Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

V-O

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 20.09.13 - klo:21:16
Komppi tähän, en ymmärrä kuinka ihmeessä noille hökötyksille on annettu pystytyslupa :o
Täältä kolmas komppaus mokomille hökötyksille.

JWM

Lainaus käyttäjältä: V-O - 28.10.13 - klo:21:50
Täältä kolmas komppaus mokomille hökötyksille.
Oulussa Raksilassa on ainoa joka ei lävähdä miljardin ledin voimalla naamalle, vaan se on yölläkin sopivan himmeä. Kaikkien pitäisi himmentyä pimeää vasten, ovat kirkkaina tosi v-mäisiä.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: JWM - 28.10.13 - klo:23:37
Oulussa Raksilassa on ainoa joka ei lävähdä miljardin ledin voimalla naamalle, vaan se on yölläkin sopivan himmeä. Kaikkien pitäisi himmentyä pimeää vasten, ovat kirkkaina tosi v-mäisiä.

Täällä Joensuussakin on noita leditauluja ja ne on säädetty himmentymään ilta-aikaan. Sammuvat kokonaan yön aikana. Aluksi tietysti loistivat mutta kansalaiset "hellästi" kehotti valojen himmentämistä ja niin tapahtuikin.  :)

Mikko

Kun ei käytetä vilkkua, kun ei välitetä nopeusrajoituksista, kun ei kiihdytetä rampilla moottoritielle mennessä, kun ei yhtään katsota ympärille, kun ei pysytä omalla kaistalla, kun ei yhtään jousteta, ei pysähdytä punaisiin eikä muutenkaan noudateta liikennesääntöjä... Yleinen välinpitämättömyys ja itsekkyys, valitettavan yleistä. Näkee ihan koko ajan kaikkialla. :-\

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 28.10.13 - klo:23:43
Kun ei käytetä vilkkua, kun ei välitetä nopeusrajoituksista, kun ei kiihdytetä rampilla moottoritielle mennessä, kun ei yhtään katsota ympärille, kun ei pysytä omalla kaistalla, kun ei yhtään jousteta, ei pysähdytä punaisiin eikä muutenkaan noudateta liikennesääntöjä... Yleinen välinpitämättömyys ja itsekkyys, valitettavan yleistä. Näkee ihan koko ajan kaikkialla. :-\

OT: tähän Mikon viestiin tiivistyy kaikki tämän topicin 147 sivua.

jlindstrom

Päivän tiiseri..

Se, että koetaan omaksi oikeudeksi ajaa hyvällä autolla ja erinomaosessa kelissä 20km/h alle nopeusrajoitusten.

Se, että Naantalin pikatielle on tyyppillistä että ihmiset ajavat ensin 10km/h ylinopeutta kaupunkialueella JA samat autot menevät 10km/h alinopeutta 80km/h alueella. Puhumattakaan siitä, että edelleen samat autot eivät tingi tuosta 70km/h nopeudestaan vaikka rajoitukset pudottavat matkan varrella nopeuden hetkeksi 60 tai jopa 50km/h tasolle.

Järkyttävää piittaamattomuutta liikenteen sujuvuudesta sekä liikennesäännöistä. Ja toistuu useiden autoilijoiden toimesta ko. tieosuudella säännöllisesti.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Peeveli

-vihreisiin valoihin kaukaa jarruttelijat

-ohituskaistaspedet eli ajetaan jurnaten alinopeutta ennen ohituskaistaa ja sillä kiihdytetään äkisti + 20-30 km/h ylinopeuteen ettei vaan kukaan ehtisi ohi, ja kun kaistaosuus loppuu alennetaan heti nopeus köröksi

-kahden kaistan päällä vaeltelevat ja tooooosi pitkään kaistaa vaihtavat (onko ratissa joku rajoitintappi joka estää hitusen jyrkemmän käännöksen?)

Geoman

#4387
Itseäni on alkanut ärsyttämään Espoossa  (mm. Olarissa)suojateiden kohdalle rakennetut hidasteet. Alitajuntaisesti olen ajaessani keskittynyt havaitsemaan hidastetöyssyt ja ajamaan niin ettei auto heilahda pahasti. Unohdan katsoa onko suojatietä tulossa ylittämään esim. koululaisia.

Ajaessa pitäisi keskittyä seuraamaan liikennettä ja liikennemerkkejä sekä tietysti noudattamaan nopeusrajoituksia ja tillannenopeutta. Espoossa on asennettu tien varsiin betoniporsaita, luonnon kiviä, rakennettu hidastetöyssyjä, tehty aluepysäköintikielloilla (esim Matinkylässä 4-5 aluepysäköintikieltomerkillä kielto koko Matinkylälle) autoilu sellaiseksi, että seuraaminen keskittyy "autoilijan vahingoittamiseen" rakennettuihin esteisiin ja kieltoihin.

Mielestäni suojatiehidasteet pitäisi poistaa ja keskittyä asentamaan näkyvät suojatiemerkit (mielellään valaistut) ja merkkien sijoitus yhtenäiseksi, ettei niitä tarvitse etsiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 29.10.13 - klo:08:16
-kahden kaistan päällä vaeltelevat ja tooooosi pitkään kaistaa vaihtavat (onko ratissa joku rajoitintappi joka estää hitusen jyrkemmän käännöksen?)

Jos kyse on Audikuskeista, niin ne eivät uskalla kääntää enempää ettei "mutteri" muljahda. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Harmittaa usein sadesäällä, kun autiolla moottoritiellä joku ajaa ensin väkisin perään ja toteaa, että ei tässä tappituntumalla voi ajaa. Ilmeisesti on huonot pyyhkijät tai muuten hermostuu takanaoloon.
Ohittaa sitten juuri ja juuri nytkyttämällä ja kurvaa siihen eteen 10 metrin pääähän aiheuttaen saman tilanteen minulle. Jatkaa samaa nopeuttaan edessäni. Eikö sitä voisi ajaa 100 metriä kauemmas ja tulla sitten vasta omalle kaistalleen takaisin.??
Opetin sitten kerran tällaista ohittajaa, kun oli edessä ja takana tyhjä moottoritie. Tiessä oli sopiva vesiura, ohitin ja vedin heti siihen eteen.

No sinne se jäi, ajoi tien sivuun ja hätävilkut heti päälle. Liekö menneet pyyhkijät solmuun. No hätävilkuista arvannette, mistä päin kuski oli.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Rontti

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 29.10.13 - klo:08:20
Itseäni on alkanut ärsyttämään Espoossa  (mm. Olarissa)suojateiden kohdalle rakennetut hidasteet. Alitajuntaisesti olen ajaessani keskittynyt havaitsemaan hidastetöyssyt ja ajamaan niin ettei auto heilahda pahasti. Unohdan katsoa onko suojatietä tulossa ylittämään esim. koululaisia.

Ajaessa pitäisi keskittyä seuraamaan liikennettä ja liikennemerkkejä sekä tietysti noudattamaan nopeusrajoituksia ja tillannenopeutta. Espoossa on asennettu tien varsiin betoniporsaita, luonnon kiviä, rakennettu hidastetöyssyjä, tehty aluepysäköintikielloilla (esim Matinkylässä 4-5 aluepysäköintikieltomerkillä kielto koko Matinkylälle) autoilu sellaiseksi, että seuraaminen keskittyy "autoilijan vahingoittamiseen" rakennettuihin esteisiin ja kieltoihin.

Mielestäni suojatiehidasteet pitäisi poistaa ja keskittyä asentamaan näkyvät suojatiemerkit (mielellään valaistut) ja merkkien sijoitus yhtenäiseksi, ettei niitä tarvitse etsiä.

Asiaan liittyen olen pannut myös merkille, että Suomessa hidastetöyssyt rakennetaan lähes aina kanttikivistä, mikä aiheuttaa todella ikävää ja tarpeetonta ryskytystä ja kolinaa iskareille vaikka hidastetöyssyn yli ajaisi ryömintävauhdilla. Routa ja pakkanen hajottaa hidastetöyssyä entisestään. Ulkomailla hidasteet rakennetaan ikään kuin vain tietä korottamalla, jolloin tie on vain "koholla" hidasteen kohdall - ajavat silti saman asian, sillä ei siitäkään pysty ajamaan ylinopeutta vaikka auto ei samalla tavalla kolisekaan. Jossain vaiheessa yritettiin muistaakseni ajaa hiljaista kansalaisaloitetta sen puolesta, että jokainen autoilija tööttää hidastetöyssyn kohdalla. Saattaisi töyssyt kadota lähiöistä aika äkkiä...  ;D

Ainakin Espoon Kivenlahden omakotialueella on (kokeilumielessä?) tehty hieman mutkittelevalle tielle "shikaaneja", eli tie kavennetaan tietyn matkan välein vain yhdeksi kaistaksi. Näin molemmista suunnista tulevat autot joutuvat olemaan valppaana ja täten pitää ajonopeuden alhaalla. Eikä tarvitse ryskyttää töyssyjen yli tai välttämättä edes jarrutella. Mielestäni todella hyvä ratkaisu hidastetöyssyihin verrattuna!  :)
2005 VW Phaeton 3.0 TDI

Geoman

Itse siirryn ohitettavan eteen kun näen ohitetun auton sisäpeilistä. Teen siirtymisen suhteellisen hitaasti - en terävästi. Moottoriteille on kaikki autot hyvin mahtunut. Hyvät käytöstavat ovat liikenteeseen tervetulleita.

Itselleni riittää hyvin nykyiset nopeuden. Sitten kun pitää päästä otan 1990-luvun BMW:ni ja menen radalle. Volkkarilla ja Mersulla ei ole silloin siellä tilaa.

JarnoF

Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Kehä I länteen tänään aamulla. Tihkusade yllätti autoilijat?

Skula

Olen tässä ajellut "uutta" työmatkaa nyt about puoli vuotta..

Kulttuuri shokki on tapahtunut siirryttäessä itäänpäin..

Ensinnäkin ylinopeutta 60 alueella ajetaan 99% varmuudella. Yleensä mittari letkassa näyttää 80-90.. En tykkää.. Ja siksi olen aika usein jarruna, ja se on uutta minulle...

STOP merkista piittaamattomuus on ylittänyt ihmetykseni kynnyksen..

Aika usein tuossa yhdessä risteyksessä on aamuisin 6-10 auton letka risteykseen jossa on STOP merkki. Voin sanoa että kymmenestä seitsemän katsoo että kun se edellä oleva, tai sitä edellinen, tai vielä sitäkin edellinen, on pysähtynyt siihen viivalle, niin se riittää, itse ei tarvitse enää viivan kohdalle pysähtyä vaan voi vauhdilla jatkaa letkan mukana yli tuon viivakkeen..

Pelkään että joku päivä joku töräyttää minun perseeseen kun stoppaan tuohon viivan kohdalle, kun taakse sattuu joku joku kuvittelee etten pysähdy, kun ei edellisetkään pysähtyneet.. Ja tuossahan, niin kuin aina näissä, mennään ihan tappituntumalla..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

clima

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 29.10.13 - klo:07:16
Se, että Naantalin pikatielle on tyyppillistä että ihmiset ajavat ensin 10km/h ylinopeutta kaupunkialueella JA samat autot menevät 10km/h alinopeutta 80km/h alueella. Puhumattakaan siitä, että edelleen samat autot eivät tingi tuosta 70km/h nopeudestaan vaikka rajoitukset pudottavat matkan varrella nopeuden hetkeksi 60 tai jopa 50km/h tasolle.

Järkyttävää piittaamattomuutta liikenteen sujuvuudesta sekä liikennesäännöistä. Ja toistuu useiden autoilijoiden toimesta ko. tieosuudella säännöllisesti.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Samoja huomioita.
Tuo Naantalin "pikatie" on tosiaan aivan oma lukunsa, en ymmärrä miten siinä ajaminen (edes lähellä oikeaa nopeutta) on niin vaikeaa. Muutama vuosi tuli tuota päivittäin tahkottua, onneksi ei enää tarvitse kuin satunnaisesti tuonne poiketa.

Repost

en ymmärrä tarpeetonta maanteiden suolausta.
Tässä on nyt parina aamuna noin  klo 04:30 tullut suola-auto vastaan lahden moottoritiellä.
Toisena aamuna oli 7 astetta lämmintä ja satoi vettä, silti piti suolata.
Toisena aamuna mittari näytti +6 ja taas suolaa mätettiin urakalla tielle.
Onko joku päättänyt että marraskuusta lähtien tiet suolataan kelistä riippumatta ?

b1mpo

Niin ja liukastetaan tietä samalla kun kuivalle laitetaan. Valotkaan ei näy kostealla tiellä. Turvallisuus ennen kaikkea. Niinpä niin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikko

Näköjään oli täälläkin suolattu tiet. >:( Sai nimittäin tuulilasin pestä kymmenen kertaa 15 km työmatkalla ja silti siinä liikkui vaan harmaa kalvo edestakaisin. Mittauspisteen mukaan lämpötila käynyt hetkellisesti yhdessä asteessa, mutta auton mittari näytti alimmillaan neljää.

Kennedy

Duunikaveri sano, että kehä2 rampissa tuli tänää ennen kuutta suola-auto vastaan. +2 oli ja kokoajan lämpeni. Yöllä ollut edes pakkasta.
300ZX
Passat Variant 2013

Pertsa

Oli kyllä Espoossa jossain kohtaa ainakin pakkastakin yöllä. Ainakin itsellä oli auto umpijäässä aamulla ja piti lämppäri käydä laittamassa aamulla päälle.

Mutta tinen juttu. Ei tämä suoranaisesti ärsytä, mutta ihmetyttää kylläkin.
Viime sunnuntaina illalla ajelin Hämeenlinnasta motaria PK-seudulle. Vakkari laitettiin asentoon 117km/h (joo joo on jo talvinopeusrajoitukset). Ohitin jossain vaiheessa yhden Volvo V70:n. Eipä mennyt kauaa kun ko. Volvo veti vasenta kaistaa ohi kovaa vauhtia ja jäi noin vajaan sadan metrin päässä olevan jonon jatkoksi, jarrutti jopa siinä kohtaa.
No eipä taas mennyt aikaakaan kun sain jonon pään kiinni ja vasemmalle kaistalle ja Volvo ja jono jäi taakse. Jonkin ajan kuluttua sama toistui. Tämä toistui 5 kertaa tuolla motarin pätkällä välillä Hämeenlinna-Kehä III ja joka kerta Volvo veti kovaa vauhtia ohi, mulla siis koko ajan vakkari päällä. Viimeisimmän ohituksen kun Volvo teki, ei se poikkeuksellisesti jäänytkään edellä häämöttävän jonon jatkoksi vaan ohitti siinä vielä ainakin yhden auton, ajatttelin että jospa se nyt menee tuosta. No niinpä kuitenkin taas vähän ennen kehäkolmosta sen viimeisimmän kerran ohitin.
Tuli itselle vähän hölmö oli aina ohittaessa, että tuolla Volvossa varmasti ajatellaan että taas se Audikuski vetää ohi, minkä helvetin takia sen pitää kiihdytellä koko ajan :)

Geoman

Pertsa, Volvo kuskia ärsytti se, että ajoit ylinopeutta - te molemmat olitte ärsyttäviä?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 06.11.13 - klo:09:28
Pertsa, Volvo kuskia ärsytti se, että ajoit ylinopeutta - te molemmat olitte ärsyttäviä?
Ehkä sitä volvokuskia se minun ylinopeus ärsytti, en tosin tiedä miksi. Minua ei ärsyttänyt niinkuin tuossa jo mainitsinkin, vaan lähinnä ihmetytti.

kt

Noista suolaushommista "väärään " ajankohtaan kannattaisi varmaan ilmoitella paikallisiin TE-keskuksiin suoraan. Siellä saattaisi joku niistä kiinnostuakin.
Lieneekö heillä tietoa jäisistä paikoista, vain meneekö se ihan laskutusperiaatteella.?

Volvon ohittelu varmaan johtu siitä, että Volvokaveri tosiaan tykkäsi katsoa, että vieläkö se Audi ohittaa, kun tämänkin kerran vedän ohi. Audilla oli siinä "jonossa" jotenkin epäsuosion asema? Pääasiahan on kuitenkin sitten moottoritien lopussa olevissa liikennevaloissa seisoa miehekkäästi rintarinnan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

miisalo

Ennenkuin alatte valittamaan suolauksista, niin kannatta muistaa, että asiasta on tehty paljon tutkimuksia ja esim. Suomessa todettu pahimmillaan tienpinnan jäätyvän +6 asteessa, mikäli tienpinta kostea, tuulista ja olosuhteet haihtumiselle hyvät. Samasta ilmiön syytähän sekin on, että välillä tuulilasi on autossa jäässä vaikka yöllä olisi ollut +3 astetta. Täällä vantaalla oli ainakin aamusta tiet aivan mustalla jäällä. Vaimo ja poika meinasivat vetää pari kertaa lipat kävellessä kouluun.

En väitä, etteikö turhaankin suolattaisiin, mutta haihtumisesta johtuva jäätyminen ja se, että ilmojen äkillisesti kylmetessä suolaus on tehokkainta etukäteen tehtäessä, aiheuttaa kyllä vähän saman ilmiön kuin se, että levyseppähitsari ypäjältä tietään valtion budjetin tasapainoon laittamisesta enemmän sitä kymmeniä vuosia tehneet politikot ja virkamiehet. Ts. moni asia, mikä maallikosta tuntuu järjettömältä tai kummalliselta, voi olla hyvinkin perusteltavissa.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

b1mpo

#4404
Sitomattomat kuormat. Eilen ajo lakalaivan kohdalla touran kärry perässä ja siinä styroksipaaleja. Arvatenkin tuuli heitti kyydistä
Koitetaan olla ärsyyntymättä/provoilematta tuolla liikenteessä. Ne monesti johtaa vaaratilanteisiin. Lähdetään vähän aikaisemmin niin ei myöhästytä vaikka joku hidastelee. Ennakoidaan ja näytetään merkkiä ajoissa, ei tartte kenenkään lukea ajatuksia. Opettelu itselläkin kesken.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miisalo

#4405
Tällä tavalla rampeista liikenteen sekaan tuuppaajat. Oli muuten nuorella naisella känny korvalla, jos oikein havannoin. Vasemmasta alareunasta näkee nopeuden.

Ramppi

E: Lisätään vielä, että kysymyksessä siis moottoritien ramppi ja tuo oli muutama viikko sitten.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: kt - 06.11.13 - klo:10:00
Noista suolaushommista "väärään " ajankohtaan kannattaisi varmaan ilmoitella paikallisiin TE-keskuksiin suoraan. Siellä saattaisi joku niistä kiinnostuakin.
Lieneekö heillä tietoa jäisistä paikoista, vain meneekö se ihan laskutusperiaatteella.?
Ã,,lkää nyt ainakaan TE-keskuksiin noista soitelko! TE =  Työ- ja Elinkeinokeskus, siellä tuskin paljon noiden päälle ymmärtävät! Paikallinen ELY-keskus on (Elinkeino- Liikenne- ja Ympäristökeskus) oikea paikka.  :D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Kukke

Itsellä ärsyttää eniten sellaiset kuskit, jotka Kittilässä kylän jälkeen 80 rajotuksen alkaessa ajavat 90 ja vetäsevät ohi. Sitten kun lentokentän jälkeen kesäisin alkaa 100 rajoitus, nämä neropatit jatkavat 90 jurnuuttamista. Eikä tätä esiinny ainoastaan Kittilä-Levi -välillä, vaan muuallakin. Hohhoijjaa.

Toisaalta täysin piittaamatonta ylinopeutta ajavat ottavat myös aivoon. Kesällä tässä kylällä vaikutta muuan uudehko (iskän) hopeinen Corolla, joka ajeli lapsiperheiden asuttaman alueen läpi vievällä tiellä parhaimmillaan 120, rajoiutuksen ollessa 60. Auto ilmestyi perään noin metrin päähän, päätin kotia kääntyessä lyödä jarrua vähän tiukemmin. Corollassa nousi käsiä pystyyn.

No, parin kuukauden päästä oli Corolla halannut puhelinpylvästä.

Renault Clio 1.2 -98

Patomursu

Sumuvalojen käyttö pimeällä esim. Ne on aivan turhat ja häikäsee vastaantulevia etenkin kostealla asfaltilla. yöllä laitankin alapitkät päälle näiden sankareiden tullessa vastaan  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

OCEANBOY

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.11.13 - klo:11:28
Sumuvalojen käyttö pimeällä esim. Ne on aivan turhat ja häikäsee vastaantulevia etenkin kostealla asfaltilla. yöllä laitankin alapitkät päälle näiden sankareiden tullessa vastaan  ;)
NIIN SAMAA MIELTÃ,, !!!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy