Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 04.01.14 - klo:16:08
155 sivua tarinoita liikenteessä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä... liikenteessä todellakin ihmisen luonteen huonot puolet tulee helpoimmin esiin. Itse jos olisin palkkaamassa jotain henkilöä töihin, lähdettäisiin haastatteluiden jälkeen "spontaanisti" kaupungin toisella puolella olevaan ravintolaan syömään, työnhakija saisi ajaa. Ajo- ja ravintolakäynti kertoisi paljon hakijasta.
+1

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 04.01.14 - klo:19:07
Takakuraläpättömät autoilijat!

Uuteenkin ne maksaa vain parikymppiä!

Tuunatut autot erikseen!

Vakuutus yhtiöitten pitäis ottaa ne pakollisiksi.
Eli ottaa hermoon 99% autoilijoista jotka Suomen teillä liikkuu? Kannattaa varmaan pysyä pois sieltä...

JJ10

Eilen kohdattiin tiemastarin pahin painajainen...tiet olivat päässeet lähes kuiviksi.

Mutta ei se mitään, tiemestari otti heti aamulla huonosti nukutun yön jälkeen tilanteen hallintaan ja tänään päivällä sitten ajettiinkin vesisateessa suola-auton perässä.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 04.01.14 - klo:23:23
Eilen kohdattiin tiemastarin pahin painajainen...tiet olivat päässeet lähes kuiviksi.

Mutta ei se mitään, tiemestari otti heti aamulla huonosti nukutun yön jälkeen tilanteen hallintaan ja tänään päivällä sitten ajettiinkin vesisateessa suola-auton perässä.

;D

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 04.01.14 - klo:23:23

sama ilmiö pisti eilen silmiin, tosin täällä urakoitsija heräsi aiheeseen vasta tänään.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Kasis

Täällä lumettomassa etelä suomessa ottaa pattiin tummiin pukeutuneet heijastimettomat kulkijat.
Tiistaina aamutuimaan meinasin ajaa suojatielle rynnänneen vanhemman pyöräilijän päälle. Pyöräilijän valottommuus, tihkusade, pimeys, vastaantulevan auton häikäisevät valot ja sitä kautta oma "sokeutuminen" meinasivat päättää yhden pyöräilijän elämän, mutta onneksi ei.
Jos pyöräilijällä olisi ollut pyörässä valo tai edes joku heijastin, olisin huomannut hänet aiemmin, eikä vaaratilanetta olisi syntynyt.

Muistakaa käyttää tuolla pimeydessä varusteita, joilla teidät havaitaan! ;)
-KIITOS-
Scirocco & VI Golf Variant

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 09.01.14 - klo:12:27
... Tiistaina aamutuimaan meinasin ajaa suojatielle rynnänneen vanhemman pyöräilijän päälle...

Muistutus, joka varsinkin pyöräilijöiltä tuppaa unohtumaan: pyöräilijälle EI OLE suojatietä. On olemassa ainoastaan pyörätien jatke, joka oikeuttaa ylittämään ajoradan ajamalla. Pyöräilijä on siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina väistämisvelvollinen autoon nähden, mutta sitä nämä taulapäät eivät tunnu ymmärtävän (edes oman henkensä ja terveytensä uhalla).

Peke

Varmaan eniten joko vasemmalla kaistalla huvikseen kuppaavat tai ohittajat, jotka heti ohituksen jälkeen vetävät eteen. Tän nykyään teen takasi; eli ohitan nopeesti ja vedän ihan nokan edessä takas eteen. Ehkä jotkut tajuaa, suurin osa ei varmaan. Sit alinopeuksia ajavat ottaa aivoon kans aika lailla. Ja kiihdytysrampeilla köröttelevät. Ku ramppi liittyy isompaan tiehen, nopeus pitäs olla jo viimestään sillon tavoitenopeudessa. Osa yrittää liittyä esim. 80km/h tielle tyyliin kuuttakymppiä. >:(
Niin, meinas unohtua. Jalankulkijoista 90% vituttaa ainakin pääkaupunkiseudulla-->kävellään ku euroopan omistajat tien yli KATSOMATTAKAAN sivuille. Minusta aika sairasta. Ei tuota ilmiöö huomannu pikkukaupungis tai sit ihmiset on vaan siellä fiksumpia.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Peke - 09.01.14 - klo:13:26
.....Niin, meinas unohtua. Jalankulkijoista 90% vituttaa ainakin pääkaupunkiseudulla-->kävellään ku euroopan omistajat tien yli KATSOMATTAKAAN sivuille. Minusta aika sairasta. Ei tuota ilmiöö huomannu pikkukaupungis tai sit ihmiset on vaan siellä fiksumpia.
Niin, pikkukaupungissa on pakko katsoa sivuille ja kunnolla ja moneen kertaa, koska suojatiellä on suuri vaara jäädä auton alle. Pikkupaikoissa on turha odottaa että autoilijat antaa tietä kun olet menossa suojatielle. Vaikka olet jo suojatielläkin niin autot viuhtoo ohi edestä ja takaa pysähtymättä.

Peke

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Minusta kaikkien suomalaisten pitäs käydä esim. keski-Euroopas isommissa kaupungeissa kattoo meininkiä ja lopettaa se saat**** valittaminen, että Suomessa ei oteta jalankulkijoita huomioon. Mua ainakin ärsyttää itekin olla jalkasin liikentees ku autot vaan pysähtyy, vaikka näytän kädellä että antaa mennä vaan. Jalkaisin tuo hetkeksi pysähtyminen ei haittaa tippaakaan.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

tet

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 09.01.14 - klo:13:23
Muistutus, joka varsinkin pyöräilijöiltä tuppaa unohtumaan: pyöräilijälle EI OLE suojatietä. On olemassa ainoastaan pyörätien jatke, joka oikeuttaa ylittämään ajoradan ajamalla. Pyöräilijä on siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina väistämisvelvollinen autoon nähden, mutta sitä nämä taulapäät eivät tunnu ymmärtävän (edes oman henkensä ja terveytensä uhalla).

Eikä edes kaikilla pyörätien jatkeilla ole etuajo-oikeutta pyöräilijällä. Mutta "suojateistä" suurin osa taitaa oikeasti olla niitä "jatkeita", ainakin täälläpäin noita on maalailtu sille katkoviivalle nykyään ihan järestään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

chr

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 09.01.14 - klo:13:23

Ei ole ei, mutta suurimmaksi osaksi pyörätiet seurailee jotain isompaa tietä ja normaaleissa tienylityksissä mennään juuri pyörätien jatketta, ja sitä ennen on kolmio. Silti autoilija ei juuri koskaan väistä. Niitä sellaisia ison tien risteäviä pyöräteitä, joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen eikä paikalla ole muuta osoittavia merkkejä tai liikennevaloja, on itse asiassa aika vähän.

Oculus

^^ ^ Kyllä tuollaisia paikkoja ainakin täällä Jyskälässä tuntuu olevan pilvin pimein. Tässä mm. yksi sellainen, jossa pyöräilijä viime talvena heitti henkensä, kun törmäsi tuolta oikealta suoraan auton alle. Autoilijahan siitä tietysti sai syytteet, kun etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus.

Itselläkin oli samassa kohdassa tiukka paikka, kun pölvästi tunki fillarilla suoraan eteen ja vielä nosti hirveän älämölön, kun äänimerkillä hieman "opastin" oikeasta ajojärjestyksestä.

chr

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 09.01.14 - klo:15:15
^^ ^ Kyllä tuollaisia paikkoja ainakin täällä Jyskälässä tuntuu olevan pilvin pimein. Tässä mm. yksi sellainen, jossa pyöräilijä viime talvena heitti henkensä, kun törmäsi tuolta oikealta suoraan auton alle. Autoilijahan siitä tietysti sai syytteet, kun etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus.

Itselläkin oli samassa kohdassa tiukka paikka, kun pölvästi tunki fillarilla suoraan eteen ja vielä nosti hirveän älämölön, kun äänimerkillä hieman "opastin" oikeasta ajojärjestyksestä.

Juu, no onhan noita täälläkin, mutta suurimmassa osassa risteyksistä on jonkinlaista liikennemerkkiä tai valoa osoittamassa ajojärjestystä, ainakin tässä omilla kulmilla kaupungissa.

Esimerkiksi työmatkallani on pari tuollaista, ja kymmenkunta valoristeystä ja muutama jossa on selkeästi kolmiot ennen pyörätietä. Tällä haen lähinnä sitä, että  "vaikka pyöräilijä väistää aina", niin se aina on kuitenkin aika pieni prosentti niistä risteyksistä. Samalla logiikalla autoilija väistää aina... Eihän sitä kenenkään eteen saa ajaa. ;)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 09.01.14 - klo:13:42
Niin, pikkukaupungissa on pakko katsoa sivuille ja kunnolla ja moneen kertaa, koska suojatiellä on suuri vaara jäädä auton alle. Pikkupaikoissa on turha odottaa että autoilijat antaa tietä kun olet menossa suojatielle. Vaikka olet jo suojatielläkin niin autot viuhtoo ohi edestä ja takaa pysähtymättä.

Muuten täyttä asiaa, mutta jätä tuo "pikku" sana pois... suojateiden suojattomuus ei katso kaupungin kokoa, ainakaan Suomessa. Ylitän joka päivä täällä Helsingissä yhden vilkkaasti liikennöidyn tien yli ainakin kaksi kertaa ja voi pojjat, ne kerrat kun joku autoilija on pysähtynyt ja antanut minun tai jopa isomman ryhmän odottajia mennä tien yli,  on yhden käsin sormin laskettavissa. Näin on aina ollut ja tulee valitettavasti olemaan jos näitä asioita ei oikeasti aleta valvoa ja sakottaa. Minulla on pimeän aikaan käsivarsien yli laitettavia hihnaheijastimia (näkyy autonvaloissa kuin majakka, testattu on) ja muutama perinteinenkin roikkumassa takin liepeessä. Varmasti näkevät tämän melkein kaksimetrisen jalankulkijan pimeässä, joten kyseessä on vain asenneongelma.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Peke - 09.01.14 - klo:14:06
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Minusta kaikkien suomalaisten pitäs käydä esim. keski-Euroopas isommissa kaupungeissa kattoo meininkiä ja lopettaa se saat**** valittaminen, että Suomessa ei oteta jalankulkijoita huomioon. Mua ainakin ärsyttää itekin olla jalkasin liikentees ku autot vaan pysähtyy, vaikka näytän kädellä että antaa mennä vaan. Jalkaisin tuo hetkeksi pysähtyminen ei haittaa tippaakaan.

Tiedätkö mistä tuo johtuu? No se johtuu siitä, että se jalankulkijan henki on yhdestä väärinymmärretystä "mene tien yli vaan, käsiliikkeestä" mennyttä. Parempi varmaan monen epävarmemman mielestä ylittää tie vasta kun on satavarma. Autoilijat ovat saaneet tämän kataisen kansan hyvin koulutettua tavoilleen. Pelkääjiksi.

Peke

No on kyllä päässä vikaa jalankulkijalla jos jää taemmaks tien reunasta(käytän MAALAISJÃ,,RKEÃ,,, en mene niin lähelle tietä ku 90% täällä) ja näyttää hyvissä ajoin auto(i)lle et menkää yli vaan ja sit jos lähtiskin yhtäkkiä itse yli...eli kun mä näytän merkin, myös pysähdyn enkä lähe ennen ku auto on mennyt. Odotellaan vaikka sit 5min. :D
Muutenkin jalankulkijoiden ja autoilijoiden yhteistyö sujuisi sata kertaa paremmin ku nykyisin, jos ihmisillä toimis itsesuojeluvaisto ja maalaisjärki paremmin. Luotetaan vaan siihen, et kyllä se väistää ku laki sanoo niin. Ihan vit** tyhmä asenne. No sillä pääsee ehkä vielä hengestään. Asterion, älä yleistä. Helsingissä on varmaan muutamia pahoja paikkoja ja kaikilla autoilijoilla kiire, mutta esim. Vantaalla mua oikeasti vit**taa ku joka kerta kävellen tietä ylittäessä joku pysähtyy.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 09.01.14 - klo:18:56
Muuten täyttä asiaa, mutta jätä tuo "pikku" sana pois... suojateiden suojattomuus ei katso kaupungin kokoa, ainakaan Suomessa. Ylitän joka päivä täällä Helsingissä yhden vilkkaasti liikennöidyn tien yli ainakin kaksi kertaa ja voi pojjat, ne kerrat kun joku autoilija on pysähtynyt ja antanut minun tai jopa isomman ryhmän odottajia mennä tien yli,  on yhden käsin sormin laskettavissa. Näin on aina ollut ja tulee valitettavasti olemaan jos näitä asioita ei oikeasti aleta valvoa ja sakottaa. Minulla on pimeän aikaan käsivarsien yli laitettavia hihnaheijastimia (näkyy autonvaloissa kuin majakka, testattu on) ja muutama perinteinenkin roikkumassa takin liepeessä. Varmasti näkevät tämän melkein kaksimetrisen jalankulkijan pimeässä, joten kyseessä on vain asenneongelma.
Joo oikeassa olet. Näinhän se Suomessa menee paikassa kuin paikassa. Kuitenkin oman kokemukseni mukaan mitä kauemmas kehäkolmosesta menet niin jalankulkijoita kunnioitetaan sitä vähemmän.
Tässä esim. viimekesänä eräässä pohjoissuomalaisessa pikkukaupungissa lenkillä ollessaan sen varsinkin huomasi monesti. Esim. vaikka Espoossa juoksennellessa mielestäni autoilijat antaa lenkkelijälle hyvin tietä.
Vaimolle kävi siellä pikkukaupungissa niin lenkillä olleessaan että ehti suojatiellä ollessaan paukauttaa kämmenellä takalokasuojaan jotain tällaista sankaria joka siitä nenän edestä meni.
Ja auta armias jos itse erehdyt siellä antamaan tietä jalankulkijalle niin suunnilleen alkaa torvet soida takana ja käset ja käsimerkit heilua. Jalankulkijatkin on monesti ihmeissään että mitä helvettiä, miksi tuo pysähtyi, ovat sen verran tottuneet näköjään  :(

Peke

No kyllä mua ainakin vituttaa paljon enemmän pysähtyä autolla joka suojatien kohdalla ku jalankulkijana.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

kt

Kyllä olen aika ajoin vaatinut itseltäni liikennesääntöjen ja lakien noudattamista. Jos jalankulkija on aikeissa ylittää tie suojatietä pitkin, niin pysähdyn.

Funtsintaa sensijaan aiheuttaa aina 2-3-kaistainen tie. Mahtaako se toista kaistaa ajava ymmärtää ....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

V-O

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 09.01.14 - klo:20:37
Vaimolle kävi siellä pikkukaupungissa niin lenkillä olleessaan että ehti suojatiellä ollessaan paukauttaa kämmenellä takalokasuojaan jotain tällaista sankaria joka siitä nenän edestä meni.
Kuinka monta sekunttia vaimosi joutui odottamaan, kun joutui antaa auton mennä ensin?

Jos on ulkoillessa noin kireellä hermot, niin kantsisko jättää lenkkeily ja pysyä kotosalla...  :)

ram1

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.01.14 - klo:20:46
Kyllä olen aika ajoin vaatinut itseltäni liikennesääntöjen ja lakien noudattamista. Jos jalankulkija on aikeissa ylittää tie suojatietä pitkin, niin pysähdyn.

Funtsintaa sensijaan aiheuttaa aina 2-3-kaistainen tie. Mahtaako se toista kaistaa ajava ymmärtää ....
Missään nimessä noissa tapauksissa ei kannata antaa tietä.Ruumiita tulee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.01.14 - klo:20:48
Kuinka monta sekunttia vaimosi joutui odottamaan, kun joutui antaa auton mennä ensin?

Jos on ulkoillessa noin kireellä hermot, niin kantsisko jättää lenkkeily ja pysyä kotosalla...  :)
Tä?
Jos on keskellä suojatietä niin kyllä kai se nyt vituttaa jos joku vetää siitä nokan edestä ja on itse vähällä jäädä alle. Olisko kiittää pitäny?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Peke - 09.01.14 - klo:20:44
No kyllä mua ainakin vituttaa paljon enemmän pysähtyä autolla joka suojatien kohdalla ku jalankulkijana.
Et ole selvästikään ainoa.

Peke

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.01.14 - klo:20:48

Just näin! Kävellessä pikku pysähdys ei haittaa tippaakaan ja jos noin paukauttas mun autoo, vois olla että sit paukuteltas muuallekin. Tietenkin, JOS on jo suojatiellä reilusti sit pitäs jättää pari metrii liikkumatilaa kävelijälle.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Peke

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 09.01.14 - klo:21:04
Et ole selvästikään ainoa.

No en. En tiedä missä olet kasvanut, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki ajattelee suurinpiirtein samoin. Eli jalankulkijalla ei ole auton alle kävelypakkoa, niin ku täällä iso osa KÃ,,VELIJÖISTÃ,, ajattelee. Minä, minä, minä...se on kokoajan yleistymässä eli itsekkyys. Ja iso osa kävelijöistä on siksi niin röyhkeitä, koska heillä ei ole autoa ja eivät ajattele asiaa toisesta näkökulmasta. Esimerkiks muijalla ku ei ollu korttia, se viiletti aina suojatielle liian reippaasti. Kerroin asiasta, joka näkökulmasta. Ja nyt ku sillä on ajokortti, käyttäytyy itsekin ihan eri tavalla JALANKULKIJANA.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

qwerty

Lainaus käyttäjältä: Peke - 09.01.14 - klo:21:08
Just näin! Kävellessä pikku pysähdys ei haittaa tippaakaan ja jos noin paukauttas mun autoo, vois olla että sit paukuteltas muuallekin. Tietenkin, JOS on jo suojatiellä reilusti sit pitäs jättää pari metrii liikkumatilaa kävelijälle.

Ottaisit siis jalankulkijalta pataan. Pari vuotta sitten eräs autoilija yritti käydä kimppuuni, kun hieman paukautin suojatiellä kyseistä velkavolkkaria. Pari napakkaa alapotkua kyseisen runkkarin jalkoihin, niin eipä se enää siitä kimppuun tullut.

aak

Liikenteessä ajetaan liikennesääntöjen mukaan. Jos liikennesäännöt määräävät antamaan jalaknkulkijalle tietä, niin silloin annetaan jalankulkijalle tietä. Piste. Niin helppoa se on. Liikennesäännöt on tehty yksiselitteiseski, joten tulkintaa ei ole.

Itse pyöräilen kävelen ja juoksen paljon. On inhottavaa kun ei anneta tietä tai mennään kun juuri ja juuri vielä ehditään. Varsinkin kun kuuntelee juostessa musiikkia, saa risteyksissä ollla tosi tarkkana.

Itse annan aina tietä pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Pysähdyn siinäkin tapauksessa että joku on vasta lähestymässä suojatietä, jos en ole ihan varma että ehdin alta pois. Erityisesti jos lapsia tulossa, pitää olla tarkkana.

Kiitokseski saa lähes aina yllättyneen hymyn, joka antaa itsellekin mukavan mielen.

Peke

Lainaus käyttäjältä: aak - 09.01.14 - klo:21:26
Liikenteessä ajetaan liikennesääntöjen mukaan. Jos liikennesäännöt määräävät antamaan jalaknkulkijalle tietä, niin silloin annetaan jalankulkijalle tietä. Piste. Niin helppoa se on. Liikennesäännöt on tehty yksiselitteiseski, joten tulkintaa ei ole.

Voi ku elämä, asiat ja laki ois noin yksiselitteisiä. Kuka määrittää, milloin pitää antaa tietä? Kun jalankulkija on metrin päässä, kahden..? ;D
Laki muistaakseni velvoittaa vasta kun jalankulkija ON ASTUMASSA suojatielle. Ei sllon pysäytetä pitkää autoletkaa, kun joku käppäilee vaikka muutaman metrin päässä suojatiestä. Liikenne ois ton jälkeen metkaa, autot ei liikkus mihinkään ja jalankulkijat ois ns. kuninkaita. :D Pikkasen nyt järjen käyttöä osalle tohon jalankulkijoiden ylistämiseen..

Varsinkin kun kuuntelee juostessa musiikkia, saa risteyksissä ollla tosi tarkkana.

Liikenteessä pitää olla aina tarkkana. Sit pitää jättää musiikit kotiin, jos sen takia meinaa jäädä auton alle. Voi kuinka moni on jäänyt ja meinannut jäädä ton takia esim. ratikan alle. Kuskit sanoo, että ihmiset on umpitolloja puhelimiensa ja kuulokkeittensa kanssa. Oma henki ei näköjään kiinnosta tippaakaan. Sysätään vaan vastuu muille.

Erityisesti jos lapsia tulossa, pitää olla tarkkana.

Tässä olen erittäin samaa mieltä. Vaikka niille pitää opettaa ihan pienestä pitäen, miten tie ylitetään, mutta monesti ne ohjeet unohtuu...varsinkin porukassa.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

aak

Ok. Liikenevaloja sitten vain lisää. Kyllä sä joudat aivan hyvin odottamaan, jos jalankulkija menee tien yli.  >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy