Tesla

Aloittaja JarnoF, 16.01.13 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.05.19 - klo:12:44
Teslassako ei ole maalitakuuta (eikä asiakasta kunnioittavaa palvelua marmorilla) ?  :o
Maalitakuut (yleensä) kai lähinnä tarkoittaa, mikäli maali lähtee irti ilman ulkoista vaikutusta.
Ruostumattomuustakuissa taas erityisesti mainitaan että, ruostumisen pitää tapahtua sisältä ulospäin. Tällä suljetaan pois kiveniskemistä yms. lähtevä ruostuminen.

Takuut ovat myyjän antamia vapaaehtoisia runoiluja, joilla myyjä ottaa todistustaakan itselleen.


Tuotevastuu on sitten lainsäädäntöön perustuva kuluttajan oikeus, jolloin kuluttajalla on näyttötaakka viasta.  Tuotevastuulla ei Suomessa ole määrättyä aikaa, vaan asia tulkitaan tapauskohtaisesti perustuen mm. onko tuoteen oletettuun käyttöikään ja tarkoitukseen nähden tuote merkittävästi huonompi.

Teslagate tapauksessa voisi _olettaa_, ettei maalin kesto ole yleisen käsityksen mukaan riittävä, MUTTA asiakkaan on pystyttävä todistamaan, ettei ongelma johdu hänenomista toimistaan. Tiet ovat niin kurakunnossa, että kiviä lentelee, vaikkei hiekkatietä ajelisikaan - lienee siis hankalarasti todistaa. Varsinkin kun, käytännössä Suomessa ei ole ryhmäkannetta käytössä.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 29.05.19 - klo:15:05
Maalitakuut (yleensä) kai lähinnä tarkoittaa, mikäli maali lähtee irti ilman ulkoista vaikutusta.
Ruostumattomuustakuissa taas erityisesti mainitaan että, ruostumisen pitää tapahtua sisältä ulospäin. Tällä suljetaan pois kiveniskemistä yms. lähtevä ruostuminen.

Takuut ovat myyjän antamia vapaaehtoisia runoiluja, joilla myyjä ottaa todistustaakan itselleen.


Tuotevastuu on sitten lainsäädäntöön perustuva kuluttajan oikeus, jolloin kuluttajalla on näyttötaakka viasta.  Tuotevastuulla ei Suomessa ole määrättyä aikaa, vaan asia tulkitaan tapauskohtaisesti perustuen mm. onko tuoteen oletettuun käyttöikään ja tarkoitukseen nähden tuote merkittävästi huonompi.

Teslagate tapauksessa voisi _olettaa_, ettei maalin kesto ole yleisen käsityksen mukaan riittävä, MUTTA asiakkaan on pystyttävä todistamaan, ettei ongelma johdu hänenomista toimistaan. Tiet ovat niin kurakunnossa, että kiviä lentelee, vaikkei hiekkatietä ajelisikaan - lienee siis hankalarasti todistaa. Varsinkin kun, käytännössä Suomessa ei ole ryhmäkannetta käytössä.

Sehän on selvä että autossa on kuluttajasuojalain tarkoittama virhe. Kuluttajariitalautakunta tulee ilman muuta asettumaan kuluttajan kannalle tässä casessa. Ongelma on, että kuluttajariitalautakunnan päätös on pelkästään suositus eikä osapuolia sitova. Tesla tekee varmaankin "finnairit" eikä maksa kuluttariitalautakunnan suosittamia korvauksia. Tällöin pitää case viedä oikeuteen, ja veikkaisin että tässä tapauksessa kuluttajaviranomaiset avustavat oikeudenkäynnissä kuluttajaa, kun tapaus on niin ilmiselvä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jamo75

yhdessä rellussa kuoritui maali konepellistä ja se kyllä maalattiin täysin ilman mitään maksua itseltäni.

mutta tosiaan se suurin ongelma tossa on se että auto oli jo luovutus hetkellä viallinen maalipinnasta mutta ostaja otti sen silti vastaan. joten on aika jeesustelua se että onko se 2000km ajon jälkeen kulunut vai ei. ainakin itse ymmärsin että nekin vaan  sivuutettiin olan kohautuksells että menee virhemarginaaliin.

netistä esim, löytyy tarinoita joissa tesla 3 on käyetetty 20 kertaa huollossa ekana vuonna. esim, kromilostoja on korjattu lukuisia kertoja ja silti ovat vinossa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.05.19 - klo:13:14
Ei Teslan luokaton maalipinta pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, ruiskusta ei ilmeisesti tule priimaa vaan autoja "myllytetään" liukuhihnatyönä. Jos kerran auto on menossa pinnoitukseen, niin silloin fixarin pitää loihtia naarmuton ja hologrammivapaa maalipinta ennen pinnoitusta. Jaa se maksaa, no ei sen luulisi olevan "luksusauton" ostajalle ongelma... Ja mitä kuvista katselin niin ko. auton pesunaarmut ovat juurikin niitä. Voi sitä auton pestä vaikka lattiaharjalla kutsua sitä käsinpesuksi. Autot käytetään kuitenkin konepesussa ennen luovutusta, ellei sitä erikseen kiellä. Ja eikai kukaan hullu ala uutta autoa ylimaalaamaan, siitä ei saa kuin lisää ongelmia. Jos tonnin käyttää rahaa kiillotukseen ja pinnoitukseen niin priimaa pitäisi tulla.

Jos mennään oikeisiin luksusmerkkeihin niin esim. Ferrarin maalipinta on tehtaalta tullessaan aivan hirveä. Hologrammia ja hiusnaarmua löytyy, käsityön leima näkyy. Osaavan fiksarin rooli loihtia maalipinnasta katseenkestävä, 10tâ,¬ detailing niin hyvä tulee.  8)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

a4b8

Ja dacia myyjä oli samaa mieltä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

passo_s

Dacian puutteellinen äänieristys karkotti minut ko merkin parista. Dacia ei ollut suoraruisku, se kiinnosti kun bensamoottorillista kakkosautoa talouteen haettiin. Ei ole omia rahoja Teslaan laitettavaksi,  mutta nykysin kolmosen työsuhdeautoksi saisi. Teslan kasauksen kurjista työolosuhteista on ollut juttua, olisiko siinä osasyy kun ei "pellit" osu kohdilleen ja maalaus on mitä on?

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 30.05.19 - klo:08:37
Sehän on selvä että autossa on kuluttajasuojalain tarkoittama virhe. Kuluttajariitalautakunta tulee ilman muuta asettumaan kuluttajan kannalle tässä casessa. Ongelma on, että kuluttajariitalautakunnan päätös on pelkästään suositus eikä osapuolia sitova. Tesla tekee varmaankin "finnairit" eikä maksa kuluttariitalautakunnan suosittamia korvauksia. Tällöin pitää case viedä oikeuteen, ja veikkaisin että tässä tapauksessa kuluttajaviranomaiset avustavat oikeudenkäynnissä kuluttajaa, kun tapaus on niin ilmiselvä.
Ymmärtääkseni Kuluttajaneuvoja oli ollut neuvotteluissa mukana. Kuluttavaviranomaiset lähtevät avustamaan oikeudessa, silloin kun kyseessä on merkittävä periaatteellinen kiista. Lähinnä, kun vitamiinipillerimyyjä lähettää perintälappuja tuhansille ihmiselle. Tässä joukko vaan on kovin pieni, vaikkakin summat ovat suuria.

Pointti on tuo näyttötaakka, joka jää tässä tapauksessa kuluttajalle. Oikeudessa jokainen saa ajaa vain omaa asiaansa, eikä muiden autoja voi käyttää todisteina. Myyjä tois'aalta voi omissa tutkimuksissaan todeta, ettei tuotteessa ole laatupoikkemaan. Oikeus sitten katsoo, onko kantajan (kuluttajan) näyttö niin vahva, että hän sen voittaa. Oikeusturvavakuutuksissa on ylärajat, eikä sillä pitkälle pötkitä. Se ei myöskään korvaa vastapuolen juristin kuluja, mikäli häviää. Ja häviäminen on aina mahdollisuus.

Oikeudessa kyse ei ole oikeudenmukaisuudesta, vaan miltä asia ko. tuomarin mielestä näyttää. Keskiluokalla käräjille lähteminen pitää olla periaatteellinen päätös ja valmistaunut maksamaan pari kympiä, silloin mahdollinen häviö ei kirpaise niin kovasti,

Mitä olen Model 3:n alustakuvia nähnyt, niin on herännyt kysymys, monikohan noista on 10v päästä liikenteessä. lokasuojat ovat alta päin varsin avonaisia, kulutukselle alttiit peltipinnan paljaita, helmoissa ei näyttäsi olevan joustavaa kiveniskumaalia (sellainen rypyläinen pinta), paneelien saumat ovat eritasoissa yms. puhumattakaan erittäin ohuesta maalista, jota ei ole edes senvertaa vähemmän näkyvissä paikoissa.

Myyjä on todennut, että yo. asiat ovat normilaatua ja niinhän ne ovat, koska kaikki muutkin yksilöt ovat samaa tasoa.

Jäljelle jää riita-argumentti, onko tuote tarkoitukseensa riittävän hyvä.  :o

Useimmat Teslan ostajat ovat katsoneet olevansa etuoikeuttuja, kun ovat yleensä onnistuneet ko. laitteen saamaan ja/tai SuperCharger, sekä toimintamatka ovat olleet niin vahvoja argumenteja päätökselle, ettei itse kuorilla ole niin väliä.

Tähän saakka Tesla on ollut sallitun arvostelun yläpuolella - ainakin keskustelupalstoilla. Onhan se vähintääkin mielenkiintoista, että Tesla-ostajien mielestä on ihan normi laittaa +5 000,- uuden auto yliteippaukseen, nano-pinnoitukseen, maalipinnan korjaukeen ja paneelien kohdistamiseen. Mikäli noin ei ole tehnyt saisi syyttää itseään, eikä marista ongelmista Teslalle.

Nyt myös ns. tavalliset ihmiset ovat alkaneet hankkia hypen ja parantuneen saatavuuden perässä Model3:ia, ja odottavat sen vastaavat perinteisten valmistajien +50 000,- hintaluokan laatuvaikutelmaa.

Hyvä, että Joni on nostanut kissa pöydälle, jotta ostajat tietävät mitä saavat!

Ps.
Kun tilaussopimuksen on tehnyt, niin auton kauppaan jättäminen ei ole vaihtoehto, otettava se on tai maksettavat sopimussakot. Teslan kohdalla tilanne on huomattavasti parempi, mikäli jokin tökkii, niin viikon/1000 mailin sisällä kärryn voi palauttaa. En tosin tiedä jääkö rekisteröinti, vakuutus, yms. maksut  omaan piikkiin.




Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 30.05.19 - klo:12:36
Audimyyjä naureskeli laadulle ja pyöritteli päätään.
Ei jatkoon.
Varsinainen faktan ja laadun mittari  ;D

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.05.19 - klo:15:47
Varsinainen faktan ja laadun mittari  ;D

Oikein, tätä juuri tarkoitin, mutta kun ei...
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 30.05.19 - klo:15:43
Kun tilaussopimuksen on tehnyt, niin auton kauppaan jättäminen ei ole vaihtoehto, otettava se on tai maksettavat sopimussakot.
Tietenkään ei pidä hyväksyä tuotetta, jos se ei vastaa myytyä. Ei siitä tule mitään sakkoa.

sakal83

Teslasta nyt tiedä kun ole ikinä edes kyseiseen autoon koskenut, mutta jenkeissä nyt ylipäätään on ihan vielä tänä vuosikymmenenäkin korinosat asennettu ihan pisin vi...a.
On toleranssissa jos toisesta päästä peltisaumaa menee sormi väliin ja toisessa päässä pellit ovat täysin ilman rakoa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, siis ilmeisesti heidän mielestään. Pääasia että siellä peltien alla jyllää voima ja auto jokseenkin menee suoraan :D
Laitetaan nyt loppuun, että toki jokunen poikkeuskin varmasti löytyy, mutta näytä mulle yksi hyvin viimeistelty, niin voin näyttää sulle 5 sinnepäin tehtyä ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.05.19 - klo:17:22
Teslasta nyt tiedä kun ole ikinä edes kyseiseen autoon koskenut, mutta jenkeissä nyt ylipäätään on ihan vielä tänä vuosikymmenenäkin korinosat asennettu ihan pisin vi...a.
On toleranssissa jos toisesta päästä peltisaumaa menee sormi väliin ja toisessa päässä pellit ovat täysin ilman rakoa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, siis ilmeisesti heidän mielestään. Pääasia että siellä peltien alla jyllää voima ja auto jokseenkin menee suoraan :D
Laitetaan nyt loppuun, että toki jokunen poikkeuskin varmasti löytyy, mutta näytä mulle yksi hyvin viimeistelty, niin voin näyttää sulle 5 sinnepäin tehtyä ;)
Ihan samaa löytyy eurooppalaisista. Eikä se hintaluokka kerro vain laadusta. Teslan tapauksessa enemmänkin tämänhetkisestä ylivertaisesti tekniikasta, josta voi pyytää perus 40kâ,¬leafnissania enemmän rahaa. Helposti ja ymmärrettävästi.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.05.19 - klo:16:22
Tietenkään ei pidä hyväksyä tuotetta, jos se ei vastaa myytyä. Ei siitä tule mitään sakkoa.
Ei pidäkään, vaan myyjällä on oikeus saattaa tuote sovittuun kuntoon. Myyjän ei ole pakko antaa toista tuotetta, taikka purkaa kauppaa. Mikäli korjaus/myyjän vastine ei mielytä, niin sitten käräjät katsovat mihin suuntaan raha liikkuu.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 30.05.19 - klo:21:43
Ei pidäkään, vaan myyjällä on oikeus saattaa tuote sovittuun kuntoon. Myyjän ei ole pakko antaa toista tuotetta, taikka purkaa kauppaa. Mikäli korjaus/myyjän vastine ei mielytä, niin sitten käräjät katsovat mihin suuntaan raha liikkuu.
Niin, viallista tuotetta ei tarvitse ottaa vastaan. Se pitää korjata tai vaihtaa ennen kuin kaupat syntyvät.

DSL

Onko tietoa voiko Tesla Model 3:n lämpöpumppua käyttää myös lämmityseen vai vastuksillako lämpiää pelkästään?

TDiih

Ei oo valitettavasti pumppua. Lämmitysjärjestelmä osaa onneksi aika hyvin hyödyntää hukkalämpöä.

https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s-superbottle-easter-egg-is-a-fascin-1830992728
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

DSL

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 28.06.19 - klo:18:54
Ei oo valitettavasti pumppua. Lämmitysjärjestelmä osaa onneksi aika hyvin hyödyntää hukkalämpöä.

https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s-superbottle-easter-egg-is-a-fascin-1830992728

On omanlaisensa systeemi. Model 3:n käyttöohjekirjan luin niin ei siinä ole kovin paljoa kerrottu tekniikasta. Vähän huollettavaa, jarruneste 2 v. ja akun jäähdytinneste 4 v. välein. Leaf ja Konat käy useammin, ja Leaffissa ei ole edes akun nestejäähdytystä.

TDiih

Model 3 rikkoi NCAP:n kolaritestissä aikaisemmin kärkipaikkaa pitävän Audi Q3:n piste-ennätyksen reilulla erolla.

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Hurja-noteeraus-S%C3%A4hk%C3%B6auto-pisti-turvavarustelun-enn%C3%A4tykset-uusiksi-t%C3%B6rm%C3%A4ystestiss%C3%A4/1399753
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Zego

Sääli ettei siinä ole panostettu varsinaisiin auton ominaisuuksiin kuten alusta, eli pompottaa aivan liian paljon eikä ajettavuus ole mitän pitäisi vaikka tuntee kyllä, että painopiste on alhainen. Kabiinissa ääntä myös piisaa enemmän kuin ei-sähköautoissa. Moottori on tietty kultaa mutta muuten aikamoinen pettymys jos sen ohi osaa autoa tarkkailla.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 03.07.19 - klo:18:16
Model 3 rikkoi NCAP:n kolaritestissä aikaisemmin kärkipaikkaa pitävän Audi Q3:n piste-ennätyksen reilulla erolla.
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Hurja-noteeraus-S%C3%A4hk%C3%B6auto-pisti-turvavarustelun-enn%C3%A4tykset-uusiksi-t%C3%B6rm%C3%A4ystestiss%C3%A4/1399753
Kesätoimittajatko taas vauhdissa. Tesla pärjää aktiivisissa turvavarusteissa, mutta passiivinen turvallisuus on huonompi kuin esim. Skoda Scalalla tai B-Mersulla. https://www.euroncap.com/en

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Zego - 03.07.19 - klo:19:32
Sääli ettei siinä ole panostettu varsinaisiin auton ominaisuuksiin kuten alusta, eli pompottaa aivan liian paljon eikä ajettavuus ole mitän pitäisi vaikka tuntee kyllä, että painopiste on alhainen. Kabiinissa ääntä myös piisaa enemmän kuin ei-sähköautoissa. Moottori on tietty kultaa mutta muuten aikamoinen pettymys jos sen ohi osaa autoa tarkkailla.

Koskevatko nämä havainnot performancea vai perusalustaista versiota?

Mikey

Tesla oli 2. kvartaalilla toimittanut ennätysmäärän autoja. Analyytikot epäilevät silti firman pyörivän yhä tappiolla.

https://www.reuters.com/article/us-tesla-deliveries-stocks/tesla-shares-jump-as-record-deliveries-ease-demand-concerns-idUSKCN1TY1RP

Flat


Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.01.20 - klo:18:46
Pitäisikö itkeä vai nauraa? Jos omassa kipossa olisi vastaava ongelma, ja tuollaisen korjaussarjan saisin, niin.....

https://tekniikanmaailma.fi/tesla-on-myontanyt-model-3n-maalipinnan-ongelmat-usassa-siihen-saa-avuksi-all-weather-protection-kitin-joka-tarkoittaa-suomeksi-kuralappia/?shared=1037069-6333a879-500
Niin mitä? Monessa automerkissä ei ole kuraläppiä ja niitä asenteellaan sitten jälkikäteen. Passateissa oli aikanaan liian isot kuraläpät, jotka ottivat jokaisessa kuopassa tiehen kiinni.

Flat

Audilla oli B8 mallissa ongelmia lokasuojien maalausten kanssa. Maali lohkeili niistä pois. Jos silloin reklamaatiooni olisi vastattu , että tossa sulle kuraläpät jotka voit ihan itse  omassa pihassa ruuvilla kiinni, olisi kyllä hämmennys ollut suuri. Asia hoidettiin mallikkaasti, laina-auto käyttöön ja auto pajalle maalattavaksi.

Kuraläpät sinänsä ihan ok, mutta pitää muistaa että tuossa on  taustalla maalaustekninen ongelma, jota paikkaillaan kuraläppä kitillä.  Omasta mielestä ala-arvoinen suoritus Teslalta. Olisivat edes suostuneet asentamaan ne kiinni asiakkaan puolesta.

TDiih

Laukontorilla oli äsken Model 3 ja X esitteillä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Flat

Kilpailu kovenee:

"Europe: Tesla Noticeably Lowers Model 3 Prices" https://insideevs.com/news/467455/europe-tesla-lowers-model-3-prices/

According to reddit, in Germany the change is:

Standard Range Plus RWD: â,¬3,000 (from â,¬42,990 to â,¬39,990; â,¬33,990 after subsidy)Long Range AWD: â,¬2,500 (from â,¬52,490 to â,¬49,990; â,¬43,990 after subsidy)Long Range Performance AWD: â,¬3,500 (from â,¬58,490 to â,¬54,990; â,¬48,990 after subsidy)

duke7

Just oli TM:ssä juttua siitä miten Teslan 3 on vasta neljänneksi myydyin sähköauto Euroopassa joka on isoin sähköautomarkkina.

DSL

Ainakin Suomessa Tesla M3 tuntuu omaan makuun ylihintaiselta ominaisuuksiensa nähden. Toki onhan siinä edelläkävijänä ominaisuuksia, mutta myös sellaisia negatiivia perusominaisuuksia, jotka ovat olleet jo vuosikymmenet kunnossa peruspolttisautossa. Tietty pitäisi koeajaa ensin ja odottaa laadun tulevan jatkossa Kiinasta...

Daatta

Niin mikä noissa täällä maksaa? Itse hylkäsin M3:n juurikin kovan hinna takia, hinta pitkälti yli 50t talvirenkaiden ja koukun kanssa. Lisäksi nuo "negatiiviset perusominaisuudet" painoivat vaakakupissa. Toki sen jälkeen M3 on saanut ilmalämpöpumpun, uudet valot ja akun joten kehitys kehittyy...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Flat

Millainen tuo Teslan huotoorganisaatio on tänä päivänä. Minne auto pitää kiikuttaa takuuhuiltoon tai sitten myöhemmin normaaliin huoltoon?
Onko Teslalla millainen huoltoverkosto suomessa ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy