Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Holkki

Lainaus käyttäjältä: Devl - 03.09.13 - klo:11:24
With progressive steering, it takes 2.1 turns of the wheel (380°) to reach the end stop;
Miten tuo pitäisi ymmärtää, eikös yksi täysi kierros ole 360 astetta?

Silver

Lainaus käyttäjältä: Holkki - 03.09.13 - klo:22:23
Miten tuo pitäisi ymmärtää, eikös yksi täysi kierros ole 360 astetta?

Olisko keskeltä kierros molempiin suuntiin 1,05 kierrosta, yhteensä siis 2,1 kierrosta? Ja täten 1,05 kierrosta x 360 astetta tekee 378, eli pyöreesti 380. Noin sen ymmärtäisin, mutta on jotenkin veikeesti kerrottu.

Tai sitten jotain ihan muuta..
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

teemur

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.09.13 - klo:11:52
Ohjausvaihteen hammastus on reuna-alueilla harvempi, eli pyörät kääntyvät keskialueen jälkeen enemmän suhteessa ratin liikkeeseen. Tuo harvempi välitys reunoilla vaatinee sen mainitun vahvemman sähkömoottorin.

Oliskohan Bemarinkin uusi "aktiiviohjaus" vain tällainen halpisversio - sen hinta kun laski dramaattisesti uuden F30:n myötä. Minulla oli siinä ko. lisävaruste ja se teki kyllä kaupunkipyörittelyn ja parkkihallipujottelun helpommaksi, kun ei tarvi rattia niin paljoa kääntää.

Hmm... eikös F30-mallin aktiiviohjauksessa ollut mukana myös takapyörät? Ja ohjauspyörän kierrokset "lock to lock" vaihtelivat kaupunkipyörityksen noin kahdesta moottoritienopeuksien viiteen kierrokseen?

Ocu III RS tosiaan aivan eri systeemi, kuten tuossa yllä kirjoitit. Kierroksia aina 2,1 mutta välitys muuttuu ohjauskulman mukaan, ei ajonopeuden
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Liverpool

Morjens !

Tässä vuosien lukemisen jälkeen ajattelin jo vähän kirjoittaakin.

Täällä on välillä miekkailu automerkkien välillä ja olkoon niin. Itse kun ostin oman Octavian aikoinaan, niin kysyimpä samalla tarjoukset vastaavilla varusteilla myös A4 ja Passat farkuista. Sitä kun omilla vähillä rahoilla kiesin ostaa, niin ymmärrettävästi ei ollut järkeä hakata viimeisiään A4:n tai Passattiin, joten ostin Skodan. Täällä on muutama ollut samoilla linjoilla rahan suhteen. No se siitä.

Nin, tuo RS. Kävin tuon laitteen istumassa ja ajamassa ( TSI + DSG -Combi) joka on varmasti tuleva autoni. Meidän perheelle juuri sopiva tiloiltaan, kun tuppaa noita harrastuksia olevan. Tehot ja muut himmelit tulevat sitten siinä mukana. Yksi tärkein peruste on sisäkatto ja sen väri. Tästä sisäkaton valintaperusteesta jollekin täällä jo hiukan kuittailtiin, mutta minulle se kolahti, piste  ;)

Mielenkiintoa herätti myyjän kanssa käymäni keskustelu. Kauppoja nyt ei heti hierottu ja kun kerroin mielenkiinnon olleen alkuun 1.8 TSI Combi:ssa, kun sellaisen jo omistan. Todettiin siinä 1.8:n hinnan samoilla varusteilla menevän todella lähelle Räsää ja sen vuoksi katseeni siis kääntyi Räsään.
No, joku täällä mainitsi myyjän kertoneen vuodenvaihteen tuovan muutoksia hintoihin, joten nyt kannattaisi toimia ripeästi. Myyjän mukaan ongelma ei ole RS vaan 1.8, joiden myynti on hiipunut Rs:n tulemisen jälkeen. Tiedä sitten totuutta ?
Myyjä odottaakin että 1.8:n hintaa lasketaan aavistus ja RS:n hinta pidettäisiin ennallaan, näin kokonaismyynti voisi jopa nousta ? Tiedä sitten, todennäköisesti tehdas nostaa RS:n hintaa ja sen myynti rauhoittuu tai jotain, mää mitään ymmärrä noista. Ehkä joku Helkamalla ymmärtää ?

Ketjua on ollut mukava seurata ja lukea asiantuntevia kommentteja, jatkakaa...

+ 40,  sporttisten kärryjen fani  8)
Skoda Octavia Elegance Combi 1.8 TSI DSG.

TomiS

Kävin eilen ajamassa tunnin Tikkurilan Metroauton TSI DSG Combia (se pohjamaalin harmaa).
En ole mikään autoexpertti, joten hiiteen kaikki hienot termit yms.

Heti liikkeelle lähdettäessä tuli jotenkin sellainen wau-fiilis oman 1.8TSI jälkeen :)
Ainoa "miinus" tuossa oli itselle DSG, koska haluan tämän auton manuaalina. Käytinkin suurimman osan ajasta tuota DSG:tä manuaaliasennossa + ajoasetus sport.

Renkaat oli 17" (merkkiä en muistanut katsoa). Jos vertaa omaan jossa sport alusta ja 17", niin uusi Octavia on selvästi hiljaisempi. Saas nähdä millainen on 18" kiekoilla.

Ohjaus oli paremman tuntuinen kun nykyisessä, alusta oli jopa mukavampi kun oma sport. Yhtä jämäkkä muuten, mutta ei niin pintakova.
Penkit eivät yllä ihan samalle tasolle omien sport penkkien kanssa, mutta ei nuo huonot ole. Ihan varmasti voi tehdä pitkää reissua puutumatta. Ja se ulkonäkö, ne vaan on hienot.

No tuo DSG:n toiminta. Okei, olen parjannut DSG-vaihteistoa, mutta nyt jäi sellainen fiilis että on tuo 6-lovinen parempi kun 7.
Ei silti, ei tuokaan tykkää yhtään siitä että painaa kaasua, sitten päästää kaasun ja heti taas kaasua (pientä ruuhkaa). Perinteisesti D oli vähän turhan vaisu, ja sport piti hieman liian korkeita kierroksia. Tosin näinkin tehokkaassa autossa tuo D-asento ei ole niin laiska kun 1.8TSI koneessa.

Ã,,änigeneraattorista, se on aika sivistynyt. Minä jopa tykästyin siihen... Tuo kivan lisän.
Ã,,äntä ei tosiaan pysty kovin hyvin paikantamaan, eli siinä mielessä hyvin tehty. Sport-modella se kuului selvemmin, en silti luokittele sitä täysin teinivarusteeksi.
Ulospäin äänet on myös sivistyneet. Sellaista herrasmiesmäistä pientä murinaa kun kiihdyttää.

Mitään nitinöitä/natinoita ei kuulunut mistään ja kaikki tuntu olevan jämäkämpää kun II koppasessa.

Katseita tuo keräsi kun olin taajama-alueella liikennevaloissa. Johtuko sitten erikoisesta väristä vai mistä, sitä en tiedä. Omaan makuun tuo harmaa on liian pliisu.

Mitähän vielä. Niin se Bolero soitin joka tuossa oli. Aivan kaamee kapistus.. Liian pieni näyttö isossa soittimessa, jossa ylimääräinen tila on korvattu kiiltävällä mustalla, joka kerää kaikki mähmät ja sormenjäljet. Columbus tekee tuosta keskikonsolista viimeistellymmän. Muuten soitin oli kokoajan äänettömällä, autossa oli perus popit, ne ei itseäni kiinnosta.

Conclusion: Aivan loistava auto. Ei kaduta vaikka tilasi näkemättä ja ajamatta :)

Myyjä katsoi samalla oman RS:n tietoja. Valmistus viikolla 44 ja liikkeessä viikolla 48, jos kaikki menisi niinkuin pitääkin.
Joka tapauksessa auto rekisteröidään vasta tammikuussa.

Peeveli

En saa tuota räsä-kuumetta pois, kun niin moni foorumin AUTOmies on semmoisen tilannut ja ylistänyt koeajoja.

Niinpä koeajo tsi+dsg varattu torstaille. Aikaa oli helvetin hankalaa saada, kuulemma kuvailluin sanoin "halukkaiden jono ulottuu useiden kortteleiden päähän mutkittelevana".

Katsotaan, kaataako tuo aiotin tilauksen eli tulenko uskoon vai en.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: TomiS - 04.09.13 - klo:07:35

Myyjä katsoi samalla oman RS:n tietoja. Valmistus viikolla 44 ja liikkeessä viikolla 48, jos kaikki menisi niinkuin pitääkin.
Joka tapauksessa auto rekisteröidään vasta tammikuussa.

Onko tahallaan sovittu noin myöhäinen valmistusviikko ? Mietin vain kun yksi 6.8. tilattu oli lukittu viikolle 36 ja 8.8. tilattu viikolle 39. Omalle 12.8. tilatulle ei ole vielä mitään varmistusta. Mitenkäs muilla ? Poislukien Webastoa odottavat...

TomiS

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 04.09.13 - klo:08:33
Onko tahallaan sovittu noin myöhäinen valmistusviikko ? Mietin vain kun yksi 6.8. tilattu oli lukittu viikolle 36 ja 8.8. tilattu viikolle 39. Omalle 12.8. tilatulle ei ole vielä mitään varmistusta. Mitenkäs muilla ? Poislukien Webastoa odottavat...
Voi olla, en siitä sen tarkemmin tiedä. Kauppoja tehdessä (oliko nyt 7. vai 8.8 ) sovittiin suoraan luovutus tammikuulle, kun myyjä sanoi että saattaisi saada loppuvuonna.

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 04.09.13 - klo:08:28
En saa tuota räsä-kuumetta pois, kun niin moni foorumin AUTOmies on semmoisen tilannut ja ylistänyt koeajoja.
Toki se kannattaa käydä ajamassa, ettei jää kaivelemaan :)
Varmasti löytyy niitäkin joiden mielestä auto on täysi susi, se ei haittaa, kunhan itse pidän autosta.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: TomiS - 04.09.13 - klo:08:38
Toki se kannattaa käydä ajamassa, ettei jää kaivelemaan :)
Varmasti löytyy niitäkin joiden mielestä auto on täysi susi, se ei haittaa, kunhan itse pidän autosta.

Auto jossa on 220 hv ja huiput liki 250 ei ole susi. Tai on, jos vaihtoehtona on lammas. ;)

Skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 04.09.13 - klo:09:00
Auto jossa on 220 hv ja huiput liki 250 ei ole susi. Tai on, jos vaihtoehtona on lammas. ;)

Jos prioriteetit on tuossa, niin ei varmasti.

Asiahan ei tietysti minulle kuullu mutta.... En kyllä ymmärrä miksi noin "isoa" autoa havittelet?

Toki jos otat vielä farkkuna niin sit ostos muuttuu niin järjettömäksi kohdallasi jotta hyväksyn sen, kuten sen nopean kaupanpurun ja uuden tilauksenkin  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

TeHoKo

"Onko tahallaan sovittu noin myöhäinen valmistusviikko ? Mietin vain kun yksi 6.8. tilattu oli lukittu viikolle 36 ja 8.8. tilattu viikolle 39. Omalle 12.8. tilatulle ei ole vielä mitään varmistusta. Mitenkäs muilla ? Poislukien Webastoa odottavat..."

TSI DSG RS Combin tilasin 5.8. Valmistus pitäisi olla ensiviikolla VK37 ja siitä lupailivat ajoon 3-4 viikon päästä.
Tehdasvarusteina oli: Black Magic- väri, Amundsen-navi, koukku, tummat 18"-geminit, Canton, Performance Mode Selection. Lämmitinpaketin laittavat liikkeessä.

VAG!

Eikös talvi kannattaisi ajaa tuolla tilatulla nuhapumpulla ja keväällä tilailla kesälaitumille vähän enemmän polleja talliin?

Menevät muuten hintojen puolesta aika yksiin A3 Sedan Business Sport 1.4 S tronic ja Ocu RS TSI DSG. Ocusta kun saa enemmän alennusta, niin perusauton hinta on käytännössä ihan sama.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Liverpool - 04.09.13 - klo:04:13
+ 40,  sporttisten kärryjen fani  8)

Tervetuloa meidän foorumiluopioiden joukkoon! Tällä foorumillahan tehoa saa olla vain isoissa Audeissa ja nuorten miesten Cuprissa. Perheskoodan kun valitset tehokkaan motin, niin lunta tulee tupaan.

Zaasa

Niinpä koeajo tsi+dsg varattu torstaille. Aikaa oli helvetin hankalaa saada, kuulemma kuvailluin sanoin "halukkaiden jono ulottuu useiden kortteleiden päähän mutkittelevana".

Kuumeeseesi lääkkeet ovat kalliit! Sama vaikka peruisit A3 tilauksen heti,se on menoa nyt,rahan menoa:-)

hapelton1

Pieni lohdutuksen sana. Jos kurkistan pikaisesti kristallipallooni, niin monen ketjuvaihtajan kohdalla hehkutus loppuu siihen ensimmäiseen mökkireissuun/tankilliseen ja maanantai aamuna auto ajetaan autoliikkeen vaihtohalliin ja aletaan taas katsomaan uutta autoa.

Tietysti kristallipalloni voi olla väärässä, mutta harvoin on...

vkjoki

^ Ainakin minä uskon kristallipalloosi! Olen kuullut kyllin monta kertomusta, jotka tukevat kristallipallosta näkemääsi tulevaisuutta!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Squamish

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 04.09.13 - klo:09:18
Pieni lohdutuksen sana. Jos kurkistan pikaisesti kristallipallooni, niin monen ketjuvaihtajan kohdalla hehkutus loppuu siihen ensimmäiseen mökkireissuun/tankilliseen ja maanantai aamuna auto ajetaan autoliikkeen vaihtohalliin ja aletaan taas katsomaan uutta autoa.

Tietysti kristallipalloni voi olla väärässä, mutta harvoin on...

Aika paha, mutta varmasti niin totta  ;D Toivotaan kaikki, että ketjuvaihtajatkin löytävät vielä joskus rauhan.  :D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 04.09.13 - klo:10:08
^ Ainakin minä uskon kristallipalloosi!

Mä en. Olen ajanut jo yli kolme vuotta noin kympin keskikulutuksella ja vieläkin hymyilyttää 8) (EDIT: Räsää kuluttaa varmasti paljon vähemmän.)

Tosin, motista riippumatta mä en ole ketjuvaihtaja, kun mä ostan aina sellaisen auton mikä on mun mielestä mun tarpeisiin oikeasti hyvä.

Squamish

Kysymys: onko hatchbackin ja combin välillä huomattavaa eroa sisämelussa?

Panze

Lainaus käyttäjältä: 1.8 "APR" Q - 01.09.13 - klo:01:58
Mun yli 50 tkm vuosiajoilla Quattron merkitys kasvaa...sillä kelissä kuin kelissä pitää lähteä työreissuun,kun sen aika tulee...
Kyllähän tuolla vajaavedolla pärjäisi,jos ajaisi sen normi 20 tkm vuodessa ja oikein pahassa kelissä voi auton jättää talliin.

Sori OT, mutta pakko kysyä, että missä asut ja millaista työtä teet? Ajan päivittäin työajoni (kesät ja talvet) CC:llä joka on aika matala ja etuvetoinen auto. 2009 hankin kyseisen kotteron enkä ole jäänyt sillä kertaakaan kiinni eikä yksikään työkeikka ole kelien takia jäänyt tekemättä. Tampereella tosin aurataan kaupungin puolesta tiet. Auraamaton metsäautotie voisi olla sellainen missä tarvisin enemmän maavaraa ja nelivetoa, mutta polttopuut käyn tekemässä lumien lähdettyä joten etuvedolla pärjää.

Sitten vuoden 1990 (jolloin sain ajokortin) en ole näillä leveysasteilla kokenut niin pahaa keliä, etten voisi autolla (etu tai takavetoinen) lähteä liikkeelle.

Sent from my iPad using Tapatalk

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Squamish - 04.09.13 - klo:12:24
En usko että on käytännössä paljonkaan eroa HB:n hyväksi, jos ollenkaan. Kummassakaan kun ei ole mitään kiinteää suojaa kontin ja hytin välissä.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Squamish - 04.09.13 - klo:12:24
Farkuissa on yleensä melua enemmän,johtuen isommasta lasi pinta-alasta takana.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 04.09.13 - klo:14:03
Farkuissa on yleensä melua enemmän,johtuen isommasta lasi pinta-alasta takana.
Vai johtuisiko mahdollinen pieni ero siitä että takakontista kantautuvien äänien tiellä on usein enemmän esteitä hatchbackissä?

tuRboman

Peeveli on kyllä vaikean paikan edessä. Itsekin olen A3:n ajanut, ja se miellytti tosi paljon. Taas RS Ocu on toisentyyppinen auto. Ja helkatin houkuttava sellaisena. Melkein kuitenkin arvelisin vaakakupin keinahtavan Octavian puoleen koeajon jälkeen. Sen verran huima paketti kun hinta huomioidaan.
Mielenkiinnolla seurataan. Ja toivotaan, että Peeveli kirjailee fiiliksiä koeajolta. Ja hieman vertailua Toyotaan.
"All 4 The Driver"

deeaa

Lainaus käyttäjältä: Panze - 04.09.13 - klo:12:54
Sitten vuoden 1990 (jolloin sain ajokortin) en ole näillä leveysasteilla kokenut niin pahaa keliä, etten voisi autolla (etu tai takavetoinen) lähteä liikkeelle.

En ole minäkään, mutta aika usein on saanut tapella hiekankin heittelyn päälle että pääsee pihasta. Aina on päästy kyllä, mutta pari kertaa on meinannut usko loppua tai pitänyt hakea naapuria apuun.

Kerran olen tullut takaperin mäkeä alas kun kerta kaikkiaan loppui pito keskellä kaupunkia ja pari kertaa pitänyt luovuttaa ylöspääsystä. Ja joskus pitänyt hieman koukata hiekoitetun jalkakäytävän puolelta ylämäkiristeyksessä kun kulunut niin liukkaaksi siinä.

Mutta aina on pärjätty. Silti, nelikkoon kun tottuu, se vaan on niin pirun paljon kivempi ajaa huonojakin teitä ja varsinkin nostaa venettä jne. Eikä tarvi arpoa lähteekö pihasta vai ei. On se ihan kiva kuten viimetalvena jossain Keski-Suomessa oli tiellä 10-15cm lunta yli sadan kilsan matkalla - puolivetoiset jurnutti viittäkymppiä luistellen ja minä painoin satasta ohi eikä tuntunut tippaakaan lipsuvan tms.

Enemmän se on luksusta ja kivaa kuin absoluuttinen tarve. Meinaan, pärjäisi kai sitä vanhalla ladallakin mutta mihin tottuu, on vaikea palata heikompaan enää oli se mikä tahansa seikka. Niinkuin ei huvittaisi auto jossa ei ole ilmastointia, niin ei innosta auto jossa on vajaaveto.

Tapola

Lainaus käyttäjältä: TeHoKo - 04.09.13 - klo:09:10
"Onko tahallaan sovittu noin myöhäinen valmistusviikko ? Mietin vain kun yksi 6.8. tilattu oli lukittu viikolle 36 ja 8.8. tilattu viikolle 39. Omalle 12.8. tilatulle ei ole vielä mitään varmistusta. Mitenkäs muilla ? Poislukien Webastoa odottavat..."

TSI DSG RS Combin tilasin 5.8. Valmistus pitäisi olla ensiviikolla VK37 ja siitä lupailivat ajoon 3-4 viikon päästä.
Tehdasvarusteina oli: Black Magic- väri, Amundsen-navi, koukku, tummat 18"-geminit, Canton, Performance Mode Selection. Lämmitinpaketin laittavat liikkeessä.

Kas kas... minun 2.8. tilaamani TDI+DSG Race Blue Liftback ei ole vielä lukittunut tuotantoon, alkuperäinen arvio oli marraskuu. Toivottavasti pitää, suurempaa kiirettäkään ei ole. Ei Webastoa eikä kattoikkunaa tulossa.

-T

--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

psxgamer

Tässä brittiläisen media vertailua Golf GTI ja GTD vaihtoehtoista:
VW Golf GTI VS VW Golf GTD review - AutoExpress

Tismalleen samat moottori kuin Ocussa siis. Yllättävän kovasti tuo bensaversio voittaa diesel kiihtyvyydessä. Ominaisuudet ovat muutenkin enemmän bensan puolella. En silti tiedä kumpaanko päätyisin jos uutta Räsää olisin juuri nyt ostamassa. Räsässä minua viihdyttää muukin kuin kova suorituskyky, varustelu ja ne pikkujutut joilla auto erotetaan perus Elegance Ocusta. Ja maantiellä missä tuota suorituskykyä edes käyttäisi, olisin varmasti enemmän kuin tyytyväinen dieselin vääntöön.

Markku J

RS:ään ja Golfiin on ilman muuta bensaversio se reilusti nopeampi vaihtoehto. Vääntöero on niin pieni 350 / 380 Nm ja kierrosluvut vielä bensan eduksi 1500 / 1750 rpm. Tuskin tämän parivaljakon kohdalla diesel edes tarjoaa havaittavaa vääntöetua, kun parhaan väännön kierrokset ovat noinkin korkealla. Talouspuoli jää sitten TDI:n vahvuudeksi.

psxgamer

Joo. Itseasiassa pitikin melkein sanoa, että taloudellisuus on melkein ainut diesel RS:n valtti. Ja epäilisin, että ajettuna voi olla vähän parempi hyvityshintakin. Mutta itselle diesellkin varmaan tarjoaa "riittävän" suorituskyvyn, jota sitten alhaisempi kulutus auttaa. Mahdoton sanoa, molemmat on koeajettava jossain vaiheessa peräkkäin. :-)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy