A3 vannepohdintaa

Aloittaja Nilkki, 06.12.12 - klo:21:12

« edellinen - seuraava »

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 07.12.12 - klo:17:42
Laitoin nyt Tanakasta, Panoramasta ja Rivagesta kyselyä sopivuudesta ja hintatiedoista autotekille. Katsellaan nyt sitten mitä sieltä sanotaan ja mietitään sitten lisää.
Autotekiltä tuli vastausta. Rivagea saa A3:een koossa 17x8 noin 1kâ,¬ hintaan (4 vannetta, ei renkaita). Panoramasta ja Tanakasta ei osannut sopivuudesta vielä sanoa, kun on niin tuoreet vannemallit. Mutta niiden tietojen perusteella mitä itse olen löytänyt, pitäisi niidenkin sopia. Hinta todennäköisesti samaa luokkaa Rivagen kanssa oli Autotekin arvio.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nilkki

Ajatukset ovat kallistuneet TSW Panoraman suuntaan (mutta siihen auton tuloon on vielä pitkä aika ja kai se mieli saattaa vieläkin muuttua). Tähän päätökseen vaikuttaa Tanakan vaatimaton concave A3:n mitoilla ja tuon Panoraman pinta on ilmeisesti asteen kiiltävämpi kuin Tanakan. Se tuo hieman lisää näyttävyyttä tuohon yksinkertaisen tyylikkääseen vanteeseen. (Panorama silver w/ mirror cut face ja Tanaka hyper silver. Kuvittelisin että tuo mirror cut olisi vähän perushopeaa kiiltävämpi??)

Tänään kävin A3 CC:tä katselemassa, joka oli 16":n vanteilla. Ne oli melko vaatimattoman näköiset. Vieressä ollut A4 17":n vanteilla ei sitten taas ollut läheskään niin vaatimattoman näköinen.

Taidan edetä vanneasiassa niin, että yritän malttaa mieleni ja odottaa että auto tulee. Ajaa sitä niillä vakio 17" vanteilla ja tunnustella miltä se tuntuu. Jos 17" tuntuu liian vaatimattomilta eikä autokaan liian kovalta niin voisin harkita jopa 18":n vanteita Olen siis s-line alustan tilannut, ja sen mukavuudesta ei ole tietoa. Voi s-line alustalla ja 18":n vanteilla mennä aavistuksen liian kovaksi jopa omaan makuuni.

Todennäköisempi vaihtoehto on että parin kuukauden jälkeen ihmettelen että mitä minä tuollaisia olen tänne kirjoittanut kun ne 17":n vanteet odottaa jo auton alle pääsyä ;D
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nudde

LainaaTodennäköisempi vaihtoehto on että parin kuukauden jälkeen ihmettelen että mitä minä tuollaisia olen tänne kirjoittanut kun ne 17":n vanteet odottaa jo auton alle pääsyä

Tai sitten 18 tai jopa 19 tuumaiset odottelevat........ :) Kai siinä nyt pitää ainakin 18 tuumaiset olla, ainakin mitä itse olen autoa nähnyt.

Nilkki

No joo voi olla 18 tuumaisetkin. Siihen vedän kyllä rajan. 19 tuumaisia en aio edes katsella.

Jos 18" ostaa niin voi olla että joutuu ensimmäisen kesän ajeleen vakiovanteilla. Kasitoistaset on kalliimmat vanteet ja lisäkuluna joutuu ostamaan uudet renkaatkin. 17" voi siirtää vaan mukana tulevat kesägummit niille ja sitte syksymmällä katsella talvikumeja. Ja kun kaikkee muutakin rahan menoo olis (ainahan sitä rahaa jonnekin kuluu :()
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

1.8 "APR" Q

Menisköhän ET 32:sen vanteet 8 tuuman levyisinä uuden kolmosen alle?
Vois hyödyntää noi nykyisen nelosen kesävanteet..ei tarvitsisi lähteä vannekaupoille.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Nilkki

Miltähän Rotiform NUE:t näyttäs? 18x8,5 ET45 tai 17x8 ET30 mahtaakohan kumpikaan sopia vai tuleeko jo liian ulos?
Näissä olis kyllä pakko tyytyä näihin "halpisversioihin". Löytyishän samaa takoversionakin ja sais päättä itse mitat, mutta hinta pompsahtaa ikävästi  :'(


http://rotiform.com/products_cast_1piece_nue.htm

Onko vinkkejä mistä Rotiformeja kannattais kysellä? Nopealla googletuksella JH-SOUND ja Doc-Power näyttäisi noita tuovan.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Ton-1

Onpas kliinin hieno tuo Nue, muistaakseni joskus ennen nykyistä autoani ( kun vielä B8:kin oli pohdinnoissa) löysin jonkun vastaavan itseäni miellyttävän 'leikkurin' näköisen vanteen.

Noi ois tosi päheet Piano Black:einä.  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Nilkki

Taas tuli vastaan yksi malli mikä saattais olla varteenotettava vaihtoehto. Tässä kiehtoisi suorasovitteisuus (keskireikä 57,1), kevyt paino (valmistajan mukaan noin 8kg) ja muutenkin kai pitäs laadukkaat olla. Kyseessä on Neuspeed RSe05. Värivaihtoehdot hopea, antrasiitti, musta ja valkoinen.

http://www.neuspeed.com/298/24/0/2876/880503b-rse05-light-weight-wheel.html#popUp[products]/0/

Tiedä sitten myykö kukaan noita suomessa, mutta luulis maailmalta löytyvän jos jaksaa alkaa tilaileen.

17" olisi näillä näkymin tulossa. Oli vanteet sitten mitkä hyvänsä, mihin tässä nyt ikinä päätyykään. Taitaa omaan makuun olla riittävät A3:n alle ja pystyy mahdollisesti vähän enemmän panostamaan vanteen laatuun (riippuu taas tämäkin täysin siitä minkä näköistä sinne alle lopulta haluaa :P).

Ulkonäöllisesti tällä hetkellä ykkösenä ovat Rotiformin NUE:t, mutta niiden laadusta/painosta en tiedä mitään kun ovat halvat? "cast"-versiot. Välillä mietin vaihtoehdoiksi Audin Rotor tai Hollow Spoke kopioita, mutta ei nekään oikein pienen mietinnän jälkeen miellytä. TSW:n Panoramat ovat vahvasti mukana pohdinnassa edelleen. Neuspeedin saatavuutta ja hintaa täytyy vähän tutkiskella vielä.

Ei kai tässä auta kun jatkaa pohdintoja. Ja jottei tämä liikaa tästä helpotu, niin edelleen otetaan vastaan vanne-ehdotuksia. Koko 17", 5 tai 6 puolaa, laadusta ja keveydestä plussaa. Budejtti on vielä auki, mutta jos nyt alle 1,5kâ,¬ selviäis.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nudde

LainaaEi kai tässä auta kun jatkaa pohdintoja. Ja jottei tämä liikaa tästä helpotu, niin edelleen otetaan vastaan vanne-ehdotuksia. Koko 17", 5 tai 6 puolaa, laadusta ja keveydestä plussaa. Budejtti on vielä auki, mutta jos nyt alle 1,5kâ,¬ selviäis.

Alle 1,5 kâ,¬ ? onko ne silloin halpis? Oma halpisraja menee kyllä siinä 500-600 euroa/sarja. Katselin tota hintaa jo aikaisemmin koska se Rotiformin Nue oli jo jotain 350 euroa/kpl, eli ei halpa omaan maailmaan.

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 07.01.13 - klo:23:32
Alle 1,5 kâ,¬ ? onko ne silloin halpis? Oma halpisraja menee kyllä siinä 500-600 euroa/sarja. Katselin tota hintaa jo aikaisemmin koska se Rotiformin Nue oli jo jotain 350 euroa/kpl, eli ei halpa omaan maailmaan.
Ei tuo Rotiform (tai 1500â,¬ vanteisiin) mikään halpis ole itsellekään. Lähinnä tuo oli vertaus tako-versioon samasta vanteesta (Rotiformin sivuilta: cast 1 piece alk. 259$/vanne, forged monoblock alk. 1250$/vanne).
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nilkki

Tuossa muuten linkki vanne/rengas koko vertailuun. Selkein ja monipuolisin, joka itselle on vastaan tullut ja hyvänä apuna jos on alle laittamassa muuta kuin vakiokokoista vannetta/rengasta.

http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"


Nilkki

Lainaus käyttäjältä: rumpalipoika - 14.01.13 - klo:20:44
Mistähän saisi tämän tyyliset:

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/03/audi-a3-sedan-live-geneva-2011.jpg
Tyyliltään lähimpänä mitä äkkiseltään mieleen tulee on nämä, mutta ei näistä kumpikaan ole yhtähienot kuin nuo sedanin vanteet.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nilkki

Tällä hetkellä olen katsellut AEZ Lascareita vähän sillä silmällä. Voisi olla varteenotettava vaihtoehto jos päätyy 18":n vanteeseen.


Käsittääkseni AEZ ihan ok vannevalmistajanakin.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

1.8 "APR" Q

Menisköhän 235/35 19 uuden A3:sen alle?
225 on oikea leveys em. koolle..
Ja sit toi ET probleema,mul olis 8 tuumaa leveät 19 tuuman vanteet....32 ET:llä...taitaa olla liian pieni kolmoseen?
Ohjearvot tais olla kolmoseen 39-52....se on vähän siinä ja siinä,tuleeko toi 32 liian ulos.
Ei millään viitsisi ostaa uusia vanteita...mut paha epäilys on,että näin käy.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Ritzenhoff

#45
^
^

Nuo AEZ Lascarit ovat kyllä asialliset, pirun kalliit vain. Millä hinnalla mahtavat nuo 8x18" ET35 halvimmillaan irtoavan? 19" turha yrittääkään saada alle kun menee jo 9.5x19" kokoluokkaan ainakin tämän taulukon mukaan..

http://m.aez-wheels.com/69985_EN.htm?webdid=386
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Hawtin

Aloin itsekin innostua vanne/rengas-pohdiskelusta ja arvoskelen kesävanteiksi 18" b-sportin vakio-17" tilalle kesäkäyttöön. OEM-vanteissa leveys on 7,5", mutta muutama itseä kiinnostava tarvikevanne on 8". Tämä ei sinänsä liene mikään ongelma, jos ET on 45, mutta saakohan b-sportin alustalle noiden päälle laitettua 225/45 kumit tavallisemman 40-profiilin sijaan? Laskureiden mukaan tulisi 1,1 cm ylemmäs, mutta tuo ei vielä amatöörille paljoa sano. Veikkaisin sen olevan 0K, mutta pitäiskö varmistaa esim maahantuojalta? Perusteena tälle pohdinnalle oletettu pieni lisämukavuus isomman ilmatilan muodossa. Ainakin ajamani vakio samalla profiililla (17") oli oikein sopiva makuuni.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Ton-1

Kun kehämitta saisi olla aina n. sama niin 225/45/17 = 225/40/18.


Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 22.01.13 - klo:14:11
Ainakin ajamani vakio samalla profiililla (17") oli oikein sopiva makuuni.

No sitten pitäisi kait jatkaa sillä ?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Hawtin

Jep jep, mutta 18" näyttäisi paremmalta. Eikös se yleensä ole syynä isompien vanteiden laittoon taviskärryihin?

Vaikuttaahan kehämitta matkamittariin hieman, mutta onko muuta väliä?
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

clima

Hawtin: Ã,,lä suotta tuota profiilin muutosta 45->40 vierasta, itsellä A5:ssa alla talvella 45 ja kesällä 35 eikä ero mitenkään erityinen ole. Bemussa alla talvellakin 35 ja hyvin toimii.
Kun autossa on alusta kunnossa (niinkuin A3 sport-alusta varmasti on) niin se sietää hyvin hieman matalampaakin kumia.

Nilkki

Kysäisin noista Lascareista rengasliikkeestä ja tässä vastaus:

"niitä on vain ET35, joten vanne saattaa tulla liiaksi ulospäin (tyhmän näköinen ja huono ajettava). ET45 olisi sopivampi, mutta niitä ei valmisteta sen kokoisena."

>:(

Mietinnät jatkuu.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: clima - 22.01.13 - klo:15:23
Hawtin: Ã,,lä suotta tuota profiilin muutosta 45->40 vierasta, itsellä A5:ssa alla talvella 45 ja kesällä 35 eikä ero mitenkään erityinen ole. Bemussa alla talvellakin 35 ja hyvin toimii.
Kun autossa on alusta kunnossa (niinkuin A3 sport-alusta varmasti on) niin se sietää hyvin hieman matalampaakin kumia.

OK, kiitos tiedosta! Tässä lämpimikseni pohdiskelen näitä siltä varalta, että audi saisi bensa-quattron jonain päivänä hinnastoonsa...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 22.01.13 - klo:16:36
Kysäisin noista Lascareista rengasliikkeestä ja tässä vastaus:

"niitä on vain ET35, joten vanne saattaa tulla liiaksi ulospäin (tyhmän näköinen ja huono ajettava). ET45 olisi sopivampi, mutta niitä ei valmisteta sen kokoisena."

Mietinnät jatkuu.

jos aikasemmin mainittu ohjearvo et 39---> pitää paikkansa niin tuskin et35 niin paljon ulos tulee, kun ei järin leveä vanne ole.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.01.13 - klo:13:06
jos aikasemmin mainittu ohjearvo et 39---> pitää paikkansa niin tuskin et35 niin paljon ulos tulee, kun ei järin leveä vanne ole.
Voisihan se 8" leveä ja ET35 mennäkin, mutta tuleehan se jo jonkin verran ulommas vakiosta.

Olikos vakio vanteen ET45 tai jotain sinne päin ja leveys 7,5?


Jos olisi valkoinen auto tulossa voisi yksi vannevaihtoehto olla Etabeta Jofiel:


Mutta ei ole valkoista itselle tulossa niin nuo voi omalta osalta unohtaa (tiedän että saa mustanakin mutta ne ei näytä omissa ajatuksissa yhtä hyvältä kuin valkoiset valkoisessa autossa :P)
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Pertsa

Jos vakiovanne on tosiaan tuo 7,5" leveä ja ET45 ja tuo vertailuvanne 8" ja ET35 niin se tulisi ulospäin n. 16mm. Noissa vakiovanteissa on kyllä tuo ET yleensä niin suuri että tuo 16mm tuskin aiheuttaa ongelmia että tulisi liian ulos. Veikkaanpa että olisi varaa vielä paljon enemmänkin tulla ulospäin 

LEMMY

Business Sport vakiovanne on 7,5x17" ET51.

Eli 8" ET35 tulee ulos n.22 mm ja sisälle lisää tilaa n.10 mm. Veikkaan että tolla vetelee aika raikkaasti kiihdytyksissä ja etukoteloon ei varmaankaan mahdu rengas, kun ei edellisissäkään malleissa mahtunut.
8" ja ET45 niin olis sisäpuolella rengas samassa kohtaa kun orkkis ja ulos tulis sen n.12 mm. Se olis varmaan hyvä kompromissi S line 25 mm  madaltavalla alustalla mikä itselle tulossa. Siis ulkonäköä ajatellen. Tontissahan on kaikki kaunista mutta mä haluan ajaa autolla :)
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Vice

Mulla valinta alkaa olla lähes selvä kesävanteeksi.

Elikäs OZ Italia 150, joko 17" tai 18". Molemmissa leveys 8" ja ET 48. Eli tulisi ulospäin 9mm ja sisäänpäin 3mm vs. Business Sport orggis 17".
Uskoisin sopivan hyvin pyörimään kotelossa.

Nyt lähinnä mietinnässä kumpi koko. Fiilis tietysti puoltaa tota 18", mutta järki ehdottaa "tyytymistä" 17" koska se olisi aavistuksen mukavampi ja toki hiukan halvempi (vanne + rengas noin 400,-).

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Vice - 24.01.13 - klo:10:30
Fiilis tietysti puoltaa tota 18", mutta järki ehdottaa "tyytymistä" 17" koska se olisi aavistuksen mukavampi ja toki hiukan halvempi (vanne + rengas noin 400,-).

Näin kohtuullisten vanteitten puolestapuhujana mikä voisi mennä mönkään jos valitset 17" ?  ;) Tuo kombinaatio on vielä todennäköisemmoin kevyempikin.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: Vice - 24.01.13 - klo:10:30
Fiilis tietysti puoltaa tota 18", mutta järki ehdottaa "tyytymistä" 17" koska se olisi aavistuksen mukavampi ja toki hiukan halvempi (vanne + rengas noin 400,-).
Aika samoja tuntemuksia. Alkaa taas vaihteeksi kallistumaan tuon fiiliksen puolelle, vaikka täälläkin olen kirjoitellut että 17" tulee alle. On muuten hyvännäköinen OZ Italia. Itsekin sitä mietin, ennen kuin sain päähäni että 5-puolaiset pitäis saada.

Tällä hetkellä mietinnässä AEZ Genua Dark


Vaihtoehdot 18x7,5 et51, 18x8 et38 ja 18x8 et50
Näistä ehkä mieluisin 18x8 et50. Tulisi vähän ulommas kuin alkuperäinen, mutta kuitenkin kohtuudella. A1, A3, A4, A5 ja Q3 malleja varten suunniteltu vanne. Taidanpa laittaa hintakyselyä, jos vaikka osaisivat jo sanoa, vaikka onkin uutuusvanne.

Loppukevennyksenä AEZ mainosta Bond-tyyliin:
http://www.youtube.com/user/AEZwheels
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Vice

Hyvän näköinen on toi AEZ:n vannekin  :) Tietääkseni AEZ:t on myös hyvä vannemerkki (yksi oma kokemus reilun 5v takaa ja ei ollut valittamista).

Oma vanteen koon valinnan "pohdinta" varmaan  jatkuu siihen asti, kun tilaus on tehty. Koska kokoajan vaihtuu mieli kumman koon ottaisi 17, 18, 17, 18, jne...

AEZ traileri myös oli piristävä  ;) Hyvältä kiekot näytti kutosen alla...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy