Kirjoittaja Aihe: Tesla  (Luettu 47162 kertaa)

Poissa JPN_V70D3OR

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 393
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #120 : 29.05.19 - klo:15:05 »
Teslassako ei ole maalitakuuta (eikä asiakasta kunnioittavaa palvelua marmorilla) ?  :o
Maalitakuut (yleensä) kai lähinnä tarkoittaa, mikäli maali lähtee irti ilman ulkoista vaikutusta.
Ruostumattomuustakuissa taas erityisesti mainitaan että, ruostumisen pitää tapahtua sisältä ulospäin. Tällä suljetaan pois kiveniskemistä yms. lähtevä ruostuminen.

Takuut ovat myyjän antamia vapaaehtoisia runoiluja, joilla myyjä ottaa todistustaakan itselleen.


Tuotevastuu on sitten lainsäädäntöön perustuva kuluttajan oikeus, jolloin kuluttajalla on näyttötaakka viasta.  Tuotevastuulla ei Suomessa ole määrättyä aikaa, vaan asia tulkitaan tapauskohtaisesti perustuen mm. onko tuoteen oletettuun käyttöikään ja tarkoitukseen nähden tuote merkittävästi huonompi.

Teslagate tapauksessa voisi _olettaa_, ettei maalin kesto ole yleisen käsityksen mukaan riittävä, MUTTA asiakkaan on pystyttävä todistamaan, ettei ongelma johdu hänenomista toimistaan. Tiet ovat niin kurakunnossa, että kiviä lentelee, vaikkei hiekkatietä ajelisikaan - lienee siis hankalarasti todistaa. Varsinkin kun, käytännössä Suomessa ei ole ryhmäkannetta käytössä.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Poissa Tonttu66

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #121 : 30.05.19 - klo:08:37 »
Maalitakuut (yleensä) kai lähinnä tarkoittaa, mikäli maali lähtee irti ilman ulkoista vaikutusta.
Ruostumattomuustakuissa taas erityisesti mainitaan että, ruostumisen pitää tapahtua sisältä ulospäin. Tällä suljetaan pois kiveniskemistä yms. lähtevä ruostuminen.

Takuut ovat myyjän antamia vapaaehtoisia runoiluja, joilla myyjä ottaa todistustaakan itselleen.


Tuotevastuu on sitten lainsäädäntöön perustuva kuluttajan oikeus, jolloin kuluttajalla on näyttötaakka viasta.  Tuotevastuulla ei Suomessa ole määrättyä aikaa, vaan asia tulkitaan tapauskohtaisesti perustuen mm. onko tuoteen oletettuun käyttöikään ja tarkoitukseen nähden tuote merkittävästi huonompi.

Teslagate tapauksessa voisi _olettaa_, ettei maalin kesto ole yleisen käsityksen mukaan riittävä, MUTTA asiakkaan on pystyttävä todistamaan, ettei ongelma johdu hänenomista toimistaan. Tiet ovat niin kurakunnossa, että kiviä lentelee, vaikkei hiekkatietä ajelisikaan - lienee siis hankalarasti todistaa. Varsinkin kun, käytännössä Suomessa ei ole ryhmäkannetta käytössä.

Sehän on selvä että autossa on kuluttajasuojalain tarkoittama virhe. Kuluttajariitalautakunta tulee ilman muuta asettumaan kuluttajan kannalle tässä casessa. Ongelma on, että kuluttajariitalautakunnan päätös on pelkästään suositus eikä osapuolia sitova. Tesla tekee varmaankin "finnairit" eikä maksa kuluttariitalautakunnan suosittamia korvauksia. Tällöin pitää case viedä oikeuteen, ja veikkaisin että tässä tapauksessa kuluttajaviranomaiset avustavat oikeudenkäynnissä kuluttajaa, kun tapaus on niin ilmiselvä.
Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti -15

Poissa jamo75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 423
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #122 : 30.05.19 - klo:11:15 »
yhdessä rellussa kuoritui maali konepellistä ja se kyllä maalattiin täysin ilman mitään maksua itseltäni.

mutta tosiaan se suurin ongelma tossa on se että auto oli jo luovutus hetkellä viallinen maalipinnasta mutta ostaja otti sen silti vastaan. joten on aika jeesustelua se että onko se 2000km ajon jälkeen kulunut vai ei. ainakin itse ymmärsin että nekin vaan  sivuutettiin olan kohautuksells että menee virhemarginaaliin.

netistä esim, löytyy tarinoita joissa tesla 3 on käyetetty 20 kertaa huollossa ekana vuonna. esim, kromilostoja on korjattu lukuisia kertoja ja silti ovat vinossa

Ei Teslan luokaton maalipinta pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, ruiskusta ei ilmeisesti tule priimaa vaan autoja "myllytetään" liukuhihnatyönä. Jos kerran auto on menossa pinnoitukseen, niin silloin fixarin pitää loihtia naarmuton ja hologrammivapaa maalipinta ennen pinnoitusta. Jaa se maksaa, no ei sen luulisi olevan "luksusauton" ostajalle ongelma... Ja mitä kuvista katselin niin ko. auton pesunaarmut ovat juurikin niitä. Voi sitä auton pestä vaikka lattiaharjalla kutsua sitä käsinpesuksi. Autot käytetään kuitenkin konepesussa ennen luovutusta, ellei sitä erikseen kiellä. Ja eikai kukaan hullu ala uutta autoa ylimaalaamaan, siitä ei saa kuin lisää ongelmia. Jos tonnin käyttää rahaa kiillotukseen ja pinnoitukseen niin priimaa pitäisi tulla.

Jos mennään oikeisiin luksusmerkkeihin niin esim. Ferrarin maalipinta on tehtaalta tullessaan aivan hirveä. Hologrammia ja hiusnaarmua löytyy, käsityön leima näkyy. Osaavan fiksarin rooli loihtia maalipinnasta katseenkestävä, 10t€ detailing niin hyvä tulee.  8)
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 386
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #123 : 30.05.19 - klo:12:36 »
Nää Teslat ovat työnlaadultaan täysiä romuja. Laatu ja viimeistely on saanut paljon kritiikkiä.
Audimyyjä naureskeli laadulle ja pyöritteli päätään.
Ei jatkoon.

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 547
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #124 : 30.05.19 - klo:13:33 »
Ja dacia myyjä oli samaa mieltä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 386
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #125 : 30.05.19 - klo:14:26 »
Itseasiassa Dacia vaikka onkin muovivaikutteinen kyhäelmä niin sen osat kumminkin istuvat paikoilleen.
Ei varmaan hinta/laatusuhteessa hullumpi vehje olekkaan.
Riippuu tietenkin mitä arvostaa.

Poissa passo_s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #126 : 30.05.19 - klo:14:32 »
Dacian puutteellinen äänieristys karkotti minut ko merkin parista. Dacia ei ollut suoraruisku, se kiinnosti kun bensamoottorillista kakkosautoa talouteen haettiin. Ei ole omia rahoja Teslaan laitettavaksi,  mutta nykysin kolmosen työsuhdeautoksi saisi. Teslan kasauksen kurjista työolosuhteista on ollut juttua, olisiko siinä osasyy kun ei "pellit" osu kohdilleen ja maalaus on mitä on?

Poissa JPN_V70D3OR

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 393
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #127 : 30.05.19 - klo:15:43 »
Sehän on selvä että autossa on kuluttajasuojalain tarkoittama virhe. Kuluttajariitalautakunta tulee ilman muuta asettumaan kuluttajan kannalle tässä casessa. Ongelma on, että kuluttajariitalautakunnan päätös on pelkästään suositus eikä osapuolia sitova. Tesla tekee varmaankin "finnairit" eikä maksa kuluttariitalautakunnan suosittamia korvauksia. Tällöin pitää case viedä oikeuteen, ja veikkaisin että tässä tapauksessa kuluttajaviranomaiset avustavat oikeudenkäynnissä kuluttajaa, kun tapaus on niin ilmiselvä.
Ymmärtääkseni Kuluttajaneuvoja oli ollut neuvotteluissa mukana. Kuluttavaviranomaiset lähtevät avustamaan oikeudessa, silloin kun kyseessä on merkittävä periaatteellinen kiista. Lähinnä, kun vitamiinipillerimyyjä lähettää perintälappuja tuhansille ihmiselle. Tässä joukko vaan on kovin pieni, vaikkakin summat ovat suuria.

Pointti on tuo näyttötaakka, joka jää tässä tapauksessa kuluttajalle. Oikeudessa jokainen saa ajaa vain omaa asiaansa, eikä muiden autoja voi käyttää todisteina. Myyjä tois'aalta voi omissa tutkimuksissaan todeta, ettei tuotteessa ole laatupoikkemaan. Oikeus sitten katsoo, onko kantajan (kuluttajan) näyttö niin vahva, että hän sen voittaa. Oikeusturvavakuutuksissa on ylärajat, eikä sillä pitkälle pötkitä. Se ei myöskään korvaa vastapuolen juristin kuluja, mikäli häviää. Ja häviäminen on aina mahdollisuus.

Oikeudessa kyse ei ole oikeudenmukaisuudesta, vaan miltä asia ko. tuomarin mielestä näyttää. Keskiluokalla käräjille lähteminen pitää olla periaatteellinen päätös ja valmistaunut maksamaan pari kympiä, silloin mahdollinen häviö ei kirpaise niin kovasti,

Mitä olen Model 3:n alustakuvia nähnyt, niin on herännyt kysymys, monikohan noista on 10v päästä liikenteessä. lokasuojat ovat alta päin varsin avonaisia, kulutukselle alttiit peltipinnan paljaita, helmoissa ei näyttäsi olevan joustavaa kiveniskumaalia (sellainen rypyläinen pinta), paneelien saumat ovat eritasoissa yms. puhumattakaan erittäin ohuesta maalista, jota ei ole edes senvertaa vähemmän näkyvissä paikoissa.

Myyjä on todennut, että yo. asiat ovat normilaatua ja niinhän ne ovat, koska kaikki muutkin yksilöt ovat samaa tasoa.

Jäljelle jää riita-argumentti, onko tuote tarkoitukseensa riittävän hyvä.  :o

Useimmat Teslan ostajat ovat katsoneet olevansa etuoikeuttuja, kun ovat yleensä onnistuneet ko. laitteen saamaan ja/tai SuperCharger, sekä toimintamatka ovat olleet niin vahvoja argumenteja päätökselle, ettei itse kuorilla ole niin väliä.

Tähän saakka Tesla on ollut sallitun arvostelun yläpuolella - ainakin keskustelupalstoilla. Onhan se vähintääkin mielenkiintoista, että Tesla-ostajien mielestä on ihan normi laittaa +5 000,- uuden auto yliteippaukseen, nano-pinnoitukseen, maalipinnan korjaukeen ja paneelien kohdistamiseen. Mikäli noin ei ole tehnyt saisi syyttää itseään, eikä marista ongelmista Teslalle.

Nyt myös ns. tavalliset ihmiset ovat alkaneet hankkia hypen ja parantuneen saatavuuden perässä Model3:ia, ja odottavat sen vastaavat perinteisten valmistajien +50 000,- hintaluokan laatuvaikutelmaa.

Hyvä, että Joni on nostanut kissa pöydälle, jotta ostajat tietävät mitä saavat!

Ps.
Kun tilaussopimuksen on tehnyt, niin auton kauppaan jättäminen ei ole vaihtoehto, otettava se on tai maksettavat sopimussakot. Teslan kohdalla tilanne on huomattavasti parempi, mikäli jokin tökkii, niin viikon/1000 mailin sisällä kärryn voi palauttaa. En tosin tiedä jääkö rekisteröinti, vakuutus, yms. maksut  omaan piikkiin.




Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #128 : 30.05.19 - klo:15:47 »
Audimyyjä naureskeli laadulle ja pyöritteli päätään.
Ei jatkoon.
Varsinainen faktan ja laadun mittari  ;D

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 547
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #129 : 30.05.19 - klo:16:01 »
Varsinainen faktan ja laadun mittari  ;D

Oikein, tätä juuri tarkoitin, mutta kun ei...
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #130 : 30.05.19 - klo:16:22 »
Kun tilaussopimuksen on tehnyt, niin auton kauppaan jättäminen ei ole vaihtoehto, otettava se on tai maksettavat sopimussakot.
Tietenkään ei pidä hyväksyä tuotetta, jos se ei vastaa myytyä. Ei siitä tule mitään sakkoa.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.238
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #131 : 30.05.19 - klo:17:22 »
Teslasta nyt tiedä kun ole ikinä edes kyseiseen autoon koskenut, mutta jenkeissä nyt ylipäätään on ihan vielä tänä vuosikymmenenäkin korinosat asennettu ihan pisin vi...a.
On toleranssissa jos toisesta päästä peltisaumaa menee sormi väliin ja toisessa päässä pellit ovat täysin ilman rakoa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, siis ilmeisesti heidän mielestään. Pääasia että siellä peltien alla jyllää voima ja auto jokseenkin menee suoraan :D
Laitetaan nyt loppuun, että toki jokunen poikkeuskin varmasti löytyy, mutta näytä mulle yksi hyvin viimeistelty, niin voin näyttää sulle 5 sinnepäin tehtyä ;)

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #132 : 30.05.19 - klo:20:51 »
Teslasta nyt tiedä kun ole ikinä edes kyseiseen autoon koskenut, mutta jenkeissä nyt ylipäätään on ihan vielä tänä vuosikymmenenäkin korinosat asennettu ihan pisin vi...a.
On toleranssissa jos toisesta päästä peltisaumaa menee sormi väliin ja toisessa päässä pellit ovat täysin ilman rakoa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, siis ilmeisesti heidän mielestään. Pääasia että siellä peltien alla jyllää voima ja auto jokseenkin menee suoraan :D
Laitetaan nyt loppuun, että toki jokunen poikkeuskin varmasti löytyy, mutta näytä mulle yksi hyvin viimeistelty, niin voin näyttää sulle 5 sinnepäin tehtyä ;)
Ihan samaa löytyy eurooppalaisista. Eikä se hintaluokka kerro vain laadusta. Teslan tapauksessa enemmänkin tämänhetkisestä ylivertaisesti tekniikasta, josta voi pyytää perus 40k€leafnissania enemmän rahaa. Helposti ja ymmärrettävästi.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 393
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #133 : 30.05.19 - klo:21:43 »
Tietenkään ei pidä hyväksyä tuotetta, jos se ei vastaa myytyä. Ei siitä tule mitään sakkoa.
Ei pidäkään, vaan myyjällä on oikeus saattaa tuote sovittuun kuntoon. Myyjän ei ole pakko antaa toista tuotetta, taikka purkaa kauppaa. Mikäli korjaus/myyjän vastine ei mielytä, niin sitten käräjät katsovat mihin suuntaan raha liikkuu.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #134 : 30.05.19 - klo:22:32 »
Ei pidäkään, vaan myyjällä on oikeus saattaa tuote sovittuun kuntoon. Myyjän ei ole pakko antaa toista tuotetta, taikka purkaa kauppaa. Mikäli korjaus/myyjän vastine ei mielytä, niin sitten käräjät katsovat mihin suuntaan raha liikkuu.
Niin, viallista tuotetta ei tarvitse ottaa vastaan. Se pitää korjata tai vaihtaa ennen kuin kaupat syntyvät.

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 195
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #135 : 28.06.19 - klo:18:43 »
Onko tietoa voiko Tesla Model 3:n lämpöpumppua käyttää myös lämmityseen vai vastuksillako lämpiää pelkästään?

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 933
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #136 : 28.06.19 - klo:18:54 »
Ei oo valitettavasti pumppua. Lämmitysjärjestelmä osaa onneksi aika hyvin hyödyntää hukkalämpöä.

https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s-superbottle-easter-egg-is-a-fascin-1830992728
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 195
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #137 : 29.06.19 - klo:09:34 »
Ei oo valitettavasti pumppua. Lämmitysjärjestelmä osaa onneksi aika hyvin hyödyntää hukkalämpöä.

https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s-superbottle-easter-egg-is-a-fascin-1830992728

On omanlaisensa systeemi. Model 3:n käyttöohjekirjan luin niin ei siinä ole kovin paljoa kerrottu tekniikasta. Vähän huollettavaa, jarruneste 2 v. ja akun jäähdytinneste 4 v. välein. Leaf ja Konat käy useammin, ja Leaffissa ei ole edes akun nestejäähdytystä.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 933
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #138 : 03.07.19 - klo:18:16 »
Model 3 rikkoi NCAP:n kolaritestissä aikaisemmin kärkipaikkaa pitävän Audi Q3:n piste-ennätyksen reilulla erolla.

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Hurja-noteeraus-S%C3%A4hk%C3%B6auto-pisti-turvavarustelun-enn%C3%A4tykset-uusiksi-t%C3%B6rm%C3%A4ystestiss%C3%A4/1399753
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #139 : 03.07.19 - klo:19:32 »
Sääli ettei siinä ole panostettu varsinaisiin auton ominaisuuksiin kuten alusta, eli pompottaa aivan liian paljon eikä ajettavuus ole mitän pitäisi vaikka tuntee kyllä, että painopiste on alhainen. Kabiinissa ääntä myös piisaa enemmän kuin ei-sähköautoissa. Moottori on tietty kultaa mutta muuten aikamoinen pettymys jos sen ohi osaa autoa tarkkailla.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #140 : 03.07.19 - klo:22:03 »
Model 3 rikkoi NCAP:n kolaritestissä aikaisemmin kärkipaikkaa pitävän Audi Q3:n piste-ennätyksen reilulla erolla.
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Hurja-noteeraus-S%C3%A4hk%C3%B6auto-pisti-turvavarustelun-enn%C3%A4tykset-uusiksi-t%C3%B6rm%C3%A4ystestiss%C3%A4/1399753
Kesätoimittajatko taas vauhdissa. Tesla pärjää aktiivisissa turvavarusteissa, mutta passiivinen turvallisuus on huonompi kuin esim. Skoda Scalalla tai B-Mersulla. https://www.euroncap.com/en

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #141 : 03.07.19 - klo:22:41 »
Sääli ettei siinä ole panostettu varsinaisiin auton ominaisuuksiin kuten alusta, eli pompottaa aivan liian paljon eikä ajettavuus ole mitän pitäisi vaikka tuntee kyllä, että painopiste on alhainen. Kabiinissa ääntä myös piisaa enemmän kuin ei-sähköautoissa. Moottori on tietty kultaa mutta muuten aikamoinen pettymys jos sen ohi osaa autoa tarkkailla.

Koskevatko nämä havainnot performancea vai perusalustaista versiota?

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 610
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #142 : 04.07.19 - klo:07:37 »
Tesla oli 2. kvartaalilla toimittanut ennätysmäärän autoja. Analyytikot epäilevät silti firman pyörivän yhä tappiolla.

https://www.reuters.com/article/us-tesla-deliveries-stocks/tesla-shares-jump-as-record-deliveries-ease-demand-concerns-idUSKCN1TY1RP

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy