Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

DaMake

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 07.09.11 - klo:20:37
Ostin tuolta superskodalta Octavian viimasuojat, ylempi ja alempi toimituskuluineen 94 euroa paypalilla maksettuna. Arvelen, että ne kiinnittyvät helposti, kun talven pakkaskausi alkaa. Tuo alempi on hieman halpiksen tuntuinen, tuollaista mattamuovia, ylempi taas kiiltävää läpinäkymätöntä muovia.

Laitoin kuvausta varten vain valeeseen roikkumaan. Taidan laittaa tuohon alempaan vielä ennen kiinnitystä poraten reiän tuota lämpöanturia varten.

Hyvä kuva kun laitoit tuon kuvan tuosta alamaskista. Ajattelin tilata tämän setin mutta nyt tyydyn ylämaskin ostamiseen. Tuo alamaski peittää itseltä lohkon pistokkeen joten sitäkin varten joutuisin poraamaan lisää reikiä. Alamaskissa menen varmaan samalla DIY ratkaisulla jonka tein viimevuonna. Laitan nyt tähän topikkiin sen reseptin kun se oli aikaisemmin toisessa topikissa.

Tarvikkeet
15cm * 66cm kuramatto jonka toinen puoli on musta
2,5m musta sidontaliina

Tämä ei ota kiinni jäähdyttimeen ja asennus/poisto onnistuu ilman työkaluja.

Parantelin asennusta vielä myöhemmin lisäämällä kuormahihnan pätkät laitoihin vaakasäleikköihin. Näin sain estettyä laitojen painumisen sisään viimasta.

Max3

Tuo on siisti ratkaisu ja tuloksena saa melko näkymättömän viimasuoja, mietiskelin tuollaista samankaltaista aiemmin, mutta päädyin tuohon ulkopuolelle asennettavaan. Olen nyt asentanut tuon alaviimasuojan ja ei sekään minun mielestä silmille tule. Vaikutuksen huomaa selvästi erityisesti maantienopeuksilla, jolloin öljynlämpö nousee aivan kesälämpötiloihin 100+ ja ilman suojaa n 90 astetta. Enimmäkseen ajeluni on kaupunkiajelua, jolloin viimasuojasta on jo nyt hyötyä lyhyellä työmatkalla (5 km). 
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 15.10.11 - klo:11:15
Tuo on siisti ratkaisu ja tuloksena saa melko näkymättömän viimasuoja, mietiskelin tuollaista samankaltaista aiemmin, mutta päädyin tuohon ulkopuolelle asennettavaan. Olen nyt asentanut tuon alaviimasuojan ja ei sekään minun mielestä silmille tule. Vaikutuksen huomaa selvästi erityisesti maantienopeuksilla, jolloin öljynlämpö nousee aivan kesälämpötiloihin 100+ ja ilman suojaa n 90 astetta. Enimmäkseen ajeluni on kaupunkiajelua, jolloin viimasuojasta on jo nyt hyötyä lyhyellä työmatkalla (5 km). 

Tuliko sulle heittoa lämpömittarin näkymään?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

tsiih

Peukku DaMakelle, harva viimasuojaaja täällä uskaltaa avata konepeltiä  ;) On se niin paljon siistimpi noin eikä varmasti tipahda kuin ulkonaiset. Kadehdin asennuksen helppoutta ocussa, golfissa täytyy ruuvata irti koko maski ja silti tilaa vain n. 3 cm. Tukkokin täytyy laittaa kolmessa osassa.
Mulla on ollut keula tukossa jo viikon, eilen heitin konepellin orkkislämpöeristeen kiinni (tämähän on yleensä jo vakiona paitsi meksikon kiitureissa) ja dieselmallin kokopitkä pohjapanssari löytää paikalleen talvirenkaiden kera ensi viikolla.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.11 - klo:08:54
eilen heitin konepellin orkkislämpöeristeen kiinni (tämähän on yleensä jo vakiona paitsi meksikon kiitureissa) ja
Mistä mallista ja milloin siis normaali konepellin huopamatto on puuttunut. Tuossa meidän pikajunassa sellainen ainakin tehtaalta lähtien ollut.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Emil

Mä olen arvellut sen konepellin huopamaton olevan äänieriste. Vaikka kai se samalla lämpöeristekin voi olla. Merkistä, mallista ja varustetasosta riippuen se löytyy, tai sitten ei.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 16.10.11 - klo:09:42
Mistä mallista ja milloin siis normaali konepellin huopamatto on puuttunut. Tuossa meidän pikajunassa sellainen ainakin tehtaalta lähtien ollut.

En osaa sanoa tarkkaan mut joistain se vaan puuttuu. Harmittaa, se on nimittäin aika kallis. Jos en ihan väärin muista niin n. 90 e.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.11 - klo:10:00
En osaa sanoa tarkkaan mut joistain se vaan puuttuu. Harmittaa, se on nimittäin aika kallis. Jos en ihan väärin muista niin n. 90 e.
Maksoin 40â,¬ kyseisestä eristeestä Ocuun :)

tsiih

Nyt lohduttaa vain se että saan minäkin tuosta jotain alennusta  ;D

DaMake

Itse jotenkin ajattelin että superskodan alasuoja olisi ollut samaa kiiltävää mustaa materiaalia kuin myytävä yläsuoja. Näin ne parina olisi ollut samanlaiset. Mutta kun alaosa on matta niin en sitten kokeilun vuoksi viitsi tilata. Tämän vuoksi olin iloinen että Max3 laittoi tuon aikaisemman kuvan. Mutta kyllä tuo matta tietysti paremman näköinen kuin nämä pahvi tai nänni versiot.

Nyt vain odotellaan koska ylämaski saapuu niin pääsee mallaamaan sitä tuohon hopeaan väriin..

Tilasin samalla (säästyneillä rahoilla) kattoon aurinkolasi luukun kun jostain syystä ovat jättäneet ambience varustelutasosta sen pois. Olisi sitten kaksi paikkaa jossa säilyttää laseja..

Skoda Octavia 1.2T

Siinä ylä ja alamaskit asennettuna. Asennus kesti alle 10min. Ruuvien kannat maalasin edellisestä mustasta autosta jääneellä paikkapensselillä. Pitää vielä pieni reikä (about 30mm) tehdä tuohon alamaskin oikeaan yläreunaan. Nyt tosiaan ulkolämpömittari näyttää noin +5 liikaa.

Kapa

Tuo DaMaken ratkaisu on paras! Rupea myymään ja asentamaan kehitelmääsi! Hienoa ideointia ja kädentaitoa.

Markku

Alasuoja meni jo paikalleen kun viime viikonloppuna kävi parin asteen paikkeilla lämpö.
Minulla on vanerista sahattu ja mustaksi maalattu diy-kehitelmä.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Juhaa

En löytänyt Super Skodasta alasuojaa pre faceliftiin, vain faceliftattuun näytti löytyvän.
Täytynee viritellä joku matto sit varmaan sinne...

JarnoF

Ajattelin kokeilla seuraavaa patenttia Golfin keulalle. Kiinnitys/irroitus olisi muutaman sekunnin suoritus:

Otetaan vanha vaahtomuovipatja, josta leikataan seuraavanmuotoisia vaahtomuovisoiroja:

(kuva ylhäältä alaspäin)

Maalataan spraymaalilla mustaksi.

Asennetaan alaritilän ulkopuolelle poikittain niin, että nuo lovet osuvat ritilän pystypinnojen kohdalle. Kuvittelisin, että jos vaahtomuovipalan mitoitus on sopiva se pysyisi paikalla ilman ulkoista kiinnitysmekanismia.

Mahdolliset ongelmat:
- Imeekö vaahtomuovi vettä?
- Ulkonäkö?
- Kiinnipysyvyys?
- Kestääkö?

tsiih

Ã,,lä nyt ihmeessä mitään vaahtomuovia laita, se on sama jos pitäisit itse talvella verkkopaitaa ilman takkia  ;D Vastaukseksi siihen imeekö vaahtomuovi vettä sanoisin että muistatko mitä materiaalia on pesusieni  ;)
Solumuovi vaikka parin euron ohuesta jumppapatjasta on parempi. Ja kaikista varmin ja siistein on suosiolla laittaa maskin taa, heität kolme solumuovin palaa sinne nopeammin ja helpommin kuin kun kiinnittelet noita ulkopuolisia virityksiä...

JarnoF

Jep. Tietysti pitäisi löytyä vettä imemätön materiaali.

Asennuksen tahtoisin kuitenkin etupuolelle. Siitä tämä patentti. ;) Ja paksuutta on kyllä mahdollista laittaa aika reilusti. Kyllä siinä viiman blokkaa.

Solumuovista... sitä löytyisi kotoa, mutta kun on vain sentin vahvuista. Ajattelin soiron "syvyydeksi" vähintään neljä senttiä. Näin se myös jumittuisi hyvin ritilöiden väliin ja pystypinnojen eteen.

Pic

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 21.10.11 - klo:14:11
Jep. Tietysti pitäisi löytyä vettä imemätön materiaali.

Asennuksen tahtoisin kuitenkin etupuolelle. Siitä tämä patentti. ;) Ja paksuutta on kyllä mahdollista laittaa aika reilusti. Kyllä siinä viiman blokkaa.

Solumuovista... sitä löytyisi kotoa, mutta kun on vain sentin vahvuista. Ajattelin soiron "syvyydeksi" vähintään neljä senttiä. Näin se myös jumittuisi hyvin ritilöiden väliin ja pystypinnojen eteen.

Vaahtomuovin ja pesusienen yhtäläisyys rajoittuu ainoastaan vedenimemiskykyyn. Muuten ne ovat aivan erilaisia rakenteeltaan.
Solumuovinen jumppa/retkipatja materiaalina sopii tähänkin ko. tarkoitukseen oikein hyvin. Paksuudet taitavat vain olla paljon alle 4cm (1-2cm?). Jos näitä löytyisi mustina, niin hommahan olisi hyvällä mallilla. Nyt saatan olla väärässä, kun väitän, että kilikalispraymaalaus sulattaa ja kovettaa solumuovin pinnan. On sen verran tiukat ohenteet. Ja mitenkähän on sen värin kestämisen kanssa?
Toisaalta, eihän tuo kokeilu paljon maksa. :)

Zaasa

Monenlaisia virityksiä näyttää olevan suunnitteilla ;D

tsiih

Miesten logiikka on välillä juuri tätä : tee yksinkertainen asia mahdollisimman vaikeasti ja monimutkaisesti  ;)

Pic

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.10.11 - klo:19:57
Miesten logiikka on välillä juuri tätä : tee yksinkertainen asia mahdollisimman vaikeasti ja monimutkaisesti  ;)

Eipäs nyt sotketa sukupuoliasioita tällaiseen innovatiiviseen tuotekehittelyyn. Ties minkälainen idea jonkun lukijan aivoissa voi syttyä ja seuraavan ja sitä seuraavan.... ;)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Pic - 21.10.11 - klo:20:23
Eipäs nyt sotketa sukupuoliasioita tällaiseen innovatiiviseen tuotekehittelyyn. Ties minkälainen idea jonkun lukijan aivoissa voi syttyä ja seuraavan ja sitä seuraavan.... ;)
Olet oikeassa! Jään mielenkiinnolla seuraamaan  :)

duke7

Lainaus käyttäjältä: Pic - 21.10.11 - klo:18:19
Paksuudet taitavat vain olla paljon alle 4cm (1-2cm?). Jos näitä löytyisi mustina, niin hommahan olisi hyvällä mallilla. Nyt saatan olla väärässä, kun väitän, että kilikalispraymaalaus sulattaa ja kovettaa solumuovin pinnan. On sen verran tiukat ohenteet. Ja mitenkähän on sen värin kestämisen kanssa?
Toisaalta, eihän tuo kokeilu paljon maksa. :)
Löytyy mustana, ei ihan halpa tosin: http://www.retkiaitta.fi/product/144/fjallraven-makuualusta-14-mm
Nyt kun katson hintaa niin melkein harmittaa että uhrasin puolet tuollaisesta auton keulaa peittämään.. Tuo patja on noin kolme kertaa paksumpaa kuin normaali retkipatja ja muotoonleikatut soirot pysyvät Passatin alaritilöiden välissä ihan itsestään. Octaviassa taitaa tosin olla isommat kolot.

vasara

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.10.11 - klo:20:26
Löytyy mustana, ei ihan halpa tosin: http://www.retkiaitta.fi/product/144/fjallraven-makuualusta-14-mm
Nyt kun katson hintaa niin melkein harmittaa että uhrasin puolet tuollaisesta auton keulaa peittämään.. Tuo patja on noin kolme kertaa paksumpaa kuin normaali retkipatja ja muotoonleikatut soirot pysyvät Passatin alaritilöiden välissä ihan itsestään. Octaviassa taitaa tosin olla isommat kolot.
Tuokaan ei ollut kuin 14mm paksua, mutta rakennustarvike ja kumiliikkeistä löytyy 3-4 cm paksuisenakin. Jämäpaloja kumiliikkeistä voi saada pilkkahintaan.

Filixon

Spekulaatiota: Olisiko teoriassa mahdollista kehitellä sellainen omatekoinen viimasuoja, että siitä voisi olla jotain haittaa autolle?

Minulla oli viime talvena merkkihuollosta ilmaiseksi saadut viimasuojat GPlussan keulalla. Hyvin ne toimivat, mutta kiinnitys on sitä "piikkisikamallia", josta viime talvena oli kuvia foorumilla.

Kaipa ne pitää taas panna paikoilleen, konsa talvi tulee. Moottori lämpenee niillä ajettaessa lyhyelläkin matkalla.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 18.10.11 - klo:20:38

Siinä ylä ja alamaskit asennettuna. Asennus kesti alle 10min. Ruuvien kannat maalasin edellisestä mustasta autosta jääneellä paikkapensselillä. Pitää vielä pieni reikä (about 30mm) tehdä tuohon alamaskin oikeaan yläreunaan. Nyt tosiaan ulkolämpömittari näyttää noin +5 liikaa.

10mm reikä tehty tuohon maskiin ulkolämpötila-anturin kohdalle ja nyt heittoa vielä +2 astetta. Pitänee tehdä 20mm reikä katsoa uudelleen.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 21.10.11 - klo:21:26
10mm reikä tehty tuohon maskiin ulkolämpötila-anturin kohdalle ja nyt heittoa vielä +2 astetta. Pitänee tehdä 20mm reikä katsoa uudelleen.
Ilman viilentyessä reippaasti pakkasen puolelle niin heitto suurenee,tarvitsee kunnon aukon anturin kohdalle.
Ei koko nokan tarvitse ummessa olla :)

gloter

Tuohan voi olla metkan näköinen viritelmä "pampuloineen". Nippusiteilläkö kiinni, vai meinasitko että pysyvät kun tiukkaan tunkee, mitä en kyllä usko? Maskinsuojaa itsekin ajattelin hommata. Mielessä käynyt originaalimalli mutta jos laittaisin vain alasuojan...
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: gloter - 24.10.11 - klo:13:37
Tuohan voi olla metkan näköinen viritelmä "pampuloineen". Nippusiteilläkö kiinni, vai meinasitko että pysyvät kun tiukkaan tunkee, mitä en kyllä usko? Maskinsuojaa itsekin ajattelin hommata. Mielessä käynyt originaalimalli mutta jos laittaisin vain alasuojan...

Ajattelin, että myös tuommoinen voisi pysyä paikoillaan ihan ritilöiden väliin tunkemalla. Voihan sitä nippusiteellä auttaa. Saattaisi jostain löytyä jopa oikeaa värisävyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy