Esp kokonaan pois päältä, ei pelkkä vetoluistonesto

Aloittaja j.s.h, 13.12.12 - klo:00:16

« edellinen - seuraava »

j.s.h

Tuoreemmissa konsernituotteissa keskikonsolin esp napistahan lähtee vain vetoluistonesto pois, ajovakaudenhallinta jää vielä aktiiviseksi eikä salli sivuttaista luistoa, varsinkaan jos rattia käännetään.

Jenkkifoorumilla on ruodittu paikallisten ongelmaa Golfin R mallin kanssa, heitä kismittää kovasti kun hätäisellä autolla ei oikeastaan ole asiaa radalle johtuen aktiivisena pysyvästä ajovakaudenhallinnasta. VWVORTEX

Apr.comin sivuilta löytyy ohjeet ja koodausapu VCDS long codingin kautta. APR
Koodauksessa muutetaan tavu 6 arvoon 80 ja tavu 14 arvoon 01.

Kokeilin omaani ja ohjeet toimivat. Alustana Octavia 2012 ja abs-purkin tyyppinä 1K0 907 379 BL / ESP MK60EC1.

Esp-nappi toimii nyt kaksivaiheisesti kuten esim Bmwssä. Lyhyt painallus poistaa vetoluistoneston ja pidempi painallus sammuttaa myös ajovakaudenhallinnan. Abs jarrut jäävät toimintaan. Seuraava painallus aktivoi esc-järjestelmän uudelleen.

wtf

Omassa -06 mallin A6:ssa nappi toimii juuri noin.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Newman

Lainaus käyttäjältä: j.s.h - 13.12.12 - klo:00:16
Esp-nappi toimii nyt kaksivaiheisesti kuten esim Bmwssä. Lyhyt painallus poistaa vetoluistoneston ja pidempi painallus sammuttaa myös ajovakaudenhallinnan. Abs jarrut jäävät toimintaan. Seuraava painallus aktivoi esc-järjestelmän uudelleen.
Uudemmissa BMW:ssä yksi painallus kytkee päälle traction-toimintatilan, jossa vetoluistonrajoitin on pois päältä JA ajonvakautus sallii laajemmat luistot. Pidempi painallus kytkee ajonvakautuksen kokonaan pois päältä, joskin jarruilla toteutettu "elektroninen lukkoperä" pysyy aina päällä.

olavi77

Tuota yritettiin alkusyksystä superbiin koodailla,mutta huonolla menestyksellä.

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: wtf - 13.12.12 - klo:07:09
Omassa -06 mallin A6:ssa nappi toimii juuri noin.

Samaten -10 B8:ssa. Ilman koodailuja.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

Late

Ainakin omassa ihan napista painamalla saa nuo pois ;)

pomo

Ei lähde napista,audissa tai muissakaan vag-laitteissa. Hankala homma,mutta jotenkin koodaamalla se kuulemma onnistuu!

wtf

Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

fisutus

Toimii myös omassa -11 mallin A5:ssa juurikin noin. On jopa käyttöohje kirjassa maininta. Eli yksi lyhyt painallus poistaa ASR:n ja pitkä painallus koko systeemin.
Oman ymmärrykseni mukaan (joskus keskustelin aiheesta Audi maahantuonnin teknisen asiantuntijan kanssa) näin tämä toimii Torsen vehkeissä. Haldex-peleissä ESP:tä ei saa kokonaan pois.

eGetin

Voisiko joku kokeilla muuttaa sitä napin toimintatapaa alkuviestin ohjeiden mukaisesti eikä vain höpötettäisi miten se toimii tällä hetkellä? Kyllä kaikki tietää miten se nappi toimii defaulttina eikä siitä jahkaaminen tuo mitään lisäarvoa tähän topicciin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: j.s.h - 13.12.12 - klo:00:16
Tuoreemmissa konsernituotteissa keskikonsolin esp napistahan lähtee vain vetoluistonesto pois, ajovakaudenhallinta jää vielä aktiiviseksi eikä salli sivuttaista luistoa, varsinkaan jos rattia käännetään.

Näin moni kirjoittaa, mutta kyllä ainakin meidän Superb ottaa ihan reipastakin sivuluisua ennen ESP aktivoitumista, jos vaan kaasun käyttö on määrätietoista. Siis kun luistonesto on pois päältä. Kyllä ESP aktivoituu, mutta silloin ollaan kyllä jo todella poikittain.

Just alkuviikosta lapsetti ja tyhjällä parkkipaikalla vedin pitkiä donitseja, kahdeksikkoja ja perän heittoja puolelta toiselle ilman käsijarrua ja homma toimi hienosti. Mutta jos kaasun kanssa alkaa neiteilemään, niin sitten ESP tuntuu ottavan aikaisemmin kiinni.

lq

^^ En viitti kokeilla, koska mulla nappi toimii jo noin, kaikesta Internet-viisaudesta huolimatta. Ehkä se auto ei ole lukenyt tätä palstaa ja täten ei tiedä toimia "oikein"

olavi77

LainaaNäin moni kirjoittaa, mutta kyllä ainakin meidän Superb ottaa ihan reipastakin sivuluisua ennen ESP aktivoitumista, jos vaan kaasun käyttö on määrätietoista. Siis kun luistonesto on pois päältä. Kyllä ESP aktivoituu, mutta silloin ollaan kyllä jo todella poikittain.

Just alkuviikosta lapsetti ja tyhjällä parkkipaikalla vedin pitkiä donitseja, kahdeksikkoja ja perän heittoja puolelta toiselle ilman käsijarrua ja homma toimi hienosti. Mutta jos kaasun kanssa alkaa neiteilemään, niin sitten ESP tuntuu ottavan aikaisemmin kiinni.
Taitaa olla aikamoisia autokohtaisia eroja sitten tuossa,koska omasta ei kyllä perää irti saa puhumattakaan donitseista  ???

VAG!

Lainaus käyttäjältä: olavi77 - 13.12.12 - klo:10:32
Taitaa olla aikamoisia autokohtaisia eroja sitten tuossa,koska omasta ei kyllä perää irti saa puhumattakaan donitseista  ???

Nyt ei ole lunta maassa, mutta pitää yrittää ottaa kännyllä videota ensi kerralla kun on. Meillä on MY10 jos näissä on jotain eroja mallivuosissa.

apo

Leikkiminen on ihan nastaa, mitä tulee itsekin harrastettua silloin tällöin. Kaikkihan tietää, mitä mieltä vakuutusyhtiö on tuosta disabloinnista, jos lähtee lapasesta  ;D
Ja se siitä moralisoinnista...

lq

Hah. ESP OFF -asennossa on edes joku mahdollisuus, että auto on hallinnassa. ON-säädöllä kun auto korjaa mutkassa kesken luisun, niin sisäpenkassa kolisee.  ;D

Tämä leikkimisen yhteydessä, suoraanajonyrityksessä ESP on tietysti loistava kapine.

Jonde

Miksi ihmeessa vakuutusyhtiön pitäisi olla mitään mieltä jos esp saa kytkettyä pois?
Tuolla ajattelulla ei saisi vanhalla autolla edes ajaa missä ei espiä ole.
Omassa haldex nelikossa on vuosimallista ja esp versiosta johtuen ollut aina mahdollista kytkea pois niin tcs kuin esp yhdellä painalluksella, eikä tuo kyllä mihinkään edes lumipöperössä menisi jos ei painaisi noita pois päältä.

lq

Tää on kyllä todella vammaisen näköistä menoa, näissä on ESP tosiaan selkeesti päällä:
Golf R on ice

Pitää kyllä oikein ääneen ihmetellä, että mitä R Golfinkin tapauksessa on oikein ajateltu. Täysin surkea leikkikalu. :'(

apo

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 13.12.12 - klo:11:05
Miksi ihmeessa vakuutusyhtiön pitäisi olla mitään mieltä jos esp saa kytkettyä pois?
Tuolla ajattelulla ei saisi vanhalla autolla edes ajaa missä ei espiä ole.
Omassa haldex nelikossa on vuosimallista ja esp versiosta johtuen ollut aina mahdollista kytkea pois niin tcs kuin esp yhdellä painalluksella, eikä tuo kyllä mihinkään edes lumipöperössä menisi jos ei painaisi noita pois päältä.
ESP sattuu olemaan heidän luokituksessaan turvavaruste ja jos se on kytkettynä pois toiminnasta vahingon sattuessa ja siitä jää kiinni, niin heillä on oikeus alentaa tai evätä korvaus kokonaan. Ja edellä oleva luonnollisesti koskee autoja joissa sellainen on olemassa.

Tästä on olemassa ennakkotapaus erään taksin kolaroidessa ja tutkinnassa kävi ilmi, että kuljettaja oli kytkennyt järjestelmän pois päältä ja vetäsi lepikkoon. Ei tarvinnut enää ajaa sen työnantajan kalustolla sen jälkeen. Lisäksi lähti kohtalainen korvausvaatimus perään.

Hieman ihmettelen tuota, jos ei nelikolla pääse liikkeelle esp:n ollessa toiminnassa??? Oliskohan syytä harkita toisia kulkuvälineitä... Sori, ei herneitä.

mothar

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.12 - klo:09:53
Ei lähde napista,audissa tai muissakaan vag-laitteissa.


Ei pidä paikkansa. Golf gti v-kopasta lähtee ASR ja ESP pois päältä yhdellä napin painauksella. Onneksi.
Minä luulin että ainakin vähän hätäisemmistä konsernituotteista (gti, r, s4, rs4 jne...), myös uusista, saa ESP kokonaan pois, mutta ilmeisesti näin ei ole. Kuinka masentavaa voikaan olla ajaa RS4:lla tms radalla ja ESP puuttuu koko ajan peliin eikä sitä saa pois päältä. Ei kuulosta hyvältä.

Muutenkin ärsyttää suunnattomasti jatkuva holhoamisen kasvu. Kaikki kikkailu autolla tehdään aina vain hankalammaksi, espiä ei saa pois, sähköinen käsijarru ei anna tehdä käppärikäännöstä.... Miten nuoriso oppii hallitsemaan luistot jos sitä ei mitenkään voi harjoitella????
Entä sitten kun uusi kuljettaja joutuu/pääsee ajamaan autolla jossa ei ole ESP/ASR/ABS yms muita härpäkkeitä ja auto lähtee luistoon?? Oikaise siinä sitten luisto hallitusti kun et ole sellaista koskaan kokenut. Ketä silloin syytetään kolarista? Autoa vai kuljettajaa?
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Andy1975

Lainaus käyttäjältä: mothar - 13.12.12 - klo:12:03
Entä sitten kun uusi kuljettaja joutuu/pääsee ajamaan autolla jossa ei ole ESP/ASR/ABS yms muita härpäkkeitä ja auto lähtee luistoon?? Oikaise siinä sitten luisto hallitusti kun et ole sellaista koskaan kokenut. Ketä silloin syytetään kolarista? Autoa vai kuljettajaa?

Juuri sama tuli tänään mieleen, kun ajokeli oli suhteellisen liukas... ESP vaan ruksutti ...

apo

^Samaa mieltä tuosta kantapään kautta opitusta opista ja sen tarpeellisuudesta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: j.s.h - 13.12.12 - klo:00:16
Kokeilin omaani ja ohjeet toimivat. Alustana Octavia 2012 ja abs-purkin tyyppinä 1K0 907 379 BL / ESP MK60EC1.

MY2010 4x4 Superbissa ei toiminut. Otti kyllä koodin vastaan ja hyväksyi sen, mutta auton käynnistämisen jälkeen Long Coding muuttuu takaisin alkuperäiseksi. ESC-nappi toimii kuten aina ennenkin, eli vain luistoneston saa pois ja oikein pitkään painamalla se vain kytkeytyy takaisin päälle.

ottoh

Mulla 2010 4motion Golfissa ei myöskään toiminut. Ilmoitti "Coding rejected, Error 31: Request out of range".
ABS-purkin koodi mulla 1K0 907 379 AJ.

jjj84

Softamuutoksilla saa estot pois osasta autoja, eli softaajaan yhteyttä jos tekee mieli leikkiä.

jusba31

#25
Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.12 - klo:09:53
Ei lähde napista,audissa tai muissakaan vag-laitteissa. Hankala homma,mutta jotenkin koodaamalla se kuulemma onnistuu!

Uudessa A4:ssä lyhyt painallus kytkee päälle ns sporttitilan jolloin poistuu vetoluistonesto ja esp sallii paljon isommat sladit. Pitkä painallus poistaa kaiken muun paitsi absit.

Jonde

Lainaus käyttäjältä: apo - 13.12.12 - klo:11:17
ESP sattuu olemaan heidän luokituksessaan turvavaruste ja jos se on kytkettynä pois toiminnasta vahingon sattuessa ja siitä jää kiinni, niin heillä on oikeus alentaa tai evätä korvaus kokonaan. Ja edellä oleva luonnollisesti koskee autoja joissa sellainen on olemassa.
Onhan se turvavaruste siinä missä turvavyötkin, mutta mikään pykälä ainakaan omassa vakuutuksessa ei kiellä sen poiskytkemistä, eikä lakikaan kiellä. Niin eiköhän korvaukseen ole vaikuttanut joku muu asia kuten ylinopeus tai promillet.

Lainaus käyttäjältä: apo - 13.12.12 - klo:11:17
Hieman ihmettelen tuota, jos ei nelikolla pääse liikkeelle esp:n ollessa toiminnassa??? Oliskohan syytä harkita toisia kulkuvälineitä... Sori, ei herneitä.
kokeile  gen1 haldexia, jos alkaa esp+tcs päällä sutimaan niin tappaa totaalisesti kaiken vedon jolloin matka päättyy ja auto jää siihen, vasta nappia painamalla saadaan renkaat sutimaan ja vetoa joka nurkkaan milloin matka jatkuu.

Late

Aika lailla sama juttu tuon Haldex 2 Gen kanssa. Kyllä lähtee ihan toisella tavalla tuo auto kun ottaa pois päältä ESP:in :)

Dumlir

ESP koodailu onnistui vm.2011 RS Octaviaan. Vielä kun saisi pois kaasun "katkeamisen" jarrua painettaessa niin voisi edes koittaa ajaa jääradalla.
Skoda Octavia RS TSI -2011

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Dumlir - 01.01.13 - klo:16:33
ESP koodailu onnistui vm.2011 RS Octaviaan. Vielä kun saisi pois kaasun "katkeamisen" jarrua painettaessa niin voisi edes koittaa ajaa jääradalla.
Huijaa jarrupoljinanturia...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy