Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 19.01.12 - klo:16:15
EN ymmärrä sitä, että ovat peräkkäin ajaneet. Mutta nopeuden ymmärrän. Kalustossa varmaan kulahtaneet kesärattaat. Saattaa kärry tehdä vaikka mitä jännää liukkaalla. Jopa suoralla.

Itse en taas ymmärrä tuota boldattua kohtaa, voisi olla aiheellista siirtyä kelin mukaiseen rengastukseen ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWonderman

Ei ota hermoon, mutta ihmetyttää edelleen. Bussia odotellessa oli hyvä kattella ihmisten autoja ja ajokäyttäytymistä. Lumisateessa ajoi parikin tyyppi päiväajovalot päällä ja persus pimeänä, muutamalla taas auto muistutti enemmän liikkuvaa lumikasaa kuin autoa. Näin esim. oli yksi harmaa Peugeot 407, katolla oli ainakin 20cm lumikerros ja se päällä tykittämään Länsiväylälle. ::)

Toinen on edelleen tuo teiden suolaaminen, aika monelle näytti olevan vaikeuksia saada ajokkiaan liikkeelle tai pysähtymään (liikennevalojen kohdalla oli monta kertaa ainekset peräänajoon), johtuen osittain siitä suola-loska-jää-lumimössöstä. Toinen oli sitten  imo olosuhteisiin nähden älyttömän kova nopeus ja pienet turvavälit, kiva varmaan ajella siinä p*skasateessa pyyhkijät täysillä. :P Aurauskalustoa kyllä meni ohi ristiin ja rastiin ja niistä jokainen kääntyi vuorollaan Nesteen pihaan, aurat ylhäällä tottakai.

Joo, tiedän että raskas kalusto tarvii sitä suolaa ja kaikkia paikkoja ei voi aurata, mutta jos on tiedossa että lunta on tulossa runsaasti niin eikö sitä suolan käyttöä vois harkita (laitettais vaan pahat mäet, risteykset ja bussipysäkit) ja laittaa ukot niitä aura-autoja ajamaan? ???

Ja onko niin kiirus ettei ehdi käyttää minuuttia siihen että putsaa autosta suurimman lumikerroksen pois? Vai onko nää taas niitä maalipinnan naarmuuntumisjuttuja? Minua ei ainakaan ne pikkunaarmut haittaa siinä vaiheessa kun ilman putsaamista saisi tilata aikaa kolarikorjaukseen jonkun ajettua päälle. :P

Niin ja bussini oli vaivaiset 30min myöhässä, ehdin sinä aikana kävellä jo matkan puoleenväliin. :) Että semmosta.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 19.01.12 - klo:16:15
EN ymmärrä sitä, että ovat peräkkäin ajaneet. Mutta nopeuden ymmärrän. Kalustossa varmaan kulahtaneet kesärattaat. Saattaa kärry tehdä vaikka mitä jännää liukkaalla. Jopa suoralla.
Eihän ne peräkkäin ajaneet, ekasta kun pääsi ohi niin hetken aikaa sai rauhallisesti ajella vakkari päällä 85km/h kunnes tuli seuraava perä edellä vastaan jne. Huonot renkaat ei ole mikään tekosyy, tuollaisessa massamöykyssä kun olisi ihan mieltä lämmittävää olla ne kunnon renkaat alla.
Ja pointtihan tässä oli se, että nythän ne rekkakuskit olivat helisemässä kun vielä kuukausi takaperin taisivat uhota pärjäävänsä säässä kuin säässä jos niitä saakelin henkilöautoja ei vain olisi jatkuvasti edellä hidastelemassa...

Ton-1

Tänään ajeltu Säkyläntietä ees taas, aamulla  08.00 - 09.30 tie hieman luminen mutta ihan ajettavassa kunnossa, sitten takaisinpäin tullessa oli keretty kylvemään sitä suolaaaaaaaaa .......... ja tiellä sekä nestettä että floskaa, ja 20 minuutin sisällä tuli 3 tiehöylää vastaan, en kertakaikkiaan ymmärrä tässäkään kohtaa tuota suolan levitystä,sillä keli pysyi kokoajan hieman pakkasen puolella, pelkkä lumenauraus ois riittänyt.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Newman

^ Käsittääkseni suolaamista tehdään vain ja ainoastaan raskaan kaluston toiminnan turvaamiseksi. Mitä siitä jos joku surkea keskiluokkainen liukastelee Oktaavinsa ojaan?

Ton-1

Sitten yksi 'tonttu torvinen' tulee huoltamolta (Turku Vag-miitin ABC:ltä Koulukadulle) kolmikaistaselle tielle, ensimmäinen on vapaa 60 m eteenpäin, kaksi siempää täynnä ja pysähtyneenä, siihen se auto jää vapaalle kaistalle paikalleen vilkku vasemmalle seisovan jonon viereen ja niin saatiin se kolmaskin kaista tukkoon ..... ei helvata ....... olisi voinnut (mun mielestäni) liikkua hiljalleen eteenpäin se vilkku vasemmalle jotta se yksi kaista ois vetänyt.

Mutta voin olla taas yksinäni tämänkin mielipiteeni kanssa.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 19.01.12 - klo:10:55
Mikäs sun kyykytyskeino on? Mulla putoo +11km/h nopeus pil(k/l)un tarkasti sallittuun, jos joku nysvää persuksissa. Nyt on vielä hienot säät sille, että voi "antaa tietä" siirtymällä pois kuivalta ajouralta.

Mistä arvasit että ajoi persuksissa?  ;D
Ajoi tosiaan ja paikka oli todella huono, liukas keli ja Suomen peurarikkain pätkä, minulle liiankin tuttu paikka. Pitkä, suora tie, näkyyyttä riittää ja valoisa kirkas keli.

Odottelin, että menisi ohi mutta ei, vedin itse sitten hieman kaulaa (500 m) ja jäin ajamaan hieman aikaisempaa nopeammin. Kohta oli taas persuksissa eikä mennyt ohi, ei kirveelläkään. Näytin kaistavilkkua oikealle; mene ohi, minä en jaksa nyt kaahata. Ei vaikutusta.

Sitten piru otti vallan kun huomasin että olemme tiellä kaksin, tipautin vakkarin pois ja kun nopeus oli laskenut alle viidenkympin Seatti on edelleen takana  ;D Siitä lähdin nauraen takaisin kahdeksaankymppiin ja jäihän se jo kauemmas.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Juppa

Vähän alkoi ärsyttämään toissapäivänä kun aamutuimaan verhot avasin, ja ensimmäinen huomio oli että risteyksessä suojatien välittömässä läheisyydessä oli ambulanssi ja poliisiauto + joku henkilöauto.
Varmaankin siis joku töytäissyt suojatiellä ollutta, jonkin aikaa se ambulanssi oli paikoillaan ja sitten pillit päällä kohti sairaalaa :-\

RTWteam

Missään ei ketään. Vain minä ja takana tuleva auto. Silti takana oleva auto ajaa aivan takaloosterissa kiinni. Luulisi ollut miellyttävämpää ajaa 100m kauempana tai ajaa ohi. Ugh.

Heke

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 19.01.12 - klo:19:24
Sitten yksi 'tonttu torvinen' tulee huoltamolta (Turku Vag-miitin ABC:ltä Koulukadulle) kolmikaistaselle tielle, ensimmäinen on vapaa 60 m eteenpäin, kaksi siempää täynnä ja pysähtyneenä, siihen se auto jää vapaalle kaistalle paikalleen vilkku vasemmalle seisovan jonon viereen ja niin saatiin se kolmaskin kaista tukkoon ..... ei helvata ....... olisi voinnut (mun mielestäni) liikkua hiljalleen eteenpäin se vilkku vasemmalle jotta se yksi kaista ois vetänyt.

Mutta voin olla taas yksinäni tämänkin mielipiteeni kanssa.
Helsingissä urpot ainakin harrastaa sitä että ku ruuhka aikaan ajetaan kaksikaistaista tietä ja ajaa esim. oikeanpuoleista kaistaa haluaisi vaihtaa vasemmalle kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä vasemmalle ni eivät päästä sinne vaan itsepintasesti työntää keulan eteen että tähän mun eteen et kyllä tule ku oon nanosekunnin myöhemmin kotona

Ykskerta Pasilassa Koskelantietä ajaessani molemmat kaista seiso paikallaan ja laitoin vilkun päälle vaihtaakseni kaistaa kääntyäkseni Tuusulanväylle
Jono lähti liikeelle ja vieressä joku Hondan citymaasturi jonka eteen olin pyrkimässä mutta sehän ei tälle sopinut vaan kuski olis ajanu ovesta sisään jos en olis luovuttanu ja väistäny sitä  
Skoda octavia 1.4 TSI Elegance -11

XUE

auraamattomat tiet!

Siis nyt kun lunta on tullut taas jo se puoli metriä ;D niin ainakin
täällä Helsingissä pikkuteitä ei ole aurattu lainkaan!
Tiet on muuttuneet perunapelloiksi, saa pelätä että matkalle jää
pakoputki tai helmat muovit sun muut!

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: XUE - 21.01.12 - klo:13:03
auraamattomat tiet!

Ja sitten vielä ihmetellään, miksi ihmiset ostaa korotettuja nelivetoja. Voin taata, että tällä diesel-polttoaineen hintakehityksellä aurauskerrat ei ainakaan tule lisääntymään. :)
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Sande

LainaaHelsingissä urpot ainakin harrastaa sitä että ku ruuhka aikaan ajetaan kaksikaistaista tietä ja ajaa esim. oikeanpuoleista kaistaa haluaisi vaihtaa vasemmalle kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä vasemmalle ni eivät päästä sinne vaan itsepintasesti työntää keulan eteen että tähän mun eteen et kyllä tule ku oon nanosekunnin myöhemmin kotona

Ilmeisesti liikennekulttuuri muuttunut sitten Helsingissä, mitä tosin en usko.... Minulla ihan toisenlaisia kokemuksia, kun olen maalaistollona tullut sinne autoilemaan, niin aina kun on vilkun laittanut päälle kaistaa vaihtaakseen on tilaa tullut. Tosin se tila pitää käyttää heti tai muuten sitä ei kohta ole. Eli odottamaan eivät jää, josko se sieltä uskaltaisi tulla...
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Mikko

Kyllä se tuollaista on, tilaa ei anneta.

Pepeto

Ne ihmiset, jotka eivät jaksa tai tajua puhdistaa autoaan riittävästi, kun lähtevät ajamaan. Kilosta lähti eilen illalla kaksi naista autoilemaan. Toisella oli Focuksen keulassa niin paljon lunta, että ajovaloja ei paljon näkynyt paksun lumikerroksen alta ja muutenkin auton ikkunat olivat erittäin huonosti puhdistetut. Ja toinen nainen lähti vanhalla Avensis-farkulla Turunväylää Helsinkiin päin ja katolla oli ainakin 30 cm paksu lumikasa, josta sitten Turunväylälle kiihdytettäessä alkoi pölisemään lunta ja tippumaan isoja lohkareita auton taakse, joita sitten muut saivat väistellä.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Janus

Se ainakin ihmetyttää ja ottaa hermoonkin, kun ihmiset kuvittelevat, että motarilla ajava on jotenkin väistämisvelvollinen verrattuna liittymistä tielle tuleviin. Viimeksi keskiviikkona ajelin Lahden motaria, kun joku oli tulossa liittymästä tielle samalla kohtaa missä itse olin menossa. Alkoi hirvittävä valoshow, kun en väistänyt tätä teiden ritaria ja hän joutui itse sovittamaan nopeutensa liikenteeseen liittymiseen. Oliskohan ollut autokoulun kertaus taas paikallaan...

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 21.01.12 - klo:13:55
Ne ihmiset, jotka eivät jaksa tai tajua puhdistaa autoaan riittävästi, kun lähtevät ajamaan. Kilosta lähti eilen illalla kaksi naista autoilemaan. Toisella oli Focuksen keulassa niin paljon lunta, että ajovaloja ei paljon näkynyt paksun lumikerroksen alta ja muutenkin auton ikkunat olivat erittäin huonosti puhdistetut. Ja toinen nainen lähti vanhalla Avensis-farkulla Turunväylää Helsinkiin päin ja katolla oli ainakin 30 cm paksu lumikasa, josta sitten Turunväylälle kiihdytettäessä alkoi pölisemään lunta ja tippumaan isoja lohkareita auton taakse, joita sitten muut saivat väistellä.

Tämähän on (osan jäsenistäkin)täälläkin tapa, kun siihen omaan peltilehmään ei lumiharjaa uskalleta naarmujen pelossa antaa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: XUE - 21.01.12 - klo:13:03
auraamattomat tiet!

Juuph.. Ensin tuli lunta, sitten liukasta, etenemiskyky hyytyi olemattoman ja naurettavan väliin, sitten tiet meni surkeaan kuntoon, sitten alkoi paikat rämistä, sitten kolista. Tyypilliseen VW tapaan...

Tämän takia marssinkin tuossa männä viikolla autokauppaan, pienen puhelinruljanssin(pitkin suomenmaata tuli soiteltua) jälkeen, tähän asiaan saatiin yksi lääke, joka poistaa ongelmista monta...

Ei se tietysti ole auton vika että se kohtuu halvalla tehdään, ja ne pienet nitinät mä olisin voinu sulattaa, mutta en sitä alustan toimintaa enkä niitä hälyääniä mitä auto pitää epätasaisella pinnalla.. No tänx!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Newman

^ Hyvä että ylipäätään selvisit moisesta koettelemuksesta. Ei tuollaista kenenkään pidä sietää. :P

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Sande - 21.01.12 - klo:13:20
Ilmeisesti liikennekulttuuri muuttunut sitten Helsingissä, mitä tosin en usko.... Minulla ihan toisenlaisia kokemuksia, kun olen maalaistollona tullut sinne autoilemaan, niin aina kun on vilkun laittanut päälle kaistaa vaihtaakseen on tilaa tullut. Tosin se tila pitää käyttää heti tai muuten sitä ei kohta ole. Eli odottamaan eivät jää, josko se sieltä uskaltaisi tulla...
Tuo pitää kyllä paikkansa. Minunkin mielestä juuri Helsingissä saa tilaa, jos siitä vaan vilkulla ilmoittaa ajoissa. Ikävä kyllä muualla Suomessa tuo toimii aikalailla heikosti, jos ollenkaan. Luultavasti ne Hesalaiset on vaan tuossakin asiassa fiksumpia.  ;)

Sande

^ sulla tuli kirjoitusvirhe lauseeseen, joka muutti sen merkityksen ? Olisi pitänyt varmaan mennä, että " Luultavasti ne Hesalaiset on vaan tuossakin asiassa fiksumpia. "  ;D

Oikeesti: ehkä ne kaistaa antamattomat on niitä sinne vasta muuttaneita? Nehän ovat helsinkiläisempiä kuin syntyperäiset helsinkiläiset ja unohtavat murteensakin 2 kk:n siellä oleskelun jälkeen... Mutta ajotyyliään eivät unohda   :(
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

dosetti

Mikä liikenteessä ottaa hermoon? No se liikenne. Onneksi tänä aamuna oli hiljaista töihin ajellessa.

chr

Viime aikoina sivukaduilta eteen kääntyvät. En tiedä johtuuko liukkaudesta vai laiskuudesta, mutta siihen tullaan ja sitten ei päästä eteenpäin niin että joutuu jarruttelemaan, välillä reippaastiin. Jotenkin tuntuu, että tätä on nyt enemmän kuin kesällä?

0251

Lainaus käyttäjältä: chr - 22.01.12 - klo:16:28
Viime aikoina sivukaduilta eteen kääntyvät. En tiedä johtuuko liukkaudesta vai laiskuudesta, mutta siihen tullaan ja sitten ei päästä eteenpäin niin että joutuu jarruttelemaan, välillä reippaastiin. Jotenkin tuntuu, että tätä on nyt enemmän kuin kesällä?
Joo ja ihan valtaväylillä tungetaan surutta eteen, vaikka väliin ei kunnolla mahtuisi edes kesäkelissä. Jo se sitten ottaa pattiin alkaa jarrutella noiden kuspäiden takia

Ton-1

Autoilijoiden välinpitämätön käytös tullessaan suojatien yli risteykseen ...... eli olin tänään ulkoiluttamassa valoisaan aikaan yhtä kuudesta p.pyörästäni  ;D Ei ois riittänyt henki eikä toinenkaan jos olisin ajellut kuin päätön kana ( eli samoin kuin ne risteystä lähestyvät autoilijat), tuntuu siltä että osaa autoilijoista ei ne kevyenväylän mahdolliset kulkijat kiinnossta ei sitten pätkääkään, antavat auton tulla reippaasti suoraan risteykseen täysin riippumatta siitä mikä on vallitseva keli, nyt pariin otteeseen kun osusin näköpiiriin kohtalokkaalla hetkellä lyödään liinat täysin kiinni, meinasipa tulla yksi 'kolmen suora'.

-Matti-

Ihmiset jotka ei seuraa liikennettä ja joilla on liian suuri tilanne nopeus..
Oma auto menossa toistamiseen reilun vuoden aikana takapuskurin korjaukseen/maalaukseen..
Oem+

akpak

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.01.12 - klo:18:38
Autoilijoiden välinpitämätön käytös tullessaan suojatien yli risteykseen ...... eli olin tänään ulkoiluttamassa valoisaan aikaan yhtä kuudesta p.pyörästäni  ;D Ei ois riittänyt henki eikä toinenkaan jos olisin ajellut kuin päätön kana ( eli samoin kuin ne risteystä lähestyvät autoilijat), tuntuu siltä että osaa autoilijoista ei ne kevyenväylän mahdolliset kulkijat kiinnossta ei sitten pätkääkään, antavat auton tulla reippaasti suoraan risteykseen täysin riippumatta siitä mikä on vallitseva keli, nyt pariin otteeseen kun osusin näköpiiriin kohtalokkaalla hetkellä lyödään liinat täysin kiinni, meinasipa tulla yksi 'kolmen suora'.
Olitko siis ajamassa pyörällä suojatien ylitse? vai autotiellä ja auto tuli suojatien yli risteykseen? Pyörällä kun ajaa suojatiellä niin pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tämä unohtuu monelta pyöräilijältä...

chr

Lainaus käyttäjältä: akpak - 22.01.12 - klo:19:52
Pyörällä kun ajaa suojatiellä niin pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tämä unohtuu monelta pyöräilijältä...

Kyllä, jos siinä on yksistään vain suojatie joka ylittää ajoradan. Suurin osa risteyksistä on kuitenkin sellaisia, että suojatie on pyörätien jatke ajoradan sivussa ja risteäviltä teiltä on kolmio. Näissä juuri on sitä ongelmaa, että oikealle kääntyvä tulee kolmion takaa, katsoo VAIN vasemmalle ja ajaa suojatielle tulevan pyöräilijän päälle. Kokonaan oma lukunsa ovat kääntyvät autot...

Veikkaisin, että myös Tonilla on homma hallussa tältä osin.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Heke - 21.01.12 - klo:12:39
Helsingissä urpot ainakin harrastaa sitä että ku ruuhka aikaan ajetaan kaksikaistaista tietä ja ajaa esim. oikeanpuoleista kaistaa haluaisi vaihtaa vasemmalle kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä vasemmalle ni eivät päästä sinne vaan itsepintasesti työntää keulan eteen että tähän mun eteen et kyllä tule ku oon nanosekunnin myöhemmin kotona

Kandee valkata se oikea kaista mahdollisimman aikaisin, niin vähemmän vituttaa niitä muita pidempään jonottaneita ja saat helpommin tilaa. Sinne jonon perälle vaan aina kun se on mahdollista.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: chr - 22.01.12 - klo:20:27
Suurin osa risteyksistä on kuitenkin sellaisia, että suojatie on pyörätien jatke ajoradan sivussa ja risteäviltä teiltä on kolmio. Näissä juuri on sitä ongelmaa, että oikealle kääntyvä tulee kolmion takaa, katsoo VAIN vasemmalle ja ajaa suojatielle tulevan pyöräilijän päälle. Kokonaan oma lukunsa ovat kääntyvät autot...

Juurikin tälläisesta kyse, ja oli miten oli - onko auton oikea seisotuspiste se suojatie juurikin sen väylän kupeessa johon olet kääntymässä ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy