Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Bisti

Tuli koitettua tuota linkin mukaista kikkaa, eli obd elevenillä adaptaatio:

Control Unit - (17) Dash board
Illumination algorithm - Scale_switching_algorithm
Old value - parking_light
New value - lds

Nyt ei himmennyt mittarivalot vaan pysyivät nätisti päällä. Vielä kiinnostaisi tietää että mitähän tuo muutettu arvo nyt sitten oikeasti tarkoittaa...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

sambolo

Itteä ihmetyttää se, että jos vaikka katoksessa varjossa käynistää auton valot menee päälle, päivävalot eivät tule käyttöön vaikka ajais maailman tappiin auringon paisteessa ennen kuin käynistää auton uudestaan siinä auringonpaisteessa. Muutenkin tuntuu välillä jämähtävän nuo valot päälle vaikka säädöt niin että mahdollisimman pimeällä vasta palaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jukkanen

Eilen 23 kuukauden ikäisessä Leonissa (-17, KESSY) toisen avaimen paristo lopetti toimintansa. Ei varoitellut mitenkään etukäteen. Painoin kokeeksi toisenkin, vielä toimivan avaimen nappia autossa ollessa, ja silloin auto osasi sanoa että paristo pitäisi vaihtaa, minkä sitten molemmille avaimille suoritinkin. Ihan helppo hommahan tuo oli ja paristojakin (CR2025) onneksi saa nykyään useimmista lähikaupoista, mutta pitää näköjään ottaa tavaksi silloin tällöin painaa avaimen jotain nappiakin ettei tyhjeneminen tule yllätyksenä. Olisi kyllä kiva jos auto osaisi varoitella muutenkin.

M_M

Tuo on kyllä käsittämätöntä suunnittelua näissä konsernin KESSY-autoissa. Avaimen patteria pystytään valvomaan ja sen hiipumisesta voidaan antaa varoitus kuljettajalle, mutta sitä ei kuitenkaan tehdä jos käyttää jatkuvasti avaimetonta kulkua (ja miksi ei käyttäisi kun sellainen kerran on). Vasta avaimen nappia painettaessa tuo varoitus havahtuu, kuten moni onkin jo kantapään kautta havainnut.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Minulle vaihdettiin avaimen paristo huollossa, kuuluu huoltosoppariin. Kokeilin toista, käyttämätöntä avainta ja ainakin vielä se toimii. Pitääkin kokeilla painiketta, kertoisiko auto että paristo pitää vaihtaa. Kuulemma (?) avain juttelee pihalla olevan auton kanssa säännöllisesti, vaikkei sitä käyttäisikään.

Samaisessa huollossa lyötiin myös litran ESP-leka takakonttiin, ihan pyytämättä. Alkaakohan motti viemään nyt öljyä, kun tähän asti sitä ei ole kulunut.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.05.19 - klo:12:58
Minulle vaihdettiin avaimen paristo huollossa, kuuluu huoltosoppariin. Kokeilin toista, käyttämätöntä avainta ja ainakin vielä se toimii. Pitääkin kokeilla painiketta, kertoisiko auto että paristo pitää vaihtaa. Kuulemma (?) avain juttelee pihalla olevan auton kanssa säännöllisesti, vaikkei sitä käyttäisikään.


Pitäisi varmaan ottaa itselle säännöksi että vaikkapa vuosittain vaihtaisi paristot. Jännä ettei normaalihuolto-ohjelmaan kuulu, kai...? Paljonkohan huolto muuten ottaa tuosta noin minuutin työstä ja euron-parin paristosta hintaa?

sakal83

Elkää ny ottako pahalla, mut rupee nykyihmisellä olemaan ongelmat aika ”valtavia”  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.05.19 - klo:12:36
Tuo on kyllä käsittämätöntä suunnittelua näissä konsernin KESSY-autoissa. Avaimen patteria pystytään valvomaan ja sen hiipumisesta voidaan antaa varoitus kuljettajalle, mutta sitä ei kuitenkaan tehdä jos käyttää jatkuvasti avaimetonta kulkua (ja miksi ei käyttäisi kun sellainen kerran on). Vasta avaimen nappia painettaessa tuo varoitus havahtuu, kuten moni onkin jo kantapään kautta havainnut.  :-\
Minulla on ainakin varoittanut. Käytän poikkeuksetta kessyä, paitsi takaluukun kanssa. Patteri voi kuukahtaa myös yllättävänkin nopeasti, jolloin varoitusta ei luonnollisesti tule. Ei se ole konsernin vika, jos patteri kuolee yllättäen virran puutteeseen. Ottakaa hyvät ihmiset järki käteen. Ostakaa patteri vaikka valmiiksi, niin kerkeää vaihtamaan nopeammin, kuin näpyttelyssä tänne kestää. Vai onko nykyihmiset eri rotua, jotka vaan ihmettelee...  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

#1148
EDIT:

Komento takaisin, ei se tosiaan ilmeisesti olekaan ongelma koko konsernin KESSY-autoissa, vaan jostain syystä Seatin malleissa on tämmöinen suunnittelukukkanen.  ???

Autoon tallentuu jopa vikakoodi alhaisesta paristojännitteestä vaikka käytetäänkin koko ajan pelkkää kessyä. Mutta sitä ei vaan koskaan näytetä kuljettajalle. Vasta jos käyttää avaimen nappeja ovien avaamiseen, niin ilmoitus räpsähtää välittömästi ruudulle.

Esim Skodassa tätä bugia ilmeisesti ei ole... Audista ja volkkarista ei tietoa äkkiseltään löytynyt.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tet

^ Jahas, mistäköhän mahtaisi löytyä bitti, jonka kääntö VCDS:llä toisi varoituksen myös SEAT:iin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.05.19 - klo:12:35
^ Jahas, mistäköhän mahtaisi löytyä bitti, jonka kääntö VCDS:llä toisi varoituksen myös SEAT:iin.

Hyvä kysymys, ConD tuolla toisella foorumilla tilannetta demonstroi mutta ei tainnut koskaan tulla esille löytyikö sellaista mahdollisuutta: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3569.msg547497#msg547497
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jukkanen

Ongelma ei olisi välttämättä niin kummoinen jos molempia, sekä tietoa pariston huonoudesta että lukkopesän reikää ei olisi piilotettu. Nyt kuitenkin satunnaisen käyttäjän on aika vaikea arvata että kun kessy ei toimi, eivätkä avaimen napitkaan toimi, pitäisi alkaa repiä avaimella muovista suojusta jostain irti (mahdollisesti rikkoen jotain, pakkasessa, sateessa, korvessa jossa kännykkäkään ei toimi ja ohjekirjakin auton sisällä...). Ja sen jälkeen kun on mahdollisesti päässyt autoon löytänyt paikan missä virratonta avainta täytyy pitää että auton saa käyntiin.

Onhan tuo nyt outoa että kessyavainta voi muuten säilyttää vain taskun pohjalla koskaan hipelöimättä mutta ihan vain patterin mahdollisen huonon tilan tiedoksi saamiseksi pitää aina silloin tällöin kaivella avain esille ja painella "muuten vaan" auton sisällä. Erittäin huonoa suunnittelua, joka ehdottomasti pitäisi ohjelmistopäivityksellä korjata. Erityisesti jos konsernin muissa autoissa näyttö toimii oikein.

sakal83

Oikein kun käy huonosti, niin silloin kun olet siellä korvessa pakkasessa, kännykästä akku loppunut, ohjekirja auton sisällä ja alat repimään sitä muovia irti,  niin vaimosi lähettää viestin että synnytys on alkanut. Eiku siis lähettää savumerkillä tiedon, koska sun kännykästä on se akku lopussa ;D

Ei nyt äkkiseltään tule mieleen muitakaan ”kaukosäätimiä” mitkä oikein viestillä ilmottaisivat, että nyt olisi syytä vaihtaa paristo, jotta et myöhästy synnytyksestä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

M_M

Se olisi varmaan ihan ok, että patterin tilaa ei seurata ja sillä hyvä.

Mutta eikö saisi yhtään harmittaa typerä suunnittelu, jonka seurauksena auto tietää patterin olevan vähissä ja laukaisee siitä vikakoodin, mutta asiaa ei millään tavalla kerrota käyttäjälle?  ???

Etenkin jos konsernin muissa merkeissä (Skoda) ominaisuus toimii kuten pitääkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Miggo

Pitkästä aikaa ajattelin tännekin jotain kirjoitella.

Tuossa kuukausi takaperin kävi sellainen hassu tilanne, että kävin tankkaamassa kun ajotietokone sanoin Range 50km.
Ei muutakuin tankki täyteen ja matka jatkumaan.. mutta kuinka ollakaan Range 50km..
Hätäpäissään sitten seuraavasta motarin rampista takaisin ja ei menny ainetta kuin vajaa litra (toinen mittari ja eritavalla alusta kallellaan).

Eipä siinä kotio 200km niin siinä ehti soittaa Seat huoltoon josta varma vastaus oli "tarttet uuden polttoainemäärän anturin, 170, + työt".. öö ei kiitos, FB:n VAG ryhmässä osasivat ehdottaa akun miinuskenkä irti, toimii 9/10 tapauksissa.
Aattelin että tämäpä kätevä jos toimii, no en jaksa levähdysalueelle, ehtii huomenna 'ISO VIRHE' vaikka duunissa kun on akkufirma samassa tilassa, onpa pojillakin jotain tekemistä.

Noh, siinähän kävi kuten DPF autoissa yleensä käy. Vikavalot taulussa kun eihän automatiikka ala polttelemaan kun tietokoneella on tieto että 300km ajettu tyhjällä tankilla.

Töissä akun kenkä irti ja sain PA mittarin toimimaan, pieni sopeutuslenkki kun ECU samalla veti nollille.
DPF viat kuitenkin taulussa lähdin ajamaan kotio kokomatka DSG S:llä josko lähtis polttelemaan.
Ei lähteny.

Sitten muistin että kaverilla on Vagcom, joten ei muutakuin piuha kiinni ja poltto päälle, aattelinkin että perskeles, vihdoin saa virheet pois puskurista. P*skanmarjat! Aborted for safety reasons..

Hetken siinä ruuvailin, kello alkoi olemaan 1 yöllä.

Seuraavana päivänä kuningasidea, pienensin ohjelmallisesti noen määrää ja ajonaikainen poltto päälle.. joo tein yksin, mutta siirsin kursorin laukaisunapin kohdalle valmiiksi ja kun vauhtia oli sopivasti "klik" ja niin vaa alkoi kierrokset nousemaan ja poltto onnistui vallan mainiosti. Sen jälkeen kovaa ajoa tuli noin 8tkm.

Viimeviikon perjantaina 24.5. kävin Espoon Seatcenterissä potkimassa uuden Leonin renkaita ja sopivat juttelut myyjän kanssa aiheesta. Hyvitystäkin lupasi suht. hyvin (takapyörän kaarissa ruostetta ja joku urpo peruuttanu painaumat takaoveen/helmaan, lisäksi mittarissa kunnioitettavat 347tkm).

Viikonlopun tein laskelmia ja suoritin pienimuotoista itseni psyykkaamista hankintaa varten. Maanantaina töissä kuitenkin mietin että josko odottaisi vielä vuoden kun tulee uusi malli Leonista pihalle..

No automyyjä vissiin rukoillu autojefeä, että päättäisin vaihdosta mahd. pian.
Töistä lähtiessäni auto käyntiin ihan normaalisti, vaihde sisään ja taulussa teksti press brake.. Mit.Vit. jarru pohjassa ja sitten Error: Gearbox!! Vasta sisäänajettu ja nyt jo porsii vaihdelaatikko/mekatroniikka/kaksoismassa (vaihdettu 210tkm kohdalla)..

Vanha kunnon akusta kenkä irti, ei auta, virhe taulussa.

Soitto Seat Centeriin "moro, ei päästä oikein kaupoille. Vaihdelaatikko ei halua että autolla ajetaan" M: "no voi harmi, mä voin kyllä pitää hyvityksen samana." Perhana, ei huono. Tosin tinkimiset voi unohtaa välittömästi.

Illalla sitten alkoi armoton käytettyjen selaaminen, koska 28kEur on kuitenkin melko jyrkkä summa.

Olen nyt viimeiset 6 vuotta ajanut Seatilla ja olen ollut todella tyytyväinen, suurin "ongelma" on se, että tulee paljon kilometrejä joten uusi auto on siinä mielessä vähän turha kun arvo tipahtaa dramaattisesti. Toisaalta Leon on vähän siinä rajoilla onko hyvä auto pitkille matkoille. Olen kuitenkin melko raskasrakenteinen ja olkapäät ovat etäällä toisistaan.

Pienen hakuammunnan jälkeen oli mulla oikeastaan kolme vaihtoehtoa 1. Leon FR 2.0 TDI DSG 120tkm 2017 2. Golf Highline 1.6 TDI DSG 80tkm 2016 3. Skoda Superb Ambition 2.0 TDI DSG 110tkm 2016

Golf tuntuisi olevan downgreidaus, Leon varma valinta mutta kun tulee se 50-60tkm vuodessa maantietä pääsääntöisesti, siirryn takaisin Skodillakkiin.
Kamux lupasi hyvittää riittävästi mutta vähemmän (yllättäen) kuin vaihdossa uuteen jos vain hoidan auton heille pihaan.

Eipä siinä, kaupat tehtiin kivasti S-Postin välityksellä kun en paikanpäälle yllättäen Vilnasta päässyt.
Kaveri halusi 150, varausmaksua (auto 650km päässä, toisessa liikkeessä) no pyysin lähettämään laskun koko autosta.
Nyt on auto matkalla etelään ja poistunut jo heiltä sivuilta.. toivottavasti ei ole myyty toiselle :D

RIP Seat Leon Style 1.6TDI DSG, 348TKM ajettuna. Erittäin hyvä auto, mutta koska kilometrejä paljon ja käyttöarvo huikea vrt. myyntiarvo, joudun kyllä pistämään sinut uudelle matkalle.

DSG:n kohdalla, niin ei ollut oireillut ja vaihteet menneet mukisematta päälle, eli ns. kirkkaalta taivaalta tuli tämä.
En ole vielä jaksanut käydä lukemassa vikakoodeja siitä, voi olla että on jokin pieni ja josko perinteinen koodien nollaus olisi auttanut, kuka tietää. Hinaus tarttee tilata niin pääsee varmaan ensi viikolla vaihtamaan avaimia päittäin.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

mfroberg

Hienosti kirjoitettu tarina, mulla olisi mennyt tuohon about 2 vrk. Mutta ymmärsinkö oikein että ostit auton näkemättä sitä saatikka koeajamatta sitä?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Miggo - 30.05.19 - klo:15:20

uusi auto on siinä mielessä vähän turha kun arvo tipahtaa dramaattisesti.

Pienen hakuammunnan jälkeen oli mulla oikeastaan kolme vaihtoehtoa 1. Leon FR 2.0 TDI DSG 120tkm 2017 2. Golf Highline 1.6 TDI DSG 80tkm 2016 3. Skoda Superb Ambition 2.0 TDI DSG 110tkm 2016
Omasta mielestäni uusi auto on juurikin kustannuksien takia järkevää varsinkin silloin, kun pitää autoa pitkään ja ajaa paljon.

Aikamoinen haitari sulla autoista oli, ainakin kokoluokan suhteen. Mutta hinta taisi olla sinun valitsijasi. Et sitten miettinyt boxin (VAG:n) ulkopuolelta?
Mutta onnea uudesta Skodasta!

Miggo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 30.05.19 - klo:15:36
Hienosti kirjoitettu tarina, mulla olisi mennyt tuohon about 2 vrk. Mutta ymmärsinkö oikein että ostit auton näkemättä sitä saatikka koeajamatta sitä?

Laskua en luonnollisestikaan maksa ennenkuin käyn lenkillä ja lyödään kättä päälle.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

Miggo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.05.19 - klo:15:43
Omasta mielestäni uusi auto on juurikin kustannuksien takia järkevää varsinkin silloin, kun pitää autoa pitkään ja ajaa paljon.

Aikamoinen haitari sulla autoista oli, ainakin kokoluokan suhteen. Mutta hinta taisi olla sinun valitsijasi. Et sitten miettinyt boxin (VAG:n) ulkopuolelta?
Mutta onnea uudesta Skodasta!

No haitarissa oli noin 10 muutakin autoa, myös konsernin ulkopuolelta.
Skodaan päädyin nyt ajomäärällä ja osittain myös matemaattisesti. Hinta sopiva, varusteet oikeastaan vaatii vain webastoa siihen mitä haluan autolta.

Leon ja Golf olivat oikeastaan ainoat "pikkuautot" mitä mietin.
Volvo ei oikein sytytä, eikä niitä saa läheskään samaan hintaan (siis isoja V70, XC60) kun otetaan ikä ja kilometrit huomioon.
Passatilla jonkun verran ajaneena ei sekään ns. säväytä.

Sijoitettava pääoma on mun mielestä se, mikä ei sytytä ajamattoman hankintaan, tai sitten se on pieni auto.
110tkm ajettu on aika "varma" valinta mun mielestä.
Skoda Suberb 2.0 TDI DSG6 Ambition 2016

sambolo

Ja taas tuli sytytyshäiriöitä, tällä kertaa kahdessa sylinterissä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

#1160
Tuli käytyä huollossa, ilmastoinnin paneelia entrattiin. Se piti oikeastaan vaihtaa, mutta takelteleva säätöpyörä korjautua paneelia säätämällä. Sattumalta aamulla tuli mittaristoon keltainen ratinkuva, ei ollut kuulemma jättänyt vikamuistiin mitään. Korjautui itsestään kun auto "meni nukkumaan" liikkeen pihassa.

Valitin jälleen narisevista tiivisteistä. Ne (ainakin kuskin ovi) voideltiin pari viikkoa sitten. Voitelu auttaa seuraavaan pesuun, sitten aine ilmeisesti peseytyy pois. Ovi pitää pientä jatkuvaa narinaa, ei kuulemma korjaudu edes tiivisteen vaihdolla. Tottumiskysymys  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ram1

2014 loppuvuodesta käyttöönotettu 150hp Fr. Takapöntön liitoskohta mädäntyny poikki. Ei huono saavutus.


Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

MikHei

#1162
Onko hatchback vai farmari kyseessä? Entä oletko ostanut auton uutena? Mun mielestö tuota putkistoa on muokattu tai jostain muusta syystä jouduttu katkaisemaan ja lisätty liitospala siihen ja se liitospala on nyt mädäntynyt pois. Omassa ei tuossa kohtaa ole liitosta (2013, 1.4Tsi, 5f Fr Leon). Tässä kuva vastaavasta putkesta, jollainen myös mun auton alla kiemurtelee: https://www.supersprint.com/public/img/Leon-5F-aero-02-22408.jpg Siis tuo vasemmalla oleva.

Laajempi kuva, jossa myös tämä takavaimennin näkyis, niin helpottais arvailua että onko sulla vakio takapönttö.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 08.06.19 - klo:17:01
2014 loppuvuodesta käyttöönotettu 150hp Fr. Takapöntön liitoskohta mädäntyny poikki. Ei huono saavutus.

Olisikohan tuossa korvattu keskivaimentaja suoralla putkella?  ::)
Niissä tuo liitos tehdään yleensä juuri tuohon kohtaan, missä sinullakin näkyy liittimet.
Liittimien välissä ollut liitosmuhvi ei näemmä ole ollut kovinkaan laadukasta materiaalia..   :-\
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

Daatta

Itsekin katselin että putki näyttää ihan hyvältä, mutta välistä puuttuu pala... Uusi putkenpätkä paikalleen ja matka jatkuu.

Ensimmäisestä Leonista ruostui takapöntön (?) kannake poikki, muistaakseni se huomattiin ensimmäisessä katsastuksessa kolmevuotiaana. Kannaketta hitsailtiin kahteen otteeseen kymmenen vuoden aikana. Itse putkistossa ei koskaan ollut mitään sanomista, ainaostaan kannake tai sen liitos putkistoon ruostui.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaran

Jokunen aika sitten kävi avaimen kanssa seuraavaa: Töihin tullessa painoin ovet normaalisti lukkoon. Tämän jälkeen toinen pidempi painallus, jotta peilit kääntyisi. Ihmettelin kun peilien kääntymisestä kuuluvaa ääntä ei kuulunut ja katsoessani peilit ei myöskään kääntyneet. En kiinnittyänyt sen kummemmin asiaan huomiota.

Töistä lähtiessäni auton ovet ei sitten auennetkaan avaimella. Nopeasti paikansin vian itse avaimeen, sillä sen valo ei vilkkunut ollenkaan. Lisäksi olin vaihtanut avaimen pariston talvella asianmukaisten varoistusten jälkeen (autossa ei ole kessyä) ja pariston jännitteestä ei ollut tämän jälkeen ilmoitusta tullut. Päätin kokeilla avaimen boottausta ennen kun alan apuja soittelemaan. Sain sormin itse avaimen auki mutta en itse paristoa, joka oli sen verran tiukassa että vaati pienen työkalun. Takaisin työpaikan porttien sisäpuolelle, josta löytyi pieni ruuvimeisseli, jolla sitten paristo irtosi helposti. Pariston irroituksen ja takaisin laitoin jälkeen avaimen valo vilkkui ja avain toimi nomaalisti.

Toistaiseksi on tapahtunut vain kerran. Tuskin tuosta vikakoodia jäi kun auto ei kerran ollut avaimesta tietoinen. Jos tapahtuu vielä niin pitää ottaa video että uskovat huollossa.
Toinen avain on vähemmällä käytöllä ja edelleen alkuperäisellä paristolla (1v 10kk, 32tkm).

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 10.06.19 - klo:09:11
Jokunen aika sitten kävi avaimen kanssa seuraavaa: Töihin tullessa painoin ovet normaalisti lukkoon. Tämän jälkeen toinen pidempi painallus, jotta peilit kääntyisi. Ihmettelin kun peilien kääntymisestä kuuluvaa ääntä ei kuulunut ja katsoessani peilit ei myöskään kääntyneet. En kiinnittyänyt sen kummemmin asiaan huomiota.

Töistä lähtiessäni auton ovet ei sitten auennetkaan avaimella. Nopeasti paikansin vian itse avaimeen, sillä sen valo ei vilkkunut ollenkaan. Lisäksi olin vaihtanut avaimen pariston talvella asianmukaisten varoistusten jälkeen (autossa ei ole kessyä) ja pariston jännitteestä ei ollut tämän jälkeen ilmoitusta tullut. Päätin kokeilla avaimen boottausta ennen kun alan apuja soittelemaan. Sain sormin itse avaimen auki mutta en itse paristoa, joka oli sen verran tiukassa että vaati pienen työkalun. Takaisin työpaikan porttien sisäpuolelle, josta löytyi pieni ruuvimeisseli, jolla sitten paristo irtosi helposti. Pariston irroituksen ja takaisin laitoin jälkeen avaimen valo vilkkui ja avain toimi nomaalisti.

Toistaiseksi on tapahtunut vain kerran. Tuskin tuosta vikakoodia jäi kun auto ei kerran ollut avaimesta tietoinen. Jos tapahtuu vielä niin pitää ottaa video että uskovat huollossa.
Toinen avain on vähemmällä käytöllä ja edelleen alkuperäisellä paristolla (1v 10kk, 32tkm).

Tässä ei välttämättä ole mitään vikaa avaimessa tai autossa, vaan syy voi olla niinkin yksinkertainen kuin pariston paksuus. Itsellä on useampaan otteeseen tapahtunut vastaavaa Polarin sykevyön pariston kanssa: tietyn merkkiset CR2025 paristot ovat aavistuksen ohuempia kuin toiset ja tällöin saattaa sykevyö toimia jonkun aikaa kunnes yhtäkkiä varoittamatta lopettaa toiminnan. Ratkaisin asian niin että laitoin teipinpalan pariston päälle, jolloin siitä tulee aavistuksen paksumpi ja kontaktipinnat saavat paremman kontaktin -> ei ole sen jälkeen temppuillut.

Ei välttämättä samasta asiasta kyse, mutta tuli vain mieleen koska oireet ja korjaus ainakin vastaavat omia kokemuksia...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Jaran

Ok. Kiitoksia vinkistä! Vaihdettu paristo oli tosiaan eri merkkinen kun mitä alkuperäinen oli.
Kokeilin tuolloin kyllä painaakin paristoa tiukemmin paikoilleen kun avain oli ilman kantta mutta se ei sillä hetkellä auttanut. Taitaa olla aika herkkä tuo pariston sovitus.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 10.06.19 - klo:08:14
Olisikohan tuossa korvattu keskivaimentaja suoralla putkella?  ::)
Niissä tuo liitos tehdään yleensä juuri tuohon kohtaan, missä sinullakin näkyy liittimet.
Liittimien välissä ollut liitosmuhvi ei näemmä ole ollut kovinkaan laadukasta materiaalia..   :-\
Tuossa on ihan vakiopöntöt, mutta ilmeisesti ollut joskus eri takapönttö, ja laitettu orkkis takaisin jollain Bilteman kympin liitospalalla. Onneksi ei ollut sitä suoraa putkea, niin pystyy hyvin ajamaan kun äänet melkolailla normit, koska keskivaimennin suodattaa lähes kaikki äänet.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 10.06.19 - klo:09:27
tietyn merkkiset CR2025 paristot ovat aavistuksen ohuempia kuin toiset ja tällöin saattaa sykevyö toimia jonkun aikaa kunnes yhtäkkiä varoittamatta lopettaa toiminnan.

Jännä homma, ei kai vaan ole mennyt vahingossa väärän tyyppinen paristo? Kaksi viimeistä numeroahan noissa on paksuus, CR2025 = 2,5 mm ja esim. CR2020 on 2,0 mm paksu.

Tai voihan olla valmistajallakin käynyt käpy, ja leimattu väärä koko paristoon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy