Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Bisti

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.06.19 - klo:12:20
Jännä homma, ei kai vaan ole mennyt vahingossa väärän tyyppinen paristo? Kaksi viimeistä numeroahan noissa on paksuus, CR2025 = 2,5 mm ja esim. CR2020 on 2,0 mm paksu.

Tai voihan olla valmistajallakin käynyt käpy, ja leimattu väärä koko paristoon.
Kyllä ne on aina samannumeroisia olleet. En ole mitannut paljonko heittoa on ollut mutta arvelisin että korkeintaan 0,1mm, ei sitä silmällä ole erottanut mutta tuo teippitemppu on tosiaan palauttanut toiminnan ja pitänyt sen yllä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Jaran

Itsekin kurkkasin vain pariston tyypin ja hain kaupasta vastaavan sen kummemmin miettimättä.

Totta kai jokaisella valmistajalla on toleranssinsa, mutta luulisi niiden kuitenkin pysyvän pariston mallimerkinnän edellyttämän toleranssin sisällä. Jotkut merkit saattavat toki tehdä ihan tietoisesti jatkuvasti alarajalla olevia paristoja.

Ohessa valitsemani pariston datalehti, jossa viitattaneen vain noihin mallimerkinnän rajoihin. Toki avaimessa olevalle kiinnikkeelle on vastaavat toleranssit ja jos sattuu niin, että paristo on paksuuden suhteen toleranssien alarajalla ja kiinnike taas ylärajalla ja lisäksi kiinnitysjousen materiaalin toleranssit sattuu olemaan myös rajoilla, niin saattahan se toki pätkiä vaikka kaikki onkin sinällään ok.  :)

Teippiä siis väliin  :)


Kokemuksia muuten:
Muutaman kerran start/stopin käynnistäessä moottorin (auto on siis 1.0TSI DSG) sammutuksen jälkeen startti kuulostaa siltä kun starttimoottorin ja vauhtipyörän rattaat ei olisi kohdakkain. Kuitenkin moottori on lähtenyt tällöinkin käyntiin pahalta kuulostavan, rutisevan käynnistystapahtuman saattelemana. Huollossa pyysin asiaa tutkimaan ja kurkkaamaan onko hammasrattaat kunnossa, mutta eihän he moista tehneet kun eivät saaneet tilannetta toistettua koeajolla. Ja loppupelissä jäi vaikutelma etteivät edes uskoneet että moinen on mahdollista. Olen tuota yrittänyt saada videollekin (lopputuloksena puhelin oli täynnä käynnistysvideoita ;D ), mutta aina se tapahtuu juuri silloin kun ei kuvaa. Tuo alkoi jossain 15tkm kohdalla ja sen jälkeen on tapahtunut ehkä 6-7 kertaa. Eli reilun parin tuhannen kilmetrin välein. Kai se on vain odotettava että jotain hajoaa.

Auto on muuten toiminut pääosin moitteetta ja tyytyväinenkin olen ollut muuhun paitsi pintakovaan jousitukseen. Kävin huollon aikana kokeilemassa vastaavaa Leonia 1.5TSI (130hv) perus Style -jousituksella (1.0TSI:ssa on 15mm matalampi jousitus) ja ero oli todella huomattava parempaan suuntaan. Samat tiet hidastetöyssyineen ja monttuineen olivat huomattavasti mukavampia vakiojousilla. Molemmissa autoissa oli vaikiorengastus. Omassa matalammilla paineilla ei ole merkittävää eroa pintakovuuteen.

Vaikka 1.0 onkin mukava moottori niin seuraavan autonvaihdon yhteydessä pitää vakavasti harkita 1.5TSI (150hv) versiota pelkästään jousituksen takia.

Jaran

Nyt toistamiseen takaspoilerin välistä kuljettajan puolelta irvisti joku tiivisteenpalanen tms. Ensimmäisen kerran tuo tapahtui kun autolla oli ikää vajaa vuosi ja pari päivää sitten toisen kerran kun kohta on 2v täynnä. Autoa ei ole pesty koneellisessa harjapesussa kertaakaan.

Kuva.
Video sen pois nyppäämisestä.

Kummankaan kerran jälkeen spoilerin ympärille ei ole jäänyt mitään jälkiä tai muita tiivisteen jäämiä tms.
Onko muilla käynyt vastaavaa? Kuinkahan paljon tuolla spoilerin alla tuota tiivistettä oikein on?  :D

Kyseinen spoileri on ainakin ecomotive -mallissa.

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 19.06.19 - klo:14:57
Nyt toistamiseen takaspoilerin välistä kuljettajan puolelta irvisti joku tiivisteenpalanen tms. Ensimmäisen kerran tuo tapahtui kun autolla oli ikää vajaa vuosi ja pari päivää sitten toisen kerran kun kohta on 2v täynnä. Autoa ei ole pesty koneellisessa harjapesussa kertaakaan.

Kuva.
Video sen pois nyppäämisestä.

Kummankaan kerran jälkeen spoilerin ympärille ei ole jäänyt mitään jälkiä tai muita tiivisteen jäämiä tms.
Onko muilla käynyt vastaavaa? Kuinkahan paljon tuolla spoilerin alla tuota tiivistettä oikein on?  :D

Kyseinen spoileri on ainakin ecomotive -mallissa.

Tuo tiiviste on noiden takalasin reunoissa olevien kiiltävän mustien muovisten "spoilereiden" päissä.
Ovat estämässä näiden muovin kappaleiden hankaamista varsinaisen takaspoilerin maalipintaa vasten.

Tiivistemateriaali on vaan jollain tarralla kiinni muoviosan päässä ja varmaan vaan tarrassa huonolaatuinen liima, joka alkaa pettää ajan ja vedelle altistumisen myötä.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

jopi

Leonia vaivaa mystinen kolahdus, joka esiintyy parhaiten hidastetöyssyjen yli ajaessa, mutta myös ainakin välillä asvaltin liitoskohtien "urissa" tai vaikka katukiveykseltä pois ajettaessa.

Huolto ei löydä autosta mitään vikaa edes videoiden perusteella. Asiaa tutkinut useampi mekaanikko ja mm. jarrut avattu pyynnöstäni. Entisessä Exeossa kolisi jarrupalat ja niiden vaihtaminen auttoi. Leonissa tosin kuulostaa kovemmalta kolahdukselta, mutta myös tämä vaimenee ellei peräti poistu, kun painaa jarrua töyssyyn.

https://www.dropbox.com/s/clxpc0kxu6w7dws/IMG_1367.MOV?dl=0
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

isosubbari

Lainaus käyttäjältä: jopi - 25.06.19 - klo:14:33
Leonia vaivaa mystinen kolahdus, joka esiintyy parhaiten hidastetöyssyjen yli ajaessa, mutta myös ainakin välillä asvaltin liitoskohtien "urissa" tai vaikka katukiveykseltä pois ajettaessa.

Huolto ei löydä autosta mitään vikaa edes videoiden perusteella. Asiaa tutkinut useampi mekaanikko ja mm. jarrut avattu pyynnöstäni. Entisessä Exeossa kolisi jarrupalat ja niiden vaihtaminen auttoi. Leonissa tosin kuulostaa kovemmalta kolahdukselta, mutta myös tämä vaimenee ellei peräti poistu, kun painaa jarrua töyssyyn.

https://www.dropbox.com/s/clxpc0kxu6w7dws/IMG_1367.MOV?dl=0

Jarrupalat

Itellä oli ihan samanlainen ongelma, jota tutkittiin, mutta aina kun painoin kevyesti jarrua ja annoin auton rullata töyssyyn niin kolausta ei kuulunut.
Jarrupalat kun vaihdettiin niin asia korjaantui heti.

Ukko

Samanlaista ääntä on muissa 1.0 Ecomotiveissa, itse olen päätellyt sen johtuvan pintakovasta jousituksesta, eli on ns. ominaisuus. Alustahan on normaalia matalampi tuossa mallissa. Kuuluu töyssyissä ja hidasteissa.

jopi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.19 - klo:16:23
Samanlaista ääntä on muissa 1.0 Ecomotiveissa, itse olen päätellyt sen johtuvan pintakovasta jousituksesta, eli on ns. ominaisuus. Alustahan on normaalia matalampi tuossa mallissa. Kuuluu töyssyissä ja hidasteissa.
Ã,,änen häviäminen jarruttaessa puoltaisi jarruhin liittyvää. Kuitenkin videolla kuuluva kolahdus on mun mielestä aika omituinen kuuluvaksi jarruista. Palojen kynsien kiristys voisi olla yksi keino koittaa.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Ukko

Kolahdus se nimenomaan on, mutta kaikissa vastaavissa autoissa se on. Omani on käynyt määräaikaishuollossa jo kaksi kertaa, ei ole alustassa ollut mitään.

Kertokaa toki tänne jos löytyy joku keino korjata asia.

Jerpsu

Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 23.06.19 - klo:09:46
Tuo tiiviste on noiden takalasin reunoissa olevien kiiltävän mustien muovisten "spoilereiden" päissä.
Ovat estämässä näiden muovin kappaleiden hankaamista varsinaisen takaspoilerin maalipintaa vasten.

Tiivistemateriaali on vaan jollain tarralla kiinni muoviosan päässä ja varmaan vaan tarrassa huonolaatuinen liima, joka alkaa pettää ajan ja vedelle altistumisen myötä.

1.0 Ecomotive alla ja sama materiaali alkanut nyt pilkottamaan tuolta välistä. Ihmettelinkin juuri tuota autoa pestessä.
Mitään kolahduksia en ole huomannut, mutta nythän saattaa olla että huomaa kun tiedostaa :)


Toinen asia: Mites muilla, onko tarvinnut lisätä öljyä Ecomotiveen? Ensimmäinen huolto vasta vuoden päästä ja öljyn taso mittatikun minimissä. Mielestäni tarkistin öljyn määrän auton tullessa pihaan marraskuussa, joten eikai nämäkin ole öljysyöppöjä?
Autolla ikää reilu vuosi vuosi ja mittarissa 13tkm.

Ukko

Ensimmäisellä huoltovälillä vei litran öljyä ja sama toisella huoltovälillä, täysin normaalia. Tämä siis kaksi vuotta vanhassa autossa ja noin 60 000 km.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 28.06.19 - klo:19:30
Ensimmäisellä huoltovälillä vei litran öljyä ja sama toisella huoltovälillä, täysin normaalia. Tämä siis kaksi vuotta vanhassa autossa ja noin 60 000 km.

2017 1,4 ST, 2 huoltoa tehty, samoin noin 60 000 km ajettu, pikemmin se on täysin normaalia, että en itse ole laittanut tippaakaan lisäöljyä.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jerpsu - 28.06.19 - klo:19:06
Mites muilla, onko tarvinnut lisätä öljyä Ecomotiveen?

En ole katsonut kertaakaan mittatikkua, 30 000 km on huoltoväli ja noin 8000 km on vielä ajettava.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 29.06.19 - klo:12:11
2017 1,4 ST, 2 huoltoa tehty, samoin noin 60 000 km ajettu, pikemmin se on täysin normaalia, että en itse ole laittanut tippaakaan lisäöljyä.

Niin en minäkään lisännyt öljyä, joten mitään käytännön merkitystä asialla ei ole. Pienet turbokoneet nyt vie vähän öljyä, mitä sitten?

Sinulla on ihan eri malli ja hintaerolla ostaa viiden vuoden bensat.


vagfani

Sama
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.06.19 - klo:12:49
Niin en minäkään lisännyt öljyä, joten mitään käytännön merkitystä asialla ei ole. Pienet turbokoneet nyt vie vähän öljyä, mitä sitten?

Sinulla on ihan eri malli ja hintaerolla ostaa viiden vuoden bensat.

Vähän vie öljyä täälläkin, ei mitään merkitystä. Tuo 1,5 litran kone ja sen vanhempi versio on tosiaan huonompi vaihtoehto.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.06.19 - klo:12:49
Niin en minäkään lisännyt öljyä, joten mitään käytännön merkitystä asialla ei ole. Pienet turbokoneet nyt vie vähän öljyä, mitä sitten?
Sinulla on ihan eri malli ja hintaerolla ostaa viiden vuoden bensat.

Itsehän kirjoitit - "Ensimmäisellä huoltovälillä vei litran öljyä ja sama toisella huoltovälillä". Mistä sellainen tieto, jos itse lisännyt öljyä?

Muuten, minulla on 2017 ST DSG sekä 2018 5D DSG. :)

b1mpo

Tikun alarajassa on noin litra kulunut, jos lähtökohtaisesti ollut ylärajassa mittaussyklin alkaessa. Litra vaihtovälillä on aivan hyvä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ukko

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.06.19 - klo:15:41
Tikun alarajassa on noin litra kulunut, jos lähtökohtaisesti ollut ylärajassa mittaussyklin alkaessa. Litra vaihtovälillä on aivan hyvä.

Noin juuri, tämähän on ihan yleistietoa. Vähän öljyä pitääkin kulua, toisin kun jotkut luulee.

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.19 - klo:18:26
Kolahdus se nimenomaan on, mutta kaikissa vastaavissa autoissa se on. Omani on käynyt määräaikaishuollossa jo kaksi kertaa, ei ole alustassa ollut mitään.

Kertokaa toki tänne jos löytyy joku keino korjata asia.

Voisikohan syynä kolinaan olla (Golfeja vaivaavat) takaiskarit: https://www.youtube.com/watch?v=5bvS3g2vXFI

Minun 2017 vuosimalli pitää kanssa takapäästä kolahduksia / kumahduksia, kun ajaa alle 50 km/h nopeutta epätasaisella alustalla.
Koputtelin vastaavasti kämmenellä takaiskarit kun vaihdoin kesärenkaat, ja silloin sain äänen kuulumaan ainakin vasemmalta puolelta.

Tämän asian tiimoilta auto on käynyt kerran (takuu)huollossa tutkittavana, mutta eivät kuulemma löydä iskareista mitään vikaa.
Tekivät iskaritestin ja kävivät koeajolla yms. mutta vikaa ei havaittu. Jännä vaan kun autoa huoltoon jättäessä näytin yllä olevan videon ja sekä itse kuvaamani, ja huoltotiskillä työn vastaanottanut heppukin sanoi, että joissain Golfeissa takaiskareissa on ollut vikaa..

Ongelmaan saattaisi auttaa takaiskareiden vaihto esim. Bilsteiniin:
https://www.bilstein-shocks.co.uk/blogs/news/vw-golf-mk7-knocking-rear-suspension-problem
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

dwntime

Meillä vaihtoivat 2013 vuosimalliin takaiskarit myyjäliikkeen piikkiin pari vuotta sitten. Iskari vuosi ja sepä se sitten kuivuuttaan kolisi. Kuulosti siltä niinkuin takakontin lukkomekanismissa olisi klappia.
Iskareiden vaihdon jälkeen ei ole kolissut enää.

Kasetti

Mulla vm 2016 ST Cuprassa kolisi jokin oikealla takana. Vein huoltoon sanoen samalla epäileväni oikean puolen takapenkin lukituksen (taittomekanismin lukko) olevan löysä/ ei säädöissä.

Huollossa vaihtoivat sitten oikealle taakse iskunvaimentimen (DCC).. Kolina jatkui. "korjasin" itse ja säästin; lisäsin kierroksen ilmastointiteippiä em. Lukkolenkin ympärille. Kolina loppui.  8) 8)
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

Ukko

Saattaa olla että puhutaan eri asiasta. Minä kuulen äänen vain esim. hidasteisiin ajaessa ja se tulee edestä. Mukulakivillä ajaessa ei kuulu.

dwntime

Etupään kolahtelu on tämän alustan ongelma. Golf ja Leon molemmat kolisee.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.07.19 - klo:21:01
Etupään kolahtelu on tämän alustan ongelma. Golf ja Leon molemmat kolisee.

Noin minäkin olen sen ajatellut, eli on ominaisuus. Melko pintakova jousitus.

Sam123

#1194
Itsellä kolahtaa jokin välillä peruuttaessa? En tiedä mistä tulee. Leon ST 2019. Tulisiko sähköisestä käsijarrusta tai lähtöavustimesta vai mikä nyt onkaan?

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 01.07.19 - klo:22:45
Itsellä kolahtaa jokin välillä peruuttaessa? En tiedä mistä tulee. Leon ST 2019. Tulisiko sähköisestä käsijarrusta tai lähtöavustimesta vai mikä nyt onkaan?

Tänään yrittänyt kuunnella mistä se ääni tulisi. Ehkä se sittenkin tulee edestä, mutta ääni tulee vain jos pakittaa ja on pieni ylämäki. Luultavasti ominaisuus. Ajaessa ei kuulu mitään.

jopi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.19 - klo:18:26
Kolahdus se nimenomaan on, mutta kaikissa vastaavissa autoissa se on. Omani on käynyt määräaikaishuollossa jo kaksi kertaa, ei ole alustassa ollut mitään.

Kertokaa toki tänne jos löytyy joku keino korjata asia.
Tämän keskustelun perusteella tuli Exeoon kokeiltua jarrupalojen vaihtoa ja kolinat hävisi sillä.
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/53004-a4-b7-etupää-kolisee?t=114679
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Ukko

Lainaus käyttäjältä: jopi - 04.07.19 - klo:11:06
Tämän keskustelun perusteella tuli Exeoon kokeiltua jarrupalojen vaihtoa ja kolinat hävisi sillä.
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/53004-a4-b7-etupää-kolisee?t=114679

Kerro toki lisää, menikä takuuseen kun uusi auto ja vaihdettiinko eteen vai taakse? Vai molempiin?

ksuuk

Leon, Mediasystem Plus ZB4:
Hardware: H30
Software: 0359

Tästä viikosta, joka aamu (tai sen jälkeen kun autoa ei ole käytetty pari tuntia), Mediasystem buutta kauemmin kuin yleensä ja on sen jälkeen osittain sekaisin, kieli, kuvakkeet, kaikki radion ja BT asetukset nollattu, konfigurointiavustin pomppaa jatkuvasti esille, ym. Huoltoon seuraavalla viikolla.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 11.07.19 - klo:11:48
Leon, Mediasystem Plus ZB4:
Hardware: H30
Software: 0359

Tästä viikosta, joka aamu (tai sen jälkeen kun autoa ei ole käytetty pari tuntia), Mediasystem buutta kauemmin kuin yleensä ja on sen jälkeen osittain sekaisin, kieli, kuvakkeet, kaikki radion ja BT asetukset nollattu, konfigurointiavustin pomppaa jatkuvasti esille, ym. Huoltoon seuraavalla viikolla.

Vaikka samanlaiselle radiolle löytyy espanjan autoille 0368 päivitys ( https://www.clubseatleon.net/viewtopic.php?f=9&t=125535&start=105 ), sitä ei kuitenkaan täällä tarjota, huolto kaksi kertaa tutkii radiota ja lopulta ilmoitti, että vaihtoon se menee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy