Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 29.01.19 - klo:19:12
Miten voi olla noin vaikea kertoa oikeasti mikä auto on kyseessä? Pelkkä golf ei kerro mitään.. No jos mk7 niin päivitys tai koko haldex, vanhemmissa voi olla esim ohjainlaite vika.

Pahoitelut, ei arvannut miten tarkkaan tarvii tietoa. Ensimmäinen kapistus missä on toi tietotekniikka itsellä. Mk7 ja toi sun linkki meni juurikin Mk7 aiheeseen ja siellä oli päivitys, pumpunvaihto selityksiä kodille.
Ei kai koko Haldex noi äkkiä voi porsia?

cKid

Kerronpa tänne oman tarinani Haldexin kanssa. Eli kyseessä vm. -14 2.0TDI Octavia 4x4 manuaalina. Viime kesänä 120tkm määräaikaishuollon jälkeen, jossa vaihdettiin Haldex-öljyt toiseen kertaan, alkoi autosta kuulua epämääräistä wheeee-ääntä, tai kuten lapset asian ilmoitti; itkua tai hurraamista. Eli aivan kuin jokin sähkömoottori olisi pyörähtänyt kovilla kierroksilla ja sammunut. ,,äni kuului kohta esimerkiksi joko kiihdytyksen jälkeen tai lasketellessani moottorijarrutuksella mäkeä jonkin matkaa alas. Hyvin vaikeasti toistettavissa kuitenkin.  Kävinkin koko auton sisätilat tarkalla kammalla läpi, että onko joku lelu siellä elämöimässä. Tämä ääni harvinaistui ilmojen viiletessä syksyn mittaan, enkä tuon takia ajatellut autoa pajalle kuitenkaan viedä kun ei mitään vikaa oikein ollut. ,,änen omituisuudestaan huolimatta tai siitä johtuen alkoi kuitenkin takaraivossa muhia ajatus, että tuleekohan se Haldexilta. Että voisiko se pumppu pitää tuollaista ääntä esim ”tyhjänä” pyörähtäessään.

Sitten syksyn mittaan alkoi joskus risteyksestä lähtiessä kuulu hyvin hetkellisesti vonkuna. Saman tyylinen ääni kuin vaihteistosta pakilla ajettaessa. ,,äni toistui kuitenkin hyvin harvoin ja oli taas kerran vaikea ”provosoida” esiin. No syksy eteni ja talvi häämötti ja tuli tämä tapaus: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg655388#msg655388

Softapäivityksen jälkeen auto pelasi niin kuin pitää, mutta vonkuna alkoi yleistyä aina kun voisi olettaa nelivedon kytkeytyvän. Välillä meni useita päiviä, ettei kuulunut mitään ja sitten taas jonain aamuna ääni kuului kohta ensimmäisestä risteyksessä alakaen matkalla töihin ja sama iltapäivällä takaisin. Seuraavana päivänä taas ihan hiljainen.

No asia alkoi huolestuttaa siihen malliin, että vein auton Laakkoselle tutkittavaksi uudenvuoden jälkeen. Ajattelin tietysti, että nyt se pumppu on sitten antautunut. No, olisimpa selvinnyt sillä, näet diagnoosi oli, että koko Haldex-yksikkö menee vaihtoon. Sen tarkemmin en saanut erittelyä, että mikä sieltä oli hajonnut. Ajoa ei kuitenkaan kielletty. No tästä lähti sitten maahantuojalle vastaantulokysely. Viikko meni sitä odotellessa ja vastaus oli, että 50% osista ja töistä. Tästä sitten korjausaikaa varamaan, koska en asiaan parempaakaan ratkaisua keksinyt. Viikon päähän meni sekin, jotta tilausosana oleva vaihto-osa on varmasti saapunut.
Korjauspäivää odotellessa tilanne jatkui samanlaisena kuin siihenkin asti, eli yhtenä päivänä äänti ja sitte meni päivä tai kolme ilman mitään poikkeavaa.  Korjausaikaa edeltävänä päivänä oli hyvin kylmä päivä ja silloin haldex äänti aika kovasti. Seuraavana aamuna pajalle autoa viedessä takapää olikin lähes halvaantunut taas. Jurinaa ja vonkunaa kuulu ja pientä yritystä oli lauhtuneen sään liukastamilla teillä pitoa hakiessa. Oli siis viimeinen hetki korjata. Onneksi ei leikannut kiinni tms. ja rikkonut kulmavaihdetta tai vaihteistoa siinä rytäkässä.

Nyt on viikon päivät ajeltu uudella Haldexilla. Ilmeisesti myös tasauspyörästä vaihtui samalla. En tähänkään saanut oikein selkeää vastausta, vaihtuko sekin vai ei. Hintaa oli kuitenkin osalla 3700, + pultit ja mutterit. Minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä ei enää kuulu ja kaikki pelaa niinku pitää, joten voinen tässä vaiheessa tulkita epämääräisen hurraamisenkin tulleen sieltä. Mutta se selvinnee ajan kanssa, koska hurraaminen oli niin harvinaista ja myös aika vaimeaa. Hintaa koko hommasta jäi itselle maksettavaksi aika tasan 2000,.

Kyselin vielä että saanko rikkinäisen osan itselleni, mutta maahantuojan vastaantuloissa ei kuulemma ainakaan suoraan voida luovuttaa. Olisi mukava aukoa mötikkä ja katsoa selviäisikö mikä siellä meni rikki ja miksi. Oma oletus on, että öljynkierron heikentyessä tukkeutunen suodattimen takia pumppu on pyörinyt välillä tyhjää ja ”hurrannut” ja öljynpaineen ollessa liian matala on kytkinlevyt kuluneet pilalle.
A4 40TDI-Q

tarzi

Voi porsia kokonaan. Pikaisesti päivitys sisään..


Lainaus käyttäjältä: TDI Golf
link=topic=12794.msg661668#msg661668 date=1548785013

Pahoitelut, ei arvannut miten tarkkaan tarvii tietoa. Ensimmäinen kapistus missä on toi tietotekniikka itsellä. Mk7 ja toi sun linkki meni juurikin Mk7 aiheeseen ja siellä oli päivitys, pumpunvaihto selityksiä kodille.
Ei kai koko Haldex noi äkkiä voi porsia?
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TTO

Lainaus käyttäjältä: cKid - 30.01.19 - klo:09:09
Sitten syksyn mittaan alkoi joskus risteyksestä lähtiessä kuulu hyvin hetkellisesti vonkuna. Saman tyylinen ääni kuin vaihteistosta pakilla ajettaessa. ,,äni toistui kuitenkin hyvin harvoin ja oli taas kerran vaikea ”provosoida” esiin. No syksy eteni ja talvi häämötti ja tuli tämä tapaus: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg655388#msg655388

Softapäivityksen jälkeen auto pelasi niin kuin pitää, mutta vonkuna alkoi yleistyä aina kun voisi olettaa nelivedon kytkeytyvän. Välillä meni useita päiviä, ettei kuulunut mitään ja sitten taas jonain aamuna ääni kuului kohta ensimmäisestä risteyksessä alakaen matkalla töihin ja sama iltapäivällä takaisin. Seuraavana päivänä taas ihan hiljainen.
Tuo hetkellinen vongahdus on tutun tuntuinen ääni. Itsellä se tulee, kun pöperöisellä kelillä kiihdyttää hitaasta vauhdista "täysillä" eli käytännössä ainakin alussa joka nurkka sutii ja takapäässäkin on kunnolla veto päällä. Kun kiihdytysten edelleen jatkaa "dynaamisesti" eli auto edelleen hakee pitoa ja "leijuu" pöperössä eteenpäin ja vauhtia on luokkaa 60-70 km/h, kuuluu tuo vongahdus. Olen kuvitellut, että noilla main takavedon "lukitus" vähenisi ja siihen liittyen syntyisi tuo ääni. ,,änen sai kuvatulla tavalla aikaan jo melkeinpä uudella autolla (en tarkkaan muista, mutta viimeistään toisen talven aikana ääni tuli tutuksi ja mittarissa oli silloin luokkaa 20 tkm). Muuten en toistaiseksi ole ääntä saanut aikaan.

Voimalinjana Ocussa on 1.8 TSI ja DSG.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 30.01.19 - klo:23:09
Voi porsia kokonaan. Pikaisesti päivitys sisään..
Autohan on hetken aikaa vasta ollut itsellä, jos on päivitys syynä niin ei kai se tuota haldeksia kuormita jos ei toimi?

tarzi

Kuormittaa jos yrittää päälle, kun sitä ei voi varmaks tietää
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TDI Golf

Sihti tukossa pumpusta, puhdistus ja uudet liemet. Asentaja väittää että pumppu rikki kun huutaa, pitää vaihtaa. Nollasin vikakoodin kun liike ei sitä tehnyt. Koeajossa ennen nollausta ilman luistonestoa raapii toinen etunen ja toinen takanen. Ei kai sen enempää tuollainen vedä? Vikakoodeja ei ole antanut ainakaan vielä. Koitetaankohan nyt apinaa koijata? 500 vaihdettua pumpun hinta. Jos vkon loppuna ei tule vikakoodeja ja sen 300km ainakin tulee ajoa niin voiko jäädä oletukseen että pumppu toimii?

jiku

Omasta scoutista -15 löytyi huollossa vikakoodi haldexin mekaanisesta viasta, näin huoltoneuvoja selvitti,
koodia en tiedä kun en saanut kaikkia lappuja tehdyistä töistä mukaan.
Autokeskuksen turvasta osa liikkeen piikkiin, mulle kustannusta 100,00 euroa.
Vika oli kuitattu ja uuden ohjelmoinnin jälkeen kunnon vedot myös taakse.

(minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä ei perästä kuulunut)

Kiitokset tänne palstalaisille vinkeistä, linkeistä ja omista kokemuksista!

Nyt tiedän miten sitä vetoa pitää taakse tulla, eka talvi kun on auto mulla  :)

gunman

Oma kulkineeni oli eilisen ja tämän päivän Lohjalla 120000km huollossa ja tuulilasin vaihdossa.

Huoltoaikaa tilatessani kyselin haldexin suodattimen perään..
Ei tietenkään löydy heidän järjestelmistään, väittivät ettei autossani moista ole.

Tilasin suodattimen ebaysta ja eilen, kun auton huoltoon vein, kiikutin hommaamani suodattimen huoltotiskille.
Kerroin, että tässä se suodatin nyt olisi, jota siellä ei muka ole.
Kysyin, että vaihtuuko samalla, kun kerran öljytkin vaihtuu, niin ei tarvitse itse tehdä tuota uudestaan.

Onnistuihan se. Nyt on uusi suodatin paikoillaan.
Oli vanha aika jankkisen näköinen...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Tos®

Kokeilen omassa onko tuosta koodauksesta "increased traction" mitään vaikutusta.
Siellä on kolme porrasta, vakiona asetus on keskimmäisessä.

Keskustelupalstojen mukaan sillä on jotain apua kun auto on jo liikeessä ja painaa tallan pohjaan.

https://www.vwroc.com/forums/topic/21951-haldex-awd-settings-in-vcds/
https://www.audi-sport.net/xf/threads/vcds-awd-setting-what-do-you-have.317470/

Jos sais jotain logia otettua vielä....

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Kunnon loggausten kautta tehty vertailu olisi mielenkiintoista nähdä. Jostain syystä ei ole sellaista osunut silmiin. Paljon on kyllä lausuntoja perstuntumalla havaituista muutoksista, mutta niiden tarkkuus nyt on mitä on... Oma perstuntumani ei sellaista eroa huomannut, että uskaltaisin väittää mitään vaikutusta olevan.

Vertailukelpoiset logitiedostot tai kattava sokkotesti, sillähän se selviäisi. Molemmat vaan kohtalaisen työläitä toteuttaa kattavasti...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

Lumisella tiellä ajoa tietyllä vauhdilla ja vaihteella, sitten kaasua...
Katsoo nyt ehtiikö
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Jonkinlaisen login tein.

Lähtöpaikka on huonosti aurattu liittymä, siksi suuret prosentit lähdössä.


Kiihdytys, noin 60kmh nopeudessa cruise päälle, sitten alkaa luminen ylämäki joka kaartaa.
Nopeus käppyrässä näkyy puolessa välissä notkahdus, kun rupee vähän hyytymään mäkeen. Siinä kohden haldexin kytkeytyminen tehokkaampaa.

Vakioasetuksella näyttää tältä:
https://drive.google.com/file/d/1B2bpyaK3CZMDgE3lcegp3ZboGtD26pTA/view?usp=sharing

ja "tehostettu tila"
https://drive.google.com/file/d/1B3jUFezKlPHugkouYT8plTODRkkhR_rt/view?usp=sharing

Se Reduced noises logi meni vatuiksi...

Päätelmä: Increased traction lisää vetoa muutamalla prosenttiyksiköllä.
Ennen liikkeelle lähtöä prosentit on myös suuremmat, kuin normaali-tilassa.
Joku muu saa tehdä kattavemmat tutkimukset  ;D


Tuskin lisää kulumista, kun heittää nollille pitävällä pinnalla.

Vanhemmilla on  uudempi tiguan, jossa nelivedolle lumi/liukas tie-asetus, se voisi käyttää tätä increased tilaa hyödyksi?
Tiedä häntä....
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mutka86



täällä näitä vajaavetoisia on puitu niin itselläni tämmöstä ongelmaa, toivottavasti tuo kuva nyt tulee en ole ennen tänne mitään kirjottanut..

elikkäs vm 2010 transportter. vikakoodeja luettu ja antoi että esipainepumppu sökö, no sen vaihdoin myös suotimen ja öljyt tottakai, koodit nollattiin mutta nyt antaa tollasta vikakoodia ja ajaessa tuolla sohjossa perä potkii ja paukkuu. tuntuu että se hetken siinä paukutellessa yrittää lähteä vetämään mutta ei pidä niin sitten luovuttaa.

onko täällä samasen ongelman kanssa painineita ja löytyykö muuta ratkasua kuin vaihtaa uus tai käytetty perä? kun oletettavasti vika on vain siinä haldexissa.
  luulis noihin nyt jostain löytyvän kytkinpaketteja, alkaa vaan usko siihen loppua kun olen tässä jo paripäivää guuglea selaillu..

escort

Onko viisailla veikkauksia mikä vaivaa -2000 mk1 TT 225hv audia  tuntuu että neliveto ei ole ihan täysillä mukana? Vähän turhan helposti alkaa luistonestonvalo vilkkumaan ja eilen jäisestä risteyksestä lähtiessä alkoi selvästi sutimaan etupää?
Mitään ääniä ei kuulu mistään, suodatin ja öljyt vaihdettu 200000km kohdalla, mittarissa 232000km
Ja täysi italialainen huoltokirja.

Jebu

Tässä kuva omasta 135tkm ajetusta haldexin sihdistä
https://ibb.co/1z98V3p

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jebu - 19.02.19 - klo:22:25
Tässä kuva omasta 135tkm ajetusta haldexin sihdistä
https://ibb.co/1z98V3p

Oliko tämä vielä toimintakunnossa?

Makrilli

Lainaus käyttäjältä: escort - 14.02.19 - klo:06:59
Onko viisailla veikkauksia mikä vaivaa -2000 mk1 TT 225hv audia  tuntuu että neliveto ei ole ihan täysillä mukana? Vähän turhan helposti alkaa luistonestonvalo vilkkumaan ja eilen jäisestä risteyksestä lähtiessä alkoi selvästi sutimaan etupää?
Mitään ääniä ei kuulu mistään, suodatin ja öljyt vaihdettu 200000km kohdalla, mittarissa 232000km
Ja täysi italialainen huoltokirja.

Todennäköisesti pumpun hiilet mennyt, muistaakseni jokin tiiviste alkaa vuotamaan ja öljy pääsee hiiliin.

Omassa vastaavassa yksikössä vaihdettiin pumppu kun ei takapyörät vetäneet.
Myöhemmin selvisi että edellinen omistaja oli myös vaihtanut pumpun kolme vuotta aikaisemmin.
B8 A4 3.0 Tdi

Jebu

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 20.02.19 - klo:08:37
Oliko tämä vielä toimintakunnossa?

Toimi vielä, mutta hitaasti

Jebu

Lainaus käyttäjältä: Jebu - 20.02.19 - klo:10:12
Toimi vielä, mutta hitaasti

Kylläpä toimii Haldex nyt nätisti. Kaikki viiveet ja nykäisyt hävis.

pela

Lainaus käyttäjältä: Jebu - 19.02.19 - klo:22:25
Tässä kuva omasta 135tkm ajetusta haldexin sihdistä
https://ibb.co/1z98V3p

Mulla oli 108tkm sihti aivan samannäköinen,ja merkkiliikkeessä 2 kertaa öljyt vaihdettu.
Tosiaa on että pelkkä öljynvaihto ei ole riittävä huoltotoimi gen 5 haldexille.
Onneksi esipainepumppu on suhteellisen halpa varaosa...

MikHei

Siskolla on Audi A4, B8 Facelift 2013, 2.0 Tdi, Quattro. Kertokaapa viisaammat, että onko kyseisessä pirssissä Torsen-nelivetojärjestelmä?

Jos näin on, niin nuo sihtien tukkeutumiset ei ilmeisesti koske kyseistä nelivetoa??
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

ConD

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 23.02.19 - klo:12:22
Siskolla on Audi A4, B8 Facelift 2013, 2.0 Tdi, Quattro. Kertokaapa viisaammat, että onko kyseisessä pirssissä Torsen-nelivetojärjestelmä?

Jos näin on, niin nuo sihtien tukkeutumiset ei ilmeisesti koske kyseistä nelivetoa??
Ei ole A4:ssa sellaista nelivetoa mitä tässä keskustelussa läpikäydyt jutut vaivaisi.

Eli kovaa ajoa vaan :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

MikHei

Paljon kiitoksia tiedosta!

Eipähän tarvi siskoa vaivata turhalla pelottelulla. Melkein jo laitoin viestiä, että olehan tarkkana huolloissa.  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: pela - 23.02.19 - klo:10:52
Mulla oli 108tkm sihti aivan samannäköinen,ja merkkiliikkeessä 2 kertaa öljyt vaihdettu.
Tosiaa on että pelkkä öljynvaihto ei ole riittävä huoltotoimi gen 5 haldexille.
Onneksi esipainepumppu on suhteellisen halpa varaosa...

Mutta iso miinus klonksvaakkenille siitä kun huolto-ohjelmaan EI kuulu sihdin puhdistus, 500 euroa olisivat halunneet pumpun vaihdosta, halusivat vielä vaihdattaa toimivan pumpun.
Hyvin pelaa kun sihti putsattiin.

Timotopi

Moi
Lauantaina tuli Scoda Scoutti 1.8 -15, 84tkm ajettu bensakoneella ruotsista. Autohan näytti siltä kuin oli luvattu. Talvi kitkat vaan todella surkeat ja yksi epätasapainossa, joten renkaanvaihtoon kesäkumit alle. Maanantaina rupes luntatuleen tänne Jyväskylään, vielä pääsi kotia töistä, kovin oli etupainotteinen veto kun lipsuttelin kotia. Pihassani jäin sitten kiinni ja takapää ei vedä? Yhteys ruotsiin kaverini kautta (en puhu ruotsia) sieltä tuli ohjeet viedä lähinpään Scoda huoltoon joka täällä Laakkonen, käski myöskin kysyä goodwiliä. softaus (85,) ei auttanut vaan diaknoosi pumppu vaihtoon 467,. Nyt autoliike MABIL Östersundista ehdottaa että maksaa puolet tuosta... En suostunut kun vika ilmeni 3 päivää auton saatuani. Eikös nuokin vastuussa ole tuolla meren takana. Kauppakirjassa ostin kyllä 4x4 auton.
T. Kyllä menee putkeen...

TDI Golf

Turhaan taisi pumppu mennä vaihtoon, sihti todennäköisesti vaan tukossa. Ei kuulu kuulemma huolto-ohjelmaan volsulla vaan pitää erikseen tilata öljynvaihdon yhteydessä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 11.04.19 - klo:06:17
Turhaan taisi pumppu mennä vaihtoon, sihti todennäköisesti vaan tukossa. Ei kuulu kuulemma huolto-ohjelmaan volsulla vaan pitää erikseen tilata öljynvaihdon yhteydessä

Ei kuulu huolto-ohjelmaan. Pitää erikseen pyytää ja maksaa n.80-90 euroa lisätyönä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Tai 35, Haldex-öljynvaihdon yhteydessä...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 11.04.19 - klo:17:41
Tai 35, Haldex-öljynvaihdon yhteydessä...

Tuohan on riippuvainen liikkeestä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy