Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

Rinkulakeula

Itselläni on -14 F10, jota pidän huomattavan paljon aakolmosta hiljaisempana. Mutta se omalta osaltani tästä aiheesta.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

rami

Kaikissa VAG autoissa on suhteellisen suuri takarengasmelu. On ollut aina. ;D ;D ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 05.01.16 - klo:17:37
Itselläni on -14 F10, jota pidän huomattavan paljon aakolmosta hiljaisempana. Mutta se omalta osaltani tästä aiheesta.

F10 voi hyvinkin olla hiljaisempi kuin A3. Toisaalta tämä ei välttämättä ole mikään ihme, jos otetaan huomioon autojen hintaluokat. Bensamoottorilla varustettujen BMW 5-sarjan autojen edullisin malli on 520i A Business, jonka listahinta näyttäisi tällä hetkellä olevan 51 986,63 â,¬. Jos Audin osalta jätetään kaikkein halvin varustelutaso huomioimatta, niin A3 Sedan 1.4 TFSI  maksaa halvimmillaan 29 317,27 euroa. Hintaero F10:n ja A3:n välillä on siis 22 669,36 euroa. Vertailu ei siis välttämättä ole aivan reilu.

Jos A3:ta haluaa Bemariin verrata, niin lähtökohdaksi pitäisi mielestäni ottaa samaan luokkaan kuuluva auto. Näin oli toimittu mm. TM:n "pikkupremium" vertailussa (TM 19/2013). Siinä A3:ta verrattiin (mm.) BMW 116iA:han. Molemmat autot saivat sisämelusta saman arvosanan, eli 9. Ja ei minullakaan tästä tämän enempää.

exlex

Yleensä kannattaa verrata saman segmentin autoja keskenään eikä eri segmenttien autoja. Jos vertaa vaikka Audi A7 ja Skoda Fabiaa keskenään, niin niissä on varmasti ero. Ero tulee pitkälti hintaerosta. Toinen maksaa 2-4x enemmän, kuin toinen auto.

B-segmentti (pikku autot): VW Polo, Audi A1, Skoda Fabia, Ford Fiesta jne...
C-segmentti (pienet perheautot): Audi A3, VW Golf, Seat Leon, Mercedez-Benz CLA, Volvo V40, Skoda Rapid, BMV 1 jne..
C/D-segmentti (keskiluokka): Audi A4, Audi A5, Skoda Superb, Skoda Octavia, VW passat, Mercedez-Benz C, Volvo S60/V60, BMW 3 jne...
E-segmentti (isot autot): Audi A6, BMW 5, Mercedez-Benz E-sarja, Volvo S80, Tesla Model S jne...

Uti

Sitten kun vielä huomioidaan eri automallien- ja merkkien hintaerot ns. suomiverokorjattuna, päästään todellisiin autojen hintaeroihin. Tällöin käykin niin, että esim. C-segmentin hyvin varusteltu malli onkin kalliimpi (esim. Saksa, Ruotsi..)) kuin alkaen mallit D-segmentissä jne.

Markku

ITbites

Omasta A4:sta korjattiin ohjausongelmaa softapäivityksellä, mutta nyt kun laitoin alle kesärenkaat ollaan taas montussa paskaa. Noin mystistä ohjausta en ole kohdannut missään autossa. Eli tuo sähköohjattu tehostin ei toimi sitten ollenkaan raskaiden kesärenkaiden kanssa?

Reagoi ohjaukseen joko liikaa tai viiveellä
Vetelee kiihdyttäessä ja kovissa nopeuksissa sivuille

Huoh!
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

MoFFe


ITbites

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 24.03.16 - klo:14:54
Onko ketään kokeillu tätä?  8)
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/533535-2013-Steering-Issues-VAG-COM-Fix

Meni aika tekniseksi tällaiselle konttorirotalle, saatko suomeksi? :D Kiitos kuitenkin.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 24.03.16 - klo:17:38
Meni aika tekniseksi tällaiselle konttorirotalle, saatko suomeksi? :D Kiitos kuitenkin.

Joo helppoa:

Eli vagcomilla tekemään yhden muutoksen. Kuulema "Driver Steering Recommendation" saattaa juuri aiheutta ihmeellisyyksiä ohjauksessa, varsinkin kun ajaa suoraan ja ohjaus tekee kepposia(joutuu korjaamaan ohjausta vaikka ajaa suoraan). Tämä voi siis auttaa jos on ongelmaa ohjauksen kanssa, ei kumminkaan kaikissa tapauksissa.
Kannattaa kokeilla, jos on ongelmaa. :)

Muutan vaan tämän: 44-electric steering assist module > coding > long coding > byte 0 > bit 4 (uncheck box for "Driver Steering Recommendation)

ITbites

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 24.03.16 - klo:18:03
Joo helppoa:

Eli vagcomilla tekemään yhden muutoksen. Kuulema "Driver Steering Recommendation" saattaa juuri aiheutta ihmeellisyyksiä ohjauksessa, varsinkin kun ajaa suoraan ja ohjaus tekee kepposia(joutuu korjaamaan ohjausta vaikka ajaa suoraan). Tämä voi siis auttaa jos on ongelmaa ohjauksen kanssa, ei kumminkaan kaikissa tapauksissa.
Kannattaa kokeilla, jos on ongelmaa. :)

Muutan vaan tämän: 44-electric steering assist module > coding > long coding > byte 0 > bit 4 (uncheck box for "Driver Steering Recommendation)

TNX, tämän tekeminen vaatii sen ohjausyksikön (?) Tekiskö ne Audilla tuon, autossa takuu voimassa?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

MoFFe

Joo eli pitää olla tuo 44 yksikkö... en tiedä jos Audi tekee tuon. Ehkäpä ei, koska ovat varmaan sitä mieltä että tämä pitäisi olla päällä.
Ainakin tuon keskustelun mukaan niin tuo korjaus on auttanut (ainakin jamppaa jonka tuon artikkelin kirjoitti).
Tämä korjaus on siis alunperin tarkoitettu A4lle. Mutta ainakin omassa S3ssa tuo ohjausyksikkö on olemassa ja itse sammutin tuon featuren ja mielestäni tuntuu ohjaus huomattavasti rauhallisemmalta suoralla, näin perstuntumalla. :)

ITbites

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 24.03.16 - klo:18:12
Joo eli pitää olla tuo 44 yksikkö... en tiedä jos Audi tekee tuon. Ehkäpä ei, koska ovat varmaan sitä mieltä että tämä pitäisi olla päällä.
Ainakin tuon keskustelun mukaan niin tuo korjaus on auttanut (ainakin jamppaa jonka tuon artikkelin kirjoitti).
Tämä korjaus on siis alunperin tarkoitettu A4lle. Mutta ainakin omassa S3ssa tuo ohjausyksikkö on olemassa ja itse sammutin tuon featuren ja mielestäni tuntuu ohjaus huomattavasti rauhallisemmalta suoralla, näin perstuntumalla. :)

Hienoa, täytyy tutustua ja kysellä, on se kumma että menivät kikkailemaan tuon keskeneräisen "sähköohjattu ohjaus" kanssa!
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Qman

Kuukausi sitten oli A4 quatron luovutus joten aika uusi tapaus. Ohjauksessa on keskialueella ratin kehältä kasoen 1-1.5cm täysin tyhjä alue millä ohjaus ei vaikuta mitenkään auton suuntaan ja lisäksi tuo alue melkeiin vailla tuntumaa. Heli alueen reunalla on vastassa selvästi raskaampaa ohjausta ja auto reagoi salamana ohjaukseen. Tuntuu siis kuin ohjauksessa olisi klappia mutta eihän siinä voi.
Tuo pahenee kun rengaspaineet nousee kelin lämpenemisen myötä. Eilen kun oli aika navakka tuuli, sai pitää ratista kaksin käsin kiinni.

Onko tämä tuut ilmilöä uusimmassa A4 mallissa vai olisiko aika varata aika pajalle?

Ai niin miten helvatassa saatte selvää noista kirjaimista mitä pitää lukea varmistuskentästä mulla on nyt kestänyt puoli tuntia löytää "kuva" minkä kaikki kirjaimet saan selväksi.

a4b8

Tänään säikäytti kun saavuin risteykseen, auto sammui (start-stop) vaikka oli vielä hieman liikkeellä, tunsin kun ratin liike jäykistyi. Autonhan saa taas käyntiin liikauttamalla rattia, SS. Eli aika herkällä tuo SS.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Eagle

Käytin  90 000 huollossa ja kysyin päivityksiä kun auto on päivitetty vain kertaalleen ja löytyihän sieltä uusi päivitys. Ohjaus on nyt hyvä ja hinta Lahden Laakkosella 0 euroa huollon yhteydessä. Sama juttu oli entisen A5 kanssa, toinen päivitys toi merkittävän eron.

ile

Lainaus käyttäjältä: Eagle - 04.06.16 - klo:07:14
Käytin  90 000 huollossa ja kysyin päivityksiä kun auto on päivitetty vain kertaalleen ja löytyihän sieltä uusi päivitys. Ohjaus on nyt hyvä ja hinta Lahden Laakkosella 0 euroa huollon yhteydessä. Sama juttu oli entisen A5 kanssa, toinen päivitys toi merkittävän eron.

Kuulostaa lupaavalle.

Juuri tänään varailin huoltoa kutoseen, johon on vedetty aikanaan 48K8 -pätsi. Pientä levottomuutta tuossa tuntuisi olevan ainakin DS:n auto-asennossa ja kyselin josko saisi päivitystä samalla. Kuulemma AC:n huoltokaverit kyllä tunnistavat ongelmalliset tapaukset ja sitten tarvittaessa hoidetaan päivitykkset. Hieman jäi auki tehdäänkö nyt yhtikäs mitään, kun kyselin että mites tuota tunnistaa tällaisilla keleillä jne. No on ainakin nyt mainittu, joten on ehkä astetta helpompi hätäillä syksyllä.

Eagle

Huoltoneuvojan mukaan testeri kertoo löytyykö autoon päivityksiä, kun kytketään kiinni. Nuo numerot ja kirjaimet on kampanjatunnuksia eikä varsinaisia päivitysten tunnuksia. Eli auto vaan testeriin kiinni.

A6 first timer

Taisin olla aikanaan ensimmäinen, joka aloitti ohjauskeskustelun A6 palstan puolella.
Sattumalta lueskelin foorumia pitkästä aikaa ja yllätyin, että topiikki on yhä aktiivinen!

Itselläni ongelma ("klappia" keskialueella) korjaantui softapäivityksellä jo pari vuotta sitten, en enää edes muista mikä versio päivitettiin. Normaaleissa huolloissa on käynyt senkin jälkeen, mutta ohjaukseen ei ole enää tarvinnut koskea ja se toimii moitteetta kaikissa keleissä.

Lapland

Onkohan uudessa A4 malleissa ollut kellään ohjausongelmia? Onko ohjaus totutettu (sähkömekaanisena?) kuten edellisessä mallissa? 

Uutta A5 mallia odotellessa...

mopedi

Voiko ohjaustehostin tiltata kertalaakista vai oliko pakkanen syynä.
Loppiaisaamuna,ilma -25,ajelin kymmenisen kilsaa ja parkkiin,auto toimi normaalisti.
Lähtiessä käymään niin lykkäsi näytölle:ohj.tehostin ei toimi,älä aja.
Ei se toiminutkaan,ratti oli kankee.
Virrat pois ja päälle muutaman kerran,ei auttanut.
Auto -14 fl nelonen.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: mopedi - 07.01.17 - klo:18:28
Voiko ohjaustehostin tiltata kertalaakista vai oliko pakkanen syynä.
Loppiaisaamuna,ilma -25,ajelin kymmenisen kilsaa ja parkkiin,auto toimi normaalisti.
Lähtiessä käymään niin lykkäsi näytölle:ohj.tehostin ei toimi,älä aja.
Ei se toiminutkaan,ratti oli kankee.
Virrat pois ja päälle muutaman kerran,ei auttanut.
Auto -14 fl nelonen.

Näitä juttuja lukiessa tuntuu siltä, että onneksi omassa A4:ssa on hydraulinen tehostin. Kovalla pakkasella ohjaus tuntuu hieman jähmeältä, mikä ei edes ole huono asia, sehän on eräänlainen sportmode :)
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

mopedi

Ohjausvaihde sieltä oli hajonnut,nyt päivitetty versio.Laakkonen Hyvinkää hoiti homman hienosti,
tehdas vastasi kustannuksista.
Auto oli aiemmin talvirenkailla hieman epävakaa ajella,
nyt menee todella hienosti,ei tarvii paimentaa.

JLa

Kävin merkkihuollossa päivityttämässä ohjausboxin softan. Ohjaus parani selvästi: pykällys poistui, sivutuuliherkkyys väheni ja ohjaustunto parani.  :)

Softapäivitys ei mennyt täysin takuuseen, vaan jouduin maksamaan päivityksestä pienen omakustannushinnan. Päivitys kuitenkin kannatti, koska ero entiseen on niin suuri.

M_M

Lainaus käyttäjältä: JLa - 29.04.17 - klo:22:28
Kävin merkkihuollossa päivityttämässä ohjausboxin softan. Ohjaus parani selvästi: pykällys poistui, sivutuuliherkkyys väheni ja ohjaustunto parani.  :)

Mielenkiintoinen tieto. Meillä on melko samanikäinen tuo A4 ja en kyllä ole ihan tyytyväinen sen ohjaukseen. Ei siinä pykäliä ole tuntunut, mutta etenkin sivutuulelle auto tuntuu todella herkältä.

Pitänee huollon yhteydessä kysyä saisiko tuohonkin päivityksen. Kehtaatko sanoa paljonko tuollaisesta kiskottiin hintaa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Suosittelisin tarkkaa nelipyöräsuuntausta. Nykyautot tuntuvat olevan melko tarkkoja siitä hyvän ajettavuuden suhteen. Pienikin heitto akselilla eri puolilla aiheuttaa suuntavakauteen ongelmaa. Myös camberit minimiin. Itsellä ei audi, mutta ongelmat poistuivat kunnon kulmilla, vaikka ennestään toleranssissa olikin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Akusti

+1
Etenkin takapää kuntoon ja toleranssien vastakkaiseen laitaan kuin yleensä.
Ei mutteria mutta tuuliherkkä.

JLa

Lainaus käyttäjältä: M_M - 02.05.17 - klo:09:24
Mielenkiintoinen tieto. Meillä on melko samanikäinen tuo A4 ja en kyllä ole ihan tyytyväinen sen ohjaukseen. Ei siinä pykäliä ole tuntunut, mutta etenkin sivutuulelle auto tuntuu todella herkältä.

Pitänee huollon yhteydessä kysyä saisiko tuohonkin päivityksen. Kehtaatko sanoa paljonko tuollaisesta kiskottiin hintaa?

Reilut 30 â,¬ oli softapäivityksen omakustannushinta. Osa kustannuksista meni kaiketi takuuseen, vaikka se on jo päättynyt aikoja sitten.

Mikey

Ihan mielenkiinnosta palaan tähän, kun aihe tuli pitkän tauon jälkeen mieleen...

Tämä säie on ollut telakalla jo kolme vuotta, joten ilmeisesti vaiva saatiin softapäivityksillä kuntoon?

Ongelmasta jäi mieleen se yksi A7:n ostanut, joka mutteriohjaukseen läpeensä tympäännyttyään myi tuoreen autonsa muistaakseni yli 30 tâ,¬ turskalla. Täytyy myöntää, että silloin en kokenut vahingoniloa.

JLa

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 24.03.20 - klo:14:30
Ihan mielenkiinnosta palaan tähän, kun aihe tuli pitkän tauon jälkeen mieleen...

Tämä säie on ollut telakalla jo kolme vuotta, joten ilmeisesti vaiva saatiin softapäivityksillä kuntoon?

Ongelmasta jäi mieleen se yksi A7:n ostanut, joka mutteriohjaukseen läpeensä tympäännyttyään myi tuoreen autonsa muistaakseni yli 30 tâ,¬ turskalla. Täytyy myöntää, että silloin en kokenut vahingoniloa.

Vaiva saatiin softapäivityksellä kuntoon. Ongelmaa ei ole esiintynyt enää sen jälkeen.  :)

JukeN

Oma a4 -14 ei mutterista kärsi, mutta ohjaus muuttuu todella jäykäksi ja tunnottomaksi maantienopeuksissa. Varsinkin talven liukkailla oli todella raskas ajettava pidemmillä matkoilla. Kesällä ihan ok, mutta voisi olla parempi. Onkohan tähän saanut joku saanut softapäivityksellä apua.  Mitään päivityksiä tähän ei tietääkseni ole tehty.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy