III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

teholopa

Lainaus käyttäjältä: seatts - 13.01.20 - klo:08:25
Kyllähän Octaviassa on ledeissä pesurit, niitä en kyllä koskaan käytä  ;D

Oletko koodannut ne pois vai kuinka? Omassa se kyllä ruiskii vettä valoille ihan riittämiin vaikkei tarttisi

seatts


Koodannut niihin viiveen, kun kastelee koko auton ja nesteen kulutus putoaa 1/3 alkuperäisestä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

b1mpo

Heinäkuussa hankittu auto ja taisi yli 10tkm tulla ajoa välissä, kunnes lirautin 3l ikkunavettä. Valopesurit koodattu perinteisesti toimiviksi, eli aina kun vetää viiksestä hetken, peseentyy valot vain tarvittaessa. Nyt suolakeleillä väistämättä kuluu nestettä enemmän, mutta valoille vain harvakseltaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.20 - klo:10:01
LED-valot! KYllä täytyy sanoa, että tympäisee nuo led-valot, kun kerää yöllä kuuraa ja jäätyy noihin umpioihin kiinni. Ei lähde kunnolla kädellä rapsuttamalla eikä viitsi ravallakaan naarmuttaa muovilinssiä. Sitten vielä "säästetty" ettei ole lampupesimiä, että saisi edes alkoholia pinnalle mikä sulattaisi umpiot!

Kyllä pesurit näytti olevan, kun jäät sulaneet keulalta pois. Joka tapauksessa tuo umpion jäätyminen tympäisee, kun ledi ei sitä sulata. Toinen on vitsi on nuo pitkät valot, jotka on onnettomat ilman lisäpitkiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

japa

Kyllä minusta led valot on aivan loistavat lyhyissä ja pitkissä.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

b1mpo

Ihan asialliset pitkiksi valoiksi nuo on, mitatustikin. Jos tottunut lisäpitkiin, niin harvan auton pitkät kelpaa sen jälkeen.

Jotenkin nuo ajovalot on aina sulat kun hetken ajelee. Jos oikein ongelmaa, niin saahan sitä sisältä otettua vaikka lämpöistä vettä autolle mennessä.  ;D Eipä ole vielä tarvinnu ja enpä paljoa ole kuullut valituksia yleisesti ledeistä talvella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.01.20 - klo:19:51
Kyllä minusta led valot on aivan loistavat lyhyissä ja pitkissä.

Kun vertaa xenoneihin, niin olen eri mieltä. Samoin tekniikan maailma. Kun vaihdat pitkille tulee sellainen pieni valkoinen huntu kauemmaksi ja keila on auttamattoman matala.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.01.20 - klo:19:55
Ihan asialliset pitkiksi valoiksi nuo on, mitatustikin. Jos tottunut lisäpitkiin, niin harvan auton pitkät kelpaa sen jälkeen.

Jotenkin nuo ajovalot on aina sulat kun hetken ajelee. Jos oikein ongelmaa, niin saahan sitä sisältä otettua vaikka lämpöistä vettä autolle mennessä.  ;D Eipä ole vielä tarvinnu ja enpä paljoa ole kuullut valituksia yleisesti ledeistä talvella.

Noh. Nopeasti kakkoskoppaisessa superbissa xenonit halogeeni apupitkillä on paremmat näin saman konsernin sisällä. Asiallinen ja hyvä eivät ole synonyymejä.

Ja rupea raahaamaan lämmintä vettä autolle  ;D. Tekniikka kehittyy, mutta ei välttämättä parempaan suuntaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seatts


Käyppä testaamassa ocu 3 pre fl xenoneilla ja käyt sit testaamassa noita ledejä, niin voi morjens mikä ero  ;D

Tottahan se on että ne pitkät vois olla tehokkaammat mut minkäs teet.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.01.20 - klo:06:34
Ja rupea raahaamaan lämmintä vettä autolle  ;D.

Sulattaako sinulla xenon valo jään tai lumen umpion pinnasta? :o

Minulla ei sulata kahden xenon valollisen auton kokemuksen perusteella  :'(
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.01.20 - klo:10:17
Sulattaako sinulla xenon valo jään tai lumen umpion pinnasta? :o

Minulla ei sulata kahden xenon valollisen auton kokemuksen perusteella  :'(

Kyllä ja lumi kyllä harjataan autosta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Yhtälailla hyvin ja huonosti nuo on sulanu ledit ja xenonit. En oo ongelmaksi kokenu, vaikka auto seisoo pihalla aina.

Ledit on kyllä omaan makuun paremmat ja tehokkaammat varsinkin pitkien osalta. Valon sävy on ledissä myös parempi märissä olosuhteissa. Molemmissa oon säätäny valot kohdilleen, kun tehtaalta näyttäny liian alas. Ledivalollisissahan pitkän valo tulee lisäledillä ja xenonissa varjostimen takaa sytyttämättä mitään lisäksi. Ledeissä lyhkäset nousee samalla, kun pitkät kytkee.

Tässä siis vain ocuja keskenään vertaan. Superb 2 pre on taas aivan eri valot, kun pitkille 55w syötetään. Valon sävy vain saisi olla siinäkin kylmempi, joka itseä häiritsee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.01.20 - klo:11:17
Yhtälailla hyvin ja huonosti nuo on sulanu ledit ja xenonit. En oo ongelmaksi kokenu, vaikka auto seisoo pihalla aina.

Ledit on kyllä omaan makuun paremmat ja tehokkaammat varsinkin pitkien osalta. Valon sävy on ledissä myös parempi märissä olosuhteissa. Molemmissa oon säätäny valot kohdilleen, kun tehtaalta näyttäny liian alas. Ledivalollisissahan pitkän valo tulee lisäledillä ja xenonissa varjostimen takaa sytyttämättä mitään lisäksi. Ledeissä lyhkäset nousee samalla, kun pitkät kytkee.

Tässä siis vain ocuja keskenään vertaan. Superb 2 pre on taas aivan eri valot, kun pitkille 55w syötetään. Valon sävy vain saisi olla siinäkin kylmempi, joka itseä häiritsee.

Summasummarum isoveljessä on paremmat valot ja en hirveän tyytyväinen ole noihin octavian ledeihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei ne uudemman superbin xenonitkaan erikoiset ole. Eli kakkoskoppasen superbin xenonvalot ainakin ennen naamankohotusta on hyvät, joskin pitkien keltaisuus saattaa joitakin häiritä. Muutenkin sellainen fiilis, ettei uudemmat d5s xenonit ole niin hyvät, kuin d1s ja d2s olivat. Jokatapauksessa nykyisen 3 fl octavian ledit ovat asialliset ja varmasti halogeneja paremmat käytännössä. Myös omaan makuun ledit on pre fl xenoneja paremmat. Eli makuasia. Ei ne xenonitkaan toisaalta huonot olleet, eivätkä nämä ledit taas ole automaailman parasta antia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

redcap

Pre- fl. xenon-Octavian omistaneena ja led-valoisen fl-III:n omistajana täytyy sanoa, että xenonit oli ok, mutta ledit kokonaisuutena paremmat. Xenonien lähivalon kantama ja valokeila oli hyvä, pitkät ajovalot vähän lyhyentyngät kantamaltaan. Led-valoissa taasen pitkät on (ainakin omassa yksilössä) kantamaltaan hyvä-plus -tasoa. Lähivaloissa valokeila jäi aivan liian eteen, viimeisimmässä huollossa painavasanaisesti vaadin niiden korottamista (edellinen huolto ignoorasi pyynnön kuittaamalla, että suuntaus on normien rajoissa -enpä asioi enää siellä). Nyt lähivalojen kantama parani hieman, mutta tilannetta ratkaisevasti parantaen.

johras

Oletteko muuten huomannneet, että LED-valoilla pimeässä keltainen näyttää aika valkoiselta?

Tampereelta Sastamalaan on ainakin sellaista pätkää missä ei kyllä LED-valoilla voi sanoa onko keltainen vai valkoinen viiva tiessä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: johras - 14.01.20 - klo:18:08
Oletteko muuten huomannneet, että LED-valoilla pimeässä keltainen näyttää aika valkoiselta?

Tampereelta Sastamalaan on ainakin sellaista pätkää missä ei kyllä LED-valoilla voi sanoa onko keltainen vai valkoinen viiva tiessä.

Vai olisiko vedetty sulkuviivat uusiksi valkoisella  ;)? Tänä vuonna pitäisi näin ruveta tapahtumaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

johras

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.01.20 - klo:18:14
Vai olisiko vedetty sulkuviivat uusiksi valkoisella  ;)? Tänä vuonna pitäisi näin ruveta tapahtumaan.

Nope. Keltaiselta ne päivällä näyttää kuten myös vastaantulevien valoissa.

JMTL

Kysymys tuosta ajotilan muokkaamisesta.

Mitä tarkoittaa käytännössä tuo Dynaamisen kaarreajovalon muuttaminen? Sekä mitä tapahtuu manuaalissa jos muuttaa voimansiirtoa?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

b1mpo

Valoista en osaa sanoa. Kaasun vaste muuttuu sportissa ärhäkkäämmäksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TTO

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 22.01.20 - klo:12:55
Kysymys tuosta ajotilan muokkaamisesta.

Mitä tarkoittaa käytännössä tuo Dynaamisen kaarreajovalon muuttaminen? Sekä mitä tapahtuu manuaalissa jos muuttaa voimansiirtoa?
En jaksa tarkastaa manuaalista, mutta omasta mielestä vaikuttaa valojen mutkassa kääntymisen "herkkyyteen". Kun kääntää rattia, kääntyvätkö valot hieman "laiskasti" vai "välittömästi". Ero noiden tilojen välillä ei ole suuri ja kääntymisen lopulliseen määrään ei mielestäni vaikuta.

b1mpo

Noin uudessa valot on staattiset, eli eivät käänny sivuille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TTO

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.01.20 - klo:14:34
Noin uudessa valot on staattiset, eli eivät käänny sivuille.
Totta, oma kommentini perustui pre-FL:iin.

JMTL

Saako tuon individual ajotilan jotenkin lukittua. Kahdessa edellisessä Octaviassa se on jäänyt siihen tilaan missä auto on sammutettu, mutta tässä uudessa se palautuu aina normaali tilaan käynnistettäessä. Saako esim obdelevenillä sitä koodattua defaultiksi?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

-karppa-

#8663
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.01.20 - klo:19:55
Jotenkin nuo ajovalot on aina sulat kun hetken ajelee. Jos oikein ongelmaa, niin saahan sitä sisältä otettua vaikka lämpöistä vettä autolle mennessä.  ;D Eipä ole vielä tarvinnu ja enpä paljoa ole kuullut valituksia yleisesti ledeistä talvella.

No nyt olen vertaillut. Ei ledit ei sula ilman rappaamista! Ei vaikka jos päivän ajaa. Jos taas xenoneissa on jääkerros, niin pari minuuttia xenonit päällä ja pyyhkäiset kädellä jäät pois!
quote author=a_jaba link=topic=1346.msg692730#msg692730 date=1578989860]
Sulattaako sinulla xenon valo jään tai lumen umpion pinnasta? :o

Minulla ei sulata kahden xenon valollisen auton kokemuksen perusteella  :'(
[/quote]

Kyllä sulattaa xenon laillisilla polttimoilla! Oliko muuta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Jos kokeilet valoa(ei valaisinta), että lämmittääkö, niin ei xenon sen kummemmin lämmitä, kuin ledikään. Mittaa lämpömittarilla kokeeksi? Toisaalta, jos kokeilet tehokasta led taskulamppua, huomaat sen valon lämmittävän. Ikinä en raavi tai kraappaa valojen umpioita, koska en halua heikentää niiden tehoa, enkä kaipaa hajavaloa. Jos kokee ongelmaksi, niin ottaa sitä lämmintä vettä sisältä ja kaataa umpion päälle ennen lähtöä. Eipä tuolla vastaantulijat ledien lisääntyessä ole olleet sen kummemmin olleet näkymättä. Eikä koeajoraporteissakaan ole juuri tullut tuosta taivastelua. Taitaa olla vaan niin, että karppakin siirtyy vääjäämättä lediaikaan, vaikka kuinka änkyröi.  ;) Saa ajaa tulevaisuudessa pitkät päällä sitten koko ajan, kun automatiikka varjostaa häikäisyn pois. Superbin fl tiputtaa ledien tehoa myös, jos liikennemerkki häikäisee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.01.20 - klo:11:18
Jos kokeilet valoa(ei valaisinta), että lämmittääkö, niin ei xenon sen kummemmin lämmitä, kuin ledikään. Mittaa lämpömittarilla kokeeksi? Toisaalta, jos kokeilet tehokasta led taskulamppua, huomaat sen valon lämmittävän. Ikinä en raavi tai kraappaa valojen umpioita, koska en halua heikentää niiden tehoa, enkä kaipaa hajavaloa. Jos kokee ongelmaksi, niin ottaa sitä lämmintä vettä sisältä ja kaataa umpion päälle ennen lähtöä. Eipä tuolla vastaantulijat ledien lisääntyessä ole olleet sen kummemmin olleet näkymättä. Eikä koeajoraporteissakaan ole juuri tullut tuosta taivastelua. Taitaa olla vaan niin, että karppakin siirtyy vääjäämättä lediaikaan, vaikka kuinka änkyröi.  ;) Saa ajaa tulevaisuudessa pitkät päällä sitten koko ajan, kun automatiikka varjostaa häikäisyn pois. Superbin fl tiputtaa ledien tehoa myös, jos liikennemerkki häikäisee.

Miksi mittaisin? Riittää kun kaksi saman konsernin autoa joilla ajoin saman päivän aikana ja toisessa led:t ja toisessa xenonit. Toisen umpiot lähti puhtaaksi rappaamatta ja toisesta ei.

Paskat mitkä paskat nuo ledit Suomen olosuhteisiin! Elä sen kanssa. Minä en rupea vettä raahaamaan mukana, kun olen autolla lähdössä liikenteeseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Se on sun kokemus. Toisella voi olla toisenlainen kokemus. Jos itse saisin valita kummat noista, niin ehdottomasti ledit edelleen. Se veden kanto oli vain vinkki. Itse en ole vettä kanniskellut. En ole myöskään matkalla pysähtynyt huoltikselle putsaamaan umpioita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.01.20 - klo:20:41
Miksi mittaisin? Riittää kun kaksi saman konsernin autoa joilla ajoin saman päivän aikana ja toisessa led:t ja toisessa xenonit. Toisen umpiot lähti puhtaaksi rappaamatta ja toisesta ei.

Paskat mitkä paskat nuo ledit Suomen olosuhteisiin! Elä sen kanssa. Minä en rupea vettä raahaamaan mukana, kun olen autolla lähdössä liikenteeseen.
Viimeksi tänään aamulla täysin lumesta ja jäästä umpinaisilla valoilla liikkeelle. Ei kiinnosta harjata lamppuja ja keulaa, puuterilumi lähtee ensimetreillä ilmankin. Ajoin 13km työmatkan 80% moottoritietä töihin, ja autosta noustuani umpiot eivät ole enää pinnasta jäässä. Ajoviima varmasti jäähdytti siinä määrin että noiden ei olisi pitänyt sulaa. Sulat ne silti on. Ehkä sitten parissa liikennevaloissa seisominen riitti, mene ja tiedä. Auto on alla ollut nyt 14kk enkä kertaakaan ole nähnyt tarvetta mekaaniselle valojen puhdistamiselle, en edessä enkä takana.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

#8668
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.01.20 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.01.20 - klo:10:17
Sulattaako sinulla xenon valo jään tai lumen umpion pinnasta? :o

Minulla ei sulata kahden xenon valollisen auton kokemuksen perusteella  :'(

Kyllä sulattaa xenon laillisilla polttimoilla! Oliko muuta?

Kyllä on muutakin, mutta jatketaan nyt samalla aiheella!

Tarkoititko laillisuudella nyt jotain polttimon tehoa vai sitä ettei ole mitkään jälkiasennus purkkaviritykset?

Jokatapauksessa itsellä ex. A4 B7:ssa oli tehdasasenteiset xenonit ja Philips merkkiset D1S polttimot eli täysin laillinen ja tehdasasenteista vastaava yhdistelmä.

Noin 6 tai 7 vuotta sitten joulun ja uuden vuoden välissä ajoin vaasaan ko. autolla parin asteen pakkasessa ja taivaalta tuli alijäähtynyttä vettä joka kivasti jäätyi millin-parin jääkerrokseksi umpion pintaan. Pimeällä tämä heikensi selvästi valojen tehoa joten pysähdyin levähdysalueelle odottelemaan valojen sulamista (tällöin halogenenihin tottuneena ajattelin että sulavat nopeasti) ja 15min odottelun jälkeen ei ollut sulanut yhtään -> jouduin sulattamaan jäät kädellä. Kova jätkä olisi varmaan kusella sulattanut mutta odotellessa tuli käytyä kepillisellä metsänreunalla niin "tankki" oli tyhjä..




Nyt käytössä siis Golf 7 jossa tehdasasenteiset xenonit ja alkuperäiset polttimot (ihan tehtaan jäljiltä olevat), ilmeisesti Philips merkkiset D3S polttimot.

Tänään aamulla ennen kotoa lähtöä en tajunnut ottaa valokuvaa umpioista mutta tässä 3km ajon jälkeen, lämpötila -1



-karppa- on kyllä oikeassa että sulattaa mutta näyttää sulaminen tapahtuvan vain siinä valokuvion keskellä hyvin pienellä alueella ainakin näin lyhyen ajon jäljiltä.




Päivällä uusi testi:

Kuva ennen auton käynnistystä, lämpötila -0,5



Ajovalot pakko-ON asentoon, auto tyhjäkäynnillä 10min ja ajoa 3km



Niin kuin kuvasta näkyy niin sulaminen ei tapahdu koko valokeilan alueelta eli sulatus efektiä on mutta se on niin heikko ettei pysty sulattamaan kuin kirkkaimman kohdan. Kirkkain kohtahan toki on se mitä pimeällä ajaessa tarvitaan, ei tuo alareunan lumisuus vaikuta kuin lähimmälle näyttävään valon osaan.

Mitenköhän kovemmalla pakkasella valon sulamisen kanssa käy kun nyt mitättömällä pakkasella sulaminen on noin heikkoa?

Joka tapauksessa sulaminen on niin naurettavan huonoa ettei umpion putsaamista voi jättää tekemättä ainakaan jos on pimeää ja valoja tarvitaan näkemiseen eikä pelkästään näkymiseen.




Kun (jos) tänne etelä-suomeen saadaan kunnon talvi niin jatketaan asian tarkkailua..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.01.20 - klo:10:33
Viimeksi tänään aamulla täysin lumesta ja jäästä umpinaisilla valoilla liikkeelle. Ei kiinnosta harjata lamppuja ja keulaa, puuterilumi lähtee ensimetreillä ilmankin. Ajoin 13km työmatkan 80% moottoritietä töihin, ja autosta noustuani umpiot eivät ole enää pinnasta jäässä. Ajoviima varmasti jäähdytti siinä määrin että noiden ei olisi pitänyt sulaa. Sulat ne silti on. Ehkä sitten parissa liikennevaloissa seisominen riitti, mene ja tiedä. Auto on alla ollut nyt 14kk enkä kertaakaan ole nähnyt tarvetta mekaaniselle valojen puhdistamiselle, en edessä enkä takana.

Tässä meidän ero onkin. Minulla ei ole ikinä, niin kiire ettenkö putsaisi autoa (Sen vaatii jo ihan laki). Tänään tuli 20km ajeltua eikä sulanut umpioista jää vaikka olin putsannut lumet.

Kyllä taas xenoneista lumi/jää suli. Pieni asia, mutta tärkeä liikenteessä.

a_Jeballe kiitokset havainnollistamisesta. Kritiikki ettei valot ole parhaat mahdolliset Suomen olosuhteisiin on ihan aiheellista!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy