Kokemus vaimennuskäsittelystä Octavia farmarissa

Aloittaja ljsalmin, 20.02.13 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

ljsalmin

Ajattelin jakaa onnistuneen projektin foorumilaisille.

Olen rullaillut omalla Ocu II farmarilla 60tkm ja ainoa moitteen aihe muuten loistavassa autossa on mielestäni rengasmelu. Noin vuosi sitten tartuin toimeen ja varasin Tallinnasta äänenvaimennuskäsittelyn jotta erityisesti moottoritiellä häiritsevästä metelistä pääsisi eroon.

Valitsin suorittajaksi  Autosound-nimisen firman (http://www.autosound.ee/) ja homma onnistui hienosti. Sain etukäteen yksityiskohtaisen raportin Octavia-käsittelyn yksityiskohdista ja lisäksi jälkikäteen kuvasarjan autoni käsittelystä: http://www.flickr.com/photos/incarpleasure/sets/72157627925992137/

Näin lähes vuosi käsittelyn jälkeen täytyy todeta että oli parhaiten käytetty tonni ikinä. Auton äänimaailma hiljeni ja muuttui huomattavasti miellyttävämmäksi. Moottoritiellä keskustelu takapenkille sujuu ääntä korottamatta, ennen käsittelyä se vaati joko huutamista tai pään kääntämistä. Ã,,änensävystä tuli tummempi ja vähemmän häiritsevämpi. Ã,,änetöntähän autosta ei helpolla saa, eli nyttemmin kun rengasmelu ja rallatus on hiljentynyt ovat tuulen suhinat tulleet esille eri tavalla. Kaikenkaikkiaan kuitenkin valtava parannus entiseen.

Oman kokemukseni perusteella suosittelen itse vaimennusta sekä sen tekijää, ja aion kaikkiin omiin autoihin tuon tästä lähtien teettää heti uutena. Tarkoitus ei ole mainostaa vaan jakaa ilosanomaa onnistuneesta projektista. Kuvien perusteella homma varmaan onnistuu itsekin jos on tilat, aikaa, vaimennusmattoa ja hyvät hermot kikkailla sisustuksen kanssa.

clientti

Siistiä jälkeä! Saas nähdä pitäisikö itse laittaa passatin takaronkkiin vastaava eristys, kunhan saan auton. Muuten tuntui olevan hiljainen, mutta perästä kuuluin jonkin verran metakkaa.

Arcca

Aika atomeiksi auton purkaavat näköjään ja huolellisen näköistä työtä Eestin pojilta, kyllä tuossa tonnille saa vastinetta.

OT: Ikävä huomautus, mutta näenkö oikein kuvan DSCN3785 lokasuojassa alhaalla kynnyskotelon kohdalla olevan paha ruostumisen alku?
(Kohta ollee normaalisti sisälokasuojan takana ja kerää moskaa...?)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

LetK012

Oli hienot kuvat eristyksistä: varsinkin lattian ja katon osalta hyvin havainnolliset. Vanhojen ketjujen perusteella nämä ovat ne kohdat, jotka kaikkein eniten vaikuttavat ocun sisämeluun.

Mistähän sitä saisi rohkeutta purkaa omasta kattoverhoilu pois. ::) Kevään tullen äänieristys olisi viimeisteltävä, kun on taas kesärengasaika (talvirenkaat on kitkat). >:(
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

ePa

Hyvät kokemukset Vadimista jatkuu. :)

Oman auton kuvat löytyy tuolta myös kuten myös parin muunkin palstalaisen.

ljsalmin

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 21.02.13 - klo:12:00
OT: Ikävä huomautus, mutta näenkö oikein kuvan DSCN3785 lokasuojassa alhaalla kynnyskotelon kohdalla olevan paha ruostumisen alku?
(Kohta ollee normaalisti sisälokasuojan takana ja kerää moskaa...?)

Pahalthan se näyttää mutta kyseessä on lehti tai jotain muuta roskaa.  Paikka on kyllä sellainen että siitä se sitten lähtee... auto oli siis kuvaushetkellä kolmevuotias.

vasara

Lainaus käyttäjältä: clientti - 20.02.13 - klo:11:36
Siistiä jälkeä! Saas nähdä pitäisikö itse laittaa passatin takaronkkiin vastaava eristys, kunhan saan auton. Muuten tuntui olevan hiljainen, mutta perästä kuuluin jonkin verran metakkaa.
Kontti ja samalla takarengaskotelot on hyvin helppo vaimentaa itse. Lattian vaimennus edestä on myös melko vaivatonta, mutta valitettavasti eturenkaista tulevaan meluun sillä on vain vähäinen vaikutus.
Ovien vaimennus saa stereot soimaan paremmin ja siksi hyödyllinen.. myös erittäin helppo tehdä itse.

LainaaLetK012:
Mistähän sitä saisi rohkeutta purkaa omasta kattoverhoilu pois.
Katon vaimennus on hyödyltään vähän kyseenalaista, ellei se ole Octaviassa jonkunlainen ongelmapaikka? Taitaa suhinoita ja melua tulla muualta niin paljon enemmän, että tuolla on marginaalinen hyöty? Jonkinlainen vaimennushan siellä verhoilujen alla on jo valmiina. Ehkä stereoiden äänentoistoa paranneltaessa voisi eniten hyödyttää?

Nipademu

Minkä verran täytyisi varata aikaa kyseiseen projektiin? Ilmeisesti autosoundin pojat on aika ahkeria, mikäli muistan oikein?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

ePa

"Premium" käsittely eli kokoauto katosta lattian ottaa ~2 päivää. Tämä on kerrottu myös Autosoundin sivuilla.

japa

Toivottavasti eristeet pysyy tiukasti kiinni,voi muuten vesi kondenssoitua eristeen ja pellin välin ja silloin ei paljon hampaita naurata.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

jaska74

oliko mitään puhetta paljonko tota äänieristettä meni autoon (neliöitä)

mla

Lainaus käyttäjältä: japa - 24.02.13 - klo:10:00
Toivottavasti eristeet pysyy tiukasti kiinni,voi muuten vesi kondenssoitua eristeen ja pellin välin ja silloin ei paljon hampaita naurata.

Näin tuossa lähes kymmenen vuotta sitten tekemäni eristyksen vanhassa pakussa ja siellä ne eristeet vieläkin oli kiinni ja pellitkin näytti kovin ehjiltä.
Eihän vesi pääse eristeen ja pellin väliin jos eriste on pellissä kunnolla kiinni.

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 26.03.13 - klo:11:56
oliko mitään puhetta paljonko tota äänieristettä meni autoon (neliöitä)

Määrä riippuu kuinka paljon haluat eristää autoasi. Ainakin aiemmin lupasivat lisätä eristeitä jos ei vaimennus riitä :)
Siis tuolla 'premium-tasolla'.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jaska74

Lainaus käyttäjältä: mla - 26.03.13 - klo:12:13

Määrä riippuu kuinka paljon haluat eristää autoasi. Ainakin aiemmin lupasivat lisätä eristeitä jos ei vaimennus riitä :)
Siis tuolla 'premium-tasolla'.

niin, siis kyse oli ketjun aloittajan kuvissa olevasta autosta...

ePa

Oman autoni määrästä on käytetyt materiaalit listattuna omassa "tallissani".

Autooni tehtiin "preemium" käsittely ilman kattoa koska sielä on ikkuna. Ehkä siitä on apua hahmottelussa kuinka paljon menee materiaalia.

Vadim (autosound.ee) sano että hintoihin on laitettu keskikokoisen auton tarve. Samaan rahaan tekevät isonkin auton. Ymmärsin että laadukas työ ja työnjälki on heille kunniakysymys.

ljsalmin

Lainaus käyttäjältä: japa - 24.02.13 - klo:10:00

Juu. Hyvät materiaalit & puhtaat ja kuivat peltipinnat lienevät aika olennaiset kiinni pysymisen kannalta. Eli jos sinne bitumin ja pellin väliin onnistuu jättämään kosteutta niin sehän tulee sieltä sitten pellin läpi ulos aikanaan. Saati sitten että monen kilon matot tippuisivat niskaan auton katosta...

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.13 - klo:22:23
Katon vaimennus on hyödyltään vähän kyseenalaista, ellei se ole Octaviassa jonkunlainen ongelmapaikka? Taitaa suhinoita ja melua tulla muualta niin paljon enemmän, että tuolla on marginaalinen hyöty? Jonkinlainen vaimennushan siellä verhoilujen alla on jo valmiina. Ehkä stereoiden äänentoistoa paranneltaessa voisi eniten hyödyttää?

Olen eri mieltä katon vaikutuksesta. Vaikka ylhäältä ei tule melua, katto on kaikista laajin ja tasaisin peltipinta. Jos se värisee väärällä taajuudella ("soi") sillä on melkoinen vaikutus. Massan lisääminen & katon jäykistäminen on mielestäni järkevää. Koska kaikki tehtiin kerralla on tietenkin vaikea sanoa mikä vaikuttaa mitenkin paljon meluun.  Itse arvioin että jos vastaavaa projektia tekisi itse niin takakontin lattia ja takapyöränkotelot olisi tärkein.

ljsalmin

Sellainen lisäys vielä, että oman autonsa ongelmakohtia näiden värinöiden suhteen voinee aika helpolla kokeilla soittamalla eri taajuuksia ("frquency sweep") jos äänenetoisto vaan antaa periksi.  Ainakin omassa autossani tuntui ennen että ovipahvit saa soitettua irti tietyllä taajuudella, niin pahasti rämisivät.

LetK012

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.13 - klo:22:23

Nyt on taas se aika vuodesta, että vaimennusmateriaalit kaivetaan esille (kitkat vaihtuu kesärollottimiin). :o

Katon vaimennus toimii parina lattian kanssa - ainakin näin minä olen tuota omaa autoa kuunnellut ja vähän epätieteellisesti mittaillutkin. Varsinkin karkealla asfaltilla pohjalevy pärisee aivan selvästi. Se tuntuu siinä käsijarrun nupissa samalta mitä huono maadoitus jalkalampun metallijalassa. Minun teoria on se, että autoon muodostuu lattian ja katon väliin hairitsevällä taajuudella pärisevät seisovat aallot, joiden taajuutta tuo raskasmatto muuttaa sopivasti.
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy