Poliisin tehovalvontaviikko, jopa 1km/h ylityksistä huomautetaan

Aloittaja eGetin, 15.02.10 - klo:17:20

« edellinen - seuraava »

MacVolsu

Minkä takia poliisi yleensäkään ilmoittelee tehovalvonnasta? Matala profiili olisi tehokkaampaa, nyt autoilijat tarkkailevat ajonopeuksia mutta eivät viikon päästä.

Mennyt hieman OT:ksi mutta lisätään vielä kun liikenneturvallisuudesta puhutaan niin olen sitä mieltä että nopeusvalvonnasta kertovat merkit pitää poistaa teiden varsilta tarpeettomina sekä naveihin ladattavien kameratolppa-ohjelmien käyttö ja lataus tulee saattaa rangaistuksen piiriin. Ohjelmat ovat suoraan rinnastettavissa tutkanpaljastajiin.

LainaaHaluaisitko aikuisten oikeasti ajaa yhdistelmän perässä 70km/h? Enpä usko...

Jos kelit ovat tällaiset kun nyt ovat, esim VT2 oli äskettäin todella liukas niin haluan mutta minähän olen jo aikuinen. Osaan jo hahmotella kelin, ajomatkan ja siihen kuluvan ajoajan joten ei ongelma.

LainaaNormaali talvikeli on joka talvi, ei täällä ole ollut mitenkään poikkeuksellisia tai hankalia olosuhteita...tätä samaa se on joka vuosi

Riippuu siitä mistäpäin kirjoittelet, okei jos nyt on normaali talvikeli niin mitä se on ollut viime vuodet eteläisessä Suomessa, kaikkea muuta kuin normaali. Talveen kuuluvat lumi ja pakkaset, eivät vesisade, suolaus ja tihkukytkimen jatkuva käyttö ;)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.10 - klo:12:59
Hieman samanlaisilla fiiliksillä tuli itsekin ajettua vuosikaudet, mutta sitten päätin kokeilla tuota tarkalleen rajoitusten mukaan ajamista ja ihme ja kumma ajaminen muuttui kovin paljon vähemmän ärsyttäväksi, oli vain niin paljon rennompaa tuo matkan tekeminen ja kulutuskin siinä samalla tippui.

Missä päin te pystytte ajamaan stressittä just rajoituksen mukaan? Meinaan, jos ajatte täällä hektisellä pk-seudulla niin äkkiä on jonon vetäjä ja kuorma-autoja myöten kaikki painaa ohitse koukaten mielenosoituksellisesti eteen siten että kivet vaan sinkoilee keulaan ja ikkunaan. Siitä ei siis aivan Hgin ydinkeskustan hitampia rajoitusalueita lukuunottamatta voi ajaa. Ja nopeusvirhe siis tarkistettu navilla. Edes 5 km/h ylitys ei poista tulppana olon tunnetta. Tulppana en viitsi olla joten sitten ajetaan yli huomautusrajan, katsotaan milloin se lappu tulee.

Jyri

Pääkaupunkiseudulla 90% ajoista, vakkariilla kilometrilleen suurinta sallittua eikä kehäteilläkään pahemmin ole oloa että olisi tukkona, kyllä tuo oikea kaista pääsääntöisesti etenee tuolla nopeudella.

zammy

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 16.02.10 - klo:14:33
Minkä takia poliisi yleensäkään ilmoittelee tehovalvonnasta? Matala profiili olisi tehokkaampaa, nyt autoilijat tarkkailevat ajonopeuksia mutta eivät viikon päästä.

Eiköhän se poliisi ilmoittele tehovalvonnasta ihan sen takia, että tavoitteena on nopeuksien noudattaminen, vaikka edes viikon ajan. Poliisin tavoitteena ei ole jakaa mahdollisimman paljon sakkoja, vaan saada nopeudet tippumaan siihen rajoituksen mukaiselle tasolle.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 16.02.10 - klo:14:09
Pitää silti muistaa, että ajotaidon lisääntyminen ei tee kenestäkään yli-ihmistä. Taitavan rattimiehen ja täystumpelon reaktioajat kun ovat aika lailla samat ja autotkin käyttäytyvät samojen fysiikan lakien mukaan. Siinä ei paljoa Schumacherinkaan ajotaidot lohduttaisi, jos tilanteesta ei ole fysikaalisesti mahdollista selviytyä 90 km/h:n nopeudella, mutta 70 km/h:n nopeudella olisi. Lisäksi suurempi nopeus lisää riskiä joutua tilanteisiin, joihin tuo täystumpelo ei hitaammalla nopeudellaan joudu lainkaan.

Ei kukaan yli-ihmisistä puhukaan, mutta esim. reaktioajat voivat huonon ajotaidon ja havainnointikyvyn omaavilla tumpeloilla olla eri luokkaa kuin ns. hyvillä kuskeilla. Tai ehkä niin, että reaktioaika voi olla yhtä nopea, mutta siinä tulee eroa, mitä sen reaktion jälkeen sitten tekee hyvä tai huono kuski. Huono kuski huutaa IIK !!, hyvä kuski on jo väistänyt vaaratilanteen....  8)

Ja kun omaa mm. pelisilmää, osaa myös ennakoida jarrutukset sun muut vaaratilanteet paremmin. Joku kerran vastaavassa keskustelussa väitti, että ajokokemus ei paranna kenenkään em. asioita, mutta uskallan väittää muuta.

Hege

Lainaus käyttäjältä: zammy - 16.02.10 - klo:15:04
Poliisin tavoitteena ei ole jakaa mahdollisimman paljon sakkoja
Niinpäniin. Mitä se sitten on kun keskellä kesäyötä kytätään tyhjällä moottoritiellä, jos sieltä se lonely rider ajaa 20km/h yli rajoituksen? Liikenneturvallisuuden valvontaako? Hah, anna mun nauraa.

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Hege - 16.02.10 - klo:16:16
Niinpäniin. Mitä se sitten on kun keskellä kesäyötä kytätään tyhjällä moottoritiellä, jos sieltä se lonely rider ajaa 20km/h yli rajoituksen? Liikenneturvallisuuden valvontaako? Hah, anna mun nauraa.

Mitä se sitten on? Selkeä rikkomus vai väitätkö muuta? Naura sinä nyt, mä nauran sitten kun olet lonely riderinä kireissä nahkapöksyissäsi muikkaria hakemassa ;D

Arcca

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 16.02.10 - klo:15:24
Ei kukaan yli-ihmisistä puhukaan, mutta esim. reaktioajat voivat huonon ajotaidon ja havainnointikyvyn omaavilla tumpeloilla olla eri luokkaa kuin ns. hyvillä kuskeilla. Tai ehkä niin, että reaktioaika voi olla yhtä nopea, mutta siinä tulee eroa, mitä sen reaktion jälkeen sitten tekee hyvä tai huono kuski. Huono kuski huutaa IIK !!, hyvä kuski on jo väistänyt vaaratilanteen....  8)

Ja kun omaa mm. pelisilmää, osaa myös ennakoida jarrutukset sun muut vaaratilanteet paremmin. Joku kerran vastaavassa keskustelussa väitti, että ajokokemus ei paranna kenenkään em. asioita, mutta uskallan väittää muuta.
Tuon pelisilmä lauseen allekirjoitan, mutta en tuota reaktio asiaa varauksetta. Kuvaat tapahtumaa joka on reaktioajan ulkopuolella.
Mutta entäpä kun ollaan reaktioajan sisäpuolella. Silloin nopeus ratkaisee kuinka pahasti äijän käy. Olen ollut hirvikolarissa joka tapahtui niin nopeasti että kuva eteen juoksevasta hirvestä ehti aivoihin, mutta aivoista ei ehtinyt tulla mitään toimenpide käskyä mihinkään. Eli jarruttamatta suoraan päin, vahvan 3B Passatin ja tuurin avulla selvisin.
Vanha sanalasku "vahinko ei tule kello kaulassa" pitää aika hyvin paikkansa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Zausa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 16.02.10 - klo:14:39
Missä päin te pystytte ajamaan stressittä just rajoituksen mukaan? Meinaan, jos ajatte täällä hektisellä pk-seudulla niin äkkiä on jonon vetäjä ja kuorma-autoja myöten kaikki painaa ohitse koukaten mielenosoituksellisesti eteen siten että kivet vaan sinkoilee keulaan ja ikkunaan. Siitä ei siis aivan Hgin ydinkeskustan hitampia rajoitusalueita lukuunottamatta voi ajaa. Ja nopeusvirhe siis tarkistettu navilla. Edes 5 km/h ylitys ei poista tulppana olon tunnetta. Tulppana en viitsi olla joten sitten ajetaan yli huomautusrajan, katsotaan milloin se lappu tulee.

Itsellä sama fiilis kun Peevelillä pk-seudulla päivittäin ajellessa eli tulee ajeltua kyllä säännöllisesti muutama kilometri ylinopeutta ihan sen takia ettei olisi koko ajan muiden jaloissa. Tosin kuitenkin niin että arvioin itse keliolosuhteet ja jos tuntuu että yleinen nopeus on keliolosuhteisiin/omiin taitoihin nähden liian suuri niin lasken suosiolla hieman nopeutta ja annan muiden tehdä omat valintansa, enemmistö kun ei aina tosiaankaan ole oikeassa...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 16.02.10 - klo:17:01
Mitä se sitten on? Selkeä rikkomus vai väitätkö muuta? Naura sinä nyt, mä nauran sitten kun olet lonely riderinä kireissä nahkapöksyissäsi muikkaria hakemassa ;D

Mitä ihmeen muikkaria 20 km/h ylinopeudesta, vaikkakin moottoritiellä kesäyönä ajettuna? Sakkoa siitä tulee!

Samaan aikaan, tai siis päiväsaikaan, ei poliisia näy "kyttäämässä" suojateitä tai koulujen lähitienoita. Siellä saisi harjoittaa nollatoleranssia, mutta kun ei harjoiteta.

zammy

Lainaus käyttäjältä: Hege - 16.02.10 - klo:16:16

Naura pois, nauraminen on mukavaa. Mutta kyllä - liikenneturvallisuuden valvontaa se on. Kyllä niitä vastaantulijoita on öisillä teilläkin, joskin toki harvemmassa. Ja poliisin työn pitäisi parhaassa tapauksessa olla juuri tuon kaltaista ennaltaehkäisevää toimintaa eikä sitä että ollaan onnettomuuspaikalla setvimässä syyllisiä.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: zammy - 16.02.10 - klo:18:03
Naura pois, nauraminen on mukavaa. Mutta kyllä - liikenneturvallisuuden valvontaa se on. Kyllä niitä vastaantulijoita on öisillä teilläkin, joskin toki harvemmassa. Ja poliisin työn pitäisi parhaassa tapauksessa olla juuri tuon kaltaista ennaltaehkäisevää toimintaa eikä sitä että ollaan onnettomuuspaikalla setvimässä syyllisiä.

Kyllä täytyy olla aika helvetinmoisen huono munkki jos joku tulee MOOTTORITIELLÃ,, vastaan.

Ja Arcca : en yhtään vähättele nopeuden vaikutusta, mutta kuten sanoin, vaikka reaktioaika voi olla yhtäkin nopea kahdella eri kuskilla, niin se miten kuski siihen asiaa sitten reagoi, on täysin eri juttu. Huonolla menee ns. löysät housuun, hyvä hallitsee tilanteen. Toki jos on tilanne jossa ei muutenkaan kerkeä tekemään mitään, ei auta onko hyvä vai huono.

MacVolsu

Savolaiskollega on kyllä oikeassa noissa reaktioajoissa, oli sitten hyvä tai huono kuski niin ajat ovat yksilöllisiä. Väsymys, ikä, alkoholi, tunnetila, lääkkeet ja huumeet ovat sitten asia erikseen jotka vaikuttavat siihen reaktioaikaan.

Hege

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 16.02.10 - klo:17:01

Se on nimenomaan pelkästään sen valtion pohjattoman kassan kasvattamista, liikenneturvan kanssa sillä oo tunkaan vertaa tekemistä.

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 16.02.10 - klo:18:07
Kyllä täytyy olla aika helvetinmoisen huono munkki jos joku tulee MOOTTORITIELLÃ,, vastaan.

Tai Arto Paasilinna...

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Hege - 17.02.10 - klo:00:38
Se on nimenomaan pelkästään sen valtion pohjattoman kassan kasvattamista, liikenneturvan   kanssa sillä oo tunkaan vertaa tekemistä.
Kasvattamista joka on täysin vapaaehtoista. Minä maksan veroina sen verran että ei tarvitse osallistua vapaaehtoisiin maksuihin Minä olen hieman huolestunut asenteestasi liikenteessä jos mielestäsi 20 km/h ylinopeuteen puuttuminen on saivartelua.Onko oma arvostelukyky ja toisten huomioonottaminen totaalisesti hukassa? Toivottavasti et ole yksi niistä onnettomista joka pyrkii vaikkapa X-Factoriin tai Idolsiin sillä siellä samat epäonnistujat syyllistyvät aivan samanlaiseen rikkeeseen. ;D        Sakkotuloilla ei valtiota pystyssä pidetä vai maksatko sakkoja enemmän kuin veroja?

skula

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.10 - klo:14:59
Pääkaupunkiseudulla 90% ajoista, vakkariilla kilometrilleen suurinta sallittua eikä kehäteilläkään pahemmin ole oloa että olisi tukkona, kyllä tuo oikea kaista pääsääntöisesti etenee tuolla nopeudella.

Aika jännä.. Itse olen ottanut tavakseni (silloin kun omalla autolla liikun) ajaa GPS:n mukaan +1-3km/h yli sallitun. Koen kyllä olevani tulppana lähes jokapaikassa. Ajan pääosin ohi pääteiden, en aja Kehiä tai moottoriteitä, vaan lähinnä 40-60km/h alueilla. Usein 50 alueella ajaessa tuntuu että näen taustapeilista kuinka takana olijan otsaa punottaa, ja kerään usein muutaman auton letkan perääni.

Kaikkein huvittavinta on se että 60 alueella ajettaessa (GPS:n mukaan 61-63) alamäessä kun vauhti vähän nousee, ja a-vakkari jarruttelee vauhdin takaisin tuohon säädettyyn, niin takana tulijat joskus vilauttelevat pitkiä kun autoni jarruttelee, eli pitää vauhdin sallitun YLI. Mahtaa tosissaan ottaa pattiin.. 60-alueella minut joskus ohitellaan mitä järjettömin tavoin... Välillä tuntuu että reilumpi ylinopeus olisi turvallisempaa itselleni.. Toistaiseksi pitäydyn kuitenkin tavassani..

Ja jos tuosta 1-3km/h ylityksestä napsuu sakkoja tai huomautuksia, keep them coming..

zammy

Lainaus käyttäjältä: Hege - 17.02.10 - klo:00:38
Se on nimenomaan pelkästään sen valtion pohjattoman kassan kasvattamista, liikenneturvan kanssa sillä oo tunkaan vertaa tekemistä.

Se on vaan niiden yhteisten sääntöjen noudattamista. Ymmärtäisin kyllä jos siellä liikennessännöissä lukisi, että öisellä moottoritiellä saa ajella oman maun mukaan ja poliisi jakaa tikkareita ettei ole kuljettajilla paha mieli.

zammy

Jos muuten nuo kesäöiset moottoritiet on sellaisia paikkoja, missä voi vähän rennommin ottaa niin kuinka moni ylinopeuden hyväksyjä antaa hyväksynnän pienelle rattijuoppoudelle? Sellaiselle ihan pikkuselle vaan, missä ei turvallisuutta vaaranneta? Esim. 0.6 promillee kun veressä on ja keskimääräistä kovempi ratinkääntäjä niin ei varmaan tunnu missään?

Flat

LainaaMitä se sitten on kun keskellä kesäyötä kytätään tyhjällä moottoritiellä, jos sieltä se lonely rider ajaa 20km/h yli rajoituksen? Liikenneturvallisuuden valvontaako?

jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että jos sinne joku muukin eksyy ajelemaan, niin tuskin hidastat vauhtia ?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: zammy - 17.02.10 - klo:08:47
Jos muuten nuo kesäöiset moottoritiet on sellaisia paikkoja, missä voi vähän rennommin ottaa niin kuinka moni ylinopeuden hyväksyjä antaa hyväksynnän pienelle rattijuoppoudelle? Sellaiselle ihan pikkuselle vaan, missä ei turvallisuutta vaaranneta? Esim. 0.6 promillee kun veressä on ja keskimääräistä kovempi ratinkääntäjä niin ei varmaan tunnu missään?
En anna missään tilanteessa hyväksyntää yli 0.5 arvoille. 0-0.5 promilleakin katson jo hieman paheksuvasti.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Skula - 17.02.10 - klo:08:33
Aika jännä.. Itse olen ottanut tavakseni (silloin kun omalla autolla liikun) ajaa GPS:n mukaan +1-3km/h yli sallitun. Koen kyllä olevani tulppana lähes jokapaikassa. Ajan pääosin ohi pääteiden, en aja Kehiä tai moottoriteitä, vaan lähinnä 40-60km/h alueilla. Usein 50 alueella ajaessa tuntuu että näen taustapeilista kuinka takana olijan otsaa punottaa, ja kerään usein muutaman auton letkan perääni.

Tuossa on juuri se ero että kaksikaistaisilla jotenkin voi sinnitillä "laillisella" nopeudella oikealla kaistalla Jyrin tapaan, mutta yksikaistaisilla käy kuten Skulalla.
Itse ajan aika paljon kaksikaistaisilla vasentakaistaa, pidän nopeutta noin +7-9 km/h (siis oikeaa) yli rajoituksen. Siinä ja siinä, ettei jää tientukkeeksi. Minua ei juuri häiritse jos joku ajaa edessäni tasan nopeusrajoitusta, olen jo sen verran vanha mies.
Joskus meinaa niska punoittaa, kun Kirkkonummi - Espoon keskus välillä jotkut ajaa 80 alueella nopeuden heilahdellessa välillä 50-70, 50 silloin kun joku tulee vastaan. Mikähän siinä on, että tuolla pätkällä näitä on usein. Tosin vanhuksia on kyllä heidän puolustuksekseen todettava. Ottaa vaan koville kun itsellä on vielä 80 km matkaa kotiin...

Golf

Tänään viimeksi törmäsin tähän käsittämättömään ilmiöön joka toistuu jatkuvasti kehäteillä sekä valitettavan usein myös moottoriteillä. Kuljettaja ajaa joko tasan rajoituksen mukaan tai korkeintaan 1-2 km/h yli, (käytännössä kokoajan hiljempaa kuin oikeanpuoleinen kaista) vasemmanpuoleisella kaistalla eikä hänellä ole aikomustakaan vaihtaa kaistaa koko matkansa aikana.

Näitä kuljettajia näkee lähes päivittäin ja tilanteita seuranneena tämä aiheuttaa jatkuvaa valojenvilkuttelua, puskurissa ajamista sekä ohituksia ja pujottelemista oikealta puolelta ohi. Ei luulisi että kenenkään täytyy tehdä itsestään niin suurta kuningasta tuolla tien päällä ettei voisi kaistaa vaihtaa.

Arcca

^Uskoisin noiden olevan jonkin sortin mielenilmaustapauksia muiden ylinopeutta vastaan tyyliin "minähän ajan suurinta sallittua, ei kellään voi olla tarvetta ohittaa".
On myös huomattava ettei laki vaadi ajamaan oikealla kaistalla esim kehä III:lla.

Hege

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.02.10 - klo:17:25
^Uskoisin noiden olevan jonkin sortin mielenilmaustapauksia muiden ylinopeutta vastaan tyyliin "minähän ajan suurinta sallittua, ei kellään voi olla tarvetta ohittaa".
On myös huomattava ettei laki vaadi ajamaan oikealla kaistalla esim kehä III:lla. Toki ei myöskään moottoritiellä jos on ruuhkaa.

Mites tää laki meni oikealta ohittamisen suhteen, motarilla se on ainakin kiellettyä mutta koskeeko se myös muita useampikaistaisia (esim. Kehä III) teitä?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Hege - 17.02.10 - klo:17:27
Mites tää laki meni oikealta ohittamisen suhteen, motarilla se on ainakin kiellettyä mutta koskeeko se myös muita useampikaistaisia (esim. Kehä III) teitä?

Ohittaa ei taida saada juuri ollenkaan. Ohi saa kuitenkin ajaa, jos vaikkapa oikeanpuoleinen kaista vetää paremmin, mutta ei ole mitään määriteltyä aikaa sille paljonko oikeanpuoleisella kaistalla täytyy olla ajanut ennen kuin kyse on ohi ajamisesta eikä ohittamisesta. Jossain määrin tulkinnanvarainen juttu siis.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Hege - 17.02.10 - klo:17:27
Ainoastaan moottoritiellä oikealta ohittaminen on kielletty, jatkuva kaistanvaihtelu on toki kielletty aina, toisaalta moottoritielläkin saa "ohittaa" oikeaa kaistaa ajaessa jos molemmillilla kaistoilla on ruuhkaa tai kyseinen kaista on osoitettu liikennemerkein eri kohteisiin meneväksi.

PIPO

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.02.10 - klo:16:57
Tuossa on juuri se ero että kaksikaistaisilla jotenkin voi sinnitillä "laillisella" nopeudella oikealla kaistalla Jyrin tapaan, mutta yksikaistaisilla käy kuten Skulalla.
Itse ajan aika paljon kaksikaistaisilla vasentakaistaa, pidän nopeutta noin +7-9 km/h (siis oikeaa) yli rajoituksen. Siinä ja siinä, ettei jää tientukkeeksi. Minua ei juuri häiritse jos joku ajaa edessäni tasan nopeusrajoitusta, olen jo sen verran vanha mies.
Joskus meinaa niska punoittaa, kun Kirkkonummi - Espoon keskus välillä jotkut ajaa 80 alueella nopeuden heilahdellessa välillä 50-70, 50 silloin kun joku tulee vastaan. Mikähän siinä on, että tuolla pätkällä näitä on usein. Tosin vanhuksia on kyllä heidän puolustuksekseen todettava. Ottaa vaan koville kun itsellä on vielä 80 km matkaa kotiin...
Ja sitten kun Kehä kolmonen muuttuu kaksikaistaiseksi rajoituksen pysyessä kasikympissä näiden Hidastelijoiden tai "en mä tiedä missä mä olen"tyyppien oikea nopeus nousee usein johonkin 88-95 km/h.Muutamana päivänä ollut 80 rajoitus Turun motarilla vaihtuvissa nopeustauluissa.Meneekö rajoitus turhan alas? ??? ??? ???

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: zammy - 17.02.10 - klo:08:47

Sopii kysyä, että miksi promilleraja ei sitten ole tasan nolla? Jos kerran nopeuksille pitää saada nollatoleranssi, niin miksei sitten alkoholille?

Entäpä huonokuntoiset renkaat? Toisessa ketjussa taivastellaan, kuinka renkaat ovat yksi eniten katsastuksessa hylkyjä tuottavista vioista? Milloin olette joutuneet ratsiaan, jossa renkaat olisi tarkastettu? Väittäisin, että silestonet ovat maantienopeuksissa sadekelillä paljon vaarallisemmat kuin se 1 km/h ylinopeus.

RoccoScientist

Laitetaanpa faktaa tieliikennelaista oman muistin tueksi:

-Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

-Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Jälkimmäinen on siis sitä ohiajamista, mistä itse puhuin. Moottoritietä ei mitenkään erotella omaksi sääntöviidakokseen.

(http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy