III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

peped

Kuuluuko muilla sellainen "rääkäisy" (kylmänä) käynnistäessä? Mietin että onko ainakin näiden bensakoneiden ominaisuus. Ensimmäinen Vag-kulkine itsellä, niin ei ole tuttuja juttuja. 2.0 TSI -14
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

M_M

Sellaisen uskottavan teorian olen kuullut, että se on toisioilmapumppu joka naukaisee aina kylmiltään konetta käynnistäessä. Ominaisuudeksi olen laittanut, ei ole ainakaan omassa ajossa noin 60tkm matkalla muuttunut miksikään, aina kuulostanut samalta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jaston

Tästä "naukaisustahan" on täälläkin jossain ketjussa juteltu. Huolto sanoo "ominaisuudeksi".
Lähipiirissä olevat 1.4 TSI koneiset naukuu myös.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

M_M

1.4 koneen tapauksessa se lähde on ainakin joku muu, kun ei siinä taida tuota toisioilmapumppua olla. Mikä lieneekään, sitten huolestutaan kun kaikki ääni loppuu, silloin kone on rikki.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

broz

Ollaan pohdittu octavia farkkuun siirtymistä ja seuraavaksi pari hölmöä kysymystä.

1. Olen lukenut että 2016 vuoden malleissa on kaksoisxenon valot mutta nyt uusissa on led-ajovalot. Onko ne samaa tasoa, huonommat vai paremmat?

2. Toiseksi nyt näyttää saavan webaston kylkiäisenä joihinkin octavia malleihin niin oon myös täältä lueskellut että jos on autossa webasto ja ajaa kohtuu lyhyttä matkaa niin auton akkua tarvitsisi latailla?
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: broz - 31.03.18 - klo:11:02
Ollaan pohdittu octavia farkkuun siirtymistä ja seuraavaksi pari hölmöä kysymystä.

1. Olen lukenut että 2016 vuoden malleissa on kaksoisxenon valot mutta nyt uusissa on led-ajovalot. Onko ne samaa tasoa, huonommat vai paremmat?

2. Toiseksi nyt näyttää saavan webaston kylkiäisenä joihinkin octavia malleihin niin oon myös täältä lueskellut että jos on autossa webasto ja ajaa kohtuu lyhyttä matkaa niin auton akkua tarvitsisi latailla?
Itsellä on myyjältä odotusautona ajossa 2013 mallin Elegance ja tulossa uusi G-Tec.

Valojen puolesta nuo ovat lähellä samaa, uuden LED-valot ovat jonkin verran tehokkaammat mutta vanhassa tilannetta kompensoi se, että valot kääntyvät ohjausliikkeiden mukaan.

Infotainmentissa ero on huikea, uudessa on isompi näyttö ja aika paljon enemmän toiminnallisuutta.

Ã,,änieristykseltään uusi malli on nyös todella paljon edellä, ero varsinkin nastarenkaille on suuri.

Ei sitä Webastoa pelätä tarvitse. Paras varuste mitä Suomessa autoon voi hankkia. Erillisen akkulaturin käyttö on suotavaa, mikäli vain sähköä on saatavilla. Sama pätee mihin tahansa autoon ilman webastoakin. Yhtälailla pärjää tiedostamalla tilanteen ja antamalla auton vaikka käydä paikallaan kovemmilla pakkasilla pidempiä jaksoja jotta akku lämpenee ja latautuu.

Auto tykkää kun sillä ajetaan, ja uudellahan on mukavaa ajella. Itse en vanhaa mallia huolisi, nyt kun kokemusta on molemmista ja on konkreettisesti nähnyt/todennut faceliftin mukanaan tuomat parannukset.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

T. Neuvoton

Lainaus käyttäjältä: broz - 31.03.18 - klo:11:02
Ollaan pohdittu octavia farkkuun siirtymistä ja seuraavaksi pari hölmöä kysymystä.

1. Olen lukenut että 2016 vuoden malleissa on kaksoisxenon valot mutta nyt uusissa on led-ajovalot. Onko ne samaa tasoa, huonommat vai paremmat?

2. Toiseksi nyt näyttää saavan webaston kylkiäisenä joihinkin octavia malleihin niin oon myös täältä lueskellut että jos on autossa webasto ja ajaa kohtuu lyhyttä matkaa niin auton akkua tarvitsisi latailla?

Hyvä valinta, jos päädytte Octaviaan. Mulla ei muistikuvaa edellisen MY09 FL Ocuni Xenoneista, mutta nää led-ajovalot on ihan erinomaiset, ehkäpä lähivaloja voisi hieman suunnata ylöspäin, mutta siihen toivomukseen eivät liikkeessä suostuneet koska nyt ovat oikein suunnatut. Mulla myös ekaa kertaa nyt autossa Webasto (joka siis tuli winterpackissa). Myyjä suositteli heti kun näki miten vähän entisessä (Yeti) oli kilsoja tuon kiinteästi asennetun yp-laturin hankintaa. Nyt vaan sitten aina laitan auton roikkaan ja tolpasta pari tunnin latauksen päälle. Ainakaan vielä (auto ollut nyt kohta puolitoista kk) ei ole virta loppunut autosta... ;D


ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

pomo

Lainaus käyttäjältä: broz - 31.03.18 - klo:11:02
Ollaan pohdittu octavia farkkuun siirtymistä ja seuraavaksi pari hölmöä kysymystä.

1. Olen lukenut että 2016 vuoden malleissa on kaksoisxenon valot mutta nyt uusissa on led-ajovalot. Onko ne samaa tasoa, huonommat vai paremmat?

2. Toiseksi nyt näyttää saavan webaston kylkiäisenä joihinkin octavia malleihin niin oon myös täältä lueskellut että jos on autossa webasto ja ajaa kohtuu lyhyttä matkaa niin auton akkua tarvitsisi latailla?

Ei tarvi latailla. Vaimo ajaa kaupungissa noin 10 minuutin työmatkaa, webastolla lämmitetään talvet 2 krt/ vrk. Ei ongelmia. Semmoisella bentonin älylaturilla olennlatsillut muutaman kerran vuodessa, sekin on kyllä tämän foorumin tietojen mukaan ihan paska ;D

Mutta polttoainelämmitin on parasta autossa automaatti-ilmastoinnin ja vakkarin jälkeen!

TTO

En ole myöskään akkulaturia kaivannut. Sen verran "turvaa" tuli joulupukilta, että nyt on hätätilannetta varten Telwinin boosteri. Ei tarvitse laturin kanssa pelata, mutta jos sattuu käymään vahinko akun kanssa, tuo pelastaa.

broz

Oon tässä muutamilta autoliikkeiltä pyytänyt tarjouksia Ocuun ja kaikissa on Sisätilamattosarja 100e, onko näin että tuostakin joutuu nykypäivänä maksamaan? Muistaakseni Fabian kun tilasin pari vuotta sitten niin ei siihen tullut mitään tuollaista maksua.
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

mabe

Vuosi sitten toimitettu FL ocu tuli molemmin matoin vaikken kumilärpättimiä olisi edes tarvinnut.
Ei mielestäni ollut mitään lisähintaa vaan piti tulla pelkillä kumimatoilla jotka varustelu heittää aina kyytiin.

cannon

Lainaus käyttäjältä: mabe - 04.04.18 - klo:07:27
Vuosi sitten toimitettu FL ocu tuli molemmin matoin vaikken kumilärpättimiä olisi edes tarvinnut.
Ei mielestäni ollut mitään lisähintaa vaan piti tulla pelkillä kumimatoilla jotka varustelu heittää aina kyytiin.

Eipä ole pääkaupunkiseudulla saanut kaksia mattoja. Hyvä, että kumimatot sai tingittyä mukaan. Nekin ovat periaatteessa maksullisia. Jos myyjä yrittää nyhtää matoista oikeasti rahaa kannattaa vaihtaa liikettä tai sitten tilata netistä puoleen hintaan. Pienillä teoilla autokauppa saisi kyllä paremman maineen ja tyytyväisempiä asiakkaita. Mattojen tai muun rekvisiitan osuus autokaupasta on naurettavan pieni eli käytännössä olematon. Jos kaupan kannattavuus on siitä kiinni, ettei voi antaa muutaman euron härpäkkeitä kaupantekijäisinä niin ihme on.  Ei ahneus sammu rahasta eikä jano suolavedestä.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Enhancer

Lahdessa kumimatot olivat vakiovaruste, ja karvalankamatot tuli tingattua kaupan päälle täyden bensatankin lisäksi. Kaasut pitää ostaa itse :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Sam123

Mitenkä muilla sammuu auto, kertalaakista vai onko napin painalluksen jälkeen pieni viive, että auto sammuu ? Tuntuu välillä, että napin painalluksen jälkeen moottori jää 1-2sekuntia "putputtamaan" ja sitten vasta sammuu? Onko normaalia? Tekee samaa myös, jos start&stop päällä. Tuntuu, että jos käyttänyt webastoa niin tekee tätä enemmän.

peped

Ledperfistä tilatut rekkarikilven ledit (resistorit mukana) levisi, tai siis toinen niistä siten että valaisee enää korkeintaan puoliksi. Oisko suositella jotain hyväksi todettuja rekkarin ledejä? Onhan nuo kuitenkin tyylikkäämät kuin kusihalogenit.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

seatts

Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

peped

Lainaus käyttäjältä: seatts - 07.04.18 - klo:18:33
Osta ne passatin alkuperäiset
Nämä
https://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_itemId=251218355215&_nkw=Original+VW+LED+Kennzeichenleuchte+Golf+Touran+Touareg+Sharan+3AF+9430+021+A&_trksid=p2047675.m4096.l9146

Nuoko on ihan plug&play myös Ocuun? Tarviiko koodata? Ledperfin ledeissä tuli resistorit mukana, ei tarvinnu koodausta.

Säästäähän tuossa parikymppiä vrt. Slamitiin jos nuo ebayn vermeet ostaa.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

seatts


Tarvii koodata, mut kestää käyttöä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

hjk

Ajelin 10.1.2014 - 28.3.2018 n. 73000km Octavia 1.4TSI Combi Elegance DSG:llä.
Siis uutena sen hankin.
Lisävarustelistalta olin ruksinut vetokoukun, sähkötuolin, ACC:n, SunSet-tummennukset, takapuskurin suojan ja letkulämmittimen sekä sisätilakuumentimen.
Ainakin nuo...
Tämä oli yksi niistä, joissa ei ollut luvattuja jalkatilavaloja, vaan ne toimitettiin/asennettiin myöhemmin.
Kesäkumeina oli aluksi Michelin EnergySaverit, jotka viime kesäksi vaihtuivat Nokian Hakka Blue kakkosiin.
Talvitassuina oli viime kesään asti Nokian R2, jotka viime syksynä korvautuivat Continentalin kitkoilla.
Nuo Michelinit olivat aika jyristävät ja oli ilo vaihtaa syksyisin hiljaisiin kitkoihin.
Hakka Blue kakkoset korjasivat tilannetta ollen erittäin hiljaiset. Eroa äänimaailmassa kesäkumien ja kitkojen välillä ei huomaa yhtä selvästi, jos lainkaan.
Auto toimi kaiken kaikkiaan loistavasti.
Muutama juttu korjattiin takuuna ennen sen loppumista.
Kuten takaiskarit, jotka pitivät ääntä. Sekä takaluukun pumput, jotka vuotivat.
Isompi homma oli koko katon ja C-pilareiden uudelleenmaalaus, kun parista kohtaa oli pintamaali alkanut poistua.
Niistä katon reunan saumaurien takapäistä lähti pienen pienet maalipalat.
Katosta tuli mielestäni jopa parempi kuin uutena.
Muuten selvisin normaaleilla huolloilla ja n. puolen litran lisäöljyllä.
Mitä nyt bensatankilla piti välillä käydä.
Mukava auto kaiken kaikkiaan ja aika hiljainenkin. Hyvä oli kaupungeissa pyöritellä ja maantiellä viilettää.
Mutta sitten iski himo autoon, johon olisi helppo nousta, eli alkoi tehdä mieli wannabe-maasturia.
Ja niin 28.3.-18 Ocu jäi kauppaan ja ajoin ulos uuden Karoqin...
-----
hjk
-----

peped

Mistäs tätä kannattaa hallitunkilla nostella gummien vaihtoa ajatellen?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

seatts


nostokohdan merkit löytyy helmasta
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: peped - 13.04.18 - klo:10:21
Mistäs tätä kannattaa hallitunkilla nostella gummien vaihtoa ajatellen?

Niin yllättävää kuin se onkin niin tämäkin vastaus löytyy suoraan auton ohjekirjasta.. ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

roiala

Jaa, kertooko ne nykyään tosiaan hallitunkillekin mistä nostetaan vai pelkästään niinkuin ennen auton oman tunkin nostopaikan. Aika eri tyyliset nostimet kuitenkin joten aiheellinen kysymys vaikkakin lienee sama paikka jotenkin viritellä se hallitunkin nokka siihen pokkaukseen kumityynyn avulla...

joumar12

Hei

Liittyen Kessyn toimintaan minulla tuli outo virheilmoitus. Käynnistysnappia painettaessa auto herjasi , että ei tunnista avainta ja että avain pitäisi laittaa jollekin tunnistuslevylle (en muista tarkkaa sanamuotoa). Virhe katosi, kun nousin autosta, lukitsin ovet, avasin uudestaan ja menin takaisin autoon.

Yritin ohjekirjasta katsoa, missä tällainen "tunnistuslevy" oikein on, mutta siellä ei ollut mitään mainintaa tällaisesta...

Onko kenellekään muulle käynyt tällaista?

t. joumar

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: joumar12 - 16.04.18 - klo:15:20
Hei

Liittyen Kessyn toimintaan minulla tuli outo virheilmoitus. Käynnistysnappia painettaessa auto herjasi , että ei tunnista avainta ja että avain pitäisi laittaa jollekin tunnistuslevylle (en muista tarkkaa sanamuotoa). Virhe katosi, kun nousin autosta, lukitsin ovet, avasin uudestaan ja menin takaisin autoon.

Yritin ohjekirjasta katsoa, missä tällainen "tunnistuslevy" oikein on, mutta siellä ei ollut mitään mainintaa tällaisesta...

Onko kenellekään muulle käynyt tällaista?

Ei ole käynyt, mut jos avaimesta loppuu patteri, niin pitäisi laittaa käynnistyspainikkeen luo ja muistaakseni vielä tietyssä asennossa. Voisiko tarkoittaa sitä?
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: roiala - 13.04.18 - klo:20:52
Jaa, kertooko ne nykyään tosiaan hallitunkillekin mistä nostetaan vai pelkästään niinkuin ennen auton oman tunkin nostopaikan. Aika eri tyyliset nostimet kuitenkin joten aiheellinen kysymys vaikkakin lienee sama paikka jotenkin viritellä se hallitunkin nokka siihen pokkaukseen kumityynyn avulla...

No suoranaisesti ei kerrota perus hallitunkin nostokohtaa mutta alkuperäinen tunkki on selostettu ja erikseen myös hallinosturilla nosto on käsitelty ja mielestäni sen ohjeen mukaan on turvallista käyttää perus hallitukkia.

Tässä vielä kuvat Golf 7 farkun ohjekirjasta ja samoista paikoista tosiaan käsketään nostamaan.




Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Vinski

Lainaus käyttäjältä: joumar12 - 16.04.18 - klo:15:20
Liittyen Kessyn toimintaan minulla tuli outo virheilmoitus. Käynnistysnappia painettaessa auto herjasi , että ei tunnista avainta ja että avain pitäisi laittaa jollekin tunnistuslevylle (en muista tarkkaa sanamuotoa). Virhe katosi, kun nousin autosta, lukitsin ovet, avasin uudestaan ja menin takaisin autoon.

Mahtaisiko tuo johtua siitä, että avain on ollut poissa synkronista ja palautunut taas synkroniin tietokoneista tutulla menettelyllä.

Näytön pitäisi erikseen ilmoittaa avaimen pariston matalasta varaustilasta.

peped

Ei näyttänyt OcuIII:n ohjekirjassa olevan mitään mainintaa hallitunkin / nosturin käytöstä.  :P Mutta jospa sekin noista samoista kohdista (ehjänä) nousee.

Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

peped

Olihan siellä kyljissä nuolet tms osoittamassa paikkaa ja sieltä nousi hyvin hallitunkillakin.

(eikö täällä pysty omaa vanhaa viestiään muokkaamaan...)
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Ocu_Style

Tervehdys! Palstalla olenkin pariin keskusteluun ottanut osaa ja nyt ajattelin esittää seuraavan kysymykseni tänne. Eli alkuviikolla laitettu tilaukseen uusi Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG ja siihen tuli mukaan otettua mm. tavaratilan välipohja. Kyseinen varuste tuli ruksittua mukaan siitä syystä, että "hallituksen" toinen osapuoli vaati, että tavaratilan lattia pitää ehdottomasti olla tasainen, eli nostokynnystä hän ei siihen halua. Minkälaisia kokemuksia täältä löytyy tuosta välipohjasta? Tuohan on kuitenkin loppupeleissä sitten helppo laskea alas, jos korkeussuunnassa tarvitsee lisää tilaa.

Entäpä onko kenellekään tiedossa huoltoliikettä (mielellään PKS alueella), jossa pystyisi koodaamaan tuon takaluukun sulkeutumaan myös avaimesta ja auton sisällä olevasta napista? Myyjäliike ei sitä suostu tekemään, koska Skodalta ei ole tuohon olemassa virallista ohjetta.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy