Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Guest-229214

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 30.04.12 - klo:10:59
mää ajaisin oman niin lähelle tuota naapurin autoa että pääsisin Itse paremmin pois. Siinähän alkais miettimään miten se pitää auto ajaa. Toki ei auta mitään jos naapurin auto liikkuu pari kertaa vuodessa.
Nyt kun autolla kävimme kaupassa ja ajoin sen "ihan iholle", jotta saan oman kuskinoveni auki ensimmäiseen "stoppariin" mikä ovessa on. Eli just mahtuu tällainen perus Suomijässikkä ulos ovesta. Ollappa ylipainoa tai kankeampi ruoto niin ei puhettakaan.

Noh... pitää kytätä koska naapuri tulee töistä kotia fillarillansa josko sattuisi ulos vaihtamaan pari sanaa.

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 30.04.12 - klo:11:56
Mikä kamera sulla on?

HD Hero 2

Kävin läpi kolme sekundakameraa ja sitten luovutin rahani tiskille ja nyt oon ollut tyytyväinen. Tarrakiinnike on yllättävän tukeva ja kun kameran poistaa kiinnikkeestä,niin se ei hirveesti törötä näkökentässä.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Newman

Miten vain, polttoaine on yhä aivan liian halpaa.

Ensin itketään pumpulla kohtuuttoman kovaa verotusta, sitten kuitenkin painellaan menemään moottoritien ohituskaistalla 130-140 kilometrin tuntinopeudella. Pieni ristiriita. Ihan pikkuriikkinen vain.

Quality

Lainaus käyttäjältä: Newman - 02.05.12 - klo:17:25
Miten vain, polttoaine on yhä aivan liian halpaa.

Ensin itketään pumpulla kohtuuttoman kovaa verotusta, sitten kuitenkin painellaan menemään moottoritien ohituskaistalla 130-140 kilometrin tuntinopeudella. Pieni ristiriita. Ihan pikkuriikkinen vain.
Missä bongasit mut? ::)
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Quality - 02.05.12 - klo:17:28
Missä bongasit mut? ::)
Heh. Ehkä kaikkein huvittavimpia tapauksia ovat ne tolkuttoman lujaa ajavat ohittelijat, joiden takapaksissa on kaiken maailman eco dynamics / DRIVe / bluemotion -merkintöjä. Sitten ihmetellään kun soppaa menee vaikka on "ekoauto" alla.

Tuli taas huomattua asia tänään, kun ajelin tuttua 110 km/h mittarinopeutta motarilla. Kun erehtyi lähtemään rekasta rauhallisesti ohi, heti oli takana tunkua ihan jonoksi asti. Näin siitäkin huolimatta, että olin liikkeellä ruuhkahuippujen ulkopuolella. Koska olen kuitenkin paatunut elämäntapamulkku, ajan hamaan tappiin asti sitä samaa 110 km/h nopeutta.

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: Newman - 02.05.12 - klo:17:32

Tuli taas huomattua asia tänään, kun ajelin tuttua 110 km/h mittarinopeutta motarilla. Kun erehtyi lähtemään rekasta rauhallisesti ohi, heti oli takana tunkua ihan jonoksi asti. Näin siitäkin huolimatta, että olin liikkeellä ruuhkahuippujen ulkopuolella. Koska olen kuitenkin paatunut elämäntapamulkku, ajan hamaan tappiin asti sitä samaa 110 km/h nopeutta.

Olet aika itsekäs ja epäkohtelias kuski.
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

Newman

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 03.05.12 - klo:09:59
Olet aika itsekäs ja epäkohtelias kuski.
Totta. Siinä vaiheessa kun joku roikkuu metrin päässä takapuskuristani, yleensä vielä vähän hiljennän vauhtia niin kohteliaisuuteni vain paranee. Koska minun kiireettömyyteni on tärkeämpää kuin muiden kiire.  ;D

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.05.12 - klo:10:56
Siinä vaiheessa kun joku roikkuu metrin päässä takapuskuristani, yleensä vielä vähän hiljennän vauhtia niin kohteliaisuuteni vain paranee.

Pahimmille peräpuskurissa roikkujille tulee polttava tarve näyttää jarruvaloa .....  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Newman

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 03.05.12 - klo:11:20
Pahimmille peräpuskurissa roikkujille tulee polttava tarve näyttää jarruvaloa .....  :P
Kaikki on niin suhteellista. Ehkä minä olenkin loppujen lopuksi vain se idiootti ja "etupuskurissa roikkuja", joka häiritsee muiden oikeutta ajaa silmitöntä ylinopeutta. Olen kuitenkin valmis elämään tuonkin asian kanssa.

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.05.12 - klo:10:56
Totta. Siinä vaiheessa kun joku roikkuu metrin päässä takapuskuristani, yleensä vielä vähän hiljennän vauhtia niin kohteliaisuuteni vain paranee. Koska minun kiireettömyyteni on tärkeämpää kuin muiden kiire.  ;D

Newman, kertoisitko vähän itsestäsi? (Esim. ikä, koulutus, asuinpaikka, puolue, bruttotulot) Olen nimittäin aina miettynyt mistä näitä sikiää?
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

Newman

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 03.05.12 - klo:11:31
Newman, kertoisitko vähän itsestäsi? (Esim. ikä, koulutus, asuinpaikka, puolue, bruttotulot) Olen nimittäin aina miettynyt mistä näitä sikiää?
Me molemmat sikiämme samoin periaattein. Maailman vanhin juttu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.05.12 - klo:11:25
joka häiritsee muiden oikeutta ajaa silmitöntä ylinopeutta.

Jos sinä ajat vasemmalla kaistalla 110 mittarinopeutta, niin ehkä ne 130 km/h todellista nopeutta ajavat tuntuvat silmitöntä ylinopeutta ajavilta. Oikeassa elämässä 130:n nopeus moottoritiellä ei ole silmitöntä kaahaamista, ei todellakaan.

Ja en minä pahalla niitä katso jotka rekan ohittavat 110 mittarinopeudella 120-rajoituksella. Kunhan palaavat oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Urpoksi muuttuu vasta siinä vaiheessa, kun jää asumaan sinne vasemmalle kaistalle.

EDIT: Pikaisesti kun TM:n testiä katsoin, niin Golf 1.4 TSI:ssä 205/55 R16 rengastuksella mittarivirhettä on reilusti. Mittarin näyttäessä 120 on todellista vain 112.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 03.05.12 - klo:11:35
Ja en minä pahalla niitä katso jotka rekan ohittavat 110 mittarinopeudella 120-rajoituksella. Kunhan palaavat oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Urpoksi muuttuu vasta siinä vaiheessa, kun jää asumaan sinne vasemmalle kaistalle.
Totta kai palaan oikealle kaistalle heti ohituksen jälkeen. Mutta vasta silloin, kun en tule ohitettavan nokan eteen. Saatan jopa lisätä vauhtia hieman, mutta en todellakaan aja ylinopeutta sen vuoksi, että joku pääsisi minusta nopeammin ohi.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.05.12 - klo:11:36
Totta kai palaan oikealle kaistalle heti ohituksen jälkeen. Mutta vasta silloin, kun en tule ohitettavan nokan eteen. Saatan jopa lisätä vauhtia hieman, mutta en todellakaan aja ylinopeutta sen vuoksi, että joku pääsisi minusta nopeammin ohi.

Tämä ei taida liittyä abc:llä tankaamiseen mitenkään, mutta..

^Itseäni ärsyttää kuskit, jotka lähtevät viimetingassa ohittamaan ja jäävät eteen kökkimään, vailla käsitystä missä kaasuppoljin sijaitsee ja täten eivät pääse ohitse alle 1 tai 2km matkalla. Lopuksi näille sankareille maailma aukenee(eli heräävät tai jotain)
ja palaavat reippaalla kaasutuksella omalle kaistalle, eivätkä osaa päättää, millä nopeudella jatkaisi menoa.  >:(
Eos miten em. sankareita on opetettu ajamaan, mutta epäilys on, ettei autokoulussa kuitenkaan.  ???
Pysyköön "pumppaaja kuskit" muiden perässä tai ajaelkoon pikkuteitä.

Scirocco & VI Golf Variant

Newman

^ Nopeuttaan vaihtelevien kuskien aivotuksista ei voi tietää mitään varmasti. Mutta usein syyksi paljastuu puhelimen käyttö ja/tai takapenkin paimentaminen. Kaikki syyllistyvät tähän, ainakin silloin tällöin. Valtaosa ei kuitenkaan tiedosta asiaa, koska ihmismielen rajallinen suhteellisuudentaju joko puuttuu kokonaan tai on vastaavasti pahasti vääristynyt.

Nähdessämme liikenteessä erilaisia tapahtumia, pikkuruiset aivomme eivät usein kykene käsittämään sitä, että liikkeellä on solkenaan sellaisia, jotka juuri tuona hetkenä sattuivat näppäilemään onnetonta kosketusnäyttöpuhelintaan tai juuri tuolloin sattuivat tuskastelemaan auton äänentoistojärjestelmän kanssa.

Sitten nuo samat äärettömän regression piinavat aivot vetelevät ihan omia pikku johtopäätöksiä, jotka vahvistavat aiempien "havaintojen" perusteella luotuja asenteita. Toivottavasti evoluutio jatkaisi toimiaan vielä muutamia satojatuhansia vuosia. Sarkaa nimittäin riittäisi kynnettäväksi.

Lopuksi vielä vähän aiheeseen liittyvää asiaa: SOK aloitti muuten yli 700 työntekijää koskevat yt-neuvottelut.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 03.05.12 - klo:11:35
EDIT: Pikaisesti kun TM:n testiä katsoin, niin Golf 1.4 TSI:ssä 205/55 R16 rengastuksella mittarivirhettä on reilusti. Mittarin näyttäessä 120 on todellista vain 112.

Kutoskoppaisen omistajana voin vahvistaa, tuo Newmanin 110 km/h mittarinopeutta on noin 102 km/h todellista.

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.05.12 - klo:11:36

Ks. edellä, ei siinä ylinopeuden vaaraa ole vaikka vähän kaasua tuossa kohtaa painaisit. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Newman

Ã,,lkää nyt ottako näitä niin vakavasti. Ainoastaan Quality ymmärsi, että mukana on myös huumoria. Mutta joo: kyllä sitä tulee mentyä mittarinkin mukaan ihan 120 tuntumassa kun oikein hurjalle päälle satun...  :D Tai mistäs te sen tiedätte? Ties vaikka ajelisin lujempaakin.

Raid

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.05.12 - klo:15:36
Kutoskoppaisen omistajana voin vahvistaa, tuo Newmanin 110 km/h mittarinopeutta on noin 102 km/h todellista.

Ks. edellä, ei siinä ylinopeuden vaaraa ole vaikka vähän kaasua tuossa kohtaa painaisit. ;)
OT: Niin ja voin vahvistaa että talvikumeilla oli heitto 7km ja uusilla kesäkumeilla VAIN n 5km.. PeRKKELE.  Satoja kertoja vollella ajaneena(ed. autoni) menin eka kertaa Kolopallolla kesäkumeilla  mittarissa 92.. eli tod nopeus PITI olla 85km/h niin RÃ,,PS  smile youre speedlimit camera... PERKKEELE!!..
2 vkoa ja posti tuo laput "Olet maailaman suurin rikollinen kun olet ajanut 87km/h nopeudella 80 auleella!". ::) ::)

Lanttu42

Anteeksi, että puutun teidän asialliseen keskusteluun... mutta on mun nyt ihan oikeasti pakko ihmetellä, kun täällä melkein nimitellään ihmisiä siitä, että he ajavat liikennesääntöjen mukaan. Kyllä. Olen itse myös niitä mulkkuja, jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan. Jos vastaani tulee rajottimet paukkuen eteenpäin puskeva rekka tai muu hidas ajoneuvo, niin saatan sen ohittaakkin. En mene kenenkään eteen tarkoituksella, mutta en myöskään voi sille mitään jos joku tulee sieltä "mittaripoikkeamalla" kärpäseksi takalasiin. 130km/h 100:sen alueella on jo aika paljon lisää.

Täällä joskus joku sanoi hyvin tästä viestiketjun aiheesta ja kommentoi sitä, että olemme itse niitä joiden pitäisi jäädä kotiin, jos joku ottaa siellä liikenteessä pahasti pattiin. Yhdyn siihen. Se pisti miettimään, vaikka se onkin täysin tosiasia. Jos te ajatte vasemmalla kaistalla 130 km/h tietoista ylinopeutta ja joku toinen haluaa nyt siinä sitten ohittaa jonkun rekan niin mitä ihmettä te menetätte siinä, että annatte sen ohittaa rauhassa? Te itse aiheutatte vain omaa stressiänne ja tälle ohittajalle v-käyrää, kun meette siihen puolen metrin päähän. Odottakaa hetki. Hän menee pois. Jos ei mene, niin käykää seuraavalla huoltamolla kahvilla ja teidän ei tarvitse hetkeen enää ajatella asiaa.

Antakaa siis muillekkin tilaa siellä liikenteessä.

Yhden ainoan kerran olen tietoisesti painanut kaasua ja antanut tietä. Se tapahtui vuosi sitten lahdentiellä, kun ohitin useampaa linja-autoa. Taakse ilmestyi sporttinen mersu ja vilkutti valoja pari kertaa. Painoin kaasua reippaasti ja otin seuraavan välin hetkeksi, jotta mese pääsi ohi. Tässä oli yksi hieno yksityiskohta. Kumpikaan ei ole itsekäs eikä epäasiallinen. Mä ajoin ~110 ja hissuttelin letkan ohi ja tämä mersu varmaan sitten sitä mittaripoikkeamaa 130km/h (anteeksi sarkasmini). Hän kuitenkin jäi sinne ~150 metrin päähän turvallisesti, pyysi sieltä kohteliaasti räpsäyttämällä, että antaisin tietä ja näin tein.

Kokeilkaahan ens kerralla kun menette mökille tms. Antakaa tilaa ja olkaa asiallisempia. Ã,,lkää sulkeko kaistalle pyrkivien paikkaa, pitäkää se turvaväli ja menkää kahville, jos alkaa ahdistaa liikaa.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Quality

Kyllähän joustava ja sujuva liikenne edellyttää, että jokainen katsoo, ei ainoastaan omaa napaansa, vaan hiukan myös niiden toisten tiellä liikkuvien intressejä ja varsinkin turvallisuutta. Jos huomaan jonkun provosoivan tai provosoituvan, katson viisaimmaksi antaa hänen mennä menojaan kuin käydä tulppaamaan tai ahdistelemaan. Toki myönnän, että joskus olen itsekin sortunut noissa tilanteissa menemällä mukaan, mutta pääsääntö menee noin.

E: Korjasin pari k-vihrettä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

jaberg78

En edelleenkään tajua miksi motarin ohituskaistalle pitäisi pyrkiä 110km mittarinopeudella vaikka takaa tulee 120 todellista nopeutta ajavia. Tämä on mielestäni epäkohteliasta, mutta, aaah, niin suomalaista.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 04.05.12 - klo:06:39
130km/h 100:sen alueella on jo aika paljon lisää.

Jos tällä viitattiin minun kommenttiini, niin minä puhuin moottoritiestä ja 120-rajoituksesta. 130 todellinen nopeus motarin vasemmalla kaistalla ei edelleenkään ole mielestäni päätöntä kaahaamista. Jos joku ajaa oikealla kaistalla 102 km/h todellista, niin hänen silmissä tilanne saattaa näyttää siltä, että ajan reipasta ylinopeutta.

Ja edelleen, rekan ohittaminen 102 lasissa ei ole mielestäni millään muutoa huonoa käytöstä, kunhan palaa oikealle kaistalle ohituksen päätteeksi. Myös siinä tapauksessa, että seuraava rekka on 200 metrin päässä. Bussin ohittaminen 102 lasissa onkin sitten jo aika itsekästä puuhaa, kun siihen menee aikaa varsin paljon. Toki se on laillista, mutta itsekästä.

Taskukeke

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 04.05.12 - klo:13:12
En edelleenkään tajua miksi motarin ohituskaistalle pitäisi pyrkiä 110km mittarinopeudella vaikka takaa tulee 120 todellista nopeutta ajavia. Tämä on mielestäni epäkohteliasta, mutta, aaah, niin suomalaista.

Olen itse vähän samoilla linjoilla. Mielestäni liikenteen sujuvuuden kannalta ne ohitukset moottoriteillä kannattaisi tehdä sitä suurinta sallittua nopeutta. Ohituksen jälkeen voi sitten hiljentää siihen itselle sopivaan nopeuteen. Muuten vaaratilanteita syntyy jo senkin takia, että nopeuserot kasvavat liiaksi. Sama juttuhan on normaaleilla maanteilläkin ohitettaessa. Turvallisinta on kun sitä kaasua painaa ja sitten taas hiljentää kun ohitus on tehty. Vai onko täällä joku joka myöntää ohittavansa rekan maantiellä 100km/h tasaisella nopeudella?  ::)

Tietenkin jos moottoritiellä on hyvin vähän liikennettä niin silloin sopii ohitella ihan millä nopeudella tahansa, mutta ruuhkaisempina aikoina liikenne sujuu paremmin kun ohitukset ovat ripeitä.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 04.05.12 - klo:13:12

Tämä suomalainen toimintamalli sopisi varmaankin erinomaisesti Saksan Autobahnoille  ;D *not*
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Docw

Kylläpä taas huomaa kuinka hermo kiristyy kun ihmiset ei ymmärrä toisiaan ;D

Jos itse suhailee moottoritietä edestakaisin 120 rajoituksella, niin ymmärrän kyllä että on vaikea sulattaa jonkun toisen kommenttia jossa moottoritiellä ohitellaan 110 mittarinopeutta. Mutta kannattaa muistaa, että esimerkiksi Oulun metropolin "moottoritiellä" on satasen rajoitus ;)

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Docw - 04.05.12 - klo:15:36
Mutta kannattaa muistaa, että esimerkiksi Oulun metropolin "moottoritiellä" on satasen rajoitus ;)

Teoriassa! Käytännössä se on ollut sen avaamisesta lähtien 120 km/h.  ;D 110 km nopeudella siellä jää jalkoihin, ihan niin kuin muillakin moottoriteillä.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

D-hund

Lainaus käyttäjältä: Newman - 02.05.12 - klo:17:32
Heh. Ehkä kaikkein huvittavimpia tapauksia ovat ne tolkuttoman lujaa ajavat ohittelijat, joiden takapaksissa on kaiken maailman eco dynamics / DRIVe / bluemotion -merkintöjä. Sitten ihmetellään kun soppaa menee vaikka on "ekoauto" alla.

Nämä lienevät vapaan autoedun ekoautoilijoita! Polttoaine kuuluu soppariin, mutta auto on pitänyt valita co2-päästörajoin.

Kaikkein älyttömintä on ostaa esim. 30-50kâ,¬ auto ja ajaa sillä kuin sokea mummo sunnuntaina kirkkoon, että "säästää" litran satasella. Siis ihan peräti 1-2 euroa! Sama jengi varmaan ajaa 10km päähän tankkaamaan sentin halvempaa bensaa ja 20km vastakkaiseen suuntaan hakemaan tarjouskahvipaketin.
Golf VI 2.0 TDI DSG Highline | Audi A8 d2 4.2 Lang | BMW 116d

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 04.05.12 - klo:15:24
Tämä suomalainen toimintamalli sopisi varmaankin erinomaisesti Saksan Autobahnoille  ;D *not*

Elokuussa tuota toimintamallia kyllä näkee bahnoilla, kun turistit lähtevät massoina liikkeelle. Siitä vain kattoon asti ladatulla farkulla vasempaan reunaan ilman vilkkua 110 lasissa, kun toinen tulee kahta markkaa takaa. On sitä tullut näiden Suviuunojen takia kerta jos toinenkin kiillotettua jarrulaikkoja ihan tosissaan ;)

Jokker

Lainaus käyttäjältä: Docw - 04.05.12 - klo:15:36
Kylläpä taas huomaa kuinka hermo kiristyy kun ihmiset ei ymmärrä toisiaan ;D

Mukavan lämmin tunnelma. :)

Ite ajan kanssa melko vakaasti siellä mittaripoikkeaman puolella (+5-15 km/h rajoitukseen), mutta en vois olla kyllä enempää samaa mieltä Lanttu42:n kanssa. Turha stressata rauhallisimmista ohittajista ja mennä puskuriin lämmittämään vastustajaa ja itteään. Motarilla on kuitenkin täysi oikeus ajaa 110 km/h siinä vasemmallakin kaistalla, ja mitä siinä sitten menettää jos joutuu 30 s:ksi hidastamaan -20 km/h nopeuttaan? Perillepääsyn estimaatti +10 s?

Varomattomat kaistanvaihdot on tietenkin ihan eri asia, mutta 110 km/h ajavan siirtyminen 120 km/h nopeusrajoituksen kaistalle ei pitäisi järkevässä tilanteessa aiheuttaa mitään vaaratilannetta. Vaaratilanteenhan aiheuttaa se 140-150 km/h ajava autoilija.
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

Pepeto

Nämä 102 - 110 km/h ohituskaistalla köröttelijät ovat kyllä monesti havaintokyvyltään aika heikkoja. Hauska on seurata, kun tuommoinen köröttelijä alkaa saavuttamaan 89 km/h ajavaa rekkaa oikealla kaistalla. Vaikka hidastaisi ohituskaistalla vauhdin sellaiseksi, että tuo köröttelijä pääsisi vaihtamaan kaistaa eteen, ei sitä kuitenkaan tajuta tehdä. Rekan perä lähestyy ja vauhti pysyy siinä 102 km/h. Sitten pikkuisen ennen rekan perää jarruvalot syttyvät ja pää alkaa pyöriä. Kun ohituskaistalla ajava sitten ohittaa rekan perään jumittujan, jumittuja mulkaisee ja vaihtaa kaistaa aivan taakse ja jää hiljalleen keräämään vauhtia 89 km/h -> 102 km/h.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy