TM 2013 talviauto

Aloittaja Taky, 13.02.13 - klo:08:19

« edellinen - seuraava »

Taky

1. Volvo V40 D2 Momentum
2. Audi A3 CC 1,4 Business
3. Toyota Auris Hybrid Comfort

ja VAG ryppäästä

6. Seat Leon 1,4 TSI Fr
7. VW Golf 1,2 TSi Comfort

11. Skoda Rabid ,2 TSI Elegance

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

nemos

Oikeastaan vain kärkikolmikko erottuu pisteissä ja peräpäästä Clio ja GT86. Laaja keskiryhmä on varsin tasainen.

Golf häviää konsernisisarille lämmityslaitteen ja kylmäpäästöjen osalta, minkä arvellaan johtuvan 1,2-litraisesta moottorista. Rapid taas saa kylmäkulutuksesta heikommat pisteet, mutta lämmityslaitteesta ysin niin kuin A3 ja Leon. Leonissa surkeat led-valot, joiden arvioista kirjoitin lainausta Leonin valoketjuun.

Volvossa on pisteissä huomioitu lisävarusteinen polttoainelämmitin.
Volvo XC60 T8 Inscription

finnman

Leonin "ledit" olivat kyllä melkoinen pettymys. Juttussa sanottiin halogeenien olevan parempi vaihtoehto. Tosin valotehoa tulee lähelle kyllä ja taajamapyörityksessä pärjää, mutta luminen keli on myrkkkyä, kun lumi ei sula umpiosta.

Pisteytyksestä vertailussa on tulkinnan varaa mielestäni: Jotkut mallit arvostellaan suoraan xenon:n mukaan. Mm. Auriksen valot arvosteltiin xenon:ien mukaan(Leonin Ledeillä), kun maahantuojan "arvauksen" mukaan ne tulevat olemaan myydyimmät valot? Kuka sen voi tietää! Tähänkään mennessä en ole nähnyt kuin korkeitaan pari Aurista liikenteessä xenon:lla. A3 on selvä tapaus ja luultavasti Golfiakin tullaan myymään xenon:lla paljon? Entäs V40 sitten?

Myös auton varustetaso(voimanlähde) vaikuttaa paljon. Volvo oli parhaan varustetason malli (autossa oli myös polttoainelämmitin) ja Leon FR (kärsi liian suuresta rengaskoosta). Samalla verukkeella Ceed'ssä olisi voinut olla TX-taso. (Olisi ollut mm. xenonit mukana.). Hybrid-Auris ei tule olemaan varmasti myydyin malli. Golf olisi myös voinut olla 1.4 moottorilla (parempi lämpiäminen?) tai Leon 1.2:lla (huonompi lämpeneminen?).

Voin olla vastarannan kiiski sanoessai seuraavan, mutta päästöt-osiolla ei ole hevonhiton merkistystä auton ostajalle. Kuluttaja luottaa siihen, että tyyppihyväksytty auto täyttää päästönormit (pakko, jos aiotaan myydä eu-alueella). Co2-arvolla määritellään autovero sitä tuijotetaan eniten. Ketä kiinnostaa kuinka nopeasti kylmällä autolla puhdistus alkaa jne.? Siksi painoarvo päästöistä joutaa romukoppaan...

Nyt lopputulokset ovat yhden laskentatavan tulos. Itse jättäisin päästöt- ja kulutusosiot suoraan pois ja arvostelisin kaikki autot niiden parhailla valoilla...

Peeveli

Volvo voitti, mitä en uskonut etukäteen. Toki tiesin omistajan kokemuksella (pitkä käyttö, ei mikään pelkkä koeajohutaisu) että sen talviajettavuus -kuten kesäajettavuuskin- on nautinnollisen vakaata ja mukavaa sekä hallittavuudeltaan mainiota. Okei, se voitti, mutta eihän nuo muutkaan huonoja ole. Jännä juttu lopputuloksessa oli se, että aavistelin etukäteen uuden Auriksen selviävän aika korkealle jos se on hybridimalli, ja niin siinä kävi. Koeajon alkuvuodesta sen ja sen ajettavuus oli ihmeen hyvä ja lämpeni nopsaan lumikasasta liikkeelle otettunakin.

Mutta, hyvinhän vagitkin pärjäsi eikä asiaa tartte murehtia. :)

jf

#4
Lainaus käyttäjältä: finnman - 13.02.13 - klo:10:09
Mm. Auriksen valot arvosteltiin xenon:ien mukaan(Leonin Ledeillä), kun maahantuojan "arvauksen" mukaan ne tulevat olemaan myydyimmät valot? Kuka sen voi tietää! Tähänkään mennessä en ole nähnyt kuin korkeitaan pari Aurista liikenteessä xenon:lla.
Johtuu varmasti siitä, että vanhaan malliin niitä ei edes saanut suomesta (joskus sai, yleensä ei). Nyt ne saa business-paketissa muihinkin varustetasoihin, kuin siihen kaikkein kalleimpaan. Tainnut pari asiakasta antaa palautetta...  ;)

ps. tuolla toipotta-kaupassa on sellainen "hauska" feature, että voit haluta mitä tahansa, mutta maahantuoja on päättänyt puolestasi, mitä voit ostaa eli tilannut autoja joillakin väri ja varustekompinaatioilla mihin asiakkaan on sitten tyytyminen. Eli harmaa business varusteltu bensamanuaali ja tomaatti hyrbidinä (nämä ovat ne myydyimmät, koska muita et käytännössä saa).
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

clima

Lainaus käyttäjältä: finnman - 13.02.13 - klo:10:09
Voin olla vastarannan kiiski sanoessai seuraavan, mutta päästöt-osiolla ei ole hevonhiton merkistystä auton ostajalle. Kuluttaja luottaa siihen, että tyyppihyväksytty auto täyttää päästönormit (pakko, jos aiotaan myydä eu-alueella). Co2-arvolla määritellään autovero sitä tuijotetaan eniten. Ketä kiinnostaa kuinka nopeasti kylmällä autolla puhdistus alkaa jne.? Siksi painoarvo päästöistä joutaa romukoppaan...

+1.
TM:sta tosin on helppoa pudottaa tuo osio pois ja laskea omat painotukset.

VAG!

Hauska yksityiskohta noissa valomittauksissa. A3:sen Xenon PLUS -valoilla kun vaihtaa pitkille, niin kantama lisääntyy viisitoista (15) metriä ;D

Olisi mielenkiinoista tietää, millaiset Audin normaalit kaksoisksenonit olisivat, kun PLUSsat ovat tuollaiset ;)

Verrokkina vaikka sitikan valot, missä kantama lisääntyy 85 metriä...

Antza

Lainaus käyttäjältä: finnman - 13.02.13 - klo:10:09
Volvo oli parhaan varustetason malli (autossa oli myös polttoainelämmitin)
Momentum ei ole paras varustetaso vaan keskimmäinen. Samalla myös ensimmäinen varustetaso mistä löytyy xenonit. Lämmitin oli lisävaruste ja tuo D2 olisi varmasti kylmä talviauto ilman sitä.

Lainaa
Hybrid-Auris ei tule olemaan varmasti myydyin malli.
Ei varmasti tulekaan mutta talvitestin kannalta hybridi-versio on roppakaupalla kiinnostavampi kuin perusmalli.

Lainaa
Nyt lopputulokset ovat yhden laskentatavan tulos. Itse jättäisin päästöt- ja kulutusosiot suoraan pois ja arvostelisin kaikki autot niiden parhailla valoilla...
Eihän noita vertailuja tarvitse lukea lainkaan jos laskentatapa ei johda haluttuun lopputulokseen..  ::)
Skoda

VAG!

#8
Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.02.13 - klo:08:19
1. Volvo V40 D2 Momentum
2. Audi A3 CC 1,4 Business
3. Toyota Auris Hybrid Comfort

ja VAG ryppäästä

6. Seat Leon 1,4 TSI Fr
7. VW Golf 1,2 TSi Comfort

11. Skoda Rabid ,2 TSI Elegance

Tämä lista ei pidä itse asiassa paikkaansa. Listalla on harvinaisen paljon jaettuja sijoja. Volvo ja Audi on jaetulla ykkössijalla. Audi ja Toyota ovat jaetulla kakkossijalla. MB & Seat on samoissa pisteissa. Honda, Mazda, Opel ja Skoda ovat myös samoissa pisteissä. Kuten myös Chevrolet, Sitikka, Fiat ja Hyundai.

VAG!

Oli muuten aika yllätys, että Audi oli ainoa autoa 20 testiautosta, jossa paloi takavalot päiväajovaloilla. Maahantuojat ovat siis käytännössä kokonaan luopuneet takavalojen koodamisesta Suomessa. On kyllä todella ikävä juttu, varsinkin, jos auton valokatkaisijassa on 0-asento.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.13 - klo:11:01
Volvo ja Audi on jaetulla ykkössijalla.

Ei ole. Volvo 9,0 ja Audi ja Toyota on jaetulla kakkossijalla 8,8.
Volvo XC60 T8 Inscription

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.13 - klo:11:09
Oli muuten aika yllätys, että Audi oli ainoa autoa 20 testiautosta, jossa paloi takavalot päiväajovaloilla. Maahantuojat ovat siis käytännössä kokonaan luopuneet takavalojen koodamisesta Suomessa. On kyllä todella ikävä juttu, varsinkin, jos auton valokatkaisijassa on 0-asento.

Minkähänlainen vetoomus tähän saataisiin aikaan? Todella suuri turvallisuusheikennys, ja monessa autossa on vaikea tietää mitä oikeasti milloinkin palaa.
Volvo XC60 T8 Inscription

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: finnman - 13.02.13 - klo:10:09
Hybrid-Auris ei tule olemaan varmasti myydyin malli.

Jaa-a.. Ei se ainakaan kauaksi siitä jää. Jos vaan toimitusajat antavat myöten, niin hybridiä myydään kuin siimaa. Näin kävi uuden Yariksenkin kohdalla.

VAG!

#13
Lainaus käyttäjältä: nemos - 13.02.13 - klo:11:09
Volvo 9,0 ja Audi ja Toyota on jaetulla kakkossijalla 8,8.

Juuri näin. Katsoin väärin.

Lainaus käyttäjältä: nemos - 13.02.13 - klo:11:10
Todella suuri turvallisuusheikennys, ja monessa autossa on vaikea tietää mitä oikeasti milloinkin palaa.

Ongelma on todellinen, koska monissa autoissa palaa kuitenkin mittarivalot päiväajovaloillakin. En yhtään ihmettele, jos osalla kuskeista jää päiväajovalot epähuomiossa päälle jossain tilanteissa.

mremonen

Testit on testejä, mitä näistä. Aina hävinneet huutaa, että "väärin testattu" ja voittajat onnittelee itseään hyvästä valinnasta. Talviautotestit varsinkin ovat ongelmallisia, kun autot eivät ole mitenkään yhteismitallisia eivätkä siinä mielessä vertailukelpoisia.

Mutta sitähän ne testaa, mitä maahantuojat lähettää.

Päästömittauksista samaa mieltä: suurinta osaa auton ostajista CO2-arvo ei kiinnosta hevon humppaa muuta kuin verotusmielessä. Nytkin osa auton tilanneista pureksii kynsiään, että saa verotuspäätöksen ennen kuin EU herää siihen, että ilmoitetut arvot ovat mainososaston päästä eikä todellisia. Saas nähdä tuleeko EUssa USAn kaltainen tilanne, jossa valmistajia vaaditaan palauttamaan bensarahoja, kun auto kuluttaakin liikaa? Toisaalta sitten varmaan verottaja iskee siihen kohtaan autoveron osalta, joten meidän varmaan kannattaa olla ihan hiljaa...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 13.02.13 - klo:11:38
Saas nähdä tuleeko EUssa USAn kaltainen tilanne, jossa valmistajia vaaditaan palauttamaan bensarahoja, kun auto kuluttaakin liikaa? Toisaalta sitten varmaan verottaja iskee siihen kohtaan autoveron osalta, joten meidän varmaan kannattaa olla ihan hiljaa...

Sorry offtopic mutta eikö asioiden joiden mukaan lasketaan verot tulisi olla todellisia ? Näin ainakin itse ajatettelen, se on sitten yksi sama jos taas hinnat nousisi, samalla taas myynti laskisi (?) ja päästäisiin itse sylttytehtaalle eli siihen päinpeetä olevaan autoverotukseen ja sen kireyteen.

Noin samanlainen verranto olisi ostaa edullisesti kengät joka ovat edulliset sen vuoksi että ne ovat kokoa 42 vaikka niissä lukee 44 ja oma tarve olisi 44. Voi olla että ajattelen asian yksioikoisesti mutta näin itse asian näen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

nemos

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.02.13 - klo:11:55
Sorry offtopic mutta eikö asioiden joiden mukaan lasketaan verot tulisi olla todellisia ? Näin ainakin itse ajatettelen, se on sitten yksi sama jos taas hinnat nousisi, samalla taas myynti laskisi (?) ja päästäisiin itse sylttytehtaalle eli siihen päinpeetä olevaan autoverotukseen ja sen kireyteen.

Eri valmistajien luvut ovat keskenään riittävän yhteismitallisia, vaikka kertoimia voikin vähän vetää hatusta. Suurempia ongelmia ovat se, että autoja optimoidaan mittausta eikä todellista ajoa varten sekä se, että moottoritekniikan kehitystä ohjaa pelkästään pienen kulutuksen tavoittelu ja mitoituksen perustaksi otetaan 150 000 km elinikä.
Volvo XC60 T8 Inscription

-ah-

Lainaus käyttäjältä: Antza - 13.02.13 - klo:10:58
Lämmitin oli lisävaruste ja tuo D2 olisi varmasti kylmä talviauto ilman sitä.
Suoraa kokemusta V40:stä ei ole, mutta ainakin V60 on ollut tuolla koneella tarpeeksi lämmin ilman, että ajossa olisi tarvinut käyttää (polttoainetoimista)lisälämmitintä. Yllättävän lämmin jopa, kun kovillakaan pakkasilla ei ajaessa ole ilman talvivaatteita palellut.

Toki lisälämmitin on varsin mukava varuste aamuisin :)

nemos

Lainaus käyttäjältä: -ah- - 13.02.13 - klo:12:29
Suoraa kokemusta V40:stä ei ole, mutta ainakin V60 on ollut tuolla koneella tarpeeksi lämmin ilman, että ajossa olisi tarvinut käyttää (polttoainetoimista)lisälämmitintä. Yllättävän lämmin jopa, kun kovillakaan pakkasilla ei ajaessa ole ilman talvivaatteita palellut.

Toki lisälämmitin on varsin mukava varuste aamuisin :)

Edeltävä S40/V50 taas on kylmä auto, jos lisälämmitin ei toimi.
Volvo XC60 T8 Inscription

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Antza - 13.02.13 - klo:10:58
Lämmitin oli lisävaruste ja tuo D2 olisi varmasti kylmä talviauto ilman sitä.

Ainakin oma kokeiluni -16 pakkasessa lähiajossa ilman lisälämmittimen kytkemistä päälle osoitti, että ainakin D4:ssa tarkenee vielä mainiosti kabiinissa. Suuttimista tuli nopeasti lämmintä ilmaa, ja kun kokeilin automaatti-ilmastoinnin valikosta tuulilasin tehopuhallusta, ilma oli tulikuumaa. Jotkut vastukset siellä täytyy olla, vaikka joku väitti ettei niitä olisi jos on ruksinut mukaan lisälämmittimen tehdaslisävarusteena. En kyllä usko, että viisipyttyinen nakuttajakaan nyt noin nopeasti tuottaisi hukkalämpöä että kuumaa puhaltaisi hetken ajon jälkeen.

Moottorin lämmönnousu taas on arvausten varassa, kun ei ole analogisessa mittaristoversiossa sitä lämpömittaria...

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.02.13 - klo:11:55
Noin samanlainen verranto olisi ostaa edullisesti kengät joka ovat edulliset sen vuoksi että ne ovat kokoa 42 vaikka niissä lukee 44 ja oma tarve olisi 44. Voi olla että ajattelen asian yksioikoisesti mutta näin itse asian näen.
Onhan se tietysti noinkin, mutta itse näen sen niin, että jos kenkäkauppias on jostain syystä valmis myymään minulle kengät joko verottomana tai vaikka ALV10%-verolla, niin ostaisin ne enkä alkais väittelemään, että kengät tulee verottaa ALV24% mukaan.

Eikä pelkoa: kyllä minä näihin verotalkoisiin osallistun jo ihan tarpeeksi. Tänäkin vuonna on verottaja tienannut minusta n. 15kâ,¬ ja ollaan vasta toisen kuun puolessa välissä  :-\
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 13.02.13 - klo:13:04
Onhan se tietysti noinkin, mutta itse näen sen niin, että jos kenkäkauppias on jostain syystä valmis myymään minulle kengät joko verottomana tai vaikka ALV10%-verolla, niin ostaisin ne enkä alkais väittelemään, että kengät tulee verottaa ALV24% mukaan.


Ja olisit tyytyväinen nro. 42 kenkien omistaja vaikka jalkasi on 44 ?

Tuon päästöhössötysluvun mukaan peilatessa joku asiakas voi oikeasti olla sen verran asiantuntematon että ostaa itsellensä sopimattoman auton.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

PTG

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 13.02.13 - klo:12:36
Ainakin oma kokeiluni -16 pakkasessa lähiajossa ilman lisälämmittimen kytkemistä päälle osoitti, että ainakin D4:ssa tarkenee vielä mainiosti kabiinissa. Suuttimista tuli nopeasti lämmintä ilmaa, ja kun kokeilin automaatti-ilmastoinnin valikosta tuulilasin tehopuhallusta, ilma oli tulikuumaa. Jotkut vastukset siellä täytyy olla, vaikka joku väitti ettei niitä olisi jos on ruksinut mukaan lisälämmittimen tehdaslisävarusteena. En kyllä usko, että viisipyttyinen nakuttajakaan nyt noin nopeasti tuottaisi hukkalämpöä että kuumaa puhaltaisi hetken ajon jälkeen.

Ja olet siis varma, että vollessa lisälämmitin ei ilman päälle kytkemistä ole/ollut toiminnassa (=automaattitoiminnon voi ohittaa ja olit niin tehnytkin)?

Omassa vag-laitteessahan lisälämmittimen (webasto) voi kytkeä päälle kaukosta tai ajastimesta, mutta ilman kytkemistäkin se kyllä lähtee tulille, jos lämpöä ei muutoin ole riittävästi. Uusimmassa kolopallossa tuon toiminnon saa valikosta ilmeisesti veke, mutta useimmissa/aiemmissa versioissa yleensä ei. Pätkäajon kannalta tietysti hyvä, jos toiminnon voipi ohittaa...

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: PTG - 13.02.13 - klo:14:00
Ja olet siis varma, että vollessa lisälämmitin ei ilman päälle kytkemistä ole/ollut toiminnassa (=automaattitoiminnon voi ohittaa ja olit niin tehnytkin)?

Omassa vag-laitteessahan lisälämmittimen (webasto) voi kytkeä päälle kaukosta tai ajastimesta, mutta ilman kytkemistäkin se kyllä lähtee tulille, jos lämpöä ei muutoin ole riittävästi. Uusimmassa kolopallossa tuon toiminnon saa valikosta ilmeisesti veke, mutta useimmissa/aiemmissa versioissa yleensä ei. Pätkäajon kannalta tietysti hyvä, jos toiminnon voipi ohittaa...

Tämä on Volvo, ei vag. ;)

Eli siis tässä on ohjauspylvään vasemmassa viiksessä valikkotsydeemit josta voi automatiikan kytkeä kokonaan pois. Ja lämppäri siis oli tuossa kokeilussani taatusti pois päältä. Jos automatiikka-asento on valittu päälle, lämmitin käynnistyy alle + 5 asteen ulkolämpötilassa.

Antza

Lainaus käyttäjältä: -ah- - 13.02.13 - klo:12:29
Suoraa kokemusta V40:stä ei ole, mutta ainakin V60 on ollut tuolla koneella tarpeeksi lämmin ilman, että ajossa olisi tarvinut käyttää (polttoainetoimista)lisälämmitintä.

Lainaus käyttäjältä: nemos - 13.02.13 - klo:12:33
Edeltävä S40/V50 taas on kylmä auto, jos lisälämmitin ei toimi.
Okei, voihan olla että uudemmissa konstruktioissa homma on hoidettu fiksummin - ehkä sähkövastuksin tms..? Oma mutuilu perustui nimenomaan vanhempiin häkkyröihin eli V50:een vanhemmalla 1.6D:lla että C30:een täsmälleen samalla D2-koneella. Molemmat olivat toivottaman kylmiä tilanteessa (=tankki tyhjähkönä) jossa lisälämmitintä ei käynnistynyt. Moottorin lämmöt eivät nousseet eikä sisään tullut lämmintä ilmaa.

Skoda

PTG

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 13.02.13 - klo:14:05
Tämä on Volvo, ei vag. ;)

Eli siis tässä on ohjauspylvään vasemmassa viiksessä valikkotsydeemit josta voi automatiikan kytkeä kokonaan pois. Ja lämppäri siis oli tuossa kokeilussani taatusti pois päältä. Jos automatiikka-asento on valittu päälle, lämmitin käynnistyy alle + 5 asteen ulkolämpötilassa.

Niinpä ;)

Veikkaan tosin, että tuo +5 ei ole ainoa tai saatikka ratkaiseva parametri. En siis hämmästyisi, jos lisälämmitin pörähtäisi käyntiin kuskin valinnoista huolimatta jos ja kun keli on riittävän kylmä :-\ Mutta ei varmaankaan mainituissa keleissä eli uskottava se sitten on, että asioita voi tehdä fiksumminkin kuin vaggineissa on tehty ;D  :o ;D

nemos

Lainaus käyttäjältä: Antza - 13.02.13 - klo:15:15
Okei, voihan olla että uudemmissa konstruktioissa homma on hoidettu fiksummin - ehkä sähkövastuksin tms..?

Tuossa TM:ssä sanotaan, että vakiona on sähkövastus, joka poistuu, jos ottaa polttoainelämmittimen. On myös hienoa, että polttoainelämmittimen pakkokäytön saa nykyään estettyä. Kehitys kehittyy, mutta se ei paljon ilahduta niitä paljon lyhyitä matkoja ajavia, jotka tekevät edellisten vuosimallien Volvoihinsa Eberiremonttia vähintään kerran vuodessa pakkotoimisuuden takia.
Volvo XC60 T8 Inscription

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.13 - klo:11:09
Oli muuten aika yllätys, että Audi oli ainoa autoa 20 testiautosta, jossa paloi takavalot päiväajovaloilla. Maahantuojat ovat siis käytännössä kokonaan luopuneet takavalojen koodamisesta Suomessa. On kyllä todella ikävä juttu, varsinkin, jos auton valokatkaisijassa on 0-asento.
Meillä palaa takavalot päivävalo-asennossa, samoin tekee kaverin 2013 vuotisessa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 13.02.13 - klo:17:58
Meillä palaa takavalot päivävalo-asennossa, samoin tekee kaverin 2013 vuotisessa.

Näin meilläkin, mutta Rapidissa ei näköjään enää pala. Saa nähdä mikä on tilanne uudessa Ocussa.

Temmi_H

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.13 - klo:18:00
Näin meilläkin, mutta Rapidissa ei näköjään enää pala. Saa nähdä mikä on tilanne uudessa Ocussa.

Takavalojen palaminen päiväajovaloasennossa kannattaa tarkistaa kun auton ottaa vastaan luovutuksessa. Aikanaan RS Fabiaa ottaessani vastaan huomasin samalla, että takavalot eivät pala päiväajovaloilla. Pyyntö myyjälle, niin koodasivat mukisematta takavalot palamaan.

Euroopassa eri käytäntöjä noiden valojen suhteen, niin ovat tehtaan jäljiltä varmaan miten sattuu :)
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy