A5 vanne- ja rengaskoot, offsetit, ym

Aloittaja mremonen, 02.01.13 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

mremonen

Moro,
A5:stä ei ole tällaista stickyä kukaan kerännyt. Mistähän noita tietoja voisi kaivaa?

Itse kaivelin seuraavanlaisia juttuja, todenperäisyydestä ei tietoa:

Jako: 5x112
Offset: 20 ... 35
Reikä: 66.6 (!) Pedon merkki... susi jo syntyessään? Voiko tuo pitää paikkansa? Jossain oli annettu se normi 57.1

Rengas   Vanne   Leveys   Ero vakioon
225/50    R17   7,5   
225/50    R17   7,0-8,0   0.06%+
235/50    R17   7,5-8,5   1.57%+
245/45    R17   8,0-9,0   0.63%-
255/45    R17   8,0-9,0   0.74%+
265/40    R17   8,5-9,5   1.93%-
265/45    R17   8,5-9,5   2.1%+

225/45    R18   7,0-8,0   0.49%+
235/40   R18   7,5-8,5   1.72%-
235/45    R18   7,5-8,5   1.86%+
245/40    R18   8,0-9,0   0.5%-
255/40    R18   8,0-9,0   0.72%+
265/40    R18   8,5-9,5   1.94%+

225/40    R19   7,0-8,0   0.93%+
235/35    R19   7,5-8,5   1.43%-
235/40    R19   7,5-8,5   2.15%+
245/35    R19   8,0-9,0   0.36%-
255/35    R19   8,0-9,0   0.71%+
265/35    R19   8,5-9,5   1.77%+

225/35    R20   7,0-8,0   1.38%+
235/30    R20   7,5-8,5   1.14%-
235/35    R20   7,5-8,5   2.44%+
245/30    R20   8,0-9,0   0.22%-
255/30    R20   8,0-9,0   0.69%+
265/30    R20   8,5-9,5   1.61%+

235/25    R21   7,5-8,5   0.85%-
235/30    R21   7,5-8,5   2.73%+
245/25    R21   8,0-9,0   0.09%-
255/25    R21   8,0-9,0   0.68%+
265/25    R21   8,5-9,5   1.44%+
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Poikarukka

Näitä löytyy monenlaisia netistä. Tässä ainakin yksi selkeä joka esittää vertailun kuvana ja lukemina.

http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Pertsa

^^Kyllä se keskireikä on se 66,6 tai itse asiassa kai taitaa olla 66,5.
Ei ole B8 koreissa käytetty tuota vanhaa 57,1:stä.

Ripper

Mulla navan töröke 66,3mm, tuli tarkemmin mittailtuu kun tilasin spacerit tuolla normi 66,5mm mitalla ja pari kymppii on holot. Voiko näin pieni heitto aiheuttaa hermoja riipivää täristelyä satkun molemmin puolin? Matalemmilla lätyillä, jossa vanne lepäilee suoraan navan varassa ei paljoo tärissy. Täytynee kokeilla uudestaan 5millisillä...

Poikarukka

Veivaa töröön vaikka teflonteippiä (sitä valkoista mitä laitetaan vesiputkien kierteisiin) ja shimmaa sillä tiukaksi jos on löysiä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Pertsa

Kuulemma juomatölkki on halkaisijaltaan täsmälleen sama kuin A4 B8/A5 napa. Siitä siivu ja sovitteekai väliin.

Pekka T


^ Otetaanko siitä tölkistä siivu ennen asennusta?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 13.06.13 - klo:23:17
^ Otetaanko siitä tölkistä siivu ennen asennusta?
;D ;D ;D
Kyllä sen noinkin voi tehdä ja kannattaakin.

Ifa

Wau, tämä on hienoa ensin ostetaan auto joka maksaa uutena yli 50kâ,¬:a ja sitten sovitellaan replica vanteita
ja väsätään kaikenlaista...
Suosittelen edelleen OEM vanteita ne ei esim. Saksan Ebay:ssa hirveesti enempää maksa vähän käytettynä
kuin nuo replicatkaan, tosin kait niistäkin hyviä settejä löytyy  :)
Samalla voi unhoittaa kaiken maailman spacerit !
A5 Cab

rob-s

LainaaSamalla voi unhoittaa kaiken maailman spacerit !

Yhdyn kyllä siihen että OEM vanteita kannattaisi suosia mutta spacereita tarvitaan etenkin alkuperäisten vanteiden kanssa koska
jäävät varsinkin takana todella sisään A5:ssa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

avp

^^Samaa mieltä replica-vanteista.
Toisaalta taas eri mieltä OEM-vanteiden käytöstä. Mielestäni hemmetin painavia, kapeita ja ylihintaisia valuvanteita, jotka jää vielä auttamattomasti liian syvälle lokareihin  ;)

Toisaalta kyllä pompottaminen ottaa varmasti pidemmän päälle aivoon. Oma auto ei ainakaan toistaiseksi hytky, vaikkei olekaan oem-vanteet alla. Mutta jos rupee niin tekemään, niin yritän kyllä purkkaviritellä ennenkuin lähen takaisin oem-linjalle.

Nää on näitä makukysymyksiä, jokainen tyylillään...  :)

Poikarukka

Todella matala profiili kovilla paineilla on todella herkkä nypyttämään. Kannattaa käyttää rengasliikkeessää, jolla on rullakone niin näkee miten tulee voimia renkaan pintaan. Ei vain pelkkä paino / pyörintä voima vaan näkee pystyheitot ja jos on renkaan sisällä jotain heittoa mikä tekee voimia kosketukseen. Epäilisin rengasta ensin. Arvostan alkuperäisiä vanteita, mutta tarvikkeitakin on kiina tinoista merkki"tarvikkeisiin". Hyvä katsella rengasliikkeessä, kun on ostettu isoimmat kiekot mitä löytyy ja niin halvalla kuin saa. Sitten on kilo painoja ja kiinalaiset kumit. Onpa ihme jos vähän ratti vatkaa. En tarkoita kysyjän tapauksessa, mutta kannattaa kumitkin käydä läpi.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

jalkkis

Mikäs rengaskoko olisi paras kompromissi ajo-ominaisuuksien, mukavuuden ja melun suhteen? Veli on hiukka tuskastunut nykyisiin 19 tuumaisiin vaikka kivan näköiset ovatkin. Tosin kumit ovat jotkin halpiskumit, joten voisko merkkirenkailla tilanne olla toinen?

Kärry A5 3.0TDI SB Quattro.

Pertsa

^minkäkokoiset ne nykyiset on?

Jokker

Omaan korvaan ajeltuna 18" ja 19" ei oo ollu mitään merkittävää melueroa, taitaa se kumi merkkata enemmän siihen ajomeluun.

Jos hissukaa A5:sta todella haluais niin varmaan max. 17" ja lisä-äänieristettä tarvis laittaa...
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.07.13 - klo:19:30
^minkäkokoiset ne nykyiset on?

255/35-19. Merkki on joku EP tyres, eli sarjassa pingpong. Paranisiko mukavuus ja melutaso jo paremmilla renkailla? Muutoin on ajateltu tiputtaa kesäkumikoko 18 tuumaisiksi ja talvirenkaat 17 tuumaisiksi vaikka ulkonäössä varsinkin 17 tuumaisilla tulee pataan melkoisesti.

Edit: En tiedä vanteen mittoja mutta miten iso vaikutus olisi kapeammilla kumilla melutasoon ja mukavuuteen?

Pertsa

^Kyllähän kapeampi kumi vetelee urissa vähemmän ja melu varmaan hiukan pienempi. Aika monet areenalaiset on laittaneet B8 korisiin A4:iin 225 kumeja 18" tai 19" vanteisiin. Toki vanteen leveys rajoittaa tuota. 8,5" leveälle vanteelle 225 vielä menee. Sitä leveämmillä vanteilla saattaa tulla jo liikaa venytystä kumille.
Saattaa tuo halpisrengaskin vaikuttaa asiaan jonkin verran. Ei välttämättä mitään kallista merkkirengasta tarvi hommata. Jokin keskihintainenkin toimii varmasti yhtä hyvin, esim. Hankook, joihin ainakin itse olen ollut tyytyväinen.

jalkkis

Pitää nyt ensin selvittää minkä levyiset vanteet kärryssä on. Näkeekö muuten ulkoapäin onko vanteet Audin alkuperäiset? Itse kun en ole kärryä vielä nähnytkään, on sen verran tuore hankinta.

Pertsa

Ei sirä välttämättä näe jos on hyvälaatuiset replicat Audin vanteista.

jalkkis

Veli jo ilmoitti, että noilla halpisrenkailla 19 tuumaiset ovat liian ärsyttävät ajella. Ja hän ei halua ostaa 19 tuumaisia "parempia" kumeja kokeeksi, kun ei tiedä muuttuuko meno mieleisemmäksi. Eli laitetaan nämä kiertoon ja koitetaan metsästää jostain 18 tuumaiset vanteet ja ehkä vielä 17 tuumaisetkin talvikäyttöön vaikka ulkonäkö on mitä on.

joni88

nyt kun a5 on pihassa niin hyvä alkaa jo ensikevääksi vanteita metsästämään. mahtuuko aakse 9,5" vanne 35 et:llä? eteen varmaan menee heittämällä 8,5" 40 et:llä?

oma auto siis -08 mallin 3.0tdi quattro niin ilmeisesti etu ja takarenkaassa ei hirveen suuria halkasija eroja saa olla, mutta meneekö esim taakse 255/30/19 ja eteen 225/35/19?

Vai onko jo ko. koossa ihan hirvittävä ajaa?

rob-s

Lainaamahtuuko taakse 9,5" vanne 35 et:llä? eteen varmaan menee heittämällä 8,5" 40 et:llä?

Mahtuuhan tuo takavanne. Varmasti ketjun alussa on vakiokoot mainittu. 19" koossa vakio vanteet ovat kooltaan:
19"x8,5" et 32
19"x9" et33

Niin ja nämäkin jäävät takana todella sisään lokareihin nähden.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

al

Näyttää mahtuvan esim 10,5x20" joka kulmaan:



Offsetistä ei tietoa, mutta vaihtoehdot on valmistajan mukaan 30 tai 42

Poikarukka

Vakionakin 20" tarjolla ja monessa näkyy olevan alla. Seka rengastusta ei kyllä nelivetoon kannata tehdä. On enemmän takaveto meininkiä että taakse tungetaan levein mahdollinen ja eteen levein mikä mahtuu kääntymään. Siksi nuita isoja takakokoja on bemmuissa. Audissa mahtuu eteenkin hyvin leveä rengas. eikös vakionakin ole tarjolla 265/30 20" jne.. Niissä on sitten vielä varata tuunata leveämpää. Eikä A5 muuta mitenkään venkulaksi tai hakkaavaksi. Auto on suunniteltu kyseisille renkaille.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

avp

Mulla on kesällä 10x19" et40 edessä ja 11x19" et35 takana.
Takavanne tulee nätisti melkein kaaren tasolle, mutta eteen pystyy heittää vielä 15mm spacerin helposti.
A5:ssa on todella hyvin tilaa leveille vanteille.

joni88

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1672415

noita vaneita kelasin itselleni. nopeesti laskettuna halkaisija ero olis 4mm. Tietysti olis paras jos kaikissa kulmissa sama koko, mutta ei taida 225 leveä rengas istua 9,5" vanteelle eikä 255 8,5" vanteelle.

onko toi halkasijan ero jo liikaa vai toimiiko tolla ihan ok?

Poikarukka

255 istuu hyvin 8.5" vanteelle. Yleensä sanotaan että renkaan kulutuspinnan verran saa olla eroa.
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=18
Tämän mukaan eroa saisi olla n.3mm
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Eagle

Ajatuksissa olisi foorumilla myynnissä oleva vannesetti A5 autoon. Haluaisin vähän isommat pyörät kuin nyt olevat vakio 17" ovat, mutta autoa en voi talliluiskan takia madaltaa. Myöskin melutason ja mukavuuden vuoksi kiinnostaisi rengaskoko 225/45 18 mutta kun vanteen et on 35 niin onko aivan toivoton yhdistelmä? Taitaa vaatia spacerit? Rekisteriotteessa vaihtoehto on 245/40 18 ja vanne mitä viitosen kaupataan orkkiksena on aina 8,5 " kun nämä mitä katsoin on 8". Auttakee tyhmää :)

rob-s

Lainaakiinnostaisi rengaskoko 225/45 18 mutta kun vanteen et on 35 niin onko aivan toivoton yhdistelmä? Taitaa vaatia spacerit? Rekisteriotteessa vaihtoehto on 245/40 18 ja vanne mitä viitosen kaupataan orkkiksena on aina 8,5 " kun nämä mitä katsoin on 8". Auttakee tyhmää

Eli ilmeisesti vanteet ovat 8x18" et 35 mikä on esim. B7/B6 A4:n koko. A5:n koko olisi 8,5" ja et 32 eli jonkinnäköiset spacerit pitäisi käyttää mutta niillä ei sitten voi mennä katsastukseen. Kapeiden renkaiden etu on tietenkin se, etteivät ole niin uraherkät.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Eagle

Juu 8" vanteet on kyseessä. Kuitenkin jos vertaan netistä löytyneellä laskurilla orkkisvanteisiin niin eroa ei juuri ulkoreunassa tule, orkkisvanteet on 7,5" ja et 28. Sisällähän nuokin on toki. Mutta ootko Rob-s sitä mieltä että ei ilman spacereita toimi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy