Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

Poni

Tässä on aloituksessa listaa tehdaslisävarusteista, mutta mistäs saisi listausta muista härpäkkeistä?
Netistä olen esim. yrittänyt etsiä viimasuojaa keulalle.
Maahantuojan ja myyntiorganisaation sivuilta ei löydä mitään, ei yhtään mitään.

Onko sitten niin, että vain ulkomailta saa erilaisia härpäkkeitä hankittua?

Minä en tykkää kaiken maailman virityksistä.
Se viimasuoja olisi alkuperäisenä varmaan siistein.
Mitähän mahtaa olla hintaa, ja saako Suomesta?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Poni - 31.08.13 - klo:14:02
Se viimasuoja olisi alkuperäisenä varmaan siistein.

Ei sellaista ole edes olemassa, kyllä ne kaikki on erilaisia tarviketoteutuksia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Poni

Todennäköisesti.
Tarkoitin kuitenkin sitä, että en halua alkaa itse näpertämään tai modifioimaan jotain,
joka sitten aina jostain nurkasta repsottaa.
Touhuilen toki monenmoista, mutta en pidä itseäni näppäräkätisenä.
Ja kun olen vielä aika "vaativa", niin omat viritykset harmittaisivat koko ajan,
jos ne eivät olisi siistejä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Poni - 31.08.13 - klo:16:32
Todennäköisesti.
Tarkoitin kuitenkin sitä, että en halua alkaa itse näpertämään tai modifioimaan jotain,
joka sitten aina jostain nurkasta repsottaa.
Touhuilen toki monenmoista, mutta en pidä itseäni näppäräkätisenä.
Ja kun olen vielä aika "vaativa", niin omat viritykset harmittaisivat koko ajan,
jos ne eivät olisi siistejä.

www.slamit.net myy ainakin ylämaskiin sopivaa kiiltävästä muovista valmistettua suojaa, on ihan asiallisen näköinen viimasuojaksi.

b1mpo

Itse tilasin molemmat maskit superskodalta.
http://www.superskoda.com/images/Plasty/o2f-fbg-cvr2.jpg
Ylämaskin laitoin jo. Ei ole lämmennyt liikaa ja kulutus tippui ilmanvastuksen pienentyessä. Eli maksimilämpö ei noussut yhtään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

^Ihan äkkiseltään voisin kuvitella nopeamman lämpenemisen vaikuttavan enemmän kulutuksen pienenemiseen,
kuin ilmanvastuksen.
Toki saatan olla väärässäkin, kuten usein on tullut havaittua.

Kiitos vinkistä.
Tuolla ei ainakaan nyt ollut myytävänä kuin tuota ylämaskiin laitettavaa.
Kai se olisi molempi parempi.

b1mpo

Poni

Tilasin nyt nuo molemmat viimasuojat, mutta perhana, omalla etsinnällä en löytänyt kuin tuon ylemmän.
Tuosta linkistäsi laitoin sen toisen. Ans kattoo tuleeko tavarata.

Taitaa kestää sen pari viikkoa? No ei hätää, ei ole vielä vilu.

Viimasuojan laiton jälkeen oletuksena, että ei palele kovemmillakaan pakkasilla.
Edellisessä autossa lämpöä tuli tarpeeksi talvellakin, mutta tästä pikkuruisesta koneesta ei ole vielä kokemuksia.
Miten mahtaa olla?

b1mpo

Tuossa alamaskissa se huono puoli että anturi jää sen taakse piiloon, pitää kattoo tarviiko porata sit reikä. Alamaski oli ovelasti etugrillien alla myynnissä.

Poni

En tiedä pitäiskö siirtää johonkin toiseen ketjuun, mutta kysyn silti, rohkeasti, no, vähän alahuuli väpättää...

Oletko itse porannut reiän?
Mihin kohtaan?
Mistä sen voi päätellä, että anturi antaa väärää tietoa?

Jossain ketjussa on varmaan näistä viimasuojistakin kokemuksia ja vinkkejä.
Täytyypi kaivella.

b1mpo

Niin se taitaa olla ulkolämpötila-anturi. En tiedä meneekö siitä tieto moottorille vai pelkästään sisälle.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 03.09.13 - klo:12:58
Mistä sen voi päätellä, että anturi antaa väärää tietoa?

Meidän vanhassa Ocussa oli ala-aukko koko talven kokonaan peitettynä. Pieni reikä oli lohkolämppärin johtoa varten.

Itse en ainakaan huomannut mitään ongelmia anturien kanssa.

Poni

VAG! viimasuojakeskustelussa kirjoitit, että alemmasta aukosta viisi kertaa enemmän viimaa, kuin ylemmästä.
Hämmästyin, en epäile, mutta toivoisin selvennystä.
Vosi kuvitella, että alempi aukko pienempänä saisi vähemmän viimaa.
Mikä moisen aiheuttaa?

Ja selvis tuokin, miksi löysin ensin vain sen ylemmän suojan SuperSkoda-sivustolta.
Ylempi löytyy kategoriasta Exterior, alempi kategoriasta Front Bumper.

b1mpo

Kuvittelin myös että ilmanvastuksellisesti tuo ylemmän peittäminen olisi kovempi juttu..

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 03.09.13 - klo:14:45
VAG! viimasuojakeskustelussa kirjoitit, että alemmasta aukosta viisi kertaa enemmän viimaa, kuin ylemmästä.

Laitatko suoran linkin tähän kommenttiin, niin ei tarvitse arvuutella mitä siellä on kirjoiteltu.

Poni

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1521.240
Tämä ketju, 2.2.2012 klo 12:28 kirjoittamasi.

Yritän päästä tokkkuihin tuosta viimasuojajutusta, niin toivon että jaat käsitystäsi asiasta.

VAG!

Kyllä tuo kommenttini on Ocun kohdalla liioittelua, ei siitä mihinkään pääse. Superbissa kirjoitukseni pitää paikkansa, joten ehkä sitä on ollut aivot solmussa, kun Ocu-ketjuun on tuollaista kirjoittanut.

Mutta silti olen sitä mieltä, että ala-aukon peittäminen on hyödyllisempää, koska sieltä tuleva viima osuu koko voimalla suoraan mottiin. Yläaukon kautta tuleva ilma ohjautuu enemmän moottoritilan avoimeen yläosaan.

Mutta ei Ocunkaan yläaukko taida sentään isompi olla kuin ala-aukko:

jrinnes

Kyllä tähän täytyy kahden talven omakohtaisesta kokemuksesta sanoa, että se alasuoja on huomattavasti hyödyllisempi. Mulla on käytössä viimasuoja mallia tein-itse-ja-säästin, eli mustasta kynnysmatosta säleiköiden sisäpuolelle leikatut versiot. Niiden paikoilleen laittaminen kun ei käy ihan yhtä kätevästi kuin säleiköiden päälle tulevien, niin tulee yleensä ensin laitettua vain se ylempi, kun se on helpompi laittaa. Molempina talvina on kuitenkin joutunut toteamaan, että ei siitä pelkästä yläsuojasta ole juurikaan iloa, vasta alemman aukon peittäminen auttaa oikeasti lämpenemiseen. Mottina mulla tosin 1.9 TDI.
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

b1mpo

Siellä alempana on välijäähyn kenno enempi esillä ja ylhäältä ottaa ilman moottorille. Molemmista aukoista tulee moottoritilaa jäähdyttävää ilmaa. Syylärissä juuri kierräkkään vesi talvella. Tiedä miksi ihmiset sitä peittää. Konetila on se kokonaisuus joka jäähtyy talvella viimasta liiaksi. Myös sisälämppärin letkut minulla kiersi eberille etupuskurin alta paljaana. Vaikka maskit oli leonissa silloin paikallaan ei sisälle riittänyt lämpö tuon kierron takia. Eberi päällä kyllä tarkeni yli 30 pakkasilla. Silloin kun eberi oli poissa kokonaan välistä lämpö piisasi. Eli viima riitti jäähdyttämään eberin kautta lämppärille menevät vesiletkut ja takalasit ei pysyny auki yli 30 pakkasilla.

Laitan tuon alemmankin umpeen kun kohta vähän viilenee. Seuraan sitten veden ja öljyn lämpötilaa. Ylämaskin kanssa ei öljykään vielä ole käyny yli 100 vaikka tässä tuli lämpöisenä päivänä ajeltua.

Karvis

Kyllä se alamaskin peittäminen on hyödyllisempää myös Ocussa, vaikutuksen huomasi heti kun lätkäisi suojan paikoilleen ja kevätkeleillä moottorin lämpötilat huiteli herkästi yli 100°C lukemissa. Superbissa pidin myös alamaskin tukittuna viime talvena, ylämaskihan siinä onkin melkein kokonaan ummessa jo tehtaan toimesta eli ihan yleisestikin se jäähdyttävä viima tulee alhaalta sisään.
Ja varsinkin dieselissä se alamaski kannattaa tukkia talveksi vaikkei kylmä olisikaan ongelmana, ehkäisee varsin tehokkaasti välijäähdyttimen jäätymiseltä ja siitä seuraavilta ongelmilta.

Lämpötila-anturi näkyy kun kurkkaa siitä alamaskin aukosta sisään, sijaitsee kuskinpuoleisessa reunassa, ilman reikää lämpömittari valehtelee paikallaan ollessa pari astetta mutta ajossa lukemat tasaantuu.

VAG!

Meidän vanhassa Ocussa ei ollut ikinä yläaukko ummessa, silti TDI:n lämmöt nousi 90 asteeseen kovillakin pakkasilla. Ala-aukon edessä oli joku Etolan kumimatto. Ja nämä lämmöt siis kanavan 19.2 (tjsp.) kautta. Samaan aikaan moni valitteli foorumilla, että kaupallisella ylämaskilla ei tunnu olevan juuri mitään vaikutusta lämpöihin.

Tästä voisi hyvin helposti päätellä, että alamaskin peittämisellä on huomattavasti isompi vaikutus kuin yläaukon. Ja on se ala-aukko muutenkin hyvä peittää TDI-moteissa Suomen olosuhteissa.

Poni

Kun katsoo Octaviaa normikorkeudelta, niin äkkiseltään ei edes tajua mitään alempaa aukkoa olevankaan.
Tuosta VAG!:n postaamasta kuvasta sen aukon tosiaan näkee.
Elikkäs varmaan alamaski on tärkeämpi, mutta jos viluttamaan käy, viimeistään sitten laitan molemmat.
Kunhan siis ensin tulevat.

Anturista. Syystä tai toisesta se on laitettu ajoviimaan, eikä sisemmälle konehuoneeseen.
Jos koneen peittää keulasta kokonaan, niin se konehuone on kuin nurin päin käännetty pahvilaatikkoa (eristetty),
jossa vielä osa pohjaakin on peitossa.
Luulisi lämmön siellä pysyvän.
Jos anturi ei saa suoraa ulkoilmaa, niin silloin se näyttää konehuoneen lämpötilan.
Eikökin?

Kai se pitää sitten vielä pora ottaa kätöseen.

b1mpo

Paras olisi siirtää se siihen irrotettavaan läppään siihen viereen. Eli läppä joka irroitetaan sumuvaloa varten. Porais siihen reijän niin että se anturin pää olisi ulkopuolella. Hölmössä paikkaa se anturi muutenkin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Poni - 04.09.13 - klo:07:21
Jos anturi ei saa suoraa ulkoilmaa, niin silloin se näyttää konehuoneen lämpötilan.
Eikökin?

Kai se pitää sitten vielä pora ottaa kätöseen.

Jos viimasuojaan ei tee reikää niin lämpötila heittää paikallaan ollessa pari astetta ja ajossa lukema on oikein, eli mitenkään pakollista suojan puukottaminen ei ole. Yetissä minulla ei ollut reikää, mutta Ocuun sellaisen tein. Ja teinköhän Superbin suojaan, en kyllä ole varma ???

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.13 - klo:07:32
Paras olisi siirtää se siihen irrotettavaan läppään siihen viereen. Eli läppä joka irroitetaan sumuvaloa varten. Porais siihen reijän niin että se anturin pää olisi ulkopuolella. Hölmössä paikkaa se anturi muutenkin.

Anturi on ihan hyvässä paikassa, miksi ihmeessä sen pitäisi olla kokonaan ulkona?

e: Siirsin viimasuojakeskustelun tähän vanhaan ketjuun.

b1mpo

Koska mk1 leonissa se oli ja näytti aina oikein. Octaviassa ottaa vakionakin lämpöä konehuoneesta paikoillaan.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.13 - klo:07:44
Koska mk1 leonissa se oli ja näytti aina oikein. Octaviassa ottaa vakionakin lämpöä konehuoneesta paikoillaan.

Kyllä mulla näytti Ocussa oikein kun viimasuojassa oli reikä tai suoja pois paikoiltaan.

b1mpo

Kyllä mulla laskee tai nousee ocussa lämpötila. Esim aamulla kun on lohkossa ja lähtee ajamaan.

sakal83

Itse tehty viimasuoja, citikan c3 viimasuojasta. Laitettu sisäpuolelle ja on hyvin "tiivis". Ei reikää anturille, mutta joka kerta auton lämpötila näytti vastaavaa kuin kauppakeskuksien lämpötilanäytöt.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JarnoF

PSA-kulkineissa (joissa jotkut näyttävät käyttävän alkuperäistä viimasuojaa kesät talvet läpeensä), on ulkolämpömittari sijoitettu vähän kätevämmin apukuskin peiliin. Ei pääse viimasuoja häiritsemään mittaria.

Reissumies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.09.13 - klo:12:59
On molemmat superskodalta.

http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-II/Octavia-II-09-12-Facelift-winter-grille-cover-for-the-front-bumper
Onkohan tätä alempaa maskinsuojaa saatavilla kotimaasta merkkiliikkeistä? Viime talvena alkoi olla jo useammassakin merkkiliikkeessä myynnissä ylempää suojaa. Mikä siis on maahantuojan ja huollon kanta alaosan peittämiseen?

Itse olen nyt ajellut muutaman talven ylemmällä suojalla ja se auttaa kyllä jonkin verran lämpöihin mutta varmaankin suojasta saisi paremman hyödyn irti jos peittäisikin alaosan yläosan sijasta. Molempia aukkoja en arvaisi lähteä ihan heti tukkimaan...

Pitääköhän klikata tilaus maailmalle. SuperSkodan toimituksista on vain positiivisia kokemuksia  :)
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy