Ruotsissa lopetetaan vakavien vikojen vuoksi DSG:n myynti Passat Ecofueliin

Aloittaja Urlaub, 29.12.12 - klo:14:36

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Ruotsin Volkkari-maahantuoja on lähestynyt taksiautoilijoita kirjeellä, jossa kerrotaan DSG-vaihteiston poistuvan Passat Ecofuelin tarjonnasta. Syynä on DSG:n ruokottoman huono laatu, kun normaaliin taksiin on saanut takuuaikana vaihtaa 2-3 vaihteistoa.  :P

Autotodayn uutinen på finska: http://auto.fi.msn.com/uutiset/ruotsissa-ei-myyd%C3%A4-en%C3%A4%C3%A4-kaasu-passatia-taksiksi-vaihdelaatikko-ei-kest%C3%A4

Teknikens Världin uutinen ruotsiksi: http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

Olennaista on tuo maahantuojan lausunto, jonka mukaan takuu on siitä huolimatta vain ja ainostaan 2 vuotta.  :-*


Typo korjattu otsikosta.
-pokkus

nemos

Eli 7-vaihteinen DSG kyseessä.

Mielenkiintoinen lause tekstissä on tämä Ruotsin VW:n lausunto: "Det är normalt inte ett problem för privatkunder, och om det har förekommit problem har Volkswagen tagit hand om det"

Lieneekö korvauspolitiikassa eroa Ruotsissa verrattuna Suomeen?
Volvo XC60 T8 Inscription

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nemos - 29.12.12 - klo:14:52
Eli 7-vaihteinen DSG kyseessä.

Mielenkiintoinen lause tekstissä on tämä Ruotsin VW:n lausunto: "Det är normalt inte ett problem för privatkunder, och om det har förekommit problem har Volkswagen tagit hand om det"

Lieneekö korvauspolitiikassa eroa Ruotsissa verrattuna Suomeen?

Vai mahtaako yksityisasiakkailla olevan huomattavasti vähemmän ongelmia? Harva yksityisautoilija ajaa kaupunkiajoa 100 tkm vuodessa.

Vaikka joku yksityinen ajaisikin tuon 100 tkm vuodessa, niin siitä lienee 90 %:a maantieajoa.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.12.12 - klo:15:11
Vai mahtaako yksityisasiakkailla olevan huomattavasti vähemmän ongelmia? Harva yksityisautoilija ajaa kaupunkiajoa 100 tkm vuodessa.

Vaikka joku yksityinen ajaisikin tuon 100 tkm vuodessa, niin siitä lienee 90 %:a maantieajoa.

Juuri näin, mutta jos ongelmia ilmenee, Ruotsin VW vastaa tuon tekstin mukaan kaikesta.
Volvo XC60 T8 Inscription

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nemos - 29.12.12 - klo:15:28
Juuri näin, mutta jos ongelmia ilmenee, Ruotsin VW vastaa tuon tekstin mukaan kaikesta.

Minä en tuollaista vakuutusta löytänyt tekstistä.

Jos palataan tuohon lainaamaasi kohtaan, niin lainataan kokonainen kappale:

LainaaBeskedet kan betyda att nybilsförsäljningen och andrahandsvärdet på Passat EcoFuel med DSG-lådor får sig en knäck. Många spekulanter på en Passat Ecofuel DSG lär ställa frågan ”När går växellådan sönder?”.
Men Volkswagen menar att oron är obefogad.
" Jag tror inte beslutet att dra in bilen från taximarknaden kommer att påverka begagnatvärdet. Det är normalt inte ett problem för privatkunder, och om det har förekommit problem har Volkswagen tagit hand om det, säger Marcus Thomasfolk.

Ei tuossa mielestäni luvata mitään ikuista ja aukotonta vastuunkantoa yksityistenkään vaihdelaatikoista, varsinkaan käytetyn taksin ostaneiden osalta.

Vallankin, kun myöhemmässä kohdassa vielä painotetaan takuun olevan vain 2 vuotta, jonka jälkeen kaikki on tapauskohtaisen harkinnan varassa.

LainaaSka vi tolka det som att Volkswagen kommer att stå för eventuella växellåderas på DSG-bilarna?
" Nej, garantin är två år och efter det får man se på varje enskilt fall vad haveriet beror på, säger Marcus Thomasfolk till Teknikens Värld.

Filixon

"Teknikens Värld -lehden uutisen mukaan ruotsin Volkswagen on lähettänyt kirjeen Tukholman taksikuljettajille, että kaasu-Passatin myynti taksikäyttöön lopetetaan vuodenvaihteessa. Kyse on nimenomaan dsg-laatikolla varustetuista Passateista. Tilalle tarjotaan kaasukäyttöistä Touran Ecofuel -mallia dsg-laatikolla."

Mitä eroa on kaasu-Passatin ja Touran Ecofuelin DSG:issä, kun toinen kestää ja toinen ei?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

kt

Toisessa on 7-pykäläinen "kuiva" ja toisessa 6-pykäläinen "märkä". Olisko niin, että tuo 7-pykäläinen ei kestä taksissa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

#7
Lainaus käyttäjältä: kt - 29.12.12 - klo:16:54
Toisessa on 7-pykäläinen "kuiva" ja toisessa 6-pykäläinen "märkä". Olisko niin, että tuo 7-pykäläinen ei kestä taksissa?

No ei ainakaan Suomessa ole. Tai ehkä sitten taksikäyttöön voi saada 6-pykäläisenä.

Mikä ihme voi olla taksikäytössä niin raskasta, että laatikko ei kestä? Eihän ne edes vedä mitään kärryä perässä. Täysin ala-arvoista laatua.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 29.12.12 - klo:16:59
Mikä ihme voi olla taksikäytössä niin raskasta, että laatikko ei kestä? Eihän ne edes vedä mitään kärryä perässä. Täysin ala-arvoista laatua.

Tuota itsekin ihmettelin, että mikä siinä taksikäytössä on niin ihmeellistä, että laatikko ei sitä kestäisi? Auto on suurimmaksi osaksi aina lämmin, eikä kylmäkäynnistyksiä juuri tule. Muutenhan se usein on tavallista kaupunkiajoa suurimmaksi osaksi. Toki sisältäen sitä maantieajoakin.

Ouzi

Millonkohan tuo laatikko alkaa kestämään kun on sitä jo jokunen vuosi tehty. Luulisi et se olis jo parannettu vrt. Ensimmäistä tuotantoerää

lari

By the way: Ruotsissa Golf VII etanoli-malli (1.4 122 hv) on aina manuaali. Ja samoin se oli tarjolla manuaalina Suomenkin hinnastossa silloin kun se siellä vähän aikaa näkyi. Kuitenkin syyt näihin taitaa olla eri - eli muuten vaan jotakin markkinointipolitiikkaa - koska tokko Golf VII takseihin ainakaan päätyy  ::)




Filixon

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.12.12 - klo:16:54
Toisessa on 7-pykäläinen "kuiva" ja toisessa 6-pykäläinen "märkä". Olisko niin, että tuo 7-pykäläinen ei kestä taksissa?

Minulla on tuollainen 6-pykäläinen "märkä". Takuuaikana siihen vaihdettiin nykimisen vuoksi mekatroniikka, ja sen jälkeen vaihteisto on pelannut moitteettomasti. Mutta eipä tuolla ole vielä paljon ajokilometrejäkään, vaikka on vuoden -08 mallia...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 29.12.12 - klo:17:17
Millonkohan tuo laatikko alkaa kestämään kun on sitä jo jokunen vuosi tehty. Luulisi et se olis jo parannettu vrt. Ensimmäistä tuotantoerää

Niin kyllähän tuo vähän siihen viittaa, että laatikossa on joku ihan perustavanluonteinen suunnitteluvika, jota ei voi helposti korjata jälkikäteen kuntoon. Eikös tuo DSG ole kuitenkin ollut markkinoilla kymmenisen vuotta eikä se vieläkään näytä oleva viaton, jos tämmöisiäkin ongelmia esiintyy.

joukose

Epäilisinpä, että takseissa tuon 2 v takuuaikana tulee niitä kaupunkikilometrejä huomattavasti enemmän kuin keskiverto yksityisellä. Ja tietty taksimiehet osaavat myös vaatia parempaa asioiden hoitoa kuin keskiverto yksityinen, siis takuukysymyksissä.
*Sitä saa mitä tilaa"

pokkus

Lainaus käyttäjältä: joukose - 29.12.12 - klo:17:30
Epäilisinpä, että takseissa tuon 2 v takuuaikana tulee niitä kaupunkikilometrejä huomattavasti enemmän kuin keskiverto yksityisellä. Ja tietty taksimiehet osaavat myös vaatia parempaa asioiden hoitoa kuin keskiverto yksityinen, siis takuukysymyksissä.

Niin, tuohan nimenomaan huolestuttaakin, että laatikko ei kestä edes 100tkm ajoa kaupaungipyörityksessä, jos kerta taksikäytössä 1-3 laatikkoa joudutaan uusimaan takuuaikana :o Toisin sanoen valmistaja myöntää laatikossa olevan ongelmia toimiessaan näin (vetämällä autoja pois myynnistä). Taidan pysytellä jatkossa manuaalissa tai momentinmuunninvaihteistossa :)

Wekotin

Eli tuolle vaihteistolle olisi siis myrkkyä kaupunkiajon kiihdyttelyt ja jarruttelut. Kytkin tietysti voi olla kovilla ja mielestäni onkin lootan heikoin lenkki. ::). Voikin olla, että taksiyrittäjä ei kauhean mielellään enää toisen kytkinpakan vaihdon jälkeen halua uutta kytkintä vaan koko lootan vaihtoon.

Poimis

Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

Filixon

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 29.12.12 - klo:17:44
" " Taidan pysytellä jatkossa manuaalissa tai momentinmuunninvaihteistossa :)

Koti-Hondamme CVT-automaattia ei taitaisi mitenkään saada tavallisessa ajossa nykimään tai nikottelemaan. Kylmällä koneella se vetää niin innokkaasti, että enemmän pitää kaupungissa alkumatkalla painaa jarrua kuin kaasua. Lämpimällä koneella sitten tarvitaan nousulähdössä jo kaasua, ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Keksintö on niin helpontuntuinen, että melkein unohtaa koko vaihteiden olemassaolon. :)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Sande

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 29.12.12 - klo:17:44
Taidan pysytellä jatkossa manuaalissa tai momentinmuunninvaihteistossa :)

Ihan samaan johtopäätökseen päädyin myöskin.... Ja kun automaatin halusin, niin Tiguan putosi valittavien joukosta, eikä oikein muutakaan VAG:n leirissä ollut tyrkyllä.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: joukose - 29.12.12 - klo:17:30
Epäilisinpä, että takseissa tuon 2 v takuuaikana tulee niitä kaupunkikilometrejä huomattavasti enemmän kuin keskiverto yksityisellä.

Siinähän se ongelma onkin, kun yksityinen ajaa saman matkan 5 vuodessa, niin laatikon mennessä kaputt ei huollon tiskiltä tarvitse paljoa sympatiaa hakea. Takseilla se porsii jo takuuaikana.

Ilmeisesti ongelma on erittäin paha (=kallis), koska Volkkari valitsi mieluummin imagotappion kuin olisi korjannut autot laajennetun takuun piikkiin. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa Volkkari olisi saanut hyvän maineen ongelmien tunnustamisesta ja hoitamisesta takuunkin jälkeen. Ilmeisesti laskutikkumiehet ovat tulleet siihen tulokseen, että imagotappio on halvempi vaihtoehto..

mremonen

Mitähän nää Audin DSG:t? Jos kesto on tuota luokkaa, ei uskalla ruveta mitään virisoftia laittelemaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

strippi

Mulla oli pari edellistä passattia (dieselkoneella) taksissa 6-lovisella dsg:llä. Toisella ajoin 320tkm ja toisella 330tkm. Kummassakaan ei tarvinnut laatikkoon kajota, pelasivat hyvin.
Nyt alla ecofuel, 7-lovisella laatikolla. 80tkm ajettu, vikoja odotellessa. Kilometrit jakaantuu melko tasan, kaupunkiajon ja maantien välillä..

joukose

Passaaks kysyy millä TDI koneilla nuo edelliset oli?
Oliko laittamista? ::)
*Sitä saa mitä tilaa"

TAG

Lainaus käyttäjältä: Sande - 29.12.12 - klo:18:12
Ihan samaan johtopäätökseen päädyin myöskin.... Ja kun automaatin halusin, niin Tiguan putosi valittavien joukosta, eikä oikein muutakaan VAG:n leirissä ollut tyrkyllä.

Tiguanin DSG ei ole kumpikaan niistä vaihtoehdoista joita täällä on pyöritelty. Kyseessä on märkä 7-vaihteinen, joka on mitoitettu toisentasoiseen käyttöön. Itse otin Tiguaniin juuri tuosta syystä DSG versiona. VW:llä laatikko on käytössä Transporterissa Tiguanin lisäksi ja Audilla rinnakkaisversio (pitkittäisasennuksiin) S-Tronic vaihteistona myös sporteimmissa malleissa kuten esim. R8 V10 (518hv/530Nm), A4 RS (450hv/430Nm), S6 (420hv/550Nm), TT RS (340 hv/450Nm).

Eli jos päättäisin kuvitella että tuo vaihteisto ei voisi toimia Tiguanissa, niin väittäisin samalla, että se on väärä valinta noihin esitettyihin autoihin.

Sande

Lainaus käyttäjältä: TAG - 30.12.12 - klo:17:47
Tiguanin DSG ei ole kumpikaan niistä vaihtoehdoista joita täällä on pyöritelty. Kyseessä on märkä 7-vaihteinen, joka on mitoitettu toisentasoiseen käyttöön. Itse otin Tiguaniin juuri tuosta syystä DSG versiona. VW:llä laatikko on käytössä Transporterissa Tiguanin lisäksi ja Audilla rinnakkaisversio (pitkittäisasennuksiin) S-Tronic vaihteistona myös sporteimmissa malleissa kuten esim. R8 V10 (518hv/530Nm), A4 RS (450hv/430Nm), S6 (420hv/550Nm), TT RS (340 hv/450Nm).

Eli jos päättäisin kuvitella että tuo vaihteisto ei voisi toimia Tiguanissa, niin väittäisin samalla, että se on väärä valinta noihin esitettyihin autoihin.

Voihan tuo kestääkin....  :-\  Mutta kun summaa yhteen miten paljon kuultu ongelmia DSG:stä + lyhyen 2 vuoden takuun ja auto ostetaan omalla rahalla, niin ei kiitos! Myös se seikka että autoa käytetään jonkin verran kärryn vetämiseen, jolloin tapahtuu aika paljon luistattamista, niin ajatus asteella mielestäni siihen soveltuu paremmin momentinmuunnin kuin kaksoiskytkin.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: TAG - 30.12.12 - klo:17:47
Tiguanin DSG ei ole kumpikaan niistä vaihtoehdoista joita täällä on pyöritelty. Kyseessä on märkä 7-vaihteinen, joka on mitoitettu toisentasoiseen käyttöön.

Aivan, noinhan sen täytyy ollakin!  ::)

Tiguanissa vaihteistokin on mitoitettu toisenlaiseen käyttöön eli on niin suuret varmuuskertoimet, että laatikko kestää taatusti isältä pojalle. Kaikenmaailman Passatteihin sitten työnnetään kuraa ja toivotaan, jospa se kestäisi edes takuuajan.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Sande - 30.12.12 - klo:18:02
Voihan tuo kestääkin....  :-\  Mutta kun summaa yhteen miten paljon kuultu ongelmia DSG:stä + lyhyen 2 vuoden takuun ja auto ostetaan omalla rahalla, niin ei kiitos! Myös se seikka että autoa käytetään jonkin verran kärryn vetämiseen, jolloin tapahtuu aika paljon luistattamista, niin ajatus asteella mielestäni siihen soveltuu paremmin momentinmuunnin kuin kaksoiskytkin.

DSG Tiguanilla taitaa olla paras luokitus kokoluokassaan kärrynvetotehtävissä, maastokeulalla 2500kg (maastoauto luokituksen perusteella isompi kuin normikeulaisessa). 2.0 TDI:n maksimivääntö 320Nm on vasta juuri ja juuri yli laatikon luokituksen puolivälin eli pelivaraa on runsaasti.

Toki sitä mieltä voi olla, että haluaa mieluummin momentinmuuntimellisen tuohon käyttöön, mutta faktat eivät tue tuota käsitystä. Tiguanissa vetopainot kasvoivat momentinmuuntimellisesta DSG-vaihteistoon siirryttäessä.

Mikey

Taksikäyttö poikkeaa "siviiliajosta" myös siinä suhteessa, että taksin moottori on lähes aina käynnissä. Tällöin myös vaihteisto pyörii koko ajan. En tiedä vaikuttaako tuo sitten DSG:n kestoon....  .   . . . .

TAG

#29
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.12.12 - klo:18:20
Kaikenmaailman Passatteihin sitten työnnetään kuraa ja toivotaan, jospa se kestäisi edes takuuajan.

Vähän ihmettelin itse sitä, että Tiguanin "rinnakkaismallina" mainostettava Passat Alltrack muuten samalla tekniikalla varustettuna jätetiin DSG-6 vaihteiston piiriin. Kun Tiguan aikoinaan esiteltiin, perusteltiin momentinmuuntimellista automaattia siitä syystä, että DSG-6 joutuisi liian koville. Joko mielipiteet VW:llä ovat muuttuneet tai sitten Alltrack on kuviteltu toisenlaiseen käyttöön kuin Tiguan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy