Katsastuskokemuksia

Aloittaja Quality, 23.02.10 - klo:20:22

« edellinen - seuraava »

Skula

Okei, kiitos allebody.

Eli tuo on vain "rutiini" jonka katsuri joko tekee, tai ei tee  :D

Mulla kyllä palais herne, jos katsuri tekis mun autolla saman lenkin kuin nää tekee.. Perkeleen huonoa reittiä rykäsee, jota itse vältän kuin ruttoa, pask** asvalttia ja soratiemäistä hanuriväylää  :o
Romurautaa ja paalivehkeitä.

panu

Lainaus käyttäjältä: Skula - 02.08.13 - klo:12:08
Miksi katsastus-setä joskus tekee autolla lenkin tiellä?

Siis tässä tietyistä syistä näkee tuota katsastusaseman toimintaa silloin tällöin lähemmn, ja muutaman kerran päivässä joku sedistä heittää autolla pienen lenkin. Soittaa torvea, käyttää kai lasinpesuvermeitä yms..

Mistä tuo johtuu?

Ettei kyseessä olis joku Autotohtori tms. laajempi kuntotarkastus, johon kuuluu mm. maantienopeuksilla tehtävä hieman pidempi koeajo?

Normaalissa katsastuksessa koeajo pitäisi suorittaa muulta liikenteeltä suljetulla koeajoradalla. Nykyään tuo vaatimus on lähinnä huono vitsi ja seuraavassa lakimuutoksessa varmaan poistuu koko koeajovaatimus  :o

Jos vaikka jarruputki pettää napakammassa jarrutuksessa, seuraukset on vakavampia liikenteen seassa. Siksi suljetulla alueella.

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Matero

Lainaus käyttäjältä: Skula - 02.08.13 - klo:12:08
Miksi katsastus-setä joskus tekee autolla lenkin tiellä?

Siis tässä tietyistä syistä näkee tuota katsastusaseman toimintaa silloin tällöin lähemmn, ja muutaman kerran päivässä joku sedistä heittää autolla pienen lenkin. Soittaa torvea, käyttää kai lasinpesuvermeitä yms..

Mistä tuo johtuu?

Jos menee kylmällä autolla päästöjen mittauksen niin saattavat heittää lenkinkin ettei tarvitse kierroksia ylenmäärin huudattaa hallissa. (Juuri tänään kysyin asiaa :) )

ntix

Olipas positiivinen ylläri, kun klonkswagen sai kehujen saattelemana leiman vuodeksi eteenpäin.

Q-katsastus Joensuu, 49e testeineen päivineen, kiitos hei.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Quality

Joensuussa taitavat edelleen olla ne maan halvimmat katsastushinnat... :'(. Onko siellä niin kova kilpailu vai muutenko teitä rajanläheisiä armahtavat?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

ntix

Kyllähän Joensuusta katsastusasemia löytyy useampiakin (äkkiseltään tulee 5 asemaa mieleen). Ainakin Q-katsastuksesta ja Katsastus Kovalaiselta laittoivat kotiin muistutuskirjeen katsastus ajankohdan lähenemisestä ja heiltä palvelun saa hintaan 29e plus testit. En tiedä mitä nuo katsastukset muilla Joensuun asemilla maksavat.

Hämärä muistikuva 19e per katsastus tarjouksesta joku vuosi sitten.

Parempi ajatella, että säälistä ne katsastukset on täällä halvempia  :D Kyllähän tuonne jo jonkin matkan takaa kannattaa ajella.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Quality - 02.08.13 - klo:16:50
Joensuussa taitavat edelleen olla ne maan halvimmat katsastushinnat... :'(.

En jaksa muistaa onko tästä ollut jo mainintaa, enkä etsiä foorumilta saati tästä threadista  :P  mutta tuoltahan niitä hintatietoja löytyy.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Quality

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 02.08.13 - klo:17:09
tuoltahan niitä hintatietoja löytyy.
Kymmenen halvimman aseman jokosta löytyy peräti neljä Joensuusta ja kaksi Heinolasta. Ei tarvikaan enää olla kateellinen joensuulaisille, vaikkei oma ensikatsastus ihan vielä olekaan ajankohtainen :).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

koppelo

VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

RTWteam

"Auton katsastuksen voi pian teettää myös siihen luvan saaneissa korjaamo- tai huoltoliikkeissä.
Eduskunta hyväksyi pitkään valmistellun lainmuutoksen sisällön tiistaina.
Päätös syntyi yksimielisesti, mutta keskustelussa kuului edelleen epäilyjä siitä, miten katsastuksen riippumattomuus varmistetaan, kun vikojen etsintä ja korjaaminen voivat tapahtua saman katon alla.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) ei pitänyt siitä, että yrittäjiä leimataan epärehellisiksi.
- Se särähti korvaan. Kun se leipä on kiinni omasta yritystoiminnasta ja asiakaspalvelusta, ei siellä asiakkaita huijata, jos meinataan alalla pysyä, Kyllönen rauhoitteli.
Kyllösen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi perustaa julkisen rekisterin, josta asiakkaat voivat saada tietoa katsastuspalvelujen tarjoajista, aukioloajoista ja hinnoista."

lähde: iltalehti.fi

Tähänkin topiciin varmasti tulee uutta eloa kun tämä asia saadaan käytäntöön.  :)

pohjoissavonprinssi

Paras katsastuskokemus oli kun vm. -82 190E mersu käynnistettiin lumihangen alta apuvirralla ja takaluukku meni monen paukuttelun jälkeen kiinni. Nostalgian humua oli myös kun perä kolisi ja bensa mersun taulussa 440 tkm.

Suuntasin konttorille takasliksit sutien vikalistaa hakemaan ja eräs pahamaineinen (hylkää ja huomauttaa usein ja herkästi) katsuri hyppäsi elähtäneelle kuskin penkille ja vei auton hallliin. Lopputuloksena 12 kk ajoaikaa ja huomautus rekisterikilven polttimosta, jota kiireiltäni en huomannut. Kerrankin näin päin...

Mikko

Noniin. Nyt olisi sitten ensimmäinen katsastuskokemuskin hankittu (alkaa auto olla paalattavaa ikäluokkaa, kun pitää katsastella). Paikaksi valikoitui Helppo Katsastus Kivenlahti (Espoo) ja kaikki sujui niin kuin pitikin, auto meni huomauksitta läpi, joka toki vielä 3-vuotiaassa pitäisikin olla itsestäänselvyys. Palvelu oli ystävällistä ja muutenkin hyvää sekä ripeää. Loppuhinnaksi muodostui 61 euroa sisältäen pakokaasumittaukset ja käyttäen halvinta tuntihintaa + alennuskuponkia minkä kotiin lähettivät.

Ainoa miinus tulee melkoisen jyrkistä ajorampeista nosturille, siinä ei montaa milliä jäänyt väliä ettei etupuskuri olisi raapinut kiinni. Vaikka tuo oma kulkine onkin lievästi madallettu, mutta ei se nyt niin matala ole. Säädettävällä alustalla varustetulla Sciroccolla tuonne ei siis olisi ollut asiaa.

Jorma

Paikkana tänään Keravan Katsastus : Katsastusmies ajoi auton sisään, itse menin siihen lähelle katselemaan toimenpidettä, olin nimittäin kotona ajatellut katsoa auton pohjaa kun on nosturilla ylhäällä. Katsastaja marssii pois auton luota ja sanoo minulle: jos sinä sitten vaikka katsastat auton niin hän käy vaikka syömässä.Minä siihen että : mitä ?  Katsastaja : tai sinä menet istumaan tonne kahvinurkkaukseen ja hän tarkastaa auton !Ei kuulemma tykkää että hänen työntekoaan tarkkaillaan.
No minä menin sitten aika hämmentyneenä istumaan sinne kahvinurkkaukseen ja katsastaja tarkasti auton !

Qwea

Enpä ole ennen kuullut että ajaisivat pois  :o
Tornion katsastuksessa käytän omat rakkineeni, koska iältään ovat sellaisia, että voi löytyä yllättäviä vikoja. Sen takia ilmainen jälkitarkastus on mukava. Asema on tilastojen perusteella tiukka, vaikka luulisi että ilmainen jälkitarkastus houkuttaisi päästämään helpommin läpi. Mutta, tuolla kuitenkin itse pyytävät katsomaan, jos jokin paikka on korjausta vailla ja melkein kädestä pitäen näyttävät mikä nivel on väljä tai mikä kumi repsottaa jne. Samalla jutellessa saa hyvää tietoa, mitkä paikat on heikkoja omassa kotterossa.

Hyvien kokemusten takia käytän jatkossakin samassa paikkaa, vaikka hinta ei ole halvin, ja "kahvihuonekin" on muutama jakkara parin korkean pöydän ääressä tiskin yhteydessä  :) Varmaan kohta kymmenen vuotta tullut tuolla käytyä. Useita autoja vuodessa, omia ja tuttujen.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 26.02.14 - klo:21:22
Paikkana tänään Keravan Katsastus : Katsastusmies ajoi auton sisään, itse menin siihen lähelle katselemaan toimenpidettä, olin nimittäin kotona ajatellut katsoa auton pohjaa kun on nosturilla ylhäällä. Katsastaja marssii pois auton luota ja sanoo minulle: jos sinä sitten vaikka katsastat auton niin hän käy vaikka syömässä.Minä siihen että : mitä ?  Katsastaja : tai sinä menet istumaan tonne kahvinurkkaukseen ja hän tarkastaa auton !Ei kuulemma tykkää että hänen työntekoaan tarkkaillaan.
No minä menin sitten aika hämmentyneenä istumaan sinne kahvinurkkaukseen ja katsastaja tarkasti auton !

Saatan melkein itse käväistä tuolla. Kuulostaa mainaan houkuttavalle tollainen tärkeilijä. Olen luonne joka tykkää vittuilla kohteliaasti takaisin, joten kieltämättä tossa saisi jotain extraa rahoilleen. Mikäli kaveri vielä noin mukava, että antaa itse katsastaa, niin ei muuta kun näyttää missä leimasin on ja zadam mun auto läpäs katsastuksen moitteetta. Toivottavasti kaveri tykkää kahvista ja kekseistä. Hyväähän ton tuplauunon uunoilussa on se, että sielläkin varmaan jossain seinassä lukee, että katsastusta voi mennä seuraamaan tai herkutella kekseillä :)

Repost

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 27.02.14 - klo:00:14
Saatan melkein itse käväistä tuolla. Kuulostaa mainaan houkuttavalle tollainen tärkeilijä. Olen luonne joka tykkää vittuilla kohteliaasti takaisin, joten kieltämättä tossa saisi jotain extraa rahoilleen.

Ajattelemattomuus ja liian nopee vastaus johtaa joskus hankaliin tilanteisiin....
Kävin muutamapäivä sitten ostamassa Öljyä mönkijään. Menin tiskille ja sanoin että tarvis öljyä mönkijään ja myyjä läks samantien kävelee hyllyjen väliin. Läksin seuraamaan kun oletin että voisin ehkä valita eri merkkien väliltä tai jotain. Noh, myyjä huikkas vaan että " Löydän sen ihan itsekin ". Jotenkin tunsin oloni noloksi ja tokasin saman tien vahingossa että " en ollu ihan varma kun näytit niin  tyhmältä ". Sit tajusin iteki nolon lipsahduksen ja palvelu oli aika huonoa sen jälkeen. Tais olla viiminen kerta kun asioin kyseisessä liikkeessä.

Mutta tohon alkuperäiseen aiheeseen liittyen....
Oon aina luullu että katsastusta saa mennä seuraamaan. Yleensä aina kysytään vielä että haluanko mennä katsomaan vai odotanko kahviossa.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Repost - 27.02.14 - klo:06:10
Oon aina luullu että katsastusta saa mennä seuraamaan. Yleensä aina kysytään vielä että haluanko mennä katsomaan vai odotanko kahviossa.

Samoin. Tosin onhan sitä katsastusmiestenkin välillä eroja. Ja on vielä paljon niitä, jotka ovat olleet töissä ennen vuotta 1995.

Enpä ole nykyistä lakia katsellut mutta en uskoisi, että nykyisin katsastusviranomainen saa oma-aloitteisesti tehdä ajoneuvon teknistä tarkastusta tienpäällä?

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Geoman

Kyllä auton omistajan pitää päästä seuraamaan katsastusta niin halutessaan - tietsti turvallisuus huomioon ottaen. Siitä on hyötyä auton tulevaa kunnossapitoa varten. Valitettavasti osalle autoilijoista katsastus on ainoa vuosittainen huoltotoimenpide. Mikäli tulee pitkä kunnostuslista, niin kyllä se kertoo auton omistakjan välinpitämättömyydestä.

Katsastuspaikka oli Espoon Olarin HelppoaKatsastus - tuntui perusteelliselta tarkastukselta ja opastavalta. Golf:kin vm 2011 kävi siellä, mutta siinä ei luonnollisesti ollut mitään huomautettavaa.

1991 vm Mersussani jouduin uusimaan etukallistuksenvakaajan puslat, osat 20 euroa ja Veho tuli vastaan 10%.

3.6 V6

Tänään käytin superbin katsastuksessa. Huomautin heti aluksi, että tää on sitten neliveto. Joo sanoi katsastusmies ja eikun rullille.  :-\ Kuulemma voi testata jarrut kun sammuttaa moottorin ensin, enpä ole tuommoista kuullut aikaisemmin.
Mersussa ja bmw:ssä kuulemma osaa elektroniikka haistella itse, jos ajetaan rullille.

Anyways, läpi meni. :) Vikoja nolla, kop kop.

Tossa vielä arvoja:

Iskarit: edessä  vasen 69  oikea 72,  takana vasen 66  oikea 69

Jarrut:  edessä  vasen 2.6 oikea 2.6, takana vasen 1.7 oikea 1.6

Käsijarru:           vasen 1.7 oikea 1.7

Päästöt:  CO 0.0,  HC 5,  CO2 14.65,  O2 0.0,  λ 0.999

Kotimatkalla ilmoitti renkaanvalvonta "check tyres", ei vissiin tykännyt testeistä...  ;D

Jos jollakin tarvetta hyvälle superbille, niin espoon laakkoselle vaan kärkkymään touko- kesäkuun vaiheilla.  ;)

sakal83

Ocu kävi ensimmäisessä katsastuksessa. Paikkana Nokian Autokatsastus Oy.
Katsastus, OBD-mittaus, pakokaasumittaus, vanteiden ja alustasarjan muutokatsastus. Hinta 97â,¬ josta tuo muutoskatsastuksen osuus 30â,¬.
Katsastus nopeaa ja mukavan oloinen oli myös katsuri.
Ei turhia nipottanut kalvoista tai ledivalomuutoksista.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Niskamies

Autostani puhkesi rengas tänään, ja katsastusaika on varattu parin päivän päähän. Alla siis täysikokoinen vararengas, joka on samankokoinen kuin muutkin renkaat (195/65R15). Voinko mennä katsastukseen tuo vararengas alla? Vararenkaan paikalla kontissa tällä hetkellä siis rikkinäinen rengas.

Huikkoster

Jos se on lähellekkään samanlainen kuin muut niin kyllä. Lakiteksti meni jotenkin niin että on oltava ominaisuuksiltaan samankaltaiset.
Golf IV -00 1,4 16V

Riku Rassi

A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

make_1992

Huomenna käytän ocua katsastuksessa heti aamusta. Saas nähä kuinka käy ::)

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: pohjoissavonprinssi - 06.11.13 - klo:15:34
Paras katsastuskokemus oli kun vm. -82 190E mersu käynnistettiin lumihangen alta apuvirralla ja takaluukku meni monen paukuttelun jälkeen kiinni. Nostalgian humua oli myös kun perä kolisi ja bensa mersun taulussa 440 tkm.

Suuntasin konttorille takasliksit sutien vikalistaa hakemaan ja eräs pahamaineinen (hylkää ja huomauttaa usein ja herkästi) katsuri hyppäsi elähtäneelle kuskin penkille ja vei auton hallliin. Lopputuloksena 12 kk ajoaikaa ja huomautus rekisterikilven polttimosta, jota kiireiltäni en huomannut. Kerrankin näin päin...

Itse koin hyvin samantyyppisen katsastuskokemuksen 2010 Kouvolassa.. Täysin ajokelvoton Bora sai leiman paperiin noin 6min kestäneen katsastuksen jälkeen.. Noin viikko tästä kyseinen rakkine yritti tappaa minut kun jarrut eivät toimineet kunnolla jarruputken vuodon takia.. En ole varmaan koskaan hölmistynyt niin paljon kuin silloin kun katsuri toi paperit pihalle ja sanoi että läpi meni.

knoj

Vanhoilta ajoilta muistuu mieleen seuraavaa: Vein Corollani ensimmäiseen katsastukseen. Kyllä katsastusmies hakkasi pohjaa niin että luulin että nyt menee kyllä rauta japani-pellistä läpi. (siis auto oli uusi, ensimmäinen katsastus!).Meni se katsastuksesta huomautusitta läpi. Vähän aja päästä vein vaimon apina Datsun katsastukseen. Siihen aikaan ei tarvinnut maksaa lisää uusintakatsastuksesta joten ajattelin että katsastusmies saa etsiä viat ja korjaan ne sitten. Autossa oli mun mielestä vikaa, mutta meni huomautusitta läpi, eikä hakannut pohjaa!
Nyt keväällä kävin katsastamassa asuntovaunun. Jarrut näytti olevan epätasaiset (muistaaksen vajaan 50% luokkaa). Onko vaunu seissyt kauan? oli kysymys. Viime syksystä lähtien vastasin. OK, jarrutetaan vähän aikaa, ja kun eroprosentti meni alle 30%, meni vaunukin läpi. Olin kyllä tehnyt keväällä pari reissua, mutta en viitsinyt siitä mainita. Nyt saa sillä taas ajaa ensi vuoden loppuun. Oli muuten ensimmäinen katsastusmies joka halusi tarkastaa onko sammuttimessa leimaa.
Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 2011

Oculus

Tänään Ocu toistamiseen katsastuksessa (sunnuntaina 5-vee synttärit  :) ), paikka A-katsastus Jyväskylä, hinta koko hoidolle 62â,¬. "Leima" irtosi ilman huomautuksia, tosin muutamasta pikkujutusta suullinen maininta: vasemman takavilkun polttimosta ilmeisesti pinnoite sen verran hilseillyt, että väri alkaa olla olla turhan vaalea ja sumareiden suuntaus hieman liian ylhäällä. Kaikkiaan erinomaisen sujuva ja mutkaton toimitus ja ylimääräistä plussaa siitä, että hieman liian alas sojottavat xenonit säädettiin pyytämättä raja-arvoihin. Jatkossa siis kerta vuoteen, ellei kalustossa tapahdu päivitystä.

M@tti

Onko pihassa katsastamaton jarrullinen perävaunu?
Perävaunujen katsastus (O2) tarjoushintaan 10â,¬ Heikinlaakson asemalla Helsingissä.
Tarjous on voimassa 8.6.-12.6
Hop hop venetrailerit.. ;D
ex - Scout TDI 2008
ex - Passat Highline TDI 2011
Scout TDI 2015

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: knoj - 05.09.14 - klo:08:25
Vanhoilta ajoilta muistuu mieleen seuraavaa: Vein Corollani ensimmäiseen katsastukseen. Kyllä katsastusmies hakkasi pohjaa niin että luulin että nyt menee kyllä rauta japani-pellistä läpi. (siis auto oli uusi, ensimmäinen katsastus!).Meni se katsastuksesta huomautusitta läpi.

Kyllä nykyäänkin joissain paikoin tuollaista hakkausta harrastetaan. Jos omaa autoa (varsinkin nuorta ja uutta) noin kohdeltaisiin niin kyllä mä kävisin huutamassa katsastajalle jotain tyyliin "älä hullu hakkaa sitä tai mä keskeytän tän katsastuksen tähän ja teen susta valituksen". Ei noin saisi tehdä autoille, koska pelkkä sinkityskin voi kärsiä. Samoiten ruuvarilla tökkäämisetkin. Kyllä kohtelu pitää olla sorkkaraudalla varovaista koputtelua. Omaa 7 vuotista autoa vaikka se onkin japsi niin sitä ei ole lähdetty edes koputtelemaankaan. Kyllä katsurilla pitää nyt sen verran luottoa, että toteaa pohjan ehjäksi silmin varsinkin nuoressa autossa. Viimeksi K1 asemalla katsuri sanoi mulle pohjasta, että hyvässä kunnossa se on ja sinkityn korin ansiosta suojaus on hyvä, kun syynäsin itse mahdolliset pesäkkeet. Eiköhän omalla aja huoleti vielä ties 10vuotta ennenkuin reikiä ilmaantuu.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

vwmies

Lainaus käyttäjältä: knoj - 05.09.14 - klo:08:25
Vanhoilta ajoilta muistuu mieleen seuraavaa: Vein Corollani ensimmäiseen katsastukseen. Kyllä katsastusmies hakkasi pohjaa niin että luulin että nyt menee kyllä rauta japani-pellistä läpi. (siis auto oli uusi, ensimmäinen katsastus!).Meni se katsastuksesta huomautusitta läpi. Vähän aja päästä vein vaimon apina Datsun katsastukseen. Siihen aikaan ei tarvinnut maksaa lisää uusintakatsastuksesta joten ajattelin että katsastusmies saa etsiä viat ja korjaan ne sitten. Autossa oli mun mielestä vikaa, mutta meni huomautusitta läpi, eikä hakannut pohjaa!
Nyt keväällä kävin katsastamassa asuntovaunun. Jarrut näytti olevan epätasaiset (muistaaksen vajaan 50% luokkaa). Onko vaunu seissyt kauan? oli kysymys. Viime syksystä lähtien vastasin. OK, jarrutetaan vähän aikaa, ja kun eroprosentti meni alle 30%, meni vaunukin läpi. Olin kyllä tehnyt keväällä pari reissua, mutta en viitsinyt siitä mainita. Nyt saa sillä taas ajaa ensi vuoden loppuun. Oli muuten ensimmäinen katsastusmies joka halusi tarkastaa onko sammuttimessa leimaa.

Mulla katsuri hakkasi aikoinaan vanhassa Volvossani 2 viikkoa vanhaa pakoputkea ml. uusi etuputki siinä 30cm välein. Kuuntelin kun ääni siirtyi tasaisin välein edestä peräpäähän saakka. Olisi luullut, että noin 15v. autossa olisi muuta tärkeämpääkin ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavia kohteita... auto oli tosin vähän ajettu ja ainakin koriltaan harvinaisen ehjä (ollut lähinnä kesäajossa).  :o Oli viimeinen käynti valtion asemalla.  ;D
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy