Polo GTI

Aloittaja RoccoScientist, 22.02.10 - klo:14:09

« edellinen - seuraava »

Smaikkeli

A1:ssä oli sama ominaisuus havaittavissa viime kesän kaatosateilla maantienopeuksia ajaessa. Poljin painui todellakin syvään.

Zaasa

RäSässä en ole jarruissa viivettä havainnut,jarrut näyttäisi olevan Boschilta.

Newman

Takana on nyt joulureissun myötä yli 3500 kilometriä eli noin viisi täyttä tankillista on ajeltu. Vastaisuudessa kilometrejä kertyy huomattavasti vähemmän, mutta on eräänlaisen yhteenvedon aika, koska auto on sisäänajettu ja uutuudenviehätys laantunut maltillisempiin lukemiin.

*Moottori ja voimansiirto toimivat hyvin yhdessä. Toki DSG:n tiettyjä "piirteitä" on yhä läsnä, mutta ne tulevat esiin lähinnä kaupunkipyörityksessä ja ruuhkissa (yläviistossa ryömiminen jne). Moottorin käytännön voima kelpaa tilanteessa kuin tilanteessa.

*Penkit eivät tue alaselkää tai reisiä kuin nimeksi, mutta jos tukea saakin, itselläni yläkroppa irtoaa sitten vastaavasti pois penkistä. Häiritsee pidemmillä reissuilla. Tämäkin oli tiedossa ennen ostoa.

*Paha ja häiritsevä hälyääni saatiin korjattua muutaman pajakäynnin jälkeen. Muuten nitinöitä/natinoita on paljon, etenkin kaupunkioloissa nyökähdellessä. Eivät haittaa koska ajelen valtaosin maantietä ja motaria.

*Kattoikkuna tuo mukavasti tilantuntua ahtaaseen matkustamoon. Sivuääniä tulee siinä samalla, mutta tuokin piirre oli tiedossa ennen ostoa. No biggie.

*Ikkunat huurtuvat helposti ainakin nollakelien tuntumassa ja silloin, kun autossa on enemmän kuin yksi ihminen.

*Kulutus on pysytellyt kuudessa litrassa (maantiepainotteinen ajo). Kaupungeissa ja taajama-ajossa menee helposti kahdeksan litran luokkaa, mikä on aika paljon. Mutta ei haittaa itseäni kun en ajele kaupungissa kuin pari kertaa viikossa ja silloinkin vain vartin pari.

*Tilat riittävät (venytettäessä) pikkuperheelle mutta mieluummin ajan Golfilla jos on enemmän kuljetettavaa. Läpilastausaukon puuttuminen vituttaa. Sitä en osannut ennakoida.

*Ajettavuus on uraantuneilla teillä jossakin hyvän ja erinomaisen välimaastossa. Ei kulje aivan yhtä eleettömästi / paimentamatta suoraan kuin Golf perusrenkailla mutta muuten ei valitettavaa. Ajomelua on paljon muttei häiritsevästi enemmän kuin Golfissa. Renkaina täällä kuoliaaksi haukuttu Nokian R 185/60/15.

*Ei ole ainakaan vielä pyytänyt lisää öljyä.  :D Eiköhän se kohta aloittele...

*Heppoisen oloiset ovet ärsyttävät vähän, ainakin Golffiin ja siitä isompiin autoihin tottunutta. Muuten pikkuautofiilikset ovat melua lukuun ottamatta poissa. No joo, ehkä näin pimeään vuodenaikaan jalkatilavalaistus ja hansikaslokeron valo tekisivät poikaa...

*Lämpöä on riittänyt ainakin 14 asteisesta tallista startattaessa. Tyhjäkäynnilläkin jäähdytysnesteen lämpötila jaksaa nousta, ainakin vielä pikkupakkasilla. Ilmeisesti ei siis ole yhtä kylmä kuin 90 kW TSI Golf, mikä jää vielä nähtäväksi.

*RCD510 ei ole kaksinen. Ã,,änenlaatu on yhtä tyypillisen luonnoton ja värittynyt kuin keskivertoäänentoisto autossa yleensäkin. "Kaiuttimet" lienevät samat kuin perusradiossa.

Tuossa siis nuo itselleni keskeisimmät havainnot. Eipä ollut paljoa kerrottavaa. Myöhemmin ehkä lisää.Eli Polo GTI kelpaa yhä enemmän kuin mainiosti, muttei ehkä sittenkään ykkösautoksi. Tilavampi Golf on nimittäin jäänyt talliin ja taitaa jäädäkin, koska kaikki sen viat on korjattu, eikä uusia ole ilmennyt.

Peeveli

^

Kiitos Newman raportista.

Arvasin kyllä mielessäni sen ettette tuolla perhekoolla eli 2 aikuista, lapsi turvaistuimineen ja koira pärjää pidemmän päälle pelkällä Pololla. Ensi kesäksi suunniteltu automatka Välimeren rannalle mm. Nizzaan ja Cannesiin tuovat varmasti mietteitä tilojen osalta myös meille kahdelle...

Tilattu kaara makaa edelleen satamassa ja eppäilen joululomien takia, liikkuuko se ennen  uuttavuottakaan sieltä liikkeeseen. Naapuritalon pihassa on juuri vieraisilla joku uudella Polo highline-mallilla ja viereen on parkkeerattu Möhköpösö eli 308 SW. Onhan se polostin toki pienempi mutta onneksi se ei nyt näytä kuitenkaan ihan poloselta pösön vierellä; äkkiseltään eka vilkaisu toi mieleen GTI-Golfin (väri vielä semmoinen perus-pastellinsininen jota näkee välillä tuuning-sporteissa).

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.12.11 - klo:13:04
^
Arvasin kyllä mielessäni sen ettette tuolla perhekoolla eli 2 aikuista, lapsi turvaistuimineen ja koira pärjää pidemmän päälle pelkällä Pololla. Ensi kesäksi suunniteltu automatka Välimeren rannalle mm. Nizzaan ja Cannesiin tuovat varmasti mietteitä tilojen osalta myös meille kahdelle...
Kyllä sillä pärjää, mutta ahtaaksi käy välillä. Tämä oli tiedossa. Ja toisaalta, nämä täyteen ahdetut reissut ovat edustaneet alle kymmenystä autolla kerätyistä kilometreistä. Se on se juttu. Kannattaako reissun tai parin takia ajaa isommalla? No, meillä on se mahdollisuus (ja on sitä käytettykin).

Veikkaanpa, että kahden hengen taloudessa tilat eivät lopu kesken kun kerran takapenkille saa lastattua isompaa matkalaukkua jne. Mutta ne penkit! Tällä osa-alueella Golf VI vie selkeimmän voiton. Siksi se on tullut valittua aamulla tallista yllättävän useasti.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Newman - 24.12.11 - klo:14:41
Mutta ne penkit! Tällä osa-alueella Golf VI vie selkeimmän voiton. Siksi se on tullut valittua aamulla tallista yllättävän useasti.

Hmmm. Meillä kun on huushollissa tuo uusi Golf ja vanhempi Passat Highline penkeillä, en kyllä itse pysty kehumaan Golfin istuimia. Mittaa minulla on kengät jalassa n. 190 cm ja painoa n. 80 kg; en tunnu saavan Golfin ajoasentoa mieleisekseni mitenkään. Pakko olla vikaa kuskissa, kun Golfin ajoergonomiaa niin kehutaan. ::)

Newman

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 24.12.11 - klo:14:51
Hmmm. Meillä kun on huushollissa tuo uusi Golf ja vanhempi Passat Highline penkeillä, en kyllä itse pysty kehumaan Golfin istuimia. Mittaa minulla on kengät jalassa n. 190 cm ja painoa n. 80 kg; en tunnu saavan Golfin ajoasentoa mieleisekseni mitenkään. Pakko olla vikaa kuskissa, kun Golfin ajoergonomiaa niin kehutaan. ::)
Riippuu niin paljon kuljettajasta ja penkistä sekä yhdistelmästä ja mieltymyksistä. Ei ole oikeaa totuutta, vain oma subjektiivinen totuus. Ja sehän tietenkin riittää. Ryhtilihasten kunto tosin merkitsee painoa enemmän.

Minulla on mittaa vain 178 cm, mutta jalkapalloilijan pitkät jalat saavat ongelmia aikaan, kun useimpien autojen rattien etäisyyssäätö ei riitä ilman että polvet olisivat pahasti koukussa. Golfissa on minulle kaikki just oikein.

Peeveli

Newmanin kommentti penkkiasiassa on totta, siis se että se on subjektiivinen juttu, aivan puhtaasti. Itse taas petyin comfortline-Golf VI:n etupenkkeihin; niissä selkä kipeytyi jo Hki-Hämeenlinna-välillä, ihan sama istuinko kuskin vai matkustajan jakkaralla. Ja säätelin ristiseläntukea, korkeutta, ratin etäisyyttä jne, silti ristiselkä vaan kipeytyi. Sen sijaan muissa vageissa ei ole vastaavaa tapahtunut (Seat Ibiza FR, Golf V variant sportline, Jetta V comfortline, laina-Polo 6R trendline). Koeajolla reilun tunnin lenkillä ei selkä tykännyt pahaa myöskään Polo GTI:n penkeistä ja siihen kiinnitin Newmanin vinkistä ajon aikana erityistä huomiota. Ratin pituussäätöä tutkin reilu vko sitten volkkariliikkeessä Polosta ja onhan se lyhyempi säätövaraltaan kuin Golfissa tai Giuliettassa. Mutta onneksi hitusen parempi kuin Avensiksessa, just ja just itselleni riittävä kun olen 175 senttinen kääpiökukkakeppi. Eli mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi jollekin toiselle.

Ai niin Newman ja muutkin: onko climatronicin yksialueisuus ärsyttänyt pidemmällä omistajuusajalla? Tuo lasien huurtuminen on ikävältä kuullostava asia, kun Golfeissa ja nyky-Alfassa huurteen kanssa ei ole mitään probleemeja.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Newman - 24.12.11 - klo:14:57
Riippuu niin paljon kuljettajasta ja penkistä sekä yhdistelmästä ja mieltymyksistä. Ei ole oikeaa totuutta, vain oma subjektiivinen totuus. Ja sehän tietenkin riittää. Ryhtilihasten kunto tosin merkitsee painoa enemmän.

Minulla on mittaa vain 178 cm, mutta jalkapalloilijan pitkät jalat saavat ongelmia aikaan, kun useimpien autojen rattien etäisyyssäätö ei riitä ilman että polvet olisivat pahasti koukussa. Golfissa on minulle kaikki just oikein.

Itse ole 173 cm tappi ja mielestäni Golfin penkki on todella hyvä, Sciroccon penkki menettelee....vaan ei oikein istu mun muotoihin.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.12.11 - klo:10:56
Ai niin Newman ja muutkin: onko climatronicin yksialueisuus ärsyttänyt pidemmällä omistajuusajalla? Tuo lasien huurtuminen on ikävältä kuullostava asia, kun Golfeissa ja nyky-Alfassa huurteen kanssa ei ole mitään probleemeja.
Yksialueisuus ei haittaa minua saati vaimoani. Automatiikka toimii siinä mielessä hyvin, että se ei tunnu ainakaan meidän tapauksessamme (ja suuntauksilla) puhaltavan naamalle tai muuten häiritsevästi. Huurtuminen vaivaa lähinnä silloin, kun takapenkillä istuu meidän pikku juniori. Tai no, en tiedä tarkalleen, sillä otantani on kovin kovin suppea vielä. Näin kuitenkin uskoisin.

Newman

Muuten, yksi ikävä asia unohtui tuosta väliraportistani. Se tuli kiusallisen hyvin ilmi myös tänään pidemmällä reissulla. Nimittäin takapenkillä on häiritsevän paljon rengasmelua etupenkkiin verrattuna. Kuin pienlentokoneen matkustamossa, vaimoa lainatakseni. Esimerkiksi pikkupoika ei voi katsoa piirrettyjä iPhonen surkean kaiuttimen kautta, koska 100 kilometrin tuntinopeudessa ei enää kuulu juuri mitään.

Lisäksi ilmeisen huonosti eristettyjen lokasuojien kautta kantautuu korkeita melupiikkejä, jotka syntyvät vesisuihkuista. Näitä en ole itse kuullut, koska olen yleensä kuskina.

Kuten sanottua, etupenkillä ero esimerkiksi Golf VI:een on kyllä pienempi.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 24.12.11 - klo:14:51
Mittaa minulla on kengät jalassa n. 190 cm ja painoa n. 80 kg; en tunnu saavan Golfin ajoasentoa mieleisekseni mitenkään.

Oletkos kokeillut Golf Plussaa? Siinä voisit nostaa penkkiä ylemmäksi ja vetää sitä samalla taemmaksi, jolloin pitkän kuskin jaloille tulisi enemmän tilaa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Peeveli

Miten olette kokeneet GTI:n väännön ja kaasuun vastaavuuden alle 2000:n kierroksen alueella? Valmistajan mukaanhan maksimivääntö tulee vasta 2000:sta ylöspäin, kun esim 118kW-versiossa jo puolestatoista tonnista alkaen. Ainakin Alfa Giulietta on melko "kuollut" alta parintonnin (siinäkin maksimivääntö 2000:sta eteenpäin) ja parissatonnissa tulee selkeä elävöityminen. Itse ei tullut GTI:n koeajolla testattua tuota alta kahdentonnin tuntumaa kovinkaan tarkkaan, kun mieli paloi ns. "tykittämään". :D

Auto seisoo edelleen satamassa eikä kuljetuksesta ole mitään tietoa, eli en varmaan saa autoa vielä ensi viikollakaan. :(

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 28.12.11 - klo:08:11
Miten olette kokeneet GTI:n väännön ja kaasuun vastaavuuden alle 2000:n kierroksen alueella? Valmistajan mukaanhan maksimivääntö tulee vasta 2000:sta ylöspäin, kun esim 118kW-versiossa jo puolestatoista tonnista alkaen.
Mistään hengettömyydestä ei kyllä voi puhua. Ehkä siinä 1750 kierroksen jälkeen on jo mukavasti pontta. Ã,,lä huoli, ihan kaikissa tilanteissa pääsee eleettömästi liikkeelle. Vaihteisto ja moottori toimivat hienosti, lienee eräs auton parhaista puolista. Vain kaupunkioloissa ryömiskely ottaa hermoon, koska silloin DSG:n ominaisuudet tulevat osuvimmin esiin.

Peeveli

^

Kiitos Newman. Eipä sitten hätiä mitiä...

Ja kas, äsken sain uuden yllätyspuhelun Laakkoselta: GTI on lähtenyt kuulemma juuri kuljetukseen eli taitaapi sittenkin olla luovutus 2.1.12. :)

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 28.12.11 - klo:09:46
^

Kiitos Newman. Eipä sitten hätiä mitiä...

Ja kas, äsken sain uuden yllätyspuhelun Laakkoselta: GTI on lähtenyt kuulemma juuri kuljetukseen eli taitaapi sittenkin olla luovutus 2.1.12. :)
Eikä päivä tai pari haittaa mitään. Ensi viikolla kuitenkin!

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Newman - 28.12.11 - klo:09:47
Eikä päivä tai pari haittaa mitään. Ensi viikolla kuitenkin!

Juu...Onneksi tämä mukava ja avulias naismyyjä tajusi varata jo ennen joulua riskipelillä ennakkoon varustelu-huoltoajan liikkeessä ylihuomiselle eli perjantaille kun on Media In-asennus, talvirenkaiden alle laitto ja etuläpät jne. Näin ollen alkuperäisaikataulu vaikuttaa nyt todennäköiseltä. Mutta, katsotaan...

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Newman - 28.12.11 - klo:09:42
Vain kaupunkioloissa ryömiskely ottaa hermoon, koska silloin DSG:n ominaisuudet tulevat osuvimmin esiin.

Mitäpä tuo tarkoittanee? Ruuhkassa ryömiskely ei ole kivaa, mutta eikös DSG juuri helpota sitä?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 28.12.11 - klo:10:48
Mitäpä tuo tarkoittanee? Ruuhkassa ryömiskely ei ole kivaa, mutta eikös DSG juuri helpota sitä?

Ruuhka yms. ryömiskelyssä DSG:n arpakuutio ominaisuudet tulee aika selvästi esiin, ja se ei ole kivaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.11 - klo:10:56
Ruuhka yms. ryömiskelyssä DSG:n arpakuutio ominaisuudet tulee aika selvästi esiin, ja se ei ole kivaa.

Huomattavasti kivempaa kuin poljeskella manuaalivaihteisella. Meinaan ainakin pk-seudun liikenteessä. ;)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.11 - klo:10:56

Ihmettelen tuota "arpomista" joka mainitaan DSG:n ominaisuutena. Kun omaan kuusipykäläiseeni vaihdettiin takuuaikana mekatroniikka, olen ollut vaihteiston toimintaan täysin tyytyväinen. Jos se alkaisi arpoa, veisin auton heti korjaamolle.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 28.12.11 - klo:11:09
Ihmettelen tuota "arpomista" joka mainitaan DSG:n ominaisuutena. Kun omaan kuusipykäläiseeni vaihdettiin takuuaikana mekatroniikka, olen ollut vaihteiston toimintaan täysin tyytyväinen. Jos se alkaisi arpoa, veisin auton heti korjaamolle.

Mitä olen DSG:llä muutamia koeajoja ajanut niin kyllä siinä arpomista esiintyy vaikka se muuten onkin oikein mukava laatikko, kokeiltu on sekä seiskaa että kutosta. Ei ole mukava lähteä risteyksestä kun laatikko päättääkin jäädä miettimään liikkeellelähtöä, tai melkein pysähdyksiin ja siitä kaasua niin vaihdetta ei olekkaan pesässä ja sitten hätäpäissään lyödään vaihde sisään kunnon paukauksen saattelemana.

Ehkäpä aiheesta voisi jatkaa enemmänkin tuolla DSG-kokemuksia ketjuissa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.11 - klo:11:20
Ei ole mukava lähteä risteyksestä kun laatikko päättääkin jäädä miettimään liikkeellelähtöä, tai melkein pysähdyksiin ja siitä kaasua niin vaihdetta ei olekkaan pesässä ja sitten hätäpäissään lyödään vaihde sisään kunnon paukauksen saattelemana.

Minä ajaisin tuon tilanteen ilmetessä suoraa päätä ja saman tien korjaamolle... Mutta ei jatketa tästä enää.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.11 - klo:11:20
Mitä olen DSG:llä muutamia koeajoja ajanut niin kyllä siinä arpomista esiintyy vaikka se muuten onkin oikein mukava laatikko, kokeiltu on sekä seiskaa että kutosta. Ei ole mukava lähteä risteyksestä kun laatikko päättääkin jäädä miettimään liikkeellelähtöä, tai melkein pysähdyksiin ja siitä kaasua niin vaihdetta ei olekkaan pesässä ja sitten hätäpäissään lyödään vaihde sisään kunnon paukauksen saattelemana.

Ehkäpä aiheesta voisi jatkaa enemmänkin tuolla DSG-kokemuksia ketjuissa ::)
Ei ainakaan Polo GTI:ssä tuntunut rauhallisessa ajossa aski arpovan tasan tippaakaan vaan toimi oikein pätevästi.

Newman

Sen verran kuitenkin jatkan, että DSG:ssä on puutteensa. Jos niitä ei itse huomaa niin hyvä niin. Mutta itselläni on ollut sekä DSG7 (vm 2008 Golf VI) että A4:sen järeämpi S-Tronic, tämän nykyisen DSG7:n lisäksi. Viikonlopun koeajotaustaa on GTD:stä, jossa siis DSG6. Kaikilla on tietyt ongelmansa ryömintänopeuksissa, kiertoliittymiin tultaessa, ylämäkeen hivutettaessa saati pysäköitäessä. Yhteensä on kokemuksia siis kolmesta omasta autosta, jossa kaikissa on enemmän tai vähemmän samoja piirteitä.

Kyse on empimisestä, koska laatikko ei voi - missään olosuhteissa - täysin tietää, mitä seuraavaksi liikenteessä tapahtuu. Tätä varten pitäisi varmaan olla joku triplakytkinautomaatti tai sitten ihan toinen tekniikka. Ennakoiva ja rauhallinen ajo sujuvat kuitenkin valtaosin ongelmitta.

Siksi ajan mieluummin automaatilla. Puutteista viis.

Peeveli

GTI on nyt autoliikkeessä, vihdoinkin. Myyjäni oli onneksi ns. kaukoviisas eli oli tilannut myös autoliikkeeseen varmuuden vuoksi ne sovitut lyhyempimalliset etuläpät. SE Mäkisen pojat näet olivat asentaneet siihen ne pitkät mallit. Nyt sitten autoliike asentaa huomenna lyhkäset roiskarit tilalle. ::) Myyjä vielä tänään soittaessaan varmisti että haluanko talvirenkaaksi nastalliset vai nastattomat; halusi kysyä onko mieleni sen osalta muuttunut (nastat tulee edelleen vaikka kesäkeliä pukkaa). Hyvää palvelua olen tuolta myyjältä siis saanut, kiitokset vaan fooruminkin kautta. :)

Skula

Hyvä Peeveli, äkkiä puikkoihin, päästään sitten piakkoin ihmettelemään seuraavaa autovalintaasi  ;)

Tsoukki tsoukki  ::)

Onnea menokkiin! Kun ei sit ens vuonna en ehi onnitella, kun autosi saat  ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Newman - 23.12.11 - klo:17:44
*Paha ja häiritsevä hälyääni saatiin korjattua muutaman pajakäynnin jälkeen. Muuten nitinöitä/natinoita on paljon, etenkin kaupunkioloissa nyökähdellessä. Eivät haittaa koska ajelen valtaosin maantietä ja motaria.

Tiedätkö miten räminä saatiin korjattua? Löytyikö kiinnitysklipsi, vai tuliko ääni kuitenkin jostain muualta kuin hukkaportissa?
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Newman

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 29.12.11 - klo:12:42
Tiedätkö miten räminä saatiin korjattua? Löytyikö kiinnitysklipsi, vai tuliko ääni kuitenkin jostain muualta kuin hukkaportissa?
Monen tekijän summa. Ei siis tullut moottorin puolelta. Syy: huonosti kiinnitettyä johtosarjaa, peilikoteloa, tuulilasia, vääränlaista eli liian kovaa äänieristettä (kuulemma sekin resonoi) jne. Mutta kuntoon tuli.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: skula - 29.12.11 - klo:12:39
Hyvä Peeveli, äkkiä puikkoihin, päästään sitten piakkoin ihmettelemään seuraavaa autovalintaasi  ;)

Tsoukki tsoukki  ::)

Onnea menokkiin! Kun ei sit ens vuonna en ehi onnitella, kun autosi saat  ;)

Kiitos kiitos! Juu pitää ottaa nettisurffaus seuraavaa kiikaroiden. :D Ei vainenkaan.

Miehellä pitää sitten alkuvuodesta kiirettä? ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy