Keskustelua autojen jälleenmyyntiarvosta

Aloittaja skriko, 10.01.13 - klo:18:33

« edellinen - seuraava »

skriko

Kaveri osti vastustuksestani hupolimatta 508:n, vaihtoehtona oli Scirocco. Hän maksoi syksyllä 2010 Peugeotista 5000 enemmän kuin Roccosta. Nyt sais Sciroccosta 7000 enemmän. Kannatti hävitä 12 000 enemmän Peugeotilla.

Keskustelu autojen jälleenmyyntiarvosta siirretty tänne omaksi aiheekseen toisesta aiheesta. Eli täällä voi vapaasti ottaa kantaa autojen erilaisiin jälleenmyyntiarvoihin ja pohdiskella, mikä siihen on syynä.

-pokkus

M1kke

Lainaus käyttäjältä: skriko - 10.01.13 - klo:18:33
Kaveri osti vastustuksestani hupolimatta 508:n, vaihtoehtona oli Scirocco. Hän maksoi syksyllä 2010 Peugeotista 5000 enemmän kuin Roccosta. Nyt sais Sciroccosta 7000 enemmän. Kannatti hävitä 12 000 enemmän Peugeotilla.

En kyllä keksi millään miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen..

Vertailuna tuo on muutenkin luokkaa "ostin syksyllä perunan kun kaveri osti banaanin ja nyt mun peruna on kellarissa ja vielä syömäkelpoinen kun kaveri söi banaanistaan vain puolet ja loput mätäni ennen aikojaan".  :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.01.13 - klo:18:44
En kyllä keksi millään miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen..

Samaa itsekin ihmettelin... ???

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.01.13 - klo:18:44
Vertailuna tuo on muutenkin luokkaa "ostin syksyllä perunan kun kaveri osti banaanin ja nyt mun peruna on kellarissa ja vielä syömäkelpoinen kun kaveri söi banaanistaan vain puolet ja loput mätäni ennen aikojaan".  :)

+1. Itsekin mietin, että mitäs jos ei halua ajaa sillä Sciroccolla vaan Pökötillä? En minäkään ajaa Mustangin sijaa Civicillä, vaikka säästäisin siinä huomattavan määrän rahaa :) Vielä enemmän säästäisi kun ei ajaisi uusilla autoilla ollenkaan... ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 10.01.13 - klo:18:56
Samaa itsekin ihmettelin... ???

+1. Itsekin mietin, että mitäs jos ei halua ajaa sillä Sciroccolla vaan Pökötillä? En minäkään ajaa Mustangin sijaa Civicillä, vaikka säästäisin siinä huomattavan määrän rahaa :) Vielä enemmän säästäisi kun ei ajaisi uusilla autoilla ollenkaan... ::)

Olikos siinä samassa tuulilasin jutussa mainintaa Peugeot 508:n pudonneista hinnoista. Hinta putosi alle 25 000:n. Jos ei ollut niin sekoitin jutun johonkin toiseen.

Tuskinpa tuo kaverini olisi pitkään harkinnut ottaako 508:n vai Sciroccon ( jonka mainitsin olleen toisena vaihtoehtona ) jos ei olisi halunnut ajaa Sciroccolla. Kahta ei voi ostaa. Katkerasti on kyllä manannut, ettei uskonut minua ja ostanut Roccoa, vaan valitsi Peugeotin. Suree itsekin tuon menetetyn 12 000â,¬:n perään. Mutta, elämähän on täynnä valintoja, toinen ostaa toisen auton ja häviää sillä. Toinen ostaa pörssiosakkeita ja ostaa vuoden kaupoilla uuden asunnon, toinen käy koko ikänsä töissä, että saa lainansa maksettua, valintoja.

pokkus

Niin ihmiset tekevät päätöksiä erilaisin perustein. Jotkut ajavat sellaisella autolla, jolla eivät oikeasti haluaisi, koska auto on ostettu sillä perusteella, että auto pudottaa vähän arvoaan. Toiset taas ajavat juuri sellaisella autolla kuin itse haluavat, menettävät ehkä enemmän rahaa siinä samassa, mutta ainakin elävät elämäänsä juuri niin kuin itse haluavat. Omasta mielestä elämä kun on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi, joten kokemuksia on hankittava silloin kun siihen on mahdollisuus. Tämä päivä kun voi kuitenkin olla viimeisesi.

Valintoja on myös kaikki ne minkälaisen koulutuksen ja työn itsellesi hankit. Jotkut haluavat lääkäriksi rahan perässä juosten ja ajelevat ökybemarillaan. Toinen voi olla hyvin tyytyväinen siivoaja Micrallaan ajellen. Itse en ole ikinä rahojani sijoittanut vaan työnteolla ansaittu joka penni ja ihan hyvin silläkin on saanut autot ja kämpät maksettua. Niin ja edellisen autoni kun myin, niin puolentoista vuoden käytön jälkeen sain siitä 500â,¬ enemmän kuin maksaessani :)

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.01.13 - klo:00:10
Niin ihmiset tekevät päätöksiä erilaisin perustein. Jotkut ajavat sellaisella autolla, jolla eivät oikeasti haluaisi, koska auto on ostettu sillä perusteella, että auto pudottaa vähän arvoaan. Toiset taas ajavat juuri sellaisella autolla kuin itse haluavat, menettävät ehkä enemmän rahaa siinä samassa, mutta ainakin elävät elämäänsä juuri niin kuin itse haluavat. Omasta mielestä elämä kun on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi, joten kokemuksia on hankittava silloin kun siihen on mahdollisuus. Tämä päivä kun voi kuitenkin olla viimeisesi.
Todella harvoin olen Pokkuksen kanssa mistään samaa mieltä mutta edellä lainatun allekirjoitan täydellisesti. Minua lähinnä säälittävät sellaiset "elämäntapa penninvenyttäjät" joiden tärkein ja lähes ainoa elämän ohjenuora on säästäminen. Enkä nyt tarkoita niitä, joilla on oikeasti tiukkaa ja saadakseen lapselle uudet kumisaappaat pitää juosta tarjous nakkipaketin perässä. Tarkoitan ihmisiä jotka pitävät itsestään selvänä luopua haaveistaan yms. vain säästääkseen rahaa for nothing. Ihmisiä joilla olisi varaa ostaa mikä hyvänsä auto tietyssä hintaluokassa ja silti suurin ostopäätöstä ohjaava tekijä on jälleenmyyntiarvo. Ihmisiä jotka juoksevat niiden tarjousnakkien perässä "elämäntapana" vaikka olisi varaa ostaa ihan normihintaista sisäfilettä lähikaupasta. Minusta se on jotenkin kovin onnetonta.

Tällä en nyt viittaa erityisesti kehenkään henkilöön. Jokainen tyylillään mutta näiden jälleenmyyntiarvo-lässytysten vetäminen vähän joka toiseen topikkiin vähän sylettää.

Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Cirrus White

HiTecci

Toiset taas ajavat juuri sellaisella autolla kuin itse haluavat, menettävät ehkä enemmän rahaa siinä samassa, mutta ainakin elävät elämäänsä juuri niin kuin itse haluavat.

Juurikin näin :) Ja allekirjoituksestakin jo tuon näkee, kuinka omia polkuja sitä tässä oikeastikin noiden autojen osalta dallataan 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

jf

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 11.01.13 - klo:01:32
Minua lähinnä säälittävät sellaiset "elämäntapa penninvenyttäjät" joiden tärkein ja lähes ainoa elämän ohjenuora on säästäminen.
Erittäin hyvin sanottu! Iso peukku tälle. Ilmeisesti se halvalla eläminen antaa tällaisille ihmisille kicksejä mitä itse ei pysty ymmärtämään.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.01.13 - klo:10:13
Erittäin hyvin sanottu! Iso peukku tälle. Ilmeisesti se halvalla eläminen antaa tällaisille ihmisille kicksejä mitä itse ei pysty ymmärtämään.

Toisaalta tätäkin voi katsoa kahdesta vinkkelistä. Kyllä, minustakin penninvenyttäminen ihan penninvenyttämisen ilosta on outoa, enkä sitä itse edes osaa. Ja sama pätee auton jälleenmyyntiarvoon, jos se on ainoa valintaperuste autovalinnalle.

Mutta kyllä minusta se jälleenmyyntiarvo voi myös tuoda iloa ihan sen auton itsensä kautta, siis niin, että voikin saada kivemman auton, joka tuottaa enemmän iloa. Kun muistaa, että auton hankintahinta ei ole auton todellinen pääomakustannus, vaan sen arvonalenema omistusaikana, asia alkaa näyttää toisenlaiselta.

Otetaan kärjistetty esimerkki:

Henkilö A haluaa ostaa unelmiensa auton. Harkinnassa on kaksi autoa, molemmat maksavat 60000 euroa. Sanotaan vaikka autot merkkiä A ja B. A on tunnettu hyvästä jälleenmyyntiarvostaan, B huonosta. Ajatellaan vaikka niin, että A:sta saisi kolmivuotiaana 30000 euroa, B:stä 20000.

Mutta B on vain paljon kivempi ja sen esimerkkihenkilömme haluaa. Eli ei muuta kuin tunteella, ja B ostamaan? Miksei.

Mutta entäpä jos siltä merkiltä A löytyykin toinenkin malli, malli joka säväyttää vähintään yhtä paljon kuin tuo B, mutta se pannahinen maksaakin 80000 euroa. Kallista? Enpätä jos sen jälleenmyyntiarvo kolmivuotiaana onkin 40000 euroa? Tällöinhän sekä alkuhinnaltaan halvemman B:n kustannus onkin lopulta ihan yhtä paljon kuin tuon paljon kalliimman A:n.

Pointti: Jälleenmyyntiarvo ei ole kaikki kaikessa. Mutta se voi toisaalta mahdollistaa paljon kalliimman auton hankkimisen, kuin mihin arvaisikaan.

jf

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 11.01.13 - klo:10:27
Pointti: Jälleenmyyntiarvo ei ole kaikki kaikessa. Mutta se voi toisaalta mahdollistaa paljon kalliimman auton hankkimisen, kuin mihin arvaisikaan.
Noo, kato toyomiehellä ei ole edes kunnon autoon varaa. Ei tarvii haaveilla autoista eikä varsinkaan kalliimmista paitsi ehkä GL:stä, kun se kuulemma on se pikkuinen...  ;)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

johansa

Valintoja on myös kaikki ne minkälaisen koulutuksen ja työn itsellesi hankit. Jotkut haluavat lääkäriksi rahan perässä juosten ja ajelevat ökybemarillaan. Toinen voi olla hyvin tyytyväinen siivoaja Micrallaan ajellen. Itse en ole ikinä rahojani sijoittanut vaan työnteolla ansaittu joka penni ja ihan hyvin silläkin on saanut autot ja kämpät maksettua. Niin ja edellisen autoni kun myin, niin puolentoista vuoden käytön jälkeen sain siitä 500â,¬ enemmän kuin maksaessani :)

Erittäin hyvin sanottu!
Auto: Porsche Macan 2017

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.01.13 - klo:10:47
Noo, kato toyomiehellä ei ole edes kunnon autoon varaa. Ei tarvii haaveilla autoista eikä varsinkaan kalliimmista paitsi ehkä GL:stä, kun se kuulemma on se pikkuinen...  ;)

Mutku Tojot ei edes ole erityisen halpoja. Käytettynä ovat sitten jo oikeasti rahamiesten autoja, ainakin sellaisia hintoja huudellaan.

apo

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.01.13 - klo:10:47
;D

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 11.01.13 - klo:01:32
Todella harvoin olen Pokkuksen kanssa mistään samaa mieltä mutta edellä lainatun allekirjoitan täydellisesti. Minua lähinnä säälittävät sellaiset "elämäntapa penninvenyttäjät" joiden tärkein ja lähes ainoa elämän ohjenuora on säästäminen. Enkä nyt tarkoita niitä, joilla on oikeasti tiukkaa ja saadakseen lapselle uudet kumisaappaat pitää juosta tarjous nakkipaketin perässä. Tarkoitan ihmisiä jotka pitävät itsestään selvänä luopua haaveistaan yms. vain säästääkseen rahaa for nothing. Ihmisiä joilla olisi varaa ostaa mikä hyvänsä auto tietyssä hintaluokassa ja silti suurin ostopäätöstä ohjaava tekijä on jälleenmyyntiarvo. Ihmisiä jotka juoksevat niiden tarjousnakkien perässä "elämäntapana" vaikka olisi varaa ostaa ihan normihintaista sisäfilettä lähikaupasta. Minusta se on jotenkin kovin onnetonta.

Tällä en nyt viittaa erityisesti kehenkään henkilöön. Jokainen tyylillään mutta näiden jälleenmyyntiarvo-lässytysten vetäminen vähän joka toiseen topikkiin vähän sylettää.

Ei kait nyt kenelläkään ole auton oston peruste hyvä jälleenmyyntiarvo, yhtenä tekijänä monesta voi olla. Ihmisten ostamista ja kuluttamista ohjaa myös olosuhteet, ympäristötekijät ja sosiaaliset paineet. Edellämainituista syistä ei voi, tai pysty hankkimaan haluamaansa, järki ja tunne ohjaa eri suuntiin. Joutuu tekemään kompromisseja, kaikki kun ei voi asua kaupungin keskustassa järven rannalla.

Toisaalta, täytyy nostaa hattua merkkiuskollisille autoilijoille, tietävät mitä tahtovat, oli merkki mikä tahansa.

Onhan vielä  yhtenä tärkeänä tekijänä vaimo, joka sitten sanoo viimeisen sanan tietämättämme...kerran tein virheen ja ostin suht kalliin auton vaimon  tietämättä...siitä sai kuulla "jonkun" aikaa.... ::)

pokkus

Siis pitää toki itsekin myöntää, että on sitä jälleenmyyntiarvoa hyvä edes hiukan miettiä autonostossa. Se on yksi osa kokonaisuutta, joka vaikuttaa ostopäätökseen siinä missä muutkin ominaisuudet autossa. Kyllä itsekin mietin jälleenmyyntiarvoa nykyisten kahden auton tapauksessa, mutta se ei missään nimessä ollut se kaikista tärkein asia vaan auto ostettiin pääasiassa omien tarpeiden ja halujen mukaan. Esimerkiksi tuota SUV:ia ostettaessa se nimenomaan ostettiin sen hyvien tilojen ja korkeamman istuinkorkeuden takia. Helpottaa lapsiperheisellä aika paljon arkea. Minusta olisi ollut aika typerää ostaa joku pieni neliovinen sedani vain sillä perusteella, että se omaa paremman jälleenmyyntiarvon. Tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen SUV:n joka ei muuten miellytä omistajaa ollenkaan.

Ostohinnalla ja jälleenmyyntiarvolla on kuitenkin yksi selkeä iso ero. Ostohinta on aina tiedossa kun olet autoa ostamassa, mutta jälleenmyyntiarvo on aina arvoitus ostohetkellä. Sitä jälleenmyyntiarvoa kun ei voi mitenkään tietää täysin tarkkaan, mitä se tulee olemaan esimerkiksi vuoden, kolmen vuoden tai vaikkapa 5 vuoden päästä.

Skula

Toistaiseksi...

Toiseksi tuottavin autokauppani tuotti 234% hinnannousun. Ostin käytetyn Transporterin (vm.02) 2007 kesällä, vein sen liikkeeseen vaihdossa.. Hyvällä voitolla.. Yksityiset eivät halunneet ostaa sitä pois..

Tuottavin oli 400% muutamassa kuukaudessa... Ei siitä sen enempää  8)

Huonoin oli kai tuo 2011 ostettu A4.. vajaa kolme kuukautta ja 10ke persnettoa..

Pääosin kyllä on tullut turpaan näissä autokaupoissa, mutta ei kai tätä rahan takia tehdä?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

skriko

Samaa mieltä Cyclig Stigin kanssa. Jos ihmisellä on varaa ja varsinkin jos tykkää autoista, mopoista ynnä muista, niin on järkeä ostaa sellainen kulkine jonka haluaa. Mutta hyvänä plussana on vielä se, että jos sattuu tykkäämään sellaisista vehkeistä, jotka pitävät hyvin arvonsa.
Itsellä tuo maku on ollut aina sellainen, että ei tule hankittua kovinkaan järkeviä ja parhaimmin jälleenmyyntiarvonsa pitäviä kulkuneuvoja. Urheilullisten autojen ( esim. Rocco ) sijaa perhegolf olisi varmaan järkevän ihmisen ostos siinä mielessä ja kyykkypyörien sijaan matkapyörä.

exari

Elämme vain kerran...minun autoni(harrastuksena myös) on maksanut enemmän kuin asumiseni...sou vot. en jaksaisi elää laskelmoimalla kaikkea mitä hankin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: exari - 11.01.13 - klo:19:14
Elämme vain kerran...minun autoni(harrastuksena myös) on maksanut enemmän kuin asumiseni...sou vot. en jaksaisi elää laskelmoimalla kaikkea mitä hankin.

Mikäs siinä, jos on pohjaton kaivo, josta voi autoilun rahoitusta ammentaa.

Useimmilla niin vain ei ole ja siinä ainoassa elämässään pääsee entistäkin hienompien tai lukuisampien kiesien omistajaksi samalla rahanmenolla, jos vähänkin pohtii arvonmenetyksen hallintaa.

Täälläkin väki tuntuu ajavan joitakin poikkeuksia lukuunottamatta hämmästyttävän vaatimattomilla kieseillä, jos autoilu on intohimo. Täpinöissään pohditaan 1,2-litraisen tai 1,4-isolohkon välillä tai sitten elämän kohokohta oli se kun uskalsi ostaa arvonsa pitävän Octvian sijasta 508 Pökötin..  ::)

Sitten noihin kansanautoihin tärvätään sellaisia summia, että samalla rahanmenolla ajaisi vaikkapa 911 Porschella. Kun sellaisen ostaa sopivasti käytettynä, niin vuoden päästä saa omansa pois eli arvonalennukseksi olisi tullut 0,- euroa. Sen jälkeen sitten jotain muuta maukasta..

Reneto

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 11.01.13 - klo:13:52

Toisaalta, täytyy nostaa hattua merkkiuskollisille autoilijoille, tietävät mitä tahtovat, oli merkki mikä tahansa.

Merkkiuskollisuus voi olla kiinni monesta tekijästä. Jos syynä on esim. hyvät kokemukset myynnistä ja huollosta, ymmärrän kyllä jos asiakkuussuhdetta haluaa jatkaa.
Mutta jos kyse on siitä että uppiniskaisesti pitää kiinni harhakuvitelmasta, että vain yksi tietty merkki voi tarjota parhaat kyydit, niin kovin on kapeakatseista ajattelua.
Vaihtelu virkistää.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

nemos

Itselläni on monen mielestä tarpeeseen ja tulotasoon nähden järjettömän kallis auto. Tarkemmin, kun asiaa ajattelee, monella tuttavalla samoin kuin tällä palstalla monella kuluu puolta halvempiin autoihin sama summa vuodessa. Avainasioita tähän ovat tiheä vaihtotahti ja runsas lisävarustelu. Paljon saa rahaa kulumaan jo sillä, kun kerran vuodessa ostaa auton, johon laitetaan alle isompaa pyörää ja kallista vannetta.
Volvo XC60 T8 Inscription

Quality

Elämä on kokonaisuus ja siihen liittyy kiinteästi talouden tasapainoinen hallinta. Viisas laskee, mihin rahansa käyttää. Omaisuuden kartuttaminen ei ole itsetarkoitus, mutta harva myöntää, että myöskään sen harkitsematon tuhlaaminen olisi mielekästä ja tarkoituksenmukaista.

Ei ole mitään nyrkkisääntöä sille, miten paljon autoilu saa kaikkineen tulla maksamaan, mutta jos se alkaa muodostaa kohtuuttoman suuren osan kaikista kuluista, voi miettiä, olisiko järkevämpää vaikkapa investoida oman asunnon hankintaan. Selvää on, että mitä enemmän pistät rahaa kiinni autoihin, sitä enemmän tulee takkiin, oli kyse sitten yhdestä kalliista tai monesta halvasta kiesistä. Se, mihin "säästyvät" rahat käyttää, on kompromissien tulos, mutta tavoitteita on mielekästä asettaa, jotta elämä olisi mielekästä.

Itse olen vuosien saatossa polttanut rahaa autojen kanssa aivan riittävästi, mutta samalla olen voinut nauttiakin niistä. Edustan ehkä jonkinlaista taloudellisuuden ja turhamaisuuden keskivertoa: heti, kun tuli mahdollisuus hankkia uusi auto, sen myös hankin. Ja vaihtoväli on ollut maltillinen. Siitä huolimatta arvon pudotus on ollut usein melkoinen, jopa 400-500 e / kk. Ei kovin taloudellista. Kuitenkin olen juuri nyt tyytyväinen, sillä nykyinen ajokki täyttää hienosti tarpeet eikä ole vikaherkkä. - Onnea matkassa? Ehkä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Cayman

A6 avant vm 12 2.0 bensa ajettu 13tkm,uusi vastaava varusteineen 71ke ja sitten arvauksia mikä oli yleisin hyvityshinta viime viikolla kun tarjosi 8 liikkeeseen vaihdossa kalliimpaan.
ID.3 Business
Golf VIII

Quality

Lainaus käyttäjältä: Audis - 11.01.13 - klo:21:05
A6 avant vm 12 2.0 bensa ajettu 13tkm,uusi vastaava varusteineen 71ke ja sitten arvauksia mikä oli yleisin hyvityshinta viime viikolla kun tarjosi 8 liikkeeseen vaihdossa kalliimpaan.

60 000 e.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Cayman

Veikkaus: skriko veikkaa/tietää lähimmäksi 
ID.3 Business
Golf VIII

Trifid

Vw Golf First Edition Style 1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 2020

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Audis - 11.01.13 - klo:21:05

Mikä olikaan ov-hinta ilman lisukkeita?

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.13 - klo:21:16
Mikä olikaan ov-hinta ilman lisukkeita?

Taitaa tällä hetkellä olla reilut 53ke.lähes kaikki myyjät muuten muistuttivat että auto on jo vuoden vanha >:(
ID.3 Business
Golf VIII

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy