Onko jollain mennyt jo hiukkasloukku vaihtoon?

Aloittaja joukose, 01.01.13 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

SNG

LainaaPaljonkos SNG autollasi on ajettu?

Vajaat 106 tuhatta.

LainaaJuuri viikonloppuna tyhjennettiin tuollainen, joka oli huollon mukaan 60grammaa täynnä.

Liki täynnähän tuo. 63g on pakotetun regeneraation yläraja.

Mtyy

200tkm oli tuolla 60 grammaisella taivallettu.
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

tarzi

Omassa DSG passatissa 220 000km mittarissa ja 61grammaa täytösmäärä, tällä mennän vielä heti vaikka on maksimi täynnä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tet

Kertokaapa tietäjät, että mistä sen DPF:n tuhkamäärän VCDS:llä näkee? Katsotteko ihan sitä "Soot Load" -arvoa heti regeneroinnin jälkeen? Yritin etsiä jotain mittausarvoa tuolle tuhkamäärälle mutta ei sille erikseen mitään löytynyt ainakaan minun Ocun ecusta. Joku "Oil Ash Volume" siellä oli mutta sen mittayksiköt oli litroja tai millilitroja, eli ei varmastikaan ole se. Grammoina ei löydy kuin tuo "Soot Load" mutta sehän tulee alas aina regeneroinnissa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 03.01.13 - klo:07:26
No nih, nyt otin 120 tkm:n huollon yhteyteen hiukkasloukun täyttöasteen tarkastuksen. Se kun ei maksa mitään.
Arvelisin että mun ajoilla täyttöaste on n. 15 gr täysin tukossa olevahan on 63 gr. ::)

No juu, eipä onnistunut loukun täyttöasteen tarkastus. Eivät tajunneet ensin tehdä polttoa jonka jälkeen vasta tarkastus. >:(
Saivat lukemaksi ilman tuota polttoa 60 gr, johon en kyllä usko alkuunkaan. ;D ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

jusba31

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.01.13 - klo:18:21
No juu, eipä onnistunut loukun täyttöasteen tarkastus. Eivät tajunneet ensin tehdä polttoa jonka jälkeen vasta tarkastus. >:(
Saivat lukemaksi ilman tuota polttoa 60 gr, johon en kyllä usko alkuunkaan. ;D ;D ;D ;D

Jos testeri näyttää täyttöasteeksi 60g, ei regenerointia enään tehdä liian suuren karstamassan takia.

joukose

Taidat sekoittaa kaksi asiaa, kyse olisi polttaa tuhkat pois niinkuin normaalistikkin 600 km:n välein. Itsekkin merkkiliikkeessä arvelivat että olis täyttöaste-mittaus pitänyt tehdä normaalipolton jälkeen. Vai olenko itse liian hyväuskoinen ja todellakin tuo loukku voisi olla jo 123 t km matka-ajosta täynnä. En jaksa uskoa. ::)
*Sitä saa mitä tilaa"

jusba31

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.01.13 - klo:18:52
Eipä ´08 BMM konekaan ota kunnolla runtua paikallaan.

Katsastuksessa (tai huollon päästömittauksessa) käskytetään moottoriohjausta väylän kautta. Silloin menee tosiaan rajoittimeen asti kunhan kone on riittävän lämmin, öljynpaineet ok jne.
Lainaus käyttäjältä: joukose - 06.01.13 - klo:09:09
Mulla on pasuuna mallivuotta 2010 ja siinä on paikallaan polkemisen maksimi 2500 rpm. ;D ;D ;D

PDF polttaa noet pois ja raskasmetallit ovat siiten se lopputuote jota myös näissä yhteyksissä tuhkaksi kutsutaan.

Ylempänä olevien keskustelujen pohjalta uskaltasin sanoa, että täyttöasteesta puhuttaessa puhutaan juurikin grammoista gr. ::)

Te jotka ette saa moottoria kiertämään paikallaan yli 2500rpm, niin ottakaas luistonesto pois ja kokeiltaa sitten.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.01.13 - klo:19:08
Taidat sekoittaa kaksi asiaa, kyse olisi polttaa tuhkat pois niinkuin normaalistikkin 600 km:n välein. Itsekkin merkkiliikkeessä arvelivat että olis täyttöaste-mittaus pitänyt tehdä normaalipolton jälkeen. Vai olenko itse liian hyväuskoinen ja todellakin tuo loukku voisi olla jo 123 t km matka-ajosta täynnä. En jaksa uskoa. ::)

Sinä se tässä taidat sekoilla. Dpf ei polta tuhkaa vaan tuhka on jäännös niistä partikkeleista mitä siellä poltetaan.
Jos täyttöaste on liian suuri niin regenerointia ei tule suorittaa palovaaran takia.

joukose

Mä oon kerta kuussa ajanut 10 km 3500 - 4000 kierroksilla (nopeudella n. 60 km/h) tarkoituksena pitää näin kone varmasti auki. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

jusba31

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.01.13 - klo:19:16
Mä oon kerta kuussa ajanut 10 km 3500 - 4000 kierroksilla (nopeudella n. 60 km/h) tarkoituksena pitää näin kone varmasti auki. ;D ;D ;D

Hiukkassuodattimen kannalta tuo on turhaa koska sen poltto on tehokkainta 2000rpm. Muuten mootorin kannalta saattaa auttaakin.

joukose

Juu nimenomaan konetta tässä olen ajatellut. Tulee tuota matka-ajoa niin tiuhaan ja kaupungissakin webaston ansiosta lämmöt niin ylhäällä, että loukun poltto onnistuu varmasti. :D
*Sitä saa mitä tilaa"

Leonisti

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 22.01.13 - klo:19:12
Te jotka ette saa moottoria kiertämään paikallaan yli 2500rpm, niin ottakaas luistonesto pois ja kokeiltaa sitten.

Omassa 2010 vuosimallin Seat Leonissa ei auta toi luistoneston poistaminenkaan. Ei vain saa mitenkää kiertämään yli 2500rpm. Eipä tuo haittaa minua ja eikä katsastusmiestäkään.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

Mtyy

Lainaa

Tietenkin hyvä keino varmistaa että loukku on varmasti täynnä ennen vaihtoa/tyhjentämistä, on ajaa nyt vain menemään ja antaa auton diagnostiikan sitten ilmoitella suodattimen täyttymisestä, kun sen aika koittaa.

Kyllä niitä tosin noillakin kilometreillä on tukkoon mennyt  :-\

tsiih

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.01.13 - klo:19:16
Yleensä koitetaan pitää koneet läjässä kaikin keinoin...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

SNG

LainaaItsekkin merkkiliikkeessä arvelivat että olis täyttöaste-mittaus pitänyt tehdä normaalipolton jälkeen.

Miksi poltto pitäisi tehdä ennen täyttöasteen luentaa?

Tuhkan määrähän kasvaa kaiketi balttiarallaa lineaarisesti, eikä yksi poltto siihen käytännössä vaikuta (ainakaan mittausepävarmuuden sisällä). 120tkm mennessähän on tehty jotain 200 polttoa (poltto per 600km).

Siksi kiinnostaa, että perjantaina tehdään loppu 120 huollosta (Haldex öljyt+suodattin) ja kolmen hehkun vaihto. Mulla luettiiin viime viikolla 27g/106tkm tuhkan määräksi viime viikolla ilman polttoa. Poltto oli tapahtunut testerin mukaan reilut 200km aiemmin.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.01.13 - klo:21:53
Miksi poltto pitäisi tehdä ennen täyttöasteen luentaa?

Yritin tuossa yllä kysellä, mistä porukat sen tuhkamäärän oikein lukee kun itse en VCDS:llä sellaista lukemaa löytänyt. Ainoa järkevä lukema joka siellä on, on nimeltään "Soot load, calculated" tms. eli laskennallinen nokimäärä. Se laskee poltossa alaspäin, mutta ei nollille. Arvelisin että se "täyttöaste" on yhtäkuin tuo lukema heti regenerointipolton jälkeen.

Varmuutta ei minulla asiasta ole, mutta moni täällä palstalla on tuon täyttöasteen jostain kertomansa mukaan selvittänyt. Eivät vaan taida tietää että mistä, kun eivät ole kysymykseeni vastanneet. ;)
ex-vag:

SNG

Tuhkan ja noen määrä ovat kaksi eri asiaa.

Noen määrähän pudotetaan poltossa, ja pienen pieni osa siitä jää suodattimeen tuhkaksi.

Pikkuhiljaa suodatin sitten tukkeutuu tuosta. Näin olen ymmärtänyt.

Itsellä TUHKAN grammamäärä luettiin huollon testerillä, ei siis vag.comilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.01.13 - klo:15:54
Tuhkan ja noen määrä ovat kaksi eri asiaa.

Noen määrähän pudotetaan poltossa, ja pienen pieni osa siitä jää suodattimeen noeksi.

Pikkuhiljaa suodatin sitten tukkeutuu tuosta. Näin olen ymmärtänyt.

Itsellä noen grammamäärä luettiin huollon testerillä, ei siis vag.comilla.

Kyllä kyllä, tämä selvä. Ihmettelen vaan sitä että VCDS:llä ei löydy mitään tuhkamäärään viittaavaa arvoa, ainoastaan noen määrään. Mahtaako olla sitten niin, että VCDS:llä ei tuhkamäärää edes saa selville, vaan sen selvittäminen onnistuu vain marmorilla? Vai onko niinkuin tuossa edellä arvelin, että erillistä tuhkamääräarvoa ei siellä kontrollerissa ole, vaan nokimäärä polton jälkeen = tuhkamäärä? :-\
ex-vag:

jjj84

Kyllä vcds osaa sen yhtälailla lukea, ainoa voi olla, ettei label tiedoato osaa nimetä sitä oikein. Voi lukea esim 24.5mbar...

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.01.13 - klo:18:21

Nyt sain uutta tietoa DPF:stä kun pyysin huoltoneuvojaa tarkemmin selvittämään, kun en uskonut tuohon 60 gr:n täyttö-asteeseen.

Nyt on niin että pumppusuutin koneissa täysin täysi on 63 gr ja yllätys yllätys common rail koneissa täysin täysi on 175 ml
Eli noilla mun ajoilla kun nyt näytti 60 ml tulee täyteen jossain 350 000 km:n paikkeilla.  ;D ;D ;D

Ei myöskään ollut väliä poltetaanko normaali noki pois ennen testausta. :o
*Sitä saa mitä tilaa"

tet

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 23.01.13 - klo:16:07
Kyllä vcds osaa sen yhtälailla lukea, ainoa voi olla, ettei label tiedoato osaa nimetä sitä oikein. Voi lukea esim 24.5mbar...

Ehkä jossain vanhemmassa kontrollerissa missä on Measure Blocks -toiminto, voi olla että se oikea luku on joku nimetön arvo. Mutta tuossa omassani on vain Advanced Measure Values, jossa ei ole nimettömiä tietoja lainkaan. Vai onko niin, että tuosta advanced-listalta puuttuvat kokonaan ne mittausarvot joita ei ole osattu nimetä? Ainakaan yhtään nimetöntä arvoa en ole noissa koskaan nähnyt, toisin kuin siellä Measure Blocks -puolella.
ex-vag:

SNG

LainaaNyt sain uutta tietoa DPF:stä kun pyysin huoltoneuvojaa tarkemmin selvittämään, kun en uskonut tuohon 60 gr:n täyttö-asteeseen.

Nyt on niin että pumppusuutin koneissa täysin täysi on 63 gr ja yllätys yllätys common rail koneissa täysin täysi on 175 ml
Eli noilla mun ajoilla kun nyt näytti 60 ml tulee täyteen jossain 350 000 km:n paikkeilla.   

Ei myöskään ollut väliä poltetaanko normaali noki pois ennen testausta.

No nyt tuli niin hyviä uutisia Joukose:lle että shamppanjat jäähtymään :D

joukose

Jee, Halikossa juhlitaan, säästyypä n. 1500 â,¬. Ei, kyllä tämän takia kannattaa jo loppuviikko pitääkkin lomaa. Siispä huomenna aamusta Lahteen lomia viettämään. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

HaKo

Käytin oman vm. 2007 103 kw:n BMP -koneella olevan  4-veto Passattini 200000 km huollossa Laakkosella ja pyysin samalla tarkistamaan DPF:n täyttöasteen.

Huoltoneuvojan mukaan DBF testeri ei antanut mitään täyttömäärää, vaan ilmoitti kylmästi, että hiukkassuodatin on täynnä. Auto ei itse kuitenkaan herjaa vielä mitään asiasta ja toimii ihan normaalisti. Myös auton omat poltot tuntuisi pelittävän, jonka ainakin maantieajossa kuulee pakoputkesta kuuluvasta poikkeavasta pörinästä.

Huoltoneuvoja ehdotti että kokeiltaisiin  Forte DPF cleaner ainetta joka maksaa  noin 32 euroa ja samalla auto pakko regeneroitaisiin heillä. Regenerointi veloitetaan käytetyn ajan mukaan. Lupasin miettiä asiaa.

Tänään Laakkoselta soitettiin ja kysyttiin voisinko tuoda Passattini heille yhdeksi päiväksi Forte DPF cleaner -testiin, koska heille oli tulossa ko. aineen asiantuntija paikalle kertomaan ja neuvomaan aineen käytöstä ja tarvitsisivat sitä varten testiauton jonka DPF kaipaisi puhdistusta. Minulta veloitetaan vain aineen hinta ja saisin sijaisauton ilmaiseksi ko. päiväksi. 

Vien autoni Laakkoselle 1.2.2013.  Kerron sitten tuloksista.
Jos tämä aine toimii, niin todella hyvä vaihtoehto uudelle hiukkassuodattimelle.

Kysyin Laakkosen varaosamyynnistä mitä uusi DPF autooni mahtaisi maksaa, ja hinta oli tiivisteineen n. 2650,00 euroa. Töitä sen vaihtamiseen joudutaan tekemään 3,3 tuntia eli yhteensä n. 3000,00 euroa.
Jos puhdistus ei onnistu niin DPF lähtee Passatistani kokonaan pois.

Markku J

Mahdoton hinta tuolla DPF:n vaihdolla. Miten siihen voi työtäkin mennä yli 3 h ? Mielenkiintoinen kokeilu tuo puhdistus on.

joukose

Oh, onpa laitoksella hintaa, sillä kun saa jo kokonaisen katsastetun auton.... ;D ;D ;D
Ei ihme jos DPF:t aukastaan sisältä ja softa päivitetään niin ei PDF:stä ole vaivaa sen jälkeen...
*Sitä saa mitä tilaa"

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HaKo - 23.01.13 - klo:19:51

Kysyin Laakkosen varaosamyynnistä mitä uusi DPF autooni mahtaisi maksaa, ja hinta oli tiivisteineen n. 2650,00 euroa. Töitä sen vaihtamiseen joudutaan tekemään 3,3 tuntia eli yhteensä n. 3000,00 euroa.

Uuuuh, onpa hintaa. ??? Toivottavasti ajan kuluessa hinnat hieman putoaa kun dpf vaihtajia tulee enemmän ja enemmän.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Mtyy

Lainaus käyttäjältä: joukose - 23.01.13 - klo:20:09
Oh, onpa laitoksella hintaa, sillä kun saa jo kokonaisen katsastetun auton.... ;D ;D ;D
Ei ihme jos DPF:t aukastaan sisältä ja softa päivitetään niin ei PDF:stä ole vaivaa sen jälkeen...

Sanoppas muuta. Itse DPF kun ei ole rakenteeltaan mitenkään erikoinen laite, joten rahastuksen makua noissa pönttöjen hinnoissa on. Kun ajatellaan, että softan saa reilusti alle uuden suodattimen hinnalla ja jos vehkeet pysyy käsissä, niin suodattimen voi kyllä itsekkin tyhjentää. Tällöin voi laskea suoraan säästettyjä euroja ja lisääntyneitä hevosvoimia  ;D

Itsekin olen noita pönttöjä tyhjäillyt ja softaillut, varmaan pakkasista johtuen, nyt viimeaikoina melko paljon. Eikä kukaan ole kyllä haikaillut tämän jälkeen suodattimensa perään  :)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Mtyy - 23.01.13 - klo:22:30
Sanoppas muuta. Itse DPF kun ei ole rakenteeltaan mitenkään erikoinen laite, joten rahastuksen makua noissa pönttöjen hinnoissa on. Kun ajatellaan, että softan saa reilusti alle uuden suodattimen hinnalla ja jos vehkeet pysyy käsissä, niin suodattimen voi kyllä itsekkin tyhjentää. Tällöin voi laskea suoraan säästettyjä euroja ja lisääntyneitä hevosvoimia  ;D

Itsekin olen noita pönttöjä tyhjäillyt ja softaillut, varmaan pakkasista johtuen, nyt viimeaikoina melko paljon. Eikä kukaan ole kyllä haikaillut tämän jälkeen suodattimensa perään  :)
Odotan innolla sitä, kun tulet huutelemaan ensimmäisestä 400tkm ajetusta tyhjennetystä/softatusta autosta, kuinka se vielä läpäisee katsastuksen.

Kyllähän toi pönttö osana painoonsa nähden maksaa aivan helvetisti, mutta onhan siinä sangen arvokkaat sisuskalutkin, joita ei millään paukkupullolla sinne pursotella. Vaihtaminen sinänsä ei ongelma ole, joten itse en jaksaisi stressata moisen kapineen takia. Kilometriä kohden tuon osan hinta on kuitenkin naurettava..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy