ePan ryskymölli ML270cdi

Aloittaja ePa, 21.04.13 - klo:12:08

« edellinen - seuraava »

ePa

Kaikella uhalla astuin konserniautojen ulkopuolelle ja riskit tietäen ajattelin sen tännekin parkkeerata. Tässä vaiheessa voi sanoa, että Touaregia teki mieli, mutta yksinkertaisesti rahat ei siihen riittäneet.

Elämässä tapahtui pieniä muutoksia ja tarvetta toiselle autolle oli havaittavissa ennemmin tai myöhemmin. Pari kertaa yritin "ykkösautolla" hommia tehdä, mutta en vaan raaski sillä työmaalla käydä. Parempi puolisko lupautui kakkosauton rahoittamaan, kun kerran ykkösauton vie kesän tultua. Ei muuta kuin nettiauto/mobile tulille ja selailemaan. Kriteereinä oli isot pyörät ja ilmastointi. Ei hirviästi ollut vaatimuksia. :)

Pari viikkoa aika aktiivisesti selailin nettiä ja yritin kysellä potentiaalisia vaihtoehtoja paikalliselta tukiryhmältä. Sieltä sitten puolivitsinä tuli, että miten olis ykköskopan MB ML? Mersumiehet käyttää ilmeisesti koodia W163 kyseisestä mallista. Ei ollut mittään käsitystä moisesta autosta ja ei muuta kuin googlettelemaan tietoa. Tämän jälken nettiautosta löytyi potentiaalinen yksilö ja kysymysten soittojen jälkeen sovittiin treffit ja auto lähti meidän matkaan.

Auto on siis kasvojen kohotuksen kokenut ML 270cdi. Autossa on mukana täydellinen huoltokirja, mutta eihän näistä ikinä tiedä onko ne kuinka paikkaansa pitäviä. Autoon tutustuttua ei ole mitään syytä epäillä kirjan aitoutta. Sitä on jatkettu vielä Suomessakin ja meinaan vielä itsekin sinne merkintöjä kerätä. Suutin remonttia tuohon on tiedossa, mutta se kuuluu ilmeisesti kyseisen konemallin ominaisuuksiin ja ne pitää vaan hoitaa kuntoon.

Ensivaikutelma yli kymmenen vuotta vanhasta mersusta on positiivinen ja kyllä tuolla kelpaa matkaa taittaa vielä pitkään. Tuohan on vasta juuri ja juuri sisäänajettu.



Lissää kuvia tulloo kunhan tuon ehtii pesemään ja fiksaamaan viimosen päälle.

Kaikkien tankkausten keskimääräinen kulutus:

Spritmonitor

Taky

Lainaus käyttäjältä: ePa - 21.04.13 - klo:12:08
Autossa on mukana täydellinen huoltokirja, mutta eihän näistä ikinä tiedä onko ne kuinka paikkaansa pitäviä.

Muitakin MB leiriin siirtyviä... ::)

Siinä on manuaalinen kirja, ei sähköistä huoltokirjaa?

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ConD

Kyllähän tää aika vaikuttavankokonen peli on. Sanoisin että loppujenlopuksi auto miestä ja työnkuvaa myöten. :)

Tonttiin ja matalaa gummia alle... not... Siis just se päinvastanen vaihtoehto käyttöön. Tulevia tuunauksia odotellessa. ;)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Nipademu

MIkäli oikein muistan, niin ePalla tais aikaisemmin olla Superb? Kyllähän tuo ehdottomasti parempi "työkalu" on, toivotaan huolettomia ja ruosteettomia kilometrejä.

Taitaa olla tämä leiristä poistuminen muotia tänä keväänä?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

mol

Lainaus käyttäjältä: Taky - 21.04.13 - klo:14:32

Siinä on manuaalinen kirja, ei sähköistä huoltokirjaa?

Sähköinen kirja tuli muistaakseni 2007 tai 2008 paikkeilla.

RSOCUstin

Tuollaista ois kaivannut ku pe taiteilin Tapiolassa rantaraittia kun oli vähän vesi noussut tulvaksi.
Meinas penkki jäädä muutaman kerran kiinni.

Quality

Onnittelut uudelle Mersu-miehelle! Hienohan tuo on kuin mikä. Ja muista käydä täällä raportoimassa kokemuksista. Miten on ML:n koko Touaregiin verrattuna?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 21.04.13 - klo:19:49
MIkäli oikein muistan, niin ePalla tais aikaisemmin olla Superb? Kyllähän tuo ehdottomasti parempi "työkalu" on, toivotaan huolettomia ja ruosteettomia kilometrejä.

Taitaa olla tämä leiristä poistuminen muotia tänä keväänä?
Kyllä toi SuperB vielä eilen pihassa oli ML:n kaverina... :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ePa

Kyllä VAG leiri on enemmistönä tässä ruokakunnassa, siitä pitää huolen kolme konserniin kuuluvaa autoa. Tämä tuli vain lisäksi ja ihan puhtaasti minulle työautoksi. Allekirjoituksen Superb pysyy taloiudessa ja toimii kauniimman osapuolen kulkuneuvona.

Tregiin verratessa ensimmäisenä mieleen tulee Tregin peilit. Tässä peilit tuntuvat olevan kuin b-luokan kotimainen eroottinen elokuva, että jotakin on pakko näyttää, mutta mitään ei saa oikeastaan selvää. Eikä kauneudesta voida puhua. Ja hämärillä muistikuvilla verratessa nämä mersun penkit ovat vähän heikommat. Eivät ainakaan minun mittasuhteille ole optimit. Etupenkin istuin osa on auttamatta lyhyt ja tuntuu että selkänojakin jää matalaksi. Ratti on mielestäni mallia "pappa" ja radion/ajotietokoneen nappeja kaipaan siihen. Tosin ajotietokonetta ei tässä mallissa edes ole, mutta kun on tottunut jo johonkin niin niitä sitten kaipaa. Radion äänenvoimakkuuden säätäminen tuntuu vanhanaikaselta ja aivan sairaan työläältä, kun joutuu toista kättä liikuttamaan aavistuksen, että saa vaihdettua kanavaa tai voimakkuutta. Mutta hei, täähän on jo yli kymmenen vuotias...

Huoltokirja on ihan paperinen ja selailtava irtolehtipainos hanskalokerossa, eikä sähköisyydestä ole tietoakaan. Toki Veholla tms saattaa olla johonkin bittiavaruuteen pääsy josta tämänkin auton tiedot löytyy. Tai sitten ei, maailmani ei siihen kaadu.

Jossakin vaiheessa pitää koko auto fiksata päältä päin vielä. Nyt viikonloppuna tuli tiskattua penkit "kissasaippualla" ja muut pinnat Ultima Interior Shampoo Gel:llä ja kyllähän sekin jo vaikutti auton olemukseen. Mikrokuituliinat oli aika sontasia putsauksen jälkeen eli kyllähän niistä jotakin lähti irti.

Googlen kuvahaussa on viimeaikoina pyörineet lisävalotelineet ko auton keulalla, mutta katotaan tarviiko noille xenoneille kavereita talven pimeille taipaleille. Isompia muutoksia ei ole  suunnitelmissa tehdä mutta jotakin personointia on pakko tehdä joka tapauksessa. Tänään näin jo toisen samanlaisen. prkl.

Tännään tehtiin suutin remppa ja nyt loppui diiselin katku kabiinissa. Kaksi suuttimen tiivistettä vuoti ja ne vaihdettiin. Aikasemmin konetta oli rempattu jo kahden suuttimen verran, eli yksi on vielä vaihtamatta/huoltamatta, mutta eiköhän tuollakin nyt hetken ajele. Seuraava huoltokohde jossain vaiheessa on laturin vapaakytkin ja alustavan zoomailun tuloksena pitänee alkaa ohentamaan käsivarsia ja hankkimaan lisää niveliä. :D

JeanC


ePa

Siis komeeksi/kauniiksi tätä ei voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Ei sitten millään, mutta kiitoksia kumminkin.

Eilen aikani kuluksi surffailin ameeriikan merkkifoorumilla ja siellä sanottiin, että Boschin Icon pyyhkijät olisivat hyvät ja sopisivat tähän malliin, mutta tuo tyyppi taitaa olla amerikan markkinoille suunnattu ja/tai vanha malli aerosta. Tänään sitten tankillä käydessäni huomasin oven pielessä hyllyllisen Aerotwin sulkia ja pitihän siitä sitten sellaiset ostaa. Myyjäkin vielä tiskillä kyseli, että sopiiko nämä varmasti autooni ja kyseli merkkiä ja katseli pakkauksen takana soveltuvuustaulukkoa. Eihän tuota ole siellä mainittu ja sanoin että jos intternettiin on uskominen niin ne ovat sopivat. Ja olihan ne. Kuskin puolelle 22" ja vänkärille 21". Ja voi taivas että pyyhkivät hyvin! Nyt kelpaa taas ajella satteessa. 😄

Melko halpa tuunaus hyötyyn nähden!

jkvi

Onnittelut! Samaa valintaa on tullut mietittyä LC:n ohella moneen kertaan, mutta vielä toistaiseksi ei ole rohkeus riittänyt käytettyyn. Uuteen jos joskus olisi varaa, niin...

LainaaMiten on ML:n koko Touaregiin verrattuna?
Sen mitä minä tiedän, niin sisätilat ovat numeroa suuremmat möllissä, reki on harmittavan pieni auto sisältä minun kokemusten perusteella.
CRDi & Collection

ePa

Kesän ensimmäiset lämpimät kelit ovat tuoneet esille ensimmäisen featuren. Ilmastointi ei puhalla kylmää eli remppahommiksi menee.

Eilen tuli tehtyä "tuunijnkia" eli tuli vaihdettua etuvilkut "silver" mallisiksi (kiitoksia ConD). Ohjekirja sanoi, että vilkun polttimon vaihtamiseksi tuluisi ottaa yhteyttä valtuutettuun MB huoltoon, mutta eikai tuo nyt kummonen homma ollut. Umpio piti käyttää irti paikaltaan, jotta vilkkuun pääsi käsiksi. Umpion alta muovilärpäke varovasti pois ja sen alta kaksi 10mm mutteria auki ja yläpuolelta yksi. Sitten vaan varovasti umpiota irti sen verran että pääsee käsiksi liittimeen. Naks ja poks. Helppo homma. Turhaa yritin ensiksi konehuoneen puolelta päästä käsiksi sinne ja siitähän sitten aiheutuikin kotiin lähdettäessä ihmettelyä.

Käytin konehuoneen puolelta alipainetta muodostavaa pömpeliä irti ja todettuani ettei sitä kautta onnistu niin etenin edellä kuvaamalla tavalla ulkopuolelta käsin. Molemmat puolet vaihdettua kone käyntiin ja kotia kohti, mutta vedot puuttu ihan kokonaan...  :o Kaveri meinas päästä raiskaritransitilla karkuun eli todellakin puuttui vetoja. Siitä sitten ihmettelemään ja puhelinneuvontaan pikayhteys. Kaikki näytti olevan ok ja paikallaan mutta turbo ei vaan ottanu/antanut painetta. Olin jo epatoivoinen ja luulin rikkoneeni jotakin, mutta olin juuri nyppäämässä egr alipaineen ohjaus osaa irti, jotta voisi testata keskenään noita, mutta silloin hoksasin, että tuonnehan menee myös sähköäkin... Sehän tuosta turboa ohjaavasta mokkulasta puuttui. Se oli nyypähtäny vähän piiloon, ettei takasin asentaessa tullut mieleenkään kytkeä. Ei muuta kuin kaivaamaan piuhaa esille ja piuha paikalleen ja AVOT niin tuli voima takaisin.


Ja voin todeta että tuollainen möhkö on laiska, jos siitä puuttuu suurin osa voimasta.  ;D

Jycke

Tervetuloa MB-omistajien kerhoon :) Hieno auto!

ePa

Kyllä johtotähden omistaminen on ihanaa.

Perjantaina oli vuorossa vuotuinen suikkamiehen tapaaminen ja itselläni ensimmäistä kertaa siis tämän auton kanssa. Hienostihan se meni ja palvelu oli hyvää kotimaisella asemalla vaikkakin hylsy tuli.

Kaikkien renkaiden alapallonivelet olivat väljät + raidetangon päät. Siinähän sitä on ohjelmanumeroa tulevalle kuukaudelle. Pikaisella googletuksella ei kannata juuri itse alkaa tolskaamaan moisen operaation edessä, joten suuntasin paikalliselle MB merkkiin erikoistuneeseen varaosahuoltomyymälään. Siinähän se, mersut ei hajoa koskaan, niitä vaan huolletaan...

Edellinen omistaja on vaihtanut eteen pallonivelet vuosi sitten ja jo nyt se on uudestaan väljä. Varaosatiskillä kauppias totesi, että taitaa olla joku "italialainen" osa... Nyt tuleville osille luvataan 3v/100tkm takuu eli minä en todennäköisesti vaida tuohon enään ainakaan noita niveliä. Tai eihän sitä tiedä...

ePa

Aikaisemmin mainitustusta tuunauksesta kuvia.

Ennen:


Jälkeen:


Eipä tuota modia kukaan edes huomaa. :D

Seba

Lainaus käyttäjältä: ePa - 22.05.13 - klo:09:51
Aikaisemmin mainitustusta tuunauksesta kuvia.

Ennen:


Jälkeen:


Eipä tuota modia kukaan edes huomaa. :D

Huomaapas, me perfektionistit 8)

ConD

Itse huomasin 5s jälkeen keltaisen polttimon kun tuon kun auton näin, sillä nuo hilipsit hanskalokerosta esiin kaivoinkin. :D

Hyvä se on, kovaa ajoa vaa!
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vankka

Lainaus käyttäjältä: ConD - 24.05.13 - klo:21:29
Itse huomasin 5s jälkeen keltaisen polttimon kun tuon kun auton näin, sillä nuo hilipsit hanskalokerosta esiin kaivoinkin. :D

Hyvä se on, kovaa ajoa vaa!

Tulit ja pilasit kaiken ConD :D Eipä siinä itekki huomasin ennen Condin paljastuksia. Katoin kyl vierestä kun vilkut vaihto omistajaa :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

ePa

Kaiken näköistä dataa tuolta intternetin syövereistä löytyykin ja VIN koodilla tästä autosta löytyi seuraavaa:

200A   LEATHER

221   LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE

222   RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE

280   LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB

352   COMMAND

354   ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET

414   ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION

500   OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING

524   PAINTWORK - PRESERVATION

600   HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

664   LIGHT ALLOY WHEEL 7-HOLE STAR DESIGN 17 INCH

723   BAGGAGE COMPARTMENT COVERING

731   WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT

802   AEJ 06/1/M/X

840   DARK TINTED GLASS

853   TELEPHONE FITTED ON "TOWER"; NOKIA, D-NET

873   SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

887   LOCKABLE SAFE

988   REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL

E03   UNIVERSAL RUBBER MATS (SET) ANTHRACITE

E22   CROSS BARS

U61   LUXURY PACKAGE

Nuo boldatut ei ihan aukene mitä ne on. Ossaako joku auttaa mitä ne on tai mitä ne sisältää?

vasara

802 AEJ 06/1/M/X : 802 => auton mallivuosi 2002
E22 CROSS BARS: mersun taakkatelineet
U61 LUXURY PACKAGE: lisäherkkuja.. en osaa sanoa tarkkaa sisältöä.

765turbo

Netti kertoo salaisuudet...noi pari olikin jo selvillä..tässä vielä luxus selvennys..

E22   CROSS BARS
= Kattokaiteet

U61   LUXURY PACKAGE
=  mm. nää kuuluu,s-penkit edessä,nahkajakkarat,pyllygrillit,sisävalopaketti ja kojelaudan ja sisätilojen listat eri puulaaduista
Das ist das Innenausstattungspaket : Sitze Leder, vorn elektr. mit Sitzheizung, Innenraumlichtpaket, Chromapplik. mit Wurzel- oder Pappelholz anth. , 

802   AEJ 06/1/M/X
= autosi on vuosimallia 2002





ePa

UI!

Kiitoksia nopeista vastauksista.

Glykolivalo ongelmasta kirjoittelin tuonne merkkifoorumille jos sieltä saisi apuja, mutta saatanpa kysästä täältäkin...

Eli Glykolivalopalaa vaikka nestettä on pissapojassa ja paisarissa. Bakeliittisulake tarkastettu akun navasta ja siltikin valo palaa.

Vikakoodeissa on maininnat:
*M2/12 takatilan sulkuläpästä (B1206)
*M2/8 Säätömoottori huurtenpoistoläppä (B1204)
*M13 Kiertovesipumppu / M2/2 modulilaatikon puhaltimen moottori (B1108)
*CAN tiedonsiirrossa moottoriohjauksen kanssa häiriö (B1303)


Voiko se olla joku noista joka sen aiheuttaa? Mistä noita läppiä pitää ettiä? Kuinka paljon pitää purkaa ympäriltä, että pääsee käsiksi?

765turbo

Moi
Luulen et mersufoorumilta saat oikeet vastaukset glykolipulmaan, kun vaan tarpeex moni on sun viestin lukenut.
No vanhoissa autoissa on aina kaikkee pientä säätööö.

vasara

Lainaus käyttäjältä: ePa - 27.05.13 - klo:10:53
UI!

Kiitoksia nopeista vastauksista.

Glykolivalo ongelmasta kirjoittelin tuonne merkkifoorumille jos sieltä saisi apuja, mutta saatanpa kysästä täältäkin...

Eli Glykolivalopalaa vaikka nestettä on pissapojassa ja paisarissa. Bakeliittisulake tarkastettu akun navasta ja siltikin valo palaa.

Vikakoodeissa on maininnat:
*M2/12 takatilan sulkuläpästä (B1206)
*M2/8 Säätömoottori huurtenpoistoläppä (B1204)
*M13 Kiertovesipumppu / M2/2 modulilaatikon puhaltimen moottori (B1108)
*CAN tiedonsiirrossa moottoriohjauksen kanssa häiriö (B1303)


Voiko se olla joku noista joka sen aiheuttaa? Mistä noita läppiä pitää ettiä? Kuinka paljon pitää purkaa ympäriltä, että pääsee käsiksi?
kts. http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=100263

ePa

No voi veljet.

Emmie mitään kantta halua alkaa vaihtamaan...

vasara

Lainaus käyttäjältä: ePa - 27.05.13 - klo:16:24
No voi veljet.

Emmie mitään kantta halua alkaa vaihtamaan...
Tuo ny oli vaan yksi tarina. Varmaankin ja toivotaan kyseessä joku pienempi juttu. Kuluttaako jäähdytysnestettä?

ePa

Niinhän se leima sieltä tuli pienen puuhastelun seurauksena. Halpaa kuin saippua tämä mersun puuhasteleminen. Ei niin pientä vikaa ettei se tonnia maksaisi...

Toivottavasti auto pysyisi leimakunnossa useamman vuoden ilman mitään suurempia murheita. Vielä korjauslistalla olisi ilmastointi, mutta varaosien saatavuus on iso kysymysmerkki. Näillä helteiillä alkaa soija puskemaa ihosta läpi, kun ei ole viilennystä tarjolla.

Myös glykolivalon sammutuksen metsästys on käynnissä...

Vankka

Eikait möllistä tullut pommi?
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

ePa

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 30.05.13 - klo:11:33
Eikait möllistä tullut pommi?

Kun halvalla saa...

Ei, kun harkittuja riskejä wanhojen autojen kanssa. Sokota pelannut liian hyvin (kop kop), niin pitää hakea puuhasteltavaa muualta...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy