A5 vanne- ja rengaskoot, offsetit, ym

Aloittaja mremonen, 02.01.13 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

rob-s

LainaaMutta ootko Rob-s sitä mieltä että ei ilman spacereita toimi?

Kyllä henk. kohtaisesti olen sitä mieltä, varsinkin takana. Sitä en osaa sanoa osuuko jarrut edessä vanteeseen mutta varsinkin takana kaikki A5:n orkkisvanteet jäävät kovin sisälle (myös 7,5" et28 ja 8,5" et32).
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Eagle

Selvä kiitoksia:) jos päädyn noihin niin sitten 10mm spacer väliin.

rob-s

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Eagle

Asiallisen näköiset spacerit. Tutkailin vähän ulkomaan foorumeita ja näyttäisi tuo rengaskoko olevan suht suosittu s5 kuskeilla talvirenkaille.

Transporter04

Onko kukaan koittanut 19x8.5 et40 ja 15mm spacer combinaatiota? Laskukaavojen mukaan pitäisi toimia.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Transporter04 - 19.03.14 - klo:23:24
Onko kukaan koittanut 19x8.5 et40 ja 15mm spacer combinaatiota? Laskukaavojen mukaan pitäisi toimia.

Hyvin mahtuu tuollainen kombinaatio, itsellä on 9"et33 + 15mm takana ja sama vanne 10 mm spacerilla edessä, eivätkä ole vielä ihan lokasuojan kaaren tasolla.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Transporter04

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 19.03.14 - klo:23:31
Hyvin mahtuu tuollainen kombinaatio, itsellä on 9"et33 + 15mm takana ja sama vanne 10 mm spacerilla edessä, eivätkä ole vielä ihan lokasuojan kaaren tasolla.

Ok. Kiitos neuvosta. Kevättä odotellessa... 8)

rob-s

LainaaOnko kukaan koittanut 19x8.5 et40 ja 15mm spacer combinaatiota? Laskukaavojen mukaan pitäisi toimia.

Itsellä oli joskus A5:ssa 20x8,5 et38 (bbs) 20mm spacereilla. Mahtui!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Poikarukka

Onhan näihin tungettu 20x11" vannettakin. 7.5-9.5 leveät ovat vakiovanteita koossa 19" ja 20". Sitten kun niistä levennetään aletaan vasta tuunamaan ja jos leikitellään sillä kaavalla että corollassa 13" vakionakit niihin tungetaan 17" niin eiköhän muutaman vuoden sisään joku raneta 22x12. Sitten vasta aletaan sorvaamaan peltiä arimmista paikoista. Eikös 35-40 ET vanteet ole A5 liian sisällä, että spacerillä tulee vasta 5mm ulommas kuin vakio. Vakiossakin on aika sisällä rengas ja ET luokkaa 25-29 tms.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Transporter04

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 20.03.14 - klo:06:53
Itsellä oli joskus A5:ssa 20x8,5 et38 (bbs) 20mm spacereilla. Mahtui!

Ok. Oliko sama setuppi myös edessä?

fisutus

Itsellä orkkis 19"x9" et33 vanne, takana 20mm ja edessä 16mm spacer. Hyvin menisi taakse 25mm ja eteen 20mm.
Meneehän tohon alle 10,5" et25 vanne heittämällä ja ison veden takana noihin on laiteltu vielä taakse 5mm spaceria.

Jude

Mä laitoin täksi kesäksi 9x20" ET25:lla olevat vanteet ja aluksi laitoin taakse 25mm ja eteen 15mm spacerit. Lopputulos näytti tuolta:



Takaata raapi kaariin kiinni, joten siirsin edestä 15mm spacerin taakse ja edessä ei ole mitään.
Eteen sopiva ET olisi siis 10 ja taakse 8.

Jos jollain on tarjota 15-18mm pultattavia spacereita A5:een niin olisin kiinnostunut ostamaan :-)
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Transporter04

Jude: Mä voisin poistaa sulta ne 15/25mm spacerit jos ne on ylimääräisenä sulla?

Phaeton

Kesällä tulossa todennäköisesti uusien vanteiden ja renkaiden osto, niin nyt vähän mietityttänyt vielä tuo renkaiden koko. Vanteiksi tulossa varmaankin 8,5x19" ja Audin mukaan tuohon pitäisi silloin laittaa 255/35/19 rengas. Huomasin tuossa alkupostauksessa kuitenkin myös tuon 235/40/19 rengaskoon ja olen sitä nyt vähän alkanut miettiä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta rengastuksesta? Kyllä tuon 235 renkaan pitäisi vielä tuohon 8,5:n vanteelle sopia, vaikka se nyt ei varmasti se paras vaihtoehto ole.. Ja kaiketi tuon myös vielä alle pitäisi mahtua..? Lähinnä tuossa siis houkuttelisi tuo 40:n profiili verrattuna 35:een.. Mutta kuinka suuri käytännön merkitys tuolla sitten olisi, huomaako sen A5:llä ajossa onko alla 40 vai 35 profiili? Lähinnä ainakin suurempia kuoppia saa väistellä enemmän mitä matalampi profiili... Vanhoihin 245/40/18 renkaaseen olen ollut silti ihan tyytyväinen, eli en ole sitä pitänyt mitenkään liian kovana ajossa.

235/40/19 -koossa ei ole niin suurta tarjontaa renkaista, mutta esim. Goodyear Eagle F1 silti löytyy, jonka pitäisi olla ihan kohtuu hyvä rengas. Eikä mielestäni hinnassa ollut kovinkaan suurta eroa oliko koko 235/40/19 tai 255/35/19.

Onko mielipiteitä tai muita suosituksia rengaskoosta?
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

Pertsa

8,5" vanteelle menee vielä 225 rengaskin hyvin.

Poikarukka

235/40 ja 255/35 reunan korkeudessa on n.5mm eroa. Viimeinen luku on prosenttia leveydestä. 8.5"vanteelle 255 tulee aika nätisti. Ei pullota, eikä taas toisaalta olat kallistu sisään päin tuning henkisesti.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

wiba

Suurinosa täällä taitaa toitottaa mahdollisimman kapean renkaan puolesta, mutta 255 leveä 8,5" vanteelle on hyvä. En usko että havaitset mitään ongelmia ajossa tuolla renkaalla. Jos alusta kunnossa ja neliveto niin hyvä on ajaa 255 renkaalla ja sillähän se on tehtaalta tullutkin. Minulla B8 quattrossa kesällä 255 ja talvella 245, molemmat 19". Ei vetele eikä luikertele.

Poikarukka

Ei tarvitse A5:ssä pelätä leveitä renkaita.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Phaeton

Kiitos vastauksista! Luultavasti mennään tuolla "vakiolla", eli 255/35 -renkaalla. Ainakin rengaskauppiaani myös suositteli tuota kokoa. Hän ehdotti myös toista erilaista vaihtoehtoa, eli eteen tuo, mutta taakse 295/30/19 (vaatii sitten tietysti jo vanteeltakin lisää leveyttä..). Ehkä kuitenkin pidän tuon koon edessä ja takana samana, vaikka tuollainenkin "läski" sinne taakse varmaan mahtuisi (?)  :D
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

wiba

Eikös nuo "läskit" takana ole hiukan BMW-miesten juttuja  ::) Helpompi kierrättää renkaita nurkasta toiseen, kun saman levyiset joka nurkassa. Tuskin ajettavuus ainakaan paranee 295:lla takana. Tosin näyttävän näköinenhän se on tietysti, kun takaa katsoo.

kai75

Lainaus käyttäjältä: wiba - 15.04.14 - klo:13:31
Eikös nuo "läskit" takana ole hiukan BMW-miesten juttuja  ::) Helpompi kierrättää renkaita nurkasta toiseen, kun saman levyiset joka nurkassa. Tuskin ajettavuus ainakaan paranee 295:lla takana. Tosin näyttävän näköinenhän se on tietysti, kun takaa katsoo.
Totta haastelet et bemumiesten juttuja nuo "taakse leveämmät, eteen kapeammat" -asennukset mut tuohon nurkasta toiseen vaihtoon kommenttina ettei ainakaan mulla ole kahdessa A6 quattrossa tarvinnut ikinä renkaita kierrättää nurkasta toiseen kun ovat kuluneet niin tasaisesti vaikka parhaillaan tuli ajettua reilu 85 tkm/vuosi.

Aikaisemmilla vajaavetoisilla tätä ongelmaa oli kyllä havaittavissa ja kumeja piti kesken kesän alkaa vaihtelemaan...
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

wiba

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 16.04.14 - klo:22:39
Totta haastelet et bemumiesten juttuja nuo "taakse leveämmät, eteen kapeammat" -asennukset mut tuohon nurkasta toiseen vaihtoon kommenttina ettei ainakaan mulla ole kahdessa A6 quattrossa tarvinnut ikinä renkaita kierrättää nurkasta toiseen kun ovat kuluneet niin tasaisesti vaikka parhaillaan tuli ajettua reilu 85 tkm/vuosi.

Aikaisemmilla vajaavetoisilla tätä ongelmaa oli kyllä havaittavissa ja kumeja piti kesken kesän alkaa vaihtelemaan...

Tuo totta, että quattro kuluttaa kumit tasaisesti, kunhan paineet ja kulmat on kohdallaan. Tullut huomattua tämän ensimmäisen quattron kanssa.
Jotenkin vaan asiallisempi setti laittaa 255 leveät joka nurkkaan, kun BMW-miesten tapaan 215 eteen ja 275 taakse  ;) Ei herneitä kellekään.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: wiba - 17.04.14 - klo:10:20
Tuo totta, että quattro kuluttaa kumit tasaisesti, kunhan paineet ja kulmat on kohdallaan. Tullut huomattua tämän ensimmäisen quattron kanssa.
Jotenkin vaan asiallisempi setti laittaa 255 leveät joka nurkkaan, kun BMW-miesten tapaan 215 eteen ja 275 taakse  ;) Ei herneitä kellekään.

Tai 275 eteen ja 215 taakse, kun jäi quattro ostamatta. Viime talvena muutaman kerran hieroin silmiäni kun A5 lähti kampeamaan sivuille valoista lähtiessä. Kuka ostaa vajaavetoisen A5?

Ifa

A5 Cab

Poikarukka

#54
Toimii porttihuumeena ja siitä siirrytään tykittämään quattroa. Etuvetoisen audin omistuksesta moni siirtynyt merkin sisällä nelikkoon ja vaikka ei siirrykkään niin etuvetoisessa audissa monia hyviä ja kalliita ratkaisuita mitä ei löydä sisarmerkeistä. Esimerkiksi jousitus on kaksoiskolmiotuilla toteutettu. Five link tms. millä nimellä se nyt audilla sitten olikaan eli ei mcphersonilla. Etuveto A5 omistanut joskus itsekin ja paras etuveto se oli omistamistani autoista. Omaan silmään yhtä kaunista muotoilua ei löydy muualta ellei aleta todella kauas menemään hinnassa (ja silloin ei todellakaan olla etuvetoisissa).
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

uskolami


Pertsa

Lainaus käyttäjältä: uskolami - 28.07.14 - klo:10:02
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1863126

Tuleekohan liian lähelle kaarta nämä A5:ssa?

Ei tule liian lähelle vaan jää ehkä jopa hiukan sisälle.
Tosin ei nuo vanteet edes käy A5:een. Noiden keskireikä on 57,1mm ja A5:ssä 66,5mm

Poikarukka

#57
Tässä vastaavat vanteet samoilla spekseillä (ovat replicat 8,5"/ET32, alkuperäinen Segment-vanne on 9" A5:lla). Erona ainoastaan, että oikeilla keskireillä. Aika paljon jättää varaa, joskaan nyt mitenkään törkeät ole. Vertaa A6 miten täynnä kaaret ovat esimerkiksi tuossa linkissäsi. A5:ssä on todella isot kaaret.




Ja sama kulkine 9" leveillä Hollow spokeilla (audin genuiinit 9"/ET33)

Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

uskolami

Ok, myyjä väittää et ovat olleet myös A5:n alla nuo vanteet  ???

Poikarukka

Olisiko kaverilla sovitteilla kiinni A6:ssa tai vahingossa väärät tiedot rei'stä?
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy