Lyhyet ajomatkat

Aloittaja BlueM, 22.02.13 - klo:07:35

« edellinen - seuraava »

topias

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.04.13 - klo:20:24
Mikä ajonopeus tai moottorin kierrosluku sinilla tuolla ajolenkillä oli? Itse olen kuullut ihan merkkihuollosta että vaatii min 2000 kierrosta minuutissa moottorin käyntinopeudeksi ja ajonopeus yleensä vähintään 80 km/h. Onpas vag:ssa osattu sitten suunnitella dieselkone sopivaksi ihan pätkäajoonkin.

Omassani en huomannut hiukkaspolttoa edes 660 km:n maantielenkillä; ajotietsikan mukaan ei mitään epätavallista kulutuskohoumaa tullut. Auto ei myöskään ole enää kärynnyt kertaakaan koko talven aikana regenerointiin viittaavasti; sen se teki viimeksi loppusyksystä auton ollessa vielä uudenkarhea. Liekö sitten ne poltot huomaamattomia uusimmissa dieseleissä vai onko omassani koko hiukkassuodatin-tsydeemi jumahtanut...

minun mielestäni volvo suorittaa polton, vaikkei ole 2000:tta kierrosta kellossa, maantiellä tuo taitaisi vaatia 4-vaihdetta automaatilla.
olen huomannut ajaessa reilut 80 mittarissa ja kierrokset jossain 1500 tuntumassa, niin tietokoneen jäljellä oleva matka on yhtäkkiä alkanut reilusti pienentyä  ja vähän ajan kuluttua taas nousta. tuosta päättelin, että olisi poltto tapahtunut, tiedä sitten totuutta.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.04.13 - klo:21:17
Työmatka on lähes kokonaan 50km/h aluetta lyhyttä 40:n pätkää lukuunottamatta, matkalle sattuu kolmet valot joissa ainakin yksissä jouduin tuolloin stoppaamaan ja matkalla jätettiin myös lapset päiväkotiin jossa tuli n.10min stoppi. Nelosella kun tuota matkaa köröttelee niin kierrokset on ~1300-1400 haarukassa. Itsekin ihan hämmästyin polton käynnistymistä tuolla matkalla ja sitä, että poltto oli 10min lisälenkillä ohitse, olen kuullut puhuttavan jopa 30min polton kestoista. Matka-ajossa en ole huomannut polttoa koskaan.

Todellakin positiivisen yllättynyt olen DPF-dieselin suhteen ollut vaikka hiukan epäilinkin homman toimivuutta tämmöisessä pätkäajossa, ensi talvena saataneen sitten lisää kokemuksia kylmä&lyhyet ajot yhdistelmästä. Ja autossahan ei ole webastoa joka auttaisi lämpöjen nousussa.

Täytyy sitten todeta, että VAG on ajatellut nämäkn asiat fiksusti, arkikäyttäjän näkökulmasta. En tiedä näistä Volleista tapahtuuko polttoa lyhytajossa pakkasilla lainkaan. Ei ainakaan mitään merkkejä tosiaan viime syksyn jälkeen ole asiasta ollut, ja tarkkailen kyllä neuroottisen tarkasti tuotakin asiaa. Tai sitten se hoituu täysin huomaamatta, mene ja tiedä. Jos tätä vuosia pitäisin, ehkä asia selviäisi.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 07.04.13 - klo:13:00
Täytyy sitten todeta, että VAG on ajatellut nämäkn asiat fiksusti, arkikäyttäjän näkökulmasta. En tiedä näistä Volleista tapahtuuko polttoa lyhytajossa pakkasilla lainkaan. Ei ainakaan mitään merkkejä tosiaan viime syksyn jälkeen ole asiasta ollut, ja tarkkailen kyllä neuroottisen tarkasti tuotakin asiaa. Tai sitten se hoituu täysin huomaamatta, mene ja tiedä. Jos tätä vuosia pitäisin, ehkä asia selviäisi.

Myös bemarissa tuli käryä pakkasilla ja poltto lähti käyntiin vaikka ajelin pääasiassa lyhyitä ajomatkoja. Eli pelas mun ajoilla ja ajotyylillä ainakin sen 20.000km:a. Jos sun autossa ei poltto toimis huomaisit sen ainakin siitä että syttyisi vikavaloja ja auton kulkupuolikin olisi tosi nihkeää ja nikottelevaa. Ihan kunnossa se varmaan siltäosin on, vaikket haistakaan sitä polttotapahtumaa.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 07.04.13 - klo:13:45
Myös bemarissa tuli käryä pakkasilla ja poltto lähti käyntiin vaikka ajelin pääasiassa lyhyitä ajomatkoja. Eli pelas mun ajoilla ja ajotyylillä ainakin sen 20.000km:a. Jos sun autossa ei poltto toimis huomaisit sen ainakin siitä että syttyisi vikavaloja ja auton kulkupuolikin olisi tosi nihkeää ja nikottelevaa. Ihan kunnossa se varmaan siltäosin on, vaikket haistakaan sitä polttotapahtumaa.

Toivotaan niin!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy