Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

Filixon

Lainaus käyttäjältä: SKU - 01.03.13 - klo:23:57
Korjausta ei vaan tehtaalta tule, ja toki välikädet on aika kädettömiä tässä.

Jonkin tavismerkin yhteydessä kai puhuttaisiin tällaisessa tapauksessa "ominaisuudesta".
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 02.03.13 - klo:00:10
Jonkin tavismerkin yhteydessä kai puhuttaisiin tällaisessa tapauksessa "ominaisuudesta".

Mäkin epäilen ettei vaan ois kyse siitä että reilusti keski-iän ylittäneiden elitististen vanhojen Herrojen elintasomahat ottavat kiinni ratin alareunaan ja aiheuttavat jonkin sortin ajettavuusongelmia.
Fabia rs combi -11

tsiih

Ppp! :-D

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Nalle

En minäkään koeajolla huomannut mitään ongelmaa ohjauksessa, toki silloin oli yli kymmenen pakkasta,
ja täällähän on raportoitu muljahtelusta kun lämpötila on nollan tuntumassa.

Markku J

Tuo ongelma ei minunkaan autossani heti auton saatuani tuntunut lainkaan, kun pakkaset olivat kumpin paikkeilla ja ylikin. Vasta eka -5 asteen keli sen heitti päälle. Koeajon tein kahdella A6:lla, eikä niissäkään tuntunut ongelmaa, vaikka keli oli silloin lämmin.

msvahn

Itse olen taistellut yhden uuden maanantai-passatin kanssa vuonna 2003, kunnes purettiin kauppa ja laitettiin toinen samanlainen tilaukseen. Vikaa oli moottorinohjauksessa.

Tuossa tapauksessa mainittavaa oli se, että huolto ei jaksanut kiinnostua tuosta niin paljoa, että vika koskaan olisi selvinnyt. Minun antamia tarkkoja ohjeita vian esille saamiseksi ei noudatettu. Aloin jo yhdessä vaiheessa itse debuggaamaan niitä asioita mitä pystyin tekemään. Episodi kesti noin 2kk, jona aikana auto kävi muistiinpanojeni mukaan jotain 12 kertaa huollossa. Siihen tehtiin myös melko mittavasti osien vaihtoa. Silti useat kerrat olivat käyntikertoja, jolloin vikaa ei saatu esiin, joten ei voitu myöskään tehdä mitään. Tai että joku komponentti vaihdettiin, muttei saatettu autoa sopiviin olosuhteisiin (vian ilmenemislämpötila) ja tehtiin päätelmä vian häviämisestä. Lukuisat starttaukset pettymyksen kera merkkiliikkeen pihassa ajoivat minut taistelemaan kaupan purkamisesta.

Tämä Audin tilanne on selkeästi erilainen ja hankalampi, koska lukemani perusteella teillä sitä esiintyy
-useissa autoissa (toiseen vaihtaminen ei ehkä auttaisi ja samasta syystä tehdas ja maahantuoja tuskin lähtisi moiseen)
-ei ihan heti uutena tai vaihdettujen osien jälkeen (tämä tekee erityisen hankalaksi reklamoinnin kun kuumotus ja paine ehtii vähentyä, kunnes sama asiakas palaa taas tiskille)

Itse antaisin neuvoksi, että kirjaa kaikki käynnit, soitot, sähköpostit ja reklamaatiot päivämäärineenn kontaktihenkilöineen ylös, koska myöhemmässä vaiheessa on helpompi osoittaa kohtuullisuuden raja myyjän/valmistajatahon kirjattuun oikeuteen korjata tuotteessa esiintyvä virhe ennen kaupan purkua.

Tilanteesta riippuen (ehkä esim. liisarivehkeet), voisiko vaikka vaatia että korjauksen jälkeen merkin edustaja testiajaa autolla riittävän määrän ennen kuin sitä edes suunitellaan palautettavan asiakkaalle. Tämä on ihan yleinen käytäntö esim. toistuvien takuuvikojen ratkaisemisessa. Käytännössä siis huollon henkilökunnasta jollekin uskotaan laite testiin vähän pidemmäksi ajaksi. Tämän jakson aikana asiakas saa toki toisen vähintään vastaavan laitteen itselleen käyttöön. Ongelmallista toki, jos vika vaatii enemmän kuin pari tuhatta kilometriä uusiutuakseen, mutta tuossa olisi pari positiivista seikkaa. Tällöin korjaavalla taholla pyrkimys ratkaisun löytämiseksi kasvaa kummasti ja toisaalta sitä kautta paine tehtaalle lisääntyy. Näiden ohella vastaajataho itse saa arvokasta kokemusta viasta, kuten milloin ja miten se esiintyy. Tämäkin voi auttaa pääsemään vian syntyperille nopeammin.

On usein suorastaan surkuhupaisaa miten vähän vian taakse jaksetaan oikeasti ajatuksella kurkistaa. Vasta kun asia otetaan todella järjestelmällisesti pöydälle (tarkoittaa esim. useiden viallisten yksilöiden palautumisen edustajan perusteelliseen syyniin), alkaa syy-yhteydet paljastumaan ja silloin voidaan jotain korjatakin pysyvästi.

Itse törmäsin syksyllä valitettavaan tapaukseen. Tehtaatkaan eivät ole kiinnostuneita (edes tutkimaan) yksittäisiä tapauksista vaikka niitä olisi peräkkäisesti useita. Meillä vaimon autoon vaihtui tehdasuusittu manuaalilaatikko takuutapauksena. Tämä kyseinen vaihdettu loota alkoi vuotaa öljyä n.2tkm aikana ja öljyn seassa havaittiin metallia. AC hoiti homman hienosti ja saatiin toinen laatikko tilalle.

Toinen yksilö taasen alkoi ujeltaa jo kotimatkani aikana 30km ajon jälkeen. Sen kanssa ihmeteltiin jo muutama öljynvaihto ja useita tuhansia kilometrejä, ennen kuin tehdas antoi luvan tilata kolmannen uuden laatikon. Metallia oli siis tämän toisenkin sisällä/seasssa.

Viimeinen (nykyinen) laatikko on toiminut toistaiseksi. Hassua on, ettei tehdas tutkinut yhtäkään laatikkoa mikä kokoonpanovirhe noissa oikein oli, ennen niiden palautumista kunnostuslinjalle. Sen sijaan meiltä kyllä vaadittiin auto ohjainlaitesyyniin, jotta tehdas voi varmistua auton ECUn olevan vakio. Tokihan se herättää epäilyksiä, jos laatikot poikii samassa autossa toistuvasti, mutta oikeastihan heillä on ollut ongelma tuotannossa (tehdaskunnostetuissa) jos 30km matkalla sisäänajomaisella etenemisellä löytyy jo reklamoitavaa. AC kertoi, että epäilyksiä laakeripukkien ylikiristykselle oli esitetty, jolloin akselit olisivat sorvanneet metallihippua öljyn sekaan ja hammassovituskin siinä ehkä muuttunut (ääni). Todennäköisyys, että kaksi sutta peräkkäin sattuu samalla asiakkaalle, ei voi tarkoittaa muuta kuin vakavaa puutetta laatukontrollissa/ammattitaidossa tehdaskunnostustoiminnassa.

Kaikki tuo tehtaan välinpitämättömyys johtunee 3.0TDI:n vahvamaineisesta manuaalilootasta, joita ei juuri rikkoutumisien takia vaihdeta maailmanlaajuisestikaan. Meneehän niitä toki esim. kolaritilanteissa vaihtoon, muttei ajamalla rikkoudu.
Meidän tapauksessa orkkiksen kuoressa oli jälki, jonka takia se varmuudeksi vaihdettiin (murtumisvaara). Ehjä orkkis siis korvattiin kolmella tunaroidulla tehdaskunnostetulla (tai toivon, että tämä kolmas on koottu tunarin lounastauon aikana toisen henkilön toimesta)... Tämän myötä luotto tehdaskunnostettuihin osiin meni kyllä täysin. Päinvastaisesti taas kunnioitus Audin takuukeissien (hankalienkin) hoitoon nousi roimasti, kun kaikki sujui todella mallikkaasti Suomen päässä.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

mremonen

Jos kaupan purkuun ajattelee lähteä, niin msvahn:in neuvojen lisäksi ehdottaisin kuntotarkastuksen teettämistä. Tai siis sitä, että joku auktorisoitu taho koeajaa auton ja antaa siitä kirjallisen lausunnon. Sitten ei olla omien puheiden varassa.

Allekirjoitan täysin myös sen, ettei huolloissa jostain syystä olla kiinnostuneita asiakkaiden jorinoista. Mulla oli ihan sama juttu nykyisen vehkeen etututkien kanssa: kuivana toimivat, märkänä ei. Huollossa ei viitsitty edes sen vertaa, että olisi painepesurilla lasautettu päin näköä ja saatu vika päälle. Onneksi ne sitten laukesivat ns. huolella.

Jos homma menee tosi huonoksi eikä ala tilanne parantumaan, ainahan on ryhmäkanteen mahdollisuus.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 02.03.13 - klo:00:30
Mäkin epäilen ettei vaan ois kyse siitä että reilusti keski-iän ylittäneiden elitististen vanhojen Herrojen elintasomahat ottavat kiinni ratin alareunaan ja aiheuttavat jonkin sortin ajettavuusongelmia.
Kyllä se on meillä ihan toinen elin kuin maha, mikä sitä rattia kanittaa. Kato kun nää autot ei oo meille mitään jatkeita...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

jf

#128
Trafi on varmasti paras apu tässä. Luulisi sieltäkin sentään yksi autoista ymmärtävä ihminen löytyvän. Sitten vain oikeissa olosuhteissa rivi rinkeleitä kaverille ajoon ja lopuksi ehdotus, että ko. Kulkineet saisivat käyttökiellon ennen korjausta. Tämän jälkeen kaupanpurku on aika simppeliä ja liisarinkin sopimus purkautuu hetkessä...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Tikka

Onko kukaan teistä ottanut videota tuosta ongelmasta? Olisi mukava nähdä millaista se on, kun en huomannut uudella A4:lla ajaessa ongelmaa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 02.03.13 - klo:10:42
Onko kukaan teistä ottanut videota tuosta ongelmasta? Olisi mukava nähdä millaista se on, kun en huomannut uudella A4:lla ajaessa ongelmaa.

Saattaa olla aika riskaabelia ottaa videokuvaa samalla kun ratti muljahtelee omia aikojaan...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 02.03.13 - klo:11:11
Saattaa olla aika riskaabelia ottaa videokuvaa samalla kun ratti muljahtelee omia aikojaan...
Voihan kyydissä olevakin kuvata.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 02.03.13 - klo:11:13
Voihan kyydissä olevakin kuvata.

Voi toki. Ja kuvauksen voisi varmaan tehdä jollakin turvallisella harjoitusradalla tai vastaavalla paikalla. Ei kun kuvaamaan vaan!
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Timppe

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Taky

Onko kukaan kysellyt saksasta ADAC:lta onko vastaavaa ilmennyt saksan suunnassa?

Nollan kahtapuolen kejejä on ja autojakin lienee silläpäin huomattavasti enemmän liikkeellä ja saksalaiset suomalaistakin tarkempia ostoksistaan/rahoistaan sekä sillä järjestöt painoarvoltaa jotain muuta kuin täkäläiset.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

a1jaa

Onko tässä Audin ohjausongelmassa oireet sellaiset, että keskiasennossa ratti kääntyy sentin-pari ilman voiman lisäystä ja sen jälkeen voima kasvaa jyrkästi ? Pyörät kuitenkin kääntyvät normaalisti ratin asennon mukaisesti.
Eli pelkästään tehostuksen määrä vaihtelee.
Silloinhan auto kulkee suoraan, jos rattia ei käännä ja kääntyy, kun rattia kääntää.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 02.03.13 - klo:17:53
Onko tässä Audin ohjausongelmassa oireet sellaiset, että keskiasennossa ratti kääntyy sentin-pari ilman voiman lisäystä ja sen jälkeen voima kasvaa jyrkästi ? Pyörät kuitenkin kääntyvät normaalisti ratin asennon mukaisesti.
Eli pelkästään tehostuksen määrä vaihtelee.
Silloinhan auto kulkee suoraan, jos rattia ei käännä ja kääntyy, kun rattia kääntää.

Kyllähän sen nyt jokainen tajuaa että jos siellä hampaat hyppis toistensa yli / olis monen sentin välykset niin nuo vehkeet ois jo ajokiellossa.

Asiasta en mitään tiedä mutta sen on pakko olla juurikin tuo tehostuksen määrän vaihteleminen jyrkästi.
Fabia rs combi -11

Markku J

Noin sen voi kuvailla. Mutta tuo keskialueen molemmin puolin tapahtuva muljahdus menee niin itsekseen ilman voiman käyttöä, että käytännössä rattia tulee kääntäneeksi tuon löysän alueen yli siihen asti, kun jonkinlainen vaste alkaa löytyä. Pyörät kääntyvät kyllä tuon vasteettomankin liikkeen aikana, ja sitten pitää tehdä korjausliike, joka taas muljahtaa ja mutterilla mennään. Karmeeta - minkäänlaisesta ajettavuudesta ei voi puhua. Sama kuin pelaisi huonolla rattiohjaimella autopeliä. Tosin noin huonoa en ole tavannut...

nemos

Motor-Talk.de palstaa tutkailin taas. 79 % kyselyyn vastanneista A4/A5 FL, A6, A7, Q5 tunnistaa ongelman autossaan. Joku oli sitä mieltä, että uudessa autossa vikaa ei olisi, vaan se tulee vasta kilometrien myötä. Saattanee johtua kuitenkin sopivien sääolosuhteiden tulemisesta.
Volvo XC60 T8 Inscription

a1jaa

Audissa ilmeisesti ohjaustunto tehdään täysin keinotekoisesti.
Kun lämpötila on lähellä nolla tiet ovat liukkaimmillaan ja silloin ohjauksen pitää tuntua kevyemmältä.
Näin ilmeisesti saksalainen autoinsinööri on päätellyt  :P

Schimanski

Ajoin juuri 700 km n. 10 asteen pakkasessa. Kuivalla asfaltilla ohjaus toimi siedettävästi ilman pahaa pykällystä. Tuon siivun jälkeen auto oli puoli tuntia parkissa. Uudelleen liikkeelle lähdettyä muljahtelu oli kammottavaa. Ongelma siis ilmenee myös kylmemmällä ilmalla.

Cubbe

Sama homma vaivannut 2012 a4 1.8 125kw tfsi multia uudesta lähtien. Nyt ajettu 34tkm 11kk aikana. Jo ensimmäisellä matkalla kotiin autoliikkeestä tuli ihmeteltyä pyältävää käytöstä ohjauksessa. Pahimmoillaan juurikin maantieajossa nollan tuntumassa, jossa on luonnollisesti myös liukkainta. Vaimo myös valitteli, että on vaikeaa pitää auto tiellä jopa suoralla osuudella. Viime huollossa päivitettiin softa, joka ei vaikuttanut juuri millään tavalla "mutteriohjaukseen".

Onkohan joku oikeasti saanut ohjauksen kuntoon ja millä proseduurilla?

Huono "ominaisuus", muuten loistava auto.
Extercore ferrum durum

Passatti

Tämä oli yksi syy miksi en ostanut Audia.Luin näistä ongelmista ja vaihdoin merkkiä.Ottakaa yhteyttä tavarantarkastajaan.
Always lead, never follow

jouniii

Näyttää kyllä todella karmealta videoiden perustella. Vaikea tosin sanoa kun ei ole tuollaisella ajanut. Tuossa omassa vanhemmassa A4 B8 on tuo servotronic mutta ei ole täysin sähköinen tehostus. En tuollaista ongelmaa siinä ole huomannut, ohjauksen nopeuden mukaan jäykistys toimii pehmeästi.

Zachaeus

Hitto, tulee kyllä happaman mätäkaalin maku suuhun kun tätä miettii, näitä ja ulkomaisten foorumien juoruja lukee ja nuo karmeet videot katto. Ois niin viimesen päälle mietitty A5 Sb siis tilauksessa, sittemmin tän takia hold-tilassa. Todellakin se auto haluttais, mutta ei ikänä tuollasta ohjausta ei ikänä. Liekö tässä hermot kestää montaa viikkoa / reilua kuukautta paria ootella että vihdoin korjaus saatais. En kyllä tod tilausta laita menemään ennen kuin tämä selviää =(. Voihan visvaset rinkelit.
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

qmckone

Paljonkos oli co2 hinta sähkömekaaninen- vs hydraulinenohjaustehostin? Säästöä?

A4 2.0Tq

Acanthus

#146
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 02.03.13 - klo:18:01
Sama kuin pelaisi huonolla rattiohjaimella autopeliä
Olen itse käyttänyt vertauksena autopelin pelaamista nuolinäppäimillä, kun olen vikaa muille esitellyt. Taisin käyttää ilmausta myös reklamaatiossani, jonka elokuussa myyjäliikkeelle ja maahantuojalle lähetin. Ensimmäinen puhelinkontakti myyjään tapahtui luovutusta seuraavana päivänä 3.2.2012, joten tänään tulee 13 kk täyteen tätä onnetonta rumbaa. Edelleen odotan toimivaa korjausta. Pientä toivoa takaisinkutsukampanjasta myyjältä saadun tiedon mukaan kuitenkin on.
Pitkä matka tällä autolla on vastenmielinen ajatus. Niin raskasta se on. Ihme, ettei ole vielä tullut yhtään rattijuoppopysätystä tämän omituisen mutkittelun takia.
Maahantuoja on ollut hyvin asiassa mukana ja yksi hammastanko on autooni vaihdettu syksyllä. Vika ei tällä kuitenkaan korjaantunut. Huoltoliikkeen asenne vikaan sen sijaan oli ainakin viime keväänä jyrkempi: se on auton ominaisuus ja siihen pitää vain tottua! Ehkä asenne on muuttunut vian yleistyttyä.
Tämä on jo viides perättäinen Audini ja uhkaa jäädä viimeiseksi melko pian. Perheessä on ollut 15 vuodessa jo 9 Audia, joten aikamoista merkkiuskollisuutta tähän asti. Vaihtoa hidastuttanut asia on hankkimieni lisävarusteiden poikkeuksellisen suuri määrä: autoni loppuhinnasta tasan 1/3 on lisävarusteita, joiden arvo vaihtokaupassa on lähellä nollaa ja arvonalenema siksi vuodessa lähes 50%. Seuraava autoni tuleekin olemaan aika perusmallinen, merkltään varmaan hiukan eksoottisempi. Näin vaihtoarvokin säilyy parempana.

Acanthus

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 03.03.13 - klo:01:16
Paljonkos oli co2 hinta sähkömekaaninen- vs hydraulinenohjaustehostin? Säästöä?
Muistaakseni säästö oli luokkaa 0,2 - 0,5 litraa sadalla ajoympäristöstä riippuen eli aika vähän, mutta kun autotehtaat on velvoitettu tiettyyn päästörajaan koko mallistonsa keskikulutuksen osalta, niin kaikki keinot otetaan käyttöön.
Ja alentaahan tuo alempi CO2-arvo auton hintakin täällä Suomessa jonkin verran. Olisin kyllä maksanut aikamoisen lisähinnan toimivasta ohjauksesta, kun se on autossa hyvin keskeinen ominaisuus. Vinkki Audille: kunnon ohjaus lisävarustelistalle. En tarkoita listalla jo olevaa dynaamista ohjausta, kun sekään ei saksalaissivustojen kommenttien mukaan toimi yhtään perusohjausta paremmin.

Sande

On kyllä pöyristyttävä ketju, hurjaa luettavaa kerrassaan. On siinä itsensä kasaamista kun unelmien premium osoittautuu tuollaiseksi. Kuinka voi olla mahdollista että tällainen moka on päässyt Audilla tuotantoon asti?

Tämä voi kyllä tulla Audille todella kalliiksi kaupan käynnin hiipuessa ja korjauksina. Tämän rinnalla ei yhden ratin pettäminen tunnu miltään, etenkin kun auto kulkee suoraan. Vaikka eihän mitään preemiumia ole...

Sehän tässä on mielenkiintoista että vaikka ongelma on ollut olemassa yli vuoden, se tulee vasta nyt "kaapista ulos".
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Acanthus

#149
Ongelma tulee esiin, kun autokanta kasvaa ja reklamaatioita ja nettikirjoituksia tulee yhä enemmän. Hyvä on, ettei tämä asia ole saanut enempää varsinaista julkisuutta. Se ei taida olla kenenkään edun mukaista. Korjaus tulee kyllä aikanaan. Suosittelenkin, että pidetään tämä vielä kohtuullisen pienessä piirissä.
Taitaa kaikilla automerkeillä olla kokemusta tästä negatiivisesta julkisuudesta ja takaisinkutsukampanjoista. Näin myös Audilla. Mieleen muistuu TT-kampanja vuosituhannen vaihteesta. Silloin kutsuttiin kaikki TT:t takaisin tehtaalle ajonvakautusjärjestelmän asennukseen. Omanikin kävi tuolla 6 viikon Saksanmatkalla. Pieni kustannus asiasta tuli myös asiakkaalle, mutta pääosan kustannuksista maksoi valmistaja, myös sijaisauton koko ajaksi. Syynä tähän takaisinkutsuun olivat muutamat jopa kuolemaan johtaneet onnettomuudet Autobahnilla, kun profiililtaan siivenmuotosen auton takapää oli suuressa nopeudessa kaarteessa nosteen takia keventynyt niin, että seurauksena oli ollut ulosajo. Ongelma korjattiin muuttamalla eturipustuksen geometriaa, asentamalla ajonvakautus ja lisäämällä spoileri takaluukun päälle. Tuo takaisunkutsu tuli tehtaalle todella kalliiksi, olihan autoja myyty jo melkoisia määriä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy