Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Pääsääntöisestihän jalankulkijoita/suojatieitä kunnioitetaan kaikkialla muualla, paitsi Suomessa, vähän noin niinkuin kärjistäen, Aasian maita lukuunottamatta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 24.05.11 - klo:09:00
Pääsääntöisestihän jalankulkijoita/suojatieitä kunnioitetaan kaikkialla muualla, paitsi Suomessa,

Suomessakin on valtavia alueellisia eroja. Itse olen liikkunut paljon Tampere - Helsinki akselilla ja Helsingissä jalankulkijoilla on paikoitellen oikeutensa tallessa, mutta härmä on todellinen villi länsi. Joskus kun härmässä ajelee ja alkaa hidastamaan vauhtia ennen suojatietä, niin jalankulkija mulkoilee takaisin ja ei uskalla lähteä liikkeelle ennen auton totaalista pysähtymistä. Vastaavasti kun itse olen joskus jalkapelillä liikkeellä ja astun suojatielle ilman äkkinäisiä liikkeitä tai käännöksiä, ei ole yksi tai kaksi kertaa kun torvi on soinut ja/tai fingeriä näytetty.

tsiih

Tarkoitat varmaan niitä ylihärmäläisiä, ne on sellaasia.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

duke7

Jyväskyläläiset autoilijat ovat melkein yhtä pahoja. Tai sitten jalankulkijat ovat liian lampaita.
Täällä saa kiitoksen kun pysähtyy päästämään jalankulkijan suojatien kohdalla yli.

eGetin

Itse en ole Tampereella pahemmin kokenut suojatiellä ongelmia kun määrätietoisesti jatkuvasti autoilijoita katsoen vain painaa siihen suojatielle, eikä jää jahkailemaan ja häntä koipien välissä arasti kokeilemaan josko siihen pääsisi.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 24.05.11 - klo:13:44
Itse en ole Tampereella pahemmin kokenut suojatiellä ongelmia kun määrätietoisesti jatkuvasti autoilijoita katsoen vain painaa siihen suojatielle, eikä jää jahkailemaan ja häntä koipien välissä arasti kokeilemaan josko siihen pääsisi.

Itse käytän samaa metodia, määrätietoisesti katsoen siksi, että ehtii vielä ottaa jalat alleen jos autoilija on puusilmä...

Taskukeke

Kyllä itteeki ärsyttää noi jalankulkijat. Mielellään kyllä päästäisin aina suojatien yli mutku ei vaan perkele jaksa joka kerta pysähtyä kun eivät tajua mennä yli. Huvittavinta on välillä kun pysähdyt ja jalankulkija arpoo siinä vielä tovin että menisinkö nyt vai en. Yks mielenkiintone ilmiö on kans et ku annat tietä ja pysähdyt niin jalankulkija viittoo kädellä että mene vain...miksiköhän sitte niille jalankulkijoille ei anneta tietä...

lortti

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 30.05.11 - klo:12:32
Kyllä itteeki ärsyttää noi jalankulkijat. Mielellään kyllä päästäisin aina suojatien yli mutku ei vaan perkele jaksa joka kerta pysähtyä kun eivät tajua mennä yli. Huvittavinta on välillä kun pysähdyt ja jalankulkija arpoo siinä vielä tovin että menisinkö nyt vai en. Yks mielenkiintone ilmiö on kans et ku annat tietä ja pysähdyt niin jalankulkija viittoo kädellä että mene vain...miksiköhän sitte niille jalankulkijoille ei anneta tietä...

Samaa mieltä, kun kävelijät vähän rohkeammin hyppäisivät siihen tielle niin kaikilla olis sujuvampaa. Monesti asiasta selviäisi jalan kaasulta nostolla mutta ei, jäädään vatuloimaan siihen suojatien kynnykselle jolloin on pakko pysähtyä ja sitten ainakin Helsingin pääväylillä tipahtaa auttamattomasti vihreästä aallosta pois.

Ainiin, ja kokemukseni mukaan pahimmat jalankulkijoista piittaamattomat ovat ammattikuskit eli bussikuskit&taksit...

Mikko

^ Tuo on vähän sellainen kana vai muna -ilmiö, kun ei sinne tielle uskalla hypätä kun ei ollenkaan tiedä, että painetaanko siellä ratin takana jarrua vai kaasua. Turha jalankulkijoita syyttää kun ovat vaan mukautuneet vallitsevaan liikennekulttuuriin. Tervettä itsesuojelua nimittäin.

eGetin

Ei saa aristella. En ole nimittäin kokenut kovasti parjatussa kaupungissa elikkäs Tampereella mitään ongelmia autoilijoiden suhteen kun on vain uskaltanut siihen tielle mennä. Paremmin sen liikkuvan henkilönkin havaitsee kuin jossain piilossa kykkivän.

makelja

Hermoon ottaa se että vieläkin ajetaan nastarenkailla. Aamulla taas hajosi tuulilasi toisesta kohdasta kuin pari viikkoa sitten. Taas tuli nasta. Sen näki siitä iskemästä, kun se oli sellainen kaksipisteinen.
Onneksi ei vielä ole ehditty vaihtaa uutta lasia edellisen osuman takia.

Raimo Miettinen jr.

Joskus olisi kiva, kun muut ennakoisivat kaistanvaihdot turvallisiin paikkoihin sekä katsoisivat peileistä/hartian ylitse onko kaistalla vapaata. Meinasi kolahtaa männä viikolla Turussa.  >:(

Opel Astra close call

VWonderman

Toi on Vectra. ;)

Itteä ärsytti tänään keskellä katua leikkivät lapset. No okei, ajoin asuinalueella mutta missään en nähnyt "Varo leikkiviä lapsia"-kylttiä. Kaksi potki palloa toistensa välillä tien yli ja toisessa paikassa mamuperheen ensimmäisenä mennyt pikkupoika päätti yhtäkkiä tullakkin tien yli. Liinat kiinni ja pieni etusormen heilautus ja ählämit rupesivat molottamaan jotain minua kohti. Mitä minä sitten tein väärin, väistin pikkulasta joka kiilaa potkulaudallaan eteeni kohdassa jossa ei ole suojatietä?!

Teki kyllä molemmisssa tapauksissa painaa tööttiä mutta taaskaan ei uskallus riittänyt... :-\
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Ton-1

Tuossa klo. 17.00 lähestyin risteystä josta olin kääntymässä vasemmalle ja suoraan vastaantulevilla oli kolmio, olen aivan risteyksessä niin ei pentele mustan B8 farkun omistaja ykköspuku päällä oli pakko lipua risteykseen sen kolmion takaa ja mun eteen ....... tööt ja kaveri kattoo päin aurinkolasien takaa ja tyynesti antaa tulla läpi risteyksen. Harmi ettei ollut keula maalin tarpeessa .....  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 31.05.11 - klo:21:00
Teki kyllä molemmisssa tapauksissa painaa tööttiä mutta taaskaan ei uskallus riittänyt... :-\

Mikäs siinä on niin pelottavaa? Mulla soi torvi aina kun siihen vähänkään syytä ::)

Mutta nuo tiellä leikkivät tenavat on tosiaan tympeitä, kuinka vanhemmat antaakin lapsiensa leikkiä keskellä TIETÃ,, :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 31.05.11 - klo:21:11Mikäs siinä on niin pelottavaa? Mulla soi torvi aina kun siihen vähänkään syytä ::)
Mopolla nyt ei kauheesti viiti isotella ja ei se tööttikään kovinkaan uhkealta kuulosta... ::) Mutta joo, kyllä noille lapsille vois aina pikkasen napauttaa sitä.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 31.05.11 - klo:21:24
Mopolla nyt ei kauheesti viiti isotella ja ei se tööttikään kovinkaan uhkealta kuulosta... ::) Mutta joo, kyllä noille lapsille vois aina pikkasen napauttaa sitä.

Enhän mä muistanutkaan että ajelet vielä mopolla, nyt ymmärrän miksi se pieniäänisen töötin käyttö on jäänyt vähälle ;D

Arcca

Asuinalueen tiellä leikkivät lapset ottaa hermoon?   

Jos lapset kuitenkin poistuvat edestä ilman pullikointeja, eivätkä muutenkaan varsinaisesti ole vaarassa, niin
eikö sitä pipoa kannattaisi löysätä vähän ja vaikka vilkuttaa niille sen töötin painamisen sijasta....
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 31.05.11 - klo:22:16
Asuinalueen tiellä leikkivät lapset ottaa hermoon?   

Jos lapset kuitenkin poistuvat edestä ilman pullikointeja, eivätkä muutenkaan varsinaisesti ole vaarassa, niin
eikö sitä pipoa kannattaisi löysätä vähän ja vaikka vilkuttaa niille sen töötin painamisen sijasta....

No ei se tie kyllä ole mikään leikkipaikka, tässä meidän asuialueella asuu paljon lapsiperheitä ja tuossa naapurissa on ~3v tyttö joka pyöräilee omikseen keskellä katua ilman minkäänlaista valvontaa. Ei minkäänlaista tarkoitusta edes väistää saatika pyöräillä reunassa.

Vastuutonta toimintaa vanhemmilta...

JoJio

Autokoulu autot.. Vituttaa välillä rankasti, tuo niitten lakipykälien, eli päin persettä ajaminen. Varsinkin kun joutuu nyt ite ajamaan, ajakaa hiljaa kaasu ylös kilometri ennen risteystä, hiljennä hiljennä hiljennä... Sitten jos erehtyy vähänki ajamaan ylinoeutta, eli rajottajaa vasten. kaasu pois, hiljennä.. Vittu.. Onnistus kaikki paljon paremmin, ku ne ei päteis vieressä.. Ja letka aina perässä.. Vaikka se ei minun ongelma oo.. Tänään sit ei ilmeisesti opettaja tykänny, kun ajoin 82km, eli nopeuspisteeseen 80kmh.. Eli ajoin kyseistä nopeutta vakkaripäällä kuopiosta jyväskylään. Koska miks pitäs pumppailla, jos vauhti on sama, muutamaa risteystä lukuun ottamatta.. Ei se kieltäny, mut näki siitä, että sen teki mieli sanoo, et paina Kaasua.. huoh..

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 31.05.11 - klo:22:21

Vastuutonta toimintaa vanhemmilta...

Oikeassa olet tuossa jos 3v noin tekee.

Viestini sanoma oikeastaan on että ratkaistaisiin ongelmat mieluummin muuten kuin tööttiä käyttämällä, joka aiheuttaa toisessa osapuolessa vain hämmennystä (lapset) tai vitutusta (aikuiset). Voisiko kenties niille lapsille sanoa asiasta. Tai jos joskus siinä fudista pelaavat niin so what...

Pro leppoisampi liikennekulttuuri.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Fogfighter

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 31.05.11 - klo:21:08
Tuossa klo. 17.00 lähestyin risteystä josta olin kääntymässä vasemmalle ja suoraan vastaantulevilla oli kolmio, olen aivan risteyksessä niin ei pentele mustan B8 farkun omistaja ykköspuku päällä oli pakko lipua risteykseen sen kolmion takaa ja mun eteen ....... tööt ja kaveri kattoo päin aurinkolasien takaa ja tyynesti antaa tulla läpi risteyksen. Harmi ettei ollut keula maalin tarpeessa .....  8)

Mitä B8 kuski teki väärin? Siullahan se väistämisvelvollisuus on tuossa tilanteessa.

Ton-1

Sillä risteykseen eteentulleella oli kolmio jos se nyt jäi epäselväksi, hieman normaalista poikkeava järjestely aka sillan menettäneessä kaupungissa.

jni

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 31.05.11 - klo:22:32
Mitä B8 kuski teki väärin? Siullahan se väistämisvelvollisuus on tuossa tilanteessa.

Väärin. Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus KAIKKIA risteysalueella olevia kohtaan. Siitä tässäkin taisi olla kysymys.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 31.05.11 - klo:22:31
Oikeassa olet tuossa jos 3v noin tekee.

Viestini sanoma oikeastaan on että ratkaistaisiin ongelmat mieluummin muuten kuin tööttiä käyttämällä, joka aiheuttaa toisessa osapuolessa vain hämmennystä (lapset) tai vitutusta (aikuiset). Voisiko kenties niille lapsille sanoa asiasta. Tai jos joskus siinä fudista pelaavat niin so what...

Pro leppoisampi liikennekulttuuri.

Nuo fudista/kiekkoa pelaavat on yleensä jo sen ikäisiä että heidän kanssaan homma pelaa ja väistävät ilman eri ihmettelyjä sivuun, mutta tuo aivan pikkulasten leikkiminen/pyöräily tiellä on jotain jota en voi hyväksyä. Onneksi nämä on itselle jo tuttuja teitä ja tietää että lapset siellä leikkii joten niitä osaa varoa ja olla varuillaan, mutta joku päivä tiellä kulkee auto joka ei hommaa tiedä jolloin jälki voi olla rumaa :-\

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jni - 31.05.11 - klo:22:44
Väärin. Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus KAIKKIA risteysalueella olevia kohtaan. Siitä tässäkin taisi olla kysymys.

Nyt taitaa olla hiukan hakusessa homma. Kolmion, kuten myös stop-merkin, takaa olevalla on väistämisvelvollisuus vain risteävää liikennettä kohtaan. Vastaantulevaan liikenteeseen pätee normaalit liikennesäännöt eli vasemmalle kääntyvä väistää.

Fogfighter

Eli sie ajoit risteykseen ja käännyit vasemmalle. Vastaantulija ajaa suoraan ja sillä on kolmio. Tämäkö oli tilanne?

Oliko risteyksessä muuta etuajo-oikeus merkkiä? Eli risteävän tien merkki ja etuajo-oikeutetuilla on paksummat sakarat? Jos ei niin sie olet väistämisvelvollinen, vaikka vastaantulevalla onkin kolmio. Kolmion takaa tulevan on vain väistettävä risteävän tien kulkijoita.

Suoraan ajajalla on etuajo-oikeus siuhin nähden.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: jni - 31.05.11 - klo:22:44

Tästä kysymys, en itse käsitä tilanteen olevan jotenkin muunlainen, voihan se näinkin olla mutta normaalisti autot seisoo sieltä risteyksen toiselta puolelta tullessaan jos on liikennettä. Sieltä voi tulla pysähtymättä vain jos kääntyy oikealle ja nämä vastaantulevat voivat kääntyä siihen avautuvan kolmikaistaisen yksisuuntaisen keskimmäiselle kaistalle.

jni

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 31.05.11 - klo:22:49
Nyt taitaa olla hiukan hakusessa homma. Kolmion, kuten myös stop-merkin, takaa olevalla on väistämisvelvollisuus vain risteävää liikennettä kohtaan. Vastaantulevaan liikenteeseen pätee normaalit liikennesäännöt eli vasemmalle kääntyvä väistää.

Ei välttämättä. Näin se oli alunperin. Tarkemmin kun muistelee, niin tuo sääntö lienee muutettu. Taisi TM:ssa olla siitä joskus juttua. Samassa kolmioilla merkityssä risteyksessä samoista suunnista tulleilla oli eri väistämissäännöt riippuen siitä paloiko liikennevalot vai vilkkuivatko ne keltaisella.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 31.05.11 - klo:22:57
Tästä kysymys, en itse käsitä tilanteen olevan jotenkin muunlainen, voihan se näinkin olla mutta normaalisti autot seisoo sieltä risteyksen toiselta puolelta tullessaan jos on liikennettä. Sieltä voi tulla pysähtymättä vain jos kääntyy oikealle ja nämä vastaantulevat voivat kääntyä siihen avautuvan kolmikaistaisen yksisuuntaisen keskimmäiselle kaistalle.

Oliko sulla kolmio?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy