Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

hge

Voiskohan tuota "sirkutusta" tai "ujellusta" jotenkin kotikonstein vaimennella? Itsellä se kuuluu ainoastaan 90-110km/h vauhdissa. Luulin ensiksi tuulen aiheuttamaksi ujellukseksi, mutta tuskin.
U jelly?

Daatta

Mistäpäin "ulina" kuuluu? Jos sivuikkunan karmista, niin painele kumitiiviste kiinni peltiin.

1.2 TSI koneessa kuuluu sirkutusta moottoritilasta, joku venttiili ääntää tms. Lieko 1.4:ssa jotain vastaavaa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Kyllä 1.4Tsi kärsii samasta "kitinästä". Tuolla jäsen zsi mainitsi että ois korjaus, mutta ei ole vielä vastannut että millainen. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=34357.0
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

hge

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.02.17 - klo:10:56
Mistäpäin "ulina" kuuluu? Jos sivuikkunan karmista, niin painele kumitiiviste kiinni peltiin.

1.2 TSI koneessa kuuluu sirkutusta moottoritilasta, joku venttiili ääntää tms. Lieko 1.4:ssa jotain vastaavaa.

Kyllä, konetilasta tulee siis - itsellä tosin vaa kovemmissa nopeuksissa ja siksi liitin ensin tuuleen. Ei ole ns. tunnelmantappaja, mutta olisi mukava päästä eroon jos siihen on mahdollisuus. Toisessa ketjussa tosissaan ehdotettiin, että AKF-venttiilin letkun vaihdolla ujellus katoaisi. Ottaako joku testiin? :D
U jelly?

ptrs57

Oma 1.4tsi 103kW (non ACT) tikitti/siritti/naputti tasakaasulla etenkin 80-90 vauhdissa. Auton moottoria kuunneltiin "autostetoskoopillakin" Vaihdettiin apulaitehihna&kiristin, mutta ei se siitä johtunut vaan lopulta vaihdettiin aktiivihiilisuodattimen liitosputki muovisesta kumiseksi ja kaikki kyseiset äänet loppuivat.
Tämä tehtiin 2015 maaliskuussa, oli ehkä VW:llä joku tiedote asiasta (ei se tiedote jossa laitetaan hukkaportin tankoon jousiprikka).
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

hge

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 10.02.17 - klo:08:52
Oma 1.4tsi 103kW (non ACT) tikitti/siritti/naputti tasakaasulla etenkin 80-90 vauhdissa. Auton moottoria kuunneltiin "autostetoskoopillakin" Vaihdettiin apulaitehihna&kiristin, mutta ei se siitä johtunut vaan lopulta vaihdettiin aktiivihiilisuodattimen liitosputki muovisesta kumiseksi ja kaikki kyseiset äänet loppuivat.
Tämä tehtiin 2015 maaliskuussa, oli ehkä VW:llä joku tiedote asiasta (ei se tiedote jossa laitetaan hukkaportin tankoon jousiprikka).

Jummijammi, kiitos hyvästä kirjoituksesta. 8) Pitääki soitella pari puhelua. Muistatko yhtään mitä kustansi? Ja tuon muoviputken korvaajaksi löytyy siis ihan alkuperäinen vastaava kumiosa, ettei tarvitse alkaa räpeltämään?
U jelly?

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: hge - 10.02.17 - klo:12:14
Jummijammi, kiitos hyvästä kirjoituksesta. 8) Pitääki soitella pari puhelua. Muistatko yhtään mitä kustansi? Ja tuon muoviputken korvaajaksi löytyy siis ihan alkuperäinen vastaava kumiosa, ettei tarvitse alkaa räpeltämään?
Takuuseen meni, oli takuunalainen auto silloin vielä. En tiedä oliko valmista osaa asiaan kun tuota huoltoa en seurannut paikan päällä.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

hge

Lainaus käyttäjältä: hge - 10.02.17 - klo:12:14
Jummijammi, kiitos hyvästä kirjoituksesta. 8) Pitääki soitella pari puhelua. Muistatko yhtään mitä kustansi? Ja tuon muoviputken korvaajaksi löytyy siis ihan alkuperäinen vastaava kumiosa, ettei tarvitse alkaa räpeltämään?

Vastaan itse itselleni. Tiedustelin hintaa merkkiliikkeestä. Tuohon on olemassa siis ihan alkuperäinen korvaava osa (kumiletku). Letkun hinta 67â,¬ asennus noin 220â,¬. Huoltomyyjän mukaan muutamia vaihdettu. VV-auton vastaantulosta ei osannut sanoa, mutta sanoi että tekevät pyynnön.
U jelly?

MikHei

Joko hge on saanut tietoon maahantuojan kannan letkun vaihtoon? Sain itse suhteilla merkkiliikkeestä huomattavan huokean vaihtotarjouksen letkulle. Kiva olisi kuulla että miten muilla homma toiminut, siis takuun umpeutumisen jälkeisissä vaihdoissa.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

hge

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 23.02.17 - klo:18:13
Joko hge on saanut tietoon maahantuojan kannan letkun vaihtoon? Sain itse suhteilla merkkiliikkeestä huomattavan huokean vaihtotarjouksen letkulle. Kiva olisi kuulla että miten muilla homma toiminut, siis takuun umpeutumisen jälkeisissä vaihdoissa.

En ole vielä varannut aikaa. Menee kuulemma koko päivä määrittelyssä ja vaihdossa. Toivon että vastaantuloa on, koska jos menee 100% itelle, ostan pelkän letkun ja vaihdan itse. Menee maaliskuun puoliväliin ennen kuin ennätän auton viedä näytille.

EDIT: pystyt varmaan mullekin hommaamaan halvan vaihdon?  ;D
U jelly?

Joshua

Käytin auton huollossa ja soitti kaveri että molemmat takaiskunvaimentimet vuotais, vissiin aika helppo vaihtaa itsekin?
Onko suosituksia tarvikemerkeille, SACHS/Ta-Technix/METZGER?

https://www.completos.fi/fi/tuote/alustanosat/iskunvaimentimet/EVOSTVW16H_2/taka-iskunvaimennin-seat-leon-5f-vm-2012-ta-technix

http://www.mister-auto.fi/fi/takaiskunvaimentimet/seat-leon-5f1-1-4-tsi-103kw_v56774_g900002.html
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: Joshua - 07.03.17 - klo:12:26
Käytin auton huollossa ja soitti kaveri että molemmat takaiskunvaimentimet vuotais, vissiin aika helppo vaihtaa itsekin?
Onko suosituksia tarvikemerkeille, SACHS/Ta-Technix/METZGER?

https://www.completos.fi/fi/tuote/alustanosat/iskunvaimentimet/EVOSTVW16H_2/taka-iskunvaimennin-seat-leon-5f-vm-2012-ta-technix

http://www.mister-auto.fi/fi/takaiskunvaimentimet/seat-leon-5f1-1-4-tsi-103kw_v56774_g900002.html

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että minkä verran ajetusta Leonista iskarit jo vuotaa? Onko ajettu ihan normiajoa maanteillä yms.?
VAG:lla vuodesta 1999.

Joshua

Nyt on 120 000km ja enimmäkseen maantieajoa joo, syvimmät kuopat väistelen ihan tunnollisesti, tää tuli mulle kun oli ajettu 70 000km.
Vissiin ei takaluukku lonksu sittenkään vaan ääni tuleekin noista iskareista.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Daatta

Normaali alustan komponenttien vaihtoikä lienee 100tkm. Varsinkin jos ensimmäinen omistaja on ajellut 70tkm vähemmän tunnollisesti... Puslia voi olla myös vaihtokunnossa.

Takaluukun kumitutteja voi yrittää kiristää eli kiertää ulospäin, jolloin ne asettuvat tiukemmin koria vasten. Sillä saa takaluukun suljettua pois.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Joshua

Esim tässä mainittu "Autoihin, joissa Sport-jousitus" tarkoittaa varmaankin tehtaan FR jousitusta, eli Tuotekoodi.: 315 913 on oikea?

https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-seat/leon-5f1/57590/10221/vaimennin.html
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 10.02.17 - klo:08:52
Oma 1.4tsi 103kW (non ACT) tikitti/siritti/naputti tasakaasulla etenkin 80-90 vauhdissa. Auton moottoria kuunneltiin "autostetoskoopillakin" Vaihdettiin apulaitehihna&kiristin, mutta ei se siitä johtunut vaan lopulta vaihdettiin aktiivihiilisuodattimen liitosputki muovisesta kumiseksi ja kaikki kyseiset äänet loppuivat.
Tämä tehtiin 2015 maaliskuussa, oli ehkä VW:llä joku tiedote asiasta (ei se tiedote jossa laitetaan hukkaportin tankoon jousiprikka).

Näin ne autot ovat yksilöitä. Minulla on samanlainen vuosimallin 2014 FR 1.4 TSI (joskin ST), ajettu alle 50 tkm. Siinä ei ole ollut koneessa mitään sirinöitä millään kaasun asennolla. Tai sitten olen huonokuuloinen. Kuukauden päästä on tulossa tilalle uusi vastaava, mutta ACT -versio (7 kW tehokkaampi, 110 kW). Toivotaan, että sekin on sirinätön. :)

On muuten ollut hyvä kone tämä CHPA 1.4 TSI (103 kW). Menee pienellä, mutta ei tarvi kuitenkaan jäädä jalkoihin. Kulkua löytyy ja kun kattoo muiden nettisivujen dynotestejä, niin näkee, että tuosta on saatu tehdasvireisenä jopa 150-160 hv mittauksia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.03.17 - klo:11:10
Näin ne autot ovat yksilöitä. Minulla on samanlainen vuosimallin 2014 FR 1.4 TSI (joskin ST), ajettu alle 50 tkm. Siinä ei ole ollut koneessa mitään sirinöitä millään kaasun asennolla. Tai sitten olen huonokuuloinen. Kuukauden päästä on tulossa tilalle uusi vastaava, mutta ACT -versio (7 kW tehokkaampi, 110 kW). Toivotaan, että sekin on sirinätön. :)

On muuten ollut hyvä kone tämä CHPA 1.4 TSI (103 kW). Menee pienellä, mutta ei tarvi kuitenkaan jäädä jalkoihin. Kulkua löytyy ja kun kattoo muiden nettisivujen dynotestejä, niin näkee, että tuosta on saatu tehdasvireisenä jopa 150-160 hv mittauksia.
Farkku siis mullakin, ja CHPA. Koneesta olen tykännyt, 72tkm takana ja todellinen koko ajalle keskikulutus pyörii siinä 6,2-6,3l tuntumassa. mukavaa kun pääsee ohi näppärästi, ja moottori on monipuolinen. 1-1,5krpm välille saisi olla sitkeyttä lisää ja sitten ihan ylärikekisteriin. harvoinpa sitä tulee paljoa kierrätettyä 4krpm yli... Neliveto kun olisi...
Dynotestejä en ole nähnyt, pistätkö linkkiä?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Yaffa0

Siitä on jo hetki aikaa kun noita pläräilin, mutta tässä yksi linkki suoraan tältä samalta keskustelupalstalta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15472.0

Muistini mukaan tulokset olivat aika monesti siinä 150-152 hv välillä. Moottorikarttaa muuttamalla ko. koneesta saa 170 hv/300 Nm juurikaan kestävyyteen kajoamatta. Tätä suositellaan kuitenkin yleensä vain manuaalivaihteisille. DSG ei välttämättä kestä tuota. Aika moni paja myy tuota päivitystä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Joshua

Lohjan ECU Tuningilla maksais optimoinnit 500â,¬ ja saa 14 päivää kokeilla, jos ei oo tyytyväinen niin rahat takas ja auto tehdasasetuksille.
1.4 TSI:hin sais heidän mukaan 185/292Nm.
Sais aikaseks ja viitsis niin kävisin kyllä tuolla, ehkä keväämmällä sitten  ::)
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

sakal83

Onkohan jollakin referenssejä uudemmille ACT koneille?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 09.03.17 - klo:19:49
Siitä on jo hetki aikaa kun noita pläräilin, mutta tässä yksi linkki suoraan tältä samalta keskustelupalstalta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15472.0

Muistini mukaan tulokset olivat aika monesti siinä 150-152 hv välillä. Moottorikarttaa muuttamalla ko. koneesta saa 170 hv/300 Nm juurikaan kestävyyteen kajoamatta. Tätä suositellaan kuitenkin yleensä vain manuaalivaihteisille. DSG ei välttämättä kestä tuota. Aika moni paja myy tuota päivitystä.
of course manuaalina on autoni  ;)
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

kölli

Kosteutta kuskin puoleisessa etuvalon lasissa, onko syytä huolestua? Autossa halogeenit, jos se nyt jotakin asiaan vaikuttaa... Käytetty autoa talvella konepesussa joten sieltä se vesi varmaankin on peräisin, kun suihkuttaa läheltä (liian läheltä). No, kuivunee kesällä pois. ???
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Leon_ST

Onko muilla ollut nykimistä/sytytyskatkoja 125 heppaisessa koneessa? Omassani -16 on ja tehdas on jo pari kk koittanut tehdä uutta softaa autoon. Väläytellyt pari kertaa päästövaloa ja S&S-vikaa. Puristukset yms. ok. Ã,,rsyttävää nykimistä hitaassa ajossa ja ei voi kuin odotella.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 21.03.17 - klo:09:43
Onko muilla ollut nykimistä/sytytyskatkoja 125 heppaisessa koneessa? Omassani -16 on ja tehdas on jo pari kk koittanut tehdä uutta softaa autoon. Väläytellyt pari kertaa päästövaloa ja S&S-vikaa. Puristukset yms. ok. Ã,,rsyttävää nykimistä hitaassa ajossa ja ei voi kuin odotella.

1.4 TSI (140 hv, CHPA) nykii hiukan kylmänä eli heti kun lähtee pihasta ja auto menee pintakaasulla niin kone käy kylmänä hieman nykivästi, mutta vain hetken. Kun on ajanut sellaiset 300-500 m, niin kone käy täysin tasaisesti ja/tai jos kone on esilämmitetty, niin silloin tuota ei esiinny. Mutta ei kyllä mitään sytytysvikoja tms. ole ollut.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: kölli - 14.03.17 - klo:07:32
Kosteutta kuskin puoleisessa etuvalon lasissa, onko syytä huolestua? Autossa halogeenit, jos se nyt jotakin asiaan vaikuttaa... Käytetty autoa talvella konepesussa joten sieltä se vesi varmaankin on peräisin, kun suihkuttaa läheltä (liian läheltä). No, kuivunee kesällä pois. ???

Jos on vain umpioiden reunoilla, niin sitten on normaalia. Jos kosteus leviää isommin koko umpion alueelle, niin sitten on kyse viasta. Mutta sellainen pieni kosteus on kuulemma nykyään umpioissa normaalia (kysyin tätä kerran huollossa) ja sen pitäisi haihtua itsekseen pois. Täysin tiiviitä nuo nykyumpiot eivät enää ole. Ovat muovisia jne. Ennen oli lamput lasia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Leon_ST

Mulla oli jotain reilu 2000 katkoa muistissa ja S&S-vika ilmenee samoihin aikoihin.

kölli

Yaffa0: Kiitos tiedosta, nyt kun auto seissyt viikon ajamatta niin lasi aivan huurussa sisältä. Täytynee käyttää huollossa jos ei itsekseen ala häviämään. Harmi juttu 😒
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Liuhu

Terve,

Onko kellään tullut vastaan ongelmaa että kytkimestä kuuluu sellainen "klik" kun kytkimen painaa alas/nostaa ylös? Tämä myös tuntuu hieman jalassa. Tuo klikkaus tapahtuu kun kytkin on ehkä n. 90% pohjassa, mutta ääni ei tule jatkuvasti joten ei johtune vakionopeuden säätimen pois/päälle kytkennästä. Kovimmillaan se tuntuu olevan kun auto on kylmä. En usko että mitään suurempaa on menossa rikki vaan tuntuu siltä että jollain jousella on ehkä vähän löysää tms. mutta ääni on erittäin ärsyttävä pidemmän päälle.

Myyjäliike sanoi että näytä seuraavassa huollossa mutta siihen on vielä hetki niin jos tähän löytyisi joku DIY niin ei tarvitsisi puolta vuotta ajella klikkaavalla kytkimellä. Autona on Leon 2014 1.4 TSI.

Joshua

Mikäs vikana kun ilmoittaa "Check right side turn signal!"
Edessä ja takana kyllä vilkkuu mutta sivupeilin valo ei vilku.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Jema

Kyselläämpäs täältä vaikka, eli minulla on 2013 Leoni DSG vaihteistolla. Kilsoja 160tkm. Tänään sitten mitään varoittamatta kesken ajon alkoi herjaamaan gearbox erroria ja matka päättyi siihen. Eli ei enään reagoi kaasuun muuten kuin nostamalla kierroksia/ ei siis vedä vaihteella. Auto menee lähipäivinä pajalle, mutta osaako kukaan sanoa että onko tämä selvä peli? Vai voisiko ongelma olla jotain pienempääkin kenties. Aika hiljaseksi vetää jos tuhandien vaihdelaatikkoremppa on edessä. Autokin ostettu 2016 elokuussa länsiautosta käytettynä, joten tuskin heiltäkään mitään apua saa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy