Kesäkumit alle - Renkaat eivät irtoa

Aloittaja IFM, 15.04.13 - klo:07:55

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.04.13 - klo:13:35
Asentajan näppituntumallakin aika pitkälle pärjäilee, jos on riittävän paljon ruuveja väännellyt ja sen näppituntuman saanut ja momenttiavaimen lukemiin ranteeensa "kalibroinut".

Itse en  ole ollut kuin kesähommissa asentajaharjoittelijana, joten kyllä minut aikanaan yllätti se, miten kevyellä voimalla tulee 120Nm täyteen, kun vipuvartta on normimomenttiavaimen verran. Aikaisemmin olin vetänyt näppituntumalla selvästi tiukemmalle.

Itse kyllä rasvaan kevyesti pultit, sanoi manuaali tästä asiasta mitä tahansa. Ennen rasvausta pari pyöräytystä vanhassa T-paidassa ja sitten yksi tippa öljyä kierteen alkuosaan. Keskiöille vähän metalliharjaa, pari pyöräytystä T-paidalla ja tippa rasvaa yläpintaan. Renkaan kun nostaa paikalleen, niin pyöräyttää sitä jonkun puolisen kierrosta, niin rasva vähän leviää.

Pari viikkoa sitten jouduin vaihtamaan tien poskessa rengasta ja olin kyllä varsin iloinen siitä, että pultit aukesivat ja rengas irtosi ilman mitään ongelmia. Tiepalveluista, ajoturvista tai paikka-ainepulloista ei olisi ollut mitään apua.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.04.13 - klo:14:31
Pari viikkoa sitten jouduin vaihtamaan tien poskessa rengasta ja olin kyllä varsin iloinen siitä, että pultit aukesivat ja rengas irtosi ilman mitään ongelmia. Tiepalveluista, ajoturvista tai paikka-ainepulloista ei olisi ollut mitään apua.

Ã,,läs sano. Autoliiton AL-turva on voimassa myös Serbiassa. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.04.13 - klo:14:53
Ã,,läs sano. Autoliiton AL-turva on voimassa myös Serbiassa. ;)

On varmasti teoriassa voimassa. Käytännön toteutus voi olla sitten jotain aivan muuta ;)

jrinnes

Jos pulttien rasvaaminen epäilyttää, niin kannattaa kokeilla mutteritervaa. Se ei varsinaisesti voitele, mutta estää silti pulttien kiinnijuuttumisen. Ainakin tossa paikallisella AD:llä sitä löytyy kätevässä spraypullossa.
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Janneh

Tuota tervaa sotkevat ainakin raskaalla puolella kohtuu reippaasti pulttiin kuin pulttiin. Täytyy olla siis toimiva aine kun on ammattilaisten suosiossa

Bax

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.04.13 - klo:14:31
Itse en  ole ollut kuin kesähommissa asentajaharjoittelijana, joten kyllä minut aikanaan yllätti se, miten kevyellä voimalla tulee 120Nm täyteen,

Jos esim ristikkoavaimessa on kädet 30cm:n päässä toisistaan, niin 120Nm tulisi 40Kg:n voimalla molemmisaa käsissä.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Arcca

Mutteritervaa (spray) käytän minäkin pultteihin.

Samalla suihkautan sitä tukivarsiin jos näen ruosteen alkua jossain  ;D.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy