Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

duke7

Minä olen taas pari viikkoa ihan kokeeksi ajanut muistaakseni 60% kirkkauteen himmennetyt sumarit "päiväajovaloina" eikä kukaan ole vilkuttanut valoja. Pitäisi kai nostaa kirkkautta..
Toki valokytkin on autolla ja melko helposti laittaa xenonit päälle.

mikama83

Tarkennan nyt varmuuden vuoksi että mulla on melkein uusi auto eli en ole itse niitä valoja "lätkäissy". Voiko sitten alkuperäiset näyttää perseelleen ni sitä en tiedä.

UR_

Aika paljon jurppii ne jotka eivät syystä tai toisesta aja suurinta sallittua nopeutta mutta joiden kuitenkin on jatkuvasti (tavaraliikennettä on nykyään hemmetin paljon) pakko siirtyä vasemmalle kaistalle ohittamaan. Kun ohittaminen tapahtuu hieman suuremmalla nopeudella mitä raskas liikenne kulkee, se kestää ja kestää ja kestää.... ja jonojen muodostus on taattu. Varsinkin näin kesäaikaan kun pääteiden rajoitus on 120.

Toinen mikä tänään jälleen tuli todettua niin hämmästyttävän moni ei osaa käyttää vakkaria. Edes erittäin vähäisen liikenteen aikaan ei selvästikään osata turvautua tuohon erinomaiseen apuriin joka myös muiden ajamista helpottaisi kun nopeutta ei sahattaisi jatkuvasti edes takaisin.

ram1

Tasakaasu-Almerat oli rajoitus mikä tahansa.Aina sama 72 todellista.Tosin skaala 65-75 kun jalka väpisee.Hiukan kiihtyy 60- alueella ku muut himmailee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

QP

Ne jotka ajaa 60 koska sataa vähän vettä...

QP

QP

Ja edessä ajavat jolla epätasainen nopeus. 60... 80... 60... 80... 60...

Polokari

Lainaus käyttäjältä: QP - 03.06.15 - klo:20:19
Samoin kuin ne joilla on tasainen nopeus nopeusrajoituksen vaihtelusta huolimatta,
ensin ne ohittaa ja jää sitten eteen kökkimään kun rajoitus vaihtuu esim 60-80km/h

VW:t

Lainaus käyttäjältä: QP - 03.06.15 - klo:20:19

Minä käytän tätä tekniikkaa näihin perässä roikkujiin. Toimii.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 03.06.15 - klo:22:14
Minä käytän tätä tekniikkaa näihin perässä roikkujiin. Toimii.

Myös > 200 lasiin joskus auttaa  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 03.06.15 - klo:22:24

Todennäköisesti mut saattaa tulla kalliiksi tai sit joutuu huilimaan  8)

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 03.06.15 - klo:22:24

Miksi ihmeessä? Kyllä tuollaisetta 2.0T A4:lla pitäisi helposti päästä < 200?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

HAL9000

En nyt varsinaisesti voi sanoa että ottaa hermoon, mutta. Tänään tuli taas istuttua vähän pidempään kakkoskuskina perheen autossa. Aiemmin olin kirjoitellut siitä kuinka naisen käsi-jalka-silmä-koordinaatio vie n.90% kaikesta huomiosta.

Tänään sitten ihmettelin sitä että sujuva ajaminen on ihan yhtä vaikean näköistä automaatillakin. Tilannenopeudet tuntuu minusta olevan jompaan kumpaan suuntaan pielessä koko ajan. Kurveihin ja esteisiin tullaan liian kovaa, jarrutetaan silloin kun vauhti pitäisi jo olla pois otettuna. Risteykset ja kadunkulmat ovat vähintään 90 asteen kulmia, aina.

Sitten kun kaistoja on useita ja eteen tulee liikenneympyrä, tuntuu siltä että kontrolli katoaa täysin. Vaikka kerron mistä erkaannumme ja näytän kaistan, onnistuu siellä liikenneympyrässä jotenkin hivuttamaan kirkkaasti maalattujen kaistaviivojen yli aivan väärälle kaistalle jolloin poistumme väärästä paikasta. Tossa kohtaa ei saanut mitään sanottua, jännitti niin kovasti koska joku tulee kylkeen. sanomattakin lienee selvää ettei tilanteessa vilahtanut vilkku kertaakaan. Jollain hullun tuurilla kuitenkin selvittiin ilman kolhuja. Kotimatkan istuin takapenkillä lapsen kanssa.
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 04.06.15 - klo:21:19
En nyt varsinaisesti voi sanoa että ottaa hermoon, mutta. Tänään tuli taas istuttua vähän pidempään kakkoskuskina perheen autossa. Aiemmin olin kirjoitellut siitä kuinka naisen käsi-jalka-silmä-koordinaatio vie n.90% kaikesta huomiosta.

Tänään sitten ihmettelin sitä että sujuva ajaminen on ihan yhtä vaikean näköistä automaatillakin. Tilannenopeudet tuntuu minusta olevan jompaan kumpaan suuntaan pielessä koko ajan. Kurveihin ja esteisiin tullaan liian kovaa, jarrutetaan silloin kun vauhti pitäisi jo olla pois otettuna. Risteykset ja kadunkulmat ovat vähintään 90 asteen kulmia, aina.

Sitten kun kaistoja on useita ja eteen tulee liikenneympyrä, tuntuu siltä että kontrolli katoaa täysin. Vaikka kerron mistä erkaannumme ja näytän kaistan, onnistuu siellä liikenneympyrässä jotenkin hivuttamaan kirkkaasti maalattujen kaistaviivojen yli aivan väärälle kaistalle jolloin poistumme väärästä paikasta. Tossa kohtaa ei saanut mitään sanottua, jännitti niin kovasti koska joku tulee kylkeen. sanomattakin lienee selvää ettei tilanteessa vilahtanut vilkku kertaakaan. Jollain hullun tuurilla kuitenkin selvittiin ilman kolhuja. Kotimatkan istuin takapenkillä lapsen kanssa.

Minkä ikäinen kuski on? Ajattelepa sitten eläke iässä kyseinen kuski, kyyti on kylmää.

Kyllä, en oo ollu vielä kertaakaan naisen kyydissä joka hallitsisi auton ettei kyydissä tarvitsisi pelätä. Esim mäen nyppylät syrjäisillä teillä aiheuttaa sydämen tykytyksiä, ajetaan keskellä tietä tai jopa toisen kaistalla. Lisäksi turvaväli on olematon.
Octavia BKD

Rauska

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 04.06.15 - klo:13:11
Miksi ihmeessä? Kyllä tuollaisetta 2.0T A4:lla pitäisi helposti päästä < 200?
Huom hymiö  ;) Ja tuohan   "< 200" tarkoittanee siis alle kakssataa  ::)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

SkoNalle

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 04.06.15 - klo:21:48
Kyllä, en oo ollu vielä kertaakaan naisen kyydissä joka hallitsisi auton ettei kyydissä tarvitsisi pelätä. Esim mäen nyppylät syrjäisillä teillä aiheuttaa sydämen tykytyksiä, ajetaan keskellä tietä tai jopa toisen kaistalla. Lisäksi turvaväli on olematon.

Ja kuinka monen eri naiskuskin kyydissä olet ollut - kahden vai jopa kolmen ? Ja sen perusteella yleistys...

Mäkin voin yleistää.
Töistä kotiin palatessa viimesen kahden vkon sisään on 3 kertaa tullut auto vastaan jyrkässä mutkassa jossa ei todellakaan ole eteenpäin näkyvyyttä autonmittaa enempää. Nämä kaikki sankarit ovat oikaisseet ko. mutkan niin että pahin oli kokonaan minun puolellani (mun suunnastani mutka kaartuu siis oikealle) - just ehti mun jarrutuksen ja väistön (tässä kohtaa piennar pölisi, en siis ollut keskellä tietä itse vaan jo alunperin reunassa) & oman väistönsä seurauksena sen vert omalle puolelleen takasin ettei kolahtanut. Tosin vähän aikaa näytti siltä ettei sen äkkiväistönsä seurauksena pysy sitten tiellä...
Niin ja nämä kaikki 3 sankaria ovat olleet miehiä...

Ai-niin, mut mähän unohdin, ett naisenahan mun ei kuuluis ajaa kun en osaa jolloin nuo sankarit olisivat vaaratta voineet oikaista mutkan kun ei ois ollu vastaantulijoita...

Huonompi juttu vaan kun seuraavalla oikaisukerralla se vastaantulija onkin ko. tien tavanomainen autoilija joka ajaa vielä +5-10 km ylinopeutta - siinä kohtaa loppuu aika/tila tehdä mitään ennenkuin kolisee.

Ja olen mäkin ollut sellaisen mieskuskin kyydissä, jonka kyytiin en ihan helposti toista kertaa mene - niin upean "laadukasta" sen alfauroksen autonajotaito oli mut en mä siitä huolimatta yleistä ettei miehet osaa ajaa  :o

Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

papparatsi

Opetin silloisen tyttöystäväni, myöhemmän vaimoni, ajamaan opetusluvalla. Tottakai sitä alkumatkalla sai pelätä, kun meno on alkajalla sukupuolesta riippumatta haparoivaa verrattuna kokeneempaan.
Näin hän siis kutakuinkin päätyi ajamaan kuten minä. Niin hyvässä kuin pahassa.

Auta armias kun se opetuspoljin lopulta otettiin pois ... sen jälkeen minä olen saanut AINA pelätä ...!
Yhtään onnettomuutta ei ole kahteenkymmeen vuoteen ajanut, jokusta parkkipaikkaraapaisua tahi vastaavaa lukuunottamatta, joten kai se on todettava, että "ihan hyvin se ajaa".
Kysessä siis enemmänkin minun pääkoppani sisällä olevasta ilmiöstä, eikä siitä, että nainen ajaisi oletuksena huonosti. Minä opin pelkäämään enkä ole oppinut pääsemään siitä pelosta eroon. Meillä kaikilla voi olla tällaisia asenteita, asennoitumisia, opittuja tapoja, tai vastaavia. En väitä että näin olisi teillä arvoisat keskustelijat, mutta tunnustan, että minulla on.

HAL9000

En minäkään väitä että meillä ajetaan huonommin kuin minä. Siitä hommasta vaan puuttuu kaikki kokemuksen mukanaan tuoman rentous ja ehkä sujuvuus. Samaten kaiken karvainen käsitys siitä mikä on autolle hyväksi ja mikä ei, puuttuu.

Hyvin tää menee. Ikinä en sanallakaan puutu hänen ajamiseensa. Istun hiljaa ja jännitän. Kannustan ajamaan mahdollisimman paljon. Jos haluaa lähteä jonnekin kavereineen, niin ottakaa kaikin mokomin auto.

Kun tarpeeksi harjoittelee, tulee melkein yhtä hyväksi kuin minä.  ;)
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tärpätti

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa kuuluu sanan parsi. Niin ollaan tässä elämää sen verran nähty että ollaan oltu useamman naispuolisen henkilön kyydissä ;)
Octavia BKD

SkoNalle

Ja toinen sananparsi kuuluu: Paljon melua tyhjästä.
Mun kyydissä hermostutaan ainoastaan siihen, että ajan nopeusrajoitusten mukaan - enkä suostu ajamaan edes +5 km ylinopeutta  ;)
Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

Geoman

Lainaus käyttäjältä: SkoNalle - 07.06.15 - klo:09:36
Mun kyydissä hermostutaan ainoastaan siihen, että ajan nopeusrajoitusten mukaan - enkä suostu ajamaan edes +5 km ylinopeutta  ;)
+1   :)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: SkoNalle - 07.06.15 - klo:09:36
Mikä on +5 ylinopeutta?
Mittari, todellinen, rajoituksen ylitys vai poliisin salliman +10 ylitys?  8)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 10.06.15 - klo:23:20
Mikä on +5 ylinopeutta?
Mittari, todellinen, rajoituksen ylitys vai poliisin salliman +10 ylitys?  8)

Salliiko poliisi 30:n alueella 10 km/h ylityksen?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

papparatsi

Hermoon ottaa se, ettei poliisi valvo nopeuksia taajamissa ja varsinkaan noilla vaaranpaikoilla missä on todella alhainen rajoitus ihan syystä ... 80-100-120 -alueilla valvotaan ja siellä sitä varovaiset ajelevat reippaasti alle rajoituksen ihan varmuuden vuoksi ja puurouttavat liikennettä, mutta samat varovaiset hyökkäävät kiinni takapuskuriin heti kun rajoitus laskee tuonne 50-nurkille tai alle ... juuri siinä kohtaa missä on se koulu ja lapsista varoittava liikennemerkki ... eli KYLLÃ,,: poliisi sallii 30km/h alueella +10km/h ylityksen koska ei ole sitä koskaan valvomassa :/

Daatta

Jos ajelee 30 alueella 40 mittarinopeutta, niin todellista on 33km/h eikä siitä vielä kortti lähde tai liikenneturvallisuus vaarannu. Itse pyrin ajamaan 40 alueella 47km/h, se on ns. tasan. Siksipä harmittaa asuntoalueiden kokoojateiden kaaharit, tiet ovat kapeita ja mutkaisia (by design) ja silti vauhtia voi olla 60-80km/h... Nyt varsinkin kun puut ja pensaat rehottavat valtoimenaan, niin näkyvyys on monessa risteyksessä huono. Kauhuskenaario on, että kevyen liikenteen väylältä, puskien takaa laskettelee kolmipyörä suoraan eteen.  :o

Liikennevalvonta tapahtuu yleensä siellä, missä on suorat tiet ilman kevyttä liikennettä. Itse ajelen isoilla teillä 10-15km yli rajoituksen, en ole kohtuuttomasti joutunut poliisin kanssa tekemisiin. Alinopeusautoilijat pyrin ohittamaan, varmasti kovan kaaharin maineella kun nopeuseroa saattaa olla 30km/h... Toki ohitus tapahtuu turvallisesti, mutta nopeasti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.06.15 - klo:10:05
Liikennevalvonta tapahtuu yleensä siellä, missä on suorat tiet ilman kevyttä liikennettä. Itse ajelen isoilla teillä 10-15km yli rajoituksen, en ole kohtuuttomasti joutunut poliisin kanssa tekemisiin. Alinopeusautoilijat pyrin ohittamaan, varmasti kovan kaaharin maineella kun nopeuseroa saattaa olla 30km/h... Toki ohitus tapahtuu turvallisesti, mutta nopeasti.

Tota noin: EI ole alinopeutta maanteillä tietääkseni.

On alle rajoituksen ajavia ja yli rajoituksen ajavia. Kukaan ei pysty ajamaan tasan rajoitusnopeutta  8)

Alle rajoituksen ajavat minäkin ohitan, mutta ei se hermoon ota, päinvastoin  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

multsi

Mä en ymmärrä tätä jengiä, joka pyyhkäisee työmaa-alueiden läpi nopeutta mitenkään laskematta. Esimerkiksi turunväylän alussa on laaja työmaa tällä hetkellä, josta monet vetävät läpi nopeutta ollenkaan laskematta, eli yli satasta, vaikka rajoitus on 80km/t. Sitten kun nopeus nousee jälleen sataseen, niin pidetään sama nopeus. Eli ei vain jakseta mitenkään välittää hetkellisestä alennetusta rajoituksesta.

Tämä ihmetyttää sen takia, että kun noissa paikoisa on on kuitenkin ihan oikeasti ratsioita. Aika suuren riskin siinä ottaa, eikä ajassa säästä yhtään mitään. Aika monelta lähti kortti viime viikolla länsiväylällä Suomenojan työmään kohdalla. Lisäksi onhan se kaahaaminen aika veemäistä niille raksamiehille.

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.06.15 - klo:10:05
Jos ajelee 30 alueella 40 mittarinopeutta, niin todellista on 33km/h

Sinulla on laiton nopeusmittari. Virhe yli +21% kun laki sallii vain +10%.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Ei poliisin tehtävä ole valvoa nopeusrajoituksia. Eikä poliisin tehtävä ole valvoa asuntomurtoja. Kansalaisten itsensä tehtävä on noudattaa nopeusrajoituksia ja pysyä poissa toisten asunnoista, ellei sisään ole kutsuttu.

Poliisi sen sijaan voi kyllä poimia toiminnasta pois ne tyypit, jotka eivät noudata näitä kumpaakaan sääntöä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.06.15 - klo:14:45
Ei poliisin tehtävä ole valvoa nopeusrajoituksia. Eikä poliisin tehtävä ole valvoa asuntomurtoja. Kansalaisten itsensä tehtävä on noudattaa nopeusrajoituksia ja pysyä poissa toisten asunnoista, ellei sisään ole kutsuttu.

Poliisi sen sijaan voi kyllä poimia toiminnasta pois ne tyypit, jotka eivät noudata näitä kumpaakaan sääntöä.
Sori vaan, kyllä poliisin tehtävänä on - valitettavasti - myös valvoa liikennettä ( ohjaus, sääntöjen noudatus, jne.)  ja nopeusrajoitusten noudatuksia. Riippuu tilanteen mukaisesta toimeksiannosta.
Kuten puolustusvoimain tehtävänä on turvata maamme vapaus.

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.06.15 - klo:13:40
Sinulla on laiton nopeusmittari. Virhe yli +21% kun laki sallii vain +10%.
Ei nopeusmittarin tarvitse olla laiton näyttääkseen väärin. Vääränkokoiset pyörät / renkaat aiheuttavat nämä mittarivirheet. Ja laki ei salli todellista nopeutta vähemmän näyttävää mittaria.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy