Kirjoittaja Aihe: Leon 2013 ongelmat ja viat  (Luettu 389760 kertaa)

Poissa Bisti

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 707
  • Entinen Skofabisti, nykyään pelkkä Bisti
    • Profiili
Vs: Leon 2013 ongelmat ja viat
« Vastaus #1170 : 11.06.19 - klo:14:42 »
Jännä homma, ei kai vaan ole mennyt vahingossa väärän tyyppinen paristo? Kaksi viimeistä numeroahan noissa on paksuus, CR2025 = 2,5 mm ja esim. CR2020 on 2,0 mm paksu.

Tai voihan olla valmistajallakin käynyt käpy, ja leimattu väärä koko paristoon.
Kyllä ne on aina samannumeroisia olleet. En ole mitannut paljonko heittoa on ollut mutta arvelisin että korkeintaan 0,1mm, ei sitä silmällä ole erottanut mutta tuo teippitemppu on tosiaan palauttanut toiminnan ja pitänyt sen yllä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -18
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Poissa Jaran

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Leon 2013 ongelmat ja viat
« Vastaus #1171 : 12.06.19 - klo:11:00 »
Itsekin kurkkasin vain pariston tyypin ja hain kaupasta vastaavan sen kummemmin miettimättä.

Totta kai jokaisella valmistajalla on toleranssinsa, mutta luulisi niiden kuitenkin pysyvän pariston mallimerkinnän edellyttämän toleranssin sisällä. Jotkut merkit saattavat toki tehdä ihan tietoisesti jatkuvasti alarajalla olevia paristoja.

Ohessa valitsemani pariston datalehti, jossa viitattaneen vain noihin mallimerkinnän rajoihin. Toki avaimessa olevalle kiinnikkeelle on vastaavat toleranssit ja jos sattuu niin, että paristo on paksuuden suhteen toleranssien alarajalla ja kiinnike taas ylärajalla ja lisäksi kiinnitysjousen materiaalin toleranssit sattuu olemaan myös rajoilla, niin saattahan se toki pätkiä vaikka kaikki onkin sinällään ok.  :)

Teippiä siis väliin  :)


Kokemuksia muuten:
Muutaman kerran start/stopin käynnistäessä moottorin (auto on siis 1.0TSI DSG) sammutuksen jälkeen startti kuulostaa siltä kun starttimoottorin ja vauhtipyörän rattaat ei olisi kohdakkain. Kuitenkin moottori on lähtenyt tällöinkin käyntiin pahalta kuulostavan, rutisevan käynnistystapahtuman saattelemana. Huollossa pyysin asiaa tutkimaan ja kurkkaamaan onko hammasrattaat kunnossa, mutta eihän he moista tehneet kun eivät saaneet tilannetta toistettua koeajolla. Ja loppupelissä jäi vaikutelma etteivät edes uskoneet että moinen on mahdollista. Olen tuota yrittänyt saada videollekin (lopputuloksena puhelin oli täynnä käynnistysvideoita ;D ), mutta aina se tapahtuu juuri silloin kun ei kuvaa. Tuo alkoi jossain 15tkm kohdalla ja sen jälkeen on tapahtunut ehkä 6-7 kertaa. Eli reilun parin tuhannen kilmetrin välein. Kai se on vain odotettava että jotain hajoaa.

Auto on muuten toiminut pääosin moitteetta ja tyytyväinenkin olen ollut muuhun paitsi pintakovaan jousitukseen. Kävin huollon aikana kokeilemassa vastaavaa Leonia 1.5TSI (130hv) perus Style -jousituksella (1.0TSI:ssa on 15mm matalampi jousitus) ja ero oli todella huomattava parempaan suuntaan. Samat tiet hidastetöyssyineen ja monttuineen olivat huomattavasti mukavampia vakiojousilla. Molemmissa autoissa oli vaikiorengastus. Omassa matalammilla paineilla ei ole merkittävää eroa pintakovuuteen.

Vaikka 1.0 onkin mukava moottori niin seuraavan autonvaihdon yhteydessä pitää vakavasti harkita 1.5TSI (150hv) versiota pelkästään jousituksen takia.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy