octavia 2.0tdi 4 x 4 2007 osto aamulla.. vinkkejä kaipailisin.

Aloittaja Nakunaakka, 17.01.13 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Nakunaakka

Varmaan haulla löytyisi vaikka mitä mut nyt hiukan kiirus ko aamulla ois auton haku tai jättö viel liikkeeseen..

Oisin utsinu muutamia tietoja mitä kannattaa huomioida tollasen 149tkm ajetun octavian ostossa. Kaara on tosiaan 2.0TDI DPF 103kw 2007 aj. 154tkm, täydellinen huoltokirja joka on aina huollettu laajimman huollon mukaan 30tkm välein..

tykkypeli muuten mutta eilen sillä huristelin n. 500km koeajoa ja se pitää pientä " napinaa / naputusta " tyhjäkäynnillä, yleensä starttaamisen jälkeen ja se kuuluu enemmänkin apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa tai alta.. Voiko kyseessä olla ehkä mahdollisesti surullisenkuuluista kaksoismassavauhtipyörä? Auto ei muuten oirehdi mitenkään ja toimii sen puolesta ihan ok. ajossa auto ei päästä mitään ylimääräsiä ääniä mitä nyt rengasmelun takaa kuulee..

Sitten pimeellä ajellessa lyhkästen xenonit muutaman kerran välkähti, eli sadasosasekunniksi poispäältä ja sit paloi ihan normaalisti, osaisko joku sanoo missä ois vika?

mikä moottorityyppi tälläsessä muutes on? BKD vai BMM vai joku muu?

Kiitokset etukäteen, varmasti tätä foorumia tulee lueskeltua huomisesta eteenpäin..

Marko

Varmaan sitä paljon huonommankin auton voisi ostaa,mullekin tuollainen kelpaisi ;)
Ei se kaksoismassa kyllä siellä hanskalokeron takana naputa,olisko joku ilmastointiin liittyvä,varmaan ihan normi naputus.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

jtni

Jos naputusta kuuluu vain hetken, niin silloin hyvinkin kyseessä voi olla ilmastointi. Oma napsutti aina startin jälkeen hetken ja teki tuota ihan uudesta saakka.

Varmaan alkuperäiset xenon polttimot paikallaan, itselläni ainakin alkoi välkkymään varmaan jo sadan tonnin paikkeilla, vaihdoin aika tarkkaan 150tkm paikkeilla ja välkkyminen lakkasi siihen.
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

los los


Karvis

Naputus kuulunee ilmastoinnin läpistä kuten jo todettiinkin. Valot kannattaa laitattaa kuntoon liikkeen laskuun, vika voi olla muuallakin kuin polttimoissa ja silloin osat ei ole enään ihan halpoja. Tarkista lisäksi  ovet ja oven pielistä kohdat joihin tiivisteet vastaa, tiivisteet tahtoo hieroa maalipinnan puhki vastapinnoilta ja korjaus vaatii maalausta sekä uudet tiivisteet. Myös kattopellin reunoissa olevat kittisaumat kannattaa tarkistaa, niissä on joillakin esiintynyt halkeilua.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Janneh

Oletan että et koeajon aikana pyykijöitä ole hirveästi heilutellut. Tuli mieleen että kokeile että kuskin puolen pyyhin on jämäkästi kiinni aksilassaan eikä oo klappia.

Sande

Kysyisin onko pumppusuuttimia vaihdettu ja sama kysymys kaksoismassasta. Testaa myös Haldexin toiminta, että ottaa aina kiinni.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

SNG

LainaaOisin utsinu muutamia tietoja mitä kannattaa huomioida tollasen 149tkm ajetun octavian ostossa

Kone on varmastikin BMM, kuten omassa Scoutissakin.

1. Jakohihnan vaihtoväli on tuossa 150tkm. Tarkista ehdottomasti, että on vaihdettu. Jos ei niin vaadi hihna, kiristin ja vesipumppu vaihdettavaksi myyjän piikkiin!!!

2.1 Vaadi käytettäväksi huollon puolella vikaakoodien luvussa. Hehkutulppia on itsellä mennnyt tähän mennessä kolme (106tkm nyt mittarissa).
2.2. DPF:n täyttöasteen luku testerillä. Täynnä kun lukema 63 grammaa. Itsellä reilun satkun kohdalla 27grammaa. Jos täynnä, niin suodattimen vaihto myyjän piikkiin.

3. Nelivetoisessa takajarrujen sisemmät palat tuntuvat kuluvan nopeiten. Kannattaa tsekata kuluneisuus ja vaihdattaa palat myyjän piikkiin.

4. Nelivetoisissa kannattaa tsekata myös taka-akselin tuennasta "raidetangon kumipuslien" kunto

5. Tsekkaa onko haldexin öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Uusi haldex maksaa paljon...

Jos auto kunnossa, niin todennäköisesti tuo BMM kone on luotettavimmasta päästä vag-diisseleistä.

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: SNG - 17.01.13 - klo:20:37
Kone on varmastikin BMM, kuten omassa Scoutissakin.

1. Jakohihnan vaihtoväli on tuossa 150tkm. Tarkista ehdottomasti, että on vaihdettu. Jos ei niin vaadi hihna, kiristin ja vesipumppu vaihdettavaksi myyjän piikkiin!!!

2.1 Vaadi käytettäväksi huollon puolella vikaakoodien luvussa. Hehkutulppia on itsellä mennnyt tähän mennessä kolme (106tkm nyt mittarissa).
2.2. DPF:n täyttöasteen luku testerillä. Täynnä kun lukema 63 grammaa. Itsellä reilun satkun kohdalla 27grammaa. Jos täynnä, niin suodattimen vaihto myyjän piikkiin.

3. Nelivetoisessa takajarrujen sisemmät palat tuntuvat kuluvan nopeiten. Kannattaa tsekata kuluneisuus ja vaihdattaa palat myyjän piikkiin.

4. Nelivetoisissa kannattaa tsekata myös taka-akselin tuennasta "raidetangon kumipuslien" kunto

5. Tsekkaa onko haldexin öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Uusi haldex maksaa paljon...

Jos auto kunnossa, niin todennäköisesti tuo BMM kone on luotettavimmasta päästä vag-diisseleistä.

Joku muu sanoi että on BKD  :-X

Jakohihnaremppa on tehty 123tkm kohdalla jossa on vaihdettu kaikki oleellinen.

Haldex on huollettu 40tkm välein joka viimosimman kerran jakohihnan vaihdon yhteydessä. Vaikka miulla ei ole aikaisempaa kokemusta nelivetosista ni mielestäni se tøimii ninku pitääkin.. Tosi jyrkkä ylämäki on mökille mennessä ja se on monttunen hiekkatie ja aurattu kyllä mut n.10 cm pakkaslunta päällä. Keskelle rinnettä auto seis ja liikkeelle lähtö käsijarrulla avustaen, eikä ees lyöny tyhjää.. Sama kärry perässä, löi tyhjää vähäaikaa mut nousi mäjelle.

Joku pusla hiukan kolkuttaa -35 asteen pakkasessa ko ajelee nimismiehenkiharoissa mut en koe ongelmaksi. Mut veikkaisin että on koiranluut. Alusta menee kumminkin syyniin kohan asennan scoutin pohjapanssarin, vaihtelee sitten puslia..

Etu ja takalevyt sekä palat on uuden näköset, en usko että on vielä kovin vanhat. Muutenkin jarrut toimii erinomaisesti..

Toi DPF kiinnostaa itteekin missä kunnossa se on, pitää pyytää huoltoaika. Xenon polttimot saa kyl myyjä vaihtaa uusiin. Auto on pienessä firmassa jossa ei ole omaa korjauspajaa joka on taas vaan parempi, joutuu käyttämään isompia firmoja joilla varmaan ammattitaitosempaa väkeä..

Mitäs moottoriöljyä tuonne kannattais laittaa, nyt siin on LL välin öljyt mut mie olen ain vaihtanu 10-12tonnin välein joka autoon enkä tee poikkeusta tänkää kohalla..

Ja mie halluun siihen webaston ja uuden paremman jakkaran, alkuperänen lankku ei ole hyväksi miu perseelle.. Mut niistä sit myöhemmin..

Ja kiitokset kaikille vastanneille..



Karvis

Tuo kolahtelu nimismiehenkiharoissa ei ole vika vaan ominaisuus, esiintyy myös kesäkelissä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Late

Kyllä se moottorityyppi oon BMM  07/06-10/08  käytetty tuota moottoria.. 4X4 mallissa ;)


jjj84

Lainaus käyttäjältä: SNG - 17.01.13 - klo:20:37
Kone on varmastikin BMM, kuten omassa Scoutissakin.

1. Jakohihnan vaihtoväli on tuossa 150tkm. Tarkista ehdottomasti, että on vaihdettu. Jos ei niin vaadi hihna, kiristin ja vesipumppu vaihdettavaksi myyjän piikkiin!!!

2.1 Vaadi käytettäväksi huollon puolella vikaakoodien luvussa. Hehkutulppia on itsellä mennnyt tähän mennessä kolme (106tkm nyt mittarissa).
2.2. DPF:n täyttöasteen luku testerillä. Täynnä kun lukema 63 grammaa. Itsellä reilun satkun kohdalla 27grammaa. Jos täynnä, niin suodattimen vaihto myyjän piikkiin.

3. Nelivetoisessa takajarrujen sisemmät palat tuntuvat kuluvan nopeiten. Kannattaa tsekata kuluneisuus ja vaihdattaa palat myyjän piikkiin.

4. Nelivetoisissa kannattaa tsekata myös taka-akselin tuennasta "raidetangon kumipuslien" kunto

5. Tsekkaa onko haldexin öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti. Uusi haldex maksaa paljon...

Jos auto kunnossa, niin todennäköisesti tuo BMM kone on luotettavimmasta päästä vag-diisseleistä.

Kyse on käytetystä autosta, tietysti jos ostaja maksaa 3000e enemmän kuin pyynti, niin yllämainitut ovat kohtuullisia vaatimuksia... Myyjilläkin on varaa valita, kelle myyvät.

SNG

LainaaKyse on käytetystä autosta, tietysti jos ostaja maksaa 3000e enemmän kuin pyynti, niin yllämainitut ovat kohtuullisia vaatimuksia... Myyjilläkin on varaa valita, kelle myyvät.

Erikoinen asenne!

Aloittaja kyseli vinkkejä, ja niihin täällä asiallisesti vastailtu.

Tiedätkö muuten käsitteen vaihtoauton virhevastuu?

Minusta asiallista käydä nuo "tärkeimmät" kohdat läpi ja sopia puutteista kaupan yhteydessä joko hinnanalennuksena tai korjauksesta myyjän piikkiin!!!

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: Late - 17.01.13 - klo:22:52
Kyllä se moottorityyppi oon BMM  07/06-10/08  käytetty tuota moottoria.. 4X4 mallissa ;)


Eiköhän se ole BMM tyyppiä kuten Late aiemmin tuolla mainitsi. Ilmeisesti kaikki tuo ikäiset 2-litraiset hiukkasloukulla varustetut nelikot ovat juurikin BMM-tyyppisiä Eli kyseessä siis 8-tappinen versio joka ei ilmeisesti ole kovin perso öljylle verrattuna moneen 16-tappiseen versioon. Ainakaan omassa ei ölyä ole tarvinnut lisäillä. Turbo on ilmeisesti tässä pienempi eikä tehonnostoja (optimointia) oikein suositella. Näyttäähän noita olevan optimoitu eikä ongelmia ole ollut mutta ainahan se riski vähän kasvaa jos fööni on hieman alamittainen. Ei sen puoleen onhan noita aikaisempia TDI pannuja (90, 110) tullut aiemmin vähän viriteltyä mutta nykyään on alkanut riittämään jo tehdas asetuksilla olevat tehot.

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: ScoutTDI - 18.01.13 - klo:09:44
Eiköhän se ole BMM tyyppiä kuten Late aiemmin tuolla mainitsi. Ilmeisesti kaikki tuo ikäiset 2-litraiset hiukkasloukulla varustetut nelikot ovat juurikin BMM-tyyppisiä Eli kyseessä siis 8-tappinen versio joka ei ilmeisesti ole kovin perso öljylle verrattuna moneen 16-tappiseen versioon. Ainakaan omassa ei ölyä ole tarvinnut lisäillä. Turbo on ilmeisesti tässä pienempi eikä tehonnostoja (optimointia) oikein suositella. Näyttäähän noita olevan optimoitu eikä ongelmia ole ollut mutta ainahan se riski vähän kasvaa jos fööni on hieman alamittainen. Ei sen puoleen onhan noita aikaisempia TDI pannuja (90, 110) tullut aiemmin vähän viriteltyä mutta nykyään on alkanut riittämään jo tehdas asetuksilla olevat tehot.

Auton syynäys ja lopullisen ratkasun päättäminen siirrettiin klo. 18 jälkeen ko tääl susrajalla oli aamulla -31.5 hellettä. Turhaan kiusata tekniikkaa kylmässä, illaksi jo luvannut alle -15.

Onkos tuo BMM konetyyppi sitten parempi kuin BKD malli ja jos on niin mitä eroja niillä käytännössä on sekä toimivuudessa, ajatellen että koneella tuupattaisiin 100tkm eteenpäin, kummassa tyypissä koneremontti / vaihteistoremontti / voimansiirtoremontti olisi todennäköisempi. Kumminkin normaalit huollot tehtäisiin asianmukaisesti.

Miulla ei ainakaan vielä ole tullut viritystä mieleen koska mitä tolla tuuppaili menemään ni ihan tarpeeks pirteä peli on ja kun ikäkin alkaa itsellä painaa niin ei tartte sitä raskasta kaasujalkaakaan.. Ratailu kaara on sit erikseen.

Kuinkas tollasta saa ohjelmoitua ja onko itse ohjelmointi rakettitiedettä, lähinnä itsellä on mielessä vain perustekniikkaa eikä kajota koneen tehoihin tai niiden arvoihin millään tavalla. Millä ohjelmalla ja mistä sellaisen toimintavarmimman saa, kaapelilla vai bluetoothilla?

Nakunaakka

Koneen tyypiksi varmistui BMM, soitto skodan merkkihuoltoon vahvisti asian. Huoltopäällikkö sanoi jotta 2007 jälkeen he ovat vaihtaneet 3 eri autoon pumppusuuttimia ja nekin on mennyt takuuseen vaikka kilsoja olisi ollut 200tkm kin.. Muutenkin BMM konetyyppi on kohtuu varma eikä suurempia vikoja ole.. Onneksi edellinen omistaja on tehnyt huollot merkkiliikkeessä, saa pelivaraa jatkossa valmistajan takuun puitteissakin  :P

Soitto myyjälle ja kaara vaihtaa tänään omistajaa klo 18.30

jjj84

#16
Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.01.13 - klo:09:36
Erikoinen asenne!

Aloittaja kyseli vinkkejä, ja niihin täällä asiallisesti vastailtu.

Tiedätkö muuten käsitteen vaihtoauton virhevastuu?

Minusta asiallista käydä nuo "tärkeimmät" kohdat läpi ja sopia puutteista kaupan yhteydessä joko hinnanalennuksena tai korjauksesta myyjän piikkiin!!!

1. Jos jakohihna on vaihtamatta, se ei ole virhe.
2.1 Pimeä hehkutulppa on vika/virhe, tulisi olla kunnossa
2.2 Täynnä oleva dpf ei ole virhe, se on kuluva osa.
3. Kuluneet jarrupalat eivät ole virhe
4. Suojakumit kuuluu olla ehjät, vika/virhe
5. Vaihtamattomat öljyt eivät ole virhe

Eli tiedän mitä virhevastuu on ja mitä se kattaa. Se ettei autoa ole huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, ei ole virhe, se on käytetty auto jossa ostaja voi päättää, ostaako vai ei, ja millä hintaa.

Tottakai ostajalla on oikeus olettaa iästä ja kilometreistä, että nuo asiat olisivat kunnossa, mutta jos eivät ole, ei se niistä virhettä tee.. puutteita, joista osa olisi ollut mahdollista/olisi pitänyt havaita ostohetkellä, eikä virhe päde.

Eli kuten sanoin, auto on käytetty ja on täysin normaali, että siinä voisi olla noita edellämainittuja puutteita... käytetyn auton ostajan tulee varautua huollattamaan autoaan omasta pussista, ei muiden.

Asenteeni ei ole erikoinen, se on realisti. Minä en yritä maksattaa ostoksiani jonossa perässä tulevalla. Jos haluaa varmistua ettei lisäkuluja tule auton hankinnan jälkeen, pitää ostaa uusi auto. Jokainen saa itse valita.

BMM, siemens piezo suuttimet, hmmm... audit, skodat, seatit ja skodat, kaikista laukeaa nuo suuttimet ja ovat kulutustavaraa kunnes korvattu uudemmalla versiolla, aivot on samaa tavaraa 103 ja 125 kilowattisissa. Tosin noilla on jatkotakuuta, hieman tapauksista riippuen tulokset vaihdelleet. Asennoituisin siihen, että auto tulee jättämään suuttimien takia tielle useamman kerran, mutta kun sen tietää etukäteen, ei tarvitse elää pelko persiissä, elämä hymyilee.

SNG

No nyt rupesi tulemaan asiatekstiäkin.

No tuo aiempi postauksesi vähän tökkäsi tässä nimenomaisessa ketjussa silmilleni ja hiukan tuli provottua. Anteeksi siitä.

Kuten kysyjä pyysi, täällä on noita vinkkejä annettu ja omalta osalta täydestä syrämmestä.

Kysyjälle tietäisi rahallisia kuluja jos jakoketju olisi vaihtamatta 149tkm kohdalla kun sen huoltoväli BMM:ssä on 150tkm. Selkeä tinkauksen paikka tai myyjälle (jos liike) halvempi vaihtoehto vaihtaa ennen auton luovutusta.

Hiukkassuodattimen täyttöaste samoin kuin ongelmakomponentit hehkut helppo tarkistaa korjaamotesterillä tai VAG.comilla. Täysi hiukkassuodatin tietäisi ostajalle taas reippaasti rahanmenoa tai vaihtoehtoisesti laittoman "pöntön tyhjentämisen tai disabloimisen"

Niin ongelmanahan ovat olleet piezosuuttimelliset koneet (ei BMM) noiden suuttimien osalta.

Kysyjä selvästi kaipasi selvästi vinkkejä onko ko autoyksilö se johon kannattaa ryhtyä.

Emmehän me täällä besservissereitä olla emmehän?  ;)

jjj84

Kappas, dpf kone jossa on boschin suuttimet, sitten ongelmia ei ole oletettavissa näillä kilometreillä. Eipä tuossa sitten pitäisi olla ongelmia ja dpf ei voi noilla kilsoilla olla vielä täynnä, ellei autolla ole harjoitettu täysin poikkeuksellista ajoa. Koska täytöksen määrä seuraa hyvinkin tarkkaan kilometrejä, koska suurin vaikuttava tekijä on kulutus, siihen kuljettaja ei pysty huomattavasti vaikuttamaan pidemmässä juoksussa.

Andyks

Miten nuo BMM-koneen suuttimet sitten toimivat jos ei piezolla?

Ts. mitä eroa Boschin ja Siemensin pumppusuuttimissa on? Miksi toiset hajoaa ja toiset ei? Ja onko kaikissa BMM-koneissa nuo Boschin suuttimet jotka eivät hajoa "ikinä"...?

SNG

#20
Ongelmasuuttimet ovat 170hp pumppareissa ja mm passateissa käytetyssä 140hp pumpparissa, en muista koneen tyyppiä.

BMM:ssä (ja BKD:ssä ??) on eri valmistajan suuttimet. Ilmeisesti juurikin Boschit.

Niin oli piezot tai ei niin ongelma keskittyy tietyn valmistajan suuttimiin.

PS. Ja kyllähän dieselin ruiskutuslaitteistot jossain välissä prakaavat. Kyllä niissä niin rajut paineenvaihtelut koko ajan on. Mutta normaali käyttöikä lienee "useampisatatuhattakilometriä".

jjj84

Boschit on solenoiditekniikalla, siemens piezoelementeillä. Nuo 103kw BKD (ehkä myös BMM) moottorin boschit on samat kuin 96kw 1.9:ssä ja sitä kautta ovat luotettavat.

SNG

Kyllä noista huollossa olen tavannut kysyä noista potentiaalisista ongelista.

Suutinongelma ei kosketa BMM-konetta.

Viime viikon huollossakin kyselin ja ei ole ollut ongelmia. Samalla kerrottiin Skodallekin tulleesta kampanjasta noiden "ongelmasuuttimien" osalta. Eli Ocu RS dieselin (pumpparin) omistajat voivat ajella huoletta.

Nakunaakka

Ei kuulu tänne mut osaisko joku vinkata mitä meinaa ko aamulla starttasin yön jäljiltä ja näyttöön tuli MDF teksti joka häipyi samantien.

Onko noissa lämmitettävä tuulilasi elementillä, satoi lunta ni paljo etten huomannu ainakaan vai onko se vaan tehopuhallus tuulilasille?

Missä lämpötiloissa ois hyvä käyttää jo naamasuojaa, lämpenee melko hitaasti normi ajossa..


jni

Olisikohan se teksti ollut kuitenkin MFD = Multi Function Display

Maskisuoja kannattaa laittaa kun on pakkasta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: jni - 19.01.13 - klo:16:19
Olisikohan se teksti ollut kuitenkin MFD = Multi Function Display

Maskisuoja kannattaa laittaa kun on pakkasta.

Mitäs tuo meinaa?

Karvis

Monitoiminäyttö. Näkyy aina hetken käynnistyksen jälkeen tai jos vaihdat tilaa audio/mfd tms, kertoo siis lyhyesti mikä tila on valittuna.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.01.13 - klo:17:29
Monitoiminäyttö. Näkyy aina hetken käynnistyksen jälkeen tai jos vaihdat tilaa audio/mfd tms, kertoo siis lyhyesti mikä tila on valittuna.

Kiitän kärsivällisyydestä vastauksissa :)
Muutamalla muulla foorumilla vastausta saa odottaa päivästä vuoteen jos ssillonkaan kukaan jaksaa vaivautua.
Ja kun joutuu opetteleen ipadin käyttöä ja kun tässä ei oo samanlaisia ettimis hakuja ko normi läppärissä ni menee vaikiaks välillä haeskelut..

Kiitokset. 

ScoutTDI

Lainaus käyttäjältä: Remolux - 18.01.13 - klo:10:27

Miulla ei ainakaan vielä ole tullut viritystä mieleen koska mitä tolla tuuppaili menemään ni ihan tarpeeks pirteä peli on ja kun ikäkin alkaa itsellä painaa niin ei tartte sitä raskasta kaasujalkaakaan.. Ratailu kaara on sit erikseen.

Kuinkas tollasta saa ohjelmoitua ja onko itse ohjelmointi rakettitiedettä, lähinnä itsellä on mielessä vain perustekniikkaa eikä kajota koneen tehoihin tai niiden arvoihin millään tavalla. Millä ohjelmalla ja mistä sellaisen toimintavarmimman saa, kaapelilla vai bluetoothilla?

Ei taida uudelleenohjelmoinit onnistua aivan VAGComilla taikka näillä muilla diagnostiikka ongelmilla. Optimointi firmoilla on käsittääkseni eri vehkeet tätä toimenpidettä varten. Tosin omat kokemukset ovat jo kohta kymmenen vuoden takaa joten siinä ajassa on saattanut tapahtua jo vaikka mitä tällä saralla. Poikkeus lienee BSR:n ohjelma jonka tasoa voi itse  jälkikäteen säätää. Eiköhän ne vielä toistaiseksi kaapelilla kytkeä OBD2 porttiin.  Se että mitä ohjelmoinnilla haetaan on sitten eri juttu. Eräs kaverini ajoi paljon ja sai kulutuksen tippumaan 0.5 litraa sataselle ja se riitti hänelle. Ei siis haettu mitään katuohjusta vaan joustavuuttaa jokapäiväiseen ajoon joka näkyi kulutuksen pienentymisenä.

Nakunaakka

On se vaan kivapeli, metsätietä näkymättömiin jossa iiiso jyrkkärinne, menee ko mato kohan esp kytkee pois.. Tiellä oli tuttu ajellu hiluxilla ja ongelmia näyttänyt olevan ko lunta kumminki tuli ocunci konepellille.. Ei mitään ongelmaa.. Paitti nyt on sit kardaani tai joku muu paikka jäässä ko täristää ja ko kytkimen survasee pohjaan ni lakkaa..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy