Mustat alumiinivanteet talveksi?

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 01.04.13 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Skoda Octavia 1.2T

Moro.

Alkanut tympimään suolan kellastamat "normaalin väriset" aluvanteet. Kaikissa uusissa autoissani sama ongelma, vaikka kuinka yrittää pitää puhtaana.

Seuraavaan autoon ajattelin ottaa tilausvaiheessa mustat alut. Miten nämä käyttäytyy, tai tarkemminsanottuna värjäytyy suomen talvessa? Onko väliä onko matta, tai kiiltävä?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Karvis

Miten olisi ihan peltivanteet ilman kapseleita? Ulkonäkö sama mutta vieläkin helpompi hoitaa, ajansaatossa ilmaantuvaa ruskettumaa voi hoitaa Motonetin kilikali-mustalla ;) :P

Ei herneitä... :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mikko

Oiskohan kuitenkin jarrupölyä (eli ruostetta) ja pikeä mikä kellastaa vanteet? Saattaisi saada Iron-X:llä, Wolf'sin Decon Gelillä tai Sonaxin vannepesulla pois. Itse olen käyttänyt Iron-X:ää.

Linkit vie ensimmäiseen Google tulokseen, ostopaikkoja kannattaa vähän googletella.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.04.13 - klo:16:24
Oiskohan kuitenkin jarrupölyä (eli ruostetta) ja pikeä mikä kellastaa vanteet? Saattaisi saada Iron-X:llä, Wolf'sin Decon Gelillä tai Sonaxin vannepesulla pois. Itse olen käyttänyt Iron-X:ää.

Linkit vie ensimmäiseen Google tulokseen, ostopaikkoja kannattaa vähän googletella.

Tuo Sonaxin Extreme on muuten yllättävän tehokasta tavaraa vanteiden putsaukseen, sillä sai aika helposti puhtaaksi edelliseen Ocuun käytettynä ostetut Zenithit joita ei kunnosta päätellen ollut pesty koskaan kunnolla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mikko

Niin ja unohtui sanoa, että piki lähtee asikka AutoGlymin Intensive Tar Removerilla pois. Sitä myy Motonet monen muun lisäksi.

Skoda Octavia 1.2T

Itselläni Octaviassa samanlaiset alut kesä, sekä talvikumeissa. Vain talvella pääsevät kellastumaan ja pahoin. Kokemuksia kaipailisin mustien "VAG tehdasvanteiden" omistajilta. En sitten tiedä millaisia laadultaan nuo mm. aasiasta roudattavat vanteet joita nettikaupat pullollaan.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Ton-1

Mulla on hyviä kokemuksia mustista talvi(-ja kesä)vanteista - hyvin pelittävät   ;) !

Toki niissäkin täytyy laatua olla, talvimallit olleet Sparco Assetto Gara:t, ei värivaihteluja.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 01.04.13 - klo:16:38
Itselläni Octaviassa samanlaiset alut kesä, sekä talvikumeissa. Vain talvella pääsevät kellastumaan ja pahoin.
Suola on välillisesti syypää, irrottaa enemmän ruosteista metallia jarruista ja nastoista sekä ruostuttaa sen vanteeseen jämähtäneen metallipölyn. Tätä on talvisin paljon enemmän ilmassa kuin kesällä. Ehdottaisin kokeilemaan tuota Sonaxin ainetta (löytyy mm. Motoneteistä), normaalilla pesulla irtolika pois ja sitten raakana suihkii tuota vanteille, odottaa ja suhkii lisää tarvittaessa. Vaikutusta voi tehostaa vaikka sopivalla pensselillä pahimmista likakohdista sutimalla. Sitten vaan huuhtelu niin varmasti lähtee ainakin iso osa liasta.

Itse viime keväänä juuri puhdistin vuodesta 2006 kellastuneet äitini Golfin talvivanteet hohtavan hopeisiksi tuolla menetelmällä. Aineena oli tosin Iron-X, mutta tuon Sonaxin pitäisi toimia samoin. 9 euroa on aika pieni hinta verrattuna uuden vannekierroksen hankintaan. Toki jos haluaa mustat vanteet niin siitä vaan! :)

joyster

Mulla on talvivanteina harmaan Ocun kanssa orggis viispuolavanteet, jotka puhallutin ja maalautin gunmetal-värillä. Kesäpalloissa on taas mustat vanteet. Talvivanteisiin kertyy huomattavasti enemmän ruosteenoloista väritystä talvisaikaan. Johtunee varmaan edellä mainituista syistä. Tumman vanteen hyvä puoli on vaan se, että likaa ei huomaa aivan yhtä helposti. Kävin kaikki vanteet viime vaihdon yhteydessä läpi ja putsasin ne kunnolla pitkästä aikaa. Talvivanteet oli tosi pinttyneet, mutta sitä ei normaalisti huomaa. (Tietoisesti valitsin talveksi alle helpot muodoltaan ja kesäksi nätimmät. Naapurit kyllä katteli, kun mä y-puolaisia hammasharjalla hankasin, mut minkäs teet...)

KadaverPR

Mikäs olisi järkevin tapa hommata mustat aluvanteet Škoda Octavia (TDI-06)-malliseen sedaniin?

Skoda Turini-nimellä kulkevat merkkivanteet miellyttävät omaa silmää erityisesti, mutta mistä ne kannattaisi tilata? Ja käykö ne miu autoon edes!

Jos vaikka jotain hyvää linkkiä löytyisi, josta selviäisi typerämmällekin äkkiä kokonaiskustannukset ja sopiiko edes nykyiseen pirssiin - olisin erittäin kiitollinen.

Terv,
Ikinä en oo mittää vanteita hommannu.

Jyri

Siirretty Alusta, vanteet ja renkaat -osioon, kun on sen verran merkkisitoutumattomia kysymyksiä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: KadaverPR - 28.10.13 - klo:16:27
Mikäs olisi järkevin tapa hommata mustat aluvanteet Škoda Octavia (TDI-06)-malliseen sedaniin?

Skoda Turini-nimellä kulkevat merkkivanteet miellyttävät omaa silmää erityisesti, mutta mistä ne kannattaisi tilata? Ja käykö ne miu autoon edes!

Jos vaikka jotain hyvää linkkiä löytyisi, josta selviäisi typerämmällekin äkkiä kokonaiskustannukset ja sopiiko edes nykyiseen pirssiin - olisin erittäin kiitollinen.

Terv,
Ikinä en oo mittää vanteita hommannu.
Tuoretta kamaa, joten joko marmorilta tai ulkomailta.Mutta halvalla tuskin mistään.Käytettynä saattaa tsekeistä jo löytyä.Ulkomailla nuo suurinpiirtein 200e kappale.Uk:n Skodalla kohtuu halvat, mutta tietääkseni muiden maiden merkkiliikkeet ei tietenkään lähetä muihin maihin.Suomen hintoja en tiedä.Käy sun autoosi suoraan kuitenkin.Mustia vanteita kyllä löytyy muita pilvinpimein, jos ei halua Oem.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

makkis

Jos löydät jostain punaiset uudet Geminit niin vaihdetaan päittäin, joutaa nää Turinit sinulle  ;D

Marmorilla hinta 725,81 + alv. 24% setille. Just ostin ja voin liittää laskukopion tarvittaessa aitoon buddatyyliin mutta näitä voi näkeä ihan livenäkin.




pomo

Mulla on ollut kans vähän samoja ajatuksia, nyt on toista talvea olikohan enzon vanne gunmetal värinä eli semmoinen harmaa. Se on ollut hyvä talvella, lika ei niin näy ja pinttyminen ei näy kuin läheltä katsoen! Viis puolaa=helppo pitää puhtaana!

makkis

Gunmetal on hieno väri, Gemineissä termi on antrasiitti joka tosin on matta, gunmetal kiiltävä. Itse pidän tuosta gunmetallista oikeastaan auton väristä piittaamatta.

Mustan heikkous (varsinkin mattamustassa, kuten Turini) on se lian ja pölyn näkyminen. Itse ratkaisin asian jatkuvalla pesulla mutta ainahan se ei ole mahdollista.

Jyri

Itseä jännittää että millaiset nuo talvipyörille tilaamani TSWt mahtavat olla, värin nimi on Gunmetal Matte, mutta kuvien perusteella aika mattamustan tai oikeastaan satiinimustan näköiset.

ram1

Ei millään pahalla kellekkään, mutta talveksi mustat vanteet on kyllä per...st.Mutta makukysymys kai.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

traphill

Eikait tuolla värillä mitään väliä ole, mutta talveksi vanteet täytyy olla kaikilta pinnoiltaan maalatut, muuten ne hapettuu. Täälläkin vaan moni arvuutellut talveksi sellaisia vanteita missä on kirkkaita kohtia alumiinia ilman lakkaa.
Itsellä ainakin on tällähetkellä juurikin musta se in väri vanteisiin, tai tarkennettuna tummansävyiset kun ihan sysimustat taas ei erotu autosta mitenkään.
Toki täytyy myöntää että mustat vanteet on talvella sellaiset että eivät näytä oikeen miltään jos ovat ihan paskassa, jos nyt vertaa niihin normivärisiin.

pomo


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy