 kilolla (14,9 kg --> 16,9 kg) verrattuna 15" vararenkaaseen.



Talvivanteetkin tulivat samalla kertaa maalauksesta ja nyt niillä on nastat päällä. Montreal II:t painavat 9,1 kg/kpl ja renkaan kanssa 17,8 kg/kpl eli viime talvesta nousua 2,2 kg/nurkka kun vertaa Japan Racingeihin.


Seba

Mitään ihmeellistä ei ole lähiaikoina tapahtunut, mutta eilen testailin vähän Goprota että minkälaiset äänet tolla modifioidulla orkkisputkistolla on:

https://www.youtube.com/watch?v=eTBH5-3efZ4&feature=youtu.be

Seba

Talvi saa mun puolesta tulla...


Seba

Eilen tuli käytettyä 5h tehokkaasti lattiapeltien lisävaimennukseen. Sisustan purki auki noin tunnissa, mutta vaimennuksiin meni sitten hetkinen ja sisustan kasauksessa oli muutamia hidastavia tekijöitä. Ainakaan näin äkkiseltään en huomannut vielä eroja metelin määrässä tai että olisiko jokin äänentaajuus hiljentynyt.

Lähtökohta:

      

Lopputulos:

      

Tällainen "huopamatto" on vielä lattiamaton ja lattiapellin välissä:


Seba

Sunnuntaina hommat jatkuivat sen verran, että RCD 510:n ja Kufatecin bluetoothin tilalle tuli asennettua RNS 510 ja OEM bluetooth:


Seba

Vähän "sneak peekiä" tulevasta:




nicce

Onko sulla tuo vanha RCD-510 ylimääräisenä?
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

Seba

Lainaus käyttäjältä: nicce - 15.12.14 - klo:12:03
Onko sulla tuo vanha RCD-510 ylimääräisenä?

Ei ainakaan näillä näkymin.

Seba

Nopeana pikkuprojektina tuli hankittua sopivaan hintaan vähän käytetty Applen Airport Express ja modifioin sen toimimaan 230V:n sijaan USB:n kautta tarjoiltavalla 5V:lla mikä vielä tiputetaan laitteen sisällä 3.3V:iin. Ideana tällä hommalla on siis saada musiikki toistettua iOS:sta (tai Androidista) bluetoothia paremmalla laadulla, AirPlayn kautta auton AUX-pistokkeeseen. Täytyy vielä myöhemmin piilottaa APE kiinteästi autoon sisälle, mutta näin aluksi tätä on hyvä testata keskikonsolissa irrallaan.

Ohjeet tähän löysin: http://evolver.fm/2013/06/06/airplay-on-the-highway-put-apple-airport-express-in-your-car/  Homma oli aika helppo tehdä, hain Partcosta USB-kaapelin, LM1117T jänniteregulaattorin ja pari 10uF konkkaa ja lopputulos näkyy kuvissa:







Puskurikin on jo saanut maalin päällensä, jos ensi viikolla ehtisi asentamaan:




Seba

Vuoden kestänyt haaveilu on vihdoin ohi ja nyt on WRC:n etupuskuri omassa autossa, hinauslenkin suojaläppä puuttuu vielä niin sen takia reiän suojana toimii ilmastointiteippi:






miqwe

On se vain hienon näköinen tuolla puskurilla. :)
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Seba

Talvi tuli mentyä aikalailla rauhassa, eikä etupuskurin vaihdon jälkeen ole tullut tehtyä mitään ihmeellistä. Nyt kun kesärengaskausi alkoi taas, niin alustaa on tiputettu talviasetuksista 30mm alaspäin eli samalle tasolle kuin viime kesänä. Navan keskeltä kaareen on 320mm joka nurkassa.








Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy