A3 vannepohdintaa

Aloittaja Nilkki, 06.12.12 - klo:21:12

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 24.03.19 - klo:10:33
Vähän kans olin ihmeissäni noista kritiikeistä kyseistä rengasta kohtaan. Testimenestyjä rengas kuitenkin kyseessä ja mitä itse kuullu kokemuksia niin ollut pelkästään positiivisia.

Oliko sulla millä rengastuksella noi 19 tuuman renkaat? Lähinnä tuota ajomukavuutta mietin tolla 8v vakioalustalla ja 35 profiilin renkaalla.
Octaviassa oli 225/35r19 koossa.
Tokihan siinä ajettavuus kärsii huonokuntoisilla teillä vs 18”, mutta tämä tuskin tulee kenellekään yllätyksenä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sambolo

Jännä harhaluulo toi ”testimenestyjä”. Linglong ei ole kyllä menestynyt testeissä. Vannetukun harhaanjohtavaa markkinointia. https://www.talouselama.fi/uutiset/markkinaoikeudelta-kielto-rengasfirmalle-tm-testimenestys-ilmaisua-ei-saa-kayttaa/190f567e-83ad-39bf-bcee-4536e4d6ed67

Tuo toki jo vanha juttu, tuorein testi missä linkkari mukana on 2017 jossa rengas sijalla 11. Ostin itse myös joskus linglongit kun kaikki niit tuntu kehuvan, omat oli hirveimmät mitä ajanu, voi toki olla että niissä oli jotain vikaakin, ei ainakaan asennuksessa kuitenkaan ilmennyt. Todella löysärunkoiset hyytelöt, mutkissa melkeen vaarallisen huonot, vatkas ajossa ja märkäpito olematon. Muitaki kiinarenkaita itellä ollu ja noi huonoimmat, vähän kun ois kitkoilla ajanu kesällä. Voi olla että osa renkaista ihan ajettavia, mutta en itse ainakaan aio lotota renkailla enään, varsinkin kun oikeesti ja takuulla hyviä renkaita saa melkeen samaa hintaan(sava, goodyear).

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Joshua

Itsekin tuohon huijaukseen näköjään menin pari vuotta sitten ja 2 kesää ainakin tuli ajettua Leonilla linglongeilla  18" koossa eikä mulla pahemmin mitään huonoa sanottavaa ole kyllä, ehkä märällä jos liian kovaa ajaa kaarteessa niin voi lähtee puskee.
Yhtä taloudelliset oli kuin esiasennus Continentalit eikä sen äänekkäämmät.

Mutta nyt tilasin juuri Audiin vanteet ja renkaat PremiumContact 6:lla.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

vasara

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 21.03.19 - klo:11:09
Onhan tuo auton ulkonäön tuunaus ja vannekoon kasvatuksen tuoma agressio melkoinen kevätmahlan juoksuttaja, mutta kannattanee noiden vanne- ja rengaskokojen kasvun yhteydessä kiinnittää huomiota mm. pyörien massan kasvamiseen, erityisesti halvoilla kombinaatioilla.

Jousittamattoman massan kasvaminen, varsinkin suuremman säteen päässä, tuottaa epämukavuutta, liikehitautta ja polttoaineen kulutuksen nousua - varsinkin kevätroutaisilla ja asfalttirikkoisilla teillämme - ja koettelee jarruja, alustan niveliä ja iskunvaimentimia.
Raskas vanne&rengassetti vaikuttaa myös suoraan esim. auton kiihtyvyyteen / käyttömukavuuteen pienillä moottorin kierroksilla. Eron huomaa tehokkaammassakin autossa. Esim. 3L diisselissä (jossa oli reilusti tehoa ja vääntöä lähes 600Nm) .. kesärenkaat 19" (leveä vanne & renkaat) ja talvirenkaat 17". Settien painoero oli huomattava näppituntumalla, vaikka olivat oem settejä => 17" setillä auto tuntui herkemmältä vastaamaan kaasuun erityisesti pienillä kierroksilla.  Tehottomammassa ja vähemmän vääntävässä autossa em. 'ongelma' korostuu vääntökäyrän alapäässä.
Voip olla, että 0-100 kiihdytyksessä erot alkaa olla marginaalisia.. mutta arkiajossa, jossa usein liikutaan pienillä kierroksilla vääntökäyrän alkualueella eron huomaa.
Haittaako? Ketä haittaa ja ketä ei, mutta tuollainenkin hinta ulkonäkö featuresta usein on maksettava.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 25.03.19 - klo:11:05
Raskas vanne&rengassetti vaikuttaa myös suoraan esim. auton kiihtyvyyteen / käyttömukavuuteen pienillä moottorin kierroksilla. Eron huomaa tehokkaammassakin autossa. Esim. 3L diisselissä (jossa oli reilusti tehoa ja vääntöä lähes 600Nm) .. kesärenkaat 19" (leveä vanne & renkaat) ja talvirenkaat 17". Settien painoero oli huomattava näppituntumalla, vaikka olivat oem settejä => 17" setillä auto tuntui herkemmältä vastaamaan kaasuun erityisesti pienillä kierroksilla.  Tehottomammassa ja vähemmän vääntävässä autossa em. 'ongelma' korostuu vääntökäyrän alapäässä.
Voip olla, että 0-100 kiihdytyksessä erot alkaa olla marginaalisia.. mutta arkiajossa, jossa usein liikutaan pienillä kierroksilla vääntökäyrän alkualueella eron huomaa.
Haittaako? Ketä haittaa ja ketä ei, mutta tuollainenkin hinta ulkonäkö featuresta usein on maksettava.

Hlökohtainen mielipide on, että 19" on liian iso vannekoko A3-kokoluokkaan. 18" paljon fiksumman näköiset, toki mielipide kysymyksiä jälleen kerran.
A4 B9 TFSI Q s-line

vasara

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 25.03.19 - klo:14:38
Hlökohtainen mielipide on, että 19" on liian iso vannekoko A3-kokoluokkaan. 18" paljon fiksumman näköiset, toki mielipide kysymyksiä jälleen kerran.
Näin on, mutta kukin koristelee autonsa haluamaansa tyyliin.
A3 sedan on taloudessa ollut ja siinä oli 17" vanteet.. minusta ne oli sen kokoiseen autoon ulkonäöltäänkin hyvät. Tietty myös vanteen mallista kiinni miltä ne näyttää eri kokoisina.. jotkut näyttää ikäänkuin kokoaan isommilta. Nämä oli 'sport paketin' vakiovanteet ( 5 leveää puolaa).
S-linen vakio 18" tuplapuolavanne on myös ko. autoon istuvan näköinen. Muilla kuin oem vanteilla saadaan helposti halvahko tuning look.. tämäkin vain oma mielipide.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 25.03.19 - klo:11:05
Raskas vanne&rengassetti vaikuttaa myös suoraan esim. auton kiihtyvyyteen / käyttömukavuuteen pienillä moottorin kierroksilla. Eron huomaa tehokkaammassakin autossa. Esim. 3L diisselissä (jossa oli reilusti tehoa ja vääntöä lähes 600Nm) .. kesärenkaat 19" (leveä vanne & renkaat) ja talvirenkaat 17". Settien painoero oli huomattava näppituntumalla, vaikka olivat oem settejä => 17" setillä auto tuntui herkemmältä vastaamaan kaasuun erityisesti pienillä kierroksilla.  Tehottomammassa ja vähemmän vääntävässä autossa em. 'ongelma' korostuu vääntökäyrän alapäässä.
Voip olla, että 0-100 kiihdytyksessä erot alkaa olla marginaalisia.. mutta arkiajossa, jossa usein liikutaan pienillä kierroksilla vääntökäyrän alkualueella eron huomaa.
Haittaako? Ketä haittaa ja ketä ei, mutta tuollainenkin hinta ulkonäkö featuresta usein on maksettava.
Saman asianhan tuossa lainauksessasi juuri kerroin, mutta ehkä liian "teknisesti", koska tuo kasvanut massa/massahitaus sisältää juuri ne kasvaneet liikehitausongelmat, jotka huonontavat mukavuutta, nopeutta/hitautta ja osien kestävyyttä ja lisäävät polttoaineen kulutusta.

Tälle tosiasialle on löytynyt palstalta jokunen allerginenkin, johon sattuu aina kun käsitellään pyörien massan ja tai koon kasvamisen mukanaan tuomia haittavaikutuksia.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

sakal83

Mua varmaankin tarkotat.
Ei mulla allergiaa kyseistä asiaa kohtaan ole, mutta kun käyt jankkaamassa tuon saman jargonin jokaiseen vannekyselyyn ja jopa autotallin puolella.
Uskoisin, että suurinosa kyllä asian ymmärtää, mutta jos vakiovanteen massaa kasvattaa vaikkapa 1kg, niin sillä ei vaan normaaliajossa ole paskaakaan vaikutusta.

Jos sitä jo valmiiksi aika raskahkoa OEM-vannerengas yhdistelmää lähtee keventämään vaikkapa sen 5-10kg/nurkka, niin tällöin asia on erikseen. Väittäisin kuitenkin, että hyvin moni ostaa vanteita ulkonäkösyistä. Kevyin yhdistelmä kuitenkin voisi olla ne peltivanteet.

Ps. Tuossa nokivasaran esimerkissä vanteen leveys, eli myös renkaan leveys on huomattava tekijä auton kiihtyvyyteen/käyttömukavuuteen, sen painon lisäksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Haldex

Pitää tuossa vielä mittailla, että mahtuuko sinne pyörimään 40 profiilinen rengas 19 tuuman vanteella. Jos ei mahdu niin kyllä sitten tulee otettua 18 tuumaiset. En halua lähteä kokeilee millasta on ajaa 35 profiilin renkailla... Kivireki todennäköisesti.
Audi S3 2018 Sedan

vag4life

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 25.03.19 - klo:16:20
Näin on, mutta kukin koristelee autonsa haluamaansa tyyliin.
A3 sedan on taloudessa ollut ja siinä oli 17" vanteet.. minusta ne oli sen kokoiseen autoon ulkonäöltäänkin hyvät. Tietty myös vanteen mallista kiinni miltä ne näyttää eri kokoisina.. jotkut näyttää ikäänkuin kokoaan isommilta. Nämä oli 'sport paketin' vakiovanteet ( 5 leveää puolaa).
S-linen vakio 18" tuplapuolavanne on myös ko. autoon istuvan näköinen. Muilla kuin oem vanteilla saadaan helposti halvahko tuning look.. tämäkin vain oma mielipide.

Itselläni juuri nämä samaiset sport-paketin 17" limput ja hyvin on pärjännyt.
Voin vain kuvitella miten infernaalinen rengasmelu seuraa suomen nastarenkailla raiskatuilla teillä, rengaskoolla 235/35/19. Mutta kukin tavallaan.
A4 B9 TFSI Q s-line

Haldex

Kyllä sitä tulee sittenkin päädyttyy 18 tuumasiin kiekkoihin, 8.5" leveenä. Mietinnässä vaan että meneekö tuolla suositellulla 225/40 renkailla vai mahtuisko sinne laittaa 225/45 kumi?
Audi S3 2018 Sedan

vag4life

Pistä 225/40, tulee vähemmän mittarivirhettäkin.
A4 B9 TFSI Q s-line

Haldex

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 09.04.19 - klo:20:11
Pistä 225/40, tulee vähemmän mittarivirhettäkin.

Okei. Tossa on yllättävän paljon nytkin jo mittarivirhettä, ehkä parempi, että sitä ei tuu sitten lisää  ;D
Audi S3 2018 Sedan

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 09.04.19 - klo:20:17
Okei. Tossa on yllättävän paljon nytkin jo mittarivirhettä, ehkä parempi, että sitä ei tuu sitten lisää  ;D

Mikä rengas-setti sulla on tällä hetkellä alla?
A4 B9 TFSI Q s-line

Haldex

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 09.04.19 - klo:22:11
Mikä rengas-setti sulla on tällä hetkellä alla?

Talvikiekkoina pyörii OEM 16 tuumaset, renkaina 205/55

Kesäkiekot on OEM 17 tuumaset, renkaina 225/40
Audi S3 2018 Sedan

Vekkula

Leonissa 215/45R18 rengastuksella 100 mittarinopeudessa GPS näyttää 99, juuri sopivasti ylikokoinen rengastus.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

vag4life

#526
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 09.04.19 - klo:22:23
Talvikiekkoina pyörii OEM 16 tuumaset, renkaina 205/55

Kesäkiekot on OEM 17 tuumaset, renkaina 225/40

Itsellä sama orkkis-talvirengaskoko mittavirhe GPS:llä mitattuna -3 km/h. Tuolla kesärengas-setillä tulee mittavirhettä -6 km/h mikä on aika paljon.
A4 B9 TFSI Q s-line

Rauta7

#527
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 09.04.19 - klo:22:23
Talvikiekkoina pyörii OEM 16 tuumaset, renkaina 205/55

Kesäkiekot on OEM 17 tuumaset, renkaina 225/40
17":n vannekoolla 225 (mm) leveän renkaan profiilin pitää olla 45, ei 40.
Golfkärry Mk 7.5

hph

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 09.04.19 - klo:19:07
Kyllä sitä tulee sittenkin päädyttyy 18 tuumasiin kiekkoihin, 8.5" leveenä. Mietinnässä vaan että meneekö tuolla suositellulla 225/40 renkailla vai mahtuisko sinne laittaa 225/45 kumi?

Ihan vaan vinkkinä, että jos meinaat saada A3 sedanin ulkonäköä sekä pehmeää ajettavuutta, niin aloitat tuunamisen alustasarjasta. Eibach Pro Kit -30mm ja sitten alle sen kokoiset renkaat, mitä esim. autoon suositellaan joko 18" tai 19". Metsään menee, jos alat sorvaamaan suurempaa profiilia renkaissa, mitä suositus on: 225/40/18 tai 235/35/19.
Ilman alustasarjaa noilla renkaillakin autosi näyttää hassulta normialustalla. Itselläni oli A3 sedanissa tuo Eibachin alusta sekä 19" setti. Auto oli mielyttävä ajaa, ainoa miinus rengasäänet, mutta A3 sedan ei ole hiljainen kuin kitkarenkailla koosta riippuen.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 10.04.19 - klo:13:23
17":n vannekoolla 225 (mm) leveän renkaan profiilin pitää olla 45, ei 40.

Olen samaa mieltä. Ihmettelinkin suuresti, kun näin mitkä renkaat auton mukana tulee, että miksi siihen on laitettu tolla 40 profiililla noi renkaat

Lainaus käyttäjältä: hphIhan vaan vinkkinä, että jos meinaat saada A3 sedanin ulkonäköä sekä pehmeää ajettavuutta, niin aloitat tuunamisen alustasarjasta. Eibach Pro Kit -30mm ja sitten alle sen kokoiset renkaat, mitä esim. autoon suositellaan joko 18" tai 19". Metsään menee, jos alat sorvaamaan suurempaa profiilia renkaissa, mitä suositus on: 225/40/18 tai 235/35/19.
Ilman alustasarjaa noilla renkaillakin autosi näyttää hassulta normialustalla. Itselläni oli A3 sedanissa tuo Eibachin alusta sekä 19" setti. Auto oli mielyttävä ajaa, ainoa miinus rengasäänet, mutta A3 sedan ei ole hiljainen kuin kitkarenkailla koosta riippuen.

Muuten olisin voinutkin ensiksi tilata alustasarjan, mutta kun noi nykyiset kesärenkaat mitkä auton mukana tuli, on jo sakkorenkaat niin olisin joutunut tilamaan siihen uudet kumit, mutta sitten kuitenkin halusin nopealla aikataululla myös uudet vanteet, joten ei ole järkeä tilaa kumeja noille 17 tuuman vanteille.

Ja en ala sitä suositeltuu rengaskokoa muuttamaan, meen tolla 225/40/18 koolla niin ei tuu ongelmii.
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 10.04.19 - klo:13:08
Itsellä sama orkkis-talvirengaskoko mittavirhe GPS:llä mitattuna -3 km/h. Tuolla kesärengas-setillä tulee mittavirhettä -6 km/h mikä on aika paljon.

Noilla talvirenkailla mulla on GPS:stä katottuna mittavirhettä 80km/h vauhdissa -5km/h, 100 vauhdissa sitten onkin jo -6km/h.
Audi S3 2018 Sedan

Jaqne

Tässä oma kesäsetti: 8,5” x 19” ET30, renkaana 235/35 19. Autossa on Eibach sportline jouset ja oikein tyytyväinen olen ollut  ;)





Martin

Ottaako tuolla et30 kaariin kiinni esim. töyssyissä?

Jaqne


Poikarukka

Jos ei ole aiemmin jo tullut vastaan tai liity edellisiin viesteihin, niin sedanissa leveämpi raideväli (pienempi ET). Eli jos toimii sedan ei välttämättä sportbackissa.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Antore

Jos autossa on rengaspainevalvonta eikä vararengasta (e-tron) niin onko näissä paineanturit vai tarkkaillaanko paineita pyöräkohtaisten pyörimisnopeusantureiden kautta? Parin viikon päästä lähden autoa Saksasta hakemaan ja samalla reissulla voisi koukata Reifenprofilta https://www.reifenprofi.de/ talvirenkaille vanteet.

PeteFinn

#536
Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.07.19 - klo:21:02
Jos autossa on rengaspainevalvonta eikä vararengasta (e-tron) niin onko näissä paineanturit vai tarkkaillaanko paineita pyöräkohtaisten pyörimisnopeusantureiden kautta? Parin viikon päästä lähden autoa Saksasta hakemaan ja samalla reissulla voisi koukata Reifenprofilta https://www.reifenprofi.de/ talvirenkaille vanteet.

Kyse siis ilmeisesti e-tronista eikä A3:sta. Vakiovaruste sekä Suomessa että Saksassa on pyörintänopeusanturit ja lisävarustelistalta löytyy paine-/lämpötila-anturit.

EDIT: ,,h, kirjoitin varmasti puuta heinää, koska ajattelin sitä täyssähköistä e-tronia enkä A3 e-tronia. A3 e-tronin osalta ei ole täysin varmaa tietoa, mutta bensa- ja diesel-malleista ainoastaan RS3:een saa lisävarusteena paine-/ja lämpöanturit. Kaikissa muissa on tuo pyörimistä haisteleva anturi. Olettaisin, että e-tronissa on sama juttu.

Antore

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 03.07.19 - klo:21:27
Kyse siis ilmeisesti e-tronista eikä A3:sta. Vakiovaruste sekä Suomessa että Saksassa on pyörintänopeusanturit ja lisävarustelistalta löytyy paine-/lämpötila-anturit.

EDIT: ,,h, kirjoitin varmasti puuta heinää, koska ajattelin sitä täyssähköistä e-tronia enkä A3 e-tronia. A3 e-tronin osalta ei ole täysin varmaa tietoa, mutta bensa- ja diesel-malleista ainoastaan RS3:een saa lisävarusteena paine-/ja lämpöanturit. Kaikissa muissa on tuo pyörimistä haisteleva anturi. Olettaisin, että e-tronissa on sama juttu.

Kiitos vastauksesta! Ja Tosiaan A3 e-tronista on kysymys. Jonkin Saksalaisen vannediilerin sivuilla vaan törmäsin 8V:n filttereissä valintaan, jossa kysyttiin onko rengaspainevalvonta vai ei ja tämän takia asiaa kysyin. Näin minäkin veikkaan, että tuskin on e-tronissa antureita.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.07.19 - klo:21:44
Kiitos vastauksesta! Ja Tosiaan A3 e-tronista on kysymys. Jonkin Saksalaisen vannediilerin sivuilla vaan törmäsin 8V:n filttereissä valintaan, jossa kysyttiin onko rengaspainevalvonta vai ei ja tämän takia asiaa kysyin. Näin minäkin veikkaan, että tuskin on e-tronissa antureita.

Liekö samalla sivustolla käyty vanteita tutkailemassa, kun minultakin kysyttiin uuden Q3:n osalta just tuota, että kumpi mittaustapa on, vaikka Q3:een ei edes saa paineantureita, siitä olen satavarma. Kysyvät varmaan kaikilta varmuuden vuoksi.

Tämän pikaisesti bongasin ADACin sivulta A3 e-tronin osalta:

Reifendruckkontrolle - Bezeichnung:   indirekte Messung (ABS)

Eli pyörintää seurataan kuten oletettiinkin.



Antore

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 03.07.19 - klo:21:57
Liekö samalla sivustolla käyty vanteita tutkailemassa, kun minultakin kysyttiin uuden Q3:n osalta just tuota, että kumpi mittaustapa on, vaikka Q3:een ei edes saa paineantureita, siitä olen satavarma. Kysyvät varmaan kaikilta varmuuden vuoksi.

Tämän pikaisesti bongasin ADACin sivulta A3 e-tronin osalta:

Reifendruckkontrolle - Bezeichnung:   indirekte Messung (ABS)

Eli pyörintää seurataan kuten oletettiinkin.

Kiitos PeteFinn! Tämä nyt ei ole vannepohdintaa mutta ostin reifenprofilta 17" vanteet talvirenkaille ja kävin miettimään, että pyöriikö 225/50 renkaat ongelmitta 8V:ssä? Olisi varmasti aavistuksen hiljaisempi 45 profiiliin verrattuna. On muuten asiallinen putiikki tuo Reifenprofi ja kohtuullisilla toimituskuluilla (38,-) saa oem-vanteita tai vanteita renkaineen Suomeen.
https://www.reifenprofi.de/felgen/original-felgen/audi/audi-a3/audi-a3-8v/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy