Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Leon_ST

#690
Oli lorauttanut -16 Leon ST vedet pelkääjän paikan kumimatolle eilisen sateen jäljiltä. Olikos näissä ovissa/tiivisteissä jotain tyyppivikaa?

Moottori 1.4TSI 125hv odottelee edelleen softapäivitystä nykimisen eli sytytyskatkojen takia.

Geoman

Monissa automerkeissä saattaa lämmityslaitteen ilmanottokaukalon vedenpoistoreiät tukkeutua, tällöin vesi tulee lämmityslaitten kautta ja raitisilmasuodatin on VAG-autoissa apumiehen puolella.

Leon_ST

Näytti tulevan oven alalaidasta muovia pitkin vesi lattialle, mutta pitääpä tsekata tarkemmin.

Sabel

Sama juttu, alalaidasta sisään. Kirjoittele jos löydät syyn...
Tuntuu tiivisteiden väliin "pakkaavan" vettä, ja sitä kautta kynnyksen yli jalkatilaan.

Leon_ST

Mäpäs ajan töiden jälkeen huollon kautta kysäsemässä mistä tuo johtuu niin palaan asiaan mitä sanovat.

Daatta

Luultavasti etukaiutin vuotaa. Tiivistenauha ei ole kovin hyvä, samaa ongelmaa on ollut ainakin Golfeissa. Muualta vesi ei helposti pääsekään vuotamaan, koska oven välipeltiä ei näissä ole.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Leon_ST

Juurikin näin. Kävin eilen huollossa näyttämässä autoa ja tuo kaiutin vuotaa. Vaihtoon menee itse kaiutin sekä vaihdetaan jokin luukku oveen.

Daatta

Ja sitten kun takuu on ohi niin homma hoituu itse tiivistämällä. Esim. tuolla:

https://www.hifitalo.fi/tiivistenauha_15x5mm_harmaa

Omassa ei ole vielä alkanut ovet vuotamaan.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

pegasus

Morjensta,

Meidän leonissa seuraava ongelma (1.2 DSG vm 2017). Auto ei anna voimaa tasaisesti esim. loivassa vastamäessä vakkarilla tai pintakaasulla vaan nykii kunnes voimaa tarvitaan enemmän tai poljinta survaisee syvemmälle. Autoa on kertaalleen asian tiimoilta käytetty huollossa mutta vikamuisteihin ei ole jäänyt mitään eivätkä saaneet nykimistä esiintymään. Eivät tosin huomanneet aikaisempaa 7mm pystyheittoa renkaassakaan  :) kuin vasta kolmannella yrittämällä

Ehdottelin heille useampia eri vaihtoehtoja asian korjaamiseksi ja itse olin vähän sitä mieltä aluksi, että vika voisi löytyä vaihteiston/kytkimen puolelta. Siinä oli kuitenkin kaikki säädöt kohdallaan ja laatikko kyllä toimiikin hienosti omasta mielestäni. Voisiko olla mahdollista, että ongelmat olisivat moottorinohjauksen puolella varsinkin kun vikaa ei esiinny jatkuvasti. Sellainen huomio on tehty, että auto nykii vähemmän käytettäessä 95:sta. Jostain luin nakutustunnistimen vioista, en muista oliko kysymys VAG-autoista.

Harmilloinen asia siis, ei kuitenkaan haittaa päivittäistä käyttöä muuten kuin pienen ketutuksen verran. Auto on muuten toiminut loistavasti, aikaisemmin meillä oli vm. 2013 ja siinä olleet natinat ja nitinät ovat täysin poissa tästä autosta. Onko siis ehdotuksia antaa korjaamolle kun auto menee kohta varsinaiseen huoltoon?


JTA

Oma vuoden vanha 1.2 Leoni tekee vähän samankaltaisesti. Lisäksi taajamanopeuksissa  esim. 56km/h vakkarilla sopivassa ylämäessä alkaa rytkyttään kutosvaihteella. Sen jälkeen nykäisee melko terävästi kun vaihtaa vitosen silmään ja alkaa kuulumaan semmonen hammaspyörien ralina/kolina.

Lisäksi kerran liikkeelle lähtiessä vaihteen kytkeytyminen kesti huomattavan pitkään ja vaihteen päälle kytkeytyessä kuului melko omituinen kolahdus ja rusahdus. Liikkeelle lähtöä edelsi hetki paikallaan oloa ensin vaihde vapaalla, sen jälkeen vaihdevipu d:llä, jalka tiukasti jarrulla. Otin jalan jarrulta enkä koskenut kaasuun, vaan odotin vaihteen kytkeytymistä. En tiedä, mikä merkitys sillä oli, että vaihdekeppi oli d:llä ehkä 2 minuuttia vaikka olinkin pysähdyksissä.

Myöskään vakkarin toimintalogiikka ei aina ole järkeenkäypää. Tietyssä alamäessä, jos laitan ennen sitä vakkarin päälle 56km/h, mäessä vauhti alkaa nopeasti nousta yli kuudenkympin, jolloin auto loogisesti vaihtaa pienempää silmään vauhdin hidastamiseksi. Kohta onkin jo kolmonen silmässä. Tässä vaiheessa ollaankin jo mäen alla tasaisella. Tasaisen kohdan jälkeen tulee 90 asteen mutka ja jälleen pieni alamäki. Jarrutus mutkaan sammuttaa tietenkin vakkarin. Kiihdytän yleensä mutkan jälkeen itse, jolloin mutkaa seuranneen mäen jälkeen nopeuteni on 56km/h ja vaihde kutosella. Jos laitan tässä vaiheessa vakkarin uudelleen päälle, joko reset tai set painikkeella, kytkeytyy välittömästi kolmonen päälle. Tällä sitten hinkutetaan vaikka kuinka pitkään. Yleensä ärsyynnyn tästä enkä jaksa odotella kovin pitkään vaihteen vaihtumista isommaksi. Normaalisti minä joko vaihdan sen manuaalisesti tai otan vakkarin pois päältä jolloin vaihteet vaihtuvat takaisin kutoselle.

Tästä n. kilometrin päässä tuleva rautatien ylittävä silta on varustettu kohtuullisen jyrkällä nousulla ja laskulla. Vakkarilla ajettaessa ylämäen kohdalla vaihde joko vaihtuu vitoselle tai ei vaihdu. Mutta alamäessä auto antaa vauhdin noussa asetetusta 56km/h reilusti yli kuudenkympin ja laittaa vielä seiskankin silmään. Mäen jälkeen vauhti toki hiipuu ja vaihde tippuu jälleen kutoselle ja matka jatkuu asetettua 56km/h noudattaen. Tällainen toimintalogiikka on kyllä minun makuuni perin outo.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: JTA - 03.08.17 - klo:00:55
Myöskään vakkarin toimintalogiikka ei aina ole järkeenkäypää. Tietyssä alamäessä, jos laitan ennen sitä vakkarin päälle 56km/h, mäessä vauhti alkaa nopeasti nousta yli kuudenkympin, jolloin auto loogisesti vaihtaa pienempää silmään vauhdin hidastamiseksi. Kohta onkin jo kolmonen silmässä. Tässä vaiheessa ollaankin jo mäen alla tasaisella. Tasaisen kohdan jälkeen tulee 90 asteen mutka ja jälleen pieni alamäki. Jarrutus mutkaan sammuttaa tietenkin vakkarin.
Omassa 1.0TSI DSG:ssä on vasta rapiat 400km mittarissa, mutta eilen teki hyvin saman kaltaisen toiminnan. Eli alamäessä vakkariin oli asetettu 60km/h ja tätä mentiin 6 tai 7 vaihteella niin että vauhti lähti alamäen takia kiihtymään. Painoin jarrua ja vakkari luonnollisesti kytkeytyi pois päältä. Sitten kun alamäki oli takana ja tasainen alkoi niin palautin vakkarin asetuksen jolloin sitten vaihde vaihtui 3:ksi ja ei tuntunut olevan vaihtamishalukkuutta, jota normaalisti löytyy hieman liiankin kanssa. Siispä vakkari pois päältä ja uudelleen asetus.

Hieman tätä ennen kokeilin kaupunkiajossa start/stop toimintaa kun sitä on täällä moitittu. Yhdessä autoholdin kanssa toiminta on kyllä hidasta ja kankeaa. Ilman autoholdia kone käynnistyy jarrua nostettaessa, mutta autoholdin kanssa kone käynnistyy vasta kaasua painettaessa. Tällöin ensin käynnistyy moottori hieman rykäisten, sitten jarrut kytkeytyy pois päältä ja vasta hetken päästä auto lähtee liikkeelle. Tuntuu että jos sekvenssin tekee jarrupolkimen nostosta lähtien ns. normaalisti (vaikka autoholdin kanssa poljinta ei tarvitsekkaan painaa), niin aikaa kuluu ehkä pari sekuntia ennen kun auto liikkuu. Pitkiä sekunteja.

Myös kerran kun omalla kaistalla oli auto parkissa ja hidastin vauhtia vastaan tulevan auton takia kevyesti niin että auto edelleen ryömi. Sitten kun vastaan tullut auto oli menny ohi ja omalla kaistalla ollut auto alkoi lähenemään niin moottori sammui juuri silloin kun olin tekemässä väistöliikettä, joka meinasikin mennä pitkäksi pois kytkeytyneen ohjaustehostimen takia. Väliin jäi toki vielä varaa, mutta meni aika paljon lähempää kun miten olin tuon ajatellut ajavani.

Start/stop teki myös semmoisen tempun, että kun hidastin autoa jonoon ja koska ennakoin ettei pysähdys tule olemaan kovinkaan pitkä, niin en painanut jarrua kovinkaan voimakkaasti koska tällöin koneen ei pitäisi sammua. Kuitenkin tuo sammui auton edelleen ryömiessä. Eipä siinä mitään, mutta sitten kun pitikin jatkaa matkaa niin kaasua painettaessa moottori rykäisi oudosti ja kierroslukumittari näytti n. 500r/min. Kaasua painettaessa ei tapahtunut mitään eikä myöskään auttanut vaikka auton pysäytti ja koitti painaa uudelleen kaasua. Hetken päästä auto ilmoitti että käynnistä moottori manuaalisesti. No eihän se käynnistynyt kun vaihteen valitsin oli D -asennossa. Eli sitten vaihde P:lle, uudelleen käynnistys, vaihde takaisin D:lle, kaasun painallus, autoholdin jarrun vapautus ja vasta sitten liikkeelle. Pitkän tuntuisia sekunteja tässäkin.

Taitaapi lähteä start/stop poiskoodattavaksi vaikka sinällään olisikin mukava seisoa liikennevaloissa moottori sammuksissa. Ei tuota nappia jaksa/muista joka kerta painella kun kaupunkiin suuntaa.

jukkanen

Aika mukavasti pärjännyt näköjään Leon Iso-Britanniassa Auto Expressin mukaan, neljänneksi luotettavin automalli (tämän tutkimuksen mukaan) jos oikein ymmärsin ulkomaankieltä?

http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/64280/most-reliable-cars-to-buy-in-2017




image upload






Zerocco

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 04.08.17 - klo:08:53
Omassa 1.0TSI DSG:ssä on vasta rapiat 400km mittarissa, mutta eilen teki hyvin saman kaltaisen toiminnan. Eli alamäessä vakkariin oli asetettu 60km/h ja tätä mentiin 6 tai 7 vaihteella niin että vauhti lähti alamäen takia kiihtymään. Painoin jarrua ja vakkari luonnollisesti kytkeytyi pois päältä. Sitten kun alamäki oli takana ja tasainen alkoi niin palautin vakkarin asetuksen jolloin sitten vaihde vaihtui 3:ksi ja ei tuntunut olevan vaihtamishalukkuutta, jota normaalisti löytyy hieman liiankin kanssa. Siispä vakkari pois päältä ja uudelleen asetus.

Hieman tätä ennen kokeilin kaupunkiajossa start/stop toimintaa kun sitä on täällä moitittu. Yhdessä autoholdin kanssa toiminta on kyllä hidasta ja kankeaa. Ilman autoholdia kone käynnistyy jarrua nostettaessa, mutta autoholdin kanssa kone käynnistyy vasta kaasua painettaessa. Tällöin ensin käynnistyy moottori hieman rykäisten, sitten jarrut kytkeytyy pois päältä ja vasta hetken päästä auto lähtee liikkeelle. Tuntuu että jos sekvenssin tekee jarrupolkimen nostosta lähtien ns. normaalisti (vaikka autoholdin kanssa poljinta ei tarvitsekkaan painaa), niin aikaa kuluu ehkä pari sekuntia ennen kun auto liikkuu. Pitkiä sekunteja.

Myös kerran kun omalla kaistalla oli auto parkissa ja hidastin vauhtia vastaan tulevan auton takia kevyesti niin että auto edelleen ryömi. Sitten kun vastaan tullut auto oli menny ohi ja omalla kaistalla ollut auto alkoi lähenemään niin moottori sammui juuri silloin kun olin tekemässä väistöliikettä, joka meinasikin mennä pitkäksi pois kytkeytyneen ohjaustehostimen takia. Väliin jäi toki vielä varaa, mutta meni aika paljon lähempää kun miten olin tuon ajatellut ajavani.

Start/stop teki myös semmoisen tempun, että kun hidastin autoa jonoon ja koska ennakoin ettei pysähdys tule olemaan kovinkaan pitkä, niin en painanut jarrua kovinkaan voimakkaasti koska tällöin koneen ei pitäisi sammua. Kuitenkin tuo sammui auton edelleen ryömiessä. Eipä siinä mitään, mutta sitten kun pitikin jatkaa matkaa niin kaasua painettaessa moottori rykäisi oudosti ja kierroslukumittari näytti n. 500r/min. Kaasua painettaessa ei tapahtunut mitään eikä myöskään auttanut vaikka auton pysäytti ja koitti painaa uudelleen kaasua. Hetken päästä auto ilmoitti että käynnistä moottori manuaalisesti. No eihän se käynnistynyt kun vaihteen valitsin oli D -asennossa. Eli sitten vaihde P:lle, uudelleen käynnistys, vaihde takaisin D:lle, kaasun painallus, autoholdin jarrun vapautus ja vasta sitten liikkeelle. Pitkän tuntuisia sekunteja tässäkin.

Taitaapi lähteä start/stop poiskoodattavaksi vaikka sinällään olisikin mukava seisoa liikennevaloissa moottori sammuksissa. Ei tuota nappia jaksa/muista joka kerta painella kun kaupunkiin suuntaa.

Juuri em. syistä pidän aina Start/Stopin pois päältä omassa kulkineessani. Vihaan koko kyseistä keksintöä, joka on täysi turhake uusissa autoissa ja kehitetty vain päästölukujen pakonomaisen kaunistelemisen vuoksi. Käytännön hyödyn kanssa tällä järjestelmällä ei ole mitään tekemistä. Harmi, että uuden auton ostaja pakotetaan tämä auton mukana ottamaan, eikä varusteluvaiheessa ole mahdollisuutta ruksia sitä pois. Olen kuitenkin muodostanut itselleni rutiinin, jossa joka kerta auton käynnistettyäni painan välittömästi S/S-järjestelmän pois toiminnasta.
Leon 5F FL ST 2.0 TSI 300 4Drive CUPRA DSG 2018
Exät: Leon 5F FL ST 1.0 TSI 115 Ecomotive Style DSG 2017 | Leon 5F 1.4 TSI 140 FR 2015

JJambs

Tuo S/S on kyllä yksi vitsi, ainakin kylmällä moottorilla. Aamulla kun lähtee kotipihasta ja 1.5km päästä menee muutamaksi minuutiksi seisomaan valoihin, S/S ei sammuta autoa ilmeisesti siksi, että moottori ei ole tarpeeksi lämmin. Tästä muutama kymmentä sekuntia eteenpäin se sitten kuitenkin sammuu jota kestääkin sitten toiset n. 20s, jolloin moottori taas käynnistyy. Parhaimmillaan tämä sykli toistuisi muutamaankin otteeseen, ellei palaisi käpy ja ottaisi sitä pois päältä. Lämpimänä toimii paremmin ja on jopa pidempään valoissa seistessä ihan fiksu. Toinen asia mitä en ymmärrä, on tuo, että auto sammuu vielä auton ollessa liikkeessä. Manuaalilla tuo nyt on kytkimellä estettävissä, mutta automaatilla ärsyttäisi varmasti enemmän.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Vekkula

Mielestäni on helppo kontrolloida jarrulla koska auto sammuu ja koska ei, vauhti kun hiljenee niin kevyempää jarrua vaan niin ei sammu mihinkään. Jos on pidempi pätkä matelua ja parin sekunnin pysähdyksiä niin silloin otan kyllä kokonaan pois päältä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 04.08.17 - klo:19:39
Mielestäni on helppo kontrolloida jarrulla koska auto sammuu ja koska ei, vauhti kun hiljenee niin kevyempää jarrua vaan niin ei sammu mihinkään. Jos on pidempi pätkä matelua ja parin sekunnin pysähdyksiä niin silloin otan kyllä kokonaan pois päältä.

Jälleen yksi syy lisää välttää DSG:tä. :) Manuaalivaihteisella ei start/stop paljon vaivaa, koska kytkimellä sen voi pitää pois päältä. Valoissa kun pitää kytkimen pohjassa, ei S/S kytkeydy ollenkaan. Näin ne ekat kylmät kilometrit menee helposti.

DSG = Dual Scheisse Getriebe
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.08.17 - klo:00:27
Jälleen yksi syy lisää välttää DSG:tä. :) Manuaalivaihteisella ei start/stop paljon vaivaa, koska kytkimellä sen voi pitää pois päältä. Valoissa kun pitää kytkimen pohjassa, ei S/S kytkeydy ollenkaan. Näin ne ekat kylmät kilometrit menee helposti.

DSG = Dual Scheisse Getriebe

Sammumisen voi estää myös rattia kääntelemällä, siihen ei suurta liikettä tarvita. Itse usein käytän tuota kikkaa, jos näen että tulee vain lyhyt pysähdys. Toimii tosin vain silloin, kun S/S ei vielä ole niin aktiivisella päällä että sammuttaisi jo vauhdissa (ei oikein huvita alkaa jo vauhdissa kiemurtelemaan laidasta laitaan ;D).

Tuohon jälkikommenttiin: minun on vaikea nähdä, miten S/S:n epämiellyttävä toiminta olisi vaihdelaatikon vika. Toisaalta en kyllä ole muutenkaan samaa mieltä tuosta kirjainyhdistelmästä, itselläni kun on jo kolmas huoleton DSG ajossa. Noh, ekassa 7-vaihteisessa oli "ominaisuutensa", mutta 6-vaihteiset ovat loistavia pelejä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Tällä pääsee eroon tuosta S/S toiminnasta eikä jää kuin pelkkä ärsyttävä ilmoitus, että S/S ei toiminnassa joka pysähdyksellä valoihin.

Tuohon ilmeisesti voisi ostaa muistipalikan väliin, jotta se edellinen valinta napista jäisi muistiin. Tätä on tullut jo useasti harkittua  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vwmies

Lainaus käyttäjältä: JJambs - 04.08.17 - klo:19:32
Tuo S/S on kyllä yksi vitsi, ainakin kylmällä moottorilla. Aamulla kun lähtee kotipihasta ja 1.5km päästä menee muutamaksi minuutiksi seisomaan valoihin, S/S ei sammuta autoa ilmeisesti siksi, että moottori ei ole tarpeeksi lämmin. Tästä muutama kymmentä sekuntia eteenpäin se sitten kuitenkin sammuu jota kestääkin sitten toiset n. 20s, jolloin moottori taas käynnistyy. Parhaimmillaan tämä sykli toistuisi muutamaankin otteeseen, ellei palaisi käpy ja ottaisi sitä pois päältä. Lämpimänä toimii paremmin ja on jopa pidempään valoissa seistessä ihan fiksu. Toinen asia mitä en ymmärrä, on tuo, että auto sammuu vielä auton ollessa liikkeessä. Manuaalilla tuo nyt on kytkimellä estettävissä, mutta automaatilla ärsyttäisi varmasti enemmän.

S/S systeemissä on muutamia reunaehtoja, moottorin lämpötilan ja akun varaustilan mukaan. Jos disukassa dpf poltto on kesken ei taida myöskään sammuttaa. Itse otan sen aina lähtiessä pois päältä, ja seisovassa jonossa sammutan sitten moottorin napista. Uudelleen painamalla se sitten hyrähtääkin (disukassa tärähtää) käyntiin -. Muistelen, että alle 20s sammutus ei enää säästä polttoainetta kun akkua on taas ladattava startin jälkeen.  :o
Yritetään pärjätä.

Seatisti2017

Lainaus käyttäjältä: Zerocco - 04.08.17 - klo:16:53
Juuri em. syistä pidän aina Start/Stopin pois päältä omassa kulkineessani. Vihaan koko kyseistä keksintöä, joka on täysi turhake uusissa autoissa ja kehitetty vain päästölukujen pakonomaisen kaunistelemisen vuoksi. Käytännön hyödyn kanssa tällä järjestelmällä ei ole mitään tekemistä. Harmi, että uuden auton ostaja pakotetaan tämä auton mukana ottamaan, eikä varusteluvaiheessa ole mahdollisuutta ruksia sitä pois. Olen kuitenkin muodostanut itselleni rutiinin, jossa joka kerta auton käynnistettyäni painan välittömästi S/S-järjestelmän pois toiminnasta.

Täysin samaa mieltä. Ei siinä, onhan se mukava että auton hinta oli ostettaessa halvempi ja verokin kohtuullisempi alhaisen päästöarvon vuoksi.
MUTTA, päivääkään en ole tarkoitukssellisesti pitänyt S/S aktiivisena enkä tule pitämään. Senkin kerran kun kävin nopeasti Filmtownissa (sammutin siis auton) ja läksin uudelleen liikkeelle puolikylmällä autolla enkä muistanut ottaa S/S pois päältä. Tietenkin sammui valoissa ja eipähän lähtenytkään käyntiin... jäi vaan sahaamaan starttia kunnes otin virrat pois ja käynnistin uudelleen itse.

Jos olisi vermeet, niin olisin heti auton käyttöönoton jälkeen disabloinut S/S käytöstä.
Mutta menee se tällä ns. lihasmuistiin opetetulla manuaalikeinollakin :D
nykyinen:
Seat Leon ST 1.0 TSI Business DSG

entiset:
- Ford Mondeo STW -02
- Seat Leon Sport Up 1.4 TSI -08
- Ford Escort STW -98
- Chrysler Neon 2.0 LE -00
- Peugeot 405 -96
- Mitsubishi Lancer HB 1.5i -92

Pema

Lainaus käyttäjältä: Pema - 23.05.17 - klo:19:32
Joo, surkea maali on Leonissa, montsant red vm. 2014, 50 000 km. Naarmuja tulee herkästi ja kiveniskuja joka kevät keulassa massoittain. No noihin on jo tottunut, mutta nyt on alkanut maali irrota. Oikean takalokasuojan kaaresta alhaalta (jo parin vuoden jälkeen) ja nyt löytyi samoilta tienoilta pohjasta, helman reunasta isompaa irtoamista ja kukkimista.  Merkkikorjaamossa näytettiin lokasuojan kaarta, ensi viikolla saavat katsoa tuon pohjan..
Olivat yhteydessä lokasuojan osalta maahantuojaan jo huhtikuun alussa ja vastausta odotellaan.
Kiveniskuahan tuonne tietty tulee, mutta ei ole aikaisemmissa autoissa moista ongelmaa ollut, ainakaan noilla kilometreillä. Kuva on takarenkaan edessä olevan kiveniskuläpän edestä, pohjahelmasta.

Kurkatkaahan muutkin Leonin alahelmoja. Autoliikkeessä vilkaisin parista muustakin saman sarjan Leonista ja sama juttu.
Maahantuojalta tuli viimein tieto, etteivät tule vastaan korjauskuluissa kun maalitakuu ei enää voimassa. Näin toki arvelinkin että käy. Korjauskuluarvio on 700-800 euroa. Eli älkää hitossa ajako noilla talvella ainakaan Pohjois-Suomen teillä. Paskat suojaukset/maalit eivät kestä sitä...

hge

Nyt tarttis viisaampien jeesiä. Asensin siis Seat Leon 1.4TSI -13 autoon KW Variant 1 alustan, jonka jälkeen takapää pitää pientä kolinaa pienissä nopeuksissa. Kolina katoaa siis kokonaan 25km/h eteenpäin, eikä toistu edes terävissä montuissa tai mukulakivellä ajettaessa (ei jää rengasmelun taakse, koska on huomattava hitailla nopeuksilla).

,,äni on hiukan ontto tai kumiseva, mutta metallinen. Takapään olen purkanut jo kertaalleen uudestaan ja putsasin paikat sekä varmistin kiristykset, mutta ei katoa. Epäilin ensin tuota coiloverin säätöpakkaa, joka tulee korissa olevaan "ulokkeeseen" päälle. Siihen jaa nimittäin väljää holkin ja ulokkeen väliin, pystyy käsin liikuttelemaan. Kuuluukohan välissä olla jotain kumia, kuten alkuperäisessä? Videoista katsoessa eivät ainakaan laita väliin mitään.

Mitään en ole tuskin voinut kiristää liian lujaa? Jotain momenttisuosituksiahan noissa on, mutta vedin käsivoimalla vaan kiinni. Onko muita ehdotuksia? Kaikki apu tarpeen.
U jelly?

ptrs57

onko kolinaa vai kuminaa/klopinaa?

tarkista kuinka iskarien varsia suojaavat heltat elävät iskarin rungon ympärillä. mk4 golffissa ne pääsivät lyömään iskarin runkoon josta tuli ärsyttävää klopinaa.
mk7 golffissa on asialle jo tehty jotain muutosta, ei tosin estä tietyissä tilanteissa ääntä lainkaan.

voiko myös olla kyseessä takaluukun hakkaaminen koriin? säädä luukun vastityynyjä korin puolelta tiukemmalle.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

hge

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 29.08.17 - klo:10:26
onko kolinaa vai kuminaa/klopinaa?

tarkista kuinka iskarien varsia suojaavat heltat elävät iskarin rungon ympärillä. mk4 golffissa ne pääsivät lyömään iskarin runkoon josta tuli ärsyttävää klopinaa.
mk7 golffissa on asialle jo tehty jotain muutosta, ei tosin estä tietyissä tilanteissa ääntä lainkaan.

voiko myös olla kyseessä takaluukun hakkaaminen koriin? säädä luukun vastityynyjä korin puolelta tiukemmalle.

Kiitos viestistä. Jotain kolinan ja kuminan välistä, ei ihan metallinen muttei ihan kuminenkaan. Asensin KW:n iskareihin vakioiskareista pohjaanlyöntikumit ja iskarin suoja"tötsän", pitääkin tarkistaa jos siitä löytyisi syyllinen. Sitä helaa, joka oli kiinni vakioiskarissa en ollenkaa laittanut - olisikohan pitänyt?  :D Tuntuu tosin oudolta, että ääni katoaa tietyssä vauhdissa (ei jää rengasmelun taakse, on sen verran huomattava).

Jos tarkoitat siis tätä helaa?

U jelly?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pema - 23.05.17 - klo:19:32
Joo, surkea maali on Leonissa, montsant red vm. 2014, 50 000 km. Naarmuja tulee herkästi ja kiveniskuja joka kevät keulassa massoittain. No noihin on jo tottunut, mutta nyt on alkanut maali irrota. Oikean takalokasuojan kaaresta alhaalta (jo parin vuoden jälkeen) ja nyt löytyi samoilta tienoilta pohjasta, helman reunasta isompaa irtoamista ja kukkimista.  Merkkikorjaamossa näytettiin lokasuojan kaarta, ensi viikolla saavat katsoa tuon pohjan..
Olivat yhteydessä lokasuojan osalta maahantuojaan jo huhtikuun alussa ja vastausta odotellaan.
Kiveniskuahan tuonne tietty tulee, mutta ei ole aikaisemmissa autoissa moista ongelmaa ollut, ainakaan noilla kilometreillä. Kuva on takarenkaan edessä olevan kiveniskuläpän edestä, pohjahelmasta.


Toivottavasti tuolle on jo tehty jotain, parin vuoden päästä ruoste alkaa olla jo pureutunut peltiin. Kumma kun vanhoissa 1-korin ( 90-luvun ) Toheloissa ei ollut tuollaista näkyvissä. Toki helman "sisäpuolella" kynnyskotelon pohjasauman nurjalla puolella oli olemattoman vähän re-ainetta,
mutta ei maalipinta siltikään kukkinut.  :o
Yritetään pärjätä.

Pema

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.08.17 - klo:09:51
Toivottavasti tuolle on jo tehty jotain, parin vuoden päästä ruoste alkaa olla jo pureutunut peltiin. Kumma kun vanhoissa 1-korin ( 90-luvun ) Toheloissa ei ollut tuollaista näkyvissä. Toki helman "sisäpuolella" kynnyskotelon pohjasauman nurjalla puolella oli olemattoman vähän re-ainetta,
mutta ei maalipinta siltikään kukkinut.  :o
Paikkasin kohdat viiikonloppuna umpeen itse ainakin väliaikaisesti. Samalla huomasin, että kyseisistä kohdista helmoista puuttuivat kokonaan kiveniskumassaukset. Muualla missä massaa oli, mitään ongelmaa ei esiintynyt. Kyseessä on siis noiden kuraläppien kiinnityskohtien vierustat josta massaus puuttui. Sillonhan pelkkä maali ei kauaa kestä kun pohjaan tulee kiveniskua jatkuvasti. Laitoin asiasta tietoa maahantuojalle, täytyy odottaa mitä vastaavat...

Pumpeli

nyt alkoi cuprassa kaasupoljin takertelemaan..pohjaan ei mene enää jouhevasti vaan tuli vähän ennen loppua semmoinen pykälä jossa takertelee ja tarvitsee enemmän voimaa painallukseen kuin normaalisti.tuntuu myös paikoillaan kun auto ei ole käynnissä,kuuluu semmoinen napsekkin sieltä polkimen lopusta..
no huolto tilattu ja aikoivat uuden polkimen tilata valmiiksi

Joshua

Uus poljin tilattu kickdownin takia  ;D
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Joshua - 31.08.17 - klo:09:05
Uus poljin tilattu kickdownin takia  ;D

ei ole ennen noin takerteleva ollu painaa...pykälä tuntunu aikaisemmin melkein huomaamattomana.. :)

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 12.06.17 - klo:10:04
Oli lorauttanut -16 Leon ST vedet pelkääjän paikan kumimatolle eilisen sateen jäljiltä. Olikos näissä ovissa/tiivisteissä jotain tyyppivikaa?

Moottori 1.4TSI 125hv odottelee edelleen softapäivitystä nykimisen eli sytytyskatkojen takia.
Ilmeisesti takuuseen meni kaiuttimen tiivistys? Entäpä sytytyskatkot, onko hoidettu? Mulla kans pari kertaa havaittu nykimistä, toki äärimmäisen harvinaista ollut.

Mulla alkoi pari viikoa sitten haiseen pahalle autossa. Haju tulee vänkärin jalkatilan matosta. Se on päältä kuiva, mutta kun purin kynnyksen irti ja verhoilujen alta kokeilin äänieristemateriaaleja, niin ne oli läpimärät, peltinen lattia ei sentään lainehtinut. Jotenkin en usko että mulla tulis vesi tuolta ovelta asti, koska itse kynnyksen vierestä paikat on kuivana. Märkä paikka on lähempänä sisätilan roikkalämppäriä, eli lähellä keskikonsolia. Maanantaille varattu aika tutkimukseen paikalliseen merkkihuoltoon.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy