Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Repost

Lainaus käyttäjältä: TTO - 15.11.13 - klo:22:03
Laitan tähän kun tuossa edellä aihetta sivuttiin vaikka tämä sopisi myös "kunnioittavia" suorituksia liikenteessä otsikon alle. Tapaus ei ottanut hermoon vaan huvitti suuresti.

Ajelin Lintuvaarassa kehä I:llä itään päin päiväsaikaan vasenta kaistaa vakkarissa noin 65 todellista ja tälläkin vauhdilla etenin oikeaa kaistaa nopeammin. Takana oli paljon tyhjää ja peilissä kasvoi valkoinen C-Mersu merkittävää vauhtia. Vauhtia sillä oli arviolta 80:n luokaa tms. Yleensähän nämä saa välittömästi takapuskuriin roikkumaan, mutta Mersu-kuskin vauhtihalut katosivat yllättäen, kun kuljettaja havaitsi oikean kaistan jonossa virkavallan Transporterin. Olin setä-siniset ohittanut tuolla normivauhdillani ja nopeusrajoituksen noustessa 80:iin nostin 85:een ja seurailin peilistä Mersun liikkeitä. Mersu juuri ja juuri uskalsi ohittaa poliisit ja seuraavan auton ja tämän jälkeen tunki itsensä oikean kaistan jonoon. Eikä mersu edes poistunut seuraavasta liittymästä vaan jäi sinne jonoon asumaan. Varsinainen "sankari" lampaanvalkoisessa Mersussa.  :D

Odotitko että se mese kuski painaa kaasu pohjassa välittämättä poliiseista ? Ei kai kukaan nyt niin tyhmä ole että tahallaan sakkoja ottaa.
Siinä vaiheessa tilanne olisi ollut huvittava jos mese kuski ei olisi huomannut poliiseja tai ei olisi välittäyt niistä ja olisi saanut sakot.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Repost - 16.11.13 - klo:11:27
Odotitko että se mese kuski painaa kaasu pohjassa välittämättä poliiseista ? Ei kai kukaan nyt niin tyhmä ole että tahallaan sakkoja ottaa.
Siinä vaiheessa tilanne olisi ollut huvittava jos mese kuski ei olisi huomannut poliiseja tai ei olisi välittäyt niistä ja olisi saanut sakot.
Saatoit ehkä ymmärtää väärin TTO:n viestin.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.11.13 - klo:10:33
No mutta tämäpä outoa. Joidenkin mielestä siellä ajellaan kuin herran kukkarossa.
No, taitaa olla niin, että liikennettä, kuten muutakin elämää suhteutetaan omiin tapoihin ja tottumuksiin.
Sitten vasta huomataan jotain outoa, kun se poikkeaa omista tottumuksista.
Ja tuntuu siltä, että valitettavan usein muiden mielestä "outolintu liikenteessä" on se,
joka yrittää ajaa lain ja asetusten mukaan.

Omasta mielestäni yksi parhaista ominaisuuksista lakien noudattamisessa on juuri se,
että nähdessään poliisin, puskassa tai liikenteessä tai missä vaan, ei tarvitse reagoida mitenkään.

Totta!

Kommentoin vielä sen verran, että itseäni ei häiritse pienet ylinopeudet, esim. Kehä 1 voisi lähes koko matkaltaan olla ainakin 90 aluetta (samoin Länsiväylä), 80 kymppiä on sillä baanalla kävelyvauhtia lukuunottamatta Itäisen puolen valo-ohjattua osuutta. Liikenteessä häiritsee eniten se, että joillakin on jopa semiruuhkassa niin kiire että pitää ajaa metrin päässä takapuskurissa, toinen ilmiö on motaria ajavien joustamattomuus rampeilta tulijoita kohtaan. Menee oman kokemuksen perusteella jopa kovat 50/50 eli paljon on asiallisiakin kuskeja mutta aivan liikaa kiireen vimmauttamia, ei se vauhti tapa vaan piittaamattomuus, teknisten vikojen takia sattuvat onnettomuudet ovat erikseen ja varsin harvinaisia.

Meillähän on esim. sellainen käytäntö, että jos jono yhtään hidastelee niin vaihdetaan nopeammalle kaistalle huolimatta siitä että kuitenkin joudutaan kohta taas vaihtamaan takaisin samalle kaistalle ja ainoa voitettu seikka oli että pääsi muutaman auton edelle, sitä kutsutaan myös kiilaamiseksi. Tämä kiilaaminen on omiaan aiheuttamaan lisää ruuhkia kohdissa jotka ovat pullonkauloja kuten päättyvät rampit ja kaistat etc. Ramppeihin vedetään täysiä sitä päättyvää kaistaa ja sitten kiilataan jonoon kun ramppi päättyy, reilu meininki josta seuraa vain enempi ruuhkaa ja tosiaan pääsihän ne kiilaajat ruuhkassa muutaman auton edelle. Sen päättyvän kaistan käytössä ei sinänsä ole mitään ongelmaa mutta taas se tyyli kuinka sitä ajetaan on omiaan vaarantamaan liikennettä kun vaahto suussa ajetaan. Tuo jatkuva kiire paikasta toiseen ei vaan mene jakeluun, varsinkin kun perillä ei tod. näk. ole enää mitään kiirettä. Ei varmasti ole liikaa vaadittu että ajetaan nätisti liikenteessä, se että joku ajaa hitaasti edellä ei mitä luultavimmin ole vittuilua ellet sitä itse ole tilannut eikä siitä pitäisi kenenkään ärsyyntyä. Korostetaan vielä että vain hälytysajoneuvoilla voi olla kiire, palaverit, kellokortit sun muut tapaamiset eivät ole hyväksyttyjä syitä ajaa kuin mielipuoli, niihin voi lähteä ajoissa tai niistä voi myöhästyä. Muistakaa se turvaväli, mikään ei vituta enempää kuin takapuskurissa roikkuva älykääpiö jolla on muka enempi kiire, niihin kun ei tehoa edes oman vauhdin nostaminen vaan nehän kuroo raon umpeen välittömästi, kun pääsevät ohi niin ajavat välittömästi kiinni seuraavan uhrin perseeseen :)

V-O

Kadunvarsipysäköinnissä joidenkin idioottien jättämä turvaväli.

Ã,,sken tuli sininen auto tohon parkkiin tien laitaan, 3 m edessä ja 3 m takana väliä toisiin autoihin. Aivan älytöntä, tohonkin tilaan olisi mahtunut 2 autoa jos olisi ollu aivotkin käynnissä...

re2

^ Tuo on totta ja valitettavan yleistä. Ja puolestaan parkkialueilla kun taas olisi mahdollista ja fiksuakin jättää tilaa ympärilleen, niin sitten pakataan ne kulkineet ahtaisiin ruutuihin vieri viereen, vaikka tilaa olisi ympärillä kuinka.

Miten voi olla, että se jos joku on jättänyt autonsa parkkialueen kauimmaiseen päähän - erilleen muista - tulkitaan yleensä siten, että tähän nyt pitää rakentaa äkkiä sellaisen uusi tiivis parkkipesäke? Sellainen jossa kyljet huutaa hoosiannaa kun vieressä ovia auotaan eikä lasta mahdu köyttämään turvaistuimeen. Ja ympärillä tyhjiä ruutuja silmän kantamattomiin.

Parkkipaikkayttäytymiselle on omakin ketju, mutta pitipä nyt päästä sanomaan.

sambolo

Monissa ruuhkapaikoissa kuten ainakin tuusulan motarilla rusalta kehälle asti ruuhkajonot menevät kuten lintsin vekkulin portaat, jos vaihdat oikeassa kohtaa kaistaa pääset hyvinkin nopeasti koko suman läpi, jos taas väärässä kohtaa niin saa seistä sielä koko päivän :D Samalla kaistalla pysyessä taas pääsee tasa varmasti eteenpäin välillä pysähtyen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Keni1

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.11.13 - klo:14:31
Monissa ruuhkapaikoissa kuten ainakin tuusulan motarilla rusalta kehälle asti ruuhkajonot menevät kuten lintsin vekkulin portaat, jos vaihdat oikeassa kohtaa kaistaa pääset hyvinkin nopeasti koko suman läpi, jos taas väärässä kohtaa niin saa seistä sielä koko päivän :D Samalla kaistalla pysyessä taas pääsee tasa varmasti eteenpäin välillä pysähtyen.

Niin totta mutta koska et ole ainoa joka on tuon hoksannut niin yhdessä vain pahennatte sitä ruuhkaa "etuilemalla", tämä on ikuisuuskysymys niin kauan kun liikenteestä löytyy jokin pullonkaula ja ainahan se jostain löytyy ja jos ei löydy niin sellainen tehdään :)

hapelton1

- sade yllätti autoilijat
- maanantaiaamu yllätti autoilijat
- takalasin pyyhkijän käyttäjät => katse hieman väärässä suunnassa
- ilman valoja ajavat
- ylimitoitetut turvavälit
- mopoauton perässä ajeliat 60 km/h alueella

Poni

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 19.11.13 - klo:11:40
- sade yllätti autoilijat
- maanantaiaamu yllätti autoilijat
- takalasin pyyhkijän käyttäjät => katse hieman väärässä suunnassa
- ilman valoja ajavat
- ylimitoitetut turvavälit
- mopoauton perässä ajeliat 60 km/h alueella

+sade yllätti autoilijat, tuohan on ratkiriemukasta. Kuinka yllättävää, että syksyllä sataa.
+maanantaiaamu yllätti autoilijat, juu, sehän tuleekin niin harvoin, kuin kerran seitsemässä päivässä.
+takalasin p... Meinaatko, että taakse ei tarvitse katsoa, vai että sitä pyyhkimen liikettä pitää katsoa?
- ilman v... Juurikin näin. Mikä on kun niin yksinkertainen asia unohtuu?
+ylimitoitetut ? Tilannekohtainen, kuljettajakohtainen ja mielipideasia. Pidän parempana ylimitoitettua, kuin alimitoitettua turvaväliä.
+mopoauton perässä ajelijat? Mitä, meneehän ne mopoautotkin tuota kyytiä, kovempaakin? Tai jos vain ei ole ohituspaikkaa.

Harmittaa, jos jotain niin kovasti harmittaa, että täytyy tehdä liikenteessä äkkivääriä ratkaisuja. ;)

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.11.13 - klo:11:54
+sade yllätti autoilijat, tuohan on ratkiriemukasta. Kuinka yllättävää, että syksyllä sataa.
+maanantaiaamu yllätti autoilijat, juu, sehän tuleekin niin harvoin, kuin kerran seitsemässä päivässä.
+takalasin p... Meinaatko, että taakse ei tarvitse katsoa, vai että sitä pyyhkimen liikettä pitää katsoa?
- ilman v... Juurikin näin. Mikä on kun niin yksinkertainen asia unohtuu?
+ylimitoitetut ? Tilannekohtainen, kuljettajakohtainen ja mielipideasia. Pidän parempana ylimitoitettua, kuin alimitoitettua turvaväliä.
+mopoauton perässä ajelijat? Mitä, meneehän ne mopoautotkin tuota kyytiä, kovempaakin? Tai jos vain ei ole ohituspaikkaa.

Harmittaa, jos jotain niin kovasti harmittaa, että täytyy tehdä liikenteessä äkkivääriä ratkaisuja. ;)

- Jos ruuhka-aikana turvaväli 40  km/h alueella alkaa olemaan 100-150m niin tämä on ehkä jo liikaa
- Mopoautot kulkee max 45 km/h tasaisella
- Jos taustapeilistä tapittaa kaksi silmää ja valojen vaihtuminen vihreäksi unohtuu samalla niin keskittyminen on jossain muualla.

Poni

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 19.11.13 - klo:12:04
- Jos ruuhka-aikana turvaväli 40  km/h alueella alkaa olemaan 100-150m niin tämä on ehkä jo liikaa
- Mopoautot kulkee max 45 km/h tasaisella
- Jos taustapeilistä tapittaa kaksi silmää ja valojen vaihtuminen vihreäksi unohtuu samalla niin keskittyminen on jossain muualla.

Joo, joku raja sillä turvavälilläkin, vaikkain itse tykkään pitää isompaa väliä, kuin mitä pk-seudulla yleensä on tapana.

Olen ajanut mopoauton perässä melkein kaheksaakymppiä, eikä lähestynyt.
Jotkut lienevät hiukan lämmitettyjä pelejä.

Josko se on sitten niin tärkeää seurata sen lasinpyyhkimen rytmikästä liikettä ees taas, ees taas, ees taas...

HAL9000

• Joidenkin autojen (led)takavalot. On niin kirkkaita ettei pimeällä näe hetkeen kuin verkkokalvolle syöpyneet pisteet
  • Aamuliikenne kun sataa ja tulee. 18,4 km. 1h ja 20min, eikä tiettävästi yhtään onnettomuutta tms. liikennetuketta matkalla. V..tsti puupää autoilijoita sen sijaan
  • Liikennevaloista lähdetään "sillei varovasti", annetaan edessä menevälle 20m etumatkaa sen varalle että se sattuu hipaisemaan 5km/h nopeudessa jarruun
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Karvis

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.11.13 - klo:21:54

• Joidenkin autojen (led)takavalot. On niin kirkkaita ettei pimeällä näe hetkeen kuin verkkokalvolle syöpyneet pisteet

Nuo hemmetin kirkkaat takavalot on tosiaan todella raivostuttavat varsinkin jossain liikennevaloissa seisoessa kun toinen makuuttaa vielä jalkaa jarrupolkimella, tuntuu että silmät irtoaa päästä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.11.13 - klo:12:08
Olen ajanut mopoauton perässä melkein kaheksaakymppiä, eikä lähestynyt.
Jotkut lienevät hiukan lämmitettyjä pelejä.

Tänään töistä kotiinpäin tullessa moottoritiellä ajelin hetkisen tukkirekan rinnalla. Katselin nopeusmittaria, joka näytti 110. Miten voi olla mahdollista, että rekka liikkuu täydessä lastissa noin kovaa. Kaiken lisäksi rekka oli Ruotsin kilvissä.

makkis

Jaa, minä en ole noita kirkkaita takavaloja kokenut kuin vain positiivisena ilmiönä raskaassa kalustossa. Ennen niiden onnettomia himatuikkuja ei erottanut mutta nyt näkee. Missäs pikkuautoissa näitä ylikirkkaita valoja on kun ei ole vielä sawoon eksynyt?

Audeissa (joissakin uusissa, en tiedä malleja) on niissä ärsyttävä muoto (ainakin Q5) mutta ei nuo muuten häiritse.

makkis

LainaaKatselin nopeusmittaria, joka näytti 110. Miten voi olla mahdollista, että rekka liikkuu täydessä lastissa noin kovaa

Ihan helposti jos rajoitin ohitetaan. 1.6 Gorollat jää lähinnä jalkoihin.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: makkis - 19.11.13 - klo:22:17
Ihan helposti jos rajoitin ohitetaan. 1.6 Gorollat jää lähinnä jalkoihin.
Harvemmin olen kuitenkaan nähnyt vastaavia tapauksia. Huippu on vuosien takaa, kun käytiin Helsingissä. Moottoritiellä pidettiin marssinopeutena se sallittu 120-125, kun Hollannin kilvissä ollut tulppaanirekka paineli komeasti ohitse. Vauhtia oli vaikea arvioida, mutta kovaa meni ???

popmheffalumpy

Ylinopeudet. Erityisesti ajoneuvoa työkseen kuljettavien yksilöiden ammattitaidon puute noudattaa nopeusrajoituksia.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: makkis - 19.11.13 - klo:22:15
Jaa, minä en ole noita kirkkaita takavaloja kokenut kuin vain positiivisena ilmiönä raskaassa kalustossa. Ennen niiden onnettomia himatuikkuja ei erottanut mutta nyt näkee. Missäs pikkuautoissa näitä ylikirkkaita valoja on kun ei ole vielä sawoon eksynyt?

Audeissa (joissakin uusissa, en tiedä malleja) on niissä ärsyttävä muoto (ainakin Q5) mutta ei nuo muuten häiritse.
Eilen taisin seistä jonkun ihka uuden Toijotan takana. Vastaavaan olen törmanyt joidenkin saksalaisten preemium autojen ollessa kyseessä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Rookie

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 19.11.13 - klo:22:26
Harvemmin olen kuitenkaan nähnyt vastaavia tapauksia. Huippu on vuosien takaa, kun käytiin Helsingissä. Moottoritiellä pidettiin marssinopeutena se sallittu 120-125, kun Hollannin kilvissä ollut tulppaanirekka paineli komeasti ohitse. Vauhtia oli vaikea arvioida, mutta kovaa meni ???
Kerran ajoin yöllä Porvoosta Helsinkiin motaria pitkin 120 mittarissa, niin autorekka paineli reipasta vauhtia ohi.  :)

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 20.11.13 - klo:09:40
Eilen taisin seistä jonkun ihka uuden Toijotan takana. Vastaavaan olen törmanyt joidenkin saksalaisten preemium autojen ollessa kyseessä.
Minäkin kiinnitin yks päivä huomiota jonkun uuden Toyotan takavaloihin. En sentään sokaistunut, mutta aika kirkkaana näyttivät loistavan.

jallucola

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.11.13 - klo:22:04
Nuo hemmetin kirkkaat takavalot on tosiaan todella raivostuttavat varsinkin jossain liikennevaloissa seisoessa kun toinen makuuttaa vielä jalkaa jarrupolkimella, tuntuu että silmät irtoaa päästä.

DSG:n kanssa joutuu painamaan jarrua, jos haluaa auton pysyvän paikallaan. Tietysti, jos siirtää valitsimen N tai P asentoon ei tarvii jarrua painaa, mutta sitten menetetään automaatin syvin olemus, eli keppiin ei kosketa!   :P

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 20.11.13 - klo:10:42
Kerran ajoin yöllä Porvoosta Helsinkiin motaria pitkin 120 mittarissa, niin autorekka paineli reipasta vauhtia ohi.  :)
Minäkin kiinnitin yks päivä huomiota jonkun uuden Toyotan takavaloihin. En sentään sokaistunut, mutta aika kirkkaana näyttivät loistavan.

Muuten sama, mutta olen kiinnittänyt huomiota että uudet Toyotat tunnistaa liikenteessä nykyään lähinnä pimeästä perästä. Eilen viimeksi vilkuttelin Auris HSD:n takana valoja että laittais takavalot päälle, mutta ei tajunnut.

Eli liikenteessä ottaa hermoon, kun tuommoisia laitteita päästetään (merkistä riippumatta) liikenteeseen, joissa perä on pimeänä ja kuski ei tiedä siitä yhtään mitään.

tet

Minä.

LainaaMinä minä minä minä minä minä minä minä. Minä minä minä minä minä. Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä. Minä minä minä minä minä minä minä minä.

Yllä ote keskustelusta ketjussa "Kunnioitettavia suorituksia liikenteessä", keskustelun aiheena tällä kertaa ohittaminen.
:-[
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: jallucola - 20.11.13 - klo:20:25
DSG:n kanssa joutuu painamaan jarrua, jos haluaa auton pysyvän paikallaan. Tietysti, jos siirtää valitsimen N tai P asentoon ei tarvii jarrua painaa, mutta sitten menetetään automaatin syvin olemus, eli keppiin ei kosketa!   :P

Tai sitten ruksaa hold assistin ;D S/S:n luulisi myös pitävän auton paikallaan.

Pyöräilijänä sapettaa keskustassa etenkin taksiautoilijoiden täydellinen sokeus sääntöjen mukaan liikkuvia polkupyöräilijöitä kohtaan. Luulisi että sieltä mersustakin pystyisi katsomaan molempiin suuntiin.

Autoilijana laiska vilkun käyttö ja vakkariteemana rampilta pääväylälle liittyminen. Liikennesääntöjen tuntemus tuntuu monella olevan hiukan hakusessa tai sitten ei vain välitetä. Kehällä bussikaistojen yms ramppien kautta jonoissa etuilu (onneksi hyvin harvoin tarvii ajaa ruuhka-aikaan kehillä).
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

re2

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.11.13 - klo:22:04

Niinkuin jo mainittiin, niin meidän automaageilla ajelevien perisyntihän tuo on. Itsellänikin löytyy tuo Hold Assistant, mutta eipä sitä oikein ole oppinut käyttämään. Lisäksi oletin, että senkin käyttö saa jarruvalot palamaan. Eipä ole kyllä tullut tarkistettua.

Itse koen noita kirkkaita jarruvalojakin ärsyttävämpänä kirkkaat LED-takavilkut, joita joskus saa melko pitkänkin tovin ruuhkaisissa valoristeyksissä tuijottaa. Liekö koskaan vielä saaneet laukaistuksi epileptisiä kohtauksia perässä odottelevilla?

Itse pyrin käyttämään vilkkua ainoastaan kääntymisen ja kaistan vaihdon aikana sekä ennakoimaan tulevaa kääntymistä tai kaistan vaihtoa liikkeellä oltaessa tai liityttäessä. Unohtamatta tietenkään kiertoliittymistä poistumista. Paikallaan jonossa seisottaessa sen käyttö on turhaa takanaolijan kiusaamista, vaikka omani eivät ole edes niin kirkkaat.

re2

^ Näin siis ainakin nyt pimeimpään aikaan vuodesta. Kirkkaassa päivänvalossahan tuota ongelmaa ei pääse edes syntymään.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Rooivalk - 20.11.13 - klo:21:17
Muuten sama, mutta olen kiinnittänyt huomiota että uudet Toyotat tunnistaa liikenteessä nykyään lähinnä pimeästä perästä. Eilen viimeksi vilkuttelin Auris HSD:n takana valoja että laittais takavalot päälle, mutta ei tajunnut.

Eli liikenteessä ottaa hermoon, kun tuommoisia laitteita päästetään (merkistä riippumatta) liikenteeseen, joissa perä on pimeänä ja kuski ei tiedä siitä yhtään mitään.
Tämähän on juuri sen EU:n direktiivin tms. määräys että takavalot eivät saa palaa yhtä aikaa päiväajovalojen kanssa. Suomessa mahdollisuus koodauttaa ne palamaan mutta läheskään kaikki ostajat/myyjäliikkeet eivät sitä halua/muista tehdä. Tehtaalta ne kaikki tulevat "pimeänä".

teve

Minulla nuo (taka)valojen kirkkaudet ovat jossain sijalla 27 liikenteessä ärsyttävistä asioista. Itseäni ärsyttävät seuraavat, harmittavan usein havaitut tapaukset liikenteessä:

- Itsekkäät mulkvistit, sisältäen mm.:

• Jonoissa kiilaamiset (oma kiire > muiden kiire)
  • Vain omia oikeuksiaan tuijottavat (minulla on oikeus ajaa tätä nopeutta, olla antamatta tietä ruuhkassa sivutieltä tuleville jne.)
- Maantien "vapaapoliisit" (vrt. VPK), jotka kokevat asiakseen määritellä muiden nopeuksia ja jakavat rangaistuksia liikenteessä mm. kiihdyttämällä ohitettavina osapuolina (etenkin ohituskaistateillä) tai ajamalla maantiellä mahdollisimman lähellä keskiviivaa ja vaikeuttaen ohittamista.
- Perässä roikkujat (x2 jos valot vilkkuu ja torvi soi)
- Vaihtelevalla nopeudella sahaavat (100 alue, nopeus vaihtelee 70-110)
- Maanteiden teuvot eli kamikaze ohittelijat, etenkin liikenteen ollessa vilkasta (tunti raivokasta ohittelua ja ovat päässeet etenemään 300 metriä jonossa)
- Tuskaisen hitaasti ohittavat, etenkin maantiellä, missä ohituspaikat kortilla (tästä onkin jo ollut täällä juttua...)
- Vilkun käyttämättömyys
- Hyvissä olosuhteissa selkeästi alinopeudella ajavat
- Suojateitä kunniottamattomat

Tässä nyt aluksi....
Oma autoevoluutio:
Carina -77 > Visa Gti -88 > Corolla FX -87 > Carina farkku -91 > Xantia farkku -98 > 405 farkku -99 > C5 farkku (uusi) -04 > C5 farkku hdi136 -09 > A4 1,8 sedan -11 (uusi) + 320xi farkku (uusi) -13

jallucola

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 21.11.13 - klo:11:13
Tai sitten ruksaa hold assistin ;D S/S:n luulisi myös pitävän auton paikallaan.

Kehällä bussikaistojen yms ramppien kautta jonoissa etuilu (onneksi hyvin harvoin tarvii ajaa ruuhka-aikaan kehillä).

Hold Assist ei mahtunut enää hintarajan sisään, kun nykyistä kulkinetta olin liisaamassa - nytkin meni 4â,¬ yli, mutta sain sen puhuttua.  :D

S/S ei pidä autoa paikallaan itsestään, vaan jarrua pitää painaa, niin silloin sammuu ja kun jalan nostaa jarrulta, niin käynnistyy taas, näin siis DSG:n kanssa - manuaaleista ei ole kokemusta.  :-\

UusVAGinisti

Lainaus käyttäjältä: jallucola - 21.11.13 - klo:17:38
Hold Assist ei mahtunut enää hintarajan sisään, kun nykyistä kulkinetta olin liisaamassa - nytkin meni 4â,¬ yli, mutta sain sen puhuttua.  :D

S/S ei pidä autoa paikallaan itsestään, vaan jarrua pitää painaa, niin silloin sammuu ja kun jalan nostaa jarrulta, niin käynnistyy taas, näin siis DSG:n kanssa - manuaaleista ei ole kokemusta.  :-\

Manuaalissani SS  toimii kytkinpoljinta nostaessa/painaessa.
(Täytyypä seurata, pitääkö jarrupoljintakin painaa koko ajan.  ::) )

Jarrupolkimen vapautuksen jälkeen on (ainakin rinteessä) muutaman sekunnin viive ennenkuin alkaa valua johonkin suuntaan.
Täytyypä tämäkin testata tasamaalla. (tai lukea ohjekirjaa  ::) )

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy