III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

oranki

Valoista koukkuun. Meni ajelu mielenkiintoiseksi kun takatutka päätti ryhtyä ulvomaan aina kun pakki oli päällä ja välillä eteenpäinkin ajettaessa (etututkat lisävarusteena). Huolto kehotti ottamaan koukun irti. Kuulemma tutka huomaa koukun ja huutelee siitä. En oikein uskonut, että se yllättäen 5000 km:n jälkeen hoksasi sen. Tarkemmin ihmetellessäni tilannetta huomasin, että koukun kuulasuojus oli vinossa ja oikaisin sen. Ja vot - tutka tuli kuntoon. Siispä tutkan keila melkein hipoo koukkua ja huomaa vinossa olevan suojuksen. Eli ei kannata viedä korjaamolle jos tutka alkaa koukullisessa autossa huudella. Omatoiminen korjaus onnistuu suojusta hipelöimällä.

EskoP

Vihdoin pääsi kokeilemaan 1,6TDI/DSG farkun lämmityslaitteen tehoja -15C pakkasella, ja muutos II-malliin verrattuna on huima! Ajelin kaupungilla hitaimpia katuja n 40 km/h keskinopeudella 30 min ajan, ja lämpö oli koko ajan maksimissa. Auto saatu ajoon kolme viikkoa sitten. Start-Stop sammutti moottorin eka kerran 3 km ajon jälkeen, jolloin lämpö oli jo noussut. Auto oli ennen ajoa letkun nokassa n 1 h ajan. Lisälämmittimen tarvetta ei ole, jos vaan sähköpiste on tarjolla. Autoa ostaessa epäilytti tuo entistäkin pihimmän moottorin lämmöntuotto. Päivitän tietoa, jahka ilmat edelleen kylmenee. Taitaa lämpöjen puolesta VW-ryhmä olla aika vahvoilla tulevissa talvivertailuissa?
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

KopiK

Lainaus käyttäjältä: Guido - 30.11.13 - klo:23:20
Niin, ajovalojen pesuhan tapahtuu muistaakseni joka 20:s kerta kun pesunestettä suihkutetaan ja silloinkin vain kun ajovalot ovat päällä (joko käsin ohjattuna tai automatiikan kytkeminä) eli päivävaloja ei pestä. Aikaisemmin pesu tapahtui joka viidennellä suihkaisulla, joten todellisuudessa nestettä menee nykyään aika paljon vähemmän valojen pesemiseen kuin aikaisemmin.
Tuosta joka 20. kerta ei ole iloa jos ajaa pätkäajoa, laskuri näyttää nollautuvan joka sammutuksessa ja uudelleen ajoon lähtiessä ruiskii vettä lampuille vaikka olisi edellisellä kerrallakin pessyt ne.
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

focceristi

Onnea EskoP uudesta ja hienonvärisestä octaviasta! Hyvä tieto tuokin että nämä uutukaiset on lämpimiä eikä vain kuskit käy kuumana ;) Mitenköhän näiden 1.2 ja 1.4 moottoristen lämpiäminen? Muistaisin lukeneeni että niissä on tehty muutoksia juuri lämmitystehon parantamiseksi. Jossain vaiheessahan varsinkin moitittiin tuota 1.2 ::) Vielä kun näitä uutukaisia sais tuonne autotallin puolelle :) EskoP, sinulla ei taida olla webastoa vaan jokin peruslämmitin?
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Subastar

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 03.12.13 - klo:15:21
Mitenköhän näiden 1.2 ja 1.4 moottoristen lämpiäminen? Muistaisin lukeneeni että niissä on tehty muutoksia juuri lämmitystehon parantamiseksi. Jossain vaiheessahan varsinkin moitittiin tuota 1.2

Näppituntumalla voin sanoa, että 1.4 lämpiää nopeammin kuin vm. 2008 1.6 Golf.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

EskoP

Joo, ei ole lisälämmitintä, peruslämmitin vesiletkussa on toimintavarmaksi osoittautunut jo edellisessä vastaavassa kärryssä, joka tosin olisi tarvinnut tuon lisälämmittimen. Unohtui mainita, että aiemmin mainitsemaani testiä edelsi maantiepätkä, jossa moottori lämpeni täyteen lämpöön n 8 km matkalla. Kovemmilla pakkasilla ja taajamassa Oku II 1,6TDI tuppasi jäähtymään selvästi, jolloin lämpöä ei kabiiniin saanut riittävästi. Nyt näyttäisi tuo kolmipiirinen jäähdytysjärjestelmä toimivan tosi hienosti, ensi vaiheessa käytössä ns mikropiiriksi nimetty jäähdytysnestekierto kannen ja pakosarjan alueilla, josta johtuen lämpiämisnopeus on kertaluokkaa aiempaa nopeampi. Lisäksi on vielä kaksi muuta piiriä, jotka astuu peliin moottorin lämmettyä, jäähdytystarpeen mukaan. Tehokkaammissa moottoreissa lämpöä riittää varmaan vieläkin enemmän ja nopeammin, sama keksintö tietääkseni on näissä kaikissa uusissa moottoreissa käytössä? Olisi tosiaan kiva saada kommentteja myös 1,2l bensamyllyn lämmön tuoton riittävyydestä.

Auton pakoputkeen vaihdevalitsimen paikkeille oli ilmestynyt jokin muovilevyn suojaama lisäsäädin, jota paikallinen kauppiaskaan ei ollut aiemmin nähnyt. Ilmeisesti liittyy pakokaasujen puhdistukseen/moottorin nopeampaan lämpenemiseen?

Lämmitykseen liittyen myös penkkilämmittimet on tulleet selvästi aiempaa tehokkaammiksi, mikä pohjoisen olosuhteissa on selvä bonus.
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

Atro

Lainaus käyttäjältä: EskoP - 03.12.13 - klo:19:04
Lämmitykseen liittyen myös penkkilämmittimet on tulleet selvästi aiempaa tehokkaammiksi, mikä pohjoisen olosuhteissa on selvä bonus.

Tämä on totta. Saisi pienimmällä teholla olla jopa hieman vähemmän watteja pelissä, etenkin kun takki päällä ajelee.

Lämmityslaite vaikuttaa tehokkaalta tässä 1.4 tsissä, nopeasti lämpenee ja ainakin näillä PK-seudun pikkupakkasilla automaatti-ilmastointi auto-asennossa pitää kabiinissa miellyttävän tasaiset lämmöt hiljaisella puhallusäänellä.

focceristi

Fiksu kysymys tulossa ;) Mites teillä onko tuo automaatti ilmastointi teillä talvellakin vai laitatteko normilämmityksen? Ilmastointihan ei vissin ole päällä kun lämpötila laskee johonkin asteeseen, en nyt muista mihin.
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Ville R

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 04.12.13 - klo:10:54
Ilmastointihan ei vissin ole päällä kun lämpötila laskee johonkin asteeseen, en nyt muista mihin.

Taitaa olla +5 yleensä.

Edellisessä autossa oli aina automaatilla ilmastointi

Seva

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 04.12.13 - klo:11:00
Taitaa olla +5 yleensä. Edellisessä autossa oli aina automaatilla ilmastointi
Ilmastointi toimii kun ulkolämpötila on yli +2 C. Itsekin olen pitänyt ilmastointia automaattiasennossa kesät talvet. Pakkaskeleillä sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kosteilla plus-keleillä (siis yli +2 C) se kuivattaa auton sisäilmaa, mikä taas vähentää ikkunoiden huurtumista sisäpuolelta.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

darthjysky

Automaatilla tullu pidettyä kesät talvet. Tuo mielestäni on sellainen asia että kerta siinä automaatti on niin silloin sen pitää automattisesti toimia kelin vaatimalla tavalla. Eikä tuossa ongelmia ole ollut.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Ouzi

Autoni luovutus pitäs olla tammikuussa. Tänään myyjä ilmoitti et kävisikö jo joulukuussa luovutus ? Voisinhan sen ottaa aikaisemmin jos sais jotain kompensaatiota mut muuten kyllä katellaan tammikuussa. Onko muilla käynyt vastaavaa ?

TTO

Penkinlämmitimestä:
LainaaSaisi pienimmällä teholla olla jopa hieman vähemmän watteja pelissä, etenkin kun takki päällä ajelee.

VCDS:n syövereissä on mahdollisuus säätää myös penkinlämmittimen toimintaa eli asettaa celsiusasteet, joihin nappulan asennot 1, 2 ja 3 penkin lämmittävät. (Ã,,lkää kysykö missä, mutta näin takaluukun säädön yhteydessä, että tuotakin pääsee säätämään.)

focceristi

Tämä varmaan johtuu tuosta rekisteröintikilpailusta golf-ocu, elikäs tiukka skaba! Tämän perusteella voisi joitain etujaki saada :) Muistaakseni golf johtaa marraskuun jälkeen olikosenyt 50 autolla, vai 90? Tiukkaa vääntöö näillä ;)

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 04.12.13 - klo:18:47
Tämä varmaan johtuu tuosta rekisteröintikilpailusta golf-ocu, elikäs tiukka skaba! Tämän perusteella voisi joitain etujaki saada :) Muistaakseni golf johtaa marraskuun jälkeen olikosenyt 50 autolla, vai 90? Tiukkaa vääntöö näillä ;)

Kyl se mulle kävisi jos sais talvipyörät tai pikkasen voisin niistä maksaakin. Nyt vasta tarjottu täys tankki bensaa ;)

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 04.12.13 - klo:18:53
Kyl se mulle kävisi jos sais talvipyörät tai pikkasen voisin niistä maksaakin. Nyt vasta tarjottu täys tankki bensaa ;)

"Puskaradiosta" kuulin ettei noista ennakkoon rekisteröinneistä kostu ostaja paskan vertaa. Just joku täys tankki pensaa tai muuta paskaa. Sitten saat kuitenkin edellisvuonna rekisteröidyn auton ja kun meet vaihtamaan 3 vuoden päästä uuteen niin alkaa armoton vittuilu että "tämä on kyllä rekisteröity jo vuonna 2013, ei tästä voi hyvittää ku 2500e vähemmän kuin 2014 autosta." + "Ei just nyt oo kysyntää farmarille/sedanille/automaatille/manuaalille ja onhan toi sininen/punanen/valkonen/musta väri tosi vaikee myytävä".
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Ouzi

Niinpä. Vaikka sillä ei kuulemma ole mulle väliä milloin otan uuden auton käyttöön. Siinä just toi vuosimalli juttu. Ja väliraha sovittu niin parempi nyt ajaa tuolla vanhalla samaan hintaan kuukausi vielä. Ja saa aidon 2014 auton  :)

Seva

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 04.12.13 - klo:18:53
Varo ettei käy niinkuin kaverille. Tinki ensin välirahan äärimmilleen ja sitten kun ei enää muuta keksinyt, vaati vielä tankillisen bensaa. No, sai senkin vielä. Harmi, että 10 km myöhemmin huomasi, että sinne todellakin oli tankattu bensaa, dieselautoon... Sitä saa mitä tilaa!
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

focceristi

Se olin minä joka tankkas :P Ei vainen oon itekin joskus nöösinä tankannu löpötrukkiin bensaa ja kiittelivät kovasti potkujen muodossa ::)

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 04.12.13 - klo:18:37
Autoni luovutus pitäs olla tammikuussa. Tänään myyjä ilmoitti et kävisikö jo joulukuussa luovutus ? Voisinhan sen ottaa aikaisemmin jos sais jotain kompensaatiota mut muuten kyllä katellaan tammikuussa. Onko muilla käynyt vastaavaa ?

Mulla on tismalleen sama tilanne. Auton luovutus oli alunperin sovittu tammikuulle, mutta auton tuotantoviikko aikaistu ja nythän se auto on siellä liikkeen pihassa.
Myyjä tarjosi 500â,¬ hyvitystä jos otan tämän vuoden puolella. Toi on kuitenkin sen verran naurettava hyvitys mielestäni, niin sovittiin kaupat tammikuulle 2.1.2014

Lainaus vielä myyjän postista: "Silloin on meille molemmille osapuolille parempi että otat jo silloin auton käyttöön (ei jää seisomaan ulos lumeen ja odottelemaan)."
Siis WTF! Molempien etu? Okei, saan 500â,¬ edun, mutta mitä se tekee muutaman vuoden päästä auton hyvityksessä. Lisäksi oma talous olisi kärsinyt kun olisi pitänyt kiireessä ostaa talveksi vanteet ja renkaat.
Ja sitten toi ettei jää ulos lumeen... APUA, eikö auto kestä lunta? Heti pakko saada auto pois sieltä  ;)

focceristi

Alkaa kilpailu kiristymään golf vs ocu tuossa rekisteröinnin kilpailussa ;) Rahaakin jo tarjotaan ja lumiharja kaupanpäälle ::) Marraskuussa golfi johti vielä 68 autolla mutta toivottavasti ocu menee ohi :) Nyt vois varastoautoistakin saada paremman tarjouksen näemmä ;D Varmaan ne perusvarustellutkin kelpaa joillekin.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: TomiS - 05.12.13 - klo:15:57
Toi on kuitenkin sen verran naurettava hyvitys mielestäni, niin sovittiin kaupat tammikuulle 2.1.2014. Lisäksi oma talous olisi kärsinyt kun olisi pitänyt kiireessä ostaa talveksi vanteet ja renkaat.

Meinaatko, että 2.1.2014 ei tarvi talvirenkaita? Ei tietenkään, jos sillä ei aja Suomessa ennen 1.3.2014.  ;)
Minä ainakin oisin ottanut 500â,¬ hyvitystä (5-6 tankkausta esim.) ja rekisteröinyt sen 31.12.2013. Voihan sen hakea sitte tammikuussa.

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 05.12.13 - klo:23:46
Meinaatko, että 2.1.2014 ei tarvi talvirenkaita? Ei tietenkään, jos sillä ei aja Suomessa ennen 1.3.2014.  ;)
Minä ainakin oisin ottanut 500â,¬ hyvitystä (5-6 tankkausta esim.) ja rekisteröinyt sen 31.12.2013. Voihan sen hakea sitte tammikuussa.
Enhän minä niin sanonut vai sanoinko?
Tammikuuhun on kuukausi aikaa, joten minulla on pidempi aika kysyä tarjouksia renkaista, lisäksi veronpalautukset jeesaa myös tilannetta.
Tuon 500â,¬ tai enemmän häviää sitten kun alkaa autoa myymään. Ja mitäs minä tässä alan selittelemään sinulle valintaani :D Minulla on omat syyni ottaa auto vasta tammikuussa.

Sehän olisi silkkaa typeryyttä rekisteröidä auto 31.12.2013. No, minun auto rekisteröidään vuoden 2014 puolella, en ole hätähousu.

rami

No ei se nyt kuitenkaan niin mee tää homma,että jos rekisteröit sen auton  2013 lopussa tai 2014 alussa niin häviää sen 1000-1500 hyvityshinnassa. Silloin ei varsinkaan merkkaa jos se sinun hyvitysauto oli vaikka syksyllä rekisteröity ja varustukseltaan tulevan vuoden mallia kuten itsellä oli Golf.
Vaihdoin tänäkesänä Golfin pois joka oli rek. 31.12-2010 ja sain siitä saman hinnan kuin vastaavista 2011 malleista,joskin autoni oli jo mallia 2011 vaikka otettiinkin käyttöön 2010.

Merkkaa nykyään jotain nuo rekisteröintikuukaudetkin mitä uudemmasta käytetystä on kyse.
Olen jo syyskuun alusta asti ajanut vuoden 2014 mallisella autolla. A3 oli muuten tilauksessa tasan 100 päivää.

Loppuvuoden autoliikkeen myyntikahinoissahan saa niitä renkaita,lämmittimiä ja vakuutuksia jotka kuitenkin nykäistään (tai pyritään nykäiseen) vaihdokin hinnassa pois.
Tinkaaminen kannattaa aina,vaikka joskus se vähän nolottaa.

TomiS

Tuokin riippuu täysin automyyjästä että miten ne hinnoittelee vaihdokin, jos ensirekisteröinti on "vuoden vanhempi".
Jotenki vaan tuntuu että 95% myyjistä on huijareita, kusipäitä tai muuten vaan sosialisesti lahjattomia, varsinkin sähköisessä viestinnässä.  ;D

rami

Pitää vaan kaupantekohetkellä ottaa myyjä koville.
Kyllä se myyjä on kuitenkin kehumassa seuraavalle käytetynostajalle,"tää auto on muuten uudempaa mallia",
vaikka onkin rek. loppuvuodesta.
Varsinkin siinä tapauksessa jos autoon on tullut muutoksia.  Uudet mallit tulee monesti jo loppukesästä myyntiin.

Guido

Kukaan ei tiedä millaisia muutoksia autoveroon ym. vaihtoauton arvoon vaikuttaviin tekijöihin on tulossa parin vuoden sisällä joten on aika typerää siirtää auton rekisteröinti "paremman vaihtoarvon takia" muutaman kuukauden päähän.

No, kukin tyylillään. Uuden auton ostamisessa tulee lähtökohtaisesti turpaan taloudellisesti niin paljon, että (teoreettinen) tonnin parin heitto vaihtohyvityksessä joskus parin kolmen vuoden kuluttua ei siinä katastrofissa tunnu missään.

Omat kokemukseni eivät tosin tue tammikuussa rekisteröinnin kannattavuutta. Vaihtaessani muutama vuosi sitten syyskuussa -06 rekisteröityä vm. 2007 olevaa Octaviaa sain siitä saman hyvityksen kuin alkuvuodesta 2007 käyttöönotetuista saman verran ajetuista ja vastaavasti varustelluista.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: TomiS - 06.12.13 - klo:06:24
Enhän minä niin sanonut vai sanoinko?
Tammikuuhun on kuukausi aikaa, joten minulla on pidempi aika kysyä tarjouksia renkaista, lisäksi veronpalautukset jeesaa myös tilannetta.
Tuon 500â,¬ tai enemmän häviää sitten kun alkaa autoa myymään. Ja mitäs minä tässä alan selittelemään sinulle valintaani :D Minulla on omat syyni ottaa auto vasta tammikuussa.

Sehän olisi silkkaa typeryyttä rekisteröidä auto 31.12.2013. No, minun auto rekisteröidään vuoden 2014 puolella, en ole hätähousu.

Joulukuuun viimeiseen päivään on aikaa pari päivää vähemmän, eipä luulisi kiirettä lisäävän tai vähentävän. Ei se ole typeryyttä se rekisteröinti joulukuun viimeinen päivä. Typeryyttä olisi olla ottamatta sitä viittäsataa. Jonkun vuoden päästä tolla rek.päivällä ei ole mitään merkitystä. Jos joku myyjä sitä väittää, kannattaa kysellä toisesta liikkestä. Ja valtion veromuutoksista ei tiedä kukaan. No kukin taaplaa tavallaan ;D

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 07.12.13 - klo:00:01
No kukin taaplaa tavallaan ;D
Juuri näin, eli älkää nyt menettäkö yöunianne raukkaparat :D
Kyllä minun tapauksessa vaikuttaa muutama muukin tekijä, joten teen kuten haluan.
Jos nyt jatketaan keskustelua uudesta Octaviasta, eikä siitä milloin auto pitäisi kenenkin mielestä hakea liikkeestä...

Sande

Jos olisin ostamassa käytettyä autoa, niin mallivuodella ei olisi minulle mitään merkitystä. ainoastaan auton iällä l. rekisteröintivuodella. Näin se vaan menee...

Ilmeisesti autokauppiailla on kova tarve saada tietty määrä autoa myytyä (rekisteröityä) ennen vuodenvaihdetta. Ymmärsin kerran sukulaiseni puheista, joka työskentelee autoliikkeessä, että jos päästään tiettyyn tavoitteeseen se vaikuttaa seuraavan vuoden sisäänostohintoihin alennusten muodossa.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy